abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217512633
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider

quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.

pi_217513052
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2025 22:11 schreef Wantie het volgende:

Allemaal leuk en aardig, maar jouw bewering dat Tesla de meeste full electric auto's verkocht in 2024 klopt niet.

Klopt wel:

https://evboosters.com/ev(...)-in-2025/#:~:text=It's%20the%20closest%20race%20the,margin%20of%20only%2024.234%20vehicles.
pi_217515629
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2025 23:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Klopt wel:

https://evboosters.com/ev(...)-in-2025/#:~:text=It's%20the%20closest%20race%20the,margin%20of%20only%2024.234%20vehicles.
Ah, op de valreep toch meer verkocht.

Het zit vlak bij elkaar, en BYD groeit, terwijl Tesla daalt.

Daar zal Tesla toch iets mee moeten doen.
Anders raken ze het momentum volledig kwijt.
pi_217515767
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ah, op de valreep toch meer verkocht.

Het zit vlak bij elkaar, en BYD groeit, terwijl Tesla daalt.

Daar zal Tesla toch iets mee moeten doen.
Anders raken ze het momentum volledig kwijt.
Nee, daar moet Tesla helemaal niet naar kijken. Dat is vooral interessant voor de buitenwereld.

BYD had tot voor kort vooral een binnenlandse markt om te bedienen. Nu zijn ze aan het uitbreiden naar Mondiaal, waardoor ze heel veel groeiruimte hebben. Tesla is al langere tijd mondiaal.

Ander verschil is dat BYD ook kleine auto's heeft. Daar verdien je heel weinig op (het A segment is niet voor niets in Europa verdwenen). Maar het levert wel hoge verkoopcijfers op. Maar goed, daar zit de groeiruimte van Tesla.

Nou zijn er geruchten dat Tesla obv het M3/Y platform goedkopere, uitgeklede en kleinere varianten gaat uitbrengen (en ook een verlengde MY overigens). Indien dat waar is kan het nog best zo zijn dat Tesla een tijdje de meeste BEV's zal leveren, maar heel interessant is dat niet. Ze zullen op die auto's simpelweg minder marge maken per stuk en ze kunnen daarmee ook kannibaliseren op modellen die per stuk meer opleveren aan winst.

Als aandeelhouder heb je liever dat er 2 miljoen auto's verkocht worden met 10K winst per stuk gemiddeld, dan 5 miljoen auto's met 1K winst per stuk gemiddeld.

Nog afgezien daarvan heeft Tesla veel meer ijzers in het vuur.
  vrijdag 2 mei 2025 @ 12:30:36 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217516837
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, daar moet Tesla helemaal niet naar kijken. Dat is vooral interessant voor de buitenwereld.

BYD had tot voor kort vooral een binnenlandse markt om te bedienen. Nu zijn ze aan het uitbreiden naar Mondiaal, waardoor ze heel veel groeiruimte hebben. Tesla is al langere tijd mondiaal.

Ander verschil is dat BYD ook kleine auto's heeft. Daar verdien je heel weinig op (het A segment is niet voor niets in Europa verdwenen). Maar het levert wel hoge verkoopcijfers op. Maar goed, daar zit de groeiruimte van Tesla.

Nou zijn er geruchten dat Tesla obv het M3/Y platform goedkopere, uitgeklede en kleinere varianten gaat uitbrengen (en ook een verlengde MY overigens). Indien dat waar is kan het nog best zo zijn dat Tesla een tijdje de meeste BEV's zal leveren, maar heel interessant is dat niet. Ze zullen op die auto's simpelweg minder marge maken per stuk en ze kunnen daarmee ook kannibaliseren op modellen die per stuk meer opleveren aan winst.

Als aandeelhouder heb je liever dat er 2 miljoen auto's verkocht worden met 10K winst per stuk gemiddeld, dan 5 miljoen auto's met 1K winst per stuk gemiddeld.

Nog afgezien daarvan heeft Tesla veel meer ijzers in het vuur.
BYD gaat gewoon meer auto bieden voor minder geld. Mensen zullen er even aan moeten weten en de kat uit de boom kijken, maar dan krijgt het een vlucht.
Europese auto’s zijn straks duur en luxe, kwaliteit
Chinese auto’s heb je veel auto voor weinig.
Echte innovatie zit bij Tesla nog steeds. Geen super afwerking, wel zijn geld waard op zich.
Dus Tesla wordt de middenklasse. Niks mis mee, maar niet dat wat de hoogste marges zijn.
The End Times are wild
pi_217516907
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
BYD gaat gewoon meer auto bieden voor minder geld. Mensen zullen er even aan moeten weten en de kat uit de boom kijken, maar dan krijgt het een vlucht.
Europese auto’s zijn straks duur en luxe, kwaliteit
Chinese auto’s heb je veel auto voor weinig.
Echte innovatie zit bij Tesla nog steeds. Geen super afwerking, wel zijn geld waard op zich.
Dus Tesla wordt de middenklasse. Niks mis mee, maar niet dat wat de hoogste marges zijn.
Tesla kan zeer efficiënt bouwen. Daarom halen ze hoge marges. Want prijstechnisch zitten ze al lang in de middenklasse (op de Model S/X na).

En BYD lijkt momenteel gewoon met wanbetaling goedkoop te kunnen blijven. Dus of dat echt duurzaam is?
pi_217517077
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 10:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, daar moet Tesla helemaal niet naar kijken. Dat is vooral interessant voor de buitenwereld.

BYD had tot voor kort vooral een binnenlandse markt om te bedienen. Nu zijn ze aan het uitbreiden naar Mondiaal, waardoor ze heel veel groeiruimte hebben. Tesla is al langere tijd mondiaal.

Ander verschil is dat BYD ook kleine auto's heeft. Daar verdien je heel weinig op (het A segment is niet voor niets in Europa verdwenen). Maar het levert wel hoge verkoopcijfers op. Maar goed, daar zit de groeiruimte van Tesla.

Nou zijn er geruchten dat Tesla obv het M3/Y platform goedkopere, uitgeklede en kleinere varianten gaat uitbrengen (en ook een verlengde MY overigens). Indien dat waar is kan het nog best zo zijn dat Tesla een tijdje de meeste BEV's zal leveren, maar heel interessant is dat niet. Ze zullen op die auto's simpelweg minder marge maken per stuk en ze kunnen daarmee ook kannibaliseren op modellen die per stuk meer opleveren aan winst.

Als aandeelhouder heb je liever dat er 2 miljoen auto's verkocht worden met 10K winst per stuk gemiddeld, dan 5 miljoen auto's met 1K winst per stuk gemiddeld.

Nog afgezien daarvan heeft Tesla veel meer ijzers in het vuur.
Je dwaalt van de stelling af.
De stelling was dat Tesla de meeste EV's verkoop.
Dat deden ze nipt in 2024, maar de kans is groot dat ze in 2025 worden ingehaald.
Wellicht dat het nakomen van de belofte om een goedkoper model in de markt zetten dat gaat keren.

Qua winst zien we een daling van 71% tov eerste kwartaal van 2024.
En een daling van autoverkopen van enkele tientallen procenten, tot de helft minder in bepaalde landen in april dit jaar.

Jij vindt het kennelijk prima als Tesla het momentum kwijt raakt op het gebied van EV's.
Ik zou me als autofabrikant toch zorgen gaan maken en proberen die positie te behouden.
Ondanks dat Tesla meer is dan een EV bouwer.
pi_217517120
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je dwaalt van de stelling af.
De stelling was dat Tesla de meeste EV's verkoop.
Dat deden ze nipt in 2024, maar de kans is groot dat ze in 2025 worden ingehaald.
Wellicht dat het nakomen van de belofte om een goedkoper model in de markt zetten dat gaat keren.

Qua winst zien we een daling van 71% tov eerste kwartaal van 2024.
En een daling van autoverkopen van enkele tientallen procenten, tot de helft minder in bepaalde landen in april dit jaar.

Jij vindt het kennelijk prima als Tesla het momentum kwijt raakt op het gebied van EV's.
Ik zou me als autofabrikant toch zorgen gaan maken en proberen die positie te behouden.
Ondanks dat Tesla meer is dan een EV bouwer.
Het is simpele marktwerking dat Tesla "momentum" verliest. Dit geldt voor elk merk in vrijwel elke branch. Niet alleen Tesla. Er wordt hier gedaan door de Elon haters alsof Tesla failliet gaat in de aankomende paar weken.

Tesla is veel meer dan Elon Musk hoor, het zou natuurlijk ongekend zijn als ze jaar op jaar telkens de meeste auto's verkopen terwijl ze op dit moment maar paar type auto's beschikbaar hebben en niets onder de 45,000 euro.

Enige reden dat de haters hier telkens blij de "verkoopcijfers" komen vergelijken met het onomstreden succesvolle 2024 is omdat ze hele dag worden gehersenspoeld met Elon nieuws. Anders had dit topic niet eens bestaan.

Het is een soort van echochamber vanuit Reddit, als daar iets op /popular staat staat het binnen de kortste keren hier in dit topic. Van look at this!! ze vallen in de propaganda val van reddit. Waar mensen zonder eigen mening een mening baseren op de populairste post.

[ Bericht 2% gewijzigd door epicbeardman op 02-05-2025 13:13:24 ]
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217517210
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:04 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Het is simpele marktwerking dat Tesla "momentum" verliest. Dit geldt voor elk merk in vrijwel elke branch. Niet alleen Tesla. Er wordt hier gedaan door de Elon haters alsof Tesla failliet gaat in de aankomende paar weken.

Tesla is veel meer dan Elon Musk hoor, het zou natuurlijk ongekend zijn als ze jaar op jaar telkens de meeste auto's verkopen terwijl ze op dit moment maar paar type auto's beschikbaar hebben en niets onder de 45,000 euro.

Enige reden dat de haters hier telkens blij de "verkoopcijfers" komen vergelijken met het onomstreden succesvolle 2024 is omdat ze hele dag worden gehersenspoeld met Elon nieuws. Anders had dit topic niet eens bestaan.

Het is een soort van echochamber vanuit Reddit, als daar iets op /popular staat staat het binnen de kortste keren hier in dit topic. Van look at this!! ze vallen in de propaganda val van reddit. Waar mensen zonder eigen mening een mening baseren op de populairste post.
Kortom, trekt je stellingname terug.
pi_217517259
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kortom, trekt je stellingname terug.
Welke stellingname verzin je nu weer?
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217517521
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 13:18 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Welke stellingname verzin je nu weer?
Jouw trots dat Tesla de grootste EV bouwer is.
pi_217517832
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217518256
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 14:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Och, Tesla is meer dan alleen auto's...
pi_217518394
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 12:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je dwaalt van de stelling af.
De stelling was dat Tesla de meeste EV's verkoop.
Dat deden ze nipt in 2024, maar de kans is groot dat ze in 2025 worden ingehaald.
Wellicht dat het nakomen van de belofte om een goedkoper model in de markt zetten dat gaat keren.

Qua winst zien we een daling van 71% tov eerste kwartaal van 2024.
En een daling van autoverkopen van enkele tientallen procenten, tot de helft minder in bepaalde landen in april dit jaar.

Jij vindt het kennelijk prima als Tesla het momentum kwijt raakt op het gebied van EV's.
Ik zou me als autofabrikant toch zorgen gaan maken en proberen die positie te behouden.
Ondanks dat Tesla meer is dan een EV bouwer.
Nee, jij claimde ten onrechte dat BYD in 2024 Tesla al voorbij was in verkopen.

En dat heb ik rechtgezet.
pi_217518521
Gewoon een model met maar twee stoelen, een halve accu en geen stuur of andere bedieningselementen. Een Robotaxi, dus. En omdat je daar veel mee kunt verdienen door hem in te zetten als taxi, kunnen ze daar dan toch de hoofdprijs voor rekenen.

Ik zou er niet instappen, maar dat kan aan mij liggen. Dan zit je daar in en doet de autopiloot iets heel stoms, waarna je nog een minuut hysterisch kunt roepen: "IK GA DOOD!" en verder niets kunt doen, voordat het ook zover is. Maar misschien overleef je het wel en ben je alleen maar invalide. En dan moet je zelf de rekening betalen.
pi_217518915
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, jij claimde ten onrechte dat BYD in 2024 Tesla al voorbij was in verkopen.

En dat heb ik rechtgezet.
En de rest was wat wanhopig goedpraten dat Tesla het dit jaar waarschijnlijk niet zal halen...
pi_217520584
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2025 16:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
En de rest was wat wanhopig goedpraten dat Tesla het dit jaar waarschijnlijk niet zal halen...
Dat jij geen verstand hebt van ondernemen was mij al een tijdje duidelijk. Hoef je er echt niet zo in te wrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')