Aha, kijk. Als je maar de strikte richtlijnen volgt en/of streeft naar een beter leven waarin je je goed gedraagt wacht je uiteindelijk het eeuwige gelukquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan zou je verwachten dat elk geloof een heel positief verhaal over de dood heeft. Maar veel geloven hebben dat niet, toch? In sommige geloven brand je eeuwig in de hel. In andere kom je terug als een insect, of een varken, misschien een heilige koe, of als een armoedzaaier. En zo zijn er wel meer geloven met versies van de dood die allesbehalve geruststellend zijn. Dan kun je nog beter geloven dat er gewoon niets meer is na de dood.
Maar als resultaat dat mensen goed proberen te doen in plaats van ellende te veroorzaken... Niet altijd, maar vaak ook wel.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:25 schreef matspontius het volgende:
[..]
Aha, kijk. Als je maar de strikte richtlijnen volgt en/of streeft naar een beter leven waarin je je goed gedraagt wacht je uiteindelijk het eeuwige gelukZo niet, ga je een stapje terug of wordt er zelfs gedreigd met het eeuwige vagevuur. Dus er wordt je en vette kluif voor je neus gehouden waar je uiteindelijk naar toe zou moeten leven - helaas bestaat die vette kluif niet
REALITY CHECKquote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:17 schreef FlippingCoin het volgende:
Die profeet verkrachtte toch een kind, kan je daar wat teksten over plaatsen?
En zo wordt er door religieuze mensen weer een verhaaltje om heen gemaakt om het ongemakkelijke gevoel te laten verdwijnen.quote:
Wacht even, ik weet niet zeker of ik je nou goed begrijp...quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:57 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En zo wordt er door religieuze mensen weer een verhaaltje om heen gemaakt om het ongemakkelijke gevoel te laten verdwijnen.
Verhaaltjes, verhaaltjes, verhaaltjes .........
Er zit nogal een verschil tussen 6-9 jaar en 12-14 jaar!!! Vind je niet?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:17 schreef Hallulama het volgende:
[..]
REALITY CHECK
In 6th – 7th century Arabia, early marriage for girls (around puberty) was normal because:
• Life expectancy was short (30 – 40 years), so adulthood and family life began early.
• Puberty marked readiness for marriage and motherhood, culturally and biologically.
• High child mortality made early and repeated childbirth vital for family survival.
• Social and tribal structures relied on early alliances and lineage through marriage.
• It increased the chance a mother would live long enough to raise her children, especially as fathers often died earlier due to war or labor.
In that context, early marriage was practical, not seen as exploitative.
Early marriage after puberty was common across many ancient and pre-modern cultures, not just Arabia. Here's a concise global view:
• Ancient Rome and Greece: Girls often married at 12 – 14, especially in elite families.
• Medieval Europe: Marriage at puberty (12 – 14 for girls) was legal and typical, especially for nobility.
• Ancient India and China: Similar patterns — girls married soon after puberty, sometimes even before.
• Jewish and Christian traditions: Also followed puberty-based norms in earlier eras.
Why it was widespread:
• Short lifespans and high infant mortality made early reproduction essential.
• Marriage was economic and strategic, not romantic.
• Biological maturity, not psychological, defined adulthood.
So Arabia wasn’t unique — it reflected a universal historical pattern shaped by survival needs and social structures.
Source: ChatGPT (4o)
De biologie (geslachtsrijpheid) was dus bepalend, en als we in die tijd hadden gewacht met het huwelijk totdat vrouwen 20 jaar oud waren, dan liepen er overal wel heel veel jonge weeskinderen rond, of was de mensheid misschien zelfs wel uitgestorven?
Tussen 6 jaar en 14 jaar zit 8 jaar, tussen 9 jaar en 12 jaar zit 3 jaar, maar ik weet niet of dat nu zo'n grote impact heeft met betrekking tot de geschetste achtergrond/uitleg/rationale. Blijkbaar worden meisjes voor het eerst ongesteld tussen hun 9-de en 15-de jaar. En dat was toen, in die tijd, bljikbaar de graadmeter (want geslachtsrijp).quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:42 schreef matspontius het volgende:
[..]
Er zit nogal een verschil tussen 6-9 jaar en 12-14 jaar!!! Vind je niet?
Elke Abrahamitische religie (Jodendom = V1, Christendom = V2, Islam = V3, maar laat het ze a.u.b. niet horen):quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:34 schreef Haushofer het volgende:
Ik mis bovendien de vele teksten in de Koran waarin wel onverdraagzaamheid wordt gepredikt. En geen massamoorden door moslims? Tien seconden googelen èt voila:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hamidian_massacres
Graag gedaan.
Je geeft t jodendom teveel credit, hoewel t een heel opzichzelf staand verhaal lijkt, komt de échte kennis en wijsheid uit Egypte, zo lijkt heel duidelijk t geval. Mozes (vermeend schrijver van OT), heeft Farao opleidingen gehad en nam veel kennis mee vanuit egypte. In Egyptian book of the Dead, staan ook phrases die sterk resoneren met "the kingdom of heaven is within", maar zij hadden een behoorlijk andere kijk hierop, veel meer zoals mystici vandaag de dag, en zoals ook het Hermeticism (wat dus ook zijn roots heeft vanuit die hoek).quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:41 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Elke Abrahamitische religie (Jodendom = V1, Christendom = V2, Islam = V3, maar laat het ze a.u.b. niet horen):
• Heeft geschriften/historische periodes waarin geweld en uitsluiting werd/wordt gerechtvaardigd
• Bevat stemmen en tradities die pleiten voor vrede, rechtvaardigheid en interreligieuze harmonie
Maar ik ben het met je eens, als men een serieuze discussie wenst, dan zal men daarin ook de meer ongemakkelijke aspecten moeten meenemen.
Oeps, nou laat ik het ze per ongeluk toch horen:
• Judaism = Blueprint / Specification (Law)
• Christianity = Principle / Intent (Love)
• Islam = Action / Deployment (Surrender)
(Specify the Sacred → Infuse it with Love → Live it out Fully)
Ew wat een smeerlappenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:17 schreef Hallulama het volgende:
[..]
REALITY CHECK
In 6th – 7th century Arabia, early marriage for girls (around puberty) was normal because:
• Life expectancy was short (30 – 40 years), so adulthood and family life began early.
• Puberty marked readiness for marriage and motherhood, culturally and biologically.
• High child mortality made early and repeated childbirth vital for family survival.
• Social and tribal structures relied on early alliances and lineage through marriage.
• It increased the chance a mother would live long enough to raise her children, especially as fathers often died earlier due to war or labor.
Early marriage after puberty was common across many ancient and pre-modern cultures, not just Arabia. Here's a concise global view:
• Ancient Rome and Greece: Girls often married at 12 – 14, especially in elite families.
• Medieval Europe: Marriage at puberty (12 – 14 for girls) was legal and typical, especially for nobility.
• Ancient India and China: Similar patterns — girls married soon after puberty, sometimes even before.
• Jewish and Christian traditions: Also followed puberty-based norms in earlier eras.
Why it was widespread:
So Arabia wasn’t unique — it reflected a universal historical pattern shaped by survival needs and social structures.
De biologie (geslachtsrijpheid) was dus bepalend, en als we in die tijd hadden gewacht met het huwelijk totdat vrouwen 20 jaar oud waren, dan liepen er overal wel heel veel jonge weeskinderen rond, of was de mensheid misschien zelfs wel uitgestorven?
Ik ben bang dat we misschien wel moeten concluderen dat we allemaal zijn voortgekomen uit die pedofielen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:18 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ew wat een smeerlappen
Ik heb niets met die pedofielen bah bah
Euuhh.. een meisje van 9j heeft een kinderlichaam, ook al kan het misschien al ongesteld zijn. Zo een meisje loopt een flink risico om een zwangerschap of bevalling niet te overleven. Zeker toen niet!!quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Tussen 6 jaar en 14 jaar zit 8 jaar, tussen 9 jaar en 12 jaar zit 3 jaar, maar ik weet niet of dat nu zo'n grote impact heeft met betrekking tot de geschetste achtergrond/uitleg/rationale. Blijkbaar worden meisjes voor het eerst ongesteld tussen hun 9-de en 15-de jaar. En dat was toen, in die tijd, bljikbaar de graadmeter (want geslachtsrijp).
Ik kan er ook niets anders van maken. Zo dacht men toen, en zo denkt "men" nu in het dierenrijk nog steeds (de biologie bepaalt, niet de psychologie).
Maar corrigeer me a.u.b. waar ik iets over het hoofd zie!
Gaaf! Daar ga ik eens dieper induiken, dank!quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je geeft t jodendom teveel credit, hoewel t een heel opzichzelf staand verhaal lijkt, komt de échte kennis en wijsheid uit Egypte, zo lijkt heel duidelijk t geval. Mozes (vermeend schrijver van OT), heeft Farao opleidingen gehad en nam veel kennis mee vanuit egypte. In Egyptian book of the Dead, staan ook phrases die sterk resoneren met "the kingdom of heaven is within", maar zij hadden een behoorlijk andere kijk hierop, veel meer zoals mystici vandaag de dag, en zoals ook het Hermeticism (wat dus ook zijn roots heeft vanuit die hoek).
Kemeticism noemen ze t tegenwoordig, hoewel dat een "revival" is van Ancient Egyptian Religion, is dat voorlopig de root, en waarschijnlijk begon het niet eens daar.
En natuurlijk weer de meisjes..quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:17 schreef Hallulama het volgende:
[..]
REALITY CHECK
Why it was widespread:
Ik zei dat ‘ik het van mezelf’ pedant zou vinden om daarover te oordelen, gezien de factoren die mee kunnen spelen, je vroeg immers naar wat ik er zelf van vind, maar je generaliseert het weer meteen, daar waar ik mijn standpunt nuanceerde. Je begint dus gelijk met een stroman, nadat ik je er specifiek op wees dat je dat vaak doet. Het maakt discussiëren met jou altijd vermoeiend, omdat ik 3/4de van mijn posts bezig ben met het rechtzetten daarvan.quote:Op zondag 4 mei 2025 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wow.
Het is pedant 'om iets' van kindhuwelijken te vinden.
Hierom heb ik alle orthodoxe, traditionele religie verworpen. Ja ook het Katholicisme. Alleen wanneer je zo overtuigd bent van het gegeven dat eeuwenoude door baardige mannen bij elkaar geplakte teksten heilig en onfeilbaar zijn, dien je je - al dan niet met uitstapjes naar 'sociologisch-politiek-historische' disciplines - in allerlei bochten te wringen om het onrechtvaardige te rechtvaardigen.
Laat dat nu net zijn waarom ik radicaal en definitief vaarwel heb gezegd tegen orthodoxe en traditionele religie, ja, ook het christendom en het katholicisme.
Wanneer je namelijk zelf durft na te gaan denken, ga je inzien hoe onhoudbaar bepaalde doctrines en verhalen en overtuigingen zijn. Waaronder: dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen, dat (homo)seksualiteit een gruwel is buiten de ijzeren grenzen van baardmans 1 t/10 met z'n 'geïnspireerde' steentijd commentaar vastgelegd in alles van talmoed tot kerkvaders tot hadith, dat kinderen huwelijken en neuken in sommige gevallen gewoon best kan, dat geloven dat men in een eeuwig haardvuur wegbrandt omdat er niet naar voornoemde baardmannen wordt geluisterd en hun bij elkaar verzonnen vooral zichzelf heel goed uitkomende cultussen.
Emotie?
Religie is emotie. Daarom voel je je zo bezwaard wanneer issues als deze komen. Omdat je jezelf met ziel en zaligheid hebt overgegeven aan die steentijd ideologieën, moet álles daarvan waar zijn, ook de meest wrede, barbaarse en mensonterende denkbeelden. Immers, iets is helemaal goddelijk en waar of niet.
Daarom zit je hier nu op werkelijk tenenkrommende wijze iets als kindhuwelijken goed te praten. Je dacht me nog ergens te kunnen pakken door - heel voorspelbaar - te wijzen naar natuurlijk al die andere religies, want 'die doen het ook'. Die ban is geheel gebroken, kerelx. Werkt niet. Ik heb niets met hersenloos opdreunen uit talmoed, tora, bijbel, hadith, koran, gita of welk boek dan ook. Mijn religie is schoonheid, en daar heb ik geen prehistorische uitleggingen voor nodig.
Misschien kom je zelf nog eens tot dat punt dat je zelf kritisch durft na te denken. Scheelt een hoop gereutel m.b.t. de 'zegeningen' van kindhuwelijken.
Met je 'smalle weg'.
Dat zo’n kind niet wil huwen, maar moet, vul je voor miljoenen mensen in die, sinds mensenheugenis, jong huwden. Ik zou zelf niet zo generaliseren.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:31 schreef Lenny77 het volgende:
[..]![]()
Zo een kind WIL niet huwen.. zo een kind MOET huwen.
Dat je zegt: vroeger was het zo, ja ok, daar kunnen we helaas niets meer aan veranderen, maar het blijft even verwerpelijk. Van welke religie dan ook.
Ja, klopt helemaal, en toch (blijkbaar)...quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Euuhh.. een meisje van 9j heeft een kinderlichaam, ook al kan het misschien al ongesteld zijn. Zo een meisje loopt een flink risico om een zwangerschap of bevalling niet te overleven. Zeker toen niet!!
Er wordt hier volgens mij niets goedgepraat. Hoe fijn zou het zijn als de Neanderthalers al 100+ jaar oud werden, het zware werk door machines lieten doen, in een verzorgingsstaat leefden, een pensioenstelsel hadden, etc. Dan zou het snelle voort-planten niet nodig zijn geweest. De realiteit was toen helaas anders, en dat praat het niet goed, maar het verklaart het wel.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:35 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En natuurlijk weer de meisjes..
Meisjes waren toen al niets waard... Broedoventjes voor vieze mannen.
Fathers did not die because of war or labor, maar van old age omdat ze allemaal een jong kind wilden![]()
Je moet het allemaal niet mooier/romantischer maken dan het is.. het is het goedpraten van een enorm pedo verleden
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:17 schreef Hallulama het volgende:
[..]
REALITY CHECK
Why it was widespread:
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:40 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wacht even, ik weet niet zeker of ik je nou goed begrijp...
Welke religieuze mensen, welk verhaaltje, en welk ongemakkelijk gevoel?
1. Ik ben niet religieus.
2. Het is geen verhaaltje, het is geschiedenis, en er zijn goede redenen voor dat het vroeger zo ging (het heeft daarnaast ook niets met religie te maken, maar gewoon met de tijd van toen, zie eventueel ook https://en.wikipedia.org/wiki/Child_marriage).
3. Het is nu wellicht voor sommigen een ongemakkelijk gevoel, maar toen was het dus een logisch gevolg van hoe het leven er in die tijd aan toeging (en dus hoeft niemand zich nu ongemakkelijk te voelen over toen, het was toen immers verklaarbaar).
Maar misschien begrijp ik je dus verkeerd...
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Tussen 6 jaar en 14 jaar zit 8 jaar, tussen 9 jaar en 12 jaar zit 3 jaar, maar ik weet niet of dat nu zo'n grote impact heeft met betrekking tot de geschetste achtergrond/uitleg/rationale. Blijkbaar worden meisjes voor het eerst ongesteld tussen hun 9-de en 15-de jaar. En dat was toen, in die tijd, bljikbaar de graadmeter (want geslachtsrijp).
Ik kan er ook niets anders van maken. Zo dacht men toen, en zo denkt "men" nu in het dierenrijk nog steeds (de biologie bepaalt, niet de psychologie).
Maar corrigeer me a.u.b. waar ik iets over het hoofd zie!
Precies dit zeg ik ook op basis van wat ik gelezen heb in boeken geschreven door seculiere historici over huwelijken in de middeleeuwen en de oudheid. Maar men reageert hier vanuit een presentisme, zonder oog voor allerlei factoren die meespeelden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:31 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik ben bang dat we misschien wel moeten concluderen dat we allemaal zijn voortgekomen uit die pedofielen.
Kun je het je overoveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroveroverovergrootvader vergeven?
Dit is een enorme denkfout. De gemiddelde leeftijd lag zo laag omdat meer dan de helft van de kinderen onder de 5 jaar stierf. Tel daarbij op dat een flink percentage van de vrouwen tussen de 18 en 29 de pijp uitging door alle gevaren die bij bevallingen kwamen kijken. Dus het was of heel jong of een stuk ouder dan die 35 jaar. In het kort: haalde je de 35, dan haalde je de 60 ook.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:47 schreef -Kerelx het volgende:
Als de levensverwachting in de middeleeuwen ~35 jaar was en je huwde op je ~20ste, en je krijgt een jaar of twee later een kind, dan is je eerste kind ~12 jaar oud als je als ouder sterft. ...
Je hebt een religie te verkopen, en dus te verdedigen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:46 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Ik zei dat ‘ik het van mezelf’ pedant zou vinden om daarover te oordelen, gezien de factoren die mee kunnen spelen, je vroeg immers naar wat ik er zelf van vind, maar je generaliseert het weer meteen, daar waar ik mijn standpunt nuanceerde. Je begint dus gelijk met een stroman, nadat ik je er specifiek op wees dat je dat vaak doet. Het maakt discussiëren met jou altijd vermoeiend, omdat ik 3/4de van mijn posts bezig ben met het rechtzetten daarvan.
Ik sprak verder ook niet vanuit een orthodoxe of traditionele religie. Kindhuwelijken kwamen ook voor in niet-religieuze, atheïstische, heidense en animistische samenlevingen en heeft meer te maken met sociale, culturele en economische factoren, dan religie. Daarom zie je ook dat geen enkele religie vanuit de primaire bronnen hierin duidelijke richtlijnen geeft en het meer overlaat aan de culturele en sociale gebruiken van een bepaalde tijd.
M.a.w. je stelt dat men pas “zelf nadenkt” als ze als jou nadenken. Ik vind dat juist bekrompen gedacht. Daarnaast dwaal je zoals gewoonlijk af van het onderwerp en begin je over vrouwen, homoseksualiteit, hel, etc.… je stokpaardjes.
Religie is inderdaad emotie, maar daar heb jij toch niks mee, zeg je? Waarom doe je dan een beroep op emotie en vraag je mij wat ik ervan vind, terwijl ik het rationeel benader vanuit een historisch en sociologisch oogpunt? Historie zegt dat kindhuwelijken een breed verspreid fenomeen was, ook buiten religieuze context. Het kwam voor in de Romeinse tijd, onder Germaanse en Keltische volkeren, in China, Europa, etc. tot in de moderne tijd.
Ik voel me zeker niet bezwaard door deze onderwerpen. Het is projectie, want je hebt immers zelf afstand gedaan van het christendom en katholicisme, zoals je zelf zegt, vanwege deze issues. Ik kan dit heel rationeel benaderen, zonder enige vorm van beladenheid. Verder hoeft voor mij iets niet ‘helemaal goddelijk en waar’ of ‘niet’ te zijn. Ook dat vul je voor mij in en projecteer vanuit je eigen ervaring/worstelingen op mij. Ik geef duidelijk aan dat ik het niet zwart/wit zie en sociologisch en historisch benader, maar toch verdraai je dat.
Nee, Etto, je maakt te vaak gebruik van stromannen: Ik praat kindhuwelijken niet goed. Het is een stropop. Je kan of wil niet lezen wat ik postte. Probeer het nog maar een keer te lezen. En ik wees niet naar die bronnen omdat je iets met de Talmoed, Torah of Bijbel hebt (ik weet zelf ook dat je daar niks mee hebt), maar sprak in het algemeen: dat kindhuwelijken ook in die boeken voorkomen, en benoemde andere argumenten buiten religie om: dat het in verschillende delen van de wereld voorkwam en ook in niet-religieuze samenlevingen. Dit alles om wat aan te tonen? Dat die focus op “Mohammed” vals is, als je het bekijkt vanuit een rationeel, historisch en sociologisch oogpunt.
Het is juist het ‘kritisch nadenken’ waardoor ik o.a. dit onderwerp in een breder perspectief ben gaan zien, i.p.v. vanuit een kortzichtig denkbeeld waarbij men voorbij aan alle contexten gaat, omdat dat makkelijker is om moslims aan te vallen.
Met je laatste zin ben je ook in het wilde weg aan het slaan en springt weer van de hak op de tak. Je veroordeelde zelf de ‘smalle weg’, maanden geleden, door mensen die een ascetisch leven leiden te veroordelen en toen ik je herinnerde aan de woorden van Jezus die zelf op de smalle weg wees, verwijt je mij sindsdien dat ik de smalle weg bewandel. Ik bewandel geen smalle weg, maar wees je op het feit dat Jezus, waar jij in gelooft, de smalle weg, die je veroordeelde, zelf volgde en ernaartoe opriep.
Ik vind al met al dat je hele betoog aan stromannen, rookgordijnen en projecties aan elkaar hangt. En dit is niet de eerste keer en je doet het niet alleen bij mij. Zodra het lastig wordt verval je enorm in drogredenen.
Oh jawel hoor.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:01 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Er wordt hier volgens mij niets goedgepraat. Hoe fijn zou het zijn als de Neanderthalers al 100+ jaar oud werden, het zware werk door machines lieten doen, in een verzorgingsstaat leefden, een pensioenstelsel hadden, etc. Dan zou het snelle voort-planten niet nodig zijn geweest. De realiteit was toen helaas anders, en dat praat het niet goed, maar het verklaart het wel.
Zonder dat "pedoverleden" had jij misschien wel nooit bestaan. Misschien had niemand dan zelfs bestaan.
Ik vroeg het net al aan iemand anders: kun je het je (pedo-)overoveroveroveroverovergrootvader vergeven?
Oja nee dan is het goed!quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:47 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Dat zo’n kind niet wil huwen, maar moet, vul je voor miljoenen mensen in die, sinds mensenheugenis, jong huwden. Ik zou zelf niet zo generaliseren.
Maar laat ik hierin met je meegaan, dat zo’n kind niet wil, maar moet. Je gaat daarmee voorbij aan een aantal factoren, zoals dat ouders en kinderen door omstandigheden vaak gedwongen werden om hun kind te huwen. Omstandigheden zoals armoede en lage levensverwachting. Als de levensverwachting in de middeleeuwen ~35 jaar was en je huwde op je ~20ste, en je krijgt een jaar of twee later een kind, dan is je eerste kind ~12 jaar oud als je als ouder sterft. Een samenleving kan zo niet voortbestaan/overleven. En dan hebben we het niet eens over de 2de, 3de, 4de kind, die nog jonger zullen zijn als de ouders sterven. Ik spreek even in het algemeen nu, want mensen huwden ook op latere leeftijd en stierven ook ouder. Je bekijkt dus de situatie vanuit het heden, waar je 1) in welvaart leeft en 2) een hoge levensverwachting hebt, naar het verleden waar dat heel anders was. M.a.w. presentisme.
Ten tweede, zijn er zoveel zaken die ‘moeten’: kinderen moesten ook op zeer jonge leeftijd werken en werden zeer jong volwassen geacht, ook door de omstandigheden van toen. Dat kan je dan vanuit het heden wel veroordelen en verwerpelijk vinden, maar zonder die kinderarbeid van toen had je waarschijnlijk nu niet bestaan, families zouden het gewoon niet overleefd hebben, en was deze welvaart waarschijnlijk er ook niet geweest.
Ik kan dus heel goed begrijpen dat deze zaken nodig waren om te overleven. Verwerpelijk vind ik het dus niet: ik begrijp juist heel goed dat het nodig was, en kan alleen maar met enorme bewondering en empathie naar kinderen kijken die dat deden, zonder hierbij de ouders te veroordelen (ook vanwege hun omstandigheden waarin ze (over)leefden).
Maar los hiervan, als dat ‘moeten’ het probleem is, tegenwoordig ‘moeten’ kinderen ook naar school, huistaken uitvoeren, zich aan huisregels houden, enz. Ook door omstandigheden, hoe de maatschappij van nu werkt. Is natuurlijk niet vergelijkbaar met huwen of werken, maar het is ook een ‘MOETEN’.
Je benoemt exclusief religie, maar zoals ik in mijn vorige reactie schreef kwamen kindhuwelijken ook voor in niet-religieuze, atheïstische, heidense en animistische samenlevingen, omdat het meer met sociale, culturele en economische factoren te maken had, dan met religie. Religie geeft in de primaire bronnen geen duidelijke richtlijnen hierover. Ik denk zelf omdat het begrijpt dat het afhangt van sociale en economische factoren van een bepaalde tijd en laat het daarom daaraan over.
Wat ik hier globaal beschreven heb kan je lezen in boeken die gaan over huwelijken in de middeleeuwen en oudheid, geschreven door seculiere historici.
Religie heeft wel de neiging om anderen te vertellen hoe zich te gedragen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oja nee dan is het goed!
![]()
Naar school moeten gaan vergelijken met uit je huis gesleurd worden door een te oude kerel die je kinderlijfje met een baby volstampt om daarna half te sterven bij de bevalling![]()
Misschien dat jij er minder akelige gevoelens bij voelt omdat je man bent.
En ik benoemde niet exclusief religie. Ik begrijp dat jij het zo las, ik bedoelde gewoon: maakt niet uit vanuit welke hoek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |