abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217302930
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 11:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het eerste kwartaal is nog zo goed omdat het pas de laatste maand compleet is ingestort.
Dat is gewoon gelul.
pi_217303201
quote:
1s.gif Op zondag 6 april 2025 12:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je hebt het misschien gemist, maar de Europese autobouwers hebben nog veel meer last van de Chinese opmars. Dus kom daar ajb niet mee aan.
Bij een keuze tussen een Amerikaans merk en Chinees merk doet dat er niet toe
Verder bouwt BYD een fabriek in Europa.


Daarnaast rij jij niet Europees.
Ik overigens wel op dit moment.
pi_217303241
twitter


FSD in onze hoofdstad, je kan ook via Elon's goddelijke platform de snelheid op 0.25 zetten indien het te snel gaat.
Mooi stukje ook op 1:15 als hij de brug over moet en telkens stop voor de tegemoetkomende fietsers.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217308472
Mijn Tesla afbesteld :)

Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig.
Love is in the air!
  zondag 6 april 2025 @ 22:14:05 #55
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217308488
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 22:11 schreef Landgeld het volgende:
Mijn Tesla afbesteld :)

Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig.
Waarom heb je daar dan niet direct voor gekozen, als je de stoelen ook niet lekker vond zitten?
pi_217308553
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 22:11 schreef Landgeld het volgende:
Mijn Tesla afbesteld :)

Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig.
Dat zijn ook mooie wagens.
Vriend van me heeft zijn Tesla ingeruild voor een E-Tech.
Dat was voor het Musk debacle overigens.
pi_217308784
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 22:14 schreef Repentless het volgende:

[..]
Waarom heb je daar dan niet direct voor gekozen, als je de stoelen ook niet lekker vond zitten?
2 dagen geleden had hij nog zogenaamd een niet-Tesla gekocht, nu een Tesla afbesteld en een E-tech (lekker random) geleased.

Lekker laten lullen…
  zondag 6 april 2025 @ 23:18:13 #58
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217308798
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 23:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
2 dagen geleden had hij nog zogenaamd een niet-Tesla gekocht, nu een Tesla afbesteld en een E-tech (lekker random) geleased.

Lekker laten lullen…
Ja, ik ben er wel benieuwd naar.
pi_217308820
twitter
pi_217308970
quote:
0s.gif Op zondag 6 april 2025 23:18 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, ik ben er wel benieuwd naar.
Misschien wilde hij de auto wel gewoon kunnen besturen zonder iedere keer het touch-screen te moeten gebruiken (en er naar te moeten kijken)? Gewoon met hendeltjes, zoals alle andere auto's?

Of misschien vond iedereen om hem heen wel dat die Tesla de beste is, omdat ze dat al 10 jaar gewend zijn, en heeft hij zelf een besluit genomen?

En het zou zelfs kunnen, dat de lease-maatschappij die in de aanbieding had gedaan omdat ze er van af wilden.

Of, nou die Tesla wel onder vuur ligt, heeft hij ook een proefrit gemaakt in wat andere auto's?

Het zou zelfs kunnen, dat zijn vrouw of dochter wat anders wilde dan zo'n standaard bak waar iedereen al in rijd.

Het is tenslotte niet zo, dat die Tesla met stip en verreweg de beste auto is. Het is er gewoon 1 van vele.
  maandag 7 april 2025 @ 00:46:52 #61
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217309037
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 00:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Misschien wilde hij de auto wel gewoon kunnen besturen zonder iedere keer het touch-screen te moeten gebruiken (en er naar te moeten kijken)? Gewoon met hendeltjes, zoals alle andere auto's?

Of misschien vond iedereen om hem heen wel dat die Tesla de beste is, omdat ze dat al 10 jaar gewend zijn, en heeft hij zelf een besluit genomen?

En het zou zelfs kunnen, dat de lease-maatschappij die in de aanbieding had gedaan omdat ze er van af wilden.

Of, nou die Tesla wel onder vuur ligt, heeft hij ook een proefrit gemaakt in wat andere auto's?

Het zou zelfs kunnen, dat zijn vrouw of dochter wat anders wilde dan zo'n standaard bak waar iedereen al in rijd.

Het is tenslotte niet zo, dat die Tesla met stip en verreweg de beste auto is. Het is er gewoon 1 van vele.
Leuk verhaal. Vorige topic: "Auto gekocht en bewust geen Tesla. Auto overhyped en vond de stoelen sowieso niet fijn met mijn lengte !"

Dit topic: "Mijn Tesla afbesteld :)

Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig."

Dus:
- overhyped
- stoelen niet fijn
- patserig
- minder mooi

En dan heb je opeens een Tesla afbesteld en gekozen voor een Renault.

Dan is het een vrij logische vraag waarom je die auto eerst wilde met al die nadelen en hem al besteld had, terwijl het betere alternatief er al was en je die keuze dus toen al had.
pi_217309047
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 00:46 schreef Repentless het volgende:

[..]
Leuk verhaal. Vorige topic: "Auto gekocht en bewust geen Tesla. Auto overhyped en vond de stoelen sowieso niet fijn met mijn lengte !"

Dit topic: "Mijn Tesla afbesteld :)

Voorlopig niet gezien worden in zo’n auto. Lease nu Europees en gegaan voor de Renault E-tech! Mooier ook en minder patserig."

Dus:
- overhyped
- stoelen niet fijn
- patserig
- minder mooi

En dan heb je opeens een Tesla afbesteld en gekozen voor een Renault.

Dan is het een vrij logische vraag waarom je die auto eerst wilde met al die nadelen en hem al besteld had, terwijl het betere alternatief er al was en je die keuze dus toen al had.
Ah, we zijn weer beland bij: "het antwoord bevalt me niet, dus ik stel de vraag opnieuw, nu in iets andere bewoordingen".
  maandag 7 april 2025 @ 00:50:09 #63
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217309048
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 00:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, we zijn weer beland bij: "het antwoord bevalt me niet, dus ik stel de vraag opnieuw, nu in iets andere bewoordingen".
Welk antwoord? Hij heeft nog geen antwoord gegeven.
pi_217309074


Oei dat is niet best.
pi_217309364
Hoe goed is aan gegoten aluminium frame in vergelijking met een stalen frame?
Jerry Rig Everything testte een Cybertruck met aluminium frame en een Dodge met stalen frame.

Bekijk deze YouTube-video
pi_217309397
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 01:04 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]

Oei dat is niet best.
Gaat nog erger worden. Zolang Musk Trump steunt .
Love is in the air!
pi_217309555
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 00:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, we zijn weer beland bij: "het antwoord bevalt me niet, dus ik stel de vraag opnieuw, nu in iets andere bewoordingen".
Ach, we zien weer dat onze forum genie compleet mist dat iemand zichzelf in twee korte berichtjes zichzelf op meerdere vlakken tegenspreekt…
pi_217309563
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 06:33 schreef Wantie het volgende:
Hoe goed is aan gegoten aluminium frame in vergelijking met een stalen frame?
Jerry Rig Everything testte een Cybertruck met aluminium frame en een Dodge met stalen frame.

Bekijk deze YouTube-video
Goh, eerst trap je in die idioot die door Lidar gesponsord wordt en die ‘per ongeluk’ zijn test compleet verkeerd uitvoert en nu in een idioot die door Ford gesponsord wordt die ‘per ongeluk’ zijn test verkeerd uitvoert.

Wil jij misschien de Golden Gate Bridge van mij kopen? 90% korting, speciaal voor jou…

(Je loopt trouwens ver achter, want alles wat er fout was aan zijn manier van testen is al lang geleden op het internet volledig uitgekauwd)
pi_217309661
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 07:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, eerst trap je in die idioot die door Lidar gesponsord wordt en die ‘per ongeluk’ zijn test compleet verkeerd uitvoert en nu in een idioot die door Ford gesponsord wordt die ‘per ongeluk’ zijn test verkeerd uitvoert.

Wil jij misschien de Golden Gate Bridge van mij kopen? 90% korting, speciaal voor jou…

(Je loopt trouwens ver achter, want alles wat er fout was aan zijn manier van testen is al lang geleden op het internet volledig uitgekauwd)
Lang geleden...

Deze video is 3 weken oud.

Verder laat je niet zien wat er allemaal wel niet fout was aan de test.

Feit blijft dat de Dodge er geen moeite mee had.
  maandag 7 april 2025 @ 08:50:12 #70
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217309841
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 07:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, eerst trap je in die idioot die door Lidar gesponsord wordt en die ‘per ongeluk’ zijn test compleet verkeerd uitvoert en nu in een idioot die door Ford gesponsord wordt die ‘per ongeluk’ zijn test verkeerd uitvoert.

Wil jij misschien de Golden Gate Bridge van mij kopen? 90% korting, speciaal voor jou…

(Je loopt trouwens ver achter, want alles wat er fout was aan zijn manier van testen is al lang geleden op het internet volledig uitgekauwd)
Gaat Tesla onder de 200 duiken vandaag?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217310050
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 08:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Lang geleden...

Deze video is 3 weken oud.

Verder laat je niet zien wat er allemaal wel niet fout was aan de test.

Feit blijft dat de Dodge er geen moeite mee had.
Op het internet is ophef van 3 weken geleden lang geleden.

Verder is het niet relevant dat de Dodge er geen moeite mee had. Er is gewoonweg geen probleem met de achterzijde van de CT. En dat wordt ten onrechte wel gesuggereerd.
pi_217310080
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 08:50 schreef Perrin het volgende:

[..]
Gaat Tesla onder de 200 duiken vandaag?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, dan heeft Tampon Tim weer materiaal om te onaneren.
pi_217310270
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 07:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, eerst trap je in die idioot die door Lidar gesponsord wordt en die ‘per ongeluk’ zijn test compleet verkeerd uitvoert en nu in een idioot die door Ford gesponsord wordt die ‘per ongeluk’ zijn test verkeerd uitvoert.

Wil jij misschien de Golden Gate Bridge van mij kopen? 90% korting, speciaal voor jou…

(Je loopt trouwens ver achter, want alles wat er fout was aan zijn manier van testen is al lang geleden op het internet volledig uitgekauwd)
Wat is er dan volgens jou mis aan deze test? Hij test beide trekhaken op dezelfde manier. Een verticale belasting op een trekhaak is op geen enkele manier raar.

Eventueel kan je zeggen dat het juister zou zijn om een belgian road vibratory duurtest te doen. Maar dat is alleen nog maar meer in het nadeel van de aluminium constructie. Bovendien is het niet ongebruikelijk om een maximale belastingstest te doen, omdat je via de Wöhlerkromme dan de levensduur voor een bepaalde belasting kan inschatten.

De Wöhlerkromme van staal vlakt af. Met andere woorden, als de belasting maar laag genoeg is, kan je oneindig lang aan een stuk staal heen en weer wiebelen. Daarom zijn veren ook van staal gemaakt. De Wöhlerkromme van aluminium (en helemaal van gegoten aluminium) vlakt niet af. Dus het maakt niet uit hoe laag de belasting is, uiteindelijk zal aluminium altijd breken bij een wisselende belasting. In onderstaande grafiek bijvoorbeeld na 10e6 belastingcycli, op slechts een kwart van zijn maximale belasting. Terwijl het staal theoretisch een oneindig aantal cycli kan overleven, als je maar onder 60% van de maximale belasting blijft.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217310579
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 10:00 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wat is er dan volgens jou mis aan deze test? Hij test beide trekhaken op dezelfde manier. Een verticale belasting op een trekhaak is op geen enkele manier raar.

Eventueel kan je zeggen dat het juister zou zijn om een belgian road vibratory duurtest te doen. Maar dat is alleen nog maar meer in het nadeel van de aluminium constructie. Bovendien is het niet ongebruikelijk om een maximale belastingstest te doen, omdat je via de Wöhlerkromme dan de levensduur voor een bepaalde belasting kan inschatten.

De Wöhlerkromme van staal vlakt af. Met andere woorden, als de belasting maar laag genoeg is, kan je oneindig lang aan een stuk staal heen en weer wiebelen. Daarom zijn veren ook van staal gemaakt. De Wöhlerkromme van aluminium (en helemaal van gegoten aluminium) vlakt niet af. Dus het maakt niet uit hoe laag de belasting is, uiteindelijk zal aluminium altijd breken bij een wisselende belasting. In onderstaande grafiek bijvoorbeeld na 10e6 belastingcycli, op slechts een kwart van zijn maximale belasting. Terwijl het staal theoretisch een oneindig aantal cycli kan overleven, als je maar onder 60% van de maximale belasting blijft.
[ [url=https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fpublication%2F360147672%2Ffigure%2Ffig1%2FAS%3A1160703499075595%401653744687781%2FAluminium-and-steel-typical-block-loading-sequence-21_Q640.jpg&f=1&nofb=1&ipt=ff0b1dbb1e2b8b29d8585bff5663308054e5f3a2165b215744ee125121d8d19d&ipo=images]afbeelding[/url] ]
Je kan dit soort dingen zelfs met een superslechte search engine als google vinden... maar voor deze ene keer:

https://www.reddit.com/r/(...)r_do_not_tow_with_a/

En Reddit is bepaald geen Teslavriendelijke omgeving. Zie ook de commentaren, waar meerderen die aangeven dat dit een stupide test was nog even duidelijk maken hoe ze over Musk/Tesla denken.
pi_217310729
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 10:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je kan dit soort dingen zelfs met een superslechte search engine als google vinden... maar voor deze ene keer:
Terminologie zoals Wölberkromme kan je ook met elke zoekmachine vinden. Probeer dat eens op te zoeken.
quote:
https://www.reddit.com/r/(...)r_do_not_tow_with_a/

En Reddit is bepaald geen Teslavriendelijke omgeving. Zie ook de commentaren, waar meerderen die aangeven dat dit een stupide test was nog even duidelijk maken hoe ze over Musk/Tesla denken.
Probeer het eens in je eigen woorden in plaats van een linkje te dumpen, want je hebt het overduidelijk niet begrepen of gelezen. In die reddit hebben de topcommentaren het net als ik ook over het feit dat een cyclische belasting en gegoten aluminium een slechte combinatie is.

Een belasting van 10.000 pounds in verticale richting heb je in de praktijk natuurlijk nooit op je trekhaak, dus dat is het probleem niet. Maar een belasting van 10% of 5 % daarvan heb je waarschijnlijk wel heel regelmatig als je een aanhanger er aan hebt. Bijvoorbeeld bij van die amerikaanse snelwegen die van betonplaten gemaakt zijn, waar de trekhaak dus elke paar meter een schok krijgt.

Aluminium gaat op den duur kapot by een cyclische belasting. Altijd. De vraag is alleen of het binnen de levensduur van de rest van de auto is, of daarna pas. En een stalen onderdeel dat dezelfde maximale belasting aan kan, heeft per definitie altijd een langere levensduur bij een cyclische belasting.
Dus ik zeg absoluut niet dat de Tesla-trekhaak te slap is of te vroeg kapot gaat, maar ik kan je wel garanderen dat als beide tot breuk getest worden op een belgian road vibratory test, dat 100% zeker het aluminium onderdeel eerder kapot is.

quote:
They explain in the video that yes, there are points in a drive where trailer weight can be converted to tongue weight. An improper loading, or enough of an impact could create the conditions to break a frame in the same way. Also mentioned is the fact that the frame is cast aluminum, which does not have fatigue limits, so it will continue to weaken over time as you do duty cycles on the part. Steel has fatigue limits and does not weaken over time/use in the same way.
quote:
That being said, the point about repeated stresses is far scarier imo.

You don't have to reach its failure point for it to become a problem. Cycling loads will compound fatigue over time and that failure point will get lower and lower until one day that thing you've towed successfully 100 times will be too much for it. It's an insidious time bomb.

This doesn't happen with steel unless you exceed its fatigue limit.
quote:
Ok, I’ve delved into fatigue a few times over my 25yrs as an ME, here is my take. A lot of materials have a fatigue limit, meaning at some stress much much lower than its ultimate tensile strength it can handle that load/force forever. A good number of steel and titanium alloys exhibit this behavior. A typical rule I’ve observed for titanium 6al/4v is that its fatigue limit occurs at roughly 35-40% of its ultimate strength. Numbers below made up for simplicity! So say that the steel frame here in this video breaks at a load of 100,000N(its ultimate). 35,000N would be your maximum load you could apply for an infinite life. If the Tesla breaks at 100,000N and it were made out of steel, the max load for infinite life would be 35,000N. But since it is made out of aluminum which does not have a fatigue life, every cyclic load put on the hitch reduces its life, even low levels. So eventually it will fatigue and could break at a low force level of a couple thousand Newtons. There is no predictablility in when that aluminum will catosrophically fail. Typically if you design with Aluminum for fatigue situations, you would make it extra beefy, thicken up cross sectional areas etc, I’d bet the frames on F-150s are much much thicker than this Tesla frame. To be honest, personally after seeing the cross sections of this frame, I wouldn’t set foot inside one of these.

Also wanted to point out that the loading of the hitch can be a worst case for fatigue, depending on how you load your trailers. If your load is like a teeter/totter, your cycling thru zero force which is much much harsher. Keep the load forward of the trailer wheels.
quote:
Some of y'all need to look up how shock loading works... Yeah it broke at roughly 9x tongue weight. Pretty conservative loading would be around 2x gravity load for ungulating at the ball, so really a 4.5 ish safety factor, for normal load cases (assuming a well loaded trailer) on CAST aluminum which has a fatigue limit. THIS IS BAD. We haven't even gotten into shock loading yet. As the video said if a trailer jumps the ball and caught by the chains it could be a huge shock load, upwards of 5x. This is not made to last and honestly should be recalled to a Class III hitch.


[ Bericht 1% gewijzigd door knoopie op 07-04-2025 11:19:46 ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217310975
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:03 schreef knoopie het volgende:

Aluminium gaat op den duur kapot by een cyclische belasting. Altijd. De vraag is alleen of het binnen de levensduur van de rest van de auto is, of daarna pas.

Vrij relevante vraag, nietwaar? Het zou mij werkelijk niets kunnen schelen als deze 5 jaar na de economische levensduur stuk gaat en die van staal pas 50 jaar later.

Dat staal een langere levensduur heeft dan aluminium was al bekend (mij zelfs al en ik heb als het hierover gaat alleen maar algemene kennis). Daar had deze Teslahatende YouTuber geen domme test voor hoeven te doen. Jij snapt ook best dat hij suggereert alsof er een probleem is met die trekhaak/de belasting daarvan. En dat is simpelweg niet zo.

Iedere auto kun je slopen. Boeie.
pi_217311043
Bekijk deze YouTube-video

Op 5:55 nog een mooie test. Zal ook wel niet aan de gestelde testnormen voldoen?
pi_217311095
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vrij relevante vraag, nietwaar? Het zou mij werkelijk niets kunnen schelen als deze 5 jaar na de economische levensduur stuk gaat en die van staal pas 50 jaar later.

Dat staal een langere levensduur heeft dan aluminium was al bekend (mij zelfs al en ik heb als het hierover gaat alleen maar algemene kennis). Daar had deze Teslahatende YouTuber geen domme test voor hoeven te doen. Jij snapt ook best dat hij suggereert alsof er een probleem is met die trekhaak/de belasting daarvan. En dat is simpelweg niet zo.

Iedere auto kun je slopen. Boeie.
Economische levensduur?

Er rijden heel wat autos op de weg die dat punt voorbij zijn.

Dat de manier van belasten in de praktijk niet zal voorkomen is duidelijk in de video uitgelegd.
Maar ook situaties waarbij het gewicht van de aanhanger wèl op de trekhaak drukt.

En dan is de vraag van wat heb je liever: een auto waarbij dit tot ver na de economische levensduur geen probleem vormt, of eentje die de grenzen op zoekt en onder bepaalde omstandigheden veel eerder zou kunnen breken?

De Cybertruck rijdt nog niet zo lang op de weg.
De tijd zal het moeten leren hoeveel zwakker het geworden is na verloop van tijd.
pi_217311184
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vrij relevante vraag, nietwaar? Het zou mij werkelijk niets kunnen schelen als deze 5 jaar na de economische levensduur stuk gaat en die van staal pas 50 jaar later.
Dat is wel een probleem als het na vijf jaar gebeurt. Want het kan dan heel goed onverwacht gebeuren, terwijl die Cybertruck met een aanhanger net voor jou rijdt... De gemiddelde auto in Nederland is 10 jaar oud ondertussen, dus ik verwacht van zekerheidsrelevante onderdelen die je niet kan vervangen, dat ze net zo lang houden.
quote:
Dat staal een langere levensduur heeft dan aluminium was al bekend (mij zelfs al en ik heb als het hierover gaat alleen maar algemene kennis). Daar had deze Teslahatende YouTuber geen domme test voor hoeven te doen. Jij snapt ook best dat hij suggereert alsof er een probleem is met die trekhaak/de belasting daarvan. En dat is simpelweg niet zo.

Iedere auto kun je slopen. Boeie.
Dat weet je helemaal niet of dit in de praktijk een probleem gaat zijn. Dus bij voorbaat weer roepen dat het allemaal niet zo erg is, alleen maar omdat het Tesla in een slecht daglicht stelt is ontzettend naïef van je.

Maar laten we het vergelijken met een gewone auto. Een gewone trekhaak aan een stalen frame kan makkelijk 2000kg piekbelasting aan. Toch zijn die trekhaken maximaal tot 75kg kogeldruk toegelaten. Dus een factor van 27 tussen piekbelasting en maximale kogeldruk in de praktijk.

Bij de cybertruck is de piekbelasting 4500kg volgens de test. Dus als je een stalen frame zou hebben en de conservatieve veiligheidsfactor gebruikt, kom je op een maximale kogeldruk van 167kg. Bij aluminium moet je minstens een dubbele veiligheidsfactor aanhouden bij een cyclische belasting. Waarschijnlijk eerder het viervoudige, afhankelijk van de levensduur die je specificeert. Dan kom je dus op een maximale kogeldruk van 75kg.
Dat rijmt zich niet met de gespecificeerde 11.000 pounds trekgewicht van de cybertruck. Dat is waar het probleem zit. Tesla doet alsof het een "worktruck for real work people" (woorden van Musk zelf) is, maar dat is het dus niet.

Edit: Volgens Tesla chief engineer voor de cybertruck Wes Morrill zelf is de maximale kogeldruk in verticale richting maar 160lbs of 72kg. Dus ze hebben bij hun "worktruck" dezelfde kogeldruk als een middenklasser. _O- https://www.torquenews.co(...)0-lb-tow-rating-isnt
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311233
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:01 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is wel een probleem als het na vijf jaar gebeurt. Want het kan dan heel goed onverwacht gebeuren, terwijl die Cybertruck met een aanhanger net voor jou rijdt... De gemiddelde auto in Nederland is 10 jaar oud ondertussen, dus ik verwacht van zekerheidsrelevante onderdelen die je niet kan vervangen, dat ze net zo lang houden.
[..]
Dat weet je helemaal niet of dit in de praktijk een probleem gaat zijn. Dus bij voorbaat weer roepen dat het allemaal niet zo erg is, alleen maar omdat het Tesla in een slecht daglicht stelt is ontzettend naïef van je.

Maar laten we het vergelijken met een gewone auto. Een gewone trekhaak aan een stalen frame kan makkelijk 2000kg piekbelasting aan. Toch zijn die trekhaken maximaal tot 75kg kogeldruk toegelaten. Dus een factor van 27 tussen piekbelasting en maximale kogeldruk in de praktijk.

Bij de cybertruck is de piekbelasting 4500kg volgens de test. Dus als je een stalen frame zou hebben en de conservatieve veiligheidsfactor gebruikt, kom je op een maximale kogeldruk van 167kg. Bij aluminium moet je minstens een dubbele veiligheidsfactor aanhouden bij een cyclische belasting. Waarschijnlijk eerder het viervoudige, afhankelijk van de levensduur die je specificeert. Dan kom je dus op een maximale kogeldruk van 75kg.
Dat rijmt zich niet met de gespecificeerde 11.000 pounds trekgewicht van de cybertruck. Dat is waar het probleem zit. Tesla doet alsof het een "worktruck for real work people" (woorden van Musk zelf) is, maar dat is het dus niet.

Edit: Volgens Tesla chief engineer voor de cybertruck Wes Morrill zelf is de maximale kogeldruk in verticale richting maar 160lbs of 72kg. Dus ze hebben bij hun "worktruck" dezelfde kogeldruk als een middenklasser. _O- https://www.torquenews.co(...)0-lb-tow-rating-isnt
Ik heb gezegd dat de test onzinnig is.

Verder kan ik helemaal niet gaan zonder de Cybertruck zelf te testen. Snap je dat nou echt niet?

Producten in een kwaad daglicht stellen met stomme tests kan iedereen.
pi_217311245
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 11:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Economische levensduur?

Er rijden heel wat autos op de weg die dat punt voorbij zijn.

Dat de manier van belasten in de praktijk niet zal voorkomen is duidelijk in de video uitgelegd.
Maar ook situaties waarbij het gewicht van de aanhanger wèl op de trekhaak drukt.

En dan is de vraag van wat heb je liever: een auto waarbij dit tot ver na de economische levensduur geen probleem vormt, of eentje die de grenzen op zoekt en onder bepaalde omstandigheden veel eerder zou kunnen breken?

De Cybertruck rijdt nog niet zo lang op de weg.
De tijd zal het moeten leren hoeveel zwakker het geworden is na verloop van tijd.
Je kan met deugdelijke tests werken als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent hierin.

En verder hebben we in Nederland een APK, waar de pauperhaak onder valt.
pi_217311254
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:44 schreef Vliegbaard het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Op 5:55 nog een mooie test. Zal ook wel niet aan de gestelde testnormen voldoen?
Zoals gezegd: je kan iedere auto slopen als je dat wil.
pi_217311290
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb gezegd dat de test onzinnig is.

Verder kan ik helemaal niet gaan zonder de Cybertruck zelf te testen. Snap je dat nou echt niet?

Producten in een kwaad daglicht stellen met stomme tests kan iedereen.
Ik heb je nu twee keer uitgelegd dat er een bewezen relatie is tussen maximale kracht en de levensduur bij cyclische belasting. Dus een maximale belastingstest om de levensduur af te leiden is juist wel een heel zinnige test die ook vaak gedaan wordt, omdat het nu eenmaal veel sneller gaat dan 200.000km rijden testen.

En dat die relatie tussen max en cyclisch bij aluminium wezenlijk slechter is dan bij staal is ook een bewezen feit. Dus deze test is wel zinnig en laat ook overduidelijk zien dat een cybertruck ook bij normale belasting eerder kapot gaat dan de referentie.
En zoals ik in mijn vorige post schreef is de Tesla chief engineer Wes Morrill het met mij eens, want die heeft uitgelegd dat de Cybertruck een maximale kogeldruk van 72kg mag hebben. En dat is net genoeg voor twee ebikes op je twinny load, maar ronduit belachelijk als je het als een "worktruck" wil verkopen.

Het zou je sieren, en de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger maken, als af en toe als je er overduidelijk naast zit gewoon eens zou toegeven dat je er naast zit.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311310
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je kan met deugdelijke tests werken als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent hierin.

En verder hebben we in Nederland een APK, waar de pauperhaak onder valt.
Oh ja? De trekhaak wordt altijd op belasting getest bij de APK? _O-

Zoals ik net al zei; je zou de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger en sympathieker over komen als je af en toe als je er overduidelijk naast zit dat gewoon eens toegeeft.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311330
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:20 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oh ja? De trekhaak wordt altijd op belasting getest bij de APK? _O-

Zoals ik net al zei; je zou de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger en sympathieker over komen als je af en toe als je er overduidelijk naast zit dat gewoon eens toegeeft.
Dan moeten ze röntgenfoto's maken denk ik
Hoe zie je anders dat de sterkte van het aluminium is afgenomen?
pi_217311377
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan moeten ze röntgenfoto's maken denk ik
Hoe zie je anders dat de sterkte van het aluminium is afgenomen?
De trekhaak met 10 ton belasten.
pi_217311395
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan moeten ze röntgenfoto's maken denk ik
Hoe zie je anders dat de sterkte van het aluminium is afgenomen?
Nou, tot nu toe is er volgens mij nog nooit een auto geweest met een aluminium subframe waar een trekhaak aan werd gehangen. Dus tot nu toe heeft nog geen apk-station ervaring opgedaan met het testen van aluminiumsterkte. Zelfs in het theoretische geval dat het onderdeel van de apk keuring zou zijn.

De meest praktische methode bij een ingebouwd subframe is waarschijnlijk ultrasoon testen. Al is zelfs dat moeilijk, als je ziet hoe verstopt het subframe zit. De enige andere methode is destructief.
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De trekhaak met 10 ton belasten.
Dus dat. :P
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311412
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De trekhaak met 10 ton belasten.
Hij bezweek bij 4,5 ton?
pi_217311415
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij bezweek bij 4,5 ton?
Dan komt hij dus niet door de keuring :+
pi_217311423
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zoals gezegd: je kan iedere auto slopen als je dat wil.
Op zich wel vermakelijk en leerzaam.

Wel zonde van beide autos.

Zo trekt hij zomaar enkele strips van de auto.
Daarvoor is er een terugroepactie geweest. Die zaten niet goed vastgeplakt.

Op een aantal punten doet de truck het verrassend goed. En op bepaalde punten juist verbazend slecht.
pi_217311438
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij bezweek bij 4,5 ton?
Volgende keer als je in de werkplaats bent maar eens goed opletten. Ze hebben speciaal voor het testen van trekhaken altijd een Aziatische mannetjesolifant in een hoekje staan. Geen Afrikaanse olifant natuurlijk, want die zijn te zwaar.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311502
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:17 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik heb je nu twee keer uitgelegd dat er een bewezen relatie is tussen maximale kracht en de levensduur bij cyclische belasting. Dus een maximale belastingstest om de levensduur af te leiden is juist wel een heel zinnige test die ook vaak gedaan wordt, omdat het nu eenmaal veel sneller gaat dan 200.000km rijden testen.

En dat die relatie tussen max en cyclisch bij aluminium wezenlijk slechter is dan bij staal is ook een bewezen feit. Dus deze test is wel zinnig en laat ook overduidelijk zien dat een cybertruck ook bij normale belasting eerder kapot gaat dan de referentie.
En zoals ik in mijn vorige post schreef is de Tesla chief engineer Wes Morrill het met mij eens, want die heeft uitgelegd dat de Cybertruck een maximale kogeldruk van 72kg mag hebben. En dat is net genoeg voor twee ebikes op je twinny load, maar ronduit belachelijk als je het als een "worktruck" wil verkopen.

Het zou je sieren, en de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger maken, als af en toe als je er overduidelijk naast zit gewoon eens zou toegeven dat je er naast zit.
Nee, het is een onzinnige test en zoals ik al eerder schreef: dat staal in dezen duurzamer is, wist iedereen al vooraf.

De CT lijkt mij ook totaal niet bedoeld als een werktruck, maar veel eerder als een lifestyle product zoals de SUV. Ik heb ook nooit de gedachte gehad dat de Cayenne Turbo die ik had bedoeld was om het terrein meer in te gaan. Net als bij de CT zaten daar bij aflevering banden op die zich als een vis in het water voelen op asfalt.
pi_217311504
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op zich wel vermakelijk en leerzaam.

Wel zonde van beide autos.

Zo trekt hij zomaar enkele strips van de auto.
Daarvoor is er een terugroepactie geweest. Die zaten niet goed vastgeplakt.

Op een aantal punten doet de truck het verrassend goed. En op bepaalde punten juist verbazend slecht.
Volgens mij zijn deze test nogal luguber en een hele sterke overdrijving van de inzet in de praktijk.

Maar ik afgaande op de test zou ik ook niet zien waarom deze beide auto's, de Cubertruck en de F150, in dezelfde werkgebieden zou worden ingezet. Ik ben er niet echt van overtuigd dat de Cybertruck echt een werkpaard is. Zi het zelf meer als een soort cult-wagen. Afhankelijk van hoe je hem toe wilt passen kan het best een nuttige bak zijn.
pi_217311511
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:20 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oh ja? De trekhaak wordt altijd op belasting getest bij de APK? _O-

Zoals ik net al zei; je zou de rest van de tijd een stuk geloofwaardiger en sympathieker over komen als je af en toe als je er overduidelijk naast zit dat gewoon eens toegeeft.
Hij wordt meegenomen bij de APK. Punt. Dat is wat ik schreef en dat is simpelweg correct.
pi_217311523
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 12:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op zich wel vermakelijk en leerzaam.

Wel zonde van beide autos.

Zo trekt hij zomaar enkele strips van de auto.
Daarvoor is er een terugroepactie geweest. Die zaten niet goed vastgeplakt.

Op een aantal punten doet de truck het verrassend goed. En op bepaalde punten juist verbazend slecht.
Maak jij je ook zo druk om het feit dat bij de Mach-E het dak (ook verlijmd!) eraf kan vliegen? Of vind je dat ok, want geen Musk?
pi_217311560
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:58 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Volgens mij zijn deze test nogal luguber en een hele sterke overdrijving van de inzet in de praktijk.

Maar ik afgaande op de test zou ik ook niet zien waarom deze beide auto's, de Cubertruck en de F150, in dezelfde werkgebieden zou worden ingezet. Ik ben er niet echt van overtuigd dat de Cybertruck echt een werkpaard is. Zi het zelf meer als een soort cult-wagen. Afhankelijk van hoe je hem toe wilt passen kan het best een nuttige bak zijn.
Zo simpel is het toch?

Heel Nederland staat vol met SUV's met voorwielaandrijving. Daar moet je eens een keer het terrein mee ingaan... Kun je direct een bevriende boer bellen om je uit de blubber te trekken.

Die Cayenne van mij kon tenminste nog een beetje in het terrein uit de voeten (mits je er banden onder legde waar ik nog nooit een Cayenne mee rond heb zien rijden).

Overigens: vrijwel alle sportauto's die in Nederland verkocht worden zijn ongeschikt om zonder aanpassing te worden gebruikt op het circuit. Een paar rondjes lukt wel, maar echt langdurig vol jagen op een circuit... nope.
pi_217311722
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo simpel is het toch?

Heel Nederland staat vol met SUV's met voorwielaandrijving. Daar moet je eens een keer het terrein mee ingaan... Kun je direct een bevriende boer bellen om je uit de blubber te trekken.

Die Cayenne van mij kon tenminste nog een beetje in het terrein uit de voeten (mits je er banden onder legde waar ik nog nooit een Cayenne mee rond heb zien rijden).

Overigens: vrijwel alle sportauto's die in Nederland verkocht worden zijn ongeschikt om zonder aanpassing te worden gebruikt op het circuit. Een paar rondjes lukt wel, maar echt langdurig vol jagen op een circuit... nope.
Inde basis is het wel zo simpel ja. Maar dan alleen als we het hebben over bepaalde tests en hoe zinvol deze zijn. Nou ben ik niet natuurkundig afgestudeerd maar ik kan nog wel inschatten dat een aluminium frame in een auto bekleed met RVS panelen geen heel goed idee is als je een "truck" wilt maken.
Maar goed; wat heb je aan een truck waarmee je geen fatsoenlijke aanhangwagen kan trekken voor langere tijd? Wat heb je aan een SUV waarmee je niet off-road kan? Wat heb je aan een sportwagen Als de maximum snelheid 100 km/u is. Wat heb je aan een acceleratiesnelheid (0-100) van 2,1 seconden als dat alleen betekent dat je sneller bij het volgende rode licht, rotonde of kruispunt staat te wachten?

Ik geloof zelf niet zo dat er nou veel bouwvakkers zijn die een Cybertruck kopen als werkauto als die al bijna 2 keer zoveel kost als een truck die wél gemaakt is voor bepaalde klussen. Ik geloof ook niet dat mensen een Model S kopen om er het circuit mee op te gaan.

Maar ook hier weer, de Tesla cybertruck is een over geprijsde auto, net als de meeste Tesla's.
pi_217311816
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:22 schreef Vliegbaard het volgende:

Maar ook hier weer, de Tesla cybertruck is een over geprijsde auto, net als de meeste Tesla's.
Dat je de CT een nutteloze auto vindt en te duur voor wat hij biedt, dat kan. Het is niet alsof daar nu echt referenties bij te pakken zijn.

Maar de overige Tesla's bieden ten opzichte van referenties simpelweg meer voor minder. Dus om Tesla's in zijn algemeenheid te duur te noemen, dat is gewoon raar.
pi_217311843
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hij wordt meegenomen bij de APK. Punt. Dat is wat ik schreef en dat is simpelweg correct.
En hoe wordt bij de APK dan zeker gesteld dat de trekhaak en het subframe waar ze aan hangen nog veilig is? Bij een stalen frame is het relatief simpel. Als het verroest is, dan is het niet goed meer. En als het verbogen is, dan is het ook niet meer goed, want ooit overbelast. Vermoeiing is geen thema.

Hoe doen ze dat bij een aluminium subframe? Ultrasoon checken? Of uitbouwen en röntgen? _O-
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217311852
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, het is een onzinnige test en zoals ik al eerder schreef: dat staal in dezen duurzamer is, wist iedereen al vooraf.

De CT lijkt mij ook totaal niet bedoeld als een werktruck, maar veel eerder als een lifestyle product zoals de SUV. Ik heb ook nooit de gedachte gehad dat de Cayenne Turbo die ik had bedoeld was om het terrein meer in te gaan. Net als bij de CT zaten daar bij aflevering banden op die zich als een vis in het water voelen op asfalt.
Ik zag net nog een youtube video van iemand die een CT met kar van 5000 kilo door de bergen reed.
Die was wat gestresst omdat hij nog 1% batterij had, maar gezien de afstand die hij nog moest leek me dat geen probleem.
Ik denk dat die op 0% nog wel 20 mijl kan rijden.

Anyway: hij wordt als truck verkocht en gebruikt, en tijdens de demonstratie werd de onverwoestbaarheid van de CT geëtaleerd.
Dat schept verwachtingen.

quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 13:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maak jij je ook zo druk om het feit dat bij de Mach-E het dak (ook verlijmd!) eraf kan vliegen? Of vind je dat ok, want geen Musk?
Jij vindt beide heel normaal kennelijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')