Deze maand 99% van mijn stroom zelf gemaakt,quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Deze maand is onze beste maand ooit.
Met 4,2kWp op het dak tikken we waarschijnlijk de 600kWh wel aan deze maand.
2025 is een heel zonnig jaar tot nu toe.
quote:Bijna helft zonnepaneelbezitters zou ze nu niet aanschaffen vanwege einde salderingsregeling
Theo Besteman
Aangepast: 29 min geleden55 min geledenin Geld
AMSTERDAM - Vier op de tien mensen die nu zonnepanelen hebben, zouden daar waarschijnlijk niet voor hebben gekozen als zij van tevoren wisten dat de salderingsregeling als subsidie in 2027 stopt.
ik meer dan 200%quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Deze maand 99% van mijn stroom zelf gemaakt,
drink niet meer , is niet goed voor de hersenenquote:
Ja ik ook, ruim.quote:
maar het teveel heb je niets aanquote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:18 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja ik ook, ruim.
Stroomverbruik 344 kWh (gekocht)
Stroomverbruik 316 kWh (direct)
Stroomverbruik 660 kWh (totaal)
Teruglevering -1.885 kWh
Dus 660 / 2201
En met de mooie dag vandaag loopt dat nog iets uit.
Ik krijg 5 cent per kWh, dus heb er wel iets aan.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 10:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar het teveel heb je niets aan
Het elektriciteitsbedrijf heeft er last van
Weet je zeker 5 cent per kWh. Ik heb ook 3 haar GC (jaar 1 loopt eind juni af) en heb 11,5 cent TLV.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:48 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik krijg 5 cent per kWh, dus heb er wel iets aan.
Ik moet nog tot 1 juli voor ik een heel jaar hier zit (heb 3 jaar contract).
Teruglevering boven verbruik (geen btw)quote:Op zaterdag 31 mei 2025 12:48 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik krijg 5 cent per kWh, dus heb er wel iets aan.
Ik moet nog tot 1 juli voor ik een heel jaar hier zit (heb 3 jaar contract).
Voorlopig staat de teller op -2181kWh
Daar krijg ik dus 109 euro voor.
Niet heel bijzonder, maar goed.
Vaste leveringskosten zijn 1.64 per dag.
Vermindering energiebelasting is 1,74 per dag.
Dus 0,10 * 365 = 36.50 euro + 109 euro terugleververgoeding (plus heel juni, zeg 1400kWh = 70 euro) = 215.50 euro wat ze mij betalen voor afgelopen jaar.
Daarbij hebben ze maand 1 een voorschot van 174 euro in rekening gebracht, dus ik krijg ongeveer 390 euro terug in juli.
Dus niets is een groot woord, het kan wel degelijk nog uit.
Zeker als je kijkt wat ik had moeten betalen als ik terugleverkosten had gehad. Met een overschot van 3-3,500 kWh per jaar, ik denk dat mijn teruglevering op jaarbasis 11-12.000kWh is.
Bij Greenchoice (waar ik nu zit) met een 1 jaar contract, had me dat 1400 euro gekost.
Ja, helaas maar 5 cent.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 15:29 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Weet je zeker 5 cent per kWh. Ik heb ook 3 haar GC (jaar 1 loopt eind juni af) en heb 11,5 cent TLV.
jan: 279 - 207 (26% minder)quote:Op maandag 26 mei 2025 16:56 schreef bambino het volgende:
Ondanks de wat mindere dagen vorige week ben ik sinds vandaag april voorbij.
April was 1985kWh en sinds vandaag staat de teller op 2003kWh (and counting nog een paar uurtjes)
Mei vorig jaar was nog het beste tot nog toe met 2052kWh. Het moet wel heel slecht weer worden wil ik daar niet overheen komen.
4e maand op rij dat het beter was vorig jaar. Dus je kunt wel zeggen dat het een topjaar is voor opwek.
jan: 279 - 207 (26% minder)
feb: 332 - 581 (75% meer)
mrt: 1032 - 1611 (56% meer)
apr: 1467 - 1981 (35% meer)
mei: 2011 - 2003 + (verwachting is 40kWh per dag met 5 dagen te gaan is 200) = 2203 (9.5% meer)
Totaal: 5121 - 6583 (28% meer)
Ben benieuwd wat juni gaat brengen
Die piekstroom gaat toch tegen negatieve tarieven.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn plan voor de volgende woning wat aan het uitwerken.
Het dak van de woning is groot maar vanwege het type dakpan (vorm + erg breekbaar) niet zo geschikt voor zonnepanelen.
Dus dat dak laat m'n installateur met rust.
Het platte dak van het bijgebouw is zo'n 6,5x10,5 meter en er loopt nog een aircoleiding (airco in plafond) dus daar kunnen zo'n 20x 450Wp panelen in oost-west opstelling op.
Op de grond kunnen ook nog wel 10-12x 450Wp panelen (of 8x 595Wp die wat langer zijn, dat komt misschien beter uit met de maat), die ik op (west - zuidwest) ga richten onder een hoek van ~15 graden.
De omvormers ga ik begrenzen op output, dus ik mik niet op de piek maar vooral op spreiding over de dag.
Dat zal flink wat kWh's in opbrengst kosten maar die kan ik in de toekomst toch niet meer kwijt (contract loopt nog 1,5 jaar).
Vanaf 2027 waarschijnlijk thuisaccu's dus dan maar even zien hoe het gaat.
Ik zou ook eens doorrekenen wat het financiële plaatje gaat worden als je helemaal geen panelen zou nemen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn plan voor de volgende woning wat aan het uitwerken.
Het dak van de woning is groot maar vanwege het type dakpan (vorm + erg breekbaar) niet zo geschikt voor zonnepanelen.
Dus dat dak laat m'n installateur met rust.
Het platte dak van het bijgebouw is zo'n 6,5x10,5 meter en er loopt nog een aircoleiding (airco in plafond) dus daar kunnen zo'n 20x 450Wp panelen in oost-west opstelling op.
Op de grond kunnen ook nog wel 10-12x 450Wp panelen (of 8x 595Wp die wat langer zijn, dat komt misschien beter uit met de maat), die ik op (west - zuidwest) ga richten onder een hoek van ~15 graden.
De omvormers ga ik begrenzen op output, dus ik mik niet op de piek maar vooral op spreiding over de dag.
Dat zal flink wat kWh's in opbrengst kosten maar die kan ik in de toekomst toch niet meer kwijt (contract loopt nog 1,5 jaar).
Vanaf 2027 waarschijnlijk thuisaccu's dus dan maar even zien hoe het gaat.
Ik heb een hoog "direct eigen verbruik" vanwege computers die ik (24/7) heb draaien voor diverse DutchPowerCows projecten en een NAS met 16 en 12 harde schijven.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 10:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik zou ook eens doorrekenen wat het financiële plaatje gaat worden als je helemaal geen panelen zou nemen.
Ik weet het, het is even schakelen in je hoofd.
Neem een dynamisch contract met een accu met de capaciteit voor ongeveer 24 uur om de piekmomenten uit de tarieven te kunnen halen. Veel goedkoper en veel minder gedoe.
Zelf heb ik hier ook al meer dan 10 jaar 36 panelen liggen maar ik weet niet of ik het opnieuw zou doen.
Ja, wij overwegen hier ook een 2e EV om het overschot van de panelen verder nuttig te gebruiken. En een 'nieuwe' auto is altijd prima natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 11:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb een hoog "direct eigen verbruik" vanwege computers die ik (24/7) heb draaien voor diverse DutchPowerCows projecten en een NAS met 16 en 12 harde schijven.
Verder straks 2 warmtepompen die overdag warm water maken en nog een PHEV + EV.
Dus panelen zie ik nog wel zitten, zolang ik de output maar wat kan beheersen.
Tweede leverancier bevestigt, zonnestroom straks vrijwel waardeloos: ’Vergoeding nog geen ¤8 per jaar’quote:Op dinsdag 3 juni 2025 10:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik zou ook eens doorrekenen wat het financiële plaatje gaat worden als je helemaal geen panelen zou nemen.
Ik weet het, het is even schakelen in je hoofd.
Neem een dynamisch contract met een accu met de capaciteit voor ongeveer 24 uur om de piekmomenten uit de tarieven te kunnen halen. Veel goedkoper en veel minder gedoe.
Zelf heb ik hier ook al meer dan 10 jaar 36 panelen liggen maar ik weet niet of ik het opnieuw zou doen.
Als teveel mensen dat doen wordt dat ook duurder. Beste is om het aantal panelen bescheiden te houden.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 16:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Tweede leverancier bevestigt, zonnestroom straks vrijwel waardeloos: ’Vergoeding nog geen ¤8 per jaar’
https://www.telegraaf.nl/(...)r-jaar/69938042.html
Alleen eigenverbruik levert dan nog wat op + zaken als een EV/PHEV of misschien een accu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |