abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217272701
quote:
1s.gif Op donderdag 3 april 2025 09:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En nu de kabelgoot op die muur. Die steekt over, en dat mag niet?
en daar heb ik veel moeite om de juiste artikelen te vinden.
het zou onder verticale natrekking kunnen vallen, echter is de goot onderdeel van een bestaande bouw. en dan is het weer horizontale natrekking. tenminste, zo lees ik het. dus als je die kabelgoot aan je huis bevestigd is het onderdeel van bestaande bouw en blijft iig jouw eigendom

dan mag het?
tja, als jij ter goeder trouw die kabelgoot aanbrengt dan zal die buurman heel veel meer argumentatie moeten aanbrengen dan "ik vind het lelijk": of "het hangt boven mijn terrein" want het niet aanbrengen benadeeld jou onevenredig.

maargoed ik kan je niet de exacte artikelen geven
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217272702
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Horizontaal frezen in een draagmuur kan ook niet altijd zomaar, dan moet je wel zeker weten dat je voldoende dikte overhoudt. Dus dat moet wel goed uitgerekend worden.
Ja, hoe kom ik daar nou weer achter? :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_217272760
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:09 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ja, hoe kom ik daar nou weer achter? :')
Leidingdikte achterhalen, dikte van stuclaag buitenmuur achterhalen (hoe dikker, hoe minder er uit de muur hoeft), dikte van de draagmuur achterhalen.

Je zit ook vrij hoog, daar zit minder gewicht op dan beneden.

Ik frees gewoon niet horizontaal in draagmuren, dan ben je dat voor :+

Gewoon je hele muur opnieuw laten stucen en een 5 cm dikke laag er opsmeren, zien ze toch niet O-)
  donderdag 3 april 2025 @ 10:16:43 #129
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217272773
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vind het geluid van m'n buitenunit wel wat meevallen.

Ja, ik bij die van mij ook. Ik hoor 'm amper als ik er met m'n neus bovenop sta, en binnen merk ik er helemaal niks van. Aan de andere kant heb ik ook van die bamipompen gezien die staan te rammelen en bonken waar je bang van wordt.
Huilen dan.
pi_217272858
quote:
7s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, ik die van mij ook. Ik hoor 'm amper als ik er met m'n neus bovenop sta, en binnen merk ik er helemaal niks van. Aan de andere kant heb ik ook van die bamipompen gezien die staan te rammelen en bonken waar je bang van wordt.
Als het buiten een beetje waait maken de bladeren in de bomen meer lawaai dan de warmtepomp.
Dan moet ik echt op 1 meter van de buitenunit gaan staan om hem er nog bovenuit te horen.
Maar ondanks dat heb je wel rekening te houden met de regelgeving.

Goed spul kopen helpt inderdaad. En op tijd onderhoud plegen, hier in het dorp hangt zo'n unit achter een winkel en daar hoor je gewoon dat de fan aanloopt ofzo, bij iedere omwenteling hoor je een blikkerig "zing, zing, zing".
Als ik daar naast woonde had ik daar allang een stokje in gestoken :P
  donderdag 3 april 2025 @ 10:40:41 #131
3542 Gia
User under construction
pi_217273040
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 08:06 schreef freak1 het volgende:

[..]
correct, maar dan is het zijn eigen muur, niet een gedeelde muur, en als hij toegang tot zijn muur nodig heeft moet hem dat verleend worden. als hij dan aan zijn eigen muur iets wil bevestigen dan mag hij dat doen, zolang het de buren idd niet tot last is. en zolang het netjes gebeurd zie ik echt geen enkele kans om dat als buren juridisch tegen te werken.
Dat de muur van TS is, wil niet zeggen dat hij daar dan van alles aan mag hangen boven de grond van de buren. De buren moeten inderdaad toestaan dat TS iets met zijn muur wil doen. Bijvoorbeeld een sleuf frezen, daar een kabel in geleiden, de sleuf weer dichtsmeren en het geheel weer netjes wit verven.
pi_217273708
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat de muur van TS is, wil niet zeggen dat hij daar dan van alles aan mag hangen boven de grond van de buren. De buren moeten inderdaad toestaan dat TS iets met zijn muur wil doen. Bijvoorbeeld een sleuf frezen, daar een kabel in geleiden, de sleuf weer dichtsmeren en het geheel weer netjes wit verven.
dat zeg ik toch ook niet.
allereerst weet TS nog altijd niet of de muur nu tegen de erfgrens, op de erfgrens of naast de erfgrens staat. dus wellicht zit er wel 5 cm tussen de muur van het huis en de erfgrens? die goot is maar een paar cm.

dus laten we dat mysterie eerst eens oplossen

verder barst nog altijd het hele topic van aannames en hebben we nog altijd niet een TS die naar zijn buren is gegaan en zei, joh ik ga een aircoleiding daar aanbrengen zodat de buitenunit niet boven jullie voortuin komt te hangen.
laat TS dat eerst eens doen en dan kunnen we achteraf altijd nog verder speculeren.
en dank u meneer Dood,
pi_217273713
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:08 schreef Black-Death het volgende:
Het suggereert dat er naast die muur nog een heel klein stukje van mij is, maar tegelijkertijd valt er een stuk van mijn tuin en huis buiten mijn perceel.
Dan loop je ook weer kans dat je met je zure buur een beerput open trekt als je het kadaster laat inmeten. Kom je toch weer uit bij vriendelijk en open het gesprek aan gaan met je buren en vragen of en hoe je eventuele bezwaren weg kunt nemen.

Bijvoorbeeld de goot afstucen en meesauzen met de muur?
pi_217274946
Oke jongen ik weet even genoeg, dank voor de input. Geen idee wanneer ik de buren hier over spreek. Zodra ik meer weet, laat ik dat hier weten.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_217275672
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 10:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Want met een airco kun je alleen maar koelen natuurlijk
Dat beeld heerst bij velen, ja. 't Is nogal hardnekkig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_217275828
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 14:15 schreef Black-Death het volgende:
Oke jongen ik weet even genoeg, dank voor de input. Geen idee wanneer ik de buren hier over spreek. Zodra ik meer weet, laat ik dat hier weten.
gewoon even puur voor mijn nieuwsgierigheid en meer insight in de inner workings van anderen;

je zat hier overduidelijk best mee. hebt veel advies en inzicht gekregen hier. leek toch redelijke prio te hebben.
maar de strategie is nu dus; je gaat rustig door met die airco aanleg en je ziet wel wanneer je het gesprek aangaat?
is het een rare gedachte dat ik denk, als je nu gewoon eens een half uurtje had besteed aan s' avonds bij je buren even binnenlopen, was er wellicht niets aan de hand geweest?
en dank u meneer Dood,
pi_217275945
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 15:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
gewoon even puur voor mijn nieuwsgierigheid en meer insight in de inner workings van anderen;

je zat hier overduidelijk best mee. hebt veel advies en inzicht gekregen hier. leek toch redelijke prio te hebben.
maar de strategie is nu dus; je gaat rustig door met die airco aanleg en je ziet wel wanneer je het gesprek aangaat?
is het een rare gedachte dat ik denk, als je nu gewoon eens een half uurtje had besteed aan s' avonds bij je buren even binnenlopen, was er wellicht niets aan de hand geweest?
Waaruit concludeer jij dat ik rustig doorga met de aanleg van de airco?
pi_217277349
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 16:03 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Waaruit concludeer jij dat ik rustig doorga met de aanleg van de airco?
aanleg/aanschaf potato potato.
ik probeer je niet in een kwaad daglicht te stellen, ik probeer gewoon te begrijpen waar het treuzelen met de meest logische stap vandaan komt.
en dank u meneer Dood,
  donderdag 3 april 2025 @ 18:39:05 #139
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217277389
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 20:55 schreef Black-Death het volgende:
Even ter voorbereiding op een gesprek met de buren het volgende; Ik woon in een vrijstaand huis. Meteen naast de buitenmuur van mijn woonkamer begint de tuin van mijn buren. Ik wil graag een airco installeren, maar daarvoor moet er een kabelgoot aan de buitenkant van de muur gemonteerd worden. Is daar juridisch iets over te zeggen?

Voor de duidelijkheid; de buitenunit komt op een plat dak van mij te staan, 2-3 meter van de erfgrens af. Het gaat dus puur om de airco kabels die uit de binnenunit naar de buitenunit moeten; die kabelgoot moet aan de buitenkant van mijn huis komen. Dus "in" hun tuin (1e etage).

Ik wil even goed voorbereid zijn op een gesprek met hun. Enerzijds omdat ze al kwamen klagen toen er tijdens de verbouwing een loshangend kabeltje van de zonnepanelen aan die muur hing te bungelen. Daarnaast omdat de vorige bewoners van mijn huis eerst toestemming van de buren hadden gekregen om aan die muur een buitenunit te hangen, maar later hebben ze die toestemming ingetrokken. (Dus daarom nu sowieso de buitenunit op een plat dak)

ChatGPT heb ik even gevraagd, die kwam met artikel 5:50 Burgerlijk Wetboek.
[..]
Maar valt een kabelgoot (in dezelfde kleur als de muur!) onder de categorie "overhangende voorwerpen"?

Edit; door de constructie/ontwerp van het huis kan de airco in de slaapkamer niet op een andere muur gehahgen worden om dit probleem te omzeilen.
infrezen in de muur en steenstrips erop plakken of een verticale cementvoeg, pies of keek,
ziet niemand het verschill en dan is de kabel in je eigen muur

geen gezeur en zeker zo netjes

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 03-04-2025 19:21:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217278173
Velen hebben het hier over een 'kabel' (in de zin van stroomkabel?) maar volgens mij bedoelt @TS de -afgeperste- aan-/afvoerleidingen tussen binnen- en buitenunit; die zijn wel ietsjes dikker.

Correct me if I'm wrong ....
pi_217278281
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 19:46 schreef r_one het volgende:
Velen hebben het hier over een 'kabel' (in de zin van stroomkabel?) maar volgens mij bedoelt @:TS de -afgeperste- aan-/afvoerleidingen tussen binnen- en buitenunit; die zijn wel ietsjes dikker.

Correct me if I'm wrong ....
Correct. De leidingen tussen binnenunit en buitenunit inderdaad.
pi_217310654
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 18:35 schreef freak1 het volgende:

[..]
aanleg/aanschaf potato potato.
ik probeer je niet in een kwaad daglicht te stellen, ik probeer gewoon te begrijpen waar het treuzelen met de meest logische stap vandaan komt.
Buren zijn op vakantie _O-
pi_217311375
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 22:05 schreef investeerdertje het volgende:
20/30 meter? Wat is er mis met dat ding 😅
er is niets mis met dat ding... maar het veroorzaakt in hele stille omgevingen gewoon een hele lage bromtoon, en dat hoor je echt wel op 20/30m.
pi_217311407
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:34 schreef okzbow het volgende:

[..]
er is niets mis met dat ding... maar het veroorzaakt in hele stille omgevingen gewoon een hele lage bromtoon, en dat hoor je echt wel op 20/30m.
Sowieso zit er een nachtstand op die dingen, als je hem dan nog hoort, knap. Maar s nachts mag hij (nu geplaatst) op de erfgrens al geen 40 decibel halen. Of stoor je je ook zo aan je koelkast?
  maandag 7 april 2025 @ 13:33:58 #145
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_217311792
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 10:49 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Buren zijn op vakantie _O-
Nou, gewoon even snel een kabelkanaal in de muur laten frezen en weer dichtmaken dan :D
  maandag 7 april 2025 @ 13:57:38 #146
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217311909
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:34 schreef okzbow het volgende:

[..]
Zou mij eerder zorgen maken over het geluid binnenshuis daar op plat dak
pi_217312076
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 13:33 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Nou, gewoon even snel een kabelkanaal in de muur laten frezen en weer dichtmaken dan :D
_O-
pi_217318914
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 12:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sowieso zit er een nachtstand op die dingen, als je hem dan nog hoort, knap. Maar s nachts mag hij (nu geplaatst) op de erfgrens al geen 40 decibel halen. Of stoor je je ook zo aan je koelkast?
Weet ik veel of er een nachtstand op zit en of die ook wordt gebruikt. Plus dat 40db mij niet zoveel zegt...

Vind je altijd wel leuk he, beetje suggestief mensen afkammen...
  dinsdag 8 april 2025 @ 14:04:13 #149
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_217318921
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 10:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het buiten een beetje waait maken de bladeren in de bomen meer lawaai dan de warmtepomp.
Dan moet ik echt op 1 meter van de buitenunit gaan staan om hem er nog bovenuit te horen.
Maar ondanks dat heb je wel rekening te houden met de regelgeving.

Goed spul kopen helpt inderdaad. En op tijd onderhoud plegen, hier in het dorp hangt zo'n unit achter een winkel en daar hoor je gewoon dat de fan aanloopt ofzo, bij iedere omwenteling hoor je een blikkerig "zing, zing, zing".
Als ik daar naast woonde had ik daar allang een stokje in gestoken :P
Het is niet perse verstandig maar buitenmuren zijn niet dragend.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217319138
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:01 schreef Black-Death het volgende:
Foto in de spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De foto is niet geheel correct, ik heb 'm van Google Streetview geplukt en met ChatGPT een boom moeten weghalen. Dus dak en voorkant van het huis klopt totaal niet, maar das niet relevant.

Het gele is de slaapkamer waar het om gaat.
Rode is platte dak van de woonkamer, waar de buitenunit uiteindelijk op komt te staan.
Zwarte lijntje is waar uiteindelijk de kabelgoot moet komen (en dus het hoekje omgaat, het platte dak op)
Groene deel is een looppad naar de achtertuin van de buren (op de foto lijkt het alsof hier niks is, vandaar dat ik dit even benadruk).
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar dat wordt wel een heel lullig gootje op een gestucte gevel.
Infrezen lijkt me inderdaad de netste oplossing. Weet je waar het stucwerk op is aangebracht? Zit dat toevallig direct op isolatie? Dan is dat helemaal makkelijk. Netjes aanhelen is wel een uitdaging omdat het stucwerk waarschijnlijk een structuur heeft.

Uit de foto wordt mij nog steeds niet duidelijk waarom je de doorvoer naar binnen niet in de achtergevel kan maken en dan binnendoor de leiding naar de binnenunit op de zijgevel kan brengen? Is de gehele achtergevel van vloer tot plafond glas ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')