quote:
Dat kan ik mij goed voorstellen. Ik heb het geluk gehad dat ik in huis was en het wel hoorde dat ze doodging, alleen ik dacht dat ze aan het overgeven was in de wasbak. Normaal gesproken zou ik dan direct naar iemand toegaan om te vragen of alles in orde is. Echter door de geschiedenis die ik met mijn moeder heb - dat ze zelf niet goed door leek te hebben hoe ze op anderen overkwam + dat ze defensief reageerde als ik haar wilde helpen, had ik zoiets van "Jezus Chr... daar gaan we weer!" Mijn eigen emoties moet ik op dat soort momenten ook maar wegduwen, want als ik er uiting aan geef, wordt er toch negatief op gereageerd of helemaal niet op gereageerd.
Toen ik 5 minuten later ging kijken en haar tot mijn verbazing nog steeds in bed zag liggen, voelde ik in wezen ook niks. Ik dacht dat ze stikte in haar eigen braaksel. Ik heb zelf afgelopen jaren een paar keer gehad dat ik door maagzuur-oprispingen 's nachts wakker werd en bijna stikte omdat er wat in mijn luchtwegen terechtkwam. Dat gebeurde een keer toen ik bij mijn moeder sliep en ik was achteraf heel boos op haar, want ze liet zich moeilijk wakker maken en snapte ook niet wat er aan de hand was toen ik haar 's nachts in paniek met ademnood wakker probeerde te maken. Anyway, ik dacht dat hetzelfde met haar was gebeurd en dat ze daarom buiten bewustzijn was geraakt. Ik rolde haar op haar zij en klopte op haar rug, probeerde iets van een Heimlich-greep bij haar uit te voeren. Dat werkte allemaal niet, dus ik rende snel naar de buurvrouw. Eerst probeerde ik wel een broek te vinden voordat ik de straat oprende, ik dacht wel "Als dat een paar minuten gaat duren, moet ik in mijn boxer de straat op rennen."
Een paar minuten later was ik weer met de buurvrouw terug en ik belde 112. Haar lichaam was nog warm, maar ze zag al een beetje paars. Uiteindelijk hoorde ik mijn moeder zuchten, waardoor ik mij gerustgesteld voelde, want het leek erop dat ze nog leefde. Achteraf weet ik dat dit juist gebeurt nadat iemand is overleden: dan ontspannen de 'openingen' zich. Ik ben geen arts, maar so far lijkt het meest waarschijnlijke een hartaanval. Ik denk dat het voor mensen een van de beste manieren is hoe je dood kan gaan.
Nu ze dood is, vind ik het vooral heel zielig voor haar dat ze zich zo eenzaam voelde. Ik weet dat ik echt mijn best heb gedaan om haar te helpen. Ik had wel graag gewild dat ik meer geduld kon opbrengen voor haar. Ik heb echter te dealen met mijn eigen psychische issues. Ik heb zo vaak aangeklopt voor hulp daarvoor, ook voor haar omdat het met haar eigenlijk nog slechter ging dan met mij.
Dit is wat mij het meest beangstigt. Ik heb verder mensen gekend met ernstige psychische problemen echter wel genoeg in hun mars om er met hulp uit te komen. Maar ook bij hen was het in de praktijk altijd gelazer: dan kwam er zo'n hotemetoot van de thuiszorg langs om te kijken of alles goed ging ... het ging niet goed, maar ze deden daar verder niks mee + er werd dan altijd zo'n draai aan gegeven dat zij zelf correct handelen volgens het protocol, dus het was de client die niet voldoende meewerkte. Die mensen leven nu dus ook niet meer: als ze zichzelf verwaarloosden en drugs gebruikten, dan gaat hun fysieke gezondheid daar behoorlijk op achteruit.
Ik vind het moeilijk te bevatten in wat voor wereld wij leven. Er wordt vaak gezegd "In een beschaafd land zoals Nederland zou dit niet mogen gebeuren". Maar het gebeurt dus wel. In andere landen is het niet beter. En het is denk ik eigenlijk nooit beter geweest. Het heeft niet zoveel zin om mij daarover kwaad te blijven maken.