abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217542930
quote:
Nederland is volgens het Global Footprint Network vandaag al door de grondstoffen heen die de aarde in een jaar kan produceren. Vorig jaar viel die dag op 1 april, maar dat verschil komt niet doordat we minder zijn gaan gebruiken.

De datum wordt door onderzoekers per land berekend door de beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen (biocapaciteit) te delen door consumptie (ecologische voetafdruk) van landen, en daarna te vermenigvuldigen met het aantal dagen in een jaar. Biocapaciteit is de beschikbaarheid van mineralen, brandstoffen zoals olie en gas, hout, katoen, landbouwgrond, voedsel en water.

In Nederland hebben we een grote voetafdruk, maar relatief weinig natuurlijke hulpbronnen. Dat zorgt ervoor dat de datum meestal vroeg in het jaar valt. Ter vergelijking: Qatar staat bovenaan de lijst met 6 februari en Uruguay onderaan met 17 december. En alle landen samen 'vierden' Earth Overshoot Day vorig jaar op 1 augustus.

"Als iedereen ter wereld zou leven zoals Nederlanders, zouden we op 5 mei alles hebben verbruikt wat de aarde in een jaar kan vernieuwen", legt de vanuit Nederland betrokken onderzoeker Joost Brinkman uit. "Net als bij een bankrekening kun je met gezond verstand redeneren dat je op een gegeven moment in de problemen komt als je jaren achter elkaar meer uitgeeft dan je binnenkrijgt."

Earth Overshoot Day werd ooit bedacht om aan te tonen hoe snel de ecologische voetafdruk van de wereldbevolking groeit. De datum moet laten zien hoe we jaarlijks 'te veel' vragen van de planeet, oftewel 'overbevragen'. Die definitie wordt vrij breed genomen, van ontbossing en overbevissing, tot aan de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten.

Verbetering van kwaliteit van data rond Nederlandse export
Dat deze dag nu op 5 mei valt, betekent dat we de rest van het jaar eigenlijk 'op de pof' leven. Vorig jaar was het op 1 april al raak. Dat verschil heeft volgens de onderzoekers niet per se te maken met prestaties, maar met een verbetering van de kwaliteit van data rond Nederlandse export.

Volgens de rekenaars is een lichtpunt dat de ecologische voetafdruk per Nederlander sinds 2005 met 40 procent is gedaald. Dat zou te maken hebben met klimaatbeleid, zuiniger energieverbruik en meer efficiëntie in de industrie. Maar de biocapaciteit werd tegelijkertijd met de helft kleiner.
Bron
pi_217542949
Betere score dan vorig jaar. Uruguay here we come *O*
pi_217542968
Ik gooi nog wat grondstoffen in de pan, mij maken ze niks!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217543018
Ik zou nog 100.000 a 150.000 mensen importeren komend jaar, dan ligt het grondstoffengebruik het jaar er op vast lager.

Of misschien een "grondstoffentoeslag".
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_217543023
Veel zuiniger dan de Nederlander kan je haast niet leven in een modern ontwikkelde maatschappij en op basis van de huidige technologie.

Dit soort berichten zijn sociaal terrorisme.
Een schuld complex aanlullen.
  maandag 5 mei 2025 @ 07:41:32 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217543191
Voor een extreem overbevolkt land doen we het nog niet zo slecht dus
The End Times are wild
pi_217543200
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 06:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Veel zuiniger dan de Nederlander kan je haast niet leven in een modern ontwikkelde maatschappij en op basis van de huidige technologie.
Waarop baseer je dat?
pi_217543218
quote:
Dat deze dag nu op 5 mei valt, betekent dat we de rest van het jaar eigenlijk 'op de pof' leven. Vorig jaar was het op 1 april al raak. Dat verschil heeft volgens de onderzoekers niet per se te maken met prestaties, maar met een verbetering van de kwaliteit van data rond Nederlandse export.
Klopt de data nu wel helemaal dan?

Ik denk dat er nog steeds enorm veel te verbeteren is, maar dit soort nieuwsberichten is alleen maar stemmingmakerij.
  maandag 5 mei 2025 @ 08:07:19 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217543288
Maar hoe kan Robbie zijn tien nieuwe steden dan bouwen?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217543348
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 07:47 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Waarop baseer je dat?
Sinds 2005 met 40% gedaald.
Jij denkt serieus dat je Nul kan behalen?
Dat kan alleen als je geen co2 meer uitademt.
pi_217543356
Carbon footprint geneuzel is al ruim 5 jaar geleden gedebunked.
pi_217543554
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 08:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Sinds 2005 met 40% gedaald.
Jij denkt serieus dat je Nul kan behalen?
Dat kan alleen als je geen co2 meer uitademt.
Je denkt wel heel zwart-wit nu.

Er is nog een hele wereld tussen de 40% die het gedaald is en de 100% (Nul).
pi_217543571
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 06:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik zou nog 100.000 a 150.000 mensen importeren komend jaar, dan ligt het grondstoffengebruik het jaar er op vast lager.

Of misschien een "grondstoffentoeslag".
Eens, maar ik denk dat hoeveel je 'kan' gebruiken schaalt met de grootte vd populatie?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_217544697
En dus zie je maar weer hoe belangrijk het is dat we niet de hele wereld naar dezelfde levensstandaard moeten tillen als Nederland.
pi_217544792
We laten ons niet bang maken door een stel extreemlinkse klimaatterroristen. En door.
pi_217544837
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:31 schreef matigeuser het volgende:
En dus zie je maar weer hoe belangrijk het is dat we niet de hele wereld naar dezelfde levensstandaard moeten tillen als Nederland.
Nee, dat moeten we niet willen dat ze in arme landen ook een beetje leuk kunnen leven, in gezondheid en met voldoende te eten...
pi_217544863
Huh en van links moeten we ook doorgaan met de massaimmigratie. Erg gek dit!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_217544918
quote:
Dat verschil heeft volgens de onderzoekers niet per se te maken met prestaties, maar met een verbetering van de kwaliteit van data rond Nederlandse export.
Oh oke, dus jullie berichten van vorig jaar waren gebaseerd op onvolledige gegevens en daardoor eigenlijk gewoon incorrect.
pi_217545105
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 05:24 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik gooi nog wat grondstoffen in de pan, mij maken ze niks!
Ik heb hier nog wat stof op de grond liggen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217545136
Het is dus een sommetje waarbij ze kijken wat we jaarlijks allemaal uit de grond kunnen halen via mijnbouw en landbouw. Wat afhankelijk is van de waarde daarvan. Niemand gaat een mijn opzetten waar alleen silicium (zand en klei) uit komt, want daar verdien je niets mee. En als de vraag naar een grondstof of landbouwproduct hoog is, wordt de productie daarvan ook verhoogd.

Wat ook niet zo gek is, want als gemiddeld gezien alles op 1 augustus op was, dan moesten we ieder jaar 5 maanden thuis verhongeren.

Kortom, grote onzin.
pi_217545222
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:40 schreef Mortaxx het volgende:
Huh en van links moeten we ook doorgaan met de massaimmigratie. Erg gek dit!
tja, de Boomers die de komende ~10 jaar nog gaan omvallen moeten wel aangevuld worden natuurlijk.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217545335
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Oh oke, dus jullie berichten van vorig jaar waren gebaseerd op onvolledige gegevens en daardoor eigenlijk gewoon incorrect.
Meer inzicht, elk jaar is het gewoon gebaseerd op wat we op dat moment weten. Moeten we er dan maar vanuit gaan dat alles wat we nu weten incorrect is omdat het misschien ooit in de toekomst incorrect blijkt?
pi_217545344
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is dus een sommetje waarbij ze kijken wat we jaarlijks allemaal uit de grond kunnen halen via mijnbouw en landbouw. Wat afhankelijk is van de waarde daarvan. Niemand gaat een mijn opzetten waar alleen silicium (zand en klei) uit komt, want daar verdien je niets mee. En als de vraag naar een grondstof of landbouwproduct hoog is, wordt de productie daarvan ook verhoogd.

Wat ook niet zo gek is, want als gemiddeld gezien alles op 1 augustus op was, dan moesten we ieder jaar 5 maanden thuis verhongeren.

Kortom, grote onzin.
Genoeg zandputten in Nederland...
En je snapt het principe niet helemaal. De aarde verwerkt afvalstoffen van de producten die we gebruiken. Bijvoorbeeld bomen die gekapt worden, die kunnen ook weer teruggroeien. Stel dat dat teruggroeien h 100 jaar kost, en we hebben 10.000 hectares. Kap ik 100 hectare per jaar, dan kan ik dat duizenden jaren blijven doen. Kap ik 1000 hectares per jaar, dan is er naar 10 jaar nauwelijks nog een boom over die te kappen is. Dus in een jaar dat ik 1000 hectares kap, ben ik na het kappen van 100 hectares door mijn 'budget' van dat jaar heen. Kap ik elke dag evenveel, dan zal dat dus na ongeveer 36 dagen zijn, begin februari dus.
pi_217545701
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Genoeg zandputten in Nederland...
En je snapt het principe niet helemaal. De aarde verwerkt afvalstoffen van de producten die we gebruiken. Bijvoorbeeld bomen die gekapt worden, die kunnen ook weer teruggroeien. Stel dat dat teruggroeien h 100 jaar kost, en we hebben 10.000 hectares. Kap ik 100 hectare per jaar, dan kan ik dat duizenden jaren blijven doen. Kap ik 1000 hectares per jaar, dan is er naar 10 jaar nauwelijks nog een boom over die te kappen is. Dus in een jaar dat ik 1000 hectares kap, ben ik na het kappen van 100 hectares door mijn 'budget' van dat jaar heen. Kap ik elke dag evenveel, dan zal dat dus na ongeveer 36 dagen zijn, begin februari dus.
Dat insinueren ze inderdaad. En voor bosbouw zou je dat kunnen zeggen. Maar niet voor gewone landbouw en al helemaal niet voor mijnbouw.

Ja, de Aarde recyclet alles, maar dat is op geologische tijdsschalen. Het is niet dat ijzererts weer "aangroeit". Hoogstens door plaattektoniek. Dus dan blijft in het bovenstaande plaatje alleen de recycling over. Maar ze hebben het ook over mijnbouw. Dus wat bedoelen ze nu precies? Niet wat ze zeggen, dat is duidelijk.

"Biocapaciteit is de beschikbaarheid van mineralen, brandstoffen zoals olie en gas, hout, katoen, landbouwgrond, voedsel en water." Maar alleen wat we al gewonnen hebben? Alleen wat we recyclen? En voor landbouw tellen ze ook het groeien van nieuwe gewassen mee? Of misschien alles wat we recyclen of uit de lucht halen? Of gewoon alles wat al boven de grond is? En wat heeft "bio" te maken met recycling?

Ze hebben het dus alleen over landbouw en zoet water. Dat is het totaal. Het kappen van bossen, het verminderen van de hoeveelheid zoet water, het aanleggen van nieuwe akkers en vooral het verstoken van fossiele brandstoffen zijn minpunten en trekken ze daar van af. De rest telt niet mee.

Kortom, leuk voor Greenpeace, maar geen wetenschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')