abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 april 2025 @ 22:24:09 #205
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_217468032
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat je weet of je al dan niet gewonnen zou hebben, omdat je meedoet met je postcode.
Maar als je niet meedoet weet je sowieso dat je niet gaat winnen. Dan kan je daar toch moeilijk verontwaardigd over zijn?
pi_217468053
quote:
80s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:24 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Maar als je niet meedoet weet je sowieso dat je niet gaat winnen. Dan kan je daar toch moeilijk verontwaardigd over zijn?
Het is natuurlijk lullig als de prijs op jouw postcode valt als je niet meedoet. Had je mee gedaan, dan had je prijs gehad. En om het nog vervelender te maken, zijn je buren wel miljonair.

Goed, is allemaal uitgezocht dit hoe dit psychologisch werkt.
  vrijdag 25 april 2025 @ 22:29:56 #207
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_217468084
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:26 schreef Halcon het volgende:

[..]
Het is natuurlijk lullig als de prijs op jouw postcode valt als je niet meedoet. Had je mee gedaan, dan had je prijs gehad. En om het nog vervelender te maken, zijn je buren wel miljonair.

Goed, is allemaal uitgezocht dit hoe dit psychologisch werkt.
Het zal wel aan mij liggen dan. Je doet niet mee -> je kan niet winnen. En ik zie echt niet in waarom het vervelend zou zijn dat je buren miljonair worden. Is dat afgunst? Ik gun mijn buren alle geluk in de wereld en als ze meedoen aan een loterij gun ik het ze dat ze die winnen.
pi_217468122
quote:
80s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:29 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Het zal wel aan mij liggen dan. Je doet niet mee -> je kan niet winnen. En ik zie echt niet in waarom het vervelend zou zijn dat je buren miljonair worden. Is dat afgunst? Ik gun mijn buren alle geluk in de wereld en als ze meedoen aan een loterij gun ik het ze dat ze die winnen.
Dat ligt dan aan jou, op zich een goede eigenschap uiteraard. Bij de meeste mensen werkt het anders.
  vrijdag 25 april 2025 @ 22:35:54 #209
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217468128
quote:
80s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:29 schreef Mano_ het volgende:

[..]
kan zijn dat je inderdaad spijt krijgt maar ik doe nooit mee dus kan nooit winnen, tja, ik gok niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217468526
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 22:35 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat ligt dan aan jou, op zich een goede eigenschap uiteraard. Bij de meeste mensen werkt het anders.
Ik waag dat te betwijfelen.

Is het zo dat het bij de meeste mensen anders werkt, of misschien alleen bij een kleine groep verongelijkten?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 25 april 2025 @ 23:48:38 #211
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217468644
quote:
80s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:47 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Waarom? Alleen om het feit dat je weet dat als je mee had gedaan dat je dan ook gewonnen had?
Het is toch simpel imo: je doet mee en maakt kans op een prijs of je doet niet mee en je maakt geen kans.
Het "vervelende" aan de Postcodeloterij is echter dat je ongevraagd een lotnummer krijgt dat kans maakt op de hoofdprijs. Een lotnummer dat je ook nog eens deelt met je buren in je straat en wanneer er een grote prijs valt, dat ook nog eens met veel bombarie kenbaar wordt gemaakt.

Bij de Staatsloterij deel je niet automatisch een lotnummer met je buren en is er ook geen "als je wél meegedaan had, had je ook die prijs gekregen"-gevoel. Het heeft mijns inziens niet zozeer met afgunst te maken, maar meer met het gevoel niet de loser te willen zijn in het geval die prijs valt.
  vrijdag 25 april 2025 @ 23:59:39 #212
3542 Gia
User under construction
pi_217468701
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:48 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het "vervelende" aan de Postcodeloterij is echter dat je ongevraagd een lotnummer krijgt dat kans maakt op de hoofdprijs. Een lotnummer dat je ook nog eens deelt ket je buren.

Dat is niet zo. Je krijgt een eigen lotnummer, dat deels bestaat uit je postcode. En als jouw lot getrokken wordt, winnen mensen met dezelfde postcode ook. Terwijl hun lot niet eens getrokken is!
  zaterdag 26 april 2025 @ 00:04:56 #213
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217468725
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is niet zo. Je krijgt een eigen lotnummer, dat deels bestaat uit je postcode. En als jouw lot getrokken wordt, winnen mensen met dezelfde postcode ook. Terwijl hun lot niet eens getrokken is!
Oké, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht oprecht dat louter je postcode je 'lotnummer' is.
pi_217469469
Eindelijk! Heb dit altijd een belachelijk gevonden!
pi_217469470
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Dan doe je toch nog steeds mee met een loterij waar je niet om gevraagd hebt? De basis blijft je postcode en als zo’n lot getrokken wordt met uniek nummer, zit er alsnog die postcode aan vast waar ik nooit om gevraagd heb.

[ Bericht 14% gewijzigd door Utopica op 26-04-2025 04:23:24 ]
pi_217469487
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:29 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ik waag dat te betwijfelen.

Is het zo dat het bij de meeste mensen anders werkt, of misschien alleen bij een kleine groep verongelijkten?
Nee het werkt zo bij de meeste mensen. Het principe heet anticipated regret en is vrij uitgebreid onderzocht.
  zaterdag 26 april 2025 @ 04:41:46 #217
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_217469488
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 04:10 schreef Utopica het volgende:

[..]
Dan doe je toch nog steeds mee met een loterij waar je niet om gevraagd hebt? De basis blijft je postcode en als zo’n lot getrokken wordt met uniek nummer, zit er alsnog die postcode aan vast waar ik nooit om gevraagd heb.
Nee. Je speelt pas mee als je loten gekocht hebt. Eerder niet.
Het komt op mij als pure afgunst over. “Prijs valt op loten met postcode, maar ik win niks want ik heb geen loten gekocht. En dat is niet eerlijk.”

Dat is toch gewoon onzin?
  zaterdag 26 april 2025 @ 04:52:14 #218
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_217469493
Mee eens en getekend maar vooralsnog zie ik het als een voordeel dat je achteraf weet of je gewonnen had.
Er zijn op mijn postcode nog nooit grote prijzen gevallen dus ik weet dat het slim was dat ik nooit meegespeeld heb. ;)

Maar ik vind het oneerlijk dat je alleen met je postcode mee kan spelen... en dat je dan ook met je vorige postcodes mee kan spelen.
je woont er niet meer, heb je er ook geen recht meer op zou ik zeggen.
Ook lullig voor degenenen die het huis gekocht hebben, winnen die de hoofdprijs, mogen ze meteen de helft aan degenen waarvan ze het huis (te duur) gekocht van hebben geven omdat die ook nog loten hebben.
Prins Bernhard kan dus op meer dan 500 adressen meespelen en heeft dus ook meer kans op de jackpot.
pi_217470331
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 04:41 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Nee. Je speelt pas mee als je loten gekocht hebt. Eerder niet.
Het komt op mij als pure afgunst over. “Prijs valt op loten met postcode, maar ik win niks want ik heb geen loten gekocht. En dat is niet eerlijk.”

Dat is toch gewoon onzin?
Jawel, want als de buurman een loterij van een staatsloterij gewonnen heeft, heeft hij gewoon super geluk gehad (dit heeft totaal -niets- met jou te maken), bij de Postcodeloterij speel je ook mee, ook al heb je geen lot. Dus dan krijg je achteraf zo'n gevoel van: had ik maar meegedaan. Bij bijv. de staatsloterij is dat nooit het geval.
  zaterdag 26 april 2025 @ 10:07:35 #220
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_217470399
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:56 schreef Utopica het volgende:

[..]
Jawel, want als de buurman een loterij van een staatsloterij gewonnen heeft, heeft hij gewoon super geluk gehad (dit heeft totaal -niets- met jou te maken), bij de Postcodeloterij speel je ook mee, ook al heb je geen lot. Dus dan krijg je achteraf zo'n gevoel van: had ik maar meegedaan. Bij bijv. de staatsloterij is dat nooit het geval.
Ja, dat zijn gewoon de gevolgen van keuzes. Had die buurman wel meegedaan, dan had hij ook wat gewonnen. Daarbij, het is al eerder aangegeven, de postcode is een deel van het lotnummer. Niet het hele lotnummer.
Zelf heb ik het altijd jammer gevonden dat ik niet eerder in Bitcoins ben gestapt. Zal ik ook een petitie starten?
pi_217470644
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 10:07 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Ja, dat zijn gewoon de gevolgen van keuzes. Had die buurman wel meegedaan, dan had hij ook wat gewonnen. Daarbij, het is al eerder aangegeven, de postcode is een deel van het lotnummer. Niet het hele lotnummer.
Zelf heb ik het altijd jammer gevonden dat ik niet eerder in Bitcoins ben gestapt. Zal ik ook een petitie starten?
Klopt, de rest van het lotnummer zijn verkoopnummers, maar dat verandert niets aan het feit dat de postcode bepalend is voor wie er überhaupt kans maakt. En precies dát zorgt ervoor dat je ongevraagd betrokken raakt bij een loterij. Ik heb nooit gekozen om passief onderdeel te zijn van een spel waarbij je kunt verliezen zonder dat je hebt meegespeeld.

Bitcoins vind ik een heel ander verhaal, net zoals alle andere loterijen met random nummers.
  zondag 27 april 2025 @ 11:57:24 #222
3542 Gia
User under construction
pi_217478201
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 04:10 schreef Utopica het volgende:

[..]
Je doet niet mee als je geen lot hebt gekocht. Pas als jij een lot koopt, wordt er een persoonlijk nummer aangehangen. Afhankelijk van welke nummers in die straat al verdeeld zijn en nog vrij zijn. Stel wij hebben bijvoorbeeld 008, 009 en 025. Dan weet je dat de nummers tot 025 meespelen en er dus 25 loten zijn verkocht. Als dan de volgende in de straat mee gaat spelen, kan die nummer 026 krijgen. Of een nummer dat vrij gekomen is doordat iemand gestopt is.
Er ligt dus niet al een lot voor je klaar met toegevoegd nummer voor het geval je besluit mee te gaan doen. Oftewel, er speelt voor jou geen lot mee.

Het is toch van de zotte dat mensen die wel mee willen spelen dit niet mogen, omdat er mensen zijn die er niet tegen kunnen dat hun buren, en alle buren die meespelen, een prijs winnen. Dat is pure afgunst!
  zondag 27 april 2025 @ 12:02:09 #223
3542 Gia
User under construction
pi_217478226
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 april 2025 04:52 schreef SiGNe het volgende:
Mee eens en getekend maar vooralsnog zie ik het als een voordeel dat je achteraf weet of je gewonnen had.
Er zijn op mijn postcode nog nooit grote prijzen gevallen dus ik weet dat het slim was dat ik nooit meegespeeld heb. ;)

Maar ik vind het oneerlijk dat je alleen met je postcode mee kan spelen... en dat je dan ook met je vorige postcodes mee kan spelen.
je woont er niet meer, heb je er ook geen recht meer op zou ik zeggen.
Ook lullig voor degenenen die het huis gekocht hebben, winnen die de hoofdprijs, mogen ze meteen de helft aan degenen waarvan ze het huis (te duur) gekocht van hebben geven omdat die ook nog loten hebben.
Prins Bernhard kan dus op meer dan 500 adressen meespelen en heeft dus ook meer kans op de jackpot.
Zo werkt dat niet. De prijs valt op 1 lot. En dat kan een lot zijn van de huidige bewoner, maar ook van een vorige bewoner. Op dat lot valt dan de hoofdprijs, stel de postcodekanjer. Die persoon krijgt dan de helft van die prijs. De andere helft wordt verdeeld over de overige loten in die straat en ja ook op dat adres.

Wij hebben samen 3 loten. Stel dat op een lot van mij de hoofdprijs valt. Dan krijg ik de helft van die hoofdprijs en de overige loten in de straat verdelen de andere helft, waarbij onze andere 2 loten ook meedelen.

Het is dus absoluut niet zo dat als iemand nog op jouw adres een lot heeft en jouw lot wordt getrokken dat je jouw deel van de prijs daarmee moet delen.
pi_217479387
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:48 schreef Repentless het volgende:
Het "vervelende" aan de Postcodeloterij is echter dat je ongevraagd een lotnummer krijgt dat kans maakt op de hoofdprijs. Een lotnummer dat je ook nog eens deelt met je buren in je straat en wanneer er een grote prijs valt, dat ook nog eens met veel bombarie kenbaar wordt gemaakt.
Dat is niet waar, want je hoeft helemaal niet met je eigen postcode mee te spelen. Als je besluit deel te willen nemen aan die loterij, dan zal je eerst moeten aangeven met welke postcode je mee wil spelen. Je krijgt dus helemaal niet ongevraagd een lotnummer.
pi_217480113
Alsof één addertje onder het gras nog niet genoeg was, nu ook nog een serpent. ;)
  zondag 27 april 2025 @ 16:28:51 #226
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217480570
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 14:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want je hoeft helemaal niet met je eigen postcode mee te spelen. Als je besluit deel te willen nemen aan die loterij, dan zal je eerst moeten aangeven met welke postcode je mee wil spelen. Je krijgt dus helemaal niet ongevraagd een lotnummer.
Ik dacht dus dat uitsluitend je postcode je 'lotnummer' is, maar blijkbaar klopt dat niet.
pi_217480604
Prima loterij. Gewoon laten bestaan. Koop je geen loten kun je ook niet verliezen. Punt.
pi_217481689
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 16:28 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik dacht dus dat uitsluitend je postcode je 'lotnummer' is, maar blijkbaar klopt dat niet.
Je postcode is in principe ook je lotnummer, maar je mag ook meespelen met om het even welke andere postcode.
  zondag 27 april 2025 @ 18:57:54 #229
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217481873
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 18:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je postcode is in principe ook je lotnummer, maar je mag ook meespelen met om het even welke andere postcode.
Dat weet ik. Het punt is alleen dat je gevoelsmatig d.m.v. je postcode automatisch een lotnummer krijgt dat je deelt met je buren, waarop de prijs ook kan vallen. En dan is het dus aan jou of je dat niet wilt missen.
pi_217481900
Het is denk ik zo dat alle domme losers in je straat die wel meedoen aan de dommemensenbelasting vanuit de psychologisch aantoonbare angst om de boot te missen opeens rijk zijn en jij als slimmerik en iemand die zich niet laat afpersen door Boudewijn P. niet. Dat is de psychologische afpersing die Boudewijn P. volledig in beeld heeft. Het is niet vergelijkbaar met andere loterijen. Deze heeft een ingebouwde viezigheid. Hij is briljant en door en door slecht.

Serpent heeft gewoon gelijk en dit is een terechte klacht.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 27-04-2025 19:08:50 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217483714
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 19:03 schreef Bart2002 het volgende:
Het is denk ik zo dat alle domme losers in je straat die wel meedoen aan de dommemensenbelasting vanuit de psychologisch aantoonbare angst om de boot te missen opeens rijk zijn en jij als slimmerik en iemand die zich niet laat afpersen door Boudewijn P. niet. Dat is de psychologische afpersing die Boudewijn P. volledig in beeld heeft. Het is niet vergelijkbaar met andere loterijen. Deze heeft een ingebouwde viezigheid. Hij is briljant en door en door slecht.

Hij heeft geen gelijk, want hij stelt namelijk dat het een loterij is waarbij je achteraf weet dat je had gewonnen als je had meegespeeld. Dat is niet het geval, want je zal na aanmelden moeten aangeven met welke postcode je mee wil spelen.

Dan zou je nog kunnen zeggen dat de meeste mensen ervoor kiezen om met hun eigen postcode mee te spelen (stel je voor dat de buren wel winnen en wij niet), maar dan kan je de lotto hier ook onder scharen. Als ik mee zou spelen zou ik altijd m'n geboortedatum als cijferreeks gebruiken, dus achteraf gezien weet ik of ik had gewonnen als ik had meegespeeld.
pi_217483745
Opzich raar dat de overheid gokkers wil beschermen, maar dat deze loterijen je op elke manier proberen over te halen om geld te vergokken via post, aan de deur, bellen etc.
pi_217483963
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:07 schreef Pizzakoppo het volgende:
Mooi initiatief. Sidenote is dat wij inmiddels al 8 jaar op ons huidige adres wonen en er al vanaf het begin post binnenkomt van de postcodeloterij. Deze post is ‘geadresseerd’ aan de bewoners van Straathuisnummer 1 en komt zodoende dus door de ‘nee - nee’ sticker heen.

Wil je je uitschrijven van deze bloedzuigers dan kan dat uiteraard via de website door een formulier in te vullen waarop ik mijn naam, adres, telefoonnummer, mail e.d. moet invullen…

Wat een oplichters.
Ik heb ze in 2008 een brief gestuurd om mij uit te schrijven. Dit hielp niets. Ze hebben mij nu zelfs op mijn nieuwe adres aan de andere kant van nederland gevonden. Hoe dit kan weet ik niet.
  maandag 28 april 2025 @ 03:51:04 #234
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_217484077
Mijn buurman had laatst 1000 euro gewonnen, ging geloof ik nog wel belasting vanaf. Het heeft weinig geholpen want een paar weken later was ie alweer blut. Maar hoe werkt het? Wordt de prijs dan verdeeld over iedereen die meespeelt? Zover ik weet was hij de enige winnaar. Als we allemaal meegedaan hadden was die duizend door 12 gegaan ofzo? (er zijn 12 huisjes op deze straat/postcode)
  maandag 28 april 2025 @ 04:36:13 #235
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217484083
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 19:03 schreef Bart2002 het volgende:

Grotendeels eens, al zou ik 'domme losers' liever door 'bange mensen' vervangen.

Ondanks het truttige wat eraan kleeft, is de emotie wel begrijpelijk.
  maandag 28 april 2025 @ 10:58:49 #236
3542 Gia
User under construction
pi_217485213

[ Bericht 100% gewijzigd door Gia op 28-04-2025 11:00:06 ]
  maandag 28 april 2025 @ 11:00:51 #237
3542 Gia
User under construction
pi_217485229
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 18:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Je postcode is een deel van je lotnummer. Het werkelijke lotnummer staat erachter.
Bijvoorbeeld 1234 AB 008
  maandag 28 april 2025 @ 11:02:05 #238
3542 Gia
User under construction
pi_217485241
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 18:57 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat weet ik. Het punt is alleen dat je gevoelsmatig d.m.v. je postcode automatisch een lotnummer krijgt dat je deelt met je buren, waarop de prijs ook kan vallen. En dan is het dus aan jou of je dat niet wilt missen.
Nee, je krijgt geen lotnummer als je niet meespeelt. Het lotnummer wordt toegevoegd aan je postcode op het moment dat je mee gaat spelen. Je lot speelt niet meer mee als je weer stopt.
  maandag 28 april 2025 @ 11:10:48 #239
3542 Gia
User under construction
pi_217485308
quote:
7s.gif Op maandag 28 april 2025 03:51 schreef borbit het volgende:
Mijn buurman had laatst 1000 euro gewonnen, ging geloof ik nog wel belasting vanaf. Het heeft weinig geholpen want een paar weken later was ie alweer blut. Maar hoe werkt het? Wordt de prijs dan verdeeld over iedereen die meespeelt? Zover ik weet was hij de enige winnaar. Als we allemaal meegedaan hadden was die duizend door 12 gegaan ofzo? (er zijn 12 huisjes op deze straat/postcode)
Er wordt altijd 1 winnaar getrokken. Bij de straatprijs is dat dan degene die ook de auto wint. De straatprijs is ook altijd 25.000 per lot, ongeacht het aantal loten dat meespeelt.
Bij de kanjer wint diegene de helft. De andere helft wordt dan verdeeld over de overige loten. Als winnaar kun je meerdere loten hebben en dus eerst de helft krijgen en dan ook nog je deel van de andere helft.
  maandag 28 april 2025 @ 11:20:36 #240
3542 Gia
User under construction
pi_217485366
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2025 04:36 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Grotendeels eens, al zou ik 'domme losers' liever door 'bange mensen' vervangen.

Ondanks het truttige wat eraan kleeft, is de emotie wel begrijpelijk.
Of ik nu 3 loten heb van de staatsloterij of van de postcodeloterij, dat maakt qua kosten niet uit.
Verschil is wel dat ik bij de staatsloterij pas wat win als een lot van mij getrokken wordt. Bij de postcodeloterij kun je ook winnen als het lot van iemand met dezelfde postcode getrokken wordt. Dus de kans op een prijs(je) is groter.

Heb al best vaak prijzen gewonnen, wijkprijzen meestal. IJsprijs, hema waardebon, luxe brood en banketbon, koekjes, sokken, tassen, kaartjes leeuwenkoning (lang geleden), ook een keer een juweliersbon van 100 euro. Verder de boekjes die iedereen krijgt, insecten, vogels enz... zijn leuk. De amsterdamse huisjes met kerst, we hebben al een heel dorp. Dit zouden we allemaal niet gehad hebben als we hadden meegedaan met de staatsloterij i.p.v. de postcodeloterij.

Dus, als je toch mee wilt spelen met een loterij, dan heeft de postcodeloterij sws meer winkansen, ook als jouw lot niet wordt getrokken.
Als je niet wilt meespelen met loterijen, dan heb je geen kans op een prijs, en moet je gewoon niet zeuren.
  maandag 28 april 2025 @ 11:22:09 #241
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217485374
Getekend.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')