Van die ene aflevering in Friends zekerquote:Op dinsdag 29 april 2025 07:19 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat als je een audio-les laat afspelen terwijl je in slaap valt, je tijdens je nachtrust de taal kan leren.
Of Dexter's Lab.quote:Op dinsdag 29 april 2025 10:00 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Van die ene aflevering in Friends zeker
Deze!quote:Op dinsdag 29 april 2025 14:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Of Dexter's Lab.
Omelette du fromage!
Ome-lette du fro-mage!!
OMELETTE DU FROMAGE!!!!
KABOOM!
Het ironische is, het is geen goed Frans. Omelette du formats betekent in feite een omelet gemaakt van kaas. Als je wil zeggen een omelet met kaas, dan zou het omelette au fromage moeten zijn.quote:Op dinsdag 29 april 2025 14:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Of Dexter's Lab.
Omelette du fromage!
Ome-lette du fro-mage!!
OMELETTE DU FROMAGE!!!!
KABOOM!
Daar gaat het mis. Ander werk zoeken waar de collega’s niet zo goed Engels spreken en dan verliefd worden op en trouwen met een vrouw uit het land, en afspreken dat je zo veel mogelijk in haar taal spreekt omdat jij het wil leren.quote:Op dinsdag 8 april 2025 17:40 schreef dick_laurent het volgende:
Ik woon hier samen met mijn (NLse) vrouw. Dus thuis spreken we de taal niet. Voor mijn (remote) werk hoeft het ook niet persé, hoewel ik wel Spaanse collegas heb. Deze spreken echter allemaal vloeiend Engels.
Net als studieboek nooit inkijken maar onder je kussen leggen. Ideaalmethode.quote:Op dinsdag 29 april 2025 07:19 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat als je een audio-les laat afspelen terwijl je in slaap valt, je tijdens je nachtrust de taal kan leren.
Moet ik deze comment echt serieus nemenquote:Op dinsdag 29 april 2025 20:23 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daar gaat het mis. Ander werk zoeken waar de collega’s niet zo goed Engels spreken en dan verliefd worden op en trouwen met een vrouw uit het land, en afspreken dat je zo veel mogelijk in haar taal spreekt omdat jij het wil leren.
Heeft voor jou nu misschien wat praktische bezwaren, maar voor mij werkte dat op die manier prima.
En cerveza natuurlijk niet te vergetenquote:Op dinsdag 8 april 2025 18:16 schreef Evangelion het volgende:
Buenos dias is goedemorgen, buenas noches is goedenacht.
Llorar dat is huilen, reír dat is een lach.
Por favor is alsjeblieft en gracias dankjewel.
Deels.quote:Op donderdag 1 mei 2025 10:56 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Moet ik deze comment echt serieus nemen
Klopt, met dikgedrukte ben ik het ook 100% eens. Maar ja, ik was nu eenmaal al getrouwd met een Nederlandse vrouw. Dus thuis gaan we het niet spreken (mijn vrouw zit zelfs nog stukje lager dan ik qua Spaans niveau)quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Deels.![]()
In mijn ervaring gaat het enkel lukken om een taal echt goed te leren als je op meerdere vlakken er echt veel mee bezig bent. Voor je professionele en persoonlijke leven gebruik je een heel ander vocabulaire dan bijvoorbeeld in de winkel. Dus als je echt een taal wil leren, dan moet je het op je werk, in je persoonlijke leven en overal anders gebruiken.
En zelfs dan kom je af en toe in nieuwe situaties waar je ineens nieuwe woorden moet leren. Zo kwam ik er achter toen ons eerste kind geboren was, dat ik kennelijk nog nooit over baby’s, kinderziektes en dergelijke had gesproken in het Duits. Dan moet je ineens al die nieuwe woorden gaan leren, ook al spreek je de taal al sinds jaren op je werk en in privéleven.
Ah interessant! Maar por curiosidadquote:Op woensdag 7 mei 2025 13:39 schreef tizitl2 het volgende:
Heb Spaans geleerd als volwassene en zit nu ongeveer op C1 volgens de leraar. Inderdaad via immersie waarbij ik met 0 Spaans en eigenlijk geen Frans 4 maanden naar Guatemala ben gegaan en daar 5 uur per dag 1 op 1 en in kleine groepjes les heb gevolgd en bij een gastgezin heb gewoond, later dat nog eens gedaan en vorig jaar 5 weken les genomen in Mexico. Inderdaad de hele dag doen dus en jezelf in een situatie plaatsen waar je Spaans moet spreken.
Wat mij ook hielp was gewoon iedere dag de krant kopen en die gaan lezen, en dan begonnen met een niet al te beste sensatiekrant met niet al te moeilijke zinnen en veel foto's en dus duidelijk context en later richting een meer kwaliteitskrant toen het niveau het toeliet, maar dat hielp enorm met vocabulaire opbouwen.
Maar Spaans Spaans is voor mij wel aanpoten want die praten een stuk sneller en met net andere woorden dan waar ik het geleerd heb.
Ja ik woon weer in Nederland, was 2011 en 2015 en afgelopen jaar dus weer les in Mexico en dat ga ik dit jaar in een ander deel weer doen. Heb er tussen 2015 en 2025 weinig aan gedaan, maar het was er voor een behoorlijk deel toch nog, ik miste alleen echt wat vocabulaire (nog wel trouwens). Nu heb ik elke week 2 uur 1 op 1 met mijn lerares uit Mexico om het vast te houden want het was wel echt weer aan het roesten.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:47 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ah interessant! Maar por curiosidadwoon je wel nu in NL weer dan, of nog in een Spaanstalig land?
Want ik geloof best dat je een C1 niveau hebt weten te bereiken (respect trouwens!) maar dat gaat ook weer snel wegzakken als je in Nederland weer je leven oppakt en nauwelijks meer met Spaans geconfronteerd wordt.
(en ja, de Spaanse accenten kunnen desafiante zijn. Ik zit vlakbij Murcia, dat is helemaal lachen hoe die praten)
Haha, ja dit heb ik vaker gehoord van het Mexicaanse Spaans.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ja ik woon weer in Nederland, was 2011 en 2015 en afgelopen jaar dus weer les in Mexico en dat ga ik dit jaar in een ander deel weer doen. Heb er tussen 2015 en 2025 weinig aan gedaan, maar het was er voor een behoorlijk deel toch nog, ik miste alleen echt wat vocabulaire (nog wel trouwens). Nu heb ik elke week 2 uur 1 op 1 met mijn lerares uit Mexico om het vast te houden want het was wel echt weer aan het roesten.
Maar is in mijn beleving wel echt makkelijker daar omdat ze gewoon wat rustiger praten en je als bonus de hele vosotros vorm kunt overslaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |