abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 april 2025 @ 19:59:45 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217466945
https://nos.nl/artikel/25(...)pa-ondanks-heffingen

quote:
Chinese elektrische auto's booming in Europa ondanks heffingen

Er rijden steeds meer Chinese elektrische auto's op de Europese wegen en dat zullen er in de toekomst niet minder worden. Het afgelopen kwartaal verscheepte China bijna twee keer zo veel auto's naar Europa in vergelijking met een jaar eerder. Dit terwijl de EU afgelopen zomer invoerheffingen op Chinese auto's invoerde om de eigen auto-industrie te beschermen. Hoe weten Chinese automerken toch steeds meer terrein te winnen in Europa?



De ambities van China zijn torenhoog. Dat is goed te merken tijdens een van de grootste autobeurzen in het land. Automerken proberen daar met de nieuwste gadgets consumenten te overtuigen voor hun auto te kiezen. Tom van Dillen van Greenkern, consultant in de auto-industrie, is op de autobeurs in Shanghai. Hij merkt vooral topdrukte wanneer de Chinese automerken nieuwe auto's presenteren.

Deze fabrikanten proberen elkaar flink af te troeven. "Er is echt een innovatie-oorlog gaande. Omdat er nu zo veel concurrentie is, probeert iedereen nieuwe functies in een auto te stoppen", zegt Van Dillen. Niet elke innovatie is volgens hem even geslaagd. "Veel van de nieuwe Chinese auto's hebben een waslijst aan innovaties waar mensen waarschijnlijk niet veel van zullen gebruiken."

Opgeladen in 5 minuten
Van Dillen ziet dat de Chinese automerken vooral kijken naar concurrenten uit eigen land. Dat is tekenend voor de grote stappen die Chinese elektrische automerken in korte tijd hebben gezet. Zo presenteerde BYD auto's die binnen 5 minuten voor 85 procent zijn opgeladen.



De ontwikkelingen gaan hard en dat betekent dat de Europese auto-industrie het de komende jaren nog knap lastig kan krijgen. "Een Duits autobedrijf doet er ongeveer vijf tot zeven jaar over om een nieuw automodel te ontwikkelen. Sommige Chinese merken doen het in minder dan een jaar", zegt Van Dillen.

Heffingen maakten Chinese auto's niet duurder
Afgelopen zomer voerde de EU nog heffingen in om de Europese auto-industrie te beschermen tegen de veel goedkopere auto's uit China. Maar volgens brancheorganisatie Bovag hebben de heffingen niet geleid tot hogere prijzen voor Chinese elektrische auto's. "De Chinese bedrijven hebben de hogere prijzen kennelijk weten te absorberen. Dat laat ook zien hoe efficiënt zij auto's kunnen produceren", zegt Geert Brummelhuis van Bovag.

Volgens Rico Luman, sectoreconoom transport en automotive van ING, moeten de heffingen ook niet gezien worden als een middel om Chinese auto's van de Europese markt te weren. "In het Verenigd Koninkrijk zijn er geen heffingen op Chinese auto's en daar zie je een nog grotere groei van Chinese auto's. Het werkt eerder als een kleine rem dan als een blokkade."

Made in China
De prijs lijkt niet de enige reden te zijn dat Chinese auto's steeds populairder worden in Europa. Het imago van made in China lijkt in een relatief korte tijd volledig te zijn veranderd. "Waar producten uit China vroeger inferieur waren, is dat nu niet langer hoe mensen naar Chinese producten kijken", zegt Luman.

Waar tot een paar jaar terug nog gekeken werd naar Tesla voor de grote innovaties, lijkt de blik nu te zijn gericht naar China. Eerdere zorgen over dat China de data van de auto's zou gebruiken, lijken voor veel consumenten naar de achtergrond te zijn verdwenen.

De Chinese autofabrikanten weten auto's op de markt te krijgen met een vaak hogere actieradius tegen een voordeligere prijs dan de Europese concurrenten. "De innovaties waar Tesla zich de afgelopen tijd op heeft gericht zijn bijvoorbeeld robotisering en zelfrijdende auto's, maar dat is voor Europa voorlopig nog niet zo interessant", zegt Luman.

De Chinese auto heeft dus definitief een plek veroverd op de Europese markt. Bovag verwacht dat het marktaandeel van Chinese autofabrikanten van 4 procent nu naar 10 procent zal groeien in Europa en wel 15 procent in Nederland. "De Chinese merken zijn al een serieuze speler en ik denk dat ze Europese fabrikanten gaan stimuleren nog meer te steken in de elektrificering en efficiëntie van hun auto's", zegt Brummelhuis. De EU hoopt in ieder geval binnenkort afspraken te maken China zodat Chinese automerken ook hier meer fabrieken gaan openen.
Best wel eng als je ziet in welk tempo dit gaat. Om me heen al steeds meer BYD's, en héél tekenend dat de bedrijven de prijzen bijna hetzelfde hebben gehouden, zelfs na heffingen van 100%.

Hier valt toch niet meer tegenop te concurreren? Meer dan 100.000 ingenieurs die tot 7x zo snel een automodel realiseren dan wij...

Europa moet flink uitpakken en biljoeneninvesteringen doen in innovatie. We hebben die rol op internationaal vlak veel te lang links laten liggen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:03:33 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217466978
Met het opladen binnen 5 minuten, is een elektrische auto eindelijk net zo efficiënt als een benzinebak.

Zeker nu er modellen zijn met een actieradius van 1000km!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217466982
Tieft een heel eind op met je communitsche propaganda
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:06:51 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217467004
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Met het opladen binnen 5 minuten, is een elektrische auto eindelijk net zo efficiënt als een benzinebak.

Zeker nu er modellen zijn met een actieradius van 1000km!
Opladen naar 1000km in 5 minuten is praktisch eigenlijk niet mogelijk.

1000km met een EV rijden kost ongeveer 200kWh aan stroom.

Om dat in 5 minuten in een accu te krijgen, heb je een laadstroom van 200 x 6 = 1200kW nodig.

Een gemiddelde snellader doet zo'n 150 tot 350kW.

Van 20 naar 80% laden wordt alweer iets realistischer maar dan heb je nog steeds 720kW nodig om dat in 5 minuten te doen.

Het is niet onmogelijk maar met het stroomnetwerk in Nederland zijn normale snelladers al een uitdaging.
pi_217467028
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:06 schreef AchJa het volgende:
Heffingen waren toch stom? Of is dat alleen als Trump dat doet?
Specifieke heffingen hoeven dat niet te zijn, algemene bijna per definitie wel zeker als je ze baseert op handelstekorten.

Maar dat weet je zelf ook wel en ben je hier gewoon een stropop aan het opzetten
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:12:16 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217467029
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opladen naar 1000km in 5 minuten is praktisch eigenlijk niet mogelijk.

1000km met een EV rijden kost ongeveer 200kWh aan stroom.

Om dat in 5 minuten in een accu te krijgen, heb je een laadstroom van 200 x 6 = 1200kW nodig.

Een gemiddelde snellader doet zo'n 150 tot 350kW.

Van 20 naar 80% laden wordt alweer iets realistischer maar dan heb je nog steeds 720kW nodig om dat in 5 minuten te doen.

Het is niet onmogelijk maar met het stroomnetwerk in Nederland zijn normale snelladers al een uitdaging.
De modellen de BYD heeft laten zien, kunnen binnen 5 minuten opladen tot 400km actieradius, wat 85% is. (1000km range is nu 1 van hun langere ranges)

De technologie is er dus al. Nederland moet hoe dan ook miljardeninvesteringen doen in het stroomnetwerk.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:15:01 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217467042
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:12 schreef stalybridge het volgende:
Specifieke heffingen hoeven dat niet te zijn, algemene bijna per definitie wel zeker als je ze baseert op handelstekorten.

Maar dat weet je zelf ook wel en ben je hier gewoon een stropop aan het opzetten
Heffingen zijn heffingen, punt.
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:16:14 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217467048
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Heffingen zijn heffingen, punt.
lol
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217467059
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]
Heffingen zijn heffingen, punt.
Ach ja dat is ook een standpunt, ik had je intelligenter ingeschat.
pi_217467094
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:12 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De modellen de BYD heeft laten zien, kunnen binnen 5 minuten opladen tot 400km actieradius, wat 85% is. (1000km range is nu 1 van hun langere ranges)

De technologie is er dus al. Nederland moet hoe dan ook miljardeninvesteringen doen in het stroomnetwerk.
400km is nogal even wat anders dan 1000km in 5 minuten laden.
Dat is een 2,5x lagere benodigde laadstroom.
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:28:12 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217467117
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
400km is nogal even wat anders dan 1000km in 5 minuten laden.
Dat is een 2,5x lagere benodigde laadstroom.
Is wel een stuk efficiënter. Twee keer de benen strekken onderweg en je rijdt 1.200 km.
pi_217467179
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:28 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Is wel een stuk efficiënter. Twee keer de benen strekken onderweg en je rijdt 1.200 km.
Is idd niets mis mee.

Als je ritten 95% van de tijd minder zijn dan de maximale range van je auto, dan is het wat onzinnig om altijd honderden kilo's aan extra accu's mee te zeulen voor die 5% dat het nodig is.
Gewoon een keertje extra laden en weer gaan ;)
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:36:07 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217467193
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
400km is nogal even wat anders dan 1000km in 5 minuten laden.
Dat is een 2,5x lagere benodigde laadstroom.
Daarbij, eerst zien dan geloven. Claims uit China neem ik over het algemeen met een fikse korrel zout.
pi_217467208
Tot op heden zijn de Chinezen gewoon inferieur aan Tesla op vrijwel ieder gebied.

Die auto’s die in 5 minuten opgeladen worden (niet volledig) hebben daarvoor laders nodig die in Europa niet bestaan en voorlopig niet gepland zijn.

Daarnaast moet maar eens blijken hoe lang die accu’s dat soort laadsnelheden aankunnen.

Met mijn auto laad ik op langere reizen doorgaans 5-10 minuten en dan kan ik weer een flink eind vooruit. Ook als ik in Duitsland 200+ kachel. Dus het is ook nog eens minder bijzonder dan het klinkt.

Maar goed, we gaan het zien. Het is voorlopig vooral een hoop gadgets in een lelijke koets, met een kitsch interieur, weinig efficiënt en hoog gewicht als gevolg daarvan. Voor een bodemprijs, maar dat is ook niet duurzaam.

Dat zie je bv terug bij BYD die een betaaltermijn van 270 dagen hanteert voor leveranciers (Tesla in China 88 dagen) en dan nog zijn er leveranciers die klagen dat BYD met betalingen 180 dagen achterlopen…
pi_217467226
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:39 schreef VEM2012 het volgende:
Tot op heden zijn de Chinezen gewoon inferieur aan Tesla op vrijwel ieder gebied.

Die auto’s die in 5 minuten opgeladen worden (niet volledig) hebben daarvoor laders nodig die in Europa niet bestaan en voorlopig niet gepland zijn.
uuum dit lees toch echt als een europa probleem, en niet een 'inferieure chinezen' probleem...
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:53:30 #17
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217467364
Weer zo'n heel jankverhaal over Tesla :O

Helaas zijn die Chinese wagens zonder uitzondering echt lelijk. Het spreekt me op geen enkele manier aan, maar wellicht is dat ook een beetje wat je gewend bent. Ik zou een hoop overwegen, zelfs de 408 staat hoog op het lijstje (helaas alleen als automaat verkrijgbaar), maar toch geen Chinees.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217467379
Booming ja, die krengen ontploffen nogal wel eens.
pi_217467518
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:59 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)pa-ondanks-heffingen
[..]
Best wel eng als je ziet in welk tempo dit gaat. Om me heen al steeds meer BYD's, en héél tekenend dat de bedrijven de prijzen bijna hetzelfde hebben gehouden, zelfs na heffingen van 100%.

Hier valt toch niet meer tegenop te concurreren? Meer dan 100.000 ingenieurs die tot 7x zo snel een automodel realiseren dan wij...

Europa moet flink uitpakken en biljoeneninvesteringen doen in innovatie. We hebben die rol op internationaal vlak veel te lang links laten liggen.
De EU heft geen 100% import tariff op chinese EV's :N
quote:
European tariffs on Chinese electric vehicles
The duties differ depending on the maker: 17% for BYD, 18.8% for Geely and 35.3% for state-owned SAIC. Other EV manufacturers in China, including Volkswagen and BMW, would be subject to a 20.7% duty. The Commission has an individually calculated rate for Tesla of 7.8%.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217467620
Het zijn allemaal van die lelijke hoge hokken die ik zie rijden die elektrische meuk.
Bestaan er ook echt mooie sportieve wagens die kunnen concurreren met een Porsche Taycan, Audi Etron GT of gewoon een BMW i4 ofzo?
Of is het allemaal plastic meuk en nepdesign, want dat is tot nu toe het enige dat ik tegenkom.
pindazakje
pi_217467651

Ha, rijden in een chinese alibaba of aliexpres plastic fantastic spyware powerbank op wielen. _O-
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217467763
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:26 schreef Hyaenidae het volgende:
Het zijn allemaal van die lelijke hoge hokken die ik zie rijden die elektrische meuk.
Bestaan er ook echt mooie sportieve wagens die kunnen concurreren met een Porsche Taycan, Audi Etron GT of gewoon een BMW i4 ofzo?
EV6 GT

Edit, ohnee je vroeg om mooie. Sorry
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217467774
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
EV6 GT
Nee ook dat is een lelijk hoog hok. Ik vraag om een mooie sportieve auto met een laag profiel.
pindazakje
pi_217467834
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:43 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nee ook dat is een lelijk hoog hok. Ik vraag om een mooie sportieve auto met een laag profiel.




De bmw i8 is een van de mooiste auto's ooit gemaakt, helaas duur en weinig beschikbaar, intereur is zelfs nu nog modern.
Wel hybride, maar die moeten ze remaken full elektrisch

Neue klasse ziet er ook wel leuk uit
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217467845
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:54 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De bmw i8 is een van de mooiste auto's ooit gemaakt, helaas duur en weinig beschikbaar, intereur is zelfs nu nog modern.
Wel hybride, maar die moeten ze remaken full elektrisch

Neue klasse ziet er ook wel leuk uit
Ja dat is een BMW oetlul, Duitsers weten wel hoe ze auto's moeten maken.
Ik bedoel een Chinese.

Eén van de mooiste auto's ben ik het trouwens niet mee eens, geinig wagentje maar niet meer dan dat. En idd hybride.
pindazakje
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 22:02:04 #26
236264 crew  capricia
pi_217467876
quote:
6s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:54 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De bmw i8 is een van de mooiste auto's ooit gemaakt, helaas duur en weinig beschikbaar, intereur is zelfs nu nog modern.
Wel hybride, maar die moeten ze remaken full elektrisch

Neue klasse ziet er ook wel leuk uit
Ik ben zeer tevreden met de BMW EV die ik rij.
In 1 dag naar zuid Frankrijk gereden, waar we nu zitten.

De Franse laad-infrastructuur buiten de Peage kan nog wel een upgrade gebruiken. Maar aan de BMW ligt het niet. Rijdt zalig.

Ik prefereer altijd Europese makelij tov Chinees, Koreaans of Amerikaans. O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217467907
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:56 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ja dat is een BMW oetlul, Duitsers weten wel hoe ze auto's moeten maken.
Ik bedoel een Chinese.

Eén van de mooiste auto's ben ik het trouwens niet mee eens, geinig wagentje maar niet meer dan dat. En idd hybride.
Die kunnen alleen kopieren en dingen namaken. Daar is de hele chinese industrie op gebaseerd.

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben zeer tevreden met de BMW EV die ik rij.
In 1 dag naar zuid Frankrijk gereden, waar we nu zitten.

De Franse laad-infrastructuur buiten de Peage kan nog wel een upgrade gebruiken. Maar aan de BMW ligt het niet. Rijdt zalig.

Ik prefereer altijd Europese makelij tov Chinees, Koreaans of Amerikaans. O+
Heb zelfs nog wel eens de I3 gereden en dat was echt al een leuke EV voor die tijd. Als ik boodschappen autotje nodig had en laadpaal zelf had wist ik het wel. Maar ik ga er vanuit dat jij niet met een i3 naar Frankrijk gaat :P
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 22:07:08 #28
236264 crew  capricia
pi_217467910
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:05 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Die kunnen alleen kopieren en dingen namaken. Daar is de hele chinese industrie op gebaseerd.
En Europeanen trappen er gewoon in.
Ipv dat ze eens Europees gaan kopen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217468468
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
Met het opladen binnen 5 minuten, is een elektrische auto eindelijk net zo efficiënt als een benzinebak.

Zeker nu er modellen zijn met een actieradius van 1000km!
Chinezen zijn zo gek nog niet hoor. Alleen worden ze altijd in kwaad daglicht gezet.
pi_217468555
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben zeer tevreden met de BMW EV die ik rij.
In 1 dag naar zuid Frankrijk gereden, waar we nu zitten.

De Franse laad-infrastructuur buiten de Peage kan nog wel een upgrade gebruiken. Maar aan de BMW ligt het niet. Rijdt zalig.

Ik prefereer altijd Europese makelij tov Chinees, Koreaans of Amerikaans. O+
De range van de BMW's valt anders erg tegen. En ze zijn voor elektrische auto's aan de langzame kant. Ook de M60 kan op dat punt wel een upgrade gebruiken. Laadsnelheid kan ook beter.

Ik vond het al met al maar teleurstellend wat BMW (en Mercedes) te bieden hebben. Op papier heeft de Taycan/Etron GT dat beter voor elkaar, maar voor een hoop geld en dan is er nog steeds aardig wat te wensen over en zwijgen we maar over het feit dat er nogal wat problemen zijn met deze auto's.

Nee, de Europeanen hebben het zwaar.
pi_217468561
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:59 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)pa-ondanks-heffingen
[..]
Best wel eng als je ziet in welk tempo dit gaat. Om me heen al steeds meer BYD's, en héél tekenend dat de bedrijven de prijzen bijna hetzelfde hebben gehouden, zelfs na heffingen van 100%.

Hier valt toch niet meer tegenop te concurreren? Meer dan 100.000 ingenieurs die tot 7x zo snel een automodel realiseren dan wij...

Europa moet flink uitpakken en biljoeneninvesteringen doen in innovatie. We hebben die rol op internationaal vlak veel te lang links laten liggen.
Probleem is dat onze auto industrie langzaam iets doen zodat lekker lang kunnen rekken.
Zodat mensen steeds nieuwe gaan kopen

China boom we stromen gewoon door met technologie.
5 laden vandaag is morgen geschiedenis omdat ze dan 4 minuten kunnen laden.
  vrijdag 25 april 2025 @ 23:36:16 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217468571
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:06 schreef AchJa het volgende:
Heffingen waren toch stom? Of is dat alleen als Trump dat doet?
Europa heeft altijd voor vrijhandel gepleit en zelfs sancties opgelegd aan landen die hun eigen industrie wilden beschermen. Totdat het in het nadeel van Europa werd.
The End Times are wild
  vrijdag 25 april 2025 @ 23:44:27 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217468618
quote:
Bij de import van een Chinese auto in Nederland kunnen de totale belastingen en heffingen oplopen tot ongeveer 95% of meer van de netto fabrieksprijs.

De heffingen zijn als volgt:
• 10% invoerrechten over de netto prijs.
• Tot 35,3% antidumpingheffing afhankelijk van de fabrikant.
• BPM, die sterk afhangt van de CO₂-uitstoot. Bijvoorbeeld bij 139 gram CO₂ per kilometer betaal je ongeveer ¤9.300 BPM.
• 21% BTW over de som van de netto prijs plus invoerrechten, antidumpingheffing en BPM.

Voorbeeld bij een auto van ¤30.000 netto en 139 g/km CO₂-uitstoot:
• Invoerrechten: ¤3.000
• Antidumpingheffing: ¤10.590
• BPM: ¤9.300
• Subtotaal: ¤52.890
• BTW (21%): ¤11.107
• Totaal: ¤63.997

De totale belastingdruk is dan ¤33.997, wat neerkomt op ongeveer 113% van de oorspronkelijke netto prijs.

Bizar gewoon. Is niks anders dan belasting die de consument betaald. Omdat de Duitsers niet in staat zijn te concurreren
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 23:53:06 #34
236264 crew  capricia
pi_217468669
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De range van de BMW's valt anders erg tegen. En ze zijn voor elektrische auto's aan de langzame kant. Ook de M60 kan op dat punt wel een upgrade gebruiken. Laadsnelheid kan ook beter.

Ik vond het al met al maar teleurstellend wat BMW (en Mercedes) te bieden hebben. Op papier heeft de Taycan/Etron GT dat beter voor elkaar, maar voor een hoop geld en dan is er nog steeds aardig wat te wensen over en zwijgen we maar over het feit dat er nogal wat problemen zijn met deze auto's.

Nee, de Europeanen hebben het zwaar.
Ik ben voornamelijk teleurgesteld in het verschil in range tussen winter en zomer. Ook al verwarm je de batterij.
Scheelt toch zo 100 km. Gaat het zomaar van 400 naar 300 km.
Ik hoop dat Tesla daar minder problemen mee heeft en er nauwelijks verschil is.

Snelheid is geen issue. Ik rij nooit echt 200 of zo.
Laden gaat thuis op de laadpaal (liefst traag ivm zonnepanelen). Of een fast charger op vakantie. Kopje koffie, en je bent weer weg.

Het was 3 keer laden naar zuid Frankrijk.
(En een extra keer omdat ik de laad-infrastructuur niet vertrouw in het binnenland van Frankrijk :D)

Geloof dat ik met een volgeladen benzine auto ook om de drie a vier uur pauze hield en wisselde van bestuurder, vroeger. Dat was nu dus niet echt anders eigenlijk.

En over de prijs per kWh: snelladen is hier in Fra kost ongeveer 50 a 60 cent. Maar ik heb dat niet echt scherp. Want de druppel van de zaak blijkt het overal gewoon te doen.
Heerlijk toch.
Lekker Europees rijden
O+

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 26-04-2025 00:12:53 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217468730
En mijn laatste model petrol yaris wordt alleen maar meer geld waard
pi_217468830
Gewoon in Duitsland tanks gaan bouwen, de importtarieven afschaffen en allemaal Chinees gaan rijden. Dat is toch ook 1 van de klimaatdoelen?
pi_217468839
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben voornamelijk teleurgesteld in het verschil in range tussen winter en zomer. Ook al verwarm je de batterij.
Scheelt toch zo 100 km. Gaat het zomaar van 400 naar 300 km.
Ik hoop dat Tesla daar minder problemen mee heeft en er nauwelijks verschil is.

Snelheid is geen issue. Ik rij nooit echt 200 of zo.
Laden gaat thuis op de laadpaal (liefst traag ivm zonnepanelen). Of een fast charger op vakantie. Kopje koffie, en je bent weer weg.

Het was 3 keer laden naar zuid Frankrijk.
(En een extra keer omdat ik de laad-infrastructuur niet vertrouw in het binnenland van Frankrijk :D)

Geloof dat ik met een volgeladen benzine auto ook om de drie a vier uur pauze hield en wisselde van bestuurder, vroeger. Dat was nu dus niet echt anders eigenlijk.

En over de prijs per kWh: snelladen is hier in Fra kost ongeveer 50 a 60 cent. Maar ik heb dat niet echt scherp. Want de druppel van de zaak blijkt het overal gewoon te doen.
Heerlijk toch.
Lekker Europees rijden
O+
Je kunt in de winter de capaciteit vergroten door de accu warm te houden, met de elektriciteit uit de accu. Dus niet te lang wachten.
pi_217469964
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben voornamelijk teleurgesteld in het verschil in range tussen winter en zomer. Ook al verwarm je de batterij.
Scheelt toch zo 100 km. Gaat het zomaar van 400 naar 300 km.
Ik hoop dat Tesla daar minder problemen mee heeft en er nauwelijks verschil is.

Snelheid is geen issue. Ik rij nooit echt 200 of zo.
Laden gaat thuis op de laadpaal (liefst traag ivm zonnepanelen). Of een fast charger op vakantie. Kopje koffie, en je bent weer weg.

Het was 3 keer laden naar zuid Frankrijk.
(En een extra keer omdat ik de laad-infrastructuur niet vertrouw in het binnenland van Frankrijk :D)

Geloof dat ik met een volgeladen benzine auto ook om de drie a vier uur pauze hield en wisselde van bestuurder, vroeger. Dat was nu dus niet echt anders eigenlijk.

En over de prijs per kWh: snelladen is hier in Fra kost ongeveer 50 a 60 cent. Maar ik heb dat niet echt scherp. Want de druppel van de zaak blijkt het overal gewoon te doen.
Heerlijk toch.
Lekker Europees rijden
O+
Ik rij al heel lang met Tesla’s naar bv de wintersport en dan merk je weinig van het verschil in range. De accu opwarmen kost wel energie, maar warm houden valt mee. Een warmtepomp aan boord is wel van belang.

Zorgen dat je de auto oplaadt vlak voor vertrek (dan is de accu al warm) en voor de rest geen zorgen.

Sowieso heeft de huidige zo’n enorme range dat de blaas nu de grootste bottleneck is. ;)
  zaterdag 26 april 2025 @ 10:27:32 #39
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_217470500
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Opladen naar 1000km in 5 minuten is praktisch eigenlijk niet mogelijk.

1000km met een EV rijden kost ongeveer 200kWh aan stroom.

Om dat in 5 minuten in een accu te krijgen, heb je een laadstroom van 200 x 6 = 1200kW nodig.

Een gemiddelde snellader doet zo'n 150 tot 350kW.

Van 20 naar 80% laden wordt alweer iets realistischer maar dan heb je nog steeds 720kW nodig om dat in 5 minuten te doen.

Het is niet onmogelijk maar met het stroomnetwerk in Nederland zijn normale snelladers al een uitdaging.
Kunnen ze niet gewoon hele grote batterijen bij de snelladers plaatsen. Die kunnen dan rustig opladen met het Nederlandse net. En dan als je met je auto komt kun je snel vanaf die accu's laden met die 1200KW.

[ Bericht 24% gewijzigd door borbit op 26-04-2025 10:33:18 ]
pi_217470935
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:27 schreef borbit het volgende:

[..]
Kunnen ze niet gewoon hele grote batterijen bij de snelladers plaatsen. Die kunnen dan rustig opladen met het Nederlandse net. En dan als je met je auto komt kun je snel vanaf die accu's laden met die 1200KW.
Dat is een prima idee als je zo weinig auto’s verkoopt als de meeste Chinese merken. ;)
  Moderator zaterdag 26 april 2025 @ 12:30:37 #41
236264 crew  capricia
pi_217471329
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 00:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je kunt in de winter de capaciteit vergroten door de accu warm te houden, met de elektriciteit uit de accu. Dus niet te lang wachten.
Ja dat voorverwarmen van die accu doet ie wel automatisch. Maar toch scheelt het veel in range.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217472589
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:27 schreef borbit het volgende:

[..]
Kunnen ze niet gewoon hele grote batterijen bij de snelladers plaatsen. Die kunnen dan rustig opladen met het Nederlandse net. En dan als je met je auto komt kun je snel vanaf die accu's laden met die 1200KW.
Natuurlijk kan dat.
Maar zo'n investering wil je als bedrijf ook terugverdienen, laadstroom zal dan wat duurder worden.
pi_217472654
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:27 schreef borbit het volgende:

[..]
Kunnen ze niet gewoon hele grote batterijen bij de snelladers plaatsen. Die kunnen dan rustig opladen met het Nederlandse net. En dan als je met je auto komt kun je snel vanaf die accu's laden met die 1200KW.
Hoe agressiever je de cellen oplaad, hoe sneller ze verouderen en uit balans raken. Je zou dan iedere cel zijn eigen lader moeten geven. Dat kan wel, maar dat maakt die accupakketten een stuk duurder.

Dat accupakket bestaat uit verschillende blokken. Afhankelijk van de grootte van de accu zijn dat er tussen de 8 en 100. En in ieder blok zitten meerdere staafcellen, tientallen of honderden. Ideaal gezien zijn al die cellen identiek, maar in de praktijk zitten daar kleine verschillen in. Als je alle cellen in een blok tegelijkertijd oplaad (zoals we nu doen), dan zijn de cellen met de kleinste weerstand het eerste vol. Die worden ook wat warmer en slijten dan ook wat harder dan hun buren.

Nu worden die cellen wel allemaal gekoeld, omdat ze niet te warm mogen worden. Maar als je bijvoorbeeld 1 cel hebt met een hele lage weerstand, zal de meeste stroom daar naar toe gaan en wordt hij heel heet. Daarom heeft iedere cel (in een Tesla pack) een zekering. Als de stroom te groot word, dan brand die zekering door en doet hij niet meer mee. De capaciteit van het blok neemt daarmee af en ook het maximale vermogen dat het kan leveren. Daarom moet je de stroom limiteren tot wat de "slechtste" cel aankan.

Hoe sneller je wilt laden, hoe hoger de stroom en dus de temperatuur, en hoe sneller de cellen uit balans raken. Om dat op te vangen zou je het voltage van de cel moeten verhogen, wat lastig is, of iedere cel individueel opladen. Wel allemaal tegelijkertijd, natuurlijk.

Tzt. zal die lader wel in iedere cel ingebouwd worden, maar dat gaat het natuurlijk wel een stuk duurder maken. En mogelijk krijgen we dan ook cellen met een hoger voltage. Maar tot het zover is zit je met een maximale laadstroom die je niet moet overschrijden als je de accu niet kapot wilt maken. Wat bij lithium cellen ook het probleem geeft dat ze dan kunnen uitzetten en (mogelijk explosief) gas produceren. En dat is ook de reden dat het laden tegen het einde steeds langzamer gaat, om alles gelijkmatig te vullen en niet over de grens heen te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 26-04-2025 15:43:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')