abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 mei 2025 @ 07:51:40 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217543211
quote:
Ondergrondse gifbel Beverwijk lijkt zich te verplaatsen naar woonwijk

Onder een voormalige vuilnisbelt iets buiten Beverwijk ligt een enorme hoeveelheid giftige benzeen. De gifbel lijkt zich te verplaatsen richting de woonwijk Broekpolder. Dat blijkt uit metingen van de gemeente. De kankerverwekkende stof is al gemeten aan de rand van de wijk, op tien meter van de eerste huizen.

Wethouder Suzanne Klaassen noemt de verplaatsing van de benzeenbel dramatisch. "Daarom onderzoeken we het om te weten of het schadelijk is voor onze inwoners", zegt ze. Volgens de gemeente is er nog geen acuut gevaar voor de volksgezondheid.

Chemische troep
Het onderzoek startte naar aanleiding van publicaties van het Noordhollands Dagblad. Journalist Friso Bos won voor deze publicaties de journalistieke prijs De Tegel. "Dat gif zit er gewoon. Iedereen weet het, maar niemand doet wat. Het komt van vaten met chemische troep, verfafval, afval van de staalindustrie. Niemand weet zeker wat er precies ligt."

Journalist Friso Bos ontdekte het Beverwijkse gifdrama met een heel simpele techniek:
Zie video bij bron

Een voormalige vuilnisbelt werd in de jaren 60 en 70 gebruikt als dumpplek voor grote hoeveelheden chemisch afval uit de industrie. "Chauffeurs hadden een sleutel", vertelt oud-gemeenteraadslid Co Backer. "Overdag was er een stukje bewaking, maar 's nachts werd denk ik het meeste gestort."

In 2014 besloot de gemeente om de vuilnisbelt om te vormen tot een openbaar park: het Aagtenpark. Door een tekort aan grond werd het park opgehoogd met staalslakken, een restproduct bij het maken van staal. Tijdens dit proces werd besloten dat de giftige stoffen niet onder de woonwijk terecht mochten komen.

Stroomrichting
Het idyllische groen van het park onttrekt inmiddels wat zich zo'n vijftien meter onder de grond afspeelt. Grote hoeveelheden benzeen spoelen toch langzaam maar zeker naar de aanpalende woonwijk. De benzeenbel wordt daarom jaarlijks gemonitord.

Wethouder Klaassen: "Ik denk dat je altijd met alle scenario's rekening moet houden." De afgelopen drie jaar nam de hoeveelheid benzeen aan de rand van de woonwijk toe. De norm is daar na de laatste meting nu overschreden.

Een combinatie van het stromen van grondwater en het gewicht van de staalslakken veroorzaakt de verplaatsing van het benzeen. Bij de aanleg van het Aagtenpark bleek uit onderzoek dat het benzeen de woonwijk nooit zou bereiken. Dat zou komen doordat de stroomrichting van het grondwater zou draaien aan de rand van de woonwijk. Journalist Bos gelooft er niks van: "Dat gif verplaatst zich gewoon naar de wijk. Ik zou mijn huis verkopen."

Verantwoordelijkheid nemen
Uit nieuw onderzoek moet blijken hoe de gifbel zich verder zal gaan verplaatsen en of die in de toekomst een gevaar vormt voor de inwoners van de woonwijk. De wethouder wacht de resultaten van dit onderzoek af en wil niet vooruitlopen op wat er mogelijk moet gebeuren.

Voor Backer is het wel duidelijk wat de gemeente moet doen: "Ik vind dat het college zijn verantwoordelijkheid moet nemen en moet saneren. Ook al kost dat miljoenen, dat maakt niet uit."

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)aatsen-naar-woonwijk
Nou ja, dit zie je echt van mijlenver aankomen hoor :') Een oude gifstort veranderen in een park en dan ook nog eens ophogen met giftige staalslakken… wie bedenkt dit serieus :’) En dan doen alsof niemand dit kon voorspellen? _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217543289
Apart dat het grondwater zich niet aan de regels houdt. En die staalslakken worden het nieuwe asbest.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217543546
Over 50 jaar gaan ze het wel een keer verwijderen onder de grond van de huizen. Wel op eigen kosten, het is immers JOUW kavel.
pi_217543559
Lol...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 5 mei 2025 @ 09:41:20 #5
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217543900
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 08:46 schreef Cockwhale het volgende:
Over 50 jaar gaan ze het wel een keer verwijderen onder de grond van de huizen. Wel op eigen kosten, het is immers JOUW kavel.
Dan is wat er in jouw grond zit opeens wel van jouw...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217543946
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 09:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
tuurlijk, als er goud of diamanten gevonden zouden worden, dan is het toch ook van jou
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  maandag 5 mei 2025 @ 09:46:35 #7
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217543965
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 09:45 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
tuurlijk, als er goud of diamanten gevonden zouden worden, dan is het toch ook van jou
Ha!!

Nope. Niks. Zo werkt dat niet in NL.
1947-2016
  Moderator maandag 5 mei 2025 @ 09:50:02 #8
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_217544031
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 09:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
@GGMM sprak hier ook al schande van.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 5 mei 2025 @ 09:56:01 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217544125
quote:
Onder een voormalige vuilnisbelt iets buiten Beverwijk ligt een enorme hoeveelheid giftige benzeen.
...
De kankerverwekkende stof
...
"Daarom onderzoeken we het om te weten of het schadelijk is voor onze inwoners"
):O
  maandag 5 mei 2025 @ 09:56:49 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217544135
"Zo denk je nog wat woon je fijn,
Zo zit er nasi in de grond"

Bekijk deze YouTube-video
  maandag 5 mei 2025 @ 10:33:00 #11
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217544723
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 09:56 schreef Qarrad het volgende:

[..]
):O
'Onder de normwaarden'
1947-2016
  maandag 5 mei 2025 @ 10:53:12 #12
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217545064
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'Onder de normwaarden'
quote:
De norm is daar na de laatste meting nu overschreden.
  maandag 5 mei 2025 @ 11:16:25 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217545346
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:53 schreef Qarrad het volgende:

[..]
[..]

Maar? Wat is de volgende smoes? 'Geen gevaar hoor, echt niet!!'
1947-2016
  maandag 5 mei 2025 @ 11:20:50 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217545630
Ik snap niet dat ze bij de aanleg van dat park niet meer hebben gedaan om die vervuiling te isoleren.
Op zich kan een beetje benzeen in de ondergrond niet zoveel kwaad, dat breekt wel af als het in aanraking komt met zuurstof. Maar zoiets levert altijd veel gezeik op en je weet ook niet wat er nog meer meekomt…

En ik wil niet eens weten hoeveel oude stortplaatsen er zijn zonder duidelijke administratie :X
pi_217545708
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:34 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik snap niet dat ze bij de aanleg van dat park niet meer hebben gedaan om die vervuiling te isoleren.
Op zich kan een beetje benzeen in de ondergrond niet zoveel kwaad, dat breekt wel af als het in aanraking komt met zuurstof. Maar zoiets levert altijd veel gezeik op en je weet ook niet wat er nog meer meekomt…

En ik wil niet eens weten hoeveel oude stortplaatsen er zijn zonder duidelijke administratie :X
https://nl.wikipedia.org/wiki/Volgermeerpolder
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217545796
quote:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vuilnisbelt
In Nederland liggen 3.800 voormalige (gesloten) stortplaatsen…

Daar ligt niet overal grote narigheid maar veel te vaak wel.
pi_217545816
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:41 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vuilnisbelt
In Nederland liggen 3.800 voormalige (gesloten) stortplaatsen…

Daar ligt niet overal grote narigheid maar veel te vaak wel.
Plus dat er ook gigantisch veel bedrijven op giftige grond staan, ik ben zelf opgegroeid in Zaandam waar dit een groot issue was, immers bij herbouw moesten de eigenaren dat zelf saneren, het gevolg was dat ze dat dus nooit deden. Geloof dat het nu wel deels opgelost is door kosten te delen of te subsidiëren.
pi_217545880
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Plus dat er ook gigantisch veel bedrijven op giftige grond staan, ik ben zelf opgegroeid in Zaandam waar dit een groot issue was, immers bij herbouw moesten de eigenaren dat zelf saneren, het gevolg was dat ze dat dus nooit deden. Geloof dat het nu wel deels opgelost is door kosten te delen of te subsidiëren.
Er is inderdaad heel wat gesubsidieerd. Wat eigenlijk best vreemd is want je zou de vervuiler moeten laten betalen…
Maar goed dat is vaak ook erg complex. En vaak is niet eens goed te achterhalen hoe een vervuiling is ontstaan. Een relatief kleine hoeveelheid aromatische koolwaterstoffen kan in de bodem zomaar voor een vervuilde “pluim” van honderden meters lengte zorgen.
pi_217545899
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er is inderdaad heel wat gesubsidieerd. Wat eigenlijk best vreemd is want je zou de vervuiler moeten laten betalen…
Maar goed dat is vaak ook erg complex. En vaak is niet eens goed te achterhalen hoe een vervuiling is ontstaan. Een relatief kleine hoeveelheid aromatische koolwaterstoffen kan in de bodem zomaar voor een vervuilde “pluim” van honderden meters lengte zorgen.
Ja klopt in Zaanstad gaat het vaak om panden die er al 150 tot 200 jaar staan en waar de huidige bedrijven vaak nauwelijks een verband hadden, maar het gif verspreid zich natuurlijk wel langzaam via het grondwater.
pi_217545938
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja klopt in Zaanstad gaat het vaak om panden die er al 150 tot 200 jaar staan en waar de huidige bedrijven vaak nauwelijks een verband hadden, maar het gif verspreid zich natuurlijk wel langzaam via het grondwater.
Als er ergens een wasserij of garage (je kan je handen goed van viezigheid ontdoen met andere rommel) heeft gezeten, kan je er gif op innemen dat er gif in de bodem zit :P.
pi_217545963
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:55 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als er ergens een wasserij of garage (je kan je handen goed van viezigheid ontdoen met andere rommel) heeft gezeten, kan je er gif op innemen dat er gif in de bodem zit :P.
Dat kan ik uit eigen hand vertellen, ik werkte ook in mijn jeugd bij Genius Klinkenberg (inmiddels failliet), is een metaaldraaierij, en maakte mijn handen altijd schoon met boor-olie, op een dag moest ik dat goedje opruimen nadat een slang was losgeschoten, dus nadat ik klaar was met zo een 50 liter opzuigen en ik terug loop, blijft de stofzuiger haken achter een tegel en valt om, binnen 2 seconden was die 50 liter op een onbekende locatie tussen de betonplaten weggevloeid :')

Edit: Sorry hoor ;)

https://zaanstreek.sp.nl/(...)nd-klinkenberterrein
pi_217546261
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 09:45 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
Nee, dan niet.
Dan moet je het direct melden en hopen dat je 10% 'finders fee' krijgt.
  maandag 5 mei 2025 @ 12:14:19 #24
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217546267
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Maar? Wat is de volgende smoes? 'Geen gevaar hoor, echt niet!!'
Er komt nu een onderzoek, en dan een onderzoek naar het onderzoek, en dan terwijl de bewoners van die wijk hun investering in stenen allang in rook hebben zien opgaan, blijkt dat er niemand verantwoordelijk is voor de toestand.
pi_217546395
Benzeen is een heel naar goedje. Dat wil je onder of vlakbij je huis.

Ik lees dat het op de typisch Hollandse manier wordt opgelost: een onderzoek.

Dan volgt daarna dat er een commissie van wijzen wordt geselecteerd. Die gaan het gevaar inventariseren, vervolgens brengen die een advies uit, dat advies moet getoetst worden, daar moet een draagvlak studie voor gedaan worden, inmiddels is het eerste onderzoek verouderd, daar moet dan weer een nieuw onderzoek voor gedaan worden, etc etc.

Lang verhaal kort: die mensen krijgen hun huis niet meer verkocht en de oplossing gaan zij in hun leven niet meer meemaken.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_217546531
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat kan ik uit eigen hand vertellen, ik werkte ook in mijn jeugd bij Genius Klinkenberg (inmiddels failliet), is een metaaldraaierij, en maakte mijn handen altijd schoon met boor-olie, op een dag moest ik dat goedje opruimen nadat een slang was losgeschoten, dus nadat ik klaar was met zo een 50 liter opzuigen en ik terug loop, blijft de stofzuiger haken achter een tegel en valt om, binnen 2 seconden was die 50 liter op een onbekende locatie tussen de betonplaten weggevloeid :')

Edit: Sorry hoor ;)

https://zaanstreek.sp.nl/(...)nd-klinkenberterrein
De Zaanstreek heeft ook bijgedragen aan deze vuilstort :P

quote:
Uit correspondentie blijkt dat Hoogovens eind 60 er jaren op jaarbasis circa 11.000 ton teer, sludge en verontreinigde afgewerkte olie naar de stortplaats afvoerde. Ook werd er in die periode chemisch afval gebracht door Amylo Chemie uit Zaanstad.
  maandag 5 mei 2025 @ 14:10:49 #27
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217547316
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 12:14 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er komt nu een onderzoek, en dan een onderzoek naar het onderzoek, en dan terwijl de bewoners van die wijk hun investering in stenen allang in rook hebben zien opgaan, blijkt dat er niemand verantwoordelijk is voor de toestand.
En de overheid jarenlang met procedureren schadeherstel voor zich uit gaat schuiven. Zie Groningen.
1947-2016
  maandag 5 mei 2025 @ 14:42:07 #28
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217547627
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 14:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En de overheid jarenlang met procedureren schadeherstel voor zich uit gaat schuiven. Zie Groningen.
Nog voor het eerste geld aan de slachtoffers daar werd uitgekeerd was meer van de helft van het geld al aan de organisatie die de schade moest afwikkelen uitgegeven.
  maandag 5 mei 2025 @ 15:09:45 #29
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217547859
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:20 schreef AchJa het volgende:
Klinkt als Lekkerkerk...

Aanvulling:

Overigens ook nog een Andere Tijden aflevering van geweest (2005):

quote:
Lekkerkerk

Vijfentwintig jaar geleden knapte er een waterleidingbuis in het dorpje Lekkerkerk. De grond bleek zwaar vervuild, Nederland had zijn eerste en grootste gifschandaal. De huizen moesten leeg, de grond werd afgegraven, en 160 miljoen gulden later was iedereen heel tevreden. Een leergeldaffaire in Andere Tijden.
  maandag 5 mei 2025 @ 15:55:44 #30
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217548144
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 15:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Aanvulling:

Overigens ook nog een Andere Tijden aflevering van geweest (2005):
[..]

Kan mij dat nog goed herinneren. Vrij Nederland kwam in die tijd met een kleurenbijlage "De Kleine Gifatlas" met een overzicht van alle toen bekende gifbelten in Nederland.
We zijn nu 45 jaar verder na Lekkerkerk, nog steeds wordt de bodem volgegooid met troep. Kijk, als je staalslakken (Fijn, hoogovens) en granuliet (Dank je wel Rijkswaterstaat) zonodig kwijt moet, verwerk het tot glas en bouw een eiland in de Noordzee waar het veilig ligt.
Aromatische Koolwaterstoffen? Verbrand deze bij hoge temperatuur zodat er alleen CO2 van overblijft.
pi_217548558
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 15:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan mij dat nog goed herinneren. Vrij Nederland kwam in die tijd met een kleurenbijlage "De Kleine Gifatlas" met een overzicht van alle toen bekende gifbelten in Nederland.
We zijn nu 45 jaar verder na Lekkerkerk, nog steeds wordt de bodem volgegooid met troep. Kijk, als je staalslakken (Fijn, hoogovens) en granuliet (Dank je wel Rijkswaterstaat) zonodig kwijt moet, verwerk het tot glas en bouw een eiland in de Noordzee waar het veilig ligt.
Aromatische Koolwaterstoffen? Verbrand deze bij hoge temperatuur zodat er alleen CO2 van overblijft.
De benzeen is een restant van het gebruik als gifbult in de jaren ‘70.
Dat soort rommel dumpen mag al jaren niet meer.
Die hoogovenslakken of bodemas van afvalverbrandingsinstallaties is ook wel raar spul.
Men dacht inderdaad even dat dit soort toepassingen nuttig was. Maar dat valt toch wat tegen…
  maandag 5 mei 2025 @ 17:23:29 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217548929
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2025 16:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De benzeen is een restant van het gebruik als gifbult in de jaren ‘70.
Dat soort rommel dumpen mag al jaren niet meer.
Die hoogovenslakken of bodemas van afvalverbrandingsinstallaties is ook wel raar spul.
Men dacht inderdaad even dat dit soort toepassingen nuttig was. Maar dat valt toch wat tegen…
Zo wordt van Vliegas beton en cement gemaakt en breed toegepast in de bouw. In vliegas zitten echter ook zware metalen.
pi_217549037
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zo wordt van Vliegas beton en cement gemaakt en breed toegepast in de bouw. In vliegas zitten echter ook zware metalen.
Zo lang je dat beton niet dagelijks likt, zal de impact daarvan allicht nog iets meevallen.
Het lastige is wel dat we eigenlijk gewoon nog geen praktische bestemming hebben voor al dat soort afvalstoffen…
  maandag 5 mei 2025 @ 17:39:35 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217549132
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zo lang je dat beton niet dagelijks likt, zal de impact daarvan allicht nog iets meevallen.
Het lastige is wel dat we eigenlijk gewoon nog geen praktische bestemming hebben voor al dat soort afvalstoffen…
Gips en Beton met vliegas zorgen voor een verhoogde Radon concentraties in woningen en omdat men steeds meer isoleert, mensen niet genoeg luchten blijft dat teveel in de woning en blootstelling aan radon veroorzaakt 7% van alle longkankergevallen, en dat komt voor Nederland neer op bijna 1000 mensen per jaar. Daarbij gaat het vooral om niet-kleincellige longkanker schat NTVO

Na roken is radon de meest voorkomende oorzaak van longkanker. 3 tot 14% van de mensen die longkanker krijgen, heeft dit gekregen door radon. De kans op longkanker bij rokers is 25x hoger door radon vergeleken met mensen die niet roken (bron: Wereld Gezondheidsorganisatie, WHO).
pi_217549136
Tijd om de normwaarden omhoog te gooien.
  Forum Admin maandag 5 mei 2025 @ 17:40:17 #36
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217549137
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
https://nos.nl/regio/geld(...)-is-niet-goed-gegaan

Bloedneuzen voor iedereen!
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217549477
quote:
Best vergelijkbare zaak.
quote:
Het OM schrijft dat in Eerbeek ruim 220.000 ton aan staalslakken is aangebracht als afdeklaag op een stortplaats
  maandag 5 mei 2025 @ 18:02:33 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217549499
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 15:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Zelfs Rubberen Robbie had het er destijds over... :D

maandag 5 mei 2025 @ 18:08:56 #40
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217549636
quote:
Krijg je ervan als Milieu alleen maar CO2 en Stikstof is.
Intussen zit over PFAS, zijn pesticiden zo sterk en worden zoveel ingezet dat insecten verdwijnen ( Wanneer was je voorruit voor het laatst vol met dode insecten?)
pi_217549776
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 18:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Krijg je ervan als Milieu alleen maar CO2 en Stikstof is.
Intussen zit over PFAS, zijn pesticiden zo sterk en worden zoveel ingezet dat insecten verdwijnen ( Wanneer was je voorruit voor het laatst vol met dode insecten?)
Ik word best verdrietig als ik weer eens een met glyfosfaat doodgespoten veld zie.
  maandag 5 mei 2025 @ 18:22:44 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217549906
quote:
9s.gif Op maandag 5 mei 2025 18:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik word best verdrietig als ik weer eens een met glyfosfaat doodgespoten veld zie.
Ik word er tamelijk giftig van.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 08:55:56 #43
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217554454
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 14:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nog voor het eerste geld aan de slachtoffers daar werd uitgekeerd was meer van de helft van het geld al aan de organisatie die de schade moest afwikkelen uitgegeven.
Ah ja, de parasieten moeten ook geld peuren ja
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')