abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217854958
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 21:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Als teveel mensen dat doen wordt dat ook duurder. Beste is om het aantal panelen bescheiden te houden.
De grootste subsidie is dat je de leveringskosten niet op te hoesten hebt en energiebelasting.

Dat de panelen in de zomer en weekenden negatieve prijzen produceren is een gegeven. Mensen zetten die af bij de energiemaatschappij waar ze zijn aangesloten, gek he, die terugleverkosten.

Dus deze som bijna waardeloos dat komt dus tevens door de verkoop van overaanbod stroom.

Zet die panelen gewoon uit op die momenten en dat probleem is weg.

De laatste panelen installeren zijn niet de hoogste kosten. Regel het systeem gewoon goed in passend op je aansluiting.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217854973
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb een hoog "direct eigen verbruik" vanwege computers die ik (24/7) heb draaien voor diverse DutchPowerCows projecten en een NAS met 16 en 12 harde schijven.

Verder straks 2 warmtepompen die overdag warm water maken en nog een PHEV + EV.

Dus panelen zie ik nog wel zitten, zolang ik de output maar wat kan beheersen.

Bekabeling en meterkast wordt alvast voorbereid voor accu's, zover dat nu mogelijk is.
Overdag warm water maken? Ohoh jij ook aan de warmtebuffer?

Eén grote unit niet beter??
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 5 juni 2025 @ 09:40:55 #103
208890 June.
Seriously?
pi_217855222
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als mensen massaal hun zonnepanelen uitzetten gedurende dag, als straks het salderen wordt afgeschaft. Niet iedereen wil of kan een EV kopen, zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken, een dure accu kopen, etc.
Shine bright like a diamond.
  donderdag 5 juni 2025 @ 09:41:39 #104
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217855226
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:40 schreef June. het volgende:
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als mensen massaal hun zonnepanelen uitzetten gedurende dag, als straks het salderen wordt afgeschaft. Niet iedereen wil of kan een EV kopen, zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken, etc.
dat doet niemand , ik zou niet weten hoe dat moet , wil het ook niet weten
Ik denk dat dit via software geregeld kan worden

en verder op zaterdag de was, droger en afwas doen, met een timer

In de toekomst zijn er alleen nog dynamische energy contracten, dus dan moet je wel , iedereen dus op zaterdagmiddag stroom afnemen en niet op werkdagen om18:00 uur de waterkoker aan

Het zal wel enorm in de netcongestie schelen , weer een probleem opgelost

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2025 10:48:57 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 09:50:39 #105
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217855287
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat doet niemand , ik zou niet weten hoe dat moet , wil het ook niet weten

...

Het zal wel enorm in de netcongestie schelen , weer een probleem opgelost
Uitzetten is niet zo moeilijk, bij je omvormer is een werkschakelaar geplaatst. Zet deze uit en je omvormer schakelt af.
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 09:52:39 #106
236264 crew  capricia
pi_217855309
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Uitzetten is niet zo moeilijk, bij je omvormer is een werkschakelaar geplaatst. Zet deze uit en je omvormer schakelt af.
Ik heb Enphase (niet metered). Kan in de meterkast letterlijk de groep uitschakelen. En dat is het. Meer mogelijkheden heb ik niet.

Maar dat lijkt me niet prettig voor de panelen om dat vaak te doen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:47:26 #107
323876 michaelmoore
pi_217855649
quote:

[..]
ok zal es kijken

quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb Enphase (niet metered). Kan in de meterkast letterlijk de groep uitschakelen. En dat is het.
o ja dat heb ik ook geloof ik

[ Bericht 21% gewijzigd door michaelmoore op 05-06-2025 10:55:43 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:54:53 #108
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217855694
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:40 schreef June. het volgende:
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als mensen massaal hun zonnepanelen uitzetten gedurende dag, als straks het salderen wordt afgeschaft. Niet iedereen wil of kan een EV kopen, zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken, een dure accu kopen, etc.
Accu is een investering. Of die zich loont hangt af van
- Je verbruik
- Je stroomprijs
- Hoeveel panelen je hebt
- Of je daarvoor een lening moet afsluiten en de rente daarop
- Als het met eigen geld doet wat je zekere rendement elders zou zijn
- Levensduur van de accu
- Prijs van de accu en installeren ervan
- Capaciteit van de accu
- Wat de kosten/baten van terugleveren zijn.
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:55:32 #109
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217855700
quote:

[..]
En vervolgens koop je stroom
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:56:22 #110
323876 michaelmoore
pi_217855706
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En vervolgens koop je stroom
tegen een negatieve prijs
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:06 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217855712
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
tegen een negatieve prijs
Als iedereen zijn PV uitzet niet.
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:16 #112
323876 michaelmoore
pi_217855714
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 09:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Overdag warm water maken? Ohoh jij ook aan de warmtebuffer?

Eén grote unit niet beter??
een 50 liter boiler kan heel lang water warm houden
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:05 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217855720
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
50 liter, das voor mij 1 keer douchen
  donderdag 5 juni 2025 @ 11:41:57 #114
208890 June.
Seriously?
pi_217856156
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Accu is een investering. Of die zich loont hangt af van
- Je verbruik
- Je stroomprijs
- Hoeveel panelen je hebt
- Of je daarvoor een lening moet afsluiten en de rente daarop
- Als het met eigen geld doet wat je zekere rendement elders zou zijn
- Levensduur van de accu
- Prijs van de accu en installeren ervan
- Capaciteit van de accu
- Wat de kosten/baten van terugleveren zijn.
Dat snap ik wel, maar dan moet je natuurlijk wel eerst het geld hebben om die investering te kunnen doen. Ik betwijfel of de gewone man daar dan een lening voor gaat afsluiten en 'gewoon' de zonnepanelen zal uitzetten.

Dat daardoor de stroomprijs alleen maar hoger wordt (als men dus massaal de panelen uit gaat zetten bij zon) en ze dus stroom tegen een hogere prijs moeten terugkopen zal niet iedereen snappen denk ik.
Shine bright like a diamond.
  donderdag 5 juni 2025 @ 11:44:11 #115
323876 michaelmoore
pi_217856169
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 11:41 schreef June. het volgende:

[..]
Dat snap ik wel, maar dan moet je natuurlijk wel eerst het geld hebben om die investering te kunnen doen. Ik betwijfel of de gewone man daar dan een lening voor gaat afsluiten en 'gewoon' de zonnepanelen zal uitzetten.

Dat daardoor de stroomprijs alleen maar hoger wordt (als men dus massaal de panelen uit gaat zetten bij zon) en ze dus stroom tegen een hogere prijs moeten terugkopen zal niet iedereen snappen denk ik.
ik ken iemand die gaat de zonnepanelen er afhalen en verpatsen
pi_217856311
Ik zie dat de huidige (en misschien ook de vorige serie) SolarEdge omvormers dynamisch hun output (vermogen) kunnen aanpassen aan het netvoltage.

Dat zou eigenlijk wel een uitkomst zijn als iedereen dat instelde.

Nu gaan omvormers nog uit als het voltage oploopt maar stel dat bij iedereen vanaf ~245 Volt het vermogen gradueel zou afnemen, dan zouden omvormers niet langer uitschakelen omdat het voltage stabiel blijft.

Nu gaan ze uit bij 253 Volt, daar heeft niemand wat aan.
pi_217856322
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie dat de huidige (en misschien ook de vorige serie) SolarEdge omvormers dynamisch hun output (vermogen) kunnen aanpassen aan het netvoltage.

Nu gaan omvormers nog uit als het voltage oploopt maar stel dat bij iedereen vanaf ~245 Volt het vermogen gradueel zou afnemen, dan zouden omvormers niet langer uitschakelen omdat het voltage stabiel blijft.

Een collega van mij had het een jaar of 4 geleden al over dat die SolarEdge daartoe in staat was. Dus dat konden de vorige generaties (denk ik) dan ook al.
pi_217857037
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
En heel snel uitgeven.
pi_217857235
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

Wetgever!!
pi_217857250
De output moet over de gehele linie, idealiter, gedimd worden, geef de netbeheerder maar de autoriteit of je energieleverancier oid. Anders maak je kosten.
pi_217857760
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:04 schreef ludovico het volgende:
De output moet over de gehele linie, idealiter, gedimd worden, geef de netbeheerder maar de autoriteit of je energieleverancier oid. Anders maak je kosten.
Uiteindelijk kan zo'n omvormer dat ook prima zelf.
Denk niet dat de netbeheerder daar invloed op hoeft te hebben.

Sowieso kan een netbeheerder je niet verplichten om een omvormer online te gooien (en dat is ook prima te foppen, mocht dat wel zo zijn).
pi_217858035
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk kan zo'n omvormer dat ook prima zelf.
Denk niet dat de netbeheerder daar invloed op hoeft te hebben.

Sowieso kan een netbeheerder je niet verplichten om een omvormer online te gooien (en dat is ook prima te foppen, mocht dat wel zo zijn).
Ok, vertel, hoe stuur je dat dan aan? Veel opwek met zonnepanelen an sich is maar één zijde van de medaille, in het weekend leidt dat eerder tot overschot dan doordeweeks.
pi_217858088
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ok, vertel, hoe stuur je dat dan aan? Veel opwek met zonnepanelen an sich is maar één zijde van de medaille, in het weekend leidt dat eerder tot overschot dan doordeweeks.
De omvormer houdt het voltage van het stroomnet in de gaten, gaat het omhoog dan daalt de output.
Dat is bij SolarEdge blijkbaar een simpele instelling.

Als iedereen dat zou instellen, zou je geen piekproblemen hebben.
pi_217858311
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De omvormer houdt het voltage van het stroomnet in de gaten, gaat het omhoog dan daalt de output.
Dat is bij SolarEdge blijkbaar een simpele instelling.

Als iedereen dat zou instellen, zou je geen piekproblemen hebben.
Waarom zou je dat vrijwillig instellen :p

Ook hiermee heb je dan een soort van verzegeld concept nodig, zegmaar.
pi_217858341
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 15:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom zou je dat vrijwillig instellen :p

Omdat als je dit niet doet en de spanning te hoog gaat worden je omvormer gewoon helemaal uitschakelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')