Ja idd! Goed dat ze Claude niet afviel.
Ik kan het wel begrijpen. Anouk zei eerder in een interview letterlijk dat ze het moeilijk vindt. Snap ik, afwijzing is nooit tof, dus mag er best kribbig of sarcastisch over zijn. Als het in de media komt, ook haar mening geven.
Ilse DeLange was ook gepikeerd toen later uitlekte waarom de commissie niet voor haar nummer had gekozen. 'Als ik van tevoren had geweten dat het publiekelijk werd, dan weet ik niet zeker of ik dat had gedaan', zei Ilse.
Logisch! Dit zijn professionele topartiesten met een enorme, succesvolle discografie en decennia aan ervaring.
Daar moet die commissie beter rekening mee houden, als ze van 'grote namen' vragen om zich vanwege fairplay te voegen naar dit selectieproces. Het is toch vooral bedoeld voor onervaren artiesten die een deelname niet aankunnen. Na Mia & Dion werd het live optreden toegevoegd, en na Joost werd een gesprek met een psycholoog (of mental coach) toegevoegd.
(Zoals ik eerder al schreef ben ik ontevreden over dit selectieproces en ik vind dat het anders moet, maar het is wat het is.)
Heeft Anouk een punt? Ik denk deels. Je mag I Would Stay van Krezip/Jacqueline wel een Nederlandse klassieker noemen, in die context een masterpiece. Jaap Reesema heeft ook veel ervaring, in diverse genres, en relatief jong, geen boomers.
(Het is ook de vraag hoeveel grote artiesten eigenlijk bereid zijn (en tijd hebben) om zo'n commissie te gaan zitten.)
Cornald, ja.. ik heb ook weleens kritiek op hem gehad, maar hij heeft voor mij vorig jaar veel krediet herwonnen. En het is een feit dat in alle landen die het goed doen op het Songfestival er mensen zijn in de organisatie die de kar trekken, met passie en liefde voor het festival, veel ervan weten, en voor ons is dat nu eenmaal Cornald.
Jan Smit mis ik, die zorgde voor balans. Heel ander type, met ook een berg aan ervaring van optreden in grote venues, songwriting, produceren, en zakelijk. Er werd over hem smalend gedaan, maar je hoeft niet van zijn muziek te houden om te erkennen dat Jan echt een professional is, veel weet. Ook geen boomer. En uiteraard dat hij gelijk had over Mia & Dion.
Maar m.b.t. Sander, Carolien, en Hila moet ik Anouk toch deels gelijk geven. Ik heb de indruk dat het voor hen een leuk bijbaantje is. Sander is ook Songfestivalfan, weet er ook veel van, en wellicht wel goed voor balans en de hetero male gaze. Maar Carolien en Hila zijn volgens mij uit het personeelsbestand van AVROTROS geplukt. Wel goed voor de diversiteit op zich, maar Anouk heeft gelijk dat zij, vanuit haar carrière en ervaring, dan wat sarcastisch is over een afwijzing.