Update:
Bisschop van Haarlem woont uitvaart Paus Franciscus bij: "We gaan hem erg missen"©
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-gaan-hem-erg-missenAl eerder werd door
mij in deel 1 van deze reeks opgemerkt dat na het overlijden van de Paus veel onderlinge communicatie tussen verschillende bisdommen in NL geschiedde. Het een en ander werd dan ook goed doorgesproken, derhalve was
men gister in Haarlem reeds op de hoogte.
Binnen religieuze en tevens organisatorische kringen in het Bisdom Haarlem-Amsterdam, waar regelmatig zoete wijn en andere heerlijkheden genuttigd worden tijdens beraad en zulks, werd ondanks gezamenlijke verslagenheid vanwege het overlijden verheugd gereageerd op het feit dat de Haarlemse bisschop Jan Hendriks, ofwel voor
ons gewoon
Jan, de uitvaart van paus Franciscus zal bijwonen.
Jan Hendriks volgde enige tijd geleden voormalig bisschop Jos Punt op.
Scjvbquote:
22 april 2025, 19.00 uur · Door: Bart van Zutphen
Op veel plekken in Noord-Holland wordt stilgestaan bij het overlijden van paus Franciscus. Zo ook in Haarlem, waar in de nieuwe St.-Bavo Kathedraal een condoleanceregister is geopend. Daarnaast zal de Bisschop van Haarlem, Jan Hendriks, aanstaande zaterdag aanwezig zijn bij de uitvaart van de paus in Rome. De paus overleed op tweede paasdag op 88-jarige leeftijd.
In de kathedrale basiliek Sint-Bavo, beter bekend als de Nieuwe Bavo in Haarlem, is een condoleanceregister geopend. Tot en met donderdag kunnen belangstellenden daar hun medeleven tonen door een boodschap of handtekening achter te laten. “Het overlijden van Paus Franciscus raakt ook veel katholieken in Nederland", aldus de woordvoerder van het bisdom Haarlem-Amsterdam.
"Franciscus stond zelf bij de deur om je welkom te heten. Die nederigheid heb ik altijd als heel leerzaam ervaren.”
Jan Hendriks, Bisschop van Haarlem
Bisschop Jan Hendriks had zijn reis naar Rome al gepland vanwege de nationale bedevaart in het kader van het Heilig Jaar. "Het was eigenlijk al geregeld", zegt hij. "Ik zou vrijdag aankomen voor een bestaand programma, maar dat programma zal nu iets anders verlopen." Hendriks is dankbaar dat hij door een gelukkig toeval in staat is om de uitvaart van paus Franciscus mee te maken. "Dat vind ik heel fijn."
Persoonlijke herinneringen aan Franciscus
Hoewel de relatie tussen bisschoppen en de paus vaak formeel blijft, heeft Hendriks warme herinneringen aan Paus Franciscus. "Ik heb hem een paar keer persoonlijk ontmoet. Als ik me dan voorstelde, zei hij: 'Ik weet wel wie je bent.' Hij begon dan zelf herinneringen op te halen aan eerdere ontmoetingen. Dat vond ik altijd heel bijzonder."
De bisschop benadrukt vooral de eenvoud en dienstbaarheid van de paus. "Hij droeg zelf zijn koffers. Dat lijkt klein, maar het zegt veel. Hij wilde uitstralen: ik ben ook maar een mens." Ook het feit dat Franciscus kort voor zijn overlijden nog een gevangenis bezocht, vindt Hendriks typerend. "Hij gaf steeds weer het signaal: in deze kerk is ruimte voor iedereen."
Nederige leider
Volgens Hendriks maakte Franciscus ook indruk tijdens officiële gelegenheden, zoals het vijfjaarlijkse ad limina-bezoek. De bisschoppen van een land worden dan door de paus ontvangen om bij te praten. "Waar eerdere pausen met veel ceremonie werden ontvangen, stond Franciscus zelf bij de deur om je welkom te heten en naar je plaats te brengen. Die nederigheid heb ik altijd als heel leerzaam ervaren."
Eerdere pauselijke begrafenis
Het is niet de eerste keer dat Hendriks een pauselijk afscheid van dichtbij meemaakt. "Na het overlijden van Johannes Paulus II was ik ook in Rome. Ik heb toen afscheid kunnen nemen in de Sint-Pieter en de enorme mensenmassa gezien die hem eer kwam bewijzen. Dat maakte diepe indruk."
Hendriks verwacht dat er ook nu weer veel gelovigen naar Rome zullen trekken om afscheid te nemen van Paus Franciscus. "De paus is voor veel mensen meer dan een kerkelijk leider. Hij is een geestelijk vader. Dat raakt mensen."
Koningsdag en pauselijke uitvaart
De uitvaart van Paus Franciscus valt samen met Koningsdag in Nederland. Of dat invloed zou moeten hebben op de vieringen, laat Hendriks aan de koning en regering over. "Ik vind het al heel mooi dat de koning een persoonlijke condoleance heeft gestuurd. Dat is een warm gebaar."
Bij de uitvaart op zaterdag in de Sint-Pietersbasiliek zullen ook wereldleiders aanwezig zijn, onder wie president Emmanuel Macron van Frankrijk en president Donald Trump van de Verenigde Staten. Bisschop Hendriks reist vrijdag af om bij deze plechtigheid aanwezig te zijn.
Het condoleanceregister in Haarlem blijft geopend tot donderdag in de Nieuwe Bavo aan de Leidsevaart.