abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 april 2025 @ 19:59:45 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217466945
https://nos.nl/artikel/25(...)pa-ondanks-heffingen

quote:
Chinese elektrische auto's booming in Europa ondanks heffingen

Er rijden steeds meer Chinese elektrische auto's op de Europese wegen en dat zullen er in de toekomst niet minder worden. Het afgelopen kwartaal verscheepte China bijna twee keer zo veel auto's naar Europa in vergelijking met een jaar eerder. Dit terwijl de EU afgelopen zomer invoerheffingen op Chinese auto's invoerde om de eigen auto-industrie te beschermen. Hoe weten Chinese automerken toch steeds meer terrein te winnen in Europa?



De ambities van China zijn torenhoog. Dat is goed te merken tijdens een van de grootste autobeurzen in het land. Automerken proberen daar met de nieuwste gadgets consumenten te overtuigen voor hun auto te kiezen. Tom van Dillen van Greenkern, consultant in de auto-industrie, is op de autobeurs in Shanghai. Hij merkt vooral topdrukte wanneer de Chinese automerken nieuwe auto's presenteren.

Deze fabrikanten proberen elkaar flink af te troeven. "Er is echt een innovatie-oorlog gaande. Omdat er nu zo veel concurrentie is, probeert iedereen nieuwe functies in een auto te stoppen", zegt Van Dillen. Niet elke innovatie is volgens hem even geslaagd. "Veel van de nieuwe Chinese auto's hebben een waslijst aan innovaties waar mensen waarschijnlijk niet veel van zullen gebruiken."

Opgeladen in 5 minuten
Van Dillen ziet dat de Chinese automerken vooral kijken naar concurrenten uit eigen land. Dat is tekenend voor de grote stappen die Chinese elektrische automerken in korte tijd hebben gezet. Zo presenteerde BYD auto's die binnen 5 minuten voor 85 procent zijn opgeladen.



De ontwikkelingen gaan hard en dat betekent dat de Europese auto-industrie het de komende jaren nog knap lastig kan krijgen. "Een Duits autobedrijf doet er ongeveer vijf tot zeven jaar over om een nieuw automodel te ontwikkelen. Sommige Chinese merken doen het in minder dan een jaar", zegt Van Dillen.

Heffingen maakten Chinese auto's niet duurder
Afgelopen zomer voerde de EU nog heffingen in om de Europese auto-industrie te beschermen tegen de veel goedkopere auto's uit China. Maar volgens brancheorganisatie Bovag hebben de heffingen niet geleid tot hogere prijzen voor Chinese elektrische auto's. "De Chinese bedrijven hebben de hogere prijzen kennelijk weten te absorberen. Dat laat ook zien hoe efficiënt zij auto's kunnen produceren", zegt Geert Brummelhuis van Bovag.

Volgens Rico Luman, sectoreconoom transport en automotive van ING, moeten de heffingen ook niet gezien worden als een middel om Chinese auto's van de Europese markt te weren. "In het Verenigd Koninkrijk zijn er geen heffingen op Chinese auto's en daar zie je een nog grotere groei van Chinese auto's. Het werkt eerder als een kleine rem dan als een blokkade."

Made in China
De prijs lijkt niet de enige reden te zijn dat Chinese auto's steeds populairder worden in Europa. Het imago van made in China lijkt in een relatief korte tijd volledig te zijn veranderd. "Waar producten uit China vroeger inferieur waren, is dat nu niet langer hoe mensen naar Chinese producten kijken", zegt Luman.

Waar tot een paar jaar terug nog gekeken werd naar Tesla voor de grote innovaties, lijkt de blik nu te zijn gericht naar China. Eerdere zorgen over dat China de data van de auto's zou gebruiken, lijken voor veel consumenten naar de achtergrond te zijn verdwenen.

De Chinese autofabrikanten weten auto's op de markt te krijgen met een vaak hogere actieradius tegen een voordeligere prijs dan de Europese concurrenten. "De innovaties waar Tesla zich de afgelopen tijd op heeft gericht zijn bijvoorbeeld robotisering en zelfrijdende auto's, maar dat is voor Europa voorlopig nog niet zo interessant", zegt Luman.

De Chinese auto heeft dus definitief een plek veroverd op de Europese markt. Bovag verwacht dat het marktaandeel van Chinese autofabrikanten van 4 procent nu naar 10 procent zal groeien in Europa en wel 15 procent in Nederland. "De Chinese merken zijn al een serieuze speler en ik denk dat ze Europese fabrikanten gaan stimuleren nog meer te steken in de elektrificering en efficiëntie van hun auto's", zegt Brummelhuis. De EU hoopt in ieder geval binnenkort afspraken te maken China zodat Chinese automerken ook hier meer fabrieken gaan openen.
Best wel eng als je ziet in welk tempo dit gaat. Om me heen al steeds meer BYD's, en héél tekenend dat de bedrijven de prijzen bijna hetzelfde hebben gehouden, zelfs na heffingen van 100%.

Hier valt toch niet meer tegenop te concurreren? Meer dan 100.000 ingenieurs die tot 7x zo snel een automodel realiseren dan wij...

Europa moet flink uitpakken en biljoeneninvesteringen doen in innovatie. We hebben die rol op internationaal vlak veel te lang links laten liggen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:03:33 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217466978
Met het opladen binnen 5 minuten, is een elektrische auto eindelijk net zo efficiënt als een benzinebak.

Zeker nu er modellen zijn met een actieradius van 1000km!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217466982
Tieft een heel eind op met je communitsche propaganda
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:06:51 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217467004
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Met het opladen binnen 5 minuten, is een elektrische auto eindelijk net zo efficiënt als een benzinebak.

Zeker nu er modellen zijn met een actieradius van 1000km!
Opladen naar 1000km in 5 minuten is praktisch eigenlijk niet mogelijk.

1000km met een EV rijden kost ongeveer 200kWh aan stroom.

Om dat in 5 minuten in een accu te krijgen, heb je een laadstroom van 200 x 6 = 1200kW nodig.

Een gemiddelde snellader doet zo'n 150 tot 350kW.

Van 20 naar 80% laden wordt alweer iets realistischer maar dan heb je nog steeds 720kW nodig om dat in 5 minuten te doen.

Het is niet onmogelijk maar met het stroomnetwerk in Nederland zijn normale snelladers al een uitdaging.
pi_217467028
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:06 schreef AchJa het volgende:
Heffingen waren toch stom? Of is dat alleen als Trump dat doet?
Specifieke heffingen hoeven dat niet te zijn, algemene bijna per definitie wel zeker als je ze baseert op handelstekorten.

Maar dat weet je zelf ook wel en ben je hier gewoon een stropop aan het opzetten
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:12:16 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217467029
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opladen naar 1000km in 5 minuten is praktisch eigenlijk niet mogelijk.

1000km met een EV rijden kost ongeveer 200kWh aan stroom.

Om dat in 5 minuten in een accu te krijgen, heb je een laadstroom van 200 x 6 = 1200kW nodig.

Een gemiddelde snellader doet zo'n 150 tot 350kW.

Van 20 naar 80% laden wordt alweer iets realistischer maar dan heb je nog steeds 720kW nodig om dat in 5 minuten te doen.

Het is niet onmogelijk maar met het stroomnetwerk in Nederland zijn normale snelladers al een uitdaging.
De modellen de BYD heeft laten zien, kunnen binnen 5 minuten opladen tot 400km actieradius, wat 85% is. (1000km range is nu 1 van hun langere ranges)

De technologie is er dus al. Nederland moet hoe dan ook miljardeninvesteringen doen in het stroomnetwerk.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:15:01 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217467042
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:12 schreef stalybridge het volgende:
Specifieke heffingen hoeven dat niet te zijn, algemene bijna per definitie wel zeker als je ze baseert op handelstekorten.

Maar dat weet je zelf ook wel en ben je hier gewoon een stropop aan het opzetten
Heffingen zijn heffingen, punt.
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:16:14 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217467048
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Heffingen zijn heffingen, punt.
lol
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217467059
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Heffingen zijn heffingen, punt.
Ach ja dat is ook een standpunt, ik had je intelligenter ingeschat.
pi_217467094
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:12 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De modellen de BYD heeft laten zien, kunnen binnen 5 minuten opladen tot 400km actieradius, wat 85% is. (1000km range is nu 1 van hun langere ranges)

De technologie is er dus al. Nederland moet hoe dan ook miljardeninvesteringen doen in het stroomnetwerk.
400km is nogal even wat anders dan 1000km in 5 minuten laden.
Dat is een 2,5x lagere benodigde laadstroom.
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:28:12 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217467117
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
400km is nogal even wat anders dan 1000km in 5 minuten laden.
Dat is een 2,5x lagere benodigde laadstroom.
Is wel een stuk efficiënter. Twee keer de benen strekken onderweg en je rijdt 1.200 km.
pi_217467179
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Is wel een stuk efficiënter. Twee keer de benen strekken onderweg en je rijdt 1.200 km.
Is idd niets mis mee.

Als je ritten 95% van de tijd minder zijn dan de maximale range van je auto, dan is het wat onzinnig om altijd honderden kilo's aan extra accu's mee te zeulen voor die 5% dat het nodig is.
Gewoon een keertje extra laden en weer gaan ;)
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:36:07 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217467193
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
400km is nogal even wat anders dan 1000km in 5 minuten laden.
Dat is een 2,5x lagere benodigde laadstroom.
Daarbij, eerst zien dan geloven. Claims uit China neem ik over het algemeen met een fikse korrel zout.
pi_217467208
Tot op heden zijn de Chinezen gewoon inferieur aan Tesla op vrijwel ieder gebied.

Die auto’s die in 5 minuten opgeladen worden (niet volledig) hebben daarvoor laders nodig die in Europa niet bestaan en voorlopig niet gepland zijn.

Daarnaast moet maar eens blijken hoe lang die accu’s dat soort laadsnelheden aankunnen.

Met mijn auto laad ik op langere reizen doorgaans 5-10 minuten en dan kan ik weer een flink eind vooruit. Ook als ik in Duitsland 200+ kachel. Dus het is ook nog eens minder bijzonder dan het klinkt.

Maar goed, we gaan het zien. Het is voorlopig vooral een hoop gadgets in een lelijke koets, met een kitsch interieur, weinig efficiënt en hoog gewicht als gevolg daarvan. Voor een bodemprijs, maar dat is ook niet duurzaam.

Dat zie je bv terug bij BYD die een betaaltermijn van 270 dagen hanteert voor leveranciers (Tesla in China 88 dagen) en dan nog zijn er leveranciers die klagen dat BYD met betalingen 180 dagen achterlopen…
pi_217467226
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:39 schreef VEM2012 het volgende:
Tot op heden zijn de Chinezen gewoon inferieur aan Tesla op vrijwel ieder gebied.

Die auto’s die in 5 minuten opgeladen worden (niet volledig) hebben daarvoor laders nodig die in Europa niet bestaan en voorlopig niet gepland zijn.
uuum dit lees toch echt als een europa probleem, en niet een 'inferieure chinezen' probleem...
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:53:30 #17
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217467364
Weer zo'n heel jankverhaal over Tesla :O

Helaas zijn die Chinese wagens zonder uitzondering echt lelijk. Het spreekt me op geen enkele manier aan, maar wellicht is dat ook een beetje wat je gewend bent. Ik zou een hoop overwegen, zelfs de 408 staat hoog op het lijstje (helaas alleen als automaat verkrijgbaar), maar toch geen Chinees.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217467379
Booming ja, die krengen ontploffen nogal wel eens.
pi_217467518
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:59 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)pa-ondanks-heffingen
[..]
Best wel eng als je ziet in welk tempo dit gaat. Om me heen al steeds meer BYD's, en héél tekenend dat de bedrijven de prijzen bijna hetzelfde hebben gehouden, zelfs na heffingen van 100%.

Hier valt toch niet meer tegenop te concurreren? Meer dan 100.000 ingenieurs die tot 7x zo snel een automodel realiseren dan wij...

Europa moet flink uitpakken en biljoeneninvesteringen doen in innovatie. We hebben die rol op internationaal vlak veel te lang links laten liggen.
De EU heft geen 100% import tariff op chinese EV's :N
quote:
European tariffs on Chinese electric vehicles
The duties differ depending on the maker: 17% for BYD, 18.8% for Geely and 35.3% for state-owned SAIC. Other EV manufacturers in China, including Volkswagen and BMW, would be subject to a 20.7% duty. The Commission has an individually calculated rate for Tesla of 7.8%.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217467620
Het zijn allemaal van die lelijke hoge hokken die ik zie rijden die elektrische meuk.
Bestaan er ook echt mooie sportieve wagens die kunnen concurreren met een Porsche Taycan, Audi Etron GT of gewoon een BMW i4 ofzo?
Of is het allemaal plastic meuk en nepdesign, want dat is tot nu toe het enige dat ik tegenkom.
pindazakje
pi_217467651

Ha, rijden in een chinese alibaba of aliexpres plastic fantastic spyware powerbank op wielen. _O-
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217467763
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:26 schreef Hyaenidae het volgende:
Het zijn allemaal van die lelijke hoge hokken die ik zie rijden die elektrische meuk.
Bestaan er ook echt mooie sportieve wagens die kunnen concurreren met een Porsche Taycan, Audi Etron GT of gewoon een BMW i4 ofzo?
EV6 GT

Edit, ohnee je vroeg om mooie. Sorry
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217467774
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
EV6 GT
Nee ook dat is een lelijk hoog hok. Ik vraag om een mooie sportieve auto met een laag profiel.
pindazakje
pi_217467834
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:43 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nee ook dat is een lelijk hoog hok. Ik vraag om een mooie sportieve auto met een laag profiel.




De bmw i8 is een van de mooiste auto's ooit gemaakt, helaas duur en weinig beschikbaar, intereur is zelfs nu nog modern.
Wel hybride, maar die moeten ze remaken full elektrisch

Neue klasse ziet er ook wel leuk uit
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217467845
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:54 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De bmw i8 is een van de mooiste auto's ooit gemaakt, helaas duur en weinig beschikbaar, intereur is zelfs nu nog modern.
Wel hybride, maar die moeten ze remaken full elektrisch

Neue klasse ziet er ook wel leuk uit
Ja dat is een BMW oetlul, Duitsers weten wel hoe ze auto's moeten maken.
Ik bedoel een Chinese.

Eén van de mooiste auto's ben ik het trouwens niet mee eens, geinig wagentje maar niet meer dan dat. En idd hybride.
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')