abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 april 2025 @ 16:02:17 #1
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_217448012
Recruiters kunnen van grote toegevoegde waarde zijn, maar helaas gaat het niet altijd goed.

Twee weken geleden werd ik benaderd door een recruiter voor een rol bij een bedrijf waar ik lang geleden al eens gesolliciteerd had. Het voelde destijds echter niet als de juiste stap en besloot het proces daarom af te breken na het eerste gesprek.

Ik heb de recruiter duidelijk verteld dat hij mijn profiel daar NIET neer mocht leggen: ik vertelde hem dat als ik opnieuw interesse heb om te solliciteren bij het betreffende bedrijf, dat zelf rechtsreeks doe. Ook legde ik hem uit dat het raar over komt als je opnieuw solliciteert via een recruiter, terwijl je dit eerder wel rechtstreeks gedaan hebt. Als HR-medewerker zou ik me afvragen of een kandidaat wel echt serieus en consequent is.

Wat gebeurt er vervolgens? Ik solliciteer zelf rechtstreeks en wordt de volgende dag gebeld door de recruiter. Het was duidelijk merkbaar dat hij boos was en uit op een confrontatie: ik moest me van hem verantwoorden. Hoe durfde ik buiten hem om daar rechtstreeks te solliciteren? Onprofessioneler dan dit gesprek gaat het echt niet worden. De samenwerking was dan ook direct voorbij.

Dit deed me denken aan een eerdere ervaring waarbij een recruiter mij zelfs op mijn werk belde. Mijn werkgever gaf me toen de telefoon door—wat extreem ongemakkelijk was. Ik moest achteraf uitleggen dat ik die recruiter helemaal niet kende en zeker niet op zoek was naar een functie elders.

Mijn vraag aan jullie:

Zou jij iemand aannemen die eerder zelfstandig solliciteerde, en een jaar later via een recruiter opnieuw in beeld komt?

Persoonlijk geloof ik sterk in respect en open communicatie—vooral in sollicitatieprocessen. Helaas ontbrak het hier volledig aan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_217448444
Ik ben geen werkgever, maar ik kan me niet indenken dat ik als werkgever een recruiter ooit een vergoeding zou betalen voor een kandidaat die een jaar eerder al rechtstreeks heeft gesolliciteerd.

Wat je beschrijft is wel duidelijk de manier waarop een hoop recruiters te werk gaan. Ze proberen op allerlei manieren te zorgen dat jouw naam gekoppeld is aan hun activiteiten, zodat ze een vergoeding kunnen incasseren.
pi_217448549
Ligt eraan hoe het gelopen is, maar als jij bij een 'recruiter' bent langsgeweest, die doet vervolgens een voorstel voor een vacature bij een bepaald bedrijf waarop jij denkt 'Mooi, dank voor de tip dan ga ik daar deze week zelf solliciteren buiten jullie om' is dat ook niet heel stijlvol.
pindazakje
pi_217449124
Ik heb een grafhekel aan recruiters want ze doen altijd heel positief maar na één keer hoor je nooit meer wat van ze.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217451294
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 17:57 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb een grafhekel aan recruiters want ze doen altijd heel positief maar na één keer hoor je nooit meer wat van ze.
Dit. Of jaren later benaderd een collega van de recruiter je nog eens onder het mom van 'je hebt een tijdje geleden contact met ons gehad en toen was het geen match, maar bla bla'.

Ze lezen je profiel niet (of wel en begrijpen niet wat er staat), hebben een compleet wereldvreemd beeld van waarde van ervaring en marktconform. Vaak doen ze het een paar jaar voor ze een echte baan kunnen krijgen. Dozenschuivers. Geen toegevoegde waarde.

Er zijn uitzonderingen op de regel.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_217452347
De hel die LinkedIn heet. Te veel collegae gezien die helemaal onrustig worden van Recruiters via LinkedIn en zichzelf gaan overtuigen dat ze wellicht ergens anders aan de slag moeten gaan.
pi_217452360
Recruiters zijn net als managers: een goeie is goud waard maar helaas is het meerendeel totaal waardeloos.
pi_217453718
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2025 21:12 schreef baskick het volgende:
Dit. Of jaren later benaderd een collega van de recruiter je nog eens onder het mom van 'je hebt een tijdje geleden contact met ons gehad en toen was het geen match, maar bla bla'.
Ik heb het ook wel eens tegen ze gezegd tijdens een videocall zo van "Jaa, jullie zijn niks waard, want ik heb honderd recruiters gesproken dus dit en dat sus en zo" Je had hun gezicht moeten zien. _O-

Te veel van die mensen gesproken, dus dan ga ik automatisch ouwehoeren en het niet serieus meer nemen.
pi_217453964
recruiters zijn ge-outsourcede HR afdelingen. dan wel met een eigen mandaat (mensen werven voor functies die publiek open staan) dan wel in opdracht van bedrijven.
ik heb nog nooit een fatsoenlijke, nette en betrouwe HR medewerker ontmoet, laat staan dat er bij het slappe aftreksel daarvan genaamd recruiters een kans bestaat dat er eentje tussenzit.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217454495
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 23:47 schreef Fritzpietertje het volgende:
De hel die LinkedIn heet. Te veel collegae gezien die helemaal onrustig worden van Recruiters via LinkedIn en zichzelf gaan overtuigen dat ze wellicht ergens anders aan de slag moeten gaan.
Volgens mij word je daar alleen onrustig van als je zelf niet goed duidelijk hebt wat de waarde is van wat je al hebt. Het financiële plaatje is maar een deel van het verhaal. Het gaat er ook om of je voldoening haalt uit je werk, of je goed overweg kunt met je collega's, of je de mogelijkheid hebt om remote te werken, of je de flexibiliteit hebt om even weg te kunnen om privézaken te regelen, of je niet buiten werktijd de hele tijd wordt lastiggevallen over werkgerelateerde zaken, of reistijd binnen de perken blijft, enzovoort. De waarde van zulk soort dingen ga je vaak pas echt inzien als je een tijdje verder bent in je leven en loopbaan.
pi_217455773
Waar ik ook een hekel aan heb zijn mensen die op hun Linkedin "gepensioneerd" hebben staan en nog steeds dagelijks op mensen reageren of dingen delen. :')
pi_217455787
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 11:03 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Volgens mij word je daar alleen onrustig van als je zelf niet goed duidelijk hebt wat de waarde is van wat je al hebt. Het financiële plaatje is maar een deel van het verhaal. Het gaat er ook om of je voldoening haalt uit je werk, of je goed overweg kunt met je collega's, of je de mogelijkheid hebt om remote te werken, of je de flexibiliteit hebt om even weg te kunnen om privézaken te regelen, of je niet buiten werktijd de hele tijd wordt lastiggevallen over werkgerelateerde zaken, of reistijd binnen de perken blijft, enzovoort. De waarde van zulk soort dingen ga je vaak pas echt inzien als je een tijdje verder bent in je leven en loopbaan.
Als je dat tweede gevonden hebt doe je gewoon nooit meer wat met Linkedin. Weg met die onzin. Maar het dingetje is wel: Vind maar eens zoiets in deze tijd. :{
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 13:42:35 #13
236264 crew  capricia
pi_217455798
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:38 schreef Discombobulate het volgende:
Waar ik ook een hekel aan heb zijn mensen die op hun Linkedin "gepensioneerd" hebben staan en nog steeds dagelijks op mensen reageren of dingen delen. :')
Oh, dat zet ik ook vaak neer, 'gepensioneerd'. Wel zo makkelijk om die recruiters van je vandaan te houden. :D

LinkedIn is sws niet meer wat het ooit was. Van die mensen die inmiddels hele politieke beschouwingen plaatsten..daar zit ik echt niet op te wachten bij collegas of klanten. Hou je mening over Trump of Gaza gewoon voor je, denk ik dan.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 24-04-2025 13:48:21 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 24 april 2025 @ 13:56:41 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217455928
De meeste recruiters nemen niet eens even de tijd je profiel te bekijken, komen ze met een vacature bij een tech stack waar je niks mee hebt. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 24 april 2025 @ 14:56:10 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217456386
1,5 jaar geleden was ik op zoek naar een nieuwe baan maar die recruiters gemeden als builenpest. Hebben meestal geen verstand van zaken, komen afspraken niet na, spreken halve waarheden en sturen je naar gesprekken die eigenlijk bij voorbaat zinloos zijn. Het enige dat ze doen is je proberen als een kip zonder kop ergens te koppelen, en als het niet snel genoeg dan hoor je nooit meer wat van ze.

Het zijn eigenlijk een soort parasiet-achtige figuren die leven van premies die wanhopige werkgevers moeten betalen om luie sollicitanten te kunnen bereiken. Het lijkt me ook echt een vreselijk beroep. Alsof je probeert op Facebook getrouwde vrouwen op date te krijgen.

Je kan beter gewoon een beetje goed zoeken op Indeed en Linkedin naar vacatures en ouderwets emails sturen naar bedrijven. Heb je veel meer controle over waar je gegevens terecht komen en waar je eventueel op gesprek wilt Bovendien scheelt het je toekomstige werkgever veel geld, waardoor die ook sneller bereid is je een kans te geven. Het kost een klein beetje extra moeite, maar zorgt in ieder geval voor veel beter resultaat.
pi_217458534
Heb twee keer een baan gekregen (letterlijk aangeboden): eerste keer via detacheerder die me belde. Tweede keer via het prototype van een recruiter. Maar wel een baan scoorde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217458699
Als ZZPer zijn recruiters hard nodig, zeker nu met wet DBA. Bij grote bedrijven kan je vaak alleen via recruiters binnen komen, tenzij je echt iemand kent die over een vacature gaat. En ook dan ben je soms verplicht om het via een tussenpersoon te doen, hoewel dat wel net wat anders is dan een echte recruiter.
pi_217460836
In mijn branche is het een noodzakelijk kwaad, er wordt heel veel met mensen geschoven, dus helaas zit ik zelf ook wel eens op het reservebankje dat ze WW noemen. Het zou nauwelijks verschil maken.

Meestal kom je alleen via third party recruitment in de verborgen arbeidsmarkt en daar vind ik vaak mijn volgende uitdaging. Niet via concreet uitstaande vacatures, die zijn meestal ofwel al vervuld en niet offline gehaald of komen niet eens online of zijn heel moeilijk vervulbaar (na een paar rondes afgewezen worden voor een vacature die uiteindelijk helemaal niet wordt ingevuld is mij bijvoorbeeld ook niet vreemd)

Er circuleert een verhaal van een grote multinational die alle samenwerking met third party recruitment had opgezegd. Daar maakte ik bijna precies dit mee en wilde het bedrijf me niet meer aannemen omdat ik met een recruiter had gepraat. Dit, aangezien er voor een bedrijf flinke boetes staan op het zelf aannemen van mensen die wel met recruiters hebben gepraat. Maar nog geen jaar later werd third party recruitment weer van stal gehaald omdat het in de praktijk niet bleek te werken.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik me zo'n 1,5 jaar later via een andere recruitment agency bij een en hetzelfde bedrijf had laten voorstellen, maar hier werd geen probleem van gemaakt.

Ik merk wel dat sollicitatieprocedures waar het initiatief bij mijzelf ligt veel soepeler verlopen en veel kansrijker zijn, maar ik kan natuurlijk niet aan UWV verkopen dat als iemand kansen ziet in mijn profiel, ik zelf liever niet solliciteer.

[ Bericht 4% gewijzigd door Daboman op 24-04-2025 22:50:56 ]
  donderdag 24 april 2025 @ 22:56:35 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217460940
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 22:44 schreef Daboman het volgende:
In mijn branche is het een noodzakelijk kwaad, er wordt heel veel met mensen geschoven, dus helaas zit ik zelf ook wel eens op het reservebankje dat ze WW noemen. Het zou nauwelijks verschil maken.

Meestal kom je alleen via third party recruitment in de verborgen arbeidsmarkt en daar vind ik vaak mijn volgende uitdaging. Niet via concreet uitstaande vacatures, die zijn meestal ofwel al vervuld en niet offline gehaald of komen niet eens online of zijn heel moeilijk vervulbaar (na een paar rondes afgewezen worden voor een vacature die uiteindelijk helemaal niet wordt ingevuld is mij bijvoorbeeld ook niet vreemd)

Er circuleert een verhaal van een grote multinational die alle samenwerking met third party recruitment had opgezegd. Daar maakte ik bijna precies dit mee en wilde het bedrijf me niet meer aannemen omdat ik met een recruiter had gepraat. Dit, aangezien er voor een bedrijf flinke boetes staan op het zelf aannemen van mensen die wel met recruiters hebben gepraat. Maar nog geen jaar later werd third party recruitment weer van stal gehaald omdat het in de praktijk niet bleek te werken.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik me zo'n 1,5 jaar later via een andere recruitment agency bij een en hetzelfde bedrijf had laten voorstellen, maar hier werd geen probleem van gemaakt.

Ik merk wel dat sollicitatieprocedures waar het initiatief bij mijzelf ligt veel soepeler verlopen en veel kansrijker zijn, maar ik kan natuurlijk niet aan UWV verkopen dat als iemand kansen ziet in mijn profiel, ik zelf liever niet solliciteer.
Welke branche zit je dan in?
pi_217461025
quote:
16s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:56 schreef FlippingCoin het volgende:
De meeste recruiters nemen niet eens even de tijd je profiel te bekijken, komen ze met een vacature bij een tech stack waar je niks mee hebt. :')
Tsja, hagelschieters. Ik had er laatst een die het bedrijf waarvoor hij aan te werven was aanprees als organisatie zonder corporate gedoe. Als hij zich verdiept had in mijn profiel, had hij geweten dat ik bij een bedrijf met minder dan tien mensen in dienst ben en dat mijn opdrachtgever ook niet onder big corporate valt.
pi_217461119
Mijn huidige baan heb ik te danken aan een recruiter, maar dan wel één die intern werkzaam is voor dat bedrijf.

Ik vind het dan wel weer schaamteloos dat recruiters je ook nog benaderen als je net een paar maanden ergens in dienst bent :')
pi_217461214
quote:
15s.gif Op woensdag 23 april 2025 16:02 schreef MisterFox het volgende:

Zou jij iemand aannemen die eerder zelfstandig solliciteerde, en een jaar later via een recruiter opnieuw in beeld komt?
Het zou me niet zoveel uitmaken.

Wij hebben het getroffen met de partij waar wij mee werken. Die hele branche is verziekt en heb er ook niets mee. Een goede recruiter is goud. Maar de meesten doen me denken aan makelaars of autoverkopers.
  vrijdag 25 april 2025 @ 10:10:06 #23
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217462559
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 13:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, dat zet ik ook vaak neer, 'gepensioneerd'. Wel zo makkelijk om die recruiters van je vandaan te houden. :D

LinkedIn is sws niet meer wat het ooit was. Van die mensen die inmiddels hele politieke beschouwingen plaatsten..daar zit ik echt niet op te wachten bij collegas of klanten. Hou je mening over Trump of Gaza gewoon voor je, denk ik dan.
Klopt, en ook met behoorlijke bias.
Soms geef ik voorzichtig wat genuanceerd tegengas, maar het is wel over eieren lopen.
Ik doe het eigenlijk niet.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 25 april 2025 @ 10:14:08 #24
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217462582
Ik had een paar weken geleden een lollig gesprekje met zo'n recruiter (gewoon via HR bedrijf) via de linkedin chat.
Normaal reageer ik nooit, maar nu was mijn verbazing zo groot dat ik wel moest. Gewoon een salarisvoorstel dat misschien wel meer dan ¤2.000 afwijkkt tov de norm.

Recruiter:
Functiebeschrijving + salaris. Salaris conform CAO huis ( :') )

Recruiter:
Tijdje gelezen benaderd..blabla..heb je belangstelling:

PHP:
Hi, geen belangstelling
Ik schrik van het enorme lage salarisniveau.

Recruiter:
Hallo PHP dank voor je bericht.

De tijd heeft niet stil gestaan en is besloten om het salaris aan te passen naar max XXX obv 40 uur,

Misschien komen we dan dichter bij elkaar.

PHP:
Niet meer gereageerd. Schaamte voorbij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217462974
Over het algemeen negeer ik recruiters gewoon. De eerste die mijn profiel goed leest moet nog geboren worden denk ik :') Zo heb ik ooit eens een half jaar bijgesproken op de debiteurenadministratie, waardoor ik de titel "Credit Controller a.i." erbij kreeg. Toen ik dat op mijn LinkedIn zette kreeg ik binnen een paar weken enorm veel berichten binnen van recruiters die zochten naar een ervaren credit controller, terwijl ik dat verder nog nooit van m'n leven had gedaan.

Ook daarvoor heb ik wel eens een paar aanbiedingen gehad om credit controller te worden, terwijl er financial controller in mijn profiel stond. Ze zullen wel gedacht hebben "er staat controller, zal wel goed zijn" terwijl dat echt hele andere takken van sport zijn.

Ben wel eens in gegaan op inhouse recruiters, die hebben over het algemeen wel wat meer verstand van zaken en je bent al gelijk binnen bij het bedrijf zelf. Daar zijn wel eens interessante dingen voor me uitgekomen.

De berichtjes die recruiters me sturen zijn trouwens ook meestal van die schijtlollige berichten. Laatst nog vlak voor Valentijn, "ik kan je dan wel niet helpen in de liefde, maar wel met een prachtige, nieuwe rol" :')
Het toppunt was toen ik op kantoor zat en er ineens iemand naast m'n bureau stond die ik nog nooit had gezien met de vraag "ik ben van het recruitingskantoor hier verderop in de straat en ik zag op jullie website dat er veel vacatures zijn, kan je me naar jullie HR-afdeling brengen?" _O-
  vrijdag 25 april 2025 @ 15:46:48 #26
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_217465030
Van hotelschool naar ICT-recruitment; zij kunnen het! :')
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:51:56 #27
209864 loveislikeakiss
Geluk is een gerucht
pi_217467343
Soms is een recruiter handig, maar vaak zijn het van die gladde mensen dat ik na een minuut aan de telefoon met ze al kokhalsneigingen heb

en de mooie praatjes
ik had via recruiter A een sollicitatie lopen en tegen hem gezegd ik wil minimaal X salaris
dat was wel aan de hoge kant bla bla
ja oke vriend, leuk, maar dat is wat ik zoek
oke oke

hij dus bedrijf gevonden, ze wilden mij graag, maar dat salaris zou nog wel een ding zijn, maar daar praten we het eerste gesprek niet over

in de tussentijd recruiter B ook een sollicitatie lopen, ging goed, goed gevoel, kwam een 2e gesprek, ging top, aanbod genomen

Netjes recruiter A geinformeerd van sorry het wordt m niet, prima bedrijf maar deze hebben goed bod plus leaseauto en ik had er weinig vertrouwen in via jou dat het bod net zo goed zou zijn

JAAAAAAAAAAAA da was niet zo, zo bedoelde hij het niet, en dat was wel mogelijk etc etc etc
Hey there sunshine lift my heart
pi_217467777
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:51 schreef loveislikeakiss het volgende:
Soms is een recruiter handig, maar vaak zijn het van die gladde mensen dat ik na een minuut aan de telefoon met ze al kokhalsneigingen heb

en de mooie praatjes
ik had via recruiter A een sollicitatie lopen en tegen hem gezegd ik wil minimaal X salaris
dat was wel aan de hoge kant bla bla
ja oke vriend, leuk, maar dat is wat ik zoek
oke oke

hij dus bedrijf gevonden, ze wilden mij graag, maar dat salaris zou nog wel een ding zijn, maar daar praten we het eerste gesprek niet over

in de tussentijd recruiter B ook een sollicitatie lopen, ging goed, goed gevoel, kwam een 2e gesprek, ging top, aanbod genomen

Netjes recruiter A geinformeerd van sorry het wordt m niet, prima bedrijf maar deze hebben goed bod plus leaseauto en ik had er weinig vertrouwen in via jou dat het bod net zo goed zou zijn

JAAAAAAAAAAAA da was niet zo, zo bedoelde hij het niet, en dat was wel mogelijk etc etc etc
In die stadia van verkennende gesprekken moet je ook:

1) Niet al je kaarten laten zien,
2) Zeker niet over het minimale salaris en andere voorwaarden praten. Ik vertel nooit wat m'n huidige inkomen is als een recruiter belt/mailt..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 25 april 2025 @ 21:47:12 #29
209864 loveislikeakiss
Geluk is een gerucht
pi_217467800
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:44 schreef blomke het volgende:

[..]
In die stadia van verkennende gesprekken moet je ook:

1) Niet al je kaarten laten zien,
2) Zeker niet over het minimale salaris en andere voorwaarden praten. Ik vertel nooit wat m'n huidige inkomen is als een recruiter belt/mailt..
die is gek, ik ga niet op gesprek al het salaris niet op niveau is
Hey there sunshine lift my heart
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')