abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 9 april 2025 @ 15:16:22 #1
236264 crew  capricia
pi_217326663
Trump komt met importtarief van 25 procent voor Europese producten: ‘EU opgericht om VS te naaien’
De Amerikaanse president Donald Trump zegt snel nieuwe importheffingen aan te kondigen die zijn gericht tegen de Europese Unie. Het gaat om tarieven van 25 procent die onder andere gaan gelden voor auto’s uit Europa, zei de president na een kabinetsbijeenkomst.

,,We zullen het erg snel aankondigen en het zal, over het algemeen, om 25 procent gaan”, zei de president bij zijn eerste kabinetsvergadering. De heffingen gelden voor auto’s en veel andere producten, voegde hij eraan toe.

Bij dezelfde vergadering beweerde Trump dat de EU is opgericht ‘om de Verenigde Staten te naaien’. In het verleden was de Amerikaanse regering juist voorstander van de oprichting van het landenblok en uitbreiding naar Oost-Europese lidstaten.

Canada en Mexico kunnen vanaf 2 april importheffingen verwachten van 25 procent, zei de president. Eerder was er sprake van dat de buurlanden van de VS in maart met dit soort heffingen te maken zouden krijgen. ,,De handelstarieven gaan door. Niet alle, maar wel veel”, aldus de president.

Oekraïne
Trump zei ook dat het aan de Europeanen is, en niet aan de Verenigde Staten, om Oekraïne veiligheidsgaranties te geven als onderdeel van een plan om het conflict met Rusland op te lossen. ,,Ik ga geen veiligheidsgaranties geven. We gaan Europa vragen om het te doen omdat, Europa hun directe buur is, maar we gaan ervoor zorgen dat alles goed gaat.’’

De Amerikaanse president zei ook dat Oekraïne het lidmaatschap van de Navo kan ‘vergeten’. ,,De Navo was waarschijnlijk de reden dat deze hele zaak überhaupt begon”, zei Trump over de Russische invasie in Oekraïne.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-te-naaien~a94a038f/

Niet mijn OP
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 9 april 2025 @ 15:17:23 #2
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217326668
Niet mijn OP vriend
pi_217326669
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:09 schreef SymbolicFrank het volgende: [..] Dat zal niet mals zijn. Maar ik weet niet of je dat nu al kunt zeggen.
De staatsschuld is 36 biljoen dus een half procent is 180 miljard per jaar. Nu wordt er natuurlijk gefaseerd geherfinancierd dus het zal langzaam oplopen. Belangrijker is dat het tekort op de begroting nog forser wordt door verlies aan economische groei.
  Moderator woensdag 9 april 2025 @ 15:18:24 #4
236264 crew  capricia
pi_217326674
The empire strikes back.

Heffingen op vleesproducten en cosmetica: EU slaat terug in handelsoorlog met VS - https://nos.nl/l/2562951
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217326676
Is de hele lijst al ergens te vinden?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217326679
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Amerika is anders, China is een totalitair regime dat geen oog heeft voor mensenrechten. Moet en wil je daar zaken mee blijven doen omdat het geld oplevert?
Er is niet voor niks een Europees mandaat om de Chinese afhankelijkheid in te perken en onze eigen belangen veilig te stellen omdat we voorbij dreigen te worden gestreefd inclusief onze eigen tariffs tegen China. Eigenlijk exact wat Trump altijd heeft geroepen.
Laten we wel wezen; als we alleen samenwerken, importeren en exporteren naar landen waar mensenrechten hoog in het vaandel staan dan gaat dat ten koste van onze eigen welvaart want dan zal alles stervensduur worden. Over tijd zul je zien dat als China ook iets aan die mensenrechten moet gaan doen omdat de economie gaat stagneren. Ik zag hier van de week nog een bron voorbij komen die stelde dat het gemiddelde salaris van Chinezen in 10 jaar tijd met 400% zijn gestegen. Ten eerste is die groei niet houdbaar en ten tweede staat daar een bepaalde vorm van welvaart tegenover. Uiteindelijk zal er in China een revolutie plaats gaan vinden en zullen ze daar ook meer aandacht krijgen voor mensenrechten. Zoals het er nu uit gaat zien lijkt Amerika de rol van China weer op zich te willen nemen. Daar kunnen wij in Europa eigenlijk alleen maar van profiteren ten baten van onze welvaart.

Het probleem is dat we leven in een wereld waarin geld en economie vaak belangrijker worden gevonden dan mensenrechten of idealen. Natuurlijk zou het mooi zijn als we alleen handelden met landen die mensenrechten serieus nemen, maar dan wordt alles hier veel duurder. We zijn nu eenmaal sterk verbonden met China, en dat verander je niet van de ene op de andere dag.

Europa probeert nu ook minder afhankelijk te worden van China, net zoals Trump dat destijds riep voor Amerika. Het verschil is alleen dat wij het hier wat netter proberen aan te pakken, met regels en beleid in plaats van plotselinge tarieven.

Toch moeten we ook eerlijk zijn: als we dingen hier willen blijven produceren of inkopen zonder goedkope Chinese spullen, dan gaat dat gewoon meer kosten. Dat voelt vervelend, maar het kan op de lange termijn wel zorgen voor meer eigen productie, innovatie en minder afhankelijkheid. Alleen in de tussentijd gaan we het allemaal wel merken in onze portemonnee.

De vraag is of we dat willen accepteren. Gezien het feit dat we nu al niet aan MBO-ers kunnen komen die het werk uit willen voeren vraag ik me ten eerste al af of het überhaupt haalbaar zou zijn.
  woensdag 9 april 2025 @ 15:19:43 #7
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217326683
Goed zo doorgaan met straffen

quote:
EU-landen geven groen licht: hogere importheffingen op duizenden Amerikaanse producten
author avatar
Alexander Bakker

Aangepast: 1 min geleden4 min geledenin Nieuws

Brussel - Van make-up tot jeans en tabak. Vanaf volgende week kunnen duizenden Amerikaanse producten in Europa fors duurder worden door een ‘tegenheffing’ van 25 procent. EU-lidstaten hebben woensdag groen licht gegeven voor hogere importtarieven. Het is een reactie op heffingen die president Donald Trump vorige maand invoerde op staal en aluminium uit de Europese Unie.
quote:
VDe hogere importheffingen op Amerikaanse goederen gaan op verschillende momenten in. Zo wordt het invoeren van Harley Davidsons en jeans vanaf volgende week dinsdag duurder. Het gaat om hetzelfde pakket tegenmaatregelen als tijdens het eerste presidentschap van Trump.

Vanaf 15 mei wordt de lijst aangevuld met nog eens duizenden andere Amerikaanse producten, variërend van kleding tot cosmetica en sinaasappelsap.
Per 1 december worden bepaalde landbouwproducten zoals sojabonen en noten onderworpen aan hogere tarieven.

Het gaat in veel gevallen om goederen die Republikeinse staten raken.De hogere importheffingen op Amerikaanse goederen gaan op verschillende momenten in.

Zo wordt het invoeren van Harley Davidsons en jeans vanaf volgende week dinsdag duurder.
Het gaat om hetzelfde pakket tegenmaatregelen als tijdens het eerste presidentschap van Trump.

Vanaf 15 mei wordt de lijst aangevuld met nog eens duizenden andere Amerikaanse producten, variërend van kleding tot cosmetica en sinaasappelsap.

Per 1 december worden bepaalde landbouwproducten zoals sojabonen en noten onderworpen aan hogere tarieven. Het gaat in veel gevallen om goederen die Republikeinse staten raken.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217326692
Apple Dethroned by Microsoft As Top-Valued Company Amid Tariff Fears
https://www.macrumors.com(...)st-valuable-company/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_217326695
Derde wereldoorlog nu echt begonnen
pi_217326767
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:18 schreef capricia het volgende:
The empire strikes back.

Heffingen op vleesproducten en cosmetica: EU slaat terug in handelsoorlog met VS - https://nos.nl/l/2562951
Als zowel China als de EU voet bij stuk blijven houden, dan krijgt de VS het heel snel heel zwaar.
De EU en China uiteraard ook, maar een stuk minder dan de VS.

Als wij als enige in een handelsoorlog zouden zitten, dan zou de VS de betere kaarten hebben.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 9 april 2025 @ 15:34:36 #11
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217326772
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
Goed zo doorgaan met straffen
[..]
[..]

Ik hoorde een aantal dagen geleden dat de EU eerst nog wilde onderhandelen met Trump, dat is dus mislukt neem ik aan?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217326775
Ik weet niet of we hier nu zo heel erg blij mee moeten zijn allemaal.
pi_217326776
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:35 schreef Vliegbaard het volgende:
Natuurlijk niet, dit gaat ons echt wel pijn doen op den duur.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_217326783
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:34 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik hoorde een aantal dagen geleden dat de EU eerst nog wilde onderhandelen met Trump, dat is dus mislukt neem ik aan?
Dit is nog reactie op de eerdere tarieven van Amerika op bv staal
pi_217326789
quote:

[..]
Yep, Trump heeft het voorstel van de EU, 0 tegen 0 tariffs over en weer afgewezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 09-04-2025 15:50:33 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217326805
quote:

[..]
De EU wil best van alle handelstarieven af aan beide kanten, maar dat is helemaal niet waar Trump mee bezig is.
Trump heeft zijn 'wederkerige tarieven' gebaseerd op het handelsoverschot dat de VS heeft met de EU.

En verder rekent Trump de dienstensector helemaal niet mee met het handelsoverschot. Daarin neemt de EU juist veel meer af van de VS in plaats van andersom.

En tenslotte telt Trump elke toevoeging mee als importtarief. Dus ook bijvoorbeeld accijnzen en btw die voor elk handelsland hetzelfde is in de EU. Ook terwijl dat bijvoorbeeld voor binnenlandse handel geld.

Trump wil dat elke toevoeging voor de VS niet geld en dat de EU verplicht voor zoveel honderd miljard extra per jaar aan dure energie van de VS afneemt. Pas dan gaat Trump akkoord met 0% tarieven over en weer.
Dat gaat nooit gebeuren, zelfs al zou de EU dat willen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217326806
Ik word altijd wel een beetje zenuwachtig van deze berichten
Groot fan van User Wotte
pi_217326808
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:35 schreef Vliegbaard het volgende:
Nee natuurlijk niet. Consumenten zijn doorgaans niet gebaat bij handelsoorlogen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217326813
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Natuurlijk niet, dit gaat ons echt wel pijn doen op den duur.
Zeker, veel meer immigratie uit toch al arme landen zou de EU kunnen gaan overspoelen. De tariffs uit de VS voor veel arme landen bedreigt direct in het bestaan van de bevolking.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217326843
@capricia kan dit topic niet beter omgedoopt worden tot het Wereldwijde handelsoorlog topic?
pi_217326870
twitter

Dit lijkt me niet veel beter voor de prijs van Russische olie...?
pi_217326874
quote:

[..]
Trump wilde 350 miljard.
pi_217326876
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 15:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zeker, veel meer immigratie uit toch al arme landen zou de EU kunnen gaan overspoelen. De tariffs uit de VS voor veel arme landen bedreigt direct in het bestaan van de bevolking.
Nee man, dit is echt zo’n simplistische kijk op hoe handel werkt. Arme landen hebben juist meer belang bij een deal, want die VS-tarieven kunnen hun export keihard raken. Dus ze gaan sneller akkoord, omdat ze economisch geen keus hebben.

De echte uitdaging ligt bij de EU: die wil én z’n waarden verdedigen (milieu, arbeidsrechten etc.), én deals sluiten om geopolitiek niet buitenspel te staan. Maar dat maakt onderhandelen stroperig. De EU moet dus leren wanneer je je tanden laat zien en wanneer je gewoon pragmatisch een deal sluit. Dáár zit de moeilijkheid, niet bij een “immigratiegolf” uit arme landen. Dat is bangmakerij.
Groot fan van User Wotte
  woensdag 9 april 2025 @ 15:52:13 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217326881
quote:

[..]
inderdaad de EU wilde wederzijds NULL procent ,maar dat wil trump niet

Die wil chanteren

Trump snapt niet helemaal dat de Average Joe die heffingen betaald
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217326908
Vraag me ook af hoe (hard) dit de toeristensector gaat raken. Kan me voorstellen dat het toch al dure V.S. door deze handelsoorlog nog minder aantrekkelijk wordt om naar af te reizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')