Vind je het niet wat jammer dat het totaal niet over de inhoud van het verhaal zelf meer gaat, maar de inhoudsloze "vorm" momenteel alles is wat bij moderne kerkgangers centraal staat.quote:Op zaterdag 26 april 2025 10:31 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Welke verhalen denk je dan aan buiten de eerste 10 hoofdstukken van genesis die wel wat raakvlakken hebben met die andere verhalen?
Het verhaal van Noah blijf ik zien als wereldwijd maar niet aardebreed, Noah was een prediker van gerechtigheid tot alle mensen die nog in dat gebied leefden, de hele wereld zat daar, het was een paar generaties na Adam dus nog niet wijdverbreid.
Maar er zouden resten van de ark en ankerstenen te zien zijn op berg Ararat. Het is geen nieuwe ontdekking, kruisvaarders hebben kruizen op de stenen aangebracht.
Fossielen van prehistorische zeedieren in de bergen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Verklaring van wat precies? Ik volg je niet helemaal meer.
De dieren zijn tijdens de vloed begraven onder gigantische modderstromen. Aan het einde van de vloed kwamen delen van de aarde omhoog door platentectoniek, terwijl andere omlaag gingen, waardoor het water wegstroomde in wat nu de zeeën zijn. Door erosie is een deel van het oppervlak verdwenen. Zodoende zijn die fossielen aan het licht gebracht. En de hele krijtlaag bestaat sowieso uit mariene organismen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:38 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Fossielen van prehistorische zeedieren in de bergen.
Dit bedoel ik met m'n bovenstaande post. De behoefte om zowel de oorspronkelijk christelijke "zorg voor de natuur" moraal van het verhaal (eigenlijk het hele verhaal op zichzelf) opzij te schuiven en geologie als wetenschap ook maar te trashen. Het enige wat er nog van over is, een obsessieve bewijsdrang op omvang, aantallen en echtheid.quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De dieren zijn tijdens de vloed begraven onder gigantische modderstromen. Aan het einde van de vloed kwamen delen van de aarde omhoog door platentectoniek, terwijl andere omlaag gingen, waardoor het water wegstroomde in wat nu de zeeën zijn. Door erosie is een deel van het oppervlak verdwenen. Zodoende zijn die fossielen aan het licht gebracht. En de hele krijtlaag bestaat sowieso uit mariene organismen.
Als God die de wereld gemaakt heeft besluit om diezelfde wereld te vernietigen, heeft dat toch niets met zorg voor de natuur door mensen te maken?quote:Op zaterdag 26 april 2025 19:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dit bedoel ik met m'n bovenstaande post. De behoefte om zowel de oorspronkelijk christelijke "zorg voor de natuur" moraal van het verhaal (eigenlijk het hele verhaal op zichzelf) opzij te schuiven en geologie als wetenschap ook maar te trashen. Het enige wat er nog van over is, een obsessieve bewijsdrang op omvang, aantallen en echtheid.
Het verhaal illustreert en beschrijft dat God niet zal aarzelen om kwade mensen die zich volharden in rebellie tegen Hem te vernietigen. Het dient als waarschuwing dat God dat ook in de toekomst niet zal nalaten. Hoewel ik enorm houd van de natuur en van dieren, lees ik geen linkse propagandasprookjes en doemvoorspellingen gebaseerd op pseudowetenschappelijke modellen die ook keer op keer ontkracht zjin in de bijbel nee. Daar voel ik mij niet moreel inferieur door, ik weet wel beter.quote:Het verhaal was groots op hoofdzaken en wereldverbeterend in zn eenvoud, maar het is klein geworden op bijzaken. Volgens mij staat zorg voor klimaat, natuur etc ook ergens onderaan je lijst. Als het er überhaupt nog in staat.
Jouw zwartgallig gewortelde voorstelling van zaken ligt dichter tegen de wens tot destructie dan tegen de wens om vooruit te willen. Beetje het beeld wat Christenen van de militante uitwassen van de Islam hebben.quote:Op zaterdag 26 april 2025 19:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als God die de wereld gemaakt heeft besluit om diezelfde wereld te vernietigen, heeft dat toch niets met zorg voor de natuur door mensen te maken?
Ik trash geologie niet, ik blijf alleen niet hangen in een achterhaalde en onhoudbare theorie die intussen 150 jaar oud is en keer op keer ontkracht met daadwerkelijke geobserveerde bewijzen.
[..]
Het verhaal illustreert en beschrijft dat God niet zal aarzelen om kwade mensen die zich volharden in rebellie tegen Hem te vernietigen. Het dient als waarschuwing dat God dat ook in de toekomst niet zal nalaten. Hoewel ik enorm houd van de natuur en van dieren, lees ik geen linkse propagandasprookjes en doemvoorspellingen gebaseerd op pseudowetenschappelijke modellen die ook keer op keer ontkracht zjin in de bijbel nee. Daar voel ik mij niet moreel inferieur door, ik weet wel beter.
Volg Aliquote:Op zaterdag 26 april 2025 20:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik zoek vooral een religie waarin vrouwen geen tweederangs schepsels zijn.
Iemand een tip?
Neuh, liever niet.quote:
Kerken en moskeeen als multifunctionele bijeenkomstcentra in de middeleeuwen dealden nog met echte angst door gebrek aan wetenschappelijke kennis, progressie en ontzag voor het onbekende.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Apart hè, hoe vrouwhatend al die religies zijn.
Je zou bijna gaan denken dat het door smerige mannen bij elkaar verzonnen bullsh*t is.
Nou nee, ik erken alleen dat de enige zinnige oplossing is dat de hele wereld weer onderworpen wordt aan degene die de wereld gemaakt heeft. Zolang dat niet het geval is, blijven we bezig met elkaar en de wereld vernietigen. De mens doet dat al duizenden jaren en dat gaat nu echt niet ineens veranderen. Dat is naïef wensdenken, ook nog eens gevoed door propaganda. Dat soort ideeên over een heilstaat maken voor iedereen zijn al eerder uitgeprobeerd en jammerlijk gefaald voor mens en natuur.quote:Op zaterdag 26 april 2025 20:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Jouw zwartgallig gewortelde voorstelling van zaken ligt dichter tegen de wens tot destructie dan tegen de wens om vooruit te willen. Beetje het beeld wat Christenen van de militante uitwassen van de Islam hebben.
God heeft deze wens, dus we helpen God graag de wereld de nek om te draaien. Gewoon een ordinaire eindtijdencultus
'Onderworpen'...quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou nee, ik erken alleen dat de enige zinnige oplossing is dat de hele wereld weer onderworpen wordt aan degene die de wereld gemaakt heeft. Zolang dat niet het geval is, blijven we bezig met elkaar en de wereld vernietigen. De mens doet dat al duizenden jaren en dat gaat nu echt niet ineens veranderen. Dat is naïef wensdenken, ook nog eens gevoed door propaganda. Dat soort ideeên over een heilstaat maken voor iedereen zijn al eerder uitgeprobeerd en jammerlijk gefaald voor mens en natuur.
Hoezo 'dat zegt genoeg'.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'Onderworpen'...
Dat zegt genoeg.
Theocratieën hebben het inderdaad veel beter gedaan, zoals de historie aantoont![]()
Misschien verziekt God zn schepping dan weer door een boom te planten met verboden vruchten in combinatie met een listige slang waarna God weer massamoordenaartje kan spelen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 23:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo 'dat zegt genoeg'.
Zie je weer iets negatiefs in iets positiefs?
Als God liefde is, en de wereld is aan God onderworpen, wat kan er dan mis gaan?
Ik heb het niet over een theocratie met mensen aan de macht, maar met God die regeert.
Ideaal toch.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou nee, ik erken alleen dat de enige zinnige oplossing is dat de hele wereld weer onderworpen wordt aan degene die de wereld gemaakt heeft. Zolang dat niet het geval is, blijven we bezig met elkaar en de wereld vernietigen. De mens doet dat al duizenden jaren en dat gaat nu echt niet ineens veranderen. Dat is naïef wensdenken, ook nog eens gevoed door propaganda. Dat soort ideeên over een heilstaat maken voor iedereen zijn al eerder uitgeprobeerd en jammerlijk gefaald voor mens en natuur.
Het gebod was duidelijk, ze mochten ook van de levengevende boom eten, als de slang uit was op hun geluk dan had hij hen daarop gewezen.quote:Op zondag 27 april 2025 00:05 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Misschien verziekt God zn schepping dan weer door een boom te planten met verboden vruchten in combinatie met een listige slang waarna God weer massamoordenaartje kan spelen.
Waarom zouden adventisten 'likkebaardend toekijken om met de skepter te kunnen zwaaien'? Waar baseer je dat op?quote:Op zondag 27 april 2025 09:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ideaal toch.
Laat deze neo-liberale tijden maar voortleven
-politici die democratie de nek omdraaien en macht bij de olichargen leggen
-je adventisten die samen met alles wat radicaal is likkebaardend toekijken om met de skepter te kunnen zwaaien.
Geef de in de handjeklap gegenereerde angst en ellende maar aan persoontjes als Ali
Dat verandert niet zoveel aan het kwade beeld van God dat door de schrijver geschetst wordt.quote:Op zondag 27 april 2025 10:32 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het gebod was duidelijk, ze mochten ook van de levengevende boom eten, als de slang uit was op hun geluk dan had hij hen daarop gewezen.
De vruchten zijn niet verboden maar brachten dood en geweld voort.
Marcionisme schetst dat beeld dacht ik.quote:Op zondag 27 april 2025 11:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat verandert niet zoveel aan het kwade beeld van God dat door de schrijver geschetst wordt.
Maar dan wordt het dus:
Misschien verziekt God zn schepping dan weer door een boom te planten met vruchten die niet verboden zijn maar dood en geweld voortbrengen in combinatie met een listige slang waarna God weer massamoordenaartje kan spelen.
Gered van Gods eigen systeem?quote:Op zondag 27 april 2025 11:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Marcionisme schetst dat beeld dacht ik.
God is verantwoordelijk voor zijn schepping en neemt deze ook en bloedt er uiteindelijk voor door eraan deel te nemen. God heeft ook een vrije wil. Hij wil ook dat iedereen gered wordt.
De val moest gebeuren zodat iedereen in de eeuwigheid een contrast heeft om de heerlijkheid te kunnen waarderen, iets dat Adam niet had en niet kon.
"Het huidige lijden weegt niet op tegen de heerlijkheid die aanin ons geopenbaard wordt."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |