Maar het punt is toch juist dat wij 'gedwongen' zijn niet enkel heel nadrukkelijk te kijken naar wat onze ambities zijn, maar ook naar wat andere van ons verwachten? Denk jij dat Amerika tevreden gaat zijn met een 2%? om maar een voorbeeld te noemen?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:58 schreef sp3c het volgende:
Omdst het om een theoretische dreiging gaat en zelfs de vs niet op 5% zit en die voeren iedere week wel ergems oorlog en hebben 11 nucleare supercarriers met elk meer toestellen dan de klu rijk is aan boord
Die ambitie hebbem we helemaal niet
Ik vind het prima om de boel tijdelijk op te schalen om alles zsm op orde te krijgen maar daarna lijkt me 2% meer dan zat
Neem Nederland, iedereen en zijn moeder zijn het erover eens dat defensie kapot is bezuinigdquote:Op maandag 16 juni 2025 11:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar het punt is toch juist dat wij 'gedwongen' zijn niet enkel heel nadrukkelijk te kijken naar wat onze ambities zijn, maar ook naar wat andere van ons verwachten? Denk jij dat Amerika tevreden gaat zijn met een 2%? om maar een voorbeeld te noemen?
Bovendien lijkt mij dat die 'tijdelijke' opschaling, best lang gaat duren.
Kijk. Ik ben geen expert op dit gebied. Dus ben gedwongen af te gaan op wat andere (zelfverklaarde) experts erover zeggen.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Neem Nederland, iedereen en zijn moeder zijn het erover eens dat defensie kapot is bezuinigd
Echter beschikken we met 4% van de bevolking van de EU onder andere over 128 moderne infanteriegevechtsvoertuigen, 58, 46 gemechaniseerde voermonden, krijgen we 58 straaljagers en 44 tanks
Als iedereen op dat niveau gaat zitten kom je al uit op 3200 pantserwagens, 1115 kanonnen, 1450 straaljagers en 1100 tanks
Hoeveel meer is volgens jou nodig om je veilig te voelen en waarom?
Als iedereen op het beperkte nivea van Nederland gaat zitten beschikken we over 1.081.925 beroepsmilitairen hoeveel heb je nodig en waarom?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Kijk. Ik ben geen expert op dit gebied. Dus ben gedwongen af te gaan op wat andere (zelfverklaarde) experts erover zeggen.
Ik hoor overal dat wij (Nederland, maar het EU gedeelte van de NAVO) ernstig tekort schieten. Dat als Rusland (of een ander land) morgen in Estland zou staan, wij een groot probleem zouden hebben. Dat wij tekorten hebben aan manschappen, drones, AI ontwikkelingen, kazernes.
Allemaal niet waar dan?
Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik lees/hoor slechts dingen. Jij weet er meer van dan ik, zou je mij kunnen uitleggen waarom het kolder is?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als iedereen op het beperkte nivea van Nederland gaat zitten beschikken we over 1.081.925 beroepsmilitairen hoeveel heb je nodig en waarom?
Waar zeg ik dat het kolder is dat defensie snel personeel wil wervenquote:Op maandag 16 juni 2025 11:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik lees/hoor slechts dingen. Jij weet er meer van dan ik, zou je mij kunnen uitleggen waarom het kolder is?
https://www.nporadio1.nl/(...)ommerciele-bedrijven
Nee. Dat ze het nodig hebben. Jij wil toch met je vraag aan mij duidelijk maken dat het wel meevalt qua tekorten?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het kolder is dat defensie snel personeel wil werven?
Het gaat natuurlijk niet alleen om het aantal manschappen en voertuigen, het gaat er ook om dat de maatschappij beschermd wordt tegen aanslagen, cyberaanvallen en raketaanvallen.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Neem Nederland, iedereen en zijn moeder zijn het erover eens dat defensie kapot is bezuinigd
Echter beschikken we met 4% van de bevolking van de EU onder andere over 128 moderne infanteriegevechtsvoertuigen, 58, 46 gemechaniseerde voermonden, krijgen we 58 straaljagers en 44 tanks
Als iedereen op dat niveau gaat zitten kom je al uit op 3200 pantserwagens, 1115 kanonnen, 1450 straaljagers en 1100 tanks
Hoeveel meer is volgens jou nodig om je veilig te voelen en waarom?
Zijn voorbeeldenquote:Op maandag 16 juni 2025 11:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet alleen om het aantal manschappen en voertuigen, het gaat er ook om dat de maatschappij beschermd wordt tegen aanslagen, cyberaanvallen en raketaanvallen.
Bovendien lijkt het me ook belangrijk dat het Oekraïense leger geholpen wordt, als Rusland zich stukbijt op Oekraïne, betekent dat dat we zelf niet in actie hoeven te komen.
Nee ik geef antwoord op jouw vraag waarom 5% niet nodig is volgens mijquote:Op maandag 16 juni 2025 11:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Dat ze het nodig hebben. Jij wil toch met je vraag aan mij duidelijk maken dat het wel meevalt qua tekorten?
Zo niet dan heb ik je verkeerd begrepen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Dat denk ik ook niet, maar dat is wel de boodschap die je massaal hoort van vele politici.quote:
Angst voor de Russenquote:Op maandag 16 juni 2025 12:11 schreef jakosi het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet, maar dat is wel de boodschap die je massaal hoort van vele politici.
Dat het nodig is wordt inmiddels niet meer bediscussieerd maar beschouwd als een gegeven. Hoe komt het dat dit niet meer wordt bediscussieerd?
Maar als je opschaalt heb je toch ook weer extra onderhoudskosten, vervangingskosten, personeelskosten. Whatever waar je in opschaalt. En we zitten nu al aan de 2%. Moet je dan niet structureel naar de 2,5%?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:58 schreef sp3c het volgende:
Omdst het om een theoretische dreiging gaat en zelfs de vs niet op 5% zit en die voeren iedere week wel ergems oorlog en hebben 11 nucleare supercarriers met elk meer toestellen dan de klu rijk is aan boord
Die ambitie hebbem we helemaal niet
Ik vind het prima om de boel tijdelijk op te schalen om alles zsm op orde te krijgen maar daarna lijkt me 2% meer dan zat
Dat kan dat zal iemand moeten berekenen, misschien zit het er al in dat weet ik niet en als we na die rekensom toch op de 5% uitkomen dan heb ik daar ook wel vrede meequote:Op maandag 16 juni 2025 12:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar als je opschaalt heb je toch ook weer extra onderhoudskosten, vervangingskosten, personeelskosten. Whatever waar je in opschaalt. En we zitten nu al aan de 2%. Moet je dan niet structureel naar de 2,5%?
Ben benieuwd of landen zoals Spanje Griekenland, Italië dan ook die 5% halen. 3% is al een behoorlijke kluif. Wij zullen wel weer voorop lopen.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat kan dat zal iemand moeten berekenen, misschien zit het er al in dat weet ik niet en als we na die rekensom toch op de 5% uitkomen dan heb ik daar ook wel vrede mee
Want we nu doen is eerst betalen en daarna kijken wat we uberhaupt nodig hebben
Hier vraag je toch over de beroepsmilitairen. Dat als iedereen op het niveau van Nederland zou zitten wij genoeg hebben?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als iedereen op het beperkte nivea van Nederland gaat zitten beschikken we over 1.081.925 beroepsmilitairen hoeveel heb je nodig en waarom?
quote:Op maandag 16 juni 2025 12:03 schreef sp3c het volgende:
Vreemde discussie zo, je vraagt me wat, ik geef daar volgens mij een helder beargumenteerd antwoord op
Reactie: kijk dit filmpje over een totaal ander onderwerp en zeg me waarom het kolder isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Naar mijn bescheiden mening is je antwoord niet erg helder. Maar als de conclusie is dat wij niet naar 5% hoeven ben ik gerust gesteldSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nou ja zeker. Maak eerst duidelijk wat de dreigingen zijn en wat daarbij komt kijken om dat op te lossen. Wat is nationaal en wat is transnationaal. Dan kom je tot een gedegen som.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat kan dat zal iemand moeten berekenen, misschien zit het er al in dat weet ik niet en als we na die rekensom toch op de 5% uitkomen dan heb ik daar ook wel vrede mee
Want we nu doen is eerst betalen en daarna kijken wat we uberhaupt nodig hebben
quote:Op maandag 16 juni 2025 12:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Naar mijn bescheiden mening is je antwoord niet erg helder. Maar als de conclusie is dat wij niet naar 5% hoeven ben ik gerust gesteld
Ik kan vanuit je reacties echt niet anders dan tot de conclusie komen dat je zegt: 'we moeten weliswaar wat opschalen, maar na verloop van tijd is 2% meer dan genoeg'.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |