Vragen, vragen, vragen ........quote:Op donderdag 3 april 2025 06:05 schreef Invisibli het volgende:
Wij bestaan, wat bewijst dat er ergens een begin geweest is.
Vanuit het niets, is er ineens iets.
Hoe onvoorstelbaar ook, maar dat wij er zijn en jij dit leest is het bewijs van een begin.
Dan kun je 2 dingen denken:
1. Bij toeval is er door de jaren heen een volledig werkend universum ontstaan met alle regels, wetten van de zwaartekracht, en heel veel dingen die wel bestaan maar totaal niet logisch zijn als je uitgaat van toeval.
2. Iets of meerderen die dingen kunnen, waar wij nog niet toe in staat zijn hebben ervoor gezorgd dat alles is, zoals we nu om ons heen zien.
Het klinkt beide onwaarschijnlijk.
Maar door onderzoek ga je uiteindelijk iets geloven, want hoewel we als mens redelijk ver zijn met de wetenschap, hoewel we steeds meer bijleren, alles kunnen zien of bewijzen doen we nog niet.
Dan de vraag of Islam Of Christendom vertegenwoordigd wat de bedoeling zou zijn in het leven.. dat is een onderzoek op zich.
Iets wat je niet via nieuws of geruchten kan beoordelen.
Wetenschap is niet onfeilbaar maar gestaag neemt zij de rol over van religie. Duizenden jaren geleden dachten mensen dat donder en bliksem het werk was van een woedende God (Donar). Later konden we het natuurverschijnsel rationeel verklaren met elektrische ontladingen van wolken. In de middeleeuwen begreep men niets van de pest. De gesel Gods werd het genoemd, honderden jaren later werden voor die vreselijke ziekte een bacil, een type vlo en de zwarte rat met elkaar in verband gebracht. Talloze en nog eens talloze voorbeelden kunnen nog worden genoemd waar wetenschap uiteindelijk de enige verklaring kan geven om de realiteit te begrijpen.quote:Op donderdag 3 april 2025 06:44 schreef Invisibli het volgende:
Eeuwig en altijd bestaan is voor ons als mensen vrij ongrijpbaar.
Maar waar begint een ronde ring?
Ik kan het begin of eind niet aanwijzen.
Misschien dat het op zo'n manier is, en dat het voor ons als mens met ons huidige begrip niet goed uit te leggen is.
Net zoals: wij zijn er.. hoe kwam daar iets uit niets..
Of dat het iets is zoals de natuur, een boom ontstaat uit aarde of bestaat voornamelijk uit, als die uiteindelijk omvalt verteerd die weer en wordt het goede compost, waarmee weer nieuwe dingen opgebouwd worden.
Planten of bomen.
Is ook een soort oneindige cirkel.
Een Opperwezen met menselijke eigenschappen als verveling, frustratie, hoop, eenzaamheid. Mmmhh ....quote:Op donderdag 3 april 2025 07:22 schreef Lenny77 het volgende:
En hoeveel keer heeft God dan een nieuw universum gemaakt? Heeft hij pas na zoveel eeuwigheid bepaald dat hij zich toch wel verveelde en is dan maar iets beginnen scheppen? Of ruimt hij het steeds opnieuw op na x-tijd omdat het weer op niets is uitgelopen met de volgende levenssoort die het weer verknoeit? Hoopt hij misschien op een wezen dat een medegod zou kunnen worden omdat m eenzaam is? Een soort Pinokkio verhaal?
Waarom "per toeval" en "niet logisch"?quote:Op donderdag 3 april 2025 06:05 schreef Invisibli het volgende:
Wij bestaan, wat bewijst dat er ergens een begin geweest is.
Vanuit het niets, is er ineens iets.
Hoe onvoorstelbaar ook, maar dat wij er zijn en jij dit leest is het bewijs van een begin.
Dan kun je 2 dingen denken:
1. Bij toeval is er door de jaren heen een volledig werkend universum ontstaan met alle regels, wetten van de zwaartekracht, en heel veel dingen die wel bestaan maar totaal niet logisch zijn als je uitgaat van toeval.
Zolang je randomness genoeg tijd geeft gebeurt alles, maar ik ben overtuigd dat er geen multiverse is of een "simulatie" (afhankelijk van hoe je deze term interpreteert), omdat ik oneindigheid heb ervaren in zowel zware meditaties als psychedelics. En je kunt niet oneindigheid ervaren als daar iets buiten zou zitten want dat heft de oneindigheid op (dus een maker van een simulatie bijv).... en al was die er wel, wie heeft dan de maker van de simulatie gemaakt, enz enz enz. Dus dan spreek je óók weer over oneindigheid en zo kun je oneindig doorquote:Op donderdag 3 april 2025 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom "per toeval" en "niet logisch"?
In een multiversumscenario kan het heel "logisch" zijn dat er "per toeval" universa ontstaan met bewuste waarnemers.
SPOILER: Principle of polarityOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik ben t met je eens dat t wél per toeval kan. Als je totaal random 1000 pixels oneindig lang laat renderen op een PC, gaat het 100% een keer gebeuren dat er "Haushofer" op t scherm komt. Ondanks dat de kans idioot klein is, geef t genoeg tijd, en het gebeurt, en wel vaker ook. T kan zelfs 5x op rij. Ook dát gebeurt als je randomness genoeg tijd geeftalleen kost dat factoren veel langer.
Wet vd grote getallen.As above, so below.
Tja...quote:Op donderdag 3 april 2025 09:24 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Een Opperwezen met menselijke eigenschappen als verveling, frustratie, hoop, eenzaamheid. Mmmhh ....
Wel grappig dat je dit aanhaalt, want ik heb ook ook vaker gedacht, gewoon als gedachtenexperiment;quote:Op donderdag 3 april 2025 07:22 schreef Lenny77 het volgende:
En hoeveel keer heeft God dan een nieuw universum gemaakt? Heeft hij pas na zoveel eeuwigheid bepaald dat hij zich toch wel verveelde en is dan maar iets beginnen scheppen? Of ruimt hij het steeds opnieuw op na x-tijd omdat het weer op niets is uitgelopen met de volgende levenssoort die het weer verknoeit? Hoopt hij misschien op een wezen dat een medegod zou kunnen worden omdat m eenzaam is? Een soort Pinokkio verhaal?
Wel interessante vraag als het niet polemisch was. Maar wat betreft de "herhaling" van de schepping, waar ze in de wetenschap over speculeren, dat er na een big bang een big crunch zou kunnen volgen, zegt de bijbel in Jesaja 34:quote:Op donderdag 3 april 2025 07:22 schreef Lenny77 het volgende:
Symbolisch voor reïncarnatie?quote:Op donderdag 3 april 2025 21:11 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Wel interessante vraag als het niet polemisch was. Maar wat betreft de "herhaling" van de schepping, waar ze in de wetenschap over speculeren, dat er na een big bang een big crunch zou kunnen volgen, zegt bijbel in Jesaja 34:
"4 Heel het sterrenleger aan de hemel zal vergaan. De hemel zal opgerold worden als een boekrol, en heel zijn leger zal vallen, zoals bladeren vallen van een wijnstok, en zoals vijgen vallen van een vijgenboom."
Zou dit symbolisch kunnen wijzen op een big crunch? In de koran staat ook iets vergelijkbaars:
"De Dag dat Wij de hemel oprollen*, zoals een rol voor de boeken opgerold wordt: net zoals Wij de eerste schepping begonnen zullen Wij haar herhalen, als een belofte die Wij op Ons namen. Voorwaar, Wij zullen het doen." (Koran, 21:104) *Arabisch "tawa" (oprollen) heeft ook de betekenis van iets 'compact' maken.
"En Hij is Degene Die de schepping begint en haar daarna herhaalt en dat is gemakkelijk voor Hem. En aan Hem behoren de meest verheven eigenschappen in de hemelen en op de aarde. En Hij is de Almachtige, de Alwijze." (Koran 30:27)
"[i]Zeg: Is er onder jullie (zogenaamd goddelijke) metgezellen iemand die de schepping begint en haar daarna herhaalt? Zeg: Allah begint de schepping en herhaalt haar daarna." (Koran, 10:34)
Het is oordeel taalquote:Op donderdag 3 april 2025 21:11 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Wel interessante vraag als het niet polemisch was. Maar wat betreft de "herhaling" van de schepping, waar ze in de wetenschap over speculeren, dat er na een big bang een big crunch zou kunnen volgen, zegt bijbel in Jesaja 34:
"4 Heel het sterrenleger aan de hemel zal vergaan. De hemel zal opgerold worden als een boekrol, en heel zijn leger zal vallen, zoals bladeren vallen van een wijnstok, en zoals vijgen vallen van een vijgenboom."
Zou dit symbolisch kunnen wijzen op een big crunch? In de koran staat ook iets vergelijkbaars:
"De Dag dat Wij de hemel oprollen*, zoals een rol voor de boeken opgerold wordt: net zoals Wij de eerste schepping begonnen zullen Wij haar herhalen, als een belofte die Wij op Ons namen. Voorwaar, Wij zullen het doen." (Koran, 21:104) *Arabisch "tawa" (oprollen) heeft ook de betekenis van iets 'compact' maken.
"En Hij is Degene Die de schepping begint en haar daarna herhaalt en dat is gemakkelijk voor Hem. En aan Hem behoren de meest verheven eigenschappen in de hemelen en op de aarde. En Hij is de Almachtige, de Alwijze." (Koran 30:27)
"[i]Zeg: Is er onder jullie (zogenaamd goddelijke) metgezellen iemand die de schepping begint en haar daarna herhaalt? Zeg: Allah begint de schepping en herhaalt haar daarna." (Koran, 10:34)
Judaïsten geloven dat? Dat heb ik nog nooit gehoord. Heb je daar een link van?quote:Op donderdag 3 april 2025 23:07 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is oordeel taal
Isa 34:1-5 HSV 1 Kom naar voren, heidenvolken, om te luisteren! Sla er acht op, natiën! Laat de aarde luisteren en al wat zij bevat, de wereld, en alles wat daarop uitspruit! 2 Want de grote toorn van de HEERE richt zich tegen alle heidenvolken, Zijn grimmigheid tegen heel hun legermacht. Hij heeft hen met de ban geslagen, hen overgegeven ter slachting. 3 Hun gesneuvelden zullen weggeworpen worden, en van hun dode lichamen zal hun stank opstijgen. De bergen zullen wegsmelten door hun bloed. 4 Heel het sterrenleger aan de hemel zal vergaan. De hemel zal opgerold worden als een boekrol, en heel zijn leger zal vallen, zoals bladeren vallen van een wijnstok, en zoals vijgen vallen van een vijgenboom. 5 Want Mijn zwaard is dronken geworden in de hemel. Zie, het zal neerdalen op Edom, op het volk dat Ik geslagen heb met de ban, als een oordeel.
Judaisten geloven dat Edom het westen is, Rome, hier kijken ze dus naar uit.
Symbolisch voor de big crunch. Het tegenovergestelde van big bang. Dus dat het heelal weer ineenstort tot een singulariteit. En dat er daarna misschien weer een big bang ontstaat (hypothetisch). Dit naar aanleiding van je post over "hoevaak God het universum heeft gemaakt ... het steeds opnieuw opruimt ...".quote:
https://judaism.stackexch(...)-not-southern-jordanquote:Op vrijdag 4 april 2025 00:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Judaïsten geloven dat? Dat heb ik nog nooit gehoord. Heb je daar een link van?
Ja dat van de big crunch snap ik wel. Maar de symboliek kan toch ook (vaagquote:Op vrijdag 4 april 2025 00:08 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Symbolisch voor de big crunch. Het tegenovergestelde van big bang. Dus dat het heelal weer ineenstort tot een singulariteit. En dat er daarna misschien weer een big bang ontstaat (hypothetisch). Dit naar aanleiding van je post over "hoevaak God het universum heeft gemaakt ... het steeds opnieuw opruimt ...".
Ik ben bekend met die uitleg.quote:Op vrijdag 4 april 2025 01:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
https://judaism.stackexch(...)-not-southern-jordan
Orthodoxe joden zijn judaisten, toch? Doelde op religieuze joden om te onderscheiden van niet reli's.quote:Op vrijdag 4 april 2025 07:24 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik ben bekend met die uitleg.
Dat Rome 'Edom' werd genoemd (en dus niet is) heeft te maken met Herodus die een Edomiet was.
Het ging mij echter om je stelling dat Judaisten geloven dat Edom het Westen, Rome, is. Dit komt niet aanbod in het artikel. Die Rabbi waar naar wordt verwezen is ook geen judaist maar een orthodoxe jood.
Dus vraag me nog steeds af hoe je daarbij komt.
De big crunch wordt weer in twijfel getrokken door nieuwe waarnemingen en wetenschappelijk gefundeerde theorieën en dus niet door religieuze extremisten. Long live Sciencequote:Op vrijdag 4 april 2025 00:08 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Symbolisch voor de big crunch. Het tegenovergestelde van big bang. Dus dat het heelal weer ineenstort tot een singulariteit. En dat er daarna misschien weer een big bang ontstaat (hypothetisch). Dit naar aanleiding van je post over "hoevaak God het universum heeft gemaakt ... het steeds opnieuw opruimt ...".
Net zoals de big crunch zal ook dark matter plaats maken voor realiteit.quote:Op vrijdag 4 april 2025 10:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De big crunch wordt weer in twijfel getrokken door nieuwe waarnemingen en wetenschappelijk gefundeerde theorieën en dus niet door religieuze extremisten. Long live Science![]()
Reden is dat is waargenomen dat de uitdijing van het heelal versnelt ipv vertraagt, waarschijnlijk door de aanwezigheid van donkere materie. Het lijkt het erop dat een Big Crunch daarom uitgesloten is. In plaats daarvan beweegt het heelal richting een "Big Freeze" of mogelijk een "Big Rip", waarbij uiteindelijk zelfs structuren zoals sterrenstelsels en atomen uit elkaar getrokken worden.
Ah zo. De betreffende verzen spreken over de ‘hemel’ die opgerold wordt. De koran spreekt vervolgens over hoe de eerste schepping begonnen is zo zal het herhaald worden. Het zou dan betrekking kunnen hebben op de eindtijd/dag des oordeels, zoals je zegt, wanneer er een einde aan alles komt. Voor reïncarnatie zou ik eerder hieraan denken:quote:Op vrijdag 4 april 2025 07:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja dat van de big crunch snap ik wel. Maar de symboliek kan toch ook (vaag) op reïncarnatie wijzen?
Zoals ik het lees/geleerd heb gaat het over de dag des oordeels/ Armageddon.
Maar het is wel leuk om er verder over na te denken voor wat het ook kan staan.
Ik vind deze mooi:quote:Op vrijdag 4 april 2025 11:26 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ah zo. De betreffende verzen spreken over de ‘hemel’ die opgerold wordt. De koran spreekt vervolgens over hoe de eerste schepping begonnen is zo zal het herhaald worden. Het zou dan betrekking kunnen hebben op de eindtijd/dag des oordeels, zoals je zegt, wanneer er een einde aan alles komt. Voor reïncarnatie zou ik eerder hieraan denken:
“ U laat de nacht overgaan in de dag en de dag laat U overgaan in de nacht. U brengt het levende uit het dode voort en uit het levende brengt U het dode voort. U geeft levensonderhoud aan wie U wilt, zonder afrekening.” (Koran 3:27)
Er wordt m.b.t. leven en dood een kringloop beschreven zoals met dag en nacht.
Of niet. Waar haal jij de onbescheidenheid vandaan dat je weet wat er in de toekomst is besloten? Denk jij dat je een Opperwezen bent of zo?quote:Op vrijdag 4 april 2025 10:53 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Net zoals de big crunch zal ook dark matter plaats maken voor realiteit.
Bekijk deze YouTube-video
Zou zeggen bekijk de video.quote:Op vrijdag 4 april 2025 12:01 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Of niet. Waar haal jij de onbescheidenheid vandaan dat je weet wat er in de toekomst is besloten? Denk jij dat je een Opperwezen bent of zo?
Gekken heb je overal, ook onder wetenschappers. Een youtube filmpje maken kan iedereen, publiceren in een blad als Nature is maar voor weinigen weggelegd. In ieder geval niet voor gekke professoren die maar wat roepen. Zuivere wetenschap beoefenen op de juiste manier is heel wat anders dan een pseudowetenschappelijke mening hebben.quote:Op vrijdag 4 april 2025 12:02 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Zou zeggen bekijk de video.
Wetenschap is zelf regulerend weet je nog?
Ik heb het filmpje niet helemaal afgekeken. Maar in het begin legt hij heel duidelijk uit waar de theorie van donkere materie vandaan komt: De meetbare massa's van sterrenstelsels zijn onvoldoende om zo'n stelsel bij elkaar te houden en om het centrum te laten blijven draaien. De wetten van Kepler gelden hier schijnbaar niet, tenzij er meer massa is dan we zien. En daar komt het verhaal van zwarte materie vandaan.quote:Op vrijdag 4 april 2025 12:56 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Gekken heb je overal, ook onder wetenschappers. Een youtube filmpje maken kan iedereen, publiceren in een blad als Nature is maar voor weinigen weggelegd. In ieder geval niet voor gekke professoren die maar wat roepen. Zuivere wetenschap beoefenen op de juiste manier is heel wat anders dan een pseudowetenschappelijke mening hebben.
Nee, ik weiger te kijken naar lulkoek. Bovendien heb ik niet op PhD niveau verstand van deze materie. Ik weet wel wat de state of the the art van wetenschap is.
Zo'n discussie gaat nergens toe leiden, omdat Ali en consorten hun geloof aannemen zonder bewijzen, wat natuurlijk helemaal hun goede recht is. Wetenschappers gaan uit vanuit een ander zichtpunt. Wetenschappers observeren, leggen de observaties vast, doen een poging om hun observaties te verklaren om daarna hun verklaringen te testen zodat dat bewijs oplevert. Dat is professie en een heel andere invalshoek. Gelovigen zijn met twee totaal andere dingen bezig. Net zoals ik als hobbyschrijver over mijn schrijfactiviteiten niet in discussie ga met een boekhouder.quote:Op vrijdag 4 april 2025 14:04 schreef Bassie48 het volgende:
@:Alarmonoff Ik heb al vaak voorgesteld dat jij en Ali eens in debat gaan met kopstukken van alle wetenschappelijke disciplines die jullie zo bekritiseren. Maar ik weet het antwoord al, jullie durven niet, bang om uitgelachen te worden.
Hij wordt gefinancierd door darpa, want anti-zwaartekracht is een van de implicaties van zijn idee. Op Twitter kun je de voortgang van de experimenten volgen.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:43 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik heb het filmpje niet helemaal afgekeken. Maar in het begin legt hij heel duidelijk uit waar de theorie van donkere materie vandaan komt: De meetbare massa's van sterrenstelsels zijn onvoldoende om zo'n stelsel bij elkaar te houden en om het centrum te laten blijven draaien. De wetten van Kepler gelden hier schijnbaar niet, tenzij er meer massa is dan we zien. En daar komt het verhaal van zwarte materie vandaan.
Dat bedoel ik dus: kritiek leveren op wetenschappers met de meest waanzinnige argumenten. Het is natuurlijk hun goed recht om die kritiek te uiten maar de wetenschap heeft ook het recht beide niet serieus te nemen. Ik neem deze dwaallichten serieus als gelovigen in een Opperwezen want geloof is slechts geloof. Maar in hun wetenschapskritiek zijn ze de weg totaal kwijtgeraakt en lach ik ze vierkant uit.quote:Op vrijdag 4 april 2025 15:50 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Zo'n discussie gaat nergens toe leiden, omdat Ali en consorten hun geloof aannemen zonder bewijzen, wat natuurlijk helemaal hun goede recht is.
Geloof is prima, maar ga gewoon niet in discussie met wetenschappers. Als je in discussie met wetenschappers gaat moet je wel heel erg goed ingelezen zijn. Dan kun je echt niet zomaar wat roepen. Als je zelf kritiek hebt op de wetenschap, helemaal prima, maar ga niet zonder diepe wetenschapskennis in discussie met wetenschappers. Ik denk ook dat een ziel eeuwig leven heeft, en als iemand zegt, kun je dat bewijzen? Nee natuurlijk niet, en misschien is het ook wel niet zo, het kan allemaal.quote:Op vrijdag 4 april 2025 16:50 schreef Bassie48 het volgende:
Ik neem deze dwaallichten serieus als gelovigen in een Opperwezen want geloof is slechts geloof. Maar in hun wetenschapskritiek zijn ze de weg totaal kwijtgeraakt en lach ik ze vierkant uit.
Mooi gezegd. Jij bent goed bezig met je geloof. Jij wel.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:08 schreef Vincent_student het volgende:
Mijn relatie met God/begeleiders gaat niet over de bijbel, dat is persoonlijk. Als ik met andere mensen praat over het geloof gaat dat van mens tot mens, ik ga niet gooien met de bijbel.
Ik had het sterke gevoel dat hier in dit subforum de bijbel als wapen werd ingezet, en dat is zo fout. De rol van de bijbel is persoonlijk. Dat is waar je als gelovige behoefte aan hebt en 's avonds gaat lezen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat boek niet is bedoeld in de strijd tegen anderen. Wat je dus in dit forum zag. Op elke stelling kwam weer schermenvol bijbelteksten voorbij. Daar is het totaal niet voor bedoeld.
Ik kom alleen nog dit posten en dan ben ik weer vertrokken.quote:Op vrijdag 4 april 2025 17:59 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Geloof is prima, maar ga gewoon niet in discussie met wetenschappers. Als je in discussie met wetenschappers gaat moet je wel heel erg goed ingelezen zijn. Dan kun je echt niet zomaar wat roepen. Als je zelf kritiek hebt op de wetenschap, helemaal prima, maar ga niet zonder diepe wetenschapskennis in discussie met wetenschappers. Ik denk ook dat een ziel eeuwig leven heeft, en als iemand zegt, kun je dat bewijzen? Nee natuurlijk niet, en misschien is het ook wel niet zo, het kan allemaal.
Dat is gewoon het verschil. Als ik in mijn telescoop kraters op de maan zie, kan ik zeggen: er zijn kraters op de maan, en niemand zal dat ontkennen. Maar als ik zeg: God bestaat, daarmee kun je niet in discussie gaan met een wetenschapper, want die bekijkt dingen vanuit een totaal andere invalshoek, of hij moet zelf gelovig zijn, maar dan praat je niet met hem als wetenschapper.
Het Christendom wordt gedefinieerd door de bijbel en de bijbel wordt ook wel God's woord en waarheid genoemd en een tweesnijdend zwaard en een schild.quote:Op vrijdag 4 april 2025 19:08 schreef Vincent_student het volgende:
Mijn relatie met God/begeleiders gaat niet over de bijbel, dat is persoonlijk. Als ik met andere mensen praat over het geloof gaat dat van mens tot mens, ik ga niet gooien met de bijbel.
Ik had het sterke gevoel dat hier in dit subforum de bijbel als wapen werd ingezet, en dat is zo fout. De rol van de bijbel is persoonlijk. Dat is waar je als gelovige behoefte aan hebt en 's avonds gaat lezen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat boek niet is bedoeld in de strijd tegen anderen. Wat je dus in dit forum zag. Op elke stelling kwam weer schermenvol bijbelteksten voorbij. Daar is het totaal niet voor bedoeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1Jn 2:25 KJV And this is the promise that he hath promised us, even eternal life.
Jezus liefhebben is z'n woord liefhebben en bewaren.
[ Bericht 3% gewijzigd door Alarmonoff op 04-04-2025 22:09:28 ]God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
Joh 11:35 SV Jezus weende.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:26 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik kom alleen nog dit posten en dan ben ik weer vertrokken.
Wat ik hier lees is overbrugbaar en menselijk. Ik heb als niet-religieus zijnde sterk het vertrouwen in mensen die empathisch zijn en geloven in wijze lessen. Want ik zal nooit stellen dat er geen wijze lessen zitten in teksten die imho los van elkaar gelezen mogen te worden en op zichzelf het sterkst zijn.
Maar met iedereen die lange teksten uitstort en als het monster van frankenstein combineert, met iedereen die op onzekerheid en angst broedt, verkapte helverwensingen uitspreekt en die een eindtijdencultus aanhangt (die toevallig wel héél erg lekker klikt met fascisme) ben ik heel erg voorzichtig.
Die lijken in deze tijden te bidden tot miljardairs en tegen de gewone man en demonstreren zeer weinig tot niets Christelijks.
Houd eens op met die bijbelcitaten. Doe normaal en zeg in gewone mensentaal nou eindelijk eens wat je vindt.quote:
Enigszins pathetisch deze video dan maar:quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:26 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik kom alleen nog dit posten en dan ben ik weer vertrokken.
En die definities liggen niet vast in dat Grote Toverboek voor Volwassenen. Het is het feest der subjectieve interpretaties en recht praten wat krom is.quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:59 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het Christendom wordt gedefinieerd door de bijbel
quote:Op vrijdag 4 april 2025 21:59 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het Christendom wordt gedefinieerd door de bijbel en de bijbel wordt ook wel God's woord en waarheid genoemd en een tweesnijdend zwaard en een schild.
En Jezus is het Woord van God geincarneerd als mens.
Kwesties en vragen over het Christendom worden dus het duidelijkst beantwoord met skriptjeur, zonder m'n mening want die is toch niet belangrijk.Veel succes met je bijbelteksten verder. En heel erg goed dat je ze in een spoiler zet. Kun je dat in het vervolg ook doen? En vertel gewoon je eigen mening en gevoelens in dit topic. Zoals je laatste zin (Die bijbeltekst met al die nummers en onverklaarbare afkorting kan ook in een spoiler).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1Jn 2:25 KJV And this is the promise that he hath promised us, even eternal life.
Jezus liefhebben is z'n woord liefhebben en bewaren.
Dat is een foutieve aanname, het zijn gewoon vertellingen in normale taal dat zelfs een kind kan begrijpen, eigenlijk heeft de statenbijbel de Nederlandse taal gevormd, veel woorden zijn bedacht bij de vertaling en zijn onderdeel van taal geworden.quote:Op zaterdag 5 april 2025 07:08 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En die definities liggen niet vast in dat Grote Toverboek voor Volwassenen. Het is het feest der subjectieve interpretaties en recht praten wat krom is.
Waarom zou ik het in een spoiler zetten, dit is toch het Christendom ed topic? Ga ik dus niet doen behalve bij lange lappen tekst.quote:Op zaterdag 5 april 2025 07:31 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Veel succes met je bijbelteksten verder. En heel erg goed dat je ze in een spoiler zet. Kun je dat in het vervolg ook doen? En vertel gewoon je eigen mening en gevoelens in dit topic. Zoals je laatste zin (Die bijbeltekst met al die nummers en onverklaarbare afkorting kan ook in een spoiler).
Waarvan?quote:Op zaterdag 5 april 2025 05:24 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Houd eens op met die bijbelcitaten. Doe normaal en zeg in gewone mensentaal nou eindelijk eens wat je vindt.
Over alles.quote:
Dat is een foutieve aanname gezien de vele interpretaties die er bestaan. Dat is op zijn beurt weer geen aanname maar een feit. Het is geen mening maar een feit. De Bijbel zegt nergens met precies die woorden: "Jezus is God". Toch worden allerlei interpretaties aan specifieke teksten aangebracht om deze bewering te staven. En dit is maar één voorbeeld van het ontelbare gehannes van de teksten.quote:Op zaterdag 5 april 2025 08:02 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat is een foutieve aanname, het zijn gewoon vertellingen in normale taal dat zelfs een kind kan begrijpen, eigenlijk heeft de statenbijbel de Nederlandse taal gevormd, veel woorden zijn bedacht bij de vertaling en zijn onderdeel van taal geworden.
Jawel, ik lees zelfs elke dag de bijbel volgens het NBG-rooster, maar ik vind het erg ver gaan om bij elke post lappen bijbelverzen te doen, terwijl je ook toe kunt met enig uitleg in je eigen woorden. Die bijbelteksten die jij gebruikt zijn in oude taal en erg formeel, terwijl we er veel meer aan hebben dat je die in je eigen woorden, in goed modern Nederlands, uitlegt. Met je eigen mening erbij. Dat je stelde dat je mening er niets toe doen, dat geldt voor mij niet. We hebben niet voor niets van God een hoogstaande intelligentie meegekregen. Dat heeft een doel. Dat je er over nadenkt en dat je een mening vormt. Die bijbel, die kennen we allemaal wel. Die staat hier ook in de kast en die hoef je hier echt niet allemaal neer te gooien, want daar is geen door te komen aan, dan moet je ook nog omschakelen naar oud-engels, dat is gewoonweg niet te doen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |