en daar heb ik veel moeite om de juiste artikelen te vinden.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En nu de kabelgoot op die muur. Die steekt over, en dat mag niet?
Ja, hoe kom ik daar nou weer achter?quote:Op donderdag 3 april 2025 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Horizontaal frezen in een draagmuur kan ook niet altijd zomaar, dan moet je wel zeker weten dat je voldoende dikte overhoudt. Dus dat moet wel goed uitgerekend worden.
Leidingdikte achterhalen, dikte van stuclaag buitenmuur achterhalen (hoe dikker, hoe minder er uit de muur hoeft), dikte van de draagmuur achterhalen.quote:Op donderdag 3 april 2025 10:09 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ja, hoe kom ik daar nou weer achter?
Ja, ik bij die van mij ook. Ik hoor 'm amper als ik er met m'n neus bovenop sta, en binnen merk ik er helemaal niks van. Aan de andere kant heb ik ook van die bamipompen gezien die staan te rammelen en bonken waar je bang van wordt.quote:Op donderdag 3 april 2025 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vind het geluid van m'n buitenunit wel wat meevallen.
Als het buiten een beetje waait maken de bladeren in de bomen meer lawaai dan de warmtepomp.quote:Op donderdag 3 april 2025 10:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, ik die van mij ook. Ik hoor 'm amper als ik er met m'n neus bovenop sta, en binnen merk ik er helemaal niks van. Aan de andere kant heb ik ook van die bamipompen gezien die staan te rammelen en bonken waar je bang van wordt.
Dat de muur van TS is, wil niet zeggen dat hij daar dan van alles aan mag hangen boven de grond van de buren. De buren moeten inderdaad toestaan dat TS iets met zijn muur wil doen. Bijvoorbeeld een sleuf frezen, daar een kabel in geleiden, de sleuf weer dichtsmeren en het geheel weer netjes wit verven.quote:Op donderdag 3 april 2025 08:06 schreef freak1 het volgende:
[..]
correct, maar dan is het zijn eigen muur, niet een gedeelde muur, en als hij toegang tot zijn muur nodig heeft moet hem dat verleend worden. als hij dan aan zijn eigen muur iets wil bevestigen dan mag hij dat doen, zolang het de buren idd niet tot last is. en zolang het netjes gebeurd zie ik echt geen enkele kans om dat als buren juridisch tegen te werken.
dat zeg ik toch ook niet.quote:Op donderdag 3 april 2025 10:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat de muur van TS is, wil niet zeggen dat hij daar dan van alles aan mag hangen boven de grond van de buren. De buren moeten inderdaad toestaan dat TS iets met zijn muur wil doen. Bijvoorbeeld een sleuf frezen, daar een kabel in geleiden, de sleuf weer dichtsmeren en het geheel weer netjes wit verven.
Dan loop je ook weer kans dat je met je zure buur een beerput open trekt als je het kadaster laat inmeten. Kom je toch weer uit bij vriendelijk en open het gesprek aan gaan met je buren en vragen of en hoe je eventuele bezwaren weg kunt nemen.quote:Op donderdag 3 april 2025 10:08 schreef Black-Death het volgende:
Het suggereert dat er naast die muur nog een heel klein stukje van mij is, maar tegelijkertijd valt er een stuk van mijn tuin en huis buiten mijn perceel.
Dat beeld heerst bij velen, ja. 't Is nogal hardnekkig.quote:Op dinsdag 1 april 2025 10:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Want met een airco kun je alleen maar koelen natuurlijk
gewoon even puur voor mijn nieuwsgierigheid en meer insight in de inner workings van anderen;quote:Op donderdag 3 april 2025 14:15 schreef Black-Death het volgende:
Oke jongen ik weet even genoeg, dank voor de input. Geen idee wanneer ik de buren hier over spreek. Zodra ik meer weet, laat ik dat hier weten.
Waaruit concludeer jij dat ik rustig doorga met de aanleg van de airco?quote:Op donderdag 3 april 2025 15:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
gewoon even puur voor mijn nieuwsgierigheid en meer insight in de inner workings van anderen;
je zat hier overduidelijk best mee. hebt veel advies en inzicht gekregen hier. leek toch redelijke prio te hebben.
maar de strategie is nu dus; je gaat rustig door met die airco aanleg en je ziet wel wanneer je het gesprek aangaat?
is het een rare gedachte dat ik denk, als je nu gewoon eens een half uurtje had besteed aan s' avonds bij je buren even binnenlopen, was er wellicht niets aan de hand geweest?
aanleg/aanschaf potato potato.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:03 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Waaruit concludeer jij dat ik rustig doorga met de aanleg van de airco?
infrezen in de muur en steenstrips erop plakken of een verticale cementvoeg, pies of keek,quote:Op maandag 31 maart 2025 20:55 schreef Black-Death het volgende:
Even ter voorbereiding op een gesprek met de buren het volgende; Ik woon in een vrijstaand huis. Meteen naast de buitenmuur van mijn woonkamer begint de tuin van mijn buren. Ik wil graag een airco installeren, maar daarvoor moet er een kabelgoot aan de buitenkant van de muur gemonteerd worden. Is daar juridisch iets over te zeggen?
Voor de duidelijkheid; de buitenunit komt op een plat dak van mij te staan, 2-3 meter van de erfgrens af. Het gaat dus puur om de airco kabels die uit de binnenunit naar de buitenunit moeten; die kabelgoot moet aan de buitenkant van mijn huis komen. Dus "in" hun tuin (1e etage).
Ik wil even goed voorbereid zijn op een gesprek met hun. Enerzijds omdat ze al kwamen klagen toen er tijdens de verbouwing een loshangend kabeltje van de zonnepanelen aan die muur hing te bungelen. Daarnaast omdat de vorige bewoners van mijn huis eerst toestemming van de buren hadden gekregen om aan die muur een buitenunit te hangen, maar later hebben ze die toestemming ingetrokken. (Dus daarom nu sowieso de buitenunit op een plat dak)
ChatGPT heb ik even gevraagd, die kwam met artikel 5:50 Burgerlijk Wetboek.
[..]
Maar valt een kabelgoot (in dezelfde kleur als de muur!) onder de categorie "overhangende voorwerpen"?
Edit; door de constructie/ontwerp van het huis kan de airco in de slaapkamer niet op een andere muur gehahgen worden om dit probleem te omzeilen.
Correct. De leidingen tussen binnenunit en buitenunit inderdaad.quote:Op donderdag 3 april 2025 19:46 schreef r_one het volgende:
Velen hebben het hier over een 'kabel' (in de zin van stroomkabel?) maar volgens mij bedoelt @:TS de -afgeperste- aan-/afvoerleidingen tussen binnen- en buitenunit; die zijn wel ietsjes dikker.
Correct me if I'm wrong ....
Buren zijn op vakantiequote:Op donderdag 3 april 2025 18:35 schreef freak1 het volgende:
[..]
aanleg/aanschaf potato potato.
ik probeer je niet in een kwaad daglicht te stellen, ik probeer gewoon te begrijpen waar het treuzelen met de meest logische stap vandaan komt.
er is niets mis met dat ding... maar het veroorzaakt in hele stille omgevingen gewoon een hele lage bromtoon, en dat hoor je echt wel op 20/30m.quote:Op woensdag 2 april 2025 22:05 schreef investeerdertje het volgende:
20/30 meter? Wat is er mis met dat ding 😅
Sowieso zit er een nachtstand op die dingen, als je hem dan nog hoort, knap. Maar s nachts mag hij (nu geplaatst) op de erfgrens al geen 40 decibel halen. Of stoor je je ook zo aan je koelkast?quote:Op maandag 7 april 2025 12:34 schreef okzbow het volgende:
[..]
er is niets mis met dat ding... maar het veroorzaakt in hele stille omgevingen gewoon een hele lage bromtoon, en dat hoor je echt wel op 20/30m.
Zou mij eerder zorgen maken over het geluid binnenshuis daar op plat dakquote:Op maandag 7 april 2025 12:34 schreef okzbow het volgende:
[..]
er is niets mis met dat ding... maar het veroorzaakt in hele stille omgevingen gewoon een hele lage bromtoon, en dat hoor je echt wel op 20/30m.
quote:Op maandag 7 april 2025 13:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou, gewoon even snel een kabelkanaal in de muur laten frezen en weer dichtmaken dan
Weet ik veel of er een nachtstand op zit en of die ook wordt gebruikt. Plus dat 40db mij niet zoveel zegt...quote:Op maandag 7 april 2025 12:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Sowieso zit er een nachtstand op die dingen, als je hem dan nog hoort, knap. Maar s nachts mag hij (nu geplaatst) op de erfgrens al geen 40 decibel halen. Of stoor je je ook zo aan je koelkast?
Het is niet perse verstandig maar buitenmuren zijn niet dragend.quote:Op donderdag 3 april 2025 10:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het buiten een beetje waait maken de bladeren in de bomen meer lawaai dan de warmtepomp.
Dan moet ik echt op 1 meter van de buitenunit gaan staan om hem er nog bovenuit te horen.
Maar ondanks dat heb je wel rekening te houden met de regelgeving.
Goed spul kopen helpt inderdaad. En op tijd onderhoud plegen, hier in het dorp hangt zo'n unit achter een winkel en daar hoor je gewoon dat de fan aanloopt ofzo, bij iedere omwenteling hoor je een blikkerig "zing, zing, zing".
Als ik daar naast woonde had ik daar allang een stokje in gestoken
quote:Op woensdag 2 april 2025 13:01 schreef Black-Death het volgende:
Foto in de spoilerIeder zijn smaak natuurlijk, maar dat wordt wel een heel lullig gootje op een gestucte gevel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De foto is niet geheel correct, ik heb 'm van Google Streetview geplukt en met ChatGPT een boom moeten weghalen. Dus dak en voorkant van het huis klopt totaal niet, maar das niet relevant.
Het gele is de slaapkamer waar het om gaat.
Rode is platte dak van de woonkamer, waar de buitenunit uiteindelijk op komt te staan.
Zwarte lijntje is waar uiteindelijk de kabelgoot moet komen (en dus het hoekje omgaat, het platte dak op)
Groene deel is een looppad naar de achtertuin van de buren (op de foto lijkt het alsof hier niks is, vandaar dat ik dit even benadruk).
Infrezen lijkt me inderdaad de netste oplossing. Weet je waar het stucwerk op is aangebracht? Zit dat toevallig direct op isolatie? Dan is dat helemaal makkelijk. Netjes aanhelen is wel een uitdaging omdat het stucwerk waarschijnlijk een structuur heeft.
Uit de foto wordt mij nog steeds niet duidelijk waarom je de doorvoer naar binnen niet in de achtergevel kan maken en dan binnendoor de leiding naar de binnenunit op de zijgevel kan brengen? Is de gehele achtergevel van vloer tot plafond glas ofzo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |