Of ze stappen gewoon in de autoquote:Op woensdag 16 april 2025 15:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die krijgen dus nog meer fatbike-shit over zich heen straks. Wat nog erger is want die hoor je amper aankomen en er zitten bijkans nog grotere debieltjes op dan op die brommers.
Die dingen zijn dan ook echt heel vervuilend. De oude zonder katalysator helemaal..maar die zie je echt helemaal nooit meer.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Klopt. Voor zover ik me herinner mogen tweetakt brommers sinds 2011 niet meer verkocht worden. Dat wil zeggen, er gingen toen nieuwe milieunormen gelden waar tweetakt onmogelijk aan kon voldoen.
Twee decennia? Maar er maar rustig vijf decennia van. In 1974 kwamen er al nieuwe emissie eisen waardoor tweetakt auto's niet meer in Nederland verkocht mochten worden. Dat betrof toen de Wartburg en de Trabant uit de toenmalige DDR.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Als schone lucht leidend was geweest dan waren tweetaktbrommers 2 decennia geleden al uitgefaseerd.
Het is ook helemaal terecht dat ze niet meer verkocht mogen worden. Dat ze sinds 2011 niet meer verkocht mogen worden, betekent dat de tweetakt brommers die nu nog rondrijden allemaal ouder dan 14 jaar zijn. Daar zullen er dus nog maar heel weinig van rondrijden.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Die dingen zijn dan ook echt heel vervuilend. De oude zonder katalysator helemaal..maar die zie je echt helemaal nooit meer.
Precies. Ik weet wel dat moderne viertakt brommers injectie systemen en katalysatoren hebben. Kan me niet voorstellen dat die dus meer uitstoten dan een beetje moderne autoquote:Op woensdag 16 april 2025 16:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is ook helemaal terecht dat ze niet meer verkocht mogen worden. Dat ze sinds 2011 niet meer verkocht mogen worden, betekent dat de tweetakt brommers die nu nog rondrijden allemaal ouder dan 14 jaar zijn. Daar zullen er dus nog maar heel weinig van rondrijden.
Het zijn al lang niet meer alleen jongeren die brommer rijden. Er wordt door mensen van bijna alle leeftijden brommer gereden. Daar zitten ook mensen bij die om uiteenlopende redenen van de brommer afhankelijk zijn, bijvoorbeeld omdat het openbaar vervoer voor hun behoeftes geen goed alternatief (en duur!!!) is, omdat de elektrische scooter door de beperkte actieradius of door de lange oplaadtijd geen goed alternatief is, of omdat ze geen geld hebben om een auto te kopen of het zelfs na veel pogingen niet gelukt is om het rijbewijs te halen.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:37 schreef Discombobulate het volgende:
Wie rijdt er überhaupt nog op die dingen. Toen ik op de middelbare school zat had iedereen een brommer. Nu zie ik al die scholieren op fatbikes of elektrische fietsen, hooguit een enkele keer nog een brommer.
Dat, plus ze nemen minder ruimte in dan een auto. Voor stadsvervoer kunnen die dingen best handig zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Precies. Ik weet wel dat moderne viertakt brommers injectie systemen en katalysatoren hebben. Kan me niet voorstellen dat die dus meer uitstoten dan een beetje moderne auto
Dat is ook mijn punt, we lijken weer terug naar de stadstaten te gaan met die completen willekeur aan regels en milieuzones.quote:Op woensdag 16 april 2025 14:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als schone lucht leidend was geweest dan waren tweetaktbrommers 2 decennia geleden al uitgefaseerd. Die zijn namelijk vaak 1000 keer vuiler dan een oude diesel vrachtwagen. Ik heb geen enkel probleem met dat soort maatregelen, op zich.
Maar we hebben een openbare weg in Nederland en daar gaat de rijksoverheid over. Als je in Arnhem een brommer mag rijden mag je daarop ook naar Nijmegen rijden. Belachelijk dat het van de deugdrang van een gemeenteraad afghangt of je de stad binnen mag. En dan die subsidieregeling, weer de overheid die van twee kanten macht over de burger neemt en maximale bemoeienis nastreeft.
Eerder dat alles wat niet elektrisch is niet goed is. Met een verouderd beeld van bromfietsen. Een andere logische verklaring zie ik niet zo snel.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat, plus ze nemen minder ruimte in dan een auto. Voor stadsvervoer kunnen die dingen best handig zijn.
Kijk, ik snap best dat het beter zou zijn als al die dingen elektrisch zouden zijn en als ze daarmee ook dezelfde actieradius hebben. Prima. Maar dat is niet de realiteit en dan had je jaren geleden al moeten beginnen met de inruilacties. Dat men dat niet doet komt denk ik ook omdat men in dat soort partijen nog steeds denkt dat bezit van een vervoersmiddel slecht is.
En het kost je in de stad nóg meer parkeerplaatsen.quote:Op woensdag 16 april 2025 16:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Deze maatregel zal dus ook mensen treffen die naast hun brommer ook een auto hebben. Die zullen na in werking treding van het bromverbod dus voor iedere verplaatsing de auto nemen. En dan heb je het milieu dus een enorme dienst bewezen.
Volgens mij hebben ze gewoon helemaal geen beeld van wat dan ook. Ze lijken er nog trots op te zijn zelfs:quote:Op woensdag 16 april 2025 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Eerder dat alles wat niet elektrisch is niet goed is. Met een verouderd beeld van bromfietsen. Een andere logische verklaring zie ik niet zo snel.
'Zou misschien kunnen zijn'. Het is om te kotsen eigenlijk, de minachting die hier van uit gaat. Ik durf er veel geld op te zetten dat deze mensen nul komma nul kennis hebben over de markt voor tweedehandse elektrische scooters en dat er helemaal niemand binnen die partijen er over nagedacht heeft dat het misschien handig zou kunnen zijn om dat even te onderzoeken van tevoren. Walgelijk gedrag dit.quote:Ook een tweedehands elektrisch exemplaar zou voor sommigen misschien een optie kunnen zijn.
2028 is ook nog best wel een tijdquote:Op woensdag 16 april 2025 16:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat, plus ze nemen minder ruimte in dan een auto. Voor stadsvervoer kunnen die dingen best handig zijn.
Kijk, ik snap best dat het beter zou zijn als al die dingen elektrisch zouden zijn en als ze daarmee ook dezelfde actieradius hebben. Prima. Maar dat is niet de realiteit en dan had je jaren geleden al moeten beginnen met de inruilacties. Dat men dat niet doet komt denk ik ook omdat men in dat soort partijen nog steeds denkt dat bezit van een vervoersmiddel slecht is.
Iets meer dan 2,5 jaar. Voor heel veel mensen is zo'n ding een flinke investering waar je toch verwacht minstens 5 jaar mee te doen. Uitzondering zijn wellicht jongeren die er twee jaar mee doen van 16 tot hun rijbewijs.quote:Op woensdag 16 april 2025 17:05 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
2028 is ook nog best wel een tijd
Klopt daarom zet ik ook mijn vraagtekens hierbijquote:Op woensdag 16 april 2025 17:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Iets meer dan 2,5 jaar. Voor heel mensen is zo'n ding een flinke investering waar je toch verwacht minstens 5 jaar mee te doen.
Ik vraag me vooral af hoeveel effect dit nou gaat hebben. Het komt behoorlijk disproportioneel en symbolisch overquote:Op woensdag 16 april 2025 17:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt daarom zet ik ook mijn vraagtekens hierbij
Dat vraag ik me ook af, vind het eerlijk gezegd een beetje burgertje pesten weerquote:Op woensdag 16 april 2025 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af hoeveel effect dit nou gaat hebben. Het komt behoorlijk disproportioneel en symbolisch over
Ik denk dat ook als je links bent en denkt dat het goed zou zijn als alle scooters verdwijnen dat je tegen dit plan moet zijn. Het kan allemaal zoveel beter als dat je doel is. Bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 16 april 2025 17:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt daarom zet ik ook mijn vraagtekens hierbij
Die van mij heb ik nooit over de 95 km/u durven te laten rijden!quote:Op woensdag 16 april 2025 14:37 schreef Hathor het volgende:
Moest even terugdenken aan mijn tienerjaren met mijn Honda MT5
Als linkse stemmer ben ik het volledig met je eensquote:Op woensdag 16 april 2025 17:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk dat ook als je links bent en denkt dat het goed zou zijn als alle scooters verdwijnen dat je tegen dit plan moet zijn. Het kan allemaal zoveel beter als dat je doel is. Bijvoorbeeld:
- Onderzoek of de markt voor elektrische scooters (zowel nieuw als tweedehands) daadwerkelijk volwassen genoeg is om de huidige vloot te vervangen, en zo niet of die markt dan aan te jagen is
- Zo ja, begin met inruilacties waar de gemeente desnoods zelf aan inkoop van elektrische scooters doet, zonder dat het de burger geld kost
- Verbiedt lokaal de verkoop van nieuwe en tweedehands scooters en compenseer de ondernemers en zorg er voor dat ze aantrekkelijk zelf elektrische scooters kunnen bevoorraden
Etcetera etcetera. De scootterrijders zijn blij, ondernemers zijn blij en er is schonere lucht. Het kost wel geld natuurlijk, maar voor schone lucht moet de gemeente wel wat over hebben. Nou ben ik zelf alsnog tegen bovenstaand plan maar dan had ik in ieder geval de ambitie gezien en had iedereen geprofiteerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |