Oh interessantquote:Op zondag 4 mei 2025 13:24 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Nee.
Die komt primair door een andere manier van tellen.
Waar bv hier geld dat 1 veroordeling in de boeken komt als 1 verkrachting hebben ze het daar veranderd naar elke keer verkracht komt in de boeken.
Vergeet niet dat veel misbruik thuis en in vertrouwde omgeving plaats vindt en erg vaak om meerdere verkrachtingen over langere tijd gaat.
Niet primair. Daders met meerdere veroordelingen op hun naam vormen maar een relatief klein deel van de verklaring. Een veel groter deel komt door de aanpassing zoals wij die hier ook kennen waarin wederzijdse instemming of eigenlijk het ontbreken daarvan je op een veroordeling kan komen te staan.quote:Op zondag 4 mei 2025 13:24 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Nee.
Die komt primair door een andere manier van tellen.
Waar bv hier geld dat 1 veroordeling in de boeken komt als 1 verkrachting hebben ze het daar veranderd naar elke keer verkracht komt in de boeken.
Vergeet niet dat veel misbruik thuis en in vertrouwde omgeving plaats vindt en erg vaak om meerdere verkrachtingen over langere tijd gaat.
En vergeet het nodige 'Knip en plakwerk niet'. Soms zie je een scène van een 'knallende ruzie' en een paar minuten later is het weer OK met een sorry. Ik ben niet snel boos, maar als ik eenmaal kwaad ben kook ik nog wel een paar uren door van woedequote:Op zaterdag 3 mei 2025 20:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Die zijn helemaal extreem ja
Zal wel daarvandaan zijn komen overwaaien, maar ik zag het bij meerdere Nederlandse vrouwen ook precies op die manier terug.
Het is niet erg als je geen fysieke aantrekkingskracht voelt maar zaag niet iemand om die reden tot op de poten af en doe alsof het door hem komt. Echt walgelijk gedrag.
Ik heb het niet over daders met meerdere veroordelingen.quote:Op zondag 4 mei 2025 15:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet primair. Daders met meerdere veroordelingen op hun naam vormen maar een relatief klein deel van de verklaring. Een veel groter deel komt door de aanpassing zoals wij die hier ook kennen waarin wederzijdse instemming of eigenlijk het ontbreken daarvan je op een veroordeling kan komen te staan.
De wet is ook veel meer aangepast dan hier het geval is door een veel bredere interpretatie van het juridische kader voor verkrachting. Digitale zeden vallen bijvoorbeeld onder bepaalde gevallen onder verkrachting. Het was toch al een heel erg liberaal land dus preventie en het gelijkheidsbeginsel stonden daar toch al hoog in het vaandel.
Geen vaste woon en verblijfplaats, en justitie denkt dat de kans groot is dat hij er vandoor gaat als ze hem voorwaardelijk vrijlaten.quote:Op woensdag 16 juli 2025 11:14 schreef Kim-Holland het volgende:
Vandaag een eerste openbare zitting van de Italiaanse verdachte van de verkrachting van een Ierse vrouw tijdens Koningsdag.
Hij heeft nog meer op zijn kerfstok oa het zich aftrekken in een café en hij werd een keer volledig naakt door de politie aangehouden.
Bron:Telegraaf
Het gebeuren is gefilmd en er zijn getuigen bij geweest, het is niet zo dat de vrouw van de man af en weggetrapt moest worden….quote:Op woensdag 16 juli 2025 13:56 schreef TornadoDK het volgende:
Beide waren onder invloed en weten niks meer maar alleen de man wordt verwezen dat hij geen toestemming zou kunnen krijgen? Hoezo geldt dat niet twee kanten op hoe gaan ze dat juridisch verantwoorden?
Of is het gewoon wet dat het alleen voor de vrouw geld dat ze toestemming moet geven?
Dat zegt de ovj niet. Die zegt dat de vrouw niet kan bepalen wat ze wil omdat ze in een staat van minder bewustzijn is, dat geldt dan toch ook voor de man?quote:Op woensdag 16 juli 2025 13:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het gebeuren is gefilmd en er zijn getuigen bij geweest, het is niet zo dat de vrouw van de man af en weggetrapt moest worden….
Hoe weet je dat dat voor de man ook geldt? Is daar iets over gezegd?quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:26 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Dat zegt de ovj niet. Die zegt dat de vrouw niet kan bepalen wat ze wil omdat ze in een staat van minder bewustzijn is, dat geldt dan toch ook voor de man?
Overigens hoor ik dit argument vaker bij vrouwen maar nooit voor mannen, dan geldt het schijnbaar niet.
Dat de het er verder slecht uitziet voor deze man in deze specifieke zaak dat lijkt me wel.
Op zich mee eens, het is juridificatie van het algemeen bekende gegeven dat vrouwen nogal eens moeite hebben hun wil te bepalen die nogal dubieus is qua normstelling. Maar in dit geval gaat dat niet op omdat hij kennelijk de actieve partij was.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:26 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Dat zegt de ovj niet. Die zegt dat de vrouw niet kan bepalen wat ze wil omdat ze in een staat van minder bewustzijn is, dat geldt dan toch ook voor de man?
Overigens hoor ik dit argument vaker bij vrouwen maar nooit voor mannen, dan geldt het schijnbaar niet.
Dat de het er verder slecht uitziet voor deze man in deze specifieke zaak dat lijkt me wel.
Beide zeggen zich niets te herinneren. Geen idee of er testen zijn gedaan om vast te stellen of ze onder invloed waren dat wordt iig niet vermeld in het artikel wat ik had gelezen.quote:Op woensdag 16 juli 2025 17:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dat voor de man ook geldt? Is daar iets over gezegd?
Verder is het vrij simpel: Als hij hem erin wil steken en zij is niet genoeg bij om daarmee in te stemmen, geeft ze dus geen toestemming, en mag hij het niet doen. De vrouw is doorgaans de 'ontvangende'partij en het gebeurt vaker dat een (half)bewusteloze vrouw wordt verkracht dan dat een (half)bewusteloze man wordt gedwongen hem erin te stoppen. Daarmee niet gezegd dat het tweede nooit voorkomt, integendeel, maar omgekeerd wel vaker.
Ik snap het willen nuanceren niet eigenlijk. En opmerkelijk genoeg zijn het bijna altijd mannen die dit soort dingen willen nuanceren. Waarom voel je de behoefte zo?quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:40 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Beide zeggen zich niets te herinneren. Geen idee of er testen zijn gedaan om vast te stellen of ze onder invloed waren dat wordt iig niet vermeld in het artikel wat ik had gelezen.
Maar als hij er ook niet genoeg bij is om dat bewust te doen dan zou dat tegen elkaar moeten worden weggestreept.
Ik vind het vooral ze dubbel dat als beide dronken zijn de man dan de schuld heeft omdat de vrouw niet bewust toestemming kan geven terwijl dat dan voor beide moet gelden.
Dat gezegd hebbende snap ik ook wel dat het lastig blijft en vrouwen hier wel vaker last van hebben. Alleen juridisch gezien zou het gelijk moeten zijn als beide dronken zijn en dus niet bewust kunnen instemmen.
Omdat voor de wet iedereen gelijk is. Je kunt niet zeggen een vrouw is dronken dus die kon geen toestemming geven. De man is dronken ja jammer dan pech voor hem.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Ik snap het willen nuanceren niet eigenlijk. En opmerkelijk genoeg zijn het bijna altijd mannen die dit soort dingen willen nuanceren. Waarom voel je de behoefte zo?
Maar wat het is: je gaat ten eerste volledig voorbij aan toestemming. Als je niet zeker weet of iemand ja kan zeggen, dan is er dus géén toestemming. Deze vrouw was niet meer bij bewustzijn hè. Volgens de officier van justitie (staat in het NOS artikel) heeft de man zelf verklaard dat hij seks had met de vrouw, maar niet wist of zij dat wilde. Daarmee geeft hij dus ook gewoon toe dat hij geen toestemming heeft gehad. Dát is het probleem.
En ook belangrijk om te beseffen dat in de praktijk vrouwen veel vaker slachtoffer zijn van seksueel geweld (onder invloed) door mannen. Dat betekent niet dat het nooit andersom voorkomt, maar het idee dat het tegen elkaar moet worden weggestreept doet echtttt geen recht aan de machtsdynamiek en hoe seksueel geweld meestal plaatsvindt.
Eigenlijk vind ik je opmerking absurd. Ik hoop bijna dat je een grap maakt.
De man voert de actie toch uit zonder dat de toestemming er was?quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:26 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Omdat voor de wet iedereen gelijk is. Je kunt niet zeggen een vrouw is dronken dus die kon geen toestemming geven. De man is dronken ja jammer dan pech voor hem.
Dus je wil een bewusteloze vrouw onder invloed en een man onder invloed die aangeeft dat hij niet wist of de vrouw instemde met de seks, gelijk aan elkaar stellen?quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:26 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Omdat voor de wet iedereen gelijk is. Je kunt niet zeggen een vrouw is dronken dus die kon geen toestemming geven. De man is dronken ja jammer dan pech voor hem.
Wat een rare wegredeneren weer.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De man voert de actie toch uit zonder dat de toestemming er was?
Behalve dat dat in een individuele zaak irrelevant zou moeten zijn (maar niet is), is dat vanwege seksueel geweld, het heet niet voor niks verkrachting. Mannen hebben doorgaans de fysieke macht om tegen de wil van de vrouw te penetreren, en andersom zelden, dat maakt die getalsverhouding zoals die is.quote:Op woensdag 16 juli 2025 18:50 schreef Zonnige het volgende:
[quoteEn ook belangrijk om te beseffen dat in de praktijk vrouwen veel vaker slachtoffer zijn van seksueel geweld (onder invloed) door mannen. Dat betekent niet dat het nooit andersom voorkomt, maar het idee dat het tegen elkaar moet worden weggestreept doet echtttt geen recht aan de machtsdynamiek en hoe seksueel geweld meestal plaatsvindt.
Dat weten we helemaal ik las net op nos.nl dat er ook getuigen zijn dan zeggen dat het leek of het met wederzijdse instemming was. Misschien heeft de vrouw het zelf wel geïnitieerd ze was immers zo onder invloed dat ze niks meer weet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De man voert de actie toch uit zonder dat de toestemming er was?
Maar we weten helemaal niet of ze verkracht was of het zelf wilde. Ze weet het zelf niet eens zo van de wereld was ze. Beide waren zo onder invloed dat ze amper weten hoe en wat maar alleen de man wordt het aangerekend dat vind ik zo dubbel.quote:Op woensdag 16 juli 2025 19:38 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Dus je wil een bewusteloze vrouw onder invloed en een man onder invloed die aangeeft dat hij niet wist of de vrouw instemde met de seks, gelijk aan elkaar stellen?
Als jij zélf middelen gebruikt en daardoor grenzen van een ander overschrijdt, blijft dat echt jouw verantwoordelijkheid en niet die van het slachtoffer. Al is ze ook dronken. Dronken zijn is geen vrijbrief om iemand te verkrachten, net zoals het ook geen vrijbrief is om iemand in elkaar te slaan of dingen te gaan vernielen oid. Hier is echt geen ruimte voor nuance.
Als je niet kunt garanderen dat je de grenzen van een ander respecteert terwijl je dronken bent, dan moet je daar rekening mee houden vóór je drinkt hè. Maja ik ben wel weer klaar met het topic. 🥲
Ja daar kan ik ook echt boos over worden. En de dames doen alsof het normaal is. En maar janken dat de afstand tussen man en vrouw steeds groter wordquote:Op woensdag 16 juli 2025 19:59 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Maar we weten helemaal niet of ze verkracht was of het zelf wilde. Ze weet het zelf niet eens zo van de wereld was ze. Beide waren zo onder invloed dat ze amper weten hoe en wat maar alleen de man wordt het aangerekend dat vind ik zo dubbel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |