abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217575866
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 13:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Causaliteit =/= realiteit vaak. Vergelijken met andere landen gaat ook niet vaak op want het werkt simpel gezegd hier niet zo.

Kijk naar ING, NOS, FTM en ook nog NJI over specifiek de situatie in NL. Allemaal vrij recente artikelen waarop ik mijn post baseer he. Allemaal hebben ze het over het verband tussen de woningnood en 'het uitstellen van levensbeslissingen' waarop gedoeld wordt om kinderen te krijgen.
Omdat de media steevast op zoek zijn naar een probleem. Laat je er een nuchtere analyse op los zoals Rosling heeft gedaan, dan zie je een universeel patroon van meer welvaart > meer onderwijs > betere kansen > minder kinderen (en op een hogere leeftijd eraan beginnen).

Om het in perspectief te plaatsen: in de jaren '70, '80 en '90 van de vorige eeuw is de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen gestegen van 24,3 naar 29,2 jaar. De laatste 25 jaar is die stijging aan het afvlakken: 29,2 jaar is 30,4 jaar geworden. Deze stijging heeft voornamelijk plaatsgevonden sinds 2013: van 29,4 naar 30,4 jaar (bron: zie OP). Een deel daarvan is verklaarbaar door de economische omstandigheden, waaronder de woningnood, maar er komt meer bij kijken.

Het aantal woningen per inwoner is bijvoorbeeld nooit zo hoog geweest (bron), maar er zijn steeds meer alleenstaanden en eenpersoonshuishoudens bijgekomen. Dat komt voor een groot deel door een cultuurverandering: van vrouwen wordt niet meer verwacht dat ze jong trouwen, stoppen met werken, kinderen krijgen en aan hun huwelijk vastzitten. De woningvoorraad is niet irrelevant, maar (1) de invloed ervan is beperkt, (2) de beperkte woningvoorraad is zelf het gevolg van de cultuurveranderingen die maken dat vrouwen later aan kinderen beginnen.

En nogmaals, we zijn niet zo uniek: in alle Europese landen is hetzelfde patroon te zien dat vrouwen steeds ouder zijn bij de geboorte van hun eerste kind (bron).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_217576122
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 17:36 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Als ze nou eens voldoende huizen bouwen en het mogelijk maken dat je een gezin kan onderhouden met 1 voltijdbaan zoals vroegah....
Er zijn ruim voldoende huizen alleen is de vraag compleet verstoort door de importtsunami (arbeidsmigranten, buitenlandse studenten, asielzoekers).
pi_217576139
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 22:12 schreef Red_85 het volgende:
En nu seculier blanke en echte NLse moeders zonder de datavervuiling van allochtonen.
Dan gaan we nog harder schrikken.

Geen kans op een huis, geen vaste banen die zekerheid bieden. Snap het allemaal wel. Je kan geen leven opbouwen zo.
En wat heb je zo'n koter te bieden? In wat voor land en wereld zet je het?

Snap het allemaal wel.
De huizen zijn weggegeven aan arbeidsmigranten, buitenlandse studenten en asielzoekers.
pi_217576181
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 18:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Staat er ook los van.

De bakker bakt genoeg brood voor het dorp van 100 inwoners.
Het dorp groeit naar 150 inwoners. De bakker kiest er vervolgens voor om zijn broodproductie te halveren zodat er genoeg brood is voor maar 50 inwoners.

Het probleem ligt dan niet aan de groei van het aantal inwoners.

Dat is precies wat er nu gaande is met de bouw op slakkengang.
[ afbeelding ]
Waarom moet het dorp groeien naar 150 inwoners?
pi_217576193
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Omdat de media steevast op zoek zijn naar een probleem. Laat je er een nuchtere analyse op los zoals Rosling heeft gedaan, dan zie je een universeel patroon van meer welvaart > meer onderwijs > betere kansen > minder kinderen (en op een hogere leeftijd eraan beginnen).

Om het in perspectief te plaatsen: in de jaren '70, '80 en '90 van de vorige eeuw is de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen gestegen van 24,3 naar 29,2 jaar. De laatste 25 jaar is die stijging aan het afvlakken: 29,2 jaar is 30,4 jaar geworden. Deze stijging heeft voornamelijk plaatsgevonden sinds 2013: van 29,4 naar 30,4 jaar (bron: zie OP). Een deel daarvan is verklaarbaar door de economische omstandigheden, waaronder de woningnood, maar er komt meer bij kijken.

Het aantal woningen per inwoner is bijvoorbeeld nooit zo hoog geweest (bron), maar er zijn steeds meer alleenstaanden en eenpersoonshuishoudens bijgekomen. Dat komt voor een groot deel door een cultuurverandering: van vrouwen wordt niet meer verwacht dat ze jong trouwen, stoppen met werken, kinderen krijgen en aan hun huwelijk vastzitten. De woningvoorraad is niet irrelevant, maar (1) de invloed ervan is beperkt, (2) de beperkte woningvoorraad is zelf het gevolg van de cultuurveranderingen die maken dat vrouwen later aan kinderen beginnen.

En nogmaals, we zijn niet zo uniek: in alle Europese landen is hetzelfde patroon te zien dat vrouwen steeds ouder zijn bij de geboorte van hun eerste kind (bron).
Precies. En omdat de bevolking dreigt af te nemen moet die met import worden aangevuld, want de economie / de economische wetenschap kan niet met krimp overweg. Dat kan een keuze zijn alleen is die keuze nooit bewust gemaakt (voor zover ik weet).
  donderdag 8 mei 2025 @ 16:09:57 #81
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217576252
quote:

[..]

Dus ze praten allemaal poep in jouw ogen? Dat 20'ers geen woning kunnen krijgen heeft totaal geen invloed op levensbesluiten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Red_85 op 08-05-2025 16:15:41 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217576282
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dus ze praten allemaal poep in jouw ogen?
In de media wordt vaak - niet altijd - gesimplificeerd en uitvergroot. Daarom zijn wetenschappers belangrijk en is het nog altijd waardevol om boeken te lezen, waarin maatschappelijke ontwikkelingen in hun volle complexiteit worden geduid: longitudinaal perspectief, internationaal verband, relatie tot overige factoren, etc. Tip:

donderdag 8 mei 2025 @ 16:18:29 #83
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217576330
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In de media wordt vaak - niet altijd - gesimplificeerd en uitvergroot. Daarom zijn wetenschappers belangrijk en is het nog altijd waardevol om boeken te lezen, waarin maatschappelijke ontwikkelingen in hun volle complexiteit worden geduid: longitudinaal perspectief, internationaal verband, relatie tot overige factoren, etc. Tip:

[ afbeelding ]
Kommop zeg.

prima bronnen, prima onderzoeken, prima onderbouwd door professionals.
Iemand op fok!: 'HeT iSS De MeDIaaAAAAAA'

Wat jij zegt draagt ook bij alleen het is volstrekt duidelijk en onderbouwd inmiddels de krapte in NL specifiek wel een heel groot effect heeft op dit sociale vlak.
1947-2016
pi_217576345
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kommop zeg.

prima bronnen, prima onderzoeken, prima onderbouwd door professionals.
Iemand op fok!: 'HeT iSS De MeDIaaAAAAAA'

Wat jij zegt draagt ook bij alleen het is volstrekt duidelijk en onderbouwd inmiddels de krapte in NL specifiek wel een heel groot effect heeft op dit sociale vlak.
Waarom ga je niet inhoudelijk in op wat ik schrijf?
  donderdag 8 mei 2025 @ 16:22:15 #85
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217576375
quote:
4s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom ga je niet inhoudelijk in op wat ik schrijf?
Simpel, omdat je prima inhoudelijke bronnen die ik aandraag gewoon in de wind gooit.

Wat valt er dan nog inhoudelijk te zeggen?
Het is een beetje hetzelfde gedrag zoals die antivaxxerwappies doen met wetenschap. Wat valt er dan nog te bediscussiėren Claudia? Dan zijn we toch klaar?
1947-2016
pi_217576457
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Simpel, omdat je prima inhoudelijke bronnen die ik aandraag gewoon in de wind gooit.

Wat valt er dan nog inhoudelijk te zeggen?
Het is een beetje hetzelfde gedrag zoals die antivaxxerwappies doen met wetenschap. Wat valt er dan nog te bediscussiėren Claudia? Dan zijn we toch klaar?
Ik plaats ze in perspectief en draag daar respectabele bronnen voor aan. Je kunt daar gewoon op ingaan. Ik wil je wel een handje helpen:

quote:
De woningvoorraad is niet irrelevant, maar (1) de invloed ervan is beperkt, (2) de beperkte woningvoorraad is zelf het gevolg van de cultuurveranderingen die maken dat vrouwen later aan kinderen beginnen.
Ik zeg hierin niet dat de woningvoorraad geen invloed heeft op levensbesluiten, maar dat de invloed beperkt is. Met mijn tweede punt geef ik aan hoe ingrijpend de cultuurveranderingen na WOII zijn geweest en hoe veelzijdig en complex de totstandkoming van levensbesluiten als beginnen aan kinderen kan zijn.
pi_217576480
quote:

[..]

Dit. Bovendien zal een 'laag gemiddeld geboortecijfer' gewoon opgevangen worden. Het zou een probleem zijn als je niets had om dat te counteren, maar in die tijd zitten we niet.
  donderdag 8 mei 2025 @ 16:43:18 #88
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217576566
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik plaats ze in perspectief en draag daar respectabele bronnen voor aan. Je kunt daar gewoon op ingaan. Ik wil je wel een handje helpen:
[..]
Ik zeg hierin niet dat de woningvoorraad geen invloed heeft op levensbesluiten, maar dat de invloed beperkt is. Met mijn tweede punt geef ik aan hoe ingrijpend de cultuurveranderingen na WOII zijn geweest en hoe veelzijdig en complex de totstandkoming van levensbesluiten als beginnen aan kinderen kan zijn.
Zoals je kan zien zijn andere onderzoeken daar het niet over eens, want die dragen dus wel aan dat woningnood een groot effect heeft op de levensbeslissingen. Maar die negeer je gewoon.. en waarom? Omdat ze niet bij je persoonlijke overtuiging passen?

Daar is een discussie forum toch voor? Verschillende inzichten krijgen?

Hoe complex die besluiten ook zijn, een basaal iets als een dak boven je hoofd voordat je aan koters begint, is wel een hele simpele eis lijkt mij om te hebben voordat je een gezinnetje start.
Dus hoe complex is dat eigenlijk?
1947-2016
pi_217576607
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zoals je kan zien zijn andere onderzoeken daar het niet over eens, want die dragen dus wel aan dat woningnood een groot effect heeft op de levensbeslissingen. Maar die negeer je gewoon.. en waarom? Omdat ze niet bij je persoonlijke overtuiging passen?
Keer op keer verdraai je wat ik zeg. Ik beweer niet dat de woningvoorraad geen invloed heeft op levensbesluiten, zoals je eerder schreef. Ik negeer de onderzoeken die je noemt niet, maar heb ze allemaal gelezen en bestudeerd. Bovendien debiteer ik geen persoonlijke levensovertuigingen, maar verwijs ik naar onderzoek. En ik zeg weinig controversieels, want er bestaat consensus over hetgeen ik heb uitgelegd.

quote:
Hoe complex die besluiten ook zijn, een basaal iets als een dak boven je hoofd voordat je aan koters begint, is wel een hele simpele eis lijkt mij om te hebben voordat je een gezinnetje start.
Dus hoe complex is dat eigenlijk?
Des te interessanter dat de invloed zo beperkt is, vind je niet?
  donderdag 8 mei 2025 @ 16:58:28 #90
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_217576700
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
In minder welvarende landen krijgen mensen opvallend genoeg meer kinderen. Kinderen worden bijv. als economisch waardevol gezien omdat ze kunnen helpen de kost te verdienen. Andere redenen zijn o.a. de slechtere beschikbaarheid van anticonceptiemiddelen en het hogere sterftecijfer onder kinderen.

Daarnaast zie je in welvarende landen dat rijkere mensen gemiddeld minder kinderen krijgen.
Het baumol effect is hier ook sterk op van toepassing en laat een relatieve welvaart zien. Qua welvaart is het in Nederland makkelijk om allerlei electronica te kopen terwijl huizen extreem duur zijn. In dunner bevolkte, arme landen is dit vrijwel altijd precies andersom.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 8 mei 2025 @ 17:10:32 #91
56749 BlaZ
pi_217576847
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
[..]
Deze invloed is toch betrekkelijk groot, grootschalige onderzoeken wijzen dat elke prijstoename van woningen van 10% zorgt voor een afname van 1% van het aantal geboorten.

Verder is er nog een belangrijk punt dat je miste. Migratie naar andere regio's, verder weg van de geboortegrond, zorgt voor een forse afname van geboortecijfers.
pi_217576984
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 17:10 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Deze invloed is toch betrekkelijk groot, grootschalige onderzoeken wijzen dat elke prijstoename van woningen van 10% zorgt voor een afname van 1% van het aantal geboorten.
Ben ik heel benieuwd naar! Heb je verwijzingen naar onderzoek waarin deze getallen specifiek worden genoemd en dit effect causaal is vastgesteld? Dan kan ik beter beoordelen of het effect groot is (ben bijv. benieuwd naar de periode waarnaar het onderzoek heeft plaatsgevonden) en hoe causaliteit is vastgesteld (of andere factoren bijv. zijn meegenomen).

quote:
Verder is er nog een belangrijk punt dat je miste. Migratie naar andere regio's, verder weg van de geboortegrond, zorgt voor een forse afname van geboortecijfers.
Ik heb wel meer punten niet genoemd. Wat is de verklaring voor het afnemen van geboortecijfers door migratie? Kan het motief voor migratie daaraan ten grondslag liggen (zoeken naar een plek waar je beter af bent > meer welvaart > etc.)? Ben ook t.a.v. dit punt benieuwd naar een bron.
  donderdag 8 mei 2025 @ 17:31:19 #93
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217577237
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 16:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Keer op keer verdraai je wat ik zeg. Ik beweer niet dat de woningvoorraad geen invloed heeft op levensbesluiten, zoals je eerder schreef. Ik negeer de onderzoeken die je noemt niet, maar heb ze allemaal gelezen en bestudeerd. Bovendien debiteer ik geen persoonlijke levensovertuigingen, maar verwijs ik naar onderzoek. En ik zeg weinig controversieels, want er bestaat consensus over hetgeen ik heb uitgelegd.

Je neemt het niet eens in overweging en wuift het gewoon weg met dat jouw bronnen meer van toepassing zijn.
Dus dat doe je wel en verdraai ik niks he.
quote:
[..]
Des te interessanter dat de invloed zo beperkt is, vind je niet?
Blijkbaar dus niet, volgens die onderzoeken en heeft het een groot effect.
En als je logisch nadenkt, dan is een woning (veilig nest) toch echt wel een eerste vereiste als je een gezin wil stichten.
1947-2016
pi_217577594
quote:

[..]

En wanneer explodeerde het aantal vroeg-werpende importvrouwen?
  donderdag 8 mei 2025 @ 18:16:15 #95
56749 BlaZ
pi_217577763
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 17:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ben ik heel benieuwd naar! Heb je verwijzingen naar onderzoek waarin deze getallen specifiek worden genoemd en dit effect causaal is vastgesteld? Dan kan ik beter beoordelen of het effect groot is (ben bijv. benieuwd naar de periode waarnaar het onderzoek heeft plaatsgevonden) en hoe causaliteit is vastgesteld (of andere factoren bijv. zijn meegenomen).
[..]
Ik heb wel meer punten niet genoemd. Wat is de verklaring voor het afnemen van geboortecijfers door migratie? Kan het motief voor migratie daaraan ten grondslag liggen (zoeken naar een plek waar je beter af bent > meer welvaart > etc.)? Ben ook t.a.v. dit punt benieuwd naar een bron.

https://www.nber.org/dige(...)ate-market-fertility

quote:
Several studies (Lindstrom& Saucedo, 2002, Singley & Landale, 1998,
Hervitz, 1985) investigated the relationships between fertility and migration for the case
of people migrating from countries with high fertility to countries with lower fertility in
various regions of the world. Some researchers suggest that migration is a disruptive
process for fertility: migrants tend to postpone having children because of the sociopsychological stress associated with living in a new place and spouse separation. On the
other hand, as other studies pointed out, migrants are not a random sample from the
origin country population, they are selected, they have special characteristics and having
fewer children is one of their features. Migrants, said other students, tend to adopt –
gradually or quickly- the norms of the receiving country in many aspects, including
number of children, and after a while their fertility resembles more the fertility of the
destination country rather than that of the sending country.
https://paa2005.populatio(...)0spouse%20separation.

Het is ook belangrijk om te kijken naar het baumol effect waardoor bepaalde goederen duurder of goedkoper zijn binnen het bestaande koopkrachtniveau: het kan zijn dat de koopkracht in land x gemiddeld 40% hoger ligt, maar alsnog binnen de essentiėle categoriėn voor voortplanting een negatief koopkrachteffect laat zien.
pi_217582570
Tsja als je van mannen afwijzen je grootste hobby maakt moet je niet gek opkijken dat er ook geen kids komen. Eigen schuld dikke bult voor de vrouwen.
pi_217582606
Het is allemaal de schuld van de asielzoekers
pi_217582609
quote:
16s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 08:24 schreef Alpha0 het volgende:
Tsja als je van mannen afwijzen je grootste hobby maakt moet je niet gek opkijken dat er ook geen kids komen. Eigen schuld dikke bult voor de vrouwen.
Niet zo Alpha van je
pi_217582636
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 08:27 schreef Astro_boy het volgende:

[..]
Niet zo Alpha van je
Ik ben te Alpha voor ze. Dat kan ook.
pi_217582687
quote:

[..]

Kom alsjeblieft niet met feiten. Ik vertrouw op het onderbuikgevoel van mijn leiders dat zij iedere dag op X delen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')