Kinderen die thuis doodgaan aan ondervoeding, met steun van vele overheden. Ik vind daar wel wat van, en vraag me af waarom het moreel kompas van politici is gebleven...quote:Israël laat al twee maanden niks binnen in Gaza: 'Kinderen zoeken eten in afval'
Vandaag is het precies twee maanden geleden dat Israël besloot niets meer binnen te laten in Gaza. En dus lopen al twee maanden lang de tekorten aan voedsel, water, medicatie en andere levensmiddelen steeds verder op. Met ondervoeding en ziekte tot gevolg. Vooral over kinderen zijn de zorgen groot, want die zijn extra kwetsbaar.
Youssef Abu Bakr is arts in Gaza-Stad. In een eenvoudige tent vlak bij een ziekenhuis kunnen bezorgde ouders bij hem terecht. Kinderen worden er gemeten, gewogen en gecontroleerd op onder andere ondervoeding.
"Iedereen weet dat kinderen een gezond en gebalanceerd eetpatroon nodig hebben. Als ze dat niet krijgen, dan heeft dat gevolgen voor de fysieke en cognitieve ontwikkeling", zegt Abu Bakr.
'Meeste kinderen sterven thuis'
Een van de ouders die naar de tent van Abu Bakr komen, is Fatma Masharawi. Ze maakt zich zorgen over haar zoontje Wael. "Hij eet de nagels van zijn vingers en tenen en valt vaak om. Wat wij het hardst nodig hebben zijn voedsel en water, maar we hebben het niet. Zelfs geen melk voor kinderen. Dat heeft invloed op zijn gezondheid."
Hoeveel kinderen in Gaza ondervoed zijn is niet duidelijk, want dat is lastig vast te stellen, zegt Jonathan Crickx van Unicef. Hij is regelmatig in Gaza en ziet wat de tekorten doen met de gezondheid van kinderen.
"Het enige dat wij nu zeker weten is dat we op dit moment tussen de 9000 en 10.000 kinderen voor ondervoeding behandelen. Maar dat is slechts een indicatie, want de meeste kinderen die sterven aan ondervoeding sterven thuis. Dus het probleem is veel groter dan deze 10.000. Als ik in Gaza ben, zie ik kinderen tussen het afval zoeken naar etensresten. De situatie is dramatisch."
Halve dosering
Ook volgens Abu Bakr is het probleem veel groter. "Er is op dit moment geen enkel gezin in Gaza dat kinderen de gezonde en gebalanceerde voeding kan geven die belangrijk is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen."
Artsen kunnen maar in beperkte mate iets voor de kinderen doen, want ook medische middelen raken op. "Onze middelen om ondervoeding te voorkomen zijn sinds vorige week helemaal op. Dan heb ik het bijvoorbeeld over melkpoeder voor baby's of biscuits en repen met veel proteïne", zegt Crickx.
"We hebben nog wel een kleine voorraad aan middelen om ondervoeding te behandelen, maar veel te weinig. Daarom delen we nu alles door twee, dus elk kind krijgt maar een halve dosering. Dat is te weinig, maar zo kunnen we meer kinderen in ieder geval een beetje helpen."
Noodhulp hervatten
Ook zijn steeds minder delen van Gaza toegankelijk voor Palestijnen, omdat het Israëlische leger die gebieden heeft ingenomen. Dus ook de klinieken in die gebieden mogen niet meer worden gebruikt.
Crickx: "Eerder hadden we in heel Gaza ruim 200 locaties waar we kinderen konden behandelen. Nu zijn dat er nog maar 120. Een deel is vernield door bombardementen, maar we zijn vooral klinieken verloren doordat gebieden niet meer toegankelijk zijn omdat het leger die heeft ingenomen."
Volgens Israëlische media heeft het leger geadviseerd op korte termijn toch weer noodhulp toe te laten om uithongering in Gaza te voorkomen. Een plan om dozen met noodhulp per gezin te verstrekken, zou volgens anonieme bronnen op tafel liggen om goedgekeurd te worden door de Israëlische regering. Maar zelfs als die goedkeuring er komt, kan dat nog weken duren. En dat is veel te laat, zeggen hulpverleners.
"Ondervoeding is een medische aandoening", zegt Crickx. "Het is niet iets wat overgaat als een kind weer wat te eten krijgt. Dat moet medisch behandeld worden met speciale middelen. En kinderen die ernstige acute ondervoeding hebben, zullen daar de rest van hun leven last van houden als het gaat om hun fysieke en cognitieve ontwikkeling. Zelfs als ze daarvoor een goede behandeling krijgen."
Blijkbaar heb je wel leugens uit je reet zitten trekken zoals "concentratiekampen" met een bron dat dat geen enkele keer noemtquote:Op zondag 4 mei 2025 13:21 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Ik heb niks in mijn reet. Jij wel het smegma-friemeltje van Xi Jinping.
Gadverdamme man. Vreselijk.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:14 schreef Opnaarutrecht het volgende: [..] Voor de goede orde: deze user ontkent dat er een miljoen Oeigoeren in concentratiekampen zitten. https://www.amnesty.nl/wa(...)iang-en-de-oeigoeren
Genocide dus. Van een hele etnische groep. Ben benieuwd naar alle demonstraties en protesten.quote:Er zijn berichten van doden in de kampen, onder meer door zelfmoord, omdat gevangenen de wrede behandeling niet aankonden. Verder hebben verschillende vrouwen getuigd over seksueel misbruik in de kampen, verplichte abortus en gedwongen sterilisatie. Volgens onderzoek van de Xinjiang expert Adrian Zenz is er sprake van een systematische Chinese overheidscampagne om het geboortepeil onder Oeigoeren en andere etnische minderheden drastisch te verlagen.
Dat heb je goed gezien. Van oorlogsmisdaden is eigenlijk geen sprake. En als je daar dan toch naar wilt kijken, zijn het vooral de Palestijnen die uitblinken in het plegen van oorlogsmisdaden. Maar opmerkelijk genoeg heeft men in het Westen het daar amper tot nooit over.quote:
Nee, dat is het niet. Je hebt klaarblijkelijk geen idee van wat je zegt.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:27 schreef Harvest89 het volgende:
"Maar het is geen genocide hoor."
Dit is gewoon systematische uitroeing.
Tuurlijk wel. Ik zie het nieuwsbericht toch.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb je goed gezien. Van oorlogsmisdaden is eigenlijk geen sprake.
[..]
Nee, dat is het niet. Je hebt klaarblijkelijk geen idee van wat je zegt.
Ah, 'de Joden' doen dit.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ik zie het nieuwsbericht toch.
Nazi's deden vrijwel hetzelfde met joden in getto's. Daar gaan we vandaag ook terecht bij stilstaan. Ondertussen plegen zij dit soort wreedheden.
Jouw idiote reactie is zeker relevant voor dit topic: het geeft jouw extreme hypocrisie aan. En lees mijn bron beter.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je wel leugens uit je reet zitten trekken zoals "concentratiekampen" met een bron dat dat geen enkele keer noemt
Verder mag je dit verder bespreken in het China-topic in POL lijkt me. Een topic in NWS dat hier totaal niet over gaat, is niet de juiste plaats.
Israël is nog behoorlijk mild eigenlijk. Als de schatting van 50,000 slachtoffers klopt, waarvan de helft terroristen, dan is dat enorm weinig in een dichtbevolkt gebied waar de tegenpartij geen scheiding aanbrengt tussen burger en strijder.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:35 schreef Toefjes het volgende:
Sinds Trump aan de macht is gaat Israel nog meer over de schreef dan daarvoor.
Ik ben benieuwd of wij de ambassadeur van Israel nog een tik op de vingers gaan geven.
Wie bedoel je met “zij”? De joden?quote:Op zondag 4 mei 2025 13:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Ik zie het nieuwsbericht toch.
Nazi's deden vrijwel hetzelfde met joden in getto's. Daar gaan we vandaag ook terecht bij stilstaan. Ondertussen plegen zij dit soort wreedheden.
Echt he...quote:Op zondag 4 mei 2025 13:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, 'de Joden' doen dit.
Val jij hier even door de mand.
Heb je het over de Chinese behandeling van de Oeigoeren?quote:Op zondag 4 mei 2025 13:27 schreef Harvest89 het volgende:
"Maar het is geen genocide hoor."
Dit is gewoon systematische uitroeing.
De regering van Israel.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, 'de Joden' doen dit.
Val jij hier even door de mand.
Er staat in die reactie werkelijk nergens een link tussen joden en Israël, m.u.v. het feit dat Israël doet wat er met de joden gebeurde toentertijd.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:35 schreef HowardRoark het volgende:
Maar wel mooi dat we dus nu eindelijk weten hoe onze linkse/woke vrienden het eigenlijk zien. Israël = Joden.
En dan "Israël" zwartmaken aan de hand van allerlei smerige leugens en aantijgingen, volledig negerende wat de Palestijnen allemaal uithalen.
Naja, eigenlijk doet rechts hetzelfde bij aanslagen in het westen. Terroristen = de moslims.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:35 schreef HowardRoark het volgende:
Maar wel mooi dat we dus nu eindelijk weten hoe onze linkse/woke vrienden het eigenlijk zien. Israël = Joden.
En dan "Israël" zwartmaken aan de hand van allerlei smerige leugens en aantijgingen, volledig negerende wat de Palestijnen allemaal uithalen.
Lijkt me vrij duidelijk dat 'zij' verwijst naar Israël.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:37 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Wie bedoel je met “zij”? De joden?
Ah, uiteraard ook nog even een TDSlijer om het linkse plaatje compleet te maken hierquote:Op zondag 4 mei 2025 13:35 schreef Toefjes het volgende:
Ik ben benieuwd of wij de ambassadeur van Israel nog een tik op de vingers gaan geven.
Trump heeft met zijn uitspraken gewoon groen licht gegeven. Ergste president ooit. Nu ook globaal.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:35 schreef Toefjes het volgende:
Nee, dat lijkt er totaal niet uit aangezien de eerste zin gaat over de nazi’s en de joden, en de vervolg zin daarnaar refereert met het woord “zij”. Er wordt nergens expliciet naar Israël gerefereerd.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Lijkt me vrij duidelijk dat 'zij' verwijst naar Israël.
quote:Op zondag 4 mei 2025 13:40 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt er totaal niet uit aangezien de eerste zin gaat over de nazi’s en de joden, en de vervolg zin daarnaar refereert met het woord “zij”. Er wordt nergens expliciet naar Israël gerefereerd.
Het lijkt er dus op dat de user Harvest89 de joden beschuldigt van een genocide op de Palestijnen, en niet “Israël”.
Dat jij dat er graag uit haalt, brengt daar geen verandering in.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:38 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De regering van Israel.
Leuk, dat mierenneuken.
Wat is een TDSlijer?quote:Op zondag 4 mei 2025 13:39 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ah, uiteraard ook nog even een TDSlijer om het linkse plaatje compleet te maken hier.
Nee, jij moet beter formuleren, zeker in dit conflict.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:38 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De regering van Israel.
Leuk, dat mierenneuken.
Gelukkig heeft de user @Harvest89 zichzelf snel verbeterd, anders hadden we een anti-semitische opmerking gehad.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
[..]
Dat jij dat er graag uit haalt, brengt daar geen verandering in.
Dit topic gaat niet over China.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:38 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Heb je het over de Chinese behandeling van de Oeigoeren?
Dat komt omdat er binnen sommige kringen in meer of mindere mate begrip voor de Palestijnse terroristen is. Daar vindt men niet dat zij de wapens moeten neerleggen, maar dat Israël dit moet doen. Met als gevolg dat een terreurgroepering als Hamas aan de macht kan blijven.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:44 schreef VEM2012 het volgende:
Het is voor de burgers in Gaza natuurlijk verschrikkelijk, maar Israël verlangt alleen maar het vrijlaten van gijzelaars en het verlengen van de eerste fase van het staakt het vuren door Hamas.
Hamas kan dus de bevolking aldaar redden, maar doen dat niet. En daar is verdomd weinig aandacht voor.
Aangezien Nederland de pro Israël partij in ons parlement de grootste gemaakt heeft, zal dat niet zo snel gebeuren.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:35 schreef Toefjes het volgende:
We hebben zelfs politici, in de kamer, die Hamas verzetsstrijders durven te noemen, zo lang dat nog serieus genomen moet worden komen we nergens.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat komt omdat er binnen sommige kringen in meer of mindere mate begrip voor de Palestijnse terroristen is. Daar vindt men niet dat zij de wapens moeten neerleggen, maar dat Israël dit moet doen. Met als gevolg dat een terreurgroepering als Hamas aan de macht kan blijven.
Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd. Het zijn de 'GENOCIDE!!!" roepers. Maar feit is dat als Israël wil, ze alle Palestijnen in no time kunnen uitroeien. Doen ze niet.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat komt omdat er binnen sommige kringen in meer of mindere mate begrip voor de Palestijnse terroristen is. Daar vindt men niet dat zij de wapens moeten neerleggen, maar dat Israël dit moet doen. Met als gevolg dat een terreurgroepering als Hamas aan de macht kan blijven.
Dat zijn ze toch ook? Daarnaast zijn ze ook een terroristische organisatie.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
We hebben zelfs politici, in de kamer, die Hamas verzetsstrijders durven te noemen, zo lang dat nog serieus genomen moet worden komen we nergens.
Dat doen mensen die voor rechten van de Palestijnen opkomen ook.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik help mensen de ik kan helpen, omdat ik het waard vind ze te helpen omdat ze mens zijn. Ik ga niet eerst analyseren tot welk volk, welke groep, welke religie, welke sociale status, welke politieke partij zij behoren om vervolgens te kijken of die hulp legitiem is en kan worden geschaard onder het kopje 'mensenrechten'.
Ik zal dan ook zelf de vraag beantwoorden: ik sta nooit met vlaggen en slogans scanderend op straten, stations en universiteiten. Niet alleen omdat het geen flikker helpt voor mensen in nood, het is vooral een uiting van tribalisme.
Dat punt schijnt maar niet te willen landen. Of juist wel, natuurlijk.
Volgens mij bevestig je nu net zijn punt: dat je mensen in nood helpt obv of ze tot de 'goede' kant behoren.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:04 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat doen mensen die voor rechten van de Palestijnen opkomen ook.
Dus kom me niet de les lezen dat ik selectief ben. Ik help net zo goed Oekraïense mensen. Doe meer voor ze dan menig schreeuwer hier.
Ben jij het niet zelf die iedere keer aanhaalt dat mensen die kritiek hebben op Israël dat doen vanuit het niet kunnen hebben van een Joodse staat in de Levant? Dus wat is het nou. Is Israël nou een Joodse staat wanneer het je uitkomt, of mogen we het Jodendom niet met Israël associeren. Hier verlies je me.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:35 schreef HowardRoark het volgende:
Inwoners die in een gebied leven wat onder controle van een ander land staat, die zelf niet mogen bepalen wat het land jn of uitgaat, die mensen moeten dat maar per definitie accepteren?quote:Op zondag 4 mei 2025 13:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
We hebben zelfs politici, in de kamer, die Hamas verzetsstrijders durven te noemen, zo lang dat nog serieus genomen moet worden komen we nergens.
Netanyahu vindt het geen enkel probleem als Trump Gaza leeg veegt en er een resort van maakt..quote:Op zondag 4 mei 2025 14:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd. Het zijn de 'GENOCIDE!!!" roepers. Maar feit is dat als Israël wil, ze alle Palestijnen in no time kunnen uitroeien. Doen ze niet.
Hamas daarentegen heeft keer op keer aangegeven Joden te willen uitroeien. Gelukkig kunnen ze dat niet.
Het probleem is primair Hamas. Een organisatie die omarmd wordt door idioten als Antifa. Terwijl als er nou 1 organisatie is die je best kan vergelijken met het Nazi regime...
Ik kan er met mijn pet niet bij.
Net zoals het de meeste extreemrechtsen hier niks boeit wat Hamas doet in Israel. Maar Israel vermoordt al die Moslims dus de enemy of my enemy is my friend.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:08 schreef HeatWave het volgende:
Mensen komen niet op voor Garanen, ze willen voornamelijk aantonen dat ze de baas zijn hier met hun islamgedweep.
Als het "mensen" zijn die vrijwillig onder een terroristische organisatie leven, daarop stemmen en het afslachten van 1200 joden op straat vieren met cake?quote:Op zondag 4 mei 2025 14:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Inwoners die in een gebied leven wat onder controle van een ander land staat, die zelf niet mogen bepalen wat het land jn of uitgaat, die mensen moeten dat maar per definitie accepteren?
Nee.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Inwoners die in een gebied leven wat onder controle van een ander land staat, die zelf niet mogen bepalen wat het land jn of uitgaat, die mensen moeten dat maar per definitie accepteren?
Correct, ik ageer voornamelijk tegen dat kanjertuig dat hier pro-gaza staat op te roepen tot daadwerkelijk genocide, steun aan Hamas, IS en Al Qaida en nog meer teringtuig.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:12 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Net zoals het de meeste extreemrechtsen hier niks boeit wat Hamas doet in Israel. Maar Israel vermoordt al die Moslims dus de enemy of my enemy is my friend.
Dit is zorgwekkend inderdaad, maar in bepaalde kringen helaas compleet genormaliseerd.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Hamas is een terreurorganisatie, geen verzetsbeweging.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:04 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Dat zijn ze toch ook? Daarnaast zijn ze ook een terroristische organisatie.
Het betrof natuurlijk geen verspreking want we zien ook wel degelijk dat dit protesten en demonstraties zich geregeld richten op Joden. Van het bekleden tot brandstichting van synagoges of standbeelden tot het intimideren en uitschelden van Joodse medestudenten.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:43 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Gelukkig heeft de user @:Harvest89 zichzelf snel verbeterd, anders hadden we een anti-semitische opmerking gehad.
Met 1 burgerdode per gedode Hamasstrijder? Dat is uitzonderlijk weinig en laat zien dat het Israëlische leger weldegelijk rekening houdt met de bevolking.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Netanyahu vindt het geen enkel probleem als Trump Gaza leeg veegt en er een resort van maakt..
Klink ook als genocide.
Hij doet het niet, maar denkt er wel aan.
En de wijze waarop het Israëlische leger heeft huisgehouden in Gaza toont ook geen enkele mededogen met de bevolking.
Laatste verkiezing was jn 2006, waarop die democratisch gekozen meerderheid met geweld de macht greep. Tot zover dat stemmen.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:12 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als het "mensen" zijn die vrijwillig onder een terroristische organisatie leven, daarop stemmen en het afslachten van 1200 joden op straat vieren met cake?
Ja, 10000000% procent en dan ben ik nog mild.
Ik maak geen onderscheid als het aankomt op mijn morele plicht om een medemens te helpen. Ik ben rechtvaardig en heel streng voor mezelf. Ik kom vaak in een positie als zorgverlener dat ik zorg moet verlenen aan mensen met wie ik het niet eens ben of waarvan ik walg. Neem nou mensen die hun kind vermoord hebben of een ander verkracht hebben. Maar dat geeft mij niet het recht om hen van zorg te verstoken omdat ik in die positie zit.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Volgens mij bevestig je nu net zijn punt: dat je mensen in nood helpt obv of ze tot de 'goede' kant behoren.
Terwijl de bevolking bij een oorlog altijd het slachtoffer is. Veruit de meeste mensen willen in vrede leven.
Wij van wc eend adviseren wc eendquote:Op zondag 4 mei 2025 14:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met 1 burgerdode per gedode Hamasstrijder? Dat is uitzonderlijk weinig en laat zien dat het Israëlische leger weldegelijk rekening houdt met de bevolking.
Genocide omhelst meer dan het doden van mensen.quote:Op zondag 4 mei 2025 14:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met 1 burgerdode per gedode Hamasstrijder? Dat is uitzonderlijk weinig en laat zien dat het Israëlische leger weldegelijk rekening houdt met de bevolking.
Dat Netanyahu ook niet brandschoon is, staat niet ter discussie. En Trump heeft nergens gezegd dat hij iedereen in Gaza wil vermoorden, dus nee... dat klinkt niet als genocide.
Waar komt deze propaganda vandaan? Wikipedia heeft het over 70%-80% vrouwen en kinderen. En van de mannen zal ook niet 100% Hamas zijn.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |