En ook dit past weer keurig in het gebruikelijke stramien. Je hebt op papier staan dat je X verbiedt/verplicht per *tamelijk arbitrair gekozen mooi afgeronde datum*, en dan kun je verdere discussie of nadelige gevolgen gewoon negeren. Ja hebben we nu eenmaal in de theoretisch werkende achterkamertjes van de vierde verdieping zo afgesproken jongens. Is goed bedoeld. Lalalalala!quote:,Aan die datum houden we wel vast en daar gaan we ook op handhaven. Het is bedoeld om schonere lucht in de stad te krijgen”, zegt Daemen.
"Je bent toch geen tokkie/wappie?"quote:Op woensdag 16 april 2025 14:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En ook dit past weer keurig in het gebruikelijke stramien. Je hebt op papier staan dat je X verbiedt/verplicht per *tamelijk arbitrair gekozen mooi afgeronde datum*, en dan kun je verdere discussie of nadelige gevolgen gewoon negeren. Ja hebben we nu eenmaal in de theoretisch werkende achterkamertjes van de vierde verdieping zo afgesproken jongens. Is goed bedoeld. Lalalalala!
Over 11 maanden weer verkiezingen.quote:GroenLinks, Stadspartij Nijmegen en D66 vormen de nieuwe coalitie in Nijmegen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of moderne viertakt brommers ook zoveel fijnstof uitstoten. Oude tweetakters wel, maar die zijn bijna uitgestorvenquote:Op woensdag 16 april 2025 14:35 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben er geen voorstander van. Maar het verbieden van stinkende fijnstofmonstertjes zoals brommers e.d. is relatief makkelijk substitueerbaar. Maar ik vind het een beperking en ik ben dus ook tegen.
Het is juist heel onredelijk om dat van (vracht)auto's te vragen.
Ik kwam gisteren bij toeval nog een heel leuk Youtube kanaal tegenquote:Op woensdag 16 april 2025 14:37 schreef Hathor het volgende:
Moest even terugdenken aan mijn tienerjaren met mijn Honda MT5
Haha hiermee vraag je ook om zulke idiote plannenquote:Op woensdag 16 april 2025 14:36 schreef Nober het volgende:
Coalitie:
[..]
Over 11 maanden weer verkiezingen.
Als schone lucht leidend was geweest dan waren tweetaktbrommers 2 decennia geleden al uitgefaseerd. Die zijn namelijk vaak 1000 keer vuiler dan een oude diesel vrachtwagen. Ik heb geen enkel probleem met dat soort maatregelen, op zich.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:35 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben er geen voorstander van. Maar het verbieden van stinkende fijnstofmonstertjes zoals brommers e.d. is relatief makkelijk substitueerbaar. Maar ik vind het een beperking en ik ben dus ook tegen.
Het is juist heel onredelijk om dat van (vracht)auto's te vragen.
Dat ook. Straks krijg je bij elk dorp een file omdat je als bestuurder eerst op het bord moet kijken of je auto wel aan alles voldoet. Amsterdam zal Tesla willen verbieden, terwijl ik graag juist moderne deelauto's wil verbieden. Dan krijg je een onoverzichtelijk brei aan regels.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als schone lucht leidend was geweest dan waren tweetaktbrommers 2 decennia geleden al uitgefaseerd. Die zijn namelijk vaak 1000 keer vuiler dan een oude diesel vrachtwagen. Ik heb geen enkel probleem met dat soort maatregelen, op zich.
Maar we hebben een openbare weg in Nederland en daar gaat de rijksoverheid over. Als je in Arnhem een brommer mag rijden mag je daarop ook naar Nijmegen rijden. Belachelijk dat het van de deugdrang van een gemeenteraad afghangt of je de stad binnen mag. En dan die subsidieregeling, weer de overheid die van twee kanten macht over de burger neemt en maximale bemoeienis nastreeft.
Dat heb je tot op zekere hoogte al met die "mileuzones"quote:Op woensdag 16 april 2025 15:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat ook. Straks krijg je bij elk dorp een file omdat je als bestuurder eerst op het bord moet kijken of je auto wel aan alles voldoet. Amsterdam zal Tesla willen verbieden, terwijl ik graag juist moderne deelauto's wil verbieden. Dan krijg je een onoverzichtelijk brei aan regels.
Je maakt vervoer op die manier ontzettend duur.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat heb je tot op zekere hoogte al met die "mileuzones"
En weet je, ik ben niet per definitie tegen zulke dingen. Je wil die hele oude vervuilende zooi helemaal niet in je stad hebben. Alleen wordt die schroef steeds harder aangedraaid.
Ik wel eigenlijk. We hebben al heel lang landelijk geldige (en tegenwoordig zelfs Europese) steeds strengere toelatingseisen voor wegvoertuigen om juist een wirwar aan plaatselijke regelgeving te voorkomen. Die werken prima: door natuurlijk verloop verschoont het wagenpark altijd al, en dan zijn er ook nog keuringen en de politie voor individuele exemplaren waar echt wat mis mee is. Dan moeten gemeentes niet ook nog in staat gesteld worden om daar bovenop ook nog eens allerlei extra, burgers op kosten jagende subjectieve maatregelen te verzinnen.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat heb je tot op zekere hoogte al met die "mileuzones"
En weet je, ik ben niet per definitie tegen zulke dingen. Je wil die hele oude vervuilende zooi helemaal niet in je stad hebben.
Zoals voorspeld. De dwangbrigade is nooit klaar.quote:Alleen wordt die schroef steeds harder aangedraaid.
Ik vind een esthetisch straatbeeld dan weer belangrijk, dus op grond van de geestelijke gezondheid van de ingezetenen moet er een welstandscommissie komen die bepaalt welke auto's te lelijk zijn om toe te laten.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat ook. Straks krijg je bij elk dorp een file omdat je als bestuurder eerst op het bord moet kijken of je auto wel aan alles voldoet. Amsterdam zal Tesla willen verbieden, terwijl ik graag juist moderne deelauto's wil verbieden. Dan krijg je een onoverzichtelijk brei aan regels.
En de volgende stap: ook voor mensen?quote:Op woensdag 16 april 2025 15:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind een esthetisch straatbeeld dan weer belangrijk, dus op grond van de geestelijke gezondheid van de ingezetenen moet er een welstandscommissie komen die bepaalt welke auto's te lelijk zijn om toe te laten.
Precies dit. Hoeveel brommers zijn er nu in de gemeente? Nijmegen is echt een walgelijk links deugnest wat allerlei nietszeggende problemen aanpakt. En de echte problemen niet durft te benoemen of aan te pakken.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:42 schreef MoreDakka het volgende:
Het is vooral de 'we moeten iets doen' ziekte. Een probleem verzinnen of uitvergroten, daarvoor een zogenaamde oplossing voor presenteren en beloven daar keihard op te handhaven. Ambtenaren leven in papieren werkelijkheden waar dingen als uitkomsten niet belangrijk zijn.
Die krijgen dus nog meer fatbike-shit over zich heen straks. Wat nog erger is want die hoor je amper aankomen en er zitten bijkans nog grotere debieltjes op dan op die brommers.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:51 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Precies dit. Hoeveel brommers zijn er nu in de gemeente? Nijmegen is echt een walgelijk links deugnest wat allerlei nietszeggende problemen aanpakt. En de echte problemen niet durft te benoemen of aan te pakken.
Ondertussen staan auto's in een lange file door de stad te ronken en wordt daar niks aangedaan. Door bijvoorbeeld de doorstroming te verbeteren.
Klopt. Voor zover ik me herinner mogen tweetakt brommers sinds 2011 niet meer verkocht worden. Dat wil zeggen, er gingen toen nieuwe milieunormen gelden waar tweetakt onmogelijk aan kon voldoen.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik weet eerlijk gezegd niet of moderne viertakt brommers ook zoveel fijnstof uitstoten. Oude tweetakters wel, maar die zijn bijna uitgestorven
Of ze stappen gewoon in de autoquote:Op woensdag 16 april 2025 15:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die krijgen dus nog meer fatbike-shit over zich heen straks. Wat nog erger is want die hoor je amper aankomen en er zitten bijkans nog grotere debieltjes op dan op die brommers.
Die dingen zijn dan ook echt heel vervuilend. De oude zonder katalysator helemaal..maar die zie je echt helemaal nooit meer.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Klopt. Voor zover ik me herinner mogen tweetakt brommers sinds 2011 niet meer verkocht worden. Dat wil zeggen, er gingen toen nieuwe milieunormen gelden waar tweetakt onmogelijk aan kon voldoen.
Twee decennia? Maar er maar rustig vijf decennia van. In 1974 kwamen er al nieuwe emissie eisen waardoor tweetakt auto's niet meer in Nederland verkocht mochten worden. Dat betrof toen de Wartburg en de Trabant uit de toenmalige DDR.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Als schone lucht leidend was geweest dan waren tweetaktbrommers 2 decennia geleden al uitgefaseerd.
Het is ook helemaal terecht dat ze niet meer verkocht mogen worden. Dat ze sinds 2011 niet meer verkocht mogen worden, betekent dat de tweetakt brommers die nu nog rondrijden allemaal ouder dan 14 jaar zijn. Daar zullen er dus nog maar heel weinig van rondrijden.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Die dingen zijn dan ook echt heel vervuilend. De oude zonder katalysator helemaal..maar die zie je echt helemaal nooit meer.
Precies. Ik weet wel dat moderne viertakt brommers injectie systemen en katalysatoren hebben. Kan me niet voorstellen dat die dus meer uitstoten dan een beetje moderne autoquote:Op woensdag 16 april 2025 16:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is ook helemaal terecht dat ze niet meer verkocht mogen worden. Dat ze sinds 2011 niet meer verkocht mogen worden, betekent dat de tweetakt brommers die nu nog rondrijden allemaal ouder dan 14 jaar zijn. Daar zullen er dus nog maar heel weinig van rondrijden.
Het zijn al lang niet meer alleen jongeren die brommer rijden. Er wordt door mensen van bijna alle leeftijden brommer gereden. Daar zitten ook mensen bij die om uiteenlopende redenen van de brommer afhankelijk zijn, bijvoorbeeld omdat het openbaar vervoer voor hun behoeftes geen goed alternatief (en duur!!!) is, omdat de elektrische scooter door de beperkte actieradius of door de lange oplaadtijd geen goed alternatief is, of omdat ze geen geld hebben om een auto te kopen of het zelfs na veel pogingen niet gelukt is om het rijbewijs te halen.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:37 schreef Discombobulate het volgende:
Wie rijdt er überhaupt nog op die dingen. Toen ik op de middelbare school zat had iedereen een brommer. Nu zie ik al die scholieren op fatbikes of elektrische fietsen, hooguit een enkele keer nog een brommer.
Dat, plus ze nemen minder ruimte in dan een auto. Voor stadsvervoer kunnen die dingen best handig zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Precies. Ik weet wel dat moderne viertakt brommers injectie systemen en katalysatoren hebben. Kan me niet voorstellen dat die dus meer uitstoten dan een beetje moderne auto
Dat is ook mijn punt, we lijken weer terug naar de stadstaten te gaan met die completen willekeur aan regels en milieuzones.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als schone lucht leidend was geweest dan waren tweetaktbrommers 2 decennia geleden al uitgefaseerd. Die zijn namelijk vaak 1000 keer vuiler dan een oude diesel vrachtwagen. Ik heb geen enkel probleem met dat soort maatregelen, op zich.
Maar we hebben een openbare weg in Nederland en daar gaat de rijksoverheid over. Als je in Arnhem een brommer mag rijden mag je daarop ook naar Nijmegen rijden. Belachelijk dat het van de deugdrang van een gemeenteraad afghangt of je de stad binnen mag. En dan die subsidieregeling, weer de overheid die van twee kanten macht over de burger neemt en maximale bemoeienis nastreeft.
Eerder dat alles wat niet elektrisch is niet goed is. Met een verouderd beeld van bromfietsen. Een andere logische verklaring zie ik niet zo snel.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat, plus ze nemen minder ruimte in dan een auto. Voor stadsvervoer kunnen die dingen best handig zijn.
Kijk, ik snap best dat het beter zou zijn als al die dingen elektrisch zouden zijn en als ze daarmee ook dezelfde actieradius hebben. Prima. Maar dat is niet de realiteit en dan had je jaren geleden al moeten beginnen met de inruilacties. Dat men dat niet doet komt denk ik ook omdat men in dat soort partijen nog steeds denkt dat bezit van een vervoersmiddel slecht is.
En het kost je in de stad nóg meer parkeerplaatsen.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Deze maatregel zal dus ook mensen treffen die naast hun brommer ook een auto hebben. Die zullen na in werking treding van het bromverbod dus voor iedere verplaatsing de auto nemen. En dan heb je het milieu dus een enorme dienst bewezen.
Volgens mij hebben ze gewoon helemaal geen beeld van wat dan ook. Ze lijken er nog trots op te zijn zelfs:quote:Op woensdag 16 april 2025 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Eerder dat alles wat niet elektrisch is niet goed is. Met een verouderd beeld van bromfietsen. Een andere logische verklaring zie ik niet zo snel.
'Zou misschien kunnen zijn'. Het is om te kotsen eigenlijk, de minachting die hier van uit gaat. Ik durf er veel geld op te zetten dat deze mensen nul komma nul kennis hebben over de markt voor tweedehandse elektrische scooters en dat er helemaal niemand binnen die partijen er over nagedacht heeft dat het misschien handig zou kunnen zijn om dat even te onderzoeken van tevoren. Walgelijk gedrag dit.quote:Ook een tweedehands elektrisch exemplaar zou voor sommigen misschien een optie kunnen zijn.
2028 is ook nog best wel een tijdquote:Op woensdag 16 april 2025 16:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat, plus ze nemen minder ruimte in dan een auto. Voor stadsvervoer kunnen die dingen best handig zijn.
Kijk, ik snap best dat het beter zou zijn als al die dingen elektrisch zouden zijn en als ze daarmee ook dezelfde actieradius hebben. Prima. Maar dat is niet de realiteit en dan had je jaren geleden al moeten beginnen met de inruilacties. Dat men dat niet doet komt denk ik ook omdat men in dat soort partijen nog steeds denkt dat bezit van een vervoersmiddel slecht is.
Iets meer dan 2,5 jaar. Voor heel veel mensen is zo'n ding een flinke investering waar je toch verwacht minstens 5 jaar mee te doen. Uitzondering zijn wellicht jongeren die er twee jaar mee doen van 16 tot hun rijbewijs.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:05 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
2028 is ook nog best wel een tijd
Klopt daarom zet ik ook mijn vraagtekens hierbijquote:Op woensdag 16 april 2025 17:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Iets meer dan 2,5 jaar. Voor heel mensen is zo'n ding een flinke investering waar je toch verwacht minstens 5 jaar mee te doen.
Ik vraag me vooral af hoeveel effect dit nou gaat hebben. Het komt behoorlijk disproportioneel en symbolisch overquote:Op woensdag 16 april 2025 17:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt daarom zet ik ook mijn vraagtekens hierbij
Dat vraag ik me ook af, vind het eerlijk gezegd een beetje burgertje pesten weerquote:Op woensdag 16 april 2025 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af hoeveel effect dit nou gaat hebben. Het komt behoorlijk disproportioneel en symbolisch over
Ik denk dat ook als je links bent en denkt dat het goed zou zijn als alle scooters verdwijnen dat je tegen dit plan moet zijn. Het kan allemaal zoveel beter als dat je doel is. Bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 16 april 2025 17:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt daarom zet ik ook mijn vraagtekens hierbij
Die van mij heb ik nooit over de 95 km/u durven te laten rijden!quote:Op woensdag 16 april 2025 14:37 schreef Hathor het volgende:
Moest even terugdenken aan mijn tienerjaren met mijn Honda MT5
Als linkse stemmer ben ik het volledig met je eensquote:Op woensdag 16 april 2025 17:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk dat ook als je links bent en denkt dat het goed zou zijn als alle scooters verdwijnen dat je tegen dit plan moet zijn. Het kan allemaal zoveel beter als dat je doel is. Bijvoorbeeld:
- Onderzoek of de markt voor elektrische scooters (zowel nieuw als tweedehands) daadwerkelijk volwassen genoeg is om de huidige vloot te vervangen, en zo niet of die markt dan aan te jagen is
- Zo ja, begin met inruilacties waar de gemeente desnoods zelf aan inkoop van elektrische scooters doet, zonder dat het de burger geld kost
- Verbiedt lokaal de verkoop van nieuwe en tweedehands scooters en compenseer de ondernemers en zorg er voor dat ze aantrekkelijk zelf elektrische scooters kunnen bevoorraden
Etcetera etcetera. De scootterrijders zijn blij, ondernemers zijn blij en er is schonere lucht. Het kost wel geld natuurlijk, maar voor schone lucht moet de gemeente wel wat over hebben. Nou ben ik zelf alsnog tegen bovenstaand plan maar dan had ik in ieder geval de ambitie gezien en had iedereen geprofiteerd.
Oh ja, die zijn er ook nog. Absurd eigenlijk. Je handelt in een toegelaten product waarvan de wetgever heeft gezegd "voldoet keurig aan de eisen, mag op de Nederlandse markt verkocht worden", maar door de lokale overheid eventjes onverkoopbaar en de facto waardeloos is gemaakt.quote:
Zat het zelfde te denken. Brommers worden meestal toch voor kortere afstanden gebruikt dus zou een prima vervanger kunnen zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Op zich ben ik ook absoluut niet tegen de transitie naar de elektrische scooter en het uitfaseren van de benzine brommer. Helaas heeft de elektrische scooter nog veel nadelen.
De actieradius is vrij beperkt en laadtijd van de accu's is behoorlijk lang, en er is niet voor alle modellen elektrische scooters een snellader. Daar komt ook nog bij dat je bij veel modellen elektrische scooters de buddy seat moet openen en open houden om de accu op te laten. Zo kun je hem tijdens het laden natuurlijk niet onbeheerd ergens laten staan. Hier is een taak voor de fabrikanten van elektrische scooters om hier verandering in te brengen.
Overheden zouden de elektrische scooter aantrekkelijker kunnen maken door meer openbare laadgelegenheden aan te leggen, die ook gewoon 24 uur per dag gebruikt kunnen worden.
De gemeenteraad van Nijmegen heeft eind 2022 al het besluit genomen om per 1 januari 2028 de benzine brommer in de ban te doen. Dan hebben we het dus over een periode van iets meer dan vijf jaar. Maar afhankelijk van hoe je ermee rijdt en hoe je hem onderhoudt, kan een benzine brommer al gauw 10 jaar mee.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:07 schreef MoreDakka het volgende:
Iets meer dan 2,5 jaar. Voor heel veel mensen is zo'n ding een flinke investering waar je toch verwacht minstens 5 jaar mee te doen. Uitzondering zijn wellicht jongeren die er twee jaar mee doen van 16 tot hun rijbewijs.
De mijne ging ongeveer 90, snel genoeg. Bovendien werd het een beetje listig met die verhoogde vering, daar waren die brommers eigenlijk niet op gebouwd. Maar goeie genade wat waren dat vreselijk coole voertuigen met al die Moto X Fox versiersels en dergelijke. De Helmen waren ook geweldig.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:20 schreef ToT het volgende:
[..]
Die van mij heb ik nooit over de 95 km/u durven te laten rijden!
Ja, dat is het idee. De gemeentes moeten het zelf maar uitzoeken en Den Haag er niet mee lastig vallen. De regering moet ook zo klein mogelijk zijn en het zoveel mogelijk overlaten aan het bedrijfsleven. Dit is een subsidie aan de lokale fietsenwinkels.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Oh ja, die zijn er ook nog. Absurd eigenlijk. Je handelt in een toegelaten product waarvan de wetgever heeft gezegd "voldoet keurig aan de eisen, mag op de Nederlandse markt verkocht worden", maar door de lokale overheid eventjes onverkoopbaar en de facto waardeloos is gemaakt.
Denk je even in hoe raar het zou zijn als dergelijk lokaal ingrijpen ook met andere producten gangbaar zou zijn, en hoe onwerkbaar een land daarmee zou worden. In Appelscha mag je hamburgers verkopen, in Haarlem niet, in Utrecht alleen vegetarische, in Lelystad alleen in daarvoor aangewezen winkelstraten. Kan toch niet? We zijn een klein land, en er is uniforme regelgeving. Laat het daarbij.
Er wordt al gewerkt aan banden voor EV's die langer meegaan en dus minder slijten.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:22 schreef ToT het volgende:
En ja, straks alleen maar elektrisch vervoer in de binnensteden. Fijnstofuitstoot als een malle door de slijtage van de banden alleen, maar hee: alles voor een schonere lucht he!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |