Flitsmeistergenotquote:Wie af en toe te hard rijdt, moet vanaf deze maandag extra opletten. Er gaat dan een grote Europese flitsmarathon van start in twintig Europese landen, waaronder Nederland.
De flitsmarathon is een initiatief van Roadpol, een Europees samenwerkingsverband dat zich inzet voor meer verkeersveiligheid. In twintig Europese landen wordt van 7 april tot en met 13 april extra geflitst tijdens de zogenoemde European Speed Operation.
De piek van de marathon is op woensdag 9 april. In alle landen samen worden dan tienduizenden agenten ingezet om met directe interventies en geautomatiseerde handhavingstechnologie de snelheidslimieten te handhaven. De opbrengst van vorig jaar bedroeg meer dan 150.000 boetes in 24 uur.
'Limieten zijn er niet voor niets'
Volgens Roadpol draait de marathon niet om het straffen van bestuurders, maar om het onder de aandacht brengen van het onderwerp snelheid en verkeersveiligheid. "Snelheid op zich is niet gevaarlijk, te hard rijden wel. De limieten zijn er niet voor niets", zegt Jana Peleskova, voorzitter van de operationele werkgroep van Roadpol.
Naast de duizenden vaste flitspalen en automatische controlesystemen zal de politie op strategische punten staan met laserguns, radar en patrouillewagens die zijn uitgerust met video.
Tja, 30 km/u.quote:Op maandag 7 april 2025 08:22 schreef raptorix het volgende:
Ze mogen hier binnen de ring in Amsterdam wel eens wat vaker flitsen, op sommige stukjes vind men het kicken om hard op te trekken richting de 100 waar je 30 mag.
Er is niks met 30 km/u sterker nog de meeste automobilisten zijn er tevreden over.quote:
De rest van de mensen ja. Automobilisten niet.quote:Op maandag 7 april 2025 08:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is niks met 30 km/u sterker nog de meeste automobilisten zijn er tevreden over.
Mijn flitsmeister doet t nooit meer goed, moet je nu betalen zodat hij geluidsmeldingen geeft of zo?quote:
Pinkpop heeft anders bewezenquote:Op maandag 7 april 2025 09:48 schreef Nober het volgende:
Gewoon op de weg gaan zitten dan remmen ze wel af.
Even een paar honderd meter 106 rijden en daarna vrolijk weer doorquote:Op maandag 7 april 2025 10:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
Even een weekje 106 rijden en dan de weken daarna weer door.
Dat kan ook ja.quote:Op maandag 7 april 2025 10:34 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Even een paar honderd meter 106 rijden en daarna vrolijk weer door
Nou nee, de bedoeling is dat ook de tragere weggebruikers van de infrastructuur veilig gebruik kunnen maken.quote:Op maandag 7 april 2025 09:45 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het om de opbrengst...
Gelachen.quote:Op maandag 7 april 2025 10:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou nee, de bedoeling is dat ook de tragere weggebruikers van de infrastructuur veilig gebruik kunnen maken.
Ik houd me doorgaans aan de maximum snelheid. Voel me vaak als een machinist op een trein, met al die wagons achter me. Vooral op wegen waar inhalen niet toegestaan is, maar ook gevaarlijk. Gaan ze dan bumperkleven, dan ga ik een tikje onder de max. snelheid zitten.quote:Op maandag 7 april 2025 10:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou nee, de bedoeling is dat ook de tragere weggebruikers van de infrastructuur veilig gebruik kunnen maken.
In Nederland moet je tegenwoordig op veel wegen geluk hebben als je al de maximumsnelheid kan rijden. Ik laat mijn auto in Nederland dan ook vrijwel alles zelf rijden. Geen reet meer aan.quote:Op maandag 7 april 2025 11:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik houd me doorgaans aan de maximum snelheid. Voel me vaak als een machinist op een trein, met al die wagons achter me. Vooral op wegen waar inhalen niet toegestaan is, maar ook gevaarlijk. Gaan ze dan bumperkleven, dan ga ik een tikje onder de max. snelheid zitten.
Overigens vermijd ik snelwegen, dus daar heb je geen last van me.
Wel een beetje moeilijkquote:Op maandag 7 april 2025 11:34 schreef xpompompomx het volgende:
Of je kiest er voor niet te hard te rijden. Ook niet moeilijk.
Het enige wat ik rijd is van dorp naar dorp hoppen, waar je soms 50 en op stukken 80 mag. Juist op die wegen, waar het vaak niet zo druk is, heb je vaak bumperklevers, omdat die gewoon door willen gassen.quote:Op maandag 7 april 2025 11:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In Nederland moet je tegenwoordig op veel wegen geluk hebben als je al de maximumsnelheid kan rijden. Ik laat mijn auto in Nederland dan ook vrijwel alles zelf rijden. Geen reet meer aan.
Gelukkig kom ik regelmatig buiten Nederland met de auto.
Maar het is geen grap als zo'n snelheidsduivel de tragere weggebruikers met een te hoge snelheid naderen of voorbijgaan.quote:
Zelf al rijd je geen auto, dan nog kun je een probleem hebben met de idiote focus op maximum snelheid als het gaat om handhaving, die puur is bedacht omdat het nu eenmaal lekker makkelijk is en geld oplevert.quote:Op maandag 7 april 2025 11:34 schreef xpompompomx het volgende:
Of je kiest er voor niet te hard te rijden. Ook niet moeilijk.
Ik wilde in het geheel niet suggereren dat jij harder moet gaan rijden. Mijn commentaar was vooral gericht op dat in Nederland de doorgaande wegen vaak propvol zitten en dan heb je maar 1 iemand nodig die nog langzamer rijdt dan de geldende maxima en je kan niet eens de maximum snelheid rijden.quote:Op maandag 7 april 2025 11:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Het enige wat ik rijd is van dorp naar dorp hoppen, waar je soms 50 en op stukken 80 mag. Juist op die wegen, waar het vaak niet zo druk is, heb je vaak bumperklevers, omdat die gewoon door willen gassen.
Hebben ze aan mij een verkeerde.
Overigens houd ik sowieso niet van chauffeurs met haast. Dan neem ik juist mijn tijd.
Zoals van het weekend bij een tuincentrum. Parkeervakken in steeds 2 rijen met een weg ertussen, waar je wel van het 'achterste' vak, via het vak ervoor vooruit weg kunt rijden. Wij stonden dus, t.o.v. een andere auto in het voorste vak, de andere auto dichterbij de uitgang in het vak erachter. We hadden de plantjes in de auto gezet en ik ging het wagentje wegzetten. Mijn man reed alvast de weg op, richting de centrale weg naar de uitgang en wachtte daar tot ik instapte. Op dat moment besluit de andere auto om vooruit, via het parkeervak voor hem, weg te willen rijden, maar daar stond mijn man. Die man dus meteen op de toeter: Ik gebaarde met mijn hand 'rustig aan' en ben op mijn gemak ingestapt. Had die man achteruit gereden en dan via die zijweg naar de centrale weg naar de uitgang, had hij geen last van ons gehad. Dit was dus gewoon kiezen voor last om te kunnen zeiken.
Sorry, dan nemen wij onze tijd en wacht je maar.
En zo doe ik dat ook met bumperklevers. Geen boodschap aan. Ga er geen kilometer harder door rijden. Rijd je achterop, ben jij fout.
Het is verdomd lastig om iemand op de autosnelweg stapvoets in te halen als er geen file staat. Sterker nog: het is zelfs illegaal.quote:Op maandag 7 april 2025 12:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar het is geen grap als zo'n snelheidsduivel de tragere weggebruikers met een te hoge snelheid naderen of voorbijgaan.
Dat zou slechts stapvoets moeten mogen.
Rij nooit 100 op de snelweg, lijk wel de enige op de linkerbaan. Nog nooit een boete gehad.quote:
Maar is het nou echt zo moeilijk om je gewoon aan de regels te houden? Want dat is namelijk gratis.quote:Op maandag 7 april 2025 11:30 schreef Chivaz het volgende:
Ah het verkapte filiaal van de belastingdienst krijgt weer ruim baan om Nederlanders te beboeten. Uiteraard onder het mom van verkeersveiligheid.
quote:Op maandag 7 april 2025 12:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar het is geen grap als zo'n snelheidsduivel de tragere weggebruikers met een te hoge snelheid naderen of voorbijgaan.
Dat zou slechts stapvoets moeten mogen.
Ik heb het dan ook over de tragere weggebruikers in de verstedelijkte gebieden.quote:Op maandag 7 april 2025 13:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is verdomd lastig om iemand op de autosnelweg stapvoets in te halen als er geen file staat. Sterker nog: het is zelfs illegaal.
Dus iemand rijdt 30 km/u waar je 60 mag en dan mag je die alleen stapvoets rijdend inhalen.quote:Op maandag 7 april 2025 14:29 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over de tragere weggebruikers in de verstedelijkte gebieden.
Neen, gewoon voorbijrijden met 31 km/u.quote:Op maandag 7 april 2025 14:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus iemand rijdt 30 km/u waar je 60 mag en dan mag je die alleen stapvoets rijdend inhalen.
Hoe zie jij dat voor je? Moet die ander dan verplicht gaan stilstaan ofzo?
Ja klopt.quote:Op maandag 7 april 2025 09:46 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Mijn flitsmeister doet t nooit meer goed, moet je nu betalen zodat hij geluidsmeldingen geeft of zo?
Pff je maakt wat mee zegquote:Op maandag 7 april 2025 11:45 schreef Gia het volgende:
Overigens houd ik sowieso niet van chauffeurs met haast. Dan neem ik juist mijn tijd.
Zoals van het weekend bij een tuincentrum. Parkeervakken in steeds 2 rijen met een weg ertussen, waar je wel van het 'achterste' vak, via het vak ervoor vooruit weg kunt rijden. Wij stonden dus, t.o.v. een andere auto in het voorste vak, de andere auto dichterbij de uitgang in het vak erachter. We hadden de plantjes in de auto gezet en ik ging het wagentje wegzetten. Mijn man reed alvast de weg op, richting de centrale weg naar de uitgang en wachtte daar tot ik instapte. Op dat moment besluit de andere auto om vooruit, via het parkeervak voor hem, weg te willen rijden, maar daar stond mijn man. Die man dus meteen op de toeter: Ik gebaarde met mijn hand 'rustig aan' en ben op mijn gemak ingestapt. Had die man achteruit gereden en dan via die zijweg naar de centrale weg naar de uitgang, had hij geen last van ons gehad. Dit was dus gewoon kiezen voor last om te kunnen zeiken.
Sorry, dan nemen wij onze tijd en wacht je maar.
Nee hoor, zeker niet moeilijk. Maar waarom moet er constant gecontroleerd worden? Geloof je nu werkelijk dat dit gedaan word vanwege de verkeersveiligheid?quote:Op maandag 7 april 2025 13:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar is het nou echt zo moeilijk om je gewoon aan de regels te houden? Want dat is namelijk gratis.
Als het belang zuiver opbrengstmaximalisatie zou zijn (wat het uiteraard deels ook wel is), dan hadden ze het niet van tevoren aangekondigd hè.quote:Op maandag 7 april 2025 17:56 schreef Chivaz het volgende:
Nee hoor, zeker niet moeilijk. Maar waarom moet er constant gecontroleerd worden? Geloof je nu werkelijk dat dit gedaan word vanwege de verkeersveiligheid?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |