Wikipediaquote:Kiambe vluchtte in 2013[b] op 9-jarige leeftijd vanuit Congo met zijn moeder, drie broers en drie zussen naar Nederland.Daarna verbleven ze anderhalf jaar in het asielzoekerscentrum in Alkmaar, waar het multicultureel orkest Orchestre Partout indruk op hem maakte; hij ging steeds een beetje meer meedoen. Claude: "Zingen zit in onze familie." Ze verhuisden naar Enkhuizen, waar hij zijn havo-diploma haalde. Hij studeerde hotelmanagement maar is daarmee gestopt.Naast zijn zangcarrière was hij werkzaam in een restaurant.
In 2017 won hij een talentenjacht in Enkhuizen met het nummer Uit elkaar van Yes-R. In het voorjaar van 2019 nam hij deel aan het achtste seizoen van The Voice Kids met het nummer Papaoutai van Stromae. Hij strandde in de tweede ronde, 'The Battles'.In de jaren daarna deed hij onder meer mee aan de ARE YOU NEXT?-talentenjacht waar hij een platencontract bij muzieklabel Cloud 9 Music won.
De jaren daarna deed hij mee aan verschillende audities en zangwedstrijden waar hij in contact kwam met onder andere muziekproducent Arno Krabman en songwriter Joren van der Voort. Samen met hen schreef hij het Nederlands-Franse nummer Ladada (Mon dernier mot), dat eind 2022 uitkwam. Het werd een 538 Favourite en bereikte de nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 en Single Top 100. Hij werd bij de totstandkoming van het nummer geïnspireerd door Stromae.
In 2023 trad Claude op het popmuziekfestival Noorderslag op. In maart van dat jaar kreeg hij de 3FM Award voor Beste nieuwkomer en werd hij uitgeroepen tot 3FM Talent. Diezelfde maand volgde het nummer Layla, dat de Alarmschijf werd bij Qmusic.[14] In april maakte hij zijn festivaldebuut op Paaspop in Schijndel, waar hij het nog niet uitgekomen nummer Écoute-moi ten gehore bracht.
Claude zou in april 2023 in het voorprogramma van de concerten van Stromae staan, maar deze concerten werden afgelast wegens gezondheidsredenen van de Belgische zanger.In plaats daarvan heeft Claude in het voorprogramma van Suzan & Freek in november dat jaar gestaan.
Op 5 mei 2023 trad Claude op tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel. In datzelfde jaar was hij te gast in het televisieprogramma Ik hou van Holland.
Op 12 oktober 2023 trad Claude op bij de 58e editie van het Gouden Televizier-Ring Gala waarna hij de troffee Televizier-Ring Talent uitreikte aan Noa Vahle. Claude trad op 3 februari 2024 op in Rotterdam tijdens de Qmusic Top 40 Awards. Hij won de Award in de categorie "Beste Artiest" en trad op met Flemming. In maart en april 2024 deed hij zijn eerste clubtour met de naam Je m'appelle Claude.
Op 21 september 2024 was hij de hoofdgast in het programma Beste Zangers. Twee maanden later verscheen zijn debuutalbum Parler français.
In 2025 vertegenwoordigt Claude Nederland bij het Eurovisie Songfestival in Basel, Zwitserland.
Dat lijkt op de rol die Twan vd Nieuwenhuijzen vorig jaar had. Maar dat werkte kennelijk ook niet, hij was binnen een jaar weg.quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:29 schreef Fred_B het volgende: [..]
Je mist een aanspreekpunt, coördinator, vertrouwenspersoon, of hoe je het ook wil noemen, iemand met kennis van zaken, bij wie onderweg ideeën getoetst kunnen worden, en aandachtspunten waar nodig bijgestuurd kunnen worden, of die bij acute problemen de zaak weer op de rails kan zetten.
k zat er net naar te kijken. Hij is vrij positief. Hij zegt dat we niet moeten stressenquote:Op donderdag 8 mei 2025 10:05 schreef Momo het volgende:
Matt reageert op het clipje van Nederland vanaf 18:33
Bekijk deze YouTube-video
Het is zeker niet makkelijk om zo’n proces in te gaan en dan uiteindelijk te pieken op het hoogtepunt op het ESF. Er zijn ook duizenden sporters geweest die maximaal presteerden in voorrondes of onbelangrijke wedstrijden en in de finales faalden.quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:53 schreef Greys het volgende:
[..]
Cornald die ook al het meest actieve lid is van de commissie qua artiesten benaderen en Cornald die ook al commentator is? Die kijkt (imho geheel terecht!) wel uit om zich te bemoeien met de staging. Dan krijgt 'ie daar ook nog allemaal de schuld van als het uiteindelijk niet naar de smaak is van velen.
Dat had inderdaad zo'n Twan moeten zijn. Die zelf ervaring heeft met dat soort producties maken.
Ik denk wel echt dat het na Mia en Dion véél beter is geworden qua begeleiding van de artiest. Wij zien dat allemaal niet natuurlijk, wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Maar het hele AvroTros team stond voor en achter en naast Joost (die qua creatief gewoon zelf z'n eigen team wilde) en Claude zei tot nu toe ook in elk interview dat hij zo enorm goed begeleid wordt.
Ik denk dat het veel moeilijker is dan wij soms denken om exact het goede poppetje overal op exact de goede plek te krijgen in dit flink grote proces.
"Greys je zit weer alles goed te praten, iehhhhh".
Nope, ik vind het een héél heel slechte keuze van degene die dit clippie heeft gekozen (ik weet geen naam daarbij) en ik hoop net als iedereen dat de staging straks veel meer voor gaat stellen dan wat we tot nu toe zagen.
Maar ik wacht even met roepen 'dit is slechter dan Mia en Dion' tot ik het hele ding gezien heb.
Ja hèhèquote:
Dát ben ik allemaal volledig met je eens.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:10 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het is zeker niet makkelijk om zo’n proces in te gaan en dan uiteindelijk te pieken op het hoogtepunt op het ESF. Er zijn ook duizenden sporters geweest die maximaal presteerden in voorrondes of onbelangrijke wedstrijden en in de finales faalden.
Alleen hebben we in Nederland wel te maken met een trend:
Claude: was bij Eva (waarschijnlijk) beter dan op het ESF.
Joost: maakt op een willekeurig festival waar hij zelf maar wat doet een leukere indruk dan op het ESF.
S10: het fameuze optreden bij Matthijs.
Duncan: was indrukwekkender in de winner’s reprise dan zijn echte optreden.
Waylon: was overal beter dan met die krumpers.
Op het moment dat we commercieel de beste indruk moeten maken op het ESF, gaat het telkens mis. Waar ligt dat dan aan?
Dat zat ik me ook te net te bedenken jaquote:Op donderdag 8 mei 2025 10:11 schreef Em31 het volgende:
Het is toch wel idioot dat wij gewoon elk jaar weer na de eerste beelden 'meh' denken. Gewoon nooit een keer een WOW. Het is bijna een prestatie.
Ja dit is echt enorm jammer.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:11 schreef Em31 het volgende:
Het is toch wel idioot dat wij gewoon elk jaar weer na de eerste beelden 'meh' denken. Gewoon nooit een keer een WOW. Het is bijna een prestatie.
Daar was ik al een beetje bang voor toen ik de reacties las onder zijn filmpje.quote:
Kijk dit positieve nieuws hebben we nu echt nodig! Want bijna iedereen schiet in de stress. Dusquote:Op donderdag 8 mei 2025 10:09 schreef Prisha het volgende:
[..]
k zat er net naar te kijken. Hij is vrij positief. Hij zegt dat we niet moeten stressen
Hij is "not worried at all"
30 seconden is wel al 20% van het nummer.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:43 schreef Boomboomkoffie het volgende:
Na alles bijlezen en bijkijken ben ik nog steeds positief. Dit zijn 30 seconden van het totaalbeeld (misschien ongelukkig uitgekozen) maar als geheel wordt het denk ik gewoon heel erg mooi. Een mix tussen modern en klassiek en tussen down en happy. Laten we positief blijven
True, maar dit is wel echt het meest nietszeggende stuk en de overgangquote:Op donderdag 8 mei 2025 10:49 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
30 seconden is wel al 20% van het nummer.
Toch is dit wel de eerste indruk die mensen nu hebben..quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:51 schreef TheVulture het volgende:
[..]
True, maar dit is wel echt het meest nietszeggende stuk en de overgang
Oh nee dat stomme Zweden gaat weer winnen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:50 schreef Cyan9 het volgende:
Ik denk dat een top 10 resultaat nog steeds wel mogelijk is. Een korte clip van een repetitie is precies wat het is: een korte clip van een repetitie. Repetities zijn zelden perfect, en beter dat het nu gebeurt (qua zang en/of foutjes in de camera shots) dan in de liveshow. Het nummer heeft daarnaast op zichzelf kwaliteit genoeg, en het lijkt me wat voorbarig om een hele staging af te serveren op basis van wat foto's en een korte clip.
Strijden om de winst lijkt me wel een brug te ver, maar dat vond ik sowieso al buiten ons bereik liggen.
Dat uitgerekend ik hier nu de positieve rol heb voelt wel ietwat onwerkelijk.![]()
Ik hou nog steeds hoop dat het gaat tegenvallen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het gewoon een stom nummer vind.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:52 schreef Ama het volgende:
[..]
Oh nee dat stomme Zweden gaat weer winnen.
Ik kijk gewoon dit jaar voor het eerst niet eens meer naar die bookmakers. Geen idee ook waar mijn favoriet staat daar (Finland).quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:53 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik hou nog steeds hoop dat het gaat tegenvallen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het gewoon een stom nummer vind.
Oei oei ik hoor Aran al bij RTL boulevard vanavond.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:55 schreef NLpop het volgende:
Daar gaan ze weerIk lees ze niet want ik gun ze de clicks niet
![]()
[ afbeelding ]
Ah toch nog een positivo. Nu ESC Tom nogquote:Op donderdag 8 mei 2025 10:09 schreef Prisha het volgende:
[..]
k zat er net naar te kijken. Hij is vrij positief. Hij zegt dat we niet moeten stressen
Hij is "not worried at all"
Als hij slim is zegt 'ie dat hij het zelf wel mee vindt vallen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:56 schreef Ama het volgende:[..]
Oei oei ik hoor Aran al bij RTL boulevard vanavond.
Ik vind bookmakers ook een irritant iets, kijk ik ook zo min mogelijk naar. Ik heb echt het idee dat er te veel waarde aan wordt gegeven. Redelijk wat mensen (niet per se hier!) lijken te redeneren dat als iets laag bij de bookies staat, dat het dan ook meteen slechte nummers zijn. Dat vind ik te kort door de bocht.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:55 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik kijk gewoon dit jaar voor het eerst niet eens meer naar die bookmakers. Geen idee ook waar mijn favoriet staat daar (Finland).
Het zijn ook de odds voor de overwinning. Uiteraard ga je hier niet mee winnen dus logisch dat je dan zakt bij de bookies. Daar hoef ik die odds niet eens voor te zien. Het zou me vreemder lijken als we gewoon op dezelfde positie bleven staan. Ik zou me eerder zorgen maken over kwalificatie, want dat is verre van zeker als het geheel er zo rommelig en amateuristisch uitziet en klinkt.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:08 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik vind bookmakers ook een irritant iets, kijk ik ook zo min mogelijk naar. Ik heb echt het idee dat er te veel waarde aan wordt gegeven. Redelijk wat mensen (niet per se hier!) lijken te redeneren dat als iets laag bij de bookies staat, dat het dan ook meteen slechte nummers zijn. Dat vind ik te kort door de bocht.
Aran kennende zegt hij dat vast niet.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:02 schreef NLpop het volgende:
[..]
Als hij slim is zegt 'ie dat hij het zelf wel mee vindt vallen.
Ik gokte in eerste instantie op pakweg 7 of 8. Zowel Claude zelf (zo vrolijk en correct dat het voor mezelf wat gortig is) als het liedje (er mist wat aan) zijn niet m'n ding, maar ik kan me voorstellen dat anderen er meer in zien/horen.quote:
Dat klopt, maar ik ben dus van mening dat veel mensen de bookmakers hanteren om te baseren of iets goed of slecht is. Ik hou niet van die mentaliteit. Daarbij komt dat ik vind dat de bookmakers te veel invloed hebben op het (mogelijke) verloop van de competitie.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:16 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het zijn ook de odds voor de overwinning. Uiteraard ga je hier niet mee winnen dus logisch dat je dan zakt bij de bookies. Daar hoef ik die odds niet eens voor te zien. Het zou me vreemder lijken als we gewoon op dezelfde positie bleven staan. Ik zou me eerder zorgen maken over kwalificatie, want dat is verre van zeker als het geheel er zo rommelig en amateuristisch uitziet en klinkt.
Een nummer dat laag staat in de odds hoeft voor jou geen slecht nummer te zijn, maar Eurovisie is een competitie en een niet-competitief nummer is in deze context dus een slecht nummer.
Ik hoop niet dat je verwacht dat NL één van die honden is, want als hij zo vals zingt als in dat filmpje gaat de jury hem ook geen liefde geven hoor!quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:16 schreef Boomboomkoffie het volgende:
Ik denk ook nog steeds dat teveel landen een televote vriendelijk nummer hebben ,die zullen elkaar cancellen. Blijft over de juryvriendelijke nummers en dat vind ik een beetje lastig. Ik gok nog steeds op waar 2 honden vechten om 1 been gaat de derde ermee heen
Maar er staat niks anders in die koppen dan dat hier en overal *gebaart weids* wordt gezegd in dit geval. Dus onwaar is het niet toch.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:55 schreef NLpop het volgende:
Daar gaan ze weerIk lees ze niet want ik gun ze de clicks niet
![]()
[ afbeelding ]
Ik vind het overdreven en zie dat soort koppen als clickbait.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:40 schreef Greys het volgende:[..]
Maar er staat niks anders in die koppen dan dat hier en overal *gebaart weids* wordt gezegd in dit geval. Dus onwaar is het niet toch.
(Zeg ik als iemand die zich normaal boos maakt om dat soort koppen)
Laten we dan in ieder geval met z'n allen hopen dat dit niet het beste stukje was, en dat ze het express hebben gekozen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 08:02 schreef TheVulture het volgende:
Ja waarom juist dit stuk gekozen wordt is me een raadsel, waarschijnlijk het meest rommelige stuk van de performance, zeker als je de opbouw mist van het kleine begin
Ja joh ze nemen ons in de zeik.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:11 schreef Dave het volgende:
[..]
Laten we dan in ieder geval met z'n allen hopen dat dit niet het beste stukje was, en dat ze het express hebben gekozen.
Wel de overgang waarvan mensen in de reaction videos zeiden dat ze er door verrast werden.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:51 schreef TheVulture het volgende:
[..]
True, maar dit is wel echt het meest nietszeggende stuk en de overgang
Dat lijkt me best een beetje.quote:Op donderdag 8 mei 2025 12:18 schreef drxanax het volgende:
Zou Claude / AvroTros geschrokken zijn van de reacties?
Als het puur gaat om het halen van de top 10 is iedereen hier waarschijnlijk nog wel positief toch? Dat is een kwestie van ruim 150 punten scoren, wat bij een beetje normale vocale prestatie met dit liedje prima mogelijk moet zijn.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:50 schreef Cyan9 het volgende:
Ik denk dat een top 10 resultaat nog steeds wel mogelijk is. Een korte clip van een repetitie is precies wat het is: een korte clip van een repetitie. Repetities zijn zelden perfect, en beter dat het nu gebeurt (qua zang en/of foutjes in de camera shots) dan in de liveshow. Het nummer heeft daarnaast op zichzelf kwaliteit genoeg, en het lijkt me wat voorbarig om een hele staging af te serveren op basis van wat foto's en een korte clip.
Strijden om de winst lijkt me wel een brug te ver, maar dat vond ik sowieso al buiten ons bereik liggen.
Dat uitgerekend ik hier nu de positieve rol heb voelt wel ietwat onwerkelijk.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |