Maar als je niet meedoet weet je sowieso dat je niet gaat winnen. Dan kan je daar toch moeilijk verontwaardigd over zijn?quote:Op vrijdag 25 april 2025 22:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat je weet of je al dan niet gewonnen zou hebben, omdat je meedoet met je postcode.
Het is natuurlijk lullig als de prijs op jouw postcode valt als je niet meedoet. Had je mee gedaan, dan had je prijs gehad. En om het nog vervelender te maken, zijn je buren wel miljonair.quote:Op vrijdag 25 april 2025 22:24 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Maar als je niet meedoet weet je sowieso dat je niet gaat winnen. Dan kan je daar toch moeilijk verontwaardigd over zijn?
Het zal wel aan mij liggen dan. Je doet niet mee -> je kan niet winnen. En ik zie echt niet in waarom het vervelend zou zijn dat je buren miljonair worden. Is dat afgunst? Ik gun mijn buren alle geluk in de wereld en als ze meedoen aan een loterij gun ik het ze dat ze die winnen.quote:Op vrijdag 25 april 2025 22:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is natuurlijk lullig als de prijs op jouw postcode valt als je niet meedoet. Had je mee gedaan, dan had je prijs gehad. En om het nog vervelender te maken, zijn je buren wel miljonair.
Goed, is allemaal uitgezocht dit hoe dit psychologisch werkt.
Dat ligt dan aan jou, op zich een goede eigenschap uiteraard. Bij de meeste mensen werkt het anders.quote:Op vrijdag 25 april 2025 22:29 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Het zal wel aan mij liggen dan. Je doet niet mee -> je kan niet winnen. En ik zie echt niet in waarom het vervelend zou zijn dat je buren miljonair worden. Is dat afgunst? Ik gun mijn buren alle geluk in de wereld en als ze meedoen aan een loterij gun ik het ze dat ze die winnen.
kan zijn dat je inderdaad spijt krijgt maar ik doe nooit mee dus kan nooit winnen, tja, ik gok nietquote:Op vrijdag 25 april 2025 22:29 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Het zal wel aan mij liggen dan. Je doet niet mee -> je kan niet winnen. En ik zie echt niet in waarom het vervelend zou zijn dat je buren miljonair worden. Is dat afgunst? Ik gun mijn buren alle geluk in de wereld en als ze meedoen aan een loterij gun ik het ze dat ze die winnen.
Ik waag dat te betwijfelen.quote:Op vrijdag 25 april 2025 22:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan jou, op zich een goede eigenschap uiteraard. Bij de meeste mensen werkt het anders.
Het "vervelende" aan de Postcodeloterij is echter dat je ongevraagd een lotnummer krijgt dat kans maakt op de hoofdprijs. Een lotnummer dat je ook nog eens deelt met je buren in je straat en wanneer er een grote prijs valt, dat ook nog eens met veel bombarie kenbaar wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 25 april 2025 21:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Waarom? Alleen om het feit dat je weet dat als je mee had gedaan dat je dan ook gewonnen had?
Het is toch simpel imo: je doet mee en maakt kans op een prijs of je doet niet mee en je maakt geen kans.
Dat is niet zo. Je krijgt een eigen lotnummer, dat deels bestaat uit je postcode. En als jouw lot getrokken wordt, winnen mensen met dezelfde postcode ook. Terwijl hun lot niet eens getrokken is!quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het "vervelende" aan de Postcodeloterij is echter dat je ongevraagd een lotnummer krijgt dat kans maakt op de hoofdprijs. Een lotnummer dat je ook nog eens deelt ket je buren.
Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht oprecht dat louter je postcode je 'lotnummer' is.quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Je krijgt een eigen lotnummer, dat deels bestaat uit je postcode. En als jouw lot getrokken wordt, winnen mensen met dezelfde postcode ook. Terwijl hun lot niet eens getrokken is!
Dan doe je toch nog steeds mee met een loterij waar je niet om gevraagd hebt? De basis blijft je postcode en als zo’n lot getrokken wordt met uniek nummer, zit er alsnog die postcode aan vast waar ik nooit om gevraagd heb.quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Je krijgt een eigen lotnummer, dat deels bestaat uit je postcode. En als jouw lot getrokken wordt, winnen mensen met dezelfde postcode ook. Terwijl hun lot niet eens getrokken is!
Nee het werkt zo bij de meeste mensen. Het principe heet anticipated regret en is vrij uitgebreid onderzocht.quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:29 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik waag dat te betwijfelen.
Is het zo dat het bij de meeste mensen anders werkt, of misschien alleen bij een kleine groep verongelijkten?
Nee. Je speelt pas mee als je loten gekocht hebt. Eerder niet.quote:Op zaterdag 26 april 2025 04:10 schreef Utopica het volgende:
[..]
Dan doe je toch nog steeds mee met een loterij waar je niet om gevraagd hebt? De basis blijft je postcode en als zo’n lot getrokken wordt met uniek nummer, zit er alsnog die postcode aan vast waar ik nooit om gevraagd heb.
Jawel, want als de buurman een loterij van een staatsloterij gewonnen heeft, heeft hij gewoon super geluk gehad (dit heeft totaal -niets- met jou te maken), bij de Postcodeloterij speel je ook mee, ook al heb je geen lot. Dus dan krijg je achteraf zo'n gevoel van: had ik maar meegedaan. Bij bijv. de staatsloterij is dat nooit het geval.quote:Op zaterdag 26 april 2025 04:41 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Nee. Je speelt pas mee als je loten gekocht hebt. Eerder niet.
Het komt op mij als pure afgunst over. “Prijs valt op loten met postcode, maar ik win niks want ik heb geen loten gekocht. En dat is niet eerlijk.”
Dat is toch gewoon onzin?
Ja, dat zijn gewoon de gevolgen van keuzes. Had die buurman wel meegedaan, dan had hij ook wat gewonnen. Daarbij, het is al eerder aangegeven, de postcode is een deel van het lotnummer. Niet het hele lotnummer.quote:Op zaterdag 26 april 2025 09:56 schreef Utopica het volgende:
[..]
Jawel, want als de buurman een loterij van een staatsloterij gewonnen heeft, heeft hij gewoon super geluk gehad (dit heeft totaal -niets- met jou te maken), bij de Postcodeloterij speel je ook mee, ook al heb je geen lot. Dus dan krijg je achteraf zo'n gevoel van: had ik maar meegedaan. Bij bijv. de staatsloterij is dat nooit het geval.
Klopt, de rest van het lotnummer zijn verkoopnummers, maar dat verandert niets aan het feit dat de postcode bepalend is voor wie er überhaupt kans maakt. En precies dát zorgt ervoor dat je ongevraagd betrokken raakt bij een loterij. Ik heb nooit gekozen om passief onderdeel te zijn van een spel waarbij je kunt verliezen zonder dat je hebt meegespeeld.quote:Op zaterdag 26 april 2025 10:07 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ja, dat zijn gewoon de gevolgen van keuzes. Had die buurman wel meegedaan, dan had hij ook wat gewonnen. Daarbij, het is al eerder aangegeven, de postcode is een deel van het lotnummer. Niet het hele lotnummer.
Zelf heb ik het altijd jammer gevonden dat ik niet eerder in Bitcoins ben gestapt. Zal ik ook een petitie starten?
Je doet niet mee als je geen lot hebt gekocht. Pas als jij een lot koopt, wordt er een persoonlijk nummer aangehangen. Afhankelijk van welke nummers in die straat al verdeeld zijn en nog vrij zijn. Stel wij hebben bijvoorbeeld 008, 009 en 025. Dan weet je dat de nummers tot 025 meespelen en er dus 25 loten zijn verkocht. Als dan de volgende in de straat mee gaat spelen, kan die nummer 026 krijgen. Of een nummer dat vrij gekomen is doordat iemand gestopt is.quote:Op zaterdag 26 april 2025 04:10 schreef Utopica het volgende:
[..]
Dan doe je toch nog steeds mee met een loterij waar je niet om gevraagd hebt? De basis blijft je postcode en als zo’n lot getrokken wordt met uniek nummer, zit er alsnog die postcode aan vast waar ik nooit om gevraagd heb.
Zo werkt dat niet. De prijs valt op 1 lot. En dat kan een lot zijn van de huidige bewoner, maar ook van een vorige bewoner. Op dat lot valt dan de hoofdprijs, stel de postcodekanjer. Die persoon krijgt dan de helft van die prijs. De andere helft wordt verdeeld over de overige loten in die straat en ja ook op dat adres.quote:Op zaterdag 26 april 2025 04:52 schreef SiGNe het volgende:
Mee eens en getekend maar vooralsnog zie ik het als een voordeel dat je achteraf weet of je gewonnen had.
Er zijn op mijn postcode nog nooit grote prijzen gevallen dus ik weet dat het slim was dat ik nooit meegespeeld heb.![]()
Maar ik vind het oneerlijk dat je alleen met je postcode mee kan spelen... en dat je dan ook met je vorige postcodes mee kan spelen.
je woont er niet meer, heb je er ook geen recht meer op zou ik zeggen.
Ook lullig voor degenenen die het huis gekocht hebben, winnen die de hoofdprijs, mogen ze meteen de helft aan degenen waarvan ze het huis (te duur) gekocht van hebben geven omdat die ook nog loten hebben.
Prins Bernhard kan dus op meer dan 500 adressen meespelen en heeft dus ook meer kans op de jackpot.
Dat is niet waar, want je hoeft helemaal niet met je eigen postcode mee te spelen. Als je besluit deel te willen nemen aan die loterij, dan zal je eerst moeten aangeven met welke postcode je mee wil spelen. Je krijgt dus helemaal niet ongevraagd een lotnummer.quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:48 schreef Repentless het volgende:
Het "vervelende" aan de Postcodeloterij is echter dat je ongevraagd een lotnummer krijgt dat kans maakt op de hoofdprijs. Een lotnummer dat je ook nog eens deelt met je buren in je straat en wanneer er een grote prijs valt, dat ook nog eens met veel bombarie kenbaar wordt gemaakt.
Ik dacht dus dat uitsluitend je postcode je 'lotnummer' is, maar blijkbaar klopt dat niet.quote:Op zondag 27 april 2025 14:45 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat is niet waar, want je hoeft helemaal niet met je eigen postcode mee te spelen. Als je besluit deel te willen nemen aan die loterij, dan zal je eerst moeten aangeven met welke postcode je mee wil spelen. Je krijgt dus helemaal niet ongevraagd een lotnummer.
Je postcode is in principe ook je lotnummer, maar je mag ook meespelen met om het even welke andere postcode.quote:Op zondag 27 april 2025 16:28 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik dacht dus dat uitsluitend je postcode je 'lotnummer' is, maar blijkbaar klopt dat niet.
Dat weet ik. Het punt is alleen dat je gevoelsmatig d.m.v. je postcode automatisch een lotnummer krijgt dat je deelt met je buren, waarop de prijs ook kan vallen. En dan is het dus aan jou of je dat niet wilt missen.quote:Op zondag 27 april 2025 18:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je postcode is in principe ook je lotnummer, maar je mag ook meespelen met om het even welke andere postcode.
Hij heeft geen gelijk, want hij stelt namelijk dat het een loterij is waarbij je achteraf weet dat je had gewonnen als je had meegespeeld. Dat is niet het geval, want je zal na aanmelden moeten aangeven met welke postcode je mee wil spelen.quote:Op zondag 27 april 2025 19:03 schreef Bart2002 het volgende:
Het is denk ik zo dat alle domme losers in je straat die wel meedoen aan de dommemensenbelasting vanuit de psychologisch aantoonbare angst om de boot te missen opeens rijk zijn en jij als slimmerik en iemand die zich niet laat afpersen door Boudewijn P. niet. Dat is de psychologische afpersing die Boudewijn P. volledig in beeld heeft. Het is niet vergelijkbaar met andere loterijen. Deze heeft een ingebouwde viezigheid. Hij is briljant en door en door slecht.
Serpent heeft gewoon gelijk en dit is een terechte klacht.
Ik heb ze in 2008 een brief gestuurd om mij uit te schrijven. Dit hielp niets. Ze hebben mij nu zelfs op mijn nieuwe adres aan de andere kant van nederland gevonden. Hoe dit kan weet ik niet.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:07 schreef Pizzakoppo het volgende:
Mooi initiatief. Sidenote is dat wij inmiddels al 8 jaar op ons huidige adres wonen en er al vanaf het begin post binnenkomt van de postcodeloterij. Deze post is ‘geadresseerd’ aan de bewoners van Straathuisnummer 1 en komt zodoende dus door de ‘nee - nee’ sticker heen.
Wil je je uitschrijven van deze bloedzuigers dan kan dat uiteraard via de website door een formulier in te vullen waarop ik mijn naam, adres, telefoonnummer, mail e.d. moet invullen…
Wat een oplichters.
Grotendeels eens, al zou ik 'domme losers' liever door 'bange mensen' vervangen.quote:Op zondag 27 april 2025 19:03 schreef Bart2002 het volgende:
Het is denk ik zo dat alle domme losers in je straat die wel meedoen aan de dommemensenbelasting vanuit de psychologisch aantoonbare angst om de boot te missen opeens rijk zijn en jij als slimmerik en iemand die zich niet laat afpersen door Boudewijn P. niet. Dat is de psychologische afpersing die Boudewijn P. volledig in beeld heeft. Het is niet vergelijkbaar met andere loterijen. Deze heeft een ingebouwde viezigheid. Hij is briljant en door en door slecht.
Serpent heeft gewoon gelijk en dit is een terechte klacht.
Je postcode is een deel van je lotnummer. Het werkelijke lotnummer staat erachter.quote:Op zondag 27 april 2025 18:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je postcode is in principe ook je lotnummer, maar je mag ook meespelen met om het even welke andere postcode.
Nee, je krijgt geen lotnummer als je niet meespeelt. Het lotnummer wordt toegevoegd aan je postcode op het moment dat je mee gaat spelen. Je lot speelt niet meer mee als je weer stopt.quote:Op zondag 27 april 2025 18:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat weet ik. Het punt is alleen dat je gevoelsmatig d.m.v. je postcode automatisch een lotnummer krijgt dat je deelt met je buren, waarop de prijs ook kan vallen. En dan is het dus aan jou of je dat niet wilt missen.
Er wordt altijd 1 winnaar getrokken. Bij de straatprijs is dat dan degene die ook de auto wint. De straatprijs is ook altijd 25.000 per lot, ongeacht het aantal loten dat meespeelt.quote:Op maandag 28 april 2025 03:51 schreef borbit het volgende:
Mijn buurman had laatst 1000 euro gewonnen, ging geloof ik nog wel belasting vanaf. Het heeft weinig geholpen want een paar weken later was ie alweer blut. Maar hoe werkt het? Wordt de prijs dan verdeeld over iedereen die meespeelt? Zover ik weet was hij de enige winnaar. Als we allemaal meegedaan hadden was die duizend door 12 gegaan ofzo? (er zijn 12 huisjes op deze straat/postcode)
Of ik nu 3 loten heb van de staatsloterij of van de postcodeloterij, dat maakt qua kosten niet uit.quote:Op maandag 28 april 2025 04:36 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Grotendeels eens, al zou ik 'domme losers' liever door 'bange mensen' vervangen.
Ondanks het truttige wat eraan kleeft, is de emotie wel begrijpelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |