Ik heb hier 2 buitenmodules, 1 staat op een balkon (beton) op schuim om te dempen, dit veroorzaakt geen bromquote:Op dinsdag 1 april 2025 09:07 schreef Black-Death het volgende:
MULTI-QUOTE
Goed dat je het zegt, zal er extra rekening mee houden dat hieraan gedacht wordt tijdens de installatie.
[
excuus dat heb ik dan niet duidelijk genoeg gedaan, als de airco 70dB kan produceren op papier vanuit de fabriek als rating, maar als hij aantoonbaar vol gas slechts 40dB doet (*vaak heb je nachtbeperking op warmtepompen e.d.) dan kun je hoog en laag springen met je factory spec, maar dan krijgt hij toch wel echt een goedkeuring.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah, dat was mij niet duidelijk. Ik las het zo: leuk dat die airco 70 dB kan produceren maar als 'ie alleen maar rustig staat te pruttelen doet 'ie 40 dB en voldoe je.
Daar zou ik me in eerste instantie meer druk om maken. Zeker als je in een rijtjeshuis of appartement woont is het moeilijk om ver van de erfgrens/buren te blijven. Ik zou er zelf 'als buur' ook moeilijk om doen als er een risico is op verstoring van de nachtrust door een draaiende airco.quote:Op dinsdag 1 april 2025 08:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als ik de buurman was en mijn slaapkamer zat in de buurt van waar TS zijn airco wil parkeren dan zou ik ook zeiken.
TS moet zich er bewust van zijn dat als hij niet aan de eisen voldoet - op de erfgrens maximaal 40 dB s' nachts en 45 dB overdag - hij de hele bende weer van van het dak mag gaan trekken als de buren aankloppen bij de gemeente
Als TS slim is voert hij eerst een WPAC-berekening uit voordat hij zich druk maakt over kabelgoten.
Daikin heeft een tool waarmee je de WPAC berekening doet en precies weet hoever die van de erfgrens af moet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:00 schreef freak1 het volgende:
[..]
excuus dat heb ik dan niet duidelijk genoeg gedaan, als de airco 70dB kan produceren op papier vanuit de fabriek als rating, maar als hij aantoonbaar vol gas slechts 40dB doet (*vaak heb je nachtbeperking op warmtepompen e.d.) dan kun je hoog en laag springen met je factory spec, maar dan krijgt hij toch wel echt een goedkeuring.
Ik heb de buren toen niet eens gesproken daaroverquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
tuurlijk viel daar veel te handelen.
toen ze daar over begonnen, wat heb je toen gedaan?
ik zou persoonlijk als de buurvrouw zo met gestrekt beeen erin kwam, vragen of we s' avonds een rustig gesprek erover konden hebben en er eens voor gaan zitten. waar komt die frustratie vandaan, wat is het probleem, waar maakt ze zich zorgen over.
het klinkt alsof je destijds haar daarover hebt gehoord maar er toen niet veel aan hebt gedaan verder.
is ook een keuze.
prima om de juridische achtergrond te kennen.
die buitenmuur van je, waar staat die overigens? op eigen terrein of de erfgrens?
in het kort, niet overlastgevende overhangende delen (en dat zal iedere rechter anders interpreteren) moeten over het algemeen toegestaan worden.
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggenquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens kan de leiding altijd wel binnendoor.
Dat zou ik doen.
Als je dan over het dak leiding versleept, en de unit zoveel mogelijk van de buren afzet heb je kans dat ze nooit doorhebben dat er überhaupt een airco staat -> probleem opgelost.
Hoe dan? Nou laat een dakdoorvoer maken op het platte dak waar de leidingen door gaan.
Een condenspompje blue Diamond voor condenswater naar dak Pompen
Ja dat klopt. De grond ernaast is meteen van de buren. Helaas niet nog een stukje grond van mij er naast. Anders was dit probleem er inderdaad niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik neem aan dat die buitenmuur precies op de erfgrens staat, anders had je toch dit probleem niet?
Dat moet jezelf weten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:01 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Verwarmen zullen we zelden gebruiken, we houden van een koude slaapkamer. Doen we alleen bij de kinderen soms, maar die slapen aan de andere kant van de woning en daar grenst geen huis.
naja, eerlijke reactie;quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:27 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ik heb de buren toen niet eens gesproken daaroverDe monteur van de panelen vertelde dat aan het einde van de avond toen alles klaar was. Was ook verder geen noodzaak, want de buurvouw dacht dus dat die kabel op die muur zou komen, maar dat was helemaal niet zo.
En wat betreft die muur, die staat volgens mij op mijn grond. Is uitsluitend een muur van mijn huis, niets van het huis van de buren grenst aan die muur.
[..]
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggen
Zelf niet nee omdat het platte dak minder resoneert (hopelijk). Maar je dempt daar op geen enkele manier het rechtstreekse geluid mee. Dus je bent met een ander fenomeen in de war, de EIGEN overlast.quote:Op dinsdag 1 april 2025 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Verder als je zware betonblokjes eronder zet dan een bigfoot en trildempers dan hoor je niks aan gebrom of geluid.
Dat weet ik ook wel.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zelf niet nee omdat het platte dak minder resoneert (hopelijk). Maar je dempt daar op geen enkele manier het rechtstreekse geluid mee. Dus je bent met een ander fenomeen in de war, de EIGEN overlast.
Dempers en bigfoots hebben geen enkel effect op de geluidsdruk op de erfgrens. Waar je volgens mij op reageert. Het zijn 2 heel verschillende zaken.
Als je je eigen post terugleest in combinatie waar je op reageerde leek het er bepaald niet op alsof je dit wist.quote:
Nee zeker niet, de betere units en zeker op een platdak wat verder weg van de buren hoor je helemaal niks van.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je als buren niet altijd overlast van zo’n airco? Dat gebrom vlakbij je huis?
Je hebt buitenunits die de 45db niet meer halen op hun hardst, als er dan nog een meter of 2 tussen zit zal dat meevallen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je als buren niet altijd overlast van zo’n airco? Dat gebrom vlakbij je huis?
man man. Waarom "zeker" op een "platdak"?quote:
Jawel.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
man man. Waarom "zeker" op een "platdak"?Je produceert vervelende ruis zo.
Het gaat er gewoon om wat de geluidsdruk is op de erfgrens. Al die details die je toevoegt hebben geen enkele invloed daarop en zijn dus irrelevant.
De meeste mensen zetten hun buitenunit op het platte dag gewoon maximaal een cm of 10 van een muur af, hoor.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel.
Op een platdak is er geen weerkaatsing van geluid van een muur wat een versterkende factor is op het geluid.
Maar dat staat ook in de WPAC berekening die jij niet kent.
Bovendien kun je op een platdak de leiding met een goot verslepen en een locatie kiezen verder van de buren (of je eigen ramen) weg.
Volgens mij is het toch nog wel zo dat als hij bijvoorbeeld op een bijkeuken staat, dat mensen graag hebben dat hij dicht tegen de muur staat zodat ze hem niet zien vanuit de tuin. Tenminste, dat is wat ik wel eens gehoord heb.quote:Op woensdag 2 april 2025 08:55 schreef Isdatzo het volgende:
De meeste mensen laten zo'n ding plaatsen zoals de installateur het voorstelt: wat voor hem het makkelijkst is.
In de praktijk dus vaak op een garagedak of met beugels aan de muur. De meeste installateurs houden zich (waarschijnlijk bewust) van de domme als het op geluidsnormen aankomt.
Is je hele slaapkamermuur van glas? Dat is me een pui dan!quote:Op maandag 31 maart 2025 21:05 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Die komt op een plat dak naast de slaapkamer te staan. Maar die kabels kunnen moeilijk door het glas
Nou het is een beetje apart ontworpen huis. Maar de slaapkamer waar het nu om gaat, kijkt uit op het platte dak van de woonkamer. Maar het plafond van de woonkamer is hoger dan de vloer van de slaapkamer. Dus onder het raam in de slaapkamer zit wel een muurtje/stenen, maar als ik daar doorheen boor, kom ik in de woonkamer terecht.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Is je hele slaapkamermuur van glas? Dat is me een pui dan!
Heb hier even gekeken, onze airco staat ook op een plat dak, maar die kabelgoot is zo'n 4 x 4 cm. Dat is niet bepaald een kabeltje dik.
Maar wat anders: Kun je niet een sleuf frezen in de muur waar je die kabel in legt? De buren moeten toestemming geven om die werkzaamheden te verrichten vanaf hun erf. Dit kan je dan met cement of een afdekplaatje afdekken. Niet fraai, een kabelgootje zou mij minder storen, maar je kunt dat als alternatief opperen als je naar de buren gaat.
Dus, er zit nog een kamer tussen de slaapkamer en het plat dak? Dan kan de kabel toch door die kamer?quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:27 schreef Black-Death het volgende:
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggen
Nee, daar zit geen kamer tussen. Als ik het raam van de slaapkamer open doe sta ik op het platte dak.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, er zit nog een kamer tussen de slaapkamer en het plat dak? Dan kan de kabel toch door die kamer?
Maar je kunt toch hoger in de slaapkamer muur de doorvoer maken. Plafondhoogte. Dan zit je niet in de woonkamer. Heb je alleen een goot lopen langs het plafond in je slaapkamer.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:10 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nou het is een beetje apart ontworpen huis. Maar de slaapkamer waar het nu om gaat, kijkt uit op het platte dak van de woonkamer. Maar het plafond van de woonkamer is hoger dan de vloer van de slaapkamer. Dus onder het raam in de slaapkamer zit wel een muurtje/stenen, maar als ik daar doorheen boor, kom ik in de woonkamer terecht.
(Leg ik dat duidelijk uit?)
Maar die optie van eventueel frezen is wel een goeie om de buren indien nodig tegemoet te komen. Had ik niet aan gedacht, dus dank aan iedereen in dit topic
En naast dat raam zit geen muur?quote:Op woensdag 2 april 2025 12:31 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nee, daar zit geen kamer tussen. Als ik het raam van de slaapkamer open doe sta ik op het platte dak.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |