Waarschijnlijk zal iedereen ouder dan 30 zich deze dag nog zal herinneren. Dus goed dat er een serie over gemaakt is.quote:https://www.rtl.nl/boulev(...)-vanaf-2-mei-te-zien
EO-serie over vuurwerkramp Enschede vanaf déze datum te zien
'De Vuurwerkramp', de nieuwe EO-serie over de vuurwerkramp in Enschede, is vanaf 2 mei te zien op NPO 1. Dat heeft de omroep maandag bekendgemaakt. Joes Brauers (25), Katrien van Beurden, Thomas Acda (58) en Peter Blok (64) spelen de hoofdrollen.
De vierdelige dramaserie gaat over de nasleep van de ramp in 2000 vanuit verschillende perspectieven van meerdere fictieve personages, zoals een jonge buurtagent (Joes) en een rechercheur (Thomas). Peter vertolkt de rol van burgemeester en Katrien is de baas van de vuurwerkopslag.
De serie is geregisseerd door Lourens Blok, die eerder de succesvolle serie Rampvlucht over de Bijlmervliegramp maakte. Philip Delmaar, bekend van Penoza, en Edward Stelder, bekend van Swanenburg, schreven het scenario.
De EO brengt ook een aanvullende YouTubeserie uit, De Vuurwerkramp: Ooggetuige. Hierin vertellen vier mensen hun ervaringen tijdens de ramp in Enschede, de impact ervan en hoe zij nu in het leven staan.
Hoofdrolspeler Thomas Acda won in 2024 de Lennaert Nijgh Prijs, een award voor de beste muziekdichter:
Dan weet je zeker ook niks van 9/11.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Ik ben 30 en herinner hier niks van hoor.
Iedereen die dit herinnert is al bijna rijp voor aow.
Was het maar zo’n feest.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Ik ben 34, was 9 ten tijde van de ramp en kan me de dag nog goed herinneren. Maar ik woonde twee wijken verderop. Als je meer richting noord-west/zuid-west Nederland was ten tijde van de ramp snap ik dat - zeker in jouw geval, aangezien je (volgens je username) 5/6 jaar oud was - je je er niet veel van kan herinneren.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Dan zal ik maar niet verklappen dat er ook een podcast over is. En vast ook minstens een boek.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef KvanG het volgende:
Dat ze dit moeten gaan uitmelken.Alsof er nog al niet genoeg ellende was.
Uiteraard. Wie laat er nou de kans onbenut om over het leed van de ander geld te verdienen. Publieke omroep moet vast commercieler worden.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:19 schreef Nober het volgende:
[..]
Dan zal ik maar niet verklappen dat er ook een podcast over is. En vast ook minstens een boek.
Wat een gezeur zeg. Het is simpelweg een belangrijke gebeurtenis in de recente historie van ons land. Prima als op die manier in beeld wordt gebracht hoe het ongeveer gegaan is. Zeker ook voor het historisch besef.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:20 schreef KvanG het volgende:
[..]
Uiteraard. Wie laat er nou de kans onbenut om over het leed van de ander geld te verdienen. Publieke omroep moet vast commercieler worden.
Dit heeft werkelijk he-le-maal niks met 'uitmelken' te makenquote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef KvanG het volgende:
Dat ze dit moeten gaan uitmelken.Alsof er nog al niet genoeg ellende was.
En ook niets met geld eraan verdienenquote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:20 schreef KvanG het volgende:
[..]
Uiteraard. Wie laat er nou de kans onbenut om over het leed van de ander geld te verdienen. Publieke omroep moet vast commercieler worden.
Voor het historische besef zou een aflevering van Andere Tijden veel passender zijn.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat een gezeur zeg. Het is simpelweg een belangrijke gebeurtenis in de recente historie van ons land. Prima als op die manier in beeld wordt gebracht hoe het ongeveer gegaan is. Zeker ook voor het historisch besef.
Ja prima, maar dat brengt niet zo duidelijk in beeld hoe het ongeveer van dichtbij geweest moet zijn.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:38 schreef KvanG het volgende:
[..]
Voor het historische besef zou een aflevering van Andere Tijden veel passender zijn.
Maar jij bent dan ook heel speciaal.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Ik geloof dat ik deze serie dan maar oversla. Dan kijk ik liever een serieuze documentaire over de vuurwerkramp.quote:Deze serie is een fictieve interpretatie van de gebeurtenissen rond de vuurwerkramp in Enschede. Feiten en fictie zijn vermengd.
De personages die erin spelen zijn inderdaad fictief. Maar het verloop van die ramp klopt wel redelijk volgens mij. Dus die context klopt.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik heb even vluchtig gekeken, en aan het begin van iedere aflevering verschijnt de volgende mededeling in beeld:
[..]
Ik geloof dat ik deze serie dan maar oversla. Dan kijk ik liever een serieuze documentaire over de vuurwerkramp.
De verhaallijn van de brandweer is erg magertjes. En klopt ook niet helemaal.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:15 schreef Hexagon het volgende:
Maar het verloop van die ramp klopt wel redelijk volgens mij. Dus die context klopt.
Mijn eerste indruk is ook dat deze serie vooral aandacht besteedt aan de gebeurtenissen op de dag van de ramp zelf, en dat er verder weinig aandacht wordt besteed aan de nasleep met alle onderzoeken naar de oorzaak en de rechtszaken die daarover gevoerd zijn.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:15 schreef Hexagon het volgende:
De personages die erin spelen zijn inderdaad fictief. Maar het verloop van die ramp klopt wel redelijk volgens mij. Dus die context klopt.
en die meid woonde ook al 3 maand op kamers toen ze met haar moeder in gesprek was en er ineens een dikke boem was.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:23 schreef r_one het volgende:
[..]
De verhaallijn van de brandweer is erg magertjes. En klopt ook niet helemaal.
Heb je ook een linkje met meer informatie over dit?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
en die meid woonde ook al 3 maand op kamers toen ze met haar moeder in gesprek was en er ineens een dikke boem was.
dat is het fictieve stuk
Nouja de explosie is al in de eerste aflevering geweest en er zijn er nog drie te gaan.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Mijn eerste indruk is ook dat deze serie vooral aandacht besteedt aan de gebeurtenissen op de dag van de ramp zelf, en dat er verder weinig aandacht wordt besteed aan de nasleep met alle onderzoeken naar de oorzaak en de rechtszaken die daarover gevoerd zijn.
https://www.pzc.nl/home/o(...)n-schreurs~ab20b119/quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:37 schreef Ama het volgende:
[..]
Heb je ook een linkje met meer informatie over dit?
Ik krijg nu weer een brok in mijn keel, net als net tijdens de afleveringquote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:39 schreef Nizno het volgende:
[..]
https://www.pzc.nl/home/o(...)n-schreurs~ab20b119/
Dat gaat nog komen (zie de trailer).quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
en dat er verder weinig aandacht wordt besteed aan de nasleep met alle onderzoeken naar de oorzaak en de rechtszaken die daarover gevoerd zijn.
Thanksquote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:39 schreef Nizno het volgende:
[..]
Het personage Marly uit de serie is duidelijk gebaseerd op Marjolein Schreurs.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:39 schreef Nizno het volgende:
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 02:24 schreef Vlinder het volgende:
Ben nu 40. Weet niet meer waar ik was, maar wel dat we de rest van de dag nonstop de televisie aan hadden.
Hoelaar begon het? Ergens in de middag toch pas?
quote:Melding brand Tollensstraat door motoragent 15:01:46
Eerste melding door burger 15:02:14
Eerste brandweerauto aanwezig met vier man 15:08
Eerste ambulance aanwezig 15:16
Brand meester 15:27
Eerste steekvlam 15:33:34
Eerste grote explosie 15:34:40
Laatste vernietigende explosie 15:35:46
Bekijk deze YouTube-videoquote:
Pfoe . Heftig. Ik was toen in Friesland om de verjaardag van mijn vader te vieren (14 mei) en we hoorden het pas op het Journaal van 20.00.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 06:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
footage van het mobilofoonverkeer van de brandweer
Vanaf 15:33 (realtime) gaat het opeens heel vlot achter elkaar mis, realiseert men dat het foute boel is en slaat totale paniek toe. 2 minuten later is dan de allesverwoestende knal met een kracht van 4000 kg TNT.
Geeft niks hoor, kan je niks aan doenquote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Oh hemel. Nooit eerder gezien dit. Ga er later vandaag verder op doorzoeken. Bedanktquote:Op zaterdag 3 mei 2025 06:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
footage van het mobilofoonverkeer van de brandweer
Vanaf 15:33 (realtime) gaat het opeens heel vlot achter elkaar mis, realiseert men dat het foute boel is en slaat totale paniek toe. 2 minuten later is dan de allesverwoestende knal met een kracht van 4000 kg TNT.
Ik denk dat het ook een beetje heeft te maken met waar je woonde enzo.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:03 schreef roos94 het volgende:
Lily?! Jij bent pas net geboren!quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:07 schreef lily het volgende:
[..]
Was het maar zo’n feest.
Duurt nog 14 jaar.
Max, concentreer je op de sprintrace, hup!quote:
Zij hoeft zich iig niet druk te maken over haar aowquote:
Dit inderdaad. En het vaantje van FC Twente in de auto. Met het logo dat ze pas sinds 2006 gebruiken. Erg slordig.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:39 schreef butz0rs het volgende:
Gestopt na deze onrealistische scene. Grolsch had bruine flesjes in 2000![]()
[ afbeelding ]
Ik had bij het begin echt van "Huh? Sneeuw? Het was bloedheet die 13e mei". Bleek het idd Culemborg te zijn. Niks van geleerd (nog steeds niet trouwens).quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
Dat het eerder in Culemborg ook fout is gegaan was wel volstrekt nieuw voor me. Bizar eigenlijk.
Serieus?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:55 schreef Aberkullie het volgende:
Eerste aflevering is wel goed maar ik heb wel ondertiteling nodig
Als niemand reageert, dan zal ik het zelf maar zeggen wat er aan dit fragment opvalt: die sigaret is wel heel erg lang in beeld. Inmiddels heb ik er genoeg over gelezen om te weten wat dat betekent, namelijk dat de tabaksindustrie hoogstwaarschijnlijk heeft meebetaald aan de productie van deze serie. Door allerlei wettelijke beperkingen zijn er steeds minder mogelijkheden voor de tabaksindustrie om reclame te maken, dus proberen ze dat op andere manieren, en een daarvan is door rokende mensen te laten zien in films en op televisie. Zien roken doet roken. Dat er in dit geval geen specifiek merk werd getoond, doet hier verder niets aan af.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 01:59 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik ben uiteindelijk toch gaan kijken. Ik heb de eerste aflevering inmiddels al gezien.
Op een of andere manier viel een bepaald fragment me op.
En dan bedoel ik het fragment van 7:53 tot 8:19 min.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |