Oh wouw. Jij betaalt al 10 jaar nul euro voor al je energie en dus je warmtepomp.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:22 schreef laziness het volgende:
Warmtepomp kwam bij het huis en de panelen ook, dat geldt voor elke nieuwbouwwoning.
Het is heerlijk koel nu mijn warmtepomp lekker staat te draaien op mijn panelen.
Mijn warmtepomp is geen dure exercitie en ik hoef ook geen medelijden voor het feit dat ik al 10 jaar nul euro voor mijn energie betaal en dat vanaf 2027 wel moet maar dat wisten we en ik ben nog steeds goedkoper uit dan iemand met gas.
Mijn grondgebonden warmtepomp verbruikte 1300kWh per jaar en de L/W pomp nu verbruikt 2400kWh.
Je hebt 2 warmtepompen?quote:Op zondag 29 juni 2025 19:22 schreef laziness het volgende:
Warmtepomp kwam bij het huis en de panelen ook, dat geldt voor elke nieuwbouwwoning.
Het is heerlijk koel nu mijn warmtepomp lekker staat te draaien op mijn panelen.
Mijn warmtepomp is geen dure exercitie en ik hoef ook geen medelijden voor het feit dat ik al 10 jaar nul euro voor mijn energie betaal en dat vanaf 2027 wel moet maar dat wisten we en ik ben nog steeds goedkoper uit dan iemand met gas.
Mijn grondgebonden warmtepomp verbruikte 1300kWh per jaar en de L/W pomp nu verbruikt 2400kWh.
Hier hetzelfde (naja, minder dan 10 jaar) maar soit, ik krijg nog steeds elk jaar zo'n 800 euro terug. Nou ja, kreeg, want het zal nu iets anders worden met een EV, maar die stroom gaat dan gewoon in de auto en dat krijg ik dan weer via WG betaald.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh wouw. Jij betaalt al 10 jaar nul euro voor al je energie en dus je warmtepomp.
Nice.
En de nieuwe WP is die L/W die nu koelt?quote:Op zondag 29 juni 2025 19:32 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik ben verhuisd naar een andere nieuwbouwwoning.
Met de opgewekte stroom verdien je de zonnepanelen terug, niet de warmtepomp.quote:Op zondag 29 juni 2025 18:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Is de terugverdientijd significant anders met of zonder salderingsregeling?
(En de investering/afschrijving zie ik even niet terug in jouw berekening?)
Ja, als je zo rekent dan heb ik er 5.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:32 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik ben verhuisd naar een andere nieuwbouwwoning.
Thanks!quote:Op zondag 29 juni 2025 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met de opgewekte stroom verdien je de zonnepanelen terug, niet de warmtepomp.
Je koopt zonnepanelen, je produceert stroom, dat kan je salderen of (als salderen stopt) terugleveren, opslaan of direct verbruiken.
De warmtepomp helpt je dan om de zonnepanelen terug te verdienen.
"Nieuwe woning" krijgt 2 lucht/water warmtepompen, heeft al 4 airco's en er komt nog 1 airco bij.quote:
oh die was ik nog vergeten!quote:Op zondag 29 juni 2025 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Nieuwe woning" krijgt 2 lucht/water warmtepompen, heeft al 4 airco's en er komt nog 1 airco bij.
Maar het gaat ook om 440m2 verspreid over 2 gebouwen.
En heb nog 2x een koelkast en een vriezer, dus dat zijn er ook nog 3
Thuis laden is zo waanzinnig goedkoop om te rijden, zit op 21ct kWh met mijn contract, met 3 kWh rijd ik even ver als met 1 liter benzine. Bijna een derde scheelt het, 3.5ct/km vs 10ct/km. Met 36.000 km/j is dat 2340 besparing per jaar.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hier hetzelfde (naja, minder dan 10 jaar) maar soit, ik krijg nog steeds elk jaar zo'n 800 euro terug. Nou ja, kreeg, want het zal nu iets anders worden met een EV, maar die stroom gaat dan gewoon in de auto en dat krijg ik dan weer via WG betaald.
Hier ook een grondgebonden WP trouwens.
Ja, maar ik stop daar dus (een deel van) de stroom van het dak in, dus dat kost me dan 0ct, maar ik krijg wel gewoon mijn stroomtarief terug van de WG, want het enige wat die ziet is dát er geladen is, niét waar die stroom vandaan is gekomen.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:44 schreef zalkc het volgende:
[..]
Thuis laden is zo waanzinnig goedkoop om te rijden, zit op 21ct kWh met mijn contract, met 3 kWh rijd ik even ver als met 1 liter benzine. Bijna een derde scheelt het, 3.5ct/km vs 10ct/km. Met 36.000 km/j is dat 2340 besparing per jaar.
Stroom is niet echt gratis, je hebt ook afschrijving op je installatie. 4ct/kWh voor panelen (25 jaar levensduur, waarbij 1Wp ook 1 euro kost en 1kWh per jaar levert.). En als je nog salderingsruimte hebt is het je kWh prijs minus de leveringskosten. Straks met einde salderen is het wel redelijk gratis, anders gooi je die stroom gewoon wegquote:Op zondag 29 juni 2025 19:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik stop daar dus (een deel van) de stroom van het dak in, dus dat kost me dan 0ct, maar ik krijg wel gewoon mijn stroomtarief terug van de WG, want het enige wat die ziet is dát er geladen is, niét waar die stroom vandaan is gekomen.
Laden kost me dus sowieso niks, maar elke kWh vanaf het dak levert mij wél geld op (en straks ook minder TLK, maar daar is de 2e EV al voor, dus ja.)
Ik gebruik verleden en tegenwoordige tijd in mijn tekst. Het is vrij duidelijk zou ik zeggen dat ik er niet 2 tegelijk in gebruik heb en welke mijn huidige pomp is.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:33 schreef blomke het volgende:
[..]
En de nieuwe WP is die L/W die nu koelt?
Mijn verhuizing heeft de ¤0 voor energie betalen streak niet verbroken dus waarom zou ik ze niet bij elkaar optellen?quote:
De investering en afschrijving (voor het gedeelte van wat de EV verbruikt) tel ik gewoon bij de kWh prijs die ik de werkgever doorbelast.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:52 schreef zalkc het volgende:
[..]
Stroom is niet echt gratis, je hebt ook afschrijving op je installatie. 4ct/kWh voor panelen (25 jaar levensduur, waarbij 1Wp ook 1 euro kost en 1kWh per jaar levert.). En als je nog salderingsruimte hebt is het je kWh prijs minus de leveringskosten. Straks met einde salderen is het wel redelijk gratis, anders gooi je die stroom gewoon weg
Hier gaan ze nog wel iets op verzinnen want dit is gewoon verkapt loon natuurlijk. Maar die discussie hoort in een ander topic.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar ik stop daar dus (een deel van) de stroom van het dak in, dus dat kost me dan 0ct, maar ik krijg wel gewoon mijn stroomtarief terug van de WG, want het enige wat die ziet is dát er geladen is, niét waar die stroom vandaan is gekomen.
Laden kost me dus sowieso niks, maar elke kWh vanaf het dak levert mij wél geld op (en straks ook minder TLK, maar daar is de 2e EV al voor, dus ja.)
Bij mijn lease benzineauto had ik ook gewoon een tankpasje van de zaak. Ik betaal tenslotte bijtelling voor die auto. Dus alle auto gerelateerde kosten zijn voor de WG.quote:Op zondag 29 juni 2025 19:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier gaan ze nog wel iets op verzinnen want dit is gewoon verkapt loon natuurlijk. Maar die discussie hoort in een ander topic.
Want? Alleen de energiemij mag je stroom inkopen? Het staat de werkgever compleet vrij om zijn stroom elders in te kopen, laadpaal in de straat is 36ct en Fastned 69ct, of plaats er 1 op het werk op nultariefquote:Op zondag 29 juni 2025 19:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier gaan ze nog wel iets op verzinnen want dit is gewoon verkapt loon natuurlijk. Maar die discussie hoort in een ander topic.
Ja maar je hoort er niet op te verdienen omdat jij toevallig zonnepanelen hebt. Daar gaan ze nog wel wat op verzinnen.quote:Op zondag 29 juni 2025 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij mijn lease benzineauto had ik ook gewoon een tankpasje van de zaak. Ik betaal tenslotte bijtelling voor die auto. Dus alle auto gerelateerde kosten zijn voor de WG.
Nu die op stroom rijdt, is het principe hetzelfde: De werkgever betaalt de brandstofkosten.
Omdat je kosten opgeeft die je niet maakt.quote:Op zondag 29 juni 2025 20:02 schreef zalkc het volgende:
[..]
Want? Alleen de energiemij mag je stroom inkopen? Het staat de werkgever compleet vrij om zijn stroom elders in te kopen, laadpaal in de straat is 36ct en Fastned 69ct, of plaats er 1 op het werk op nultarief
euh.. jawel. Als je de prijs hanteert van de energiemij is het onmogelijk om te bepalen of die kWh uit de panelen of het komt. Al neem ik maar 1kWh van het af, dan is dat gewoon de daadwerkelijke prijs.quote:Op zondag 29 juni 2025 20:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Omdat je kosten opgeeft die je niet maakt.
vergoeding marktprijs is redelijkquote:Op zondag 29 juni 2025 20:02 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja maar je hoort er niet op te verdienen omdat jij toevallig zonnepanelen hebt. Daar gaan ze nog wel wat op verzinnen.
Ook als de marktprijs negatief is?quote:Op zondag 29 juni 2025 20:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vergoeding marktprijs is redelijk
er moet een vergoeding zijn
de prijs van je contract is prima
Voor dynamisch kies je gewoon de gemiddelde prijs, anders wordt het een administratieve nachtmerrie voor die paar centen.quote:Op zondag 29 juni 2025 20:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ook als de marktprijs negatief is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |