De grootste subsidie is dat je de leveringskosten niet op te hoesten hebt en energiebelasting.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als teveel mensen dat doen wordt dat ook duurder. Beste is om het aantal panelen bescheiden te houden.
Overdag warm water maken? Ohoh jij ook aan de warmtebuffer?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb een hoog "direct eigen verbruik" vanwege computers die ik (24/7) heb draaien voor diverse DutchPowerCows projecten en een NAS met 16 en 12 harde schijven.
Verder straks 2 warmtepompen die overdag warm water maken en nog een PHEV + EV.
Dus panelen zie ik nog wel zitten, zolang ik de output maar wat kan beheersen.
Bekabeling en meterkast wordt alvast voorbereid voor accu's, zover dat nu mogelijk is.
dat doet niemand , ik zou niet weten hoe dat moet , wil het ook niet wetenquote:Op donderdag 5 juni 2025 09:40 schreef June. het volgende:
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als mensen massaal hun zonnepanelen uitzetten gedurende dag, als straks het salderen wordt afgeschaft. Niet iedereen wil of kan een EV kopen, zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken, etc.
Uitzetten is niet zo moeilijk, bij je omvormer is een werkschakelaar geplaatst. Zet deze uit en je omvormer schakelt af.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat doet niemand , ik zou niet weten hoe dat moet , wil het ook niet weten
...
Het zal wel enorm in de netcongestie schelen , weer een probleem opgelost
Ik heb Enphase (niet metered). Kan in de meterkast letterlijk de groep uitschakelen. En dat is het. Meer mogelijkheden heb ik niet.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:50 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Uitzetten is niet zo moeilijk, bij je omvormer is een werkschakelaar geplaatst. Zet deze uit en je omvormer schakelt af.
ok zal es kijkenquote:Op donderdag 5 juni 2025 09:50 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Uitzetten is niet zo moeilijk, bij je omvormer is een werkschakelaar geplaatst. Zet deze uit en je omvormer schakelt af.
o ja dat heb ik ook geloof ikquote:Op donderdag 5 juni 2025 09:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb Enphase (niet metered). Kan in de meterkast letterlijk de groep uitschakelen. En dat is het.
Accu is een investering. Of die zich loont hangt af vanquote:Op donderdag 5 juni 2025 09:40 schreef June. het volgende:
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als mensen massaal hun zonnepanelen uitzetten gedurende dag, als straks het salderen wordt afgeschaft. Niet iedereen wil of kan een EV kopen, zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken, een dure accu kopen, etc.
En vervolgens koop je stroomquote:Op donderdag 5 juni 2025 09:50 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
tegen een negatieve prijsquote:
een 50 liter boiler kan heel lang water warm houdenquote:Op donderdag 5 juni 2025 09:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Overdag warm water maken? Ohoh jij ook aan de warmtebuffer?
Eén grote unit niet beter??
50 liter, das voor mij 1 keer douchenquote:Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een 50 liter boiler kan heel lang water warm houden
Dat snap ik wel, maar dan moet je natuurlijk wel eerst het geld hebben om die investering te kunnen doen. Ik betwijfel of de gewone man daar dan een lening voor gaat afsluiten en 'gewoon' de zonnepanelen zal uitzetten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Accu is een investering. Of die zich loont hangt af van
- Je verbruik
- Je stroomprijs
- Hoeveel panelen je hebt
- Of je daarvoor een lening moet afsluiten en de rente daarop
- Als het met eigen geld doet wat je zekere rendement elders zou zijn
- Levensduur van de accu
- Prijs van de accu en installeren ervan
- Capaciteit van de accu
- Wat de kosten/baten van terugleveren zijn.
ik ken iemand die gaat de zonnepanelen er afhalen en verpatsenquote:Op donderdag 5 juni 2025 11:41 schreef June. het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar dan moet je natuurlijk wel eerst het geld hebben om die investering te kunnen doen. Ik betwijfel of de gewone man daar dan een lening voor gaat afsluiten en 'gewoon' de zonnepanelen zal uitzetten.
Dat daardoor de stroomprijs alleen maar hoger wordt (als men dus massaal de panelen uit gaat zetten bij zon) en ze dus stroom tegen een hogere prijs moeten terugkopen zal niet iedereen snappen denk ik.
Een collega van mij had het een jaar of 4 geleden al over dat die SolarEdge daartoe in staat was. Dus dat konden de vorige generaties (denk ik) dan ook al.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie dat de huidige (en misschien ook de vorige serie) SolarEdge omvormers dynamisch hun output (vermogen) kunnen aanpassen aan het netvoltage.
Dat zou eigenlijk wel een uitkomst zijn als iedereen dat instelde.
Nu gaan omvormers nog uit als het voltage oploopt maar stel dat bij iedereen vanaf ~245 Volt het vermogen gradueel zou afnemen, dan zouden omvormers niet langer uitschakelen omdat het voltage stabiel blijft.
Nu gaan ze uit bij 253 Volt, daar heeft niemand wat aan.
En heel snel uitgeven.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een 50 liter boiler kan heel lang water warm houden
Wetgever!!quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie dat de huidige (en misschien ook de vorige serie) SolarEdge omvormers dynamisch hun output (vermogen) kunnen aanpassen aan het netvoltage.
Dat zou eigenlijk wel een uitkomst zijn als iedereen dat instelde.
Nu gaan omvormers nog uit als het voltage oploopt maar stel dat bij iedereen vanaf ~245 Volt het vermogen gradueel zou afnemen, dan zouden omvormers niet langer uitschakelen omdat het voltage stabiel blijft.
Nu gaan ze uit bij 253 Volt, daar heeft niemand wat aan.
Uiteindelijk kan zo'n omvormer dat ook prima zelf.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:04 schreef ludovico het volgende:
De output moet over de gehele linie, idealiter, gedimd worden, geef de netbeheerder maar de autoriteit of je energieleverancier oid. Anders maak je kosten.
Ok, vertel, hoe stuur je dat dan aan? Veel opwek met zonnepanelen an sich is maar één zijde van de medaille, in het weekend leidt dat eerder tot overschot dan doordeweeks.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk kan zo'n omvormer dat ook prima zelf.
Denk niet dat de netbeheerder daar invloed op hoeft te hebben.
Sowieso kan een netbeheerder je niet verplichten om een omvormer online te gooien (en dat is ook prima te foppen, mocht dat wel zo zijn).
De omvormer houdt het voltage van het stroomnet in de gaten, gaat het omhoog dan daalt de output.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ok, vertel, hoe stuur je dat dan aan? Veel opwek met zonnepanelen an sich is maar één zijde van de medaille, in het weekend leidt dat eerder tot overschot dan doordeweeks.
Waarom zou je dat vrijwillig instellen :pquote:Op donderdag 5 juni 2025 15:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De omvormer houdt het voltage van het stroomnet in de gaten, gaat het omhoog dan daalt de output.
Dat is bij SolarEdge blijkbaar een simpele instelling.
Als iedereen dat zou instellen, zou je geen piekproblemen hebben.
Omdat als je dit niet doet en de spanning te hoog gaat worden je omvormer gewoon helemaal uitschakelt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom zou je dat vrijwillig instellen :p
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |