abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217331267
quote:
Dodenherdenking op enkele plaatsen dag eerder om zondagsrust

DEN HAAG - Op meerdere plaatsen in het land wordt dit jaar op 3 mei stilgestaan bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, omdat 4 mei op een zondag valt. Onder meer in Staphorst, Genemuiden en Opheusden is de dodenherdenking een dag eerder om de christelijke zondagsrust te respecteren.
Beeld ter illustratie.

„Voor ons is de zondag geen optie”, laat een vrijwilliger van de Stichting Koningsdag en 4 en 5 mei Opheusden weten. Van de mensen die normaal gesproken bij de dodenherdenking in het Gelderse dorp aanwezig zijn, is zo’n 90 procent gelovig, schat hij in. „Als we die dit jaar op 4 mei zouden organiseren, zouden er geen mensen zijn. En we willen echt samen met de inwoners herdenken.”

Ook in Staphorst is de herdenking een dag vervroegd zodat zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen, laat een woordvoerder van de organisatie weten. De herdenking in het Overijsselse dorp bestaat onder meer uit een stille tocht, een toespraak van de burgemeester, kransleggingen en twee minuten stilte.

Dodenherdenking „niet afhankelijk van de dag”

De organisatie achter de dodenherdenking in het Utrechtse dorp Elst meldde eerder dat het herdenken van doden „niet afhankelijk is van de dag van de week” en dat daar ook op zondag ruimte voor moet zijn. Toch heeft de organisatie besloten de herdenking op 3 mei te laten plaatsvinden, omdat veel inwoners van Elst grote waarde hechten aan de zondagsrust en een herdenking op die dag „zeer ongewenst” zouden vinden.

De gemeente Urk laat weten nog een besluit te moeten nemen over wanneer de dodenherdenking plaatsvindt. In 2014, de vorige keer dat 4 mei op een zondag viel, pleitten sommige inwoners van het vissersdorp ervoor om de herdenking niet te verplaatsen naar zaterdag. Dat gebeurde toen wel.
Regering kiest nationale dag

Plaatsen met een grote christelijke gemeenschap wijken vaker uit naar de zaterdag als 4 mei op een zondag valt. De Nationale Herdenking werd tussen 1946 en 1968 ook vaak naar 3 mei verschoven als 4 mei een zondag was. In 1968 besloot de regering dat deze herdenking altijd op 4 mei moest worden gehouden, ongeacht de dag van de week
https://www.telegraaf.nl/(...)erder-om-zondagsrust

Omdat ik zelf volledig allergisch ben (geworden) voor elke vorm van religieus gedram pleit ik altijd voor onzichtbare geloofsbeleving. Geloven doe je maar echter je eigen voordeur of in het clubhuis maar val anderen er niet mee lastig.

Doorgaans heb je niet veel last van de refo's en de grefo's en ook steekpartijen in naam van deze heer komen eigenlijk niet voor maar op het gebied van de gedwongen zondagsrust blazen ze aan mooi partijtje mee als het gaat om religieuze dwingelandij.
Zo worden in veel normale landen de verkiezingen op een zondag gehouden maar wij zitten vast aan de doordeweekse woensdag om de CU en SGP stemmers tegmoet te komen.
En ook het instituut Dodenherdenking gaat weer eens voor de bijl. Deze serieuze en ingetogen plechtigheid moet opschuiven naar de stapavond, want gezopen wordt er op de biblebelt.

Volstrekt belachelijk en in strijd met het door de regering afgekondigde beleid.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_217331306
Als ze het daar plaatselijk over eens zijn om het op zaterdag te doen, prima. Laat ze lekker.
  donderdag 10 april 2025 @ 08:36:50 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217331376
Geen 2 minuten stilte vanwege zondagsrust :P

Maargoed, ik snap dat ze alles eromheen bedoelen. Moeten ze zelf weten.
  donderdag 10 april 2025 @ 09:04:23 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217331496
Moeten zij weten.
Huilen dan.
pi_217331559
Moeten hun weten.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_217331609
Zoals hierboven al gezegd wordt, zolang het plaatselijk is helemaal prima. Vond die discussie met die bekerfinale paar jaar geleden irritanter (Spakenburg die niet op zondag wilde spelen en dat dan misschien de hele finale verplaatst moest worden). :')
pi_217332317
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 08:36 schreef herverwijderd het volgende:
Geen 2 minuten stilte vanwege zondagsrust :P

Maargoed, ik snap dat ze alles eromheen bedoelen. Moeten ze zelf weten.
Dat staat er niet, ze doen alleen niets gezamenlijks

Ik mag in ieder geval aannemen dat ze ook in Staphorst op 4 mei om 20:00 hun muil dicht houden
  donderdag 10 april 2025 @ 11:53:29 #8
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217332601
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:09 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

Ik mag in ieder geval aannemen dat ze ook in Staphorst op 4 mei om 20:00 hun muil dicht houden
We kunnen alleen maar hopen.
  donderdag 10 april 2025 @ 12:45:07 #9
3542 Gia
User under construction
pi_217332909
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 08:14 schreef quo_ het volgende:

[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)erder-om-zondagsrust

Omdat ik zelf volledig allergisch ben (geworden) voor elke vorm van religieus gedram pleit ik altijd voor onzichtbare geloofsbeleving. Geloven doe je maar echter je eigen voordeur of in het clubhuis maar val anderen er niet mee lastig.

Doorgaans heb je niet veel last van de refo's en de grefo's en ook steekpartijen in naam van deze heer komen eigenlijk niet voor maar op het gebied van de gedwongen zondagsrust blazen ze aan mooi partijtje mee als het gaat om religieuze dwingelandij.
Zo worden in veel normale landen de verkiezingen op een zondag gehouden maar wij zitten vast aan de doordeweekse woensdag om de CU en SGP stemmers tegmoet te komen.
En ook het instituut Dodenherdenking gaat weer eens voor de bijl. Deze serieuze en ingetogen plechtigheid moet opschuiven naar de stapavond, want gezopen wordt er op de biblebelt.

Volstrekt belachelijk en in strijd met het door de regering afgekondigde beleid.
Het is niet landelijk op 3 mei, maar alleen in die plaatsen. Moeten ze lekker zelf weten. De nationale dodenherdenking blijft gewoon op 4 mei. Dus maak je niet zo druk.
pi_217333459
De jaarlijkse Nationale Holocaust Herdenking in Amsterdam is altijd op de laatste zondag van januari. Nu geldt de zondag voor de meeste mensen die toen in de Holocaust zijn vermoord en voor hun nabestaanden in principe als een gewone werkdag, maar niet voor allemaal.

Sinti en Roma hebben zich in hun geschiedenis meestal bekeerd tot de dominante godsdienst van het land waar ze woonden. In Turkije werden ze moslim, in Oost-Europa orthodox, in Zuid- en West-Europa katholiek en in Noord-Europa protestants. Misschien zaten daar ook wel gereformeerden bij voor wie een herdenking op zondag bezwaarlijk is.

Onder de vermoorde joden bevonden zich ook joden die weliswaar in een joodse familie geboren waren, maar zich later tot het christelijk geloof hebben bekeerd.

Daar wordt dus bij de keuze voor de zondag als herdenkingsdag voor de Holocaust dus geen rekening mee gehouden.
  donderdag 10 april 2025 @ 14:52:24 #11
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_217333664
Jezus, straks verplaatsen ze Koningsdag nog
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 10 april 2025 @ 14:55:26 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_217333686
Oke.
pi_217333713
quote:
10s.gif Op donderdag 10 april 2025 14:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
Dat doen ze ook. Als 27 april op een zondag valt, zoals dit jaar, dan wordt Koningsdag op zaterdag 26 april gevierd.
pi_217334140
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 14:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat doen ze ook. Als 27 april op een zondag valt, zoals dit jaar, dan wordt Koningsdag op zaterdag 26 april gevierd.
Sarcasme is lastig te herkennen voor je?
  donderdag 10 april 2025 @ 15:40:38 #15
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217334144
Heel goed, zondag moet je gaan bidden
Je bent een waardeloze agent.
  donderdag 10 april 2025 @ 15:41:49 #16
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_217334148
Alsof God je straft omdat 4 mei op een zondag is. Bekrompen gedoe altijd.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_217338231
Geloof :') hoe kansloos weer.
pi_217338335
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 15:40 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Heel goed, zondag moet je gaan bidden
klinkt als werk, mag dus niet |:)
pi_217338421
24/7 oorlogshitserij op tv en een dagje dodenherdenking tussendoor.
  zaterdag 12 april 2025 @ 10:56:39 #20
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_217347508
Wat maakt dat uit ? Als ze dat prettig vinden : gewoon doen hoor.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_217348798
iedere dag rust
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  zaterdag 12 april 2025 @ 14:21:48 #22
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_217348831
Mooi, dat geeft mogelijkheden! Allemaal naar Staphorst, Genemuiden, Urk, Flutkutseradeel en Heere-Jezusveen om op 4 mei daar alvast te starten met de 5 mei viering! Lijkt mij echt geweldig, met tienduizenden tegelijk de biblebelt een zondag onveilig maken met drank, weed, satanische muziek en vooral heel veel bloot!

Daar moeten we een Project X moment van kunnen maken!
  zaterdag 12 april 2025 @ 14:26:14 #23
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_217348849
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:09 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

Tuurlijk, ze nemen immers zondagsrust.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_217348857
Goed nieuws voor eventuele toekomstige bezetters, val daar op een zondag binnen :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217348869
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 14:21 schreef mcmlxiv het volgende:
Mooi, dat geeft mogelijkheden! Allemaal naar Staphorst, Genemuiden, Urk, Flutkutseradeel en Heere-Jezusveen om op 4 mei daar alvast te starten met de 5 mei viering! Lijkt mij echt geweldig, met tienduizenden tegelijk de biblebelt een zondag onveilig maken met drank, weed, satanische muziek en vooral heel veel bloot!

Waar is dat feestje?

Bekijk deze YouTube-video
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217353173
Ik kan het helaas niet meer terug vinden. Nico Dijkshoorn schreef hier een fantastische column over de laatste ker dat dit voor kwam.

Strekking: het leed van die miljoenen weegt natuurlijk niet op tegen het leed van die ene.
  zondag 13 april 2025 @ 13:25:56 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217356186
quote:

Wat een lef.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 13 april 2025 @ 13:48:02 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217356404
Dit is voor mij een gevalletje "leven en laten leven". Als ze binnen die gemeenten draagvlak hebben om die plechtigheid een dag eerder te doen.

Wie per se op 4 mei mee wil doen kan dan naar de Dam of voor de tv.
pi_217356409
quote:

Door deze mentaliteit krijg je vanzelf steeds moskeeën.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 13 april 2025 @ 17:11:32 #30
403588 mcmlxiv
pi_217359162
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 13:48 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Door deze mentaliteit krijg je vanzelf steeds moskeeën.
Ik ben niet kieskeurig in mijn afkeer van georganiseerde religies hoor. Het zijn allemaal vormen van misdadige organisaties van hetzelfde niveau als de ergste maffia-families.

Religie bestaat omdat we de meest gruwelijke vormen van geestelijke mishandeling vanaf baby leeftijd toestaan. Indoctrinatie, angst inprenten, afkeer en walging aanleren gedurende de gehele jeugd, dat is de kern van het bestaan van elke georganiseerde religie. Het is een zichzelf instandhoudende zieke machine die in niets anders is dan hoe kindermisbruik over gaat van generatie op generatie. Kerkelijk opgevoede mensen zijn structureel getraumatiseerd, die kun je helaas hún neiging dat trauma over te brengen naar hun eigen kinderen niet aanrekenen, dat is de kern van de ziekte van het systeem.

Dat zieke systeem is ook de beste aanwijzing dat er geen god kan bestaan. Een echte God zou walgen van elke vorm van georganiseerde religie zoals wij die hebben ontwikkeld. Of dat nu islam, christendom of welke andere vorm dan ook is.
pi_217359583
Sommige dingen zijn belangrijker dan je zondagsrust lijkt me, maar goed, ze doen maar.
pi_217359789
Krijg je anders rode vlekken als je naar Nederland 1 kijkt om 20:00??
  zondag 13 april 2025 @ 18:06:54 #33
33189 RM-rf
1/998001
pi_217359944
quote:
En ook het instituut Dodenherdenking gaat weer eens voor de bijl.
Vind je niet een beetje dat je hier zelf aan het Dramaqueen-en bent?

"het instituut Dodenherdenking" wordt helemaal niet 'aangetast' enkel omdat in een paar gemeentes als Staphorst, Genemuiden en Opheusden het lokale comité besluit het een dagje eerder te houden omdat daar gewoon veel streng gelovigen wonen en in deze gemeentes de organisatie dat zo besluit it praktische overweging...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217360054
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 17:52 schreef CofyFerkeert het volgende:
Krijg je anders rode vlekken als je naar Nederland 1 kijkt om 20:00??
Mensen die bezwaar hebben tegen Dodenherdenking op zondag, hebben vaak ook geen televisie. En als ze wel televisie hebben, kijken ze niet op zondag.
  zondag 13 april 2025 @ 18:15:54 #35
1234 HiZ
Istanbullu
pi_217360059
Toen ik dit las had ik echt: 'what the actual fuck?'. Alsof het gaat om een hedonistische orgie in plaats van stil staan bij de slachtoffers van oorlogen.

Het restant aan gereformeerden is ondertussen niet meer te onderscheiden van Jehova's Getuigen.
pi_217360314
Woon in een dorp naast Opheusden en kijk er niet vreemd van op. Daar is dat verplaatsen prima en val je buiten de boot als je daar een punt van maakt. Het is een dorp van het kaliber dat ze op zondag auto's gaan tegenhouden als je er toevallig rijdt. Zelfs als het om wegenwachten gaat.

Laat ze lekker in hun waarde. Die andere dorpen zullen hetzelfde kaliber zijn.
  zondag 13 april 2025 @ 18:36:53 #37
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217360358
quote:

Bluf.
pi_217360375
Ik vind het onzin maar ik woon daar gelukkig niet dus ze doen maar
pi_217360385
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2025 17:11 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Ik ben niet kieskeurig in mijn afkeer van georganiseerde religies hoor. Het zijn allemaal vormen van misdadige organisaties van hetzelfde niveau als de ergste maffia-families.

Religie bestaat omdat we de meest gruwelijke vormen van geestelijke mishandeling vanaf baby leeftijd toestaan. Indoctrinatie, angst inprenten, afkeer en walging aanleren gedurende de gehele jeugd, dat is de kern van het bestaan van elke georganiseerde religie. Het is een zichzelf instandhoudende zieke machine die in niets anders is dan hoe kindermisbruik over gaat van generatie op generatie. Kerkelijk opgevoede mensen zijn structureel getraumatiseerd, die kun je helaas hún neiging dat trauma over te brengen naar hun eigen kinderen niet aanrekenen, dat is de kern van de ziekte van het systeem.

Dat zieke systeem is ook de beste aanwijzing dat er geen god kan bestaan. Een echte God zou walgen van elke vorm van georganiseerde religie zoals wij die hebben ontwikkeld. Of dat nu islam, christendom of welke andere vorm dan ook is.
Alleen stierf Jezus ook voor jou.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 13 april 2025 @ 18:43:24 #40
403588 mcmlxiv
pi_217360452
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 18:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bluf.
Het fok forum moet dat toch kunnen?

Interessant genoeg zal dan ook blijken dat de bevolking van deze christelijke paradijzen een heel ander idee hebben over naastenliefde dan in hun eigen boekje staat. Qua agressie en gewelddadig optreden zijn onze gereformeerde vrienden vrij eenvoudig te triggeren tot best indrukwekkende hoogtepunten.
  zondag 13 april 2025 @ 18:46:57 #41
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 13 april 2025 @ 18:48:03 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217360554
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 18:43 schreef mcmlxiv het volgende:
Je durft niet alleen?

quote:
Interessant genoeg zal dan ook blijken dat de bevolking van deze christelijke paradijzen een heel ander idee hebben over naastenliefde dan in hun eigen boekje staat. Qua agressie en gewelddadig optreden zijn onze gereformeerde vrienden vrij eenvoudig te triggeren tot best indrukwekkende hoogtepunten.
Laat maar eens zien dan.
  zondag 13 april 2025 @ 19:50:12 #43
403588 mcmlxiv
pi_217361254
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je durft niet alleen?
[..]
Laat maar eens zien dan.
In je eentje is project X niet echt indrukwekkend hè?

Tja Urk en Staphorst hebben een aardige historie van gewelddadig optreden tegenover mensen waar ze het niet mee eens zijn. Sinterklaas, COVID, Marokkanen, zijn goede redenen gebleken om de term naastenliefde een geheel nieuwe betekenis te geven.
  zondag 13 april 2025 @ 20:54:12 #44
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_217361827
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 19:50 schreef mcmlxiv het volgende:

In je eentje is project X niet echt indrukwekkend hè?
Je durft gewoon niet, geef dat nou maar gewoon toe met je grote bek.

quote:
Tja Urk en Staphorst hebben een aardige historie van gewelddadig optreden tegenover mensen waar ze het niet mee eens zijn. Sinterklaas, COVID, Marokkanen, zijn goede redenen gebleken om de term naastenliefde een geheel nieuwe betekenis te geven.
Gewoon je stadse verbodsfratsen bij je houden en anderen daar niet mee vervelen zou al een heel stuk schelen.
pi_217363125
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 18:43 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Je klinkt als een expert. Vertel.
  dinsdag 15 april 2025 @ 18:52:15 #46
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217378314
Ik gun ze daar op 3 mei een parade vol met nichten die windmolens draaien met hun piemels.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 15 april 2025 @ 18:56:42 #47
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217378358
quote:
10s.gif Op donderdag 10 april 2025 14:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
_O- _O- _O-

PS; je weet dat dit inderdaad het geval is? ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 15 april 2025 @ 18:59:38 #48
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217378382
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2025 18:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Mensen die bezwaar hebben tegen Dodenherdenking op zondag, hebben vaak ook geen televisie. En als ze wel televisie hebben, kijken ze niet op zondag.
De ironie; moeite hebben met twee minuten stilte.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217378528
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 23:23 schreef stalybridge het volgende:
Ik kan het helaas niet meer terug vinden. Nico Dijkshoorn schreef hier een fantastische column over de laatste ker dat dit voor kwam.

Strekking: het leed van die miljoenen weegt natuurlijk niet op tegen het leed van die ene.
Deze denk ik: https://www.nu.nl/column-donderdag/1508720/uitrusten-van-god.html
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 18 april 2025 @ 20:33:15 #50
862 Arcee
Look closer
pi_217406353
quote:
Ja, als ze echt zondagsrust willen laten ze dan eens stoppen met het luiden van kerkklokken op zondagochtend.
Als jij wou dan verfde jij de wolken blauw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')