Bedrag wat je begin van het jaar aan waarde in crypto, aandelen, spaargeld en 2e woningen had en bedrag wat je eind van het jaar aan waarde hebt.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Hoe moet dit er praktisch gaan uitzien voor crypto? Iedere trade gaan bijhouden?
zelfde manier als gewone brokers dit doen.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Hoe moet dit er praktisch gaan uitzien voor crypto? Iedere trade gaan bijhouden?
Het is nog steeds fictief rendement.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bedrag wat je begin van het jaar aan waarde in crypto, aandelen, spaargeld en 2e woningen had en bedrag wat je eind van het jaar aan waarde hebt.
Is dat positief, dan betaal je belasting (verschillend per categorie), is het negatief dan betaal je daarover geen belasting.
Uiteraard, je hebt het pas als je verkoopt.quote:
Het zal waarschijnlijk ook weer voor zorgen dat er een hele nieuwe truckendoos ontstaat om je winst naar beneden te brengen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, je hebt het pas als je verkoopt.
En in jaren dat je verlies maakt, kan je dat wss niet verrekenen, dus heel eerlijk is het niet.
"Het huis" (de Belastingdienst) wint daardoor altijd.
Lekker met overhevelen qua categorieën. Dus spaargeld in crypto investeren, en je crypto winst op een spaarrekening parkeren, of gewoon consumeren.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bedrag wat je begin van het jaar aan waarde in crypto, aandelen, spaargeld en 2e woningen had en bedrag wat je eind van het jaar aan waarde hebt.
Is dat positief, dan betaal je belasting (verschillend per categorie), is het negatief dan betaal je daarover geen belasting.
quote:Op maandag 19 mei 2025 18:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Niet verbaasd.quote:Het nieuwe stelsel heeft wel als nadeel dat de aangifte veel complexer wordt.
Daar zullen ongetwijfeld regels voor komen. Je hebt nu ook al de anti-peildatumarbitrage bepaling om dat soort trucs tegen te gaan.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:34 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Lekker met overhevelen qua categorieën. Dus spaargeld in crypto investeren, en je crypto winst op een spaarrekening parkeren, of gewoon consumeren.
Het lijkt mij eigenlijk best een zooitje worden.
Dat moeten ze in de verenigde staten volgens mij al. Zelfs als je een tientje op een shitcoin zet. Succes met bijhoudenquote:Op maandag 19 mei 2025 18:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Oh, ik dacht dat je daar belasting over gerealiseerde winst moet betalen. Of misschien is het per staat weer anders.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Dat moeten ze in de verenigde staten volgens mij al. Zelfs als je een tientje op een shitcoin zet. Succes met bijhouden
quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je daar belasting over gerealiseerde winst moet betalen. Of misschien is het per staat weer anders.
Nou beste belastingdienst, hier heb ik 20 euro van aan trumpcoin verkocht om cumrocket5000 te kopen.quote:Yes, converting one cryptocurrency to another is considered a taxable event and must be reported. How do I report crypto conversion on my taxes?
Ja precies. 'Verkocht'. Dus gerealiseerde winst.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:43 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
[..]
Nou beste belastingdienst, hier heb ik 20 euro van aan trumpcoin verkocht om cumrocket5000 te kopen.
Verkoop is geen winst. Alleen als je het voor meer verkoopt dan je had ingelegd. Maar als je daarna die Cumrocket koopt is het meer een ruil geweest.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja precies. 'Verkocht'. Dus gerealiseerde winst.
Had je het laten staan, had je geen belasting hoeven betalen.
Het interessante van dat systeem is dat als je alles zo lang mogelijk laat staan, ook je aandelen enzo, je dus het betalen van belasting uitstelt.. in de VS.
Moet nog eens even bekijken hoe dit allemaal in NL gaat werken.
Kan ook verlies zijn, ja. Of op 0 uitkomen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:33 schreef D. het volgende:
[..]
Verkoop is geen winst. Alleen als je het voor meer verkoopt dan je had ingelegd. Maar als je daarna die Cumrocket koopt is het meer een ruil geweest.
Dus nogmaals: ik ben erg benieuwd hoe dat in NL allemaal gaat werken. Lijkt me een hell of a job. Aangezien je crypto ook gewoon buiten dit soort systemen kunt bewaren en uitgeven.quote:..converting one cryptocurrency to another is considered a taxable event and must be reported.
Extra 'leuk' voor daytradersquote:Op woensdag 21 mei 2025 11:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan ook verlies zijn, ja. Of op 0 uitkomen.
Volgens de quote van @:SuperNeger
[..]
Dus nogmaals: ik ben erg benieuwd hoe dat in NL allemaal gaat werken. Lijkt me een hell of a job. Aangezien je crypto ook gewoon buiten dit soort systemen kunt bewaren en uitgeven.
De Bitvavo’s zullen net als banken denk ik transacties richting BD gaan zenden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 11:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan ook verlies zijn, ja. Of op 0 uitkomen.
Volgens de quote van @:SuperNeger
[..]
Dus nogmaals: ik ben erg benieuwd hoe dat in NL allemaal gaat werken. Lijkt me een hell of a job. Aangezien je crypto ook gewoon buiten dit soort systemen kunt bewaren en uitgeven.
Plus staking en lending en andere rewards. Waar je ook weer rendement op kunt maken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:01 schreef stinkie het volgende:
[..]
De Bitvavo’s zullen net als banken denk ik transacties richting BD gaan zenden.
En dan komt uiteindelijk je ledger adres ook een keer in beeld als je wilt offrampen.
Manier die ik nu alleen kan bedenken even snel is je ledger koppelen aan een niet EU broker met een crypto debit card. Vraag is alleen in hoeverre die niet ook rapporteren. CDC weeet ik niet, vanuit de US náár NL zijn er nog steeds geen verdragen, maar de kaart verstrekker is dan weer een twijfel geval.
Edit: ik weet ook niet of het per transactie gaat of gewoon op jaarbasis: gestort vs opgenomen en waarde. Daar komt natuurlijk ook al een resultaat uit. Met echt serieus daytraden loop je ook nog het risico dat ze het in box1 willen schuiven
Nou ja het heeft mij altijd verbaast dat elke bank een statement kan leveren met balans, dividenden en rentes. En een broker zou dat niet kunnen? En de BD, die deze data al lang ontvangt, kan er dan niks mee?quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Plus staking en lending en andere rewards. Waar je ook weer rendement op kunt maken.
Nog leuker wordt het als je je seed phrase van je cold wallet kwijt bent.![]()
Mag je jaarlijks gaan betalen over iets waar je nooit meer bij kunt.
Een fatsoenlijke broker geeft gewoon netjes op 1 january je een jaaroverzicht.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:08 schreef stinkie het volgende:
[..]
Nou ja het heeft mij altijd verbaast dat elke bank een statement kan leveren met balans, dividenden en rentes. En een broker zou dat niet kunnen? En de BD, die deze data al lang ontvangt, kan er dan niks mee?
Waar ze niks mee kunnen zijn de toevoegen die je buiten toezicht houd, ledger, houd etc. Maar dat kunnen ze nu ook al niet
quote:Op donderdag 22 mei 2025 09:45 schreef SuperNeger het volgende:
$112k en altcoins doen nog steeds niks
Herstel: er lijkt toch een mogelijkheid te komen om verlies te verrekenen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard, je hebt het pas als je verkoopt.
En in jaren dat je verlies maakt, kan je dat wss niet verrekenen, dus heel eerlijk is het niet.
"Het huis" (de Belastingdienst) wint daardoor altijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |