abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217249526
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 10:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Want met een airco kun je alleen maar koelen natuurlijk
Verwarmen zullen we zelden gebruiken, we houden van een koude slaapkamer. Doen we alleen bij de kinderen soms, maar die slapen aan de andere kant van de woning en daar grenst geen huis.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_217249758
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 10:23 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nou wat er dus aan ten grondslag is, is de toen later weggehaalde buitenunit van de vorige bewoners van mijn huis. Maar zij weten niet van ons plan om weer airco te installeren. Maar let wel; wij kiezen een andere locatie voor de plaatsing van de buitenunit. Maar omdat zij toentertijd al begon met juridisch dit en juridisch dat, weet ik zeker dat zij het over die boeg gaan gooien.

Maar nogmaals; zij weten vooralsnog niet van onze plannen om airco te installeren.
huh?
in je OP suggereer je dat er ooit toestemming is gegeven aan de vorige bewoners ome en buitenunit te hangen en dat ze daar later toch spijt van kregen, maar ik begrijp dat ze daadwerkelijk een tijdlang een buitenunit daar hebben gehad?

naja alles aan dit verhaal klinkt alsof er behoorlijk wat oud zeer zit bij de vorige bewoners. en om eerlijk te zijn het klinkt ook alsof toen ze de bui weer zagen hangen met allerlei gedoe boven hun tuin en ze daar wat op over reageerden, jij daar ook niet geheel adequaat op hebt gehandeld.

ik wil je toch ontzetend op het hart drukken om daar niet met een juridische insteek te gaan zitten.
ga eerst eens luisteren. vraag nou eens aan ze, hey wij gaan wat meer werkzaamheden aan het huis doen, de vorige keer vond ik de reactie wat heftig, speelt er iets, is er iets?
ben dan duidelijk over de plannen, wat de impact zal zijn op hun, dat je de buitenunit op je eigen dakkapel zet en dat je helaas niet direct binnenshuis ernaartoe gaat. dat je van plan bent om op de buitengevel de kabelgoot te monteren, laat zien hoe die eruit ziet.. en gebruik als insteek dat je ze graag vooraf wilt informeren en of ze eht goed vinden dat je dan tijdelijk even de ladder in de tuin zet..
kijk dan eens wat er gebeurd..

als het juridisch gaat worden ga je dat niet uit vechten tijdens een bezoekje.

ik beloof je, als je daar met een juridische insteek naar binnen loopt ga je met een potentieele rechtszaak naar buiten. als je daar binnenloopt met een opbouwende insteek, luistert en redelijk bent, en de uitkomst blijkt te zijn dat ze nergens aan mee willen werken kun je altijd nog die juridische weg bewandelen.
ga vooral niet, en ik benadruk, ga vooral niet een gesprek in met juridische argumenten. als ze in het gesprek aangeven waarom ze problemen hebben met de oplossing en jouw antwoord gaat zijn "maar het mag, zie wetsartikel blah blah" dan gaat je relatie onmiddelijk kapot en gaan ze je geen mm ruimte mee geven. en terecht.

ooit gehoord van lieve een goede buur dan een verre vriend?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  dinsdag 1 april 2025 @ 11:24:56 #53
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217249841
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt als je eenmaal met de leiding op het plattedak bent natuurlijk zo verslepen naar bv de andere zijde van het dak.

Ik hoor alleen heel veel gezeur hier.

Verder als je zware betonblokjes eronder zet dan een bigfoot en trildempers dan hoor je niks aan gebrom of geluid.
En een airco staat in principe alleen die paar warme weken per jaar aan.
Hoeveel weken zo'n ding wel of niet gebruikt wordt is voor het voldoen aan de normen niet relevant: als hij op de erfgrens meer dan geluid dan toegestaan is kan produceren voldoe je niet.

Natuurlijk kan je in overleg met de buren met van alles wegkomen, maar of je dat moet willen is een tweede. Je neemt immers een groot risico door afhankelijk te zijn van de welwillendheid van buren: ze kunnen verhuizen, de verstandshouding kan bekoelen, ze kunnen van gedachten veranderen, ... . En dan mag je aan de slag.

Mijn uitgangspunt zou zijn om ervoor te zorgen dat je alles gewoon netjes geregeld hebt.
Huilen dan.
pi_217249901
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:21 schreef freak1 het volgende:

[..]
huh?
in je OP suggereer je dat er ooit toestemming is gegeven aan de vorige bewoners ome en buitenunit te hangen en dat ze daar later toch spijt van kregen, maar ik begrijp dat ze daadwerkelijk een tijdlang een buitenunit daar hebben gehad?

naja alles aan dit verhaal klinkt alsof er behoorlijk wat oud zeer zit bij de vorige bewoners. en om eerlijk te zijn het klinkt ook alsof toen ze de bui weer zagen hangen met allerlei gedoe boven hun tuin en ze daar wat op over reageerden, jij daar ook niet geheel adequaat op hebt gehandeld.

ik wil je toch ontzetend op het hart drukken om daar niet met een juridische insteek te gaan zitten.
ga eerst eens luisteren. vraag nou eens aan ze, hey wij gaan wat meer werkzaamheden aan het huis doen, de vorige keer vond ik de reactie wat heftig, speelt er iets, is er iets?
ben dan duidelijk over de plannen, wat de impact zal zijn op hun, dat je de buitenunit op je eigen dakkapel zet en dat je helaas niet direct binnenshuis ernaartoe gaat. dat je van plan bent om op de buitengevel de kabelgoot te monteren, laat zien hoe die eruit ziet.. en gebruik als insteek dat je ze graag vooraf wilt informeren en of ze eht goed vinden dat je dan tijdelijk even de ladder in de tuin zet..
kijk dan eens wat er gebeurd..

als het juridisch gaat worden ga je dat niet uit vechten tijdens een bezoekje.

ik beloof je, als je daar met een juridische insteek naar binnen loopt ga je met een potentieele rechtszaak naar buiten. als je daar binnenloopt met een opbouwende insteek, luistert en redelijk bent, en de uitkomst blijkt te zijn dat ze nergens aan mee willen werken kun je altijd nog die juridische weg bewandelen.
ga vooral niet, en ik benadruk, ga vooral niet een gesprek in met juridische argumenten. als ze in het gesprek aangeven waarom ze problemen hebben met de oplossing en jouw antwoord gaat zijn "maar het mag, zie wetsartikel blah blah" dan gaat je relatie onmiddelijk kapot en gaan ze je geen mm ruimte mee geven. en terecht.

ooit gehoord van lieve een goede buur dan een verre vriend?
Ik zeg ook nergens dat ik meteen met allerlei juridische argumenten wil komen. Natuurlijk ga ik met een goed gesprek beginnen, maar ik wil in mijn achterhoofd wel weten hoe het juridisch zit. Al is het maar om subtiel het gesprek een beetje te sturen.

En ja, er heeft een buitenunit gehangen, die is toen weer weggehaald toen de buren de toestemming aan de voormalige bewoners van mijn huis weer introkken.

quote:
Er viel weinig te handelen. Er hing een niet aangesloten kabeltje tijdens de werkzaamheden op/over die muur, maar die ging daar helemaal niet gemonteerd worden :') Die kabel loopt ergens anders weg (waar zij geen partij in zijn).
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_217249939
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoeveel weken zo'n ding wel of niet gebruikt wordt is voor het voldoen aan de normen niet relevant: als hij op de erfgrens meer dan geluid dan toegestaan is kan produceren voldoe je niet.

Natuurlijk kan je in overleg met de buren met van alles wegkomen, maar of je dat moet willen is een tweede. Je neemt immers een groot risico door afhankelijk te zijn van de welwillendheid van buren: ze kunnen verhuizen, de verstandshouding kan bekoelen, ze kunnen van gedachten veranderen, ... . En dan mag je aan de slag.

Mijn uitgangspunt zou zijn om ervoor te zorgen dat je alles gewoon netjes geregeld hebt.
even een
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
correctie;
het gaat niet om hoeveel er geproduceerd kan worden, maar hoeveel er geproduceerd wordt. dat je airco 70 Db kan produceren is leuk, maar als hij dit (aantoonbaar) nooit doet en bij metingen netjes op die 40/45 grens zit op de erfgrens is er niets aan de hand.
toch even aanhalen aangezien er een verschil is tussen kunnen en doen ;)
verder helemaal mee eens
en dank u meneer Dood,
pi_217249970
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:28 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ik zeg ook nergens dat ik meteen met allerlei juridische argumenten wil komen. Natuurlijk ga ik met een goed gesprek beginnen, maar ik wil in mijn achterhoofd wel weten hoe het juridisch zit. Al is het maar om subtiel het gesprek een beetje te sturen.

En ja, er heeft een buitenunit gehangen, die is toen weer weggehaald toen de buren de toestemming aan de voormalige bewoners van mijn huis weer introkken.
[..]
Er viel weinig te handelen. Er hing een niet aangesloten kabeltje tijdens de werkzaamheden op/over die muur, maar die ging daar helemaal niet gemonteerd worden :') Die kabel loopt ergens anders weg (waar zij geen partij in zijn).
tuurlijk viel daar veel te handelen.
toen ze daar over begonnen, wat heb je toen gedaan?
ik zou persoonlijk als de buurvrouw zo met gestrekt beeen erin kwam, vragen of we s' avonds een rustig gesprek erover konden hebben en er eens voor gaan zitten. waar komt die frustratie vandaan, wat is het probleem, waar maakt ze zich zorgen over.

het klinkt alsof je destijds haar daarover hebt gehoord maar er toen niet veel aan hebt gedaan verder.
is ook een keuze.

prima om de juridische achtergrond te kennen.
die buitenmuur van je, waar staat die overigens? op eigen terrein of de erfgrens?

in het kort, niet overlastgevende overhangende delen (en dat zal iedere rechter anders interpreteren) moeten over het algemeen toegestaan worden.
en dank u meneer Dood,
  dinsdag 1 april 2025 @ 11:41:51 #57
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217250011
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:32 schreef freak1 het volgende:

[..]
even een
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
correctie;
het gaat niet om hoeveel er geproduceerd kan worden, maar hoeveel er geproduceerd wordt. dat je airco 70 Db kan produceren is leuk, maar als hij dit (aantoonbaar) nooit doet en bij metingen netjes op die 40/45 grens zit op de erfgrens is er niets aan de hand.
toch even aanhalen aangezien er een verschil is tussen kunnen en doen ;)
verder helemaal mee eens
Wat je hier stelt klopt niet: het gaat wel degelijk om geluidswaarden op maximaal vermogen.

En middels het meetprotocol dat gehanteerd wordt wanneer er bij de gemeente aangeklopt wordt ook getracht het maximale vermogen van de unit aan te spreken. Wanneer hij dat aantoonbaar nooit doet inderdaad niet, maar dan moet de installatie dus op een technische of softwarematige wijze zo beperkt worden dat hij dat ook echt niet kan.
Huilen dan.
pi_217250037
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat je hier stelt klopt niet: het gaat wel degelijk om geluidswaarden op maximaal vermogen.

En middels het meetprotocol dat gehanteerd wordt wanneer er bij de gemeente aangeklopt wordt tracht ook het maximale vermogen van de unit aan te spreken.Wanneer hij dat aantoonbaar nooit doet inderdaad niet, maar dan moet de installatie dus op een technische of softwarematige wijze zo beperkt worden dat hij dat ook echt niet kan.
dat is dus wat ik bedoel.
wat je veel ziet bij warmtepompen is dat er een geluidsniveau wordt afgegeven voor een complete serie en dat blijkt dat de kleinere een veel lager niveau produceren.
maar we zeggen hetzelfde :)
en dank u meneer Dood,
pi_217250046
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Daarom zeg ik, verplaats hem verder van de erfgrens -> denken in oplossingen
Vakman pur sang
  dinsdag 1 april 2025 @ 11:48:28 #60
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217250062
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:45 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat is dus wat ik bedoel.
wat je veel ziet bij warmtepompen is dat er een geluidsniveau wordt afgegeven voor een complete serie en dat blijkt dat de kleinere een veel lager niveau produceren.
maar we zeggen hetzelfde :)
Ah, dat was mij niet duidelijk. Ik las het zo: leuk dat die airco 70 dB kan produceren maar als 'ie alleen maar rustig staat te pruttelen doet 'ie 40 dB en voldoe je.
Huilen dan.
pi_217250071
Trouwens kan de leiding altijd wel binnendoor.
Dat zou ik doen.
Als je dan over het dak leiding versleept, en de unit zoveel mogelijk van de buren afzet heb je kans dat ze nooit doorhebben dat er überhaupt een airco staat -> probleem opgelost.

Hoe dan? Nou laat een dakdoorvoer maken op het platte dak waar de leidingen door gaan.
Een condenspompje blue Diamond voor condenswater naar dak Pompen
Vakman pur sang
  dinsdag 1 april 2025 @ 11:56:30 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217250146
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 09:07 schreef Black-Death het volgende:
MULTI-QUOTE 8-)

Goed dat je het zegt, zal er extra rekening mee houden dat hieraan gedacht wordt tijdens de installatie.
[
Ik heb hier 2 buitenmodules, 1 staat op een balkon (beton) op schuim om te dempen, dit veroorzaakt geen brom
De ander staat op het dak op een dakkapel, welke een plat dak heeft. Die staat ook op schuim, maar daar resoneert het wel. Dit hindert ons niet, daar onder het dak daar de badkamer is, maar er is wel gebrom te horen. Ik raad je dus af om het ding op een (houten) plat dak te plaatsen.
pi_217250183
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ah, dat was mij niet duidelijk. Ik las het zo: leuk dat die airco 70 dB kan produceren maar als 'ie alleen maar rustig staat te pruttelen doet 'ie 40 dB en voldoe je.
excuus dat heb ik dan niet duidelijk genoeg gedaan, als de airco 70dB kan produceren op papier vanuit de fabriek als rating, maar als hij aantoonbaar vol gas slechts 40dB doet (*vaak heb je nachtbeperking op warmtepompen e.d.) dan kun je hoog en laag springen met je factory spec, maar dan krijgt hij toch wel echt een goedkeuring.
en dank u meneer Dood,
pi_217250185
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 april 2025 08:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Als ik de buurman was en mijn slaapkamer zat in de buurt van waar TS zijn airco wil parkeren dan zou ik ook zeiken.

TS moet zich er bewust van zijn dat als hij niet aan de eisen voldoet - op de erfgrens maximaal 40 dB s' nachts en 45 dB overdag - hij de hele bende weer van van het dak mag gaan trekken als de buren aankloppen bij de gemeente

Als TS slim is voert hij eerst een WPAC-berekening uit voordat hij zich druk maakt over kabelgoten.
Daar zou ik me in eerste instantie meer druk om maken. Zeker als je in een rijtjeshuis of appartement woont is het moeilijk om ver van de erfgrens/buren te blijven. Ik zou er zelf 'als buur' ook moeilijk om doen als er een risico is op verstoring van de nachtrust door een draaiende airco.
pi_217250290
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 12:00 schreef freak1 het volgende:

[..]
excuus dat heb ik dan niet duidelijk genoeg gedaan, als de airco 70dB kan produceren op papier vanuit de fabriek als rating, maar als hij aantoonbaar vol gas slechts 40dB doet (*vaak heb je nachtbeperking op warmtepompen e.d.) dan kun je hoog en laag springen met je factory spec, maar dan krijgt hij toch wel echt een goedkeuring.
Daikin heeft een tool waarmee je de WPAC berekening doet en precies weet hoever die van de erfgrens af moet.
Als je dat doet kan iedereen hoog of laag springen maar je voldoet dan gewoon
Vakman pur sang
pi_217250398
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:36 schreef freak1 het volgende:

[..]
tuurlijk viel daar veel te handelen.
toen ze daar over begonnen, wat heb je toen gedaan?
ik zou persoonlijk als de buurvrouw zo met gestrekt beeen erin kwam, vragen of we s' avonds een rustig gesprek erover konden hebben en er eens voor gaan zitten. waar komt die frustratie vandaan, wat is het probleem, waar maakt ze zich zorgen over.

het klinkt alsof je destijds haar daarover hebt gehoord maar er toen niet veel aan hebt gedaan verder.
is ook een keuze.

prima om de juridische achtergrond te kennen.
die buitenmuur van je, waar staat die overigens? op eigen terrein of de erfgrens?

in het kort, niet overlastgevende overhangende delen (en dat zal iedere rechter anders interpreteren) moeten over het algemeen toegestaan worden.
Ik heb de buren toen niet eens gesproken daarover :') De monteur van de panelen vertelde dat aan het einde van de avond toen alles klaar was. Was ook verder geen noodzaak, want de buurvouw dacht dus dat die kabel op die muur zou komen, maar dat was helemaal niet zo.

En wat betreft die muur, die staat volgens mij op mijn grond. Is uitsluitend een muur van mijn huis, niets van het huis van de buren grenst aan die muur.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens kan de leiding altijd wel binnendoor.
Dat zou ik doen.
Als je dan over het dak leiding versleept, en de unit zoveel mogelijk van de buren afzet heb je kans dat ze nooit doorhebben dat er überhaupt een airco staat -> probleem opgelost.

Hoe dan? Nou laat een dakdoorvoer maken op het platte dak waar de leidingen door gaan.
Een condenspompje blue Diamond voor condenswater naar dak Pompen
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggen :')
  dinsdag 1 april 2025 @ 13:22:01 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_217250824
Ik neem aan dat die buitenmuur precies op de erfgrens staat, anders had je toch dit probleem niet?
The love you take is equal to the love you make.
pi_217250861
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 13:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik neem aan dat die buitenmuur precies op de erfgrens staat, anders had je toch dit probleem niet?
Ja dat klopt. De grond ernaast is meteen van de buren. Helaas niet nog een stukje grond van mij er naast. Anders was dit probleem er inderdaad niet.
pi_217251405
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:01 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Verwarmen zullen we zelden gebruiken, we houden van een koude slaapkamer. Doen we alleen bij de kinderen soms, maar die slapen aan de andere kant van de woning en daar grenst geen huis.
Dat moet jezelf weten.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217252371
Beraad je maar alvast op plan b. Het klinkt namelijk alsof de buren nogal op hun strepen staan, al dan niet als gevolg van ellende met de vorige bewoners.

Als ze last hebben gehad van geluid (of aanzicht) van de vorige airco, dan acht ik de kans klein dat jij enig argument kunt aanleveren waardoor zij overstag gaan.

Immers, ook een airco die aan de wettelijke geluidsnormen voldoet kán hoorbaar zijn en als hinderlijk worden ervaren. En als de buren dat ook maar enigszins kunnen voorkomen door jouw goot boven hun perceel te blokkeren dan zullen ze dat ongetwijfeld doen. Misbruik van recht? May be, maar kan het aanzicht op (toch vaak lelijke) goten op zichzelf misschien al als redelijk belang aangemerkt worden?

Lees/kijkvoer: rijdende rechter "muffe muur". Daar werden venilatietoostertjes van 2cm boven andermans perceel verboden wegens niet onredelijk belang.

Edit: en over de zonnepanelen-kabel-gate: de buur komt misschien een beetje zuur over en had ook eerst kunnen vragen wat precies het plan was. Maar als je ziet wat voor wanstaltige constructies er hier en daar zonder schaamte opgeleverd worden door zonnepaneel- en airco cowboys, dan moet je als buur ook wel een beetje assertief zijn. Immers, tijdens de werkzaamheden kun je eea nog een halt toeroepen. Als de boel eenmaal hangt dan wordt het ineens voor iedereen een stuk vervelender om de boel nog anders te krijgen...

[ Bericht 3% gewijzigd door Wiedanwel op 01-04-2025 16:19:28 ]
pi_217252419
Overigens, plan b zou misschien inderdaad wel kunnen zijn om de boel aan de buitenkant in de gevel te frezen. Geen idee of dat bouwkundig kan en mag in een buitengevel, maar civielrechtelijk hebben je buren daar in ieder geval niets over te zeggen en zij moeten inderdaad ladderrecht geven voor de werkzaamheden.

Je hebt het over een witte muur. Als je dan infreest, dichtsmeert en opnieuw verft dan kan het zowaar nog mooi worden ook :)

[ Bericht 27% gewijzigd door Wiedanwel op 01-04-2025 17:20:15 ]
pi_217254256
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 12:27 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ik heb de buren toen niet eens gesproken daarover :') De monteur van de panelen vertelde dat aan het einde van de avond toen alles klaar was. Was ook verder geen noodzaak, want de buurvouw dacht dus dat die kabel op die muur zou komen, maar dat was helemaal niet zo.

En wat betreft die muur, die staat volgens mij op mijn grond. Is uitsluitend een muur van mijn huis, niets van het huis van de buren grenst aan die muur.
[..]
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggen :')

naja, eerlijke reactie;
ik vind dat je daar steken hebt laten vallen.
als een monteur dat bij mij kwam vertellen was ik die avond of de dag erna zeker even naar de buurvrouw gelopen om te checken wat haar kant was. irritaties beginnen klein.

ik vind dat ze onredelijk is, aan de hand van je verhaal, begrijp je niet verkeerd, maar die heftige primaire reactie heeft verder geen respons van jou gehad, en dat heeft lekker kunnen sudderen daar.

maargoed dat is mijn mening en gedane zaken enzo.

mbt die muur, dat zou ik eens goed nakijken dan. "volgens mij" gaat je weinig helpen hierin.
die muur kan tegen de erfgrens gebouwd zijn of op de erfgrens. daar zit juridisch een wereld van verschil in als het gaat over jullie beider rechten. daarvoor hoeft er niets van de buurman daaraan gekoppeld te zijn.
en dank u meneer Dood,
pi_217254860
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Verder als je zware betonblokjes eronder zet dan een bigfoot en trildempers dan hoor je niks aan gebrom of geluid.
Zelf niet nee omdat het platte dak minder resoneert (hopelijk). Maar je dempt daar op geen enkele manier het rechtstreekse geluid mee. Dus je bent met een ander fenomeen in de war, de EIGEN overlast.

Dempers en bigfoots hebben geen enkel effect op de geluidsdruk op de erfgrens. Waar je volgens mij op reageert. Het zijn 2 heel verschillende zaken.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217255197
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 19:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zelf niet nee omdat het platte dak minder resoneert (hopelijk). Maar je dempt daar op geen enkele manier het rechtstreekse geluid mee. Dus je bent met een ander fenomeen in de war, de EIGEN overlast.

Dempers en bigfoots hebben geen enkel effect op de geluidsdruk op de erfgrens. Waar je volgens mij op reageert. Het zijn 2 heel verschillende zaken.
Dat weet ik ook wel. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Donna op 07-04-2025 17:42:00 ]
Vakman pur sang
pi_217255312
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 20:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat weet ik ook wel. :')
Als je je eigen post terugleest in combinatie waar je op reageerde leek het er bepaald niet op alsof je dit wist.
Indien je het wel wist slaat je post nergens op en produceer je verwarrende ruis.

Ik ga je geen scheldnamen toevoegen maar ik ben het eens met Maxima dat het wel een beetje dom was wat je deed. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Donna op 07-04-2025 17:42:10 ]
  dinsdag 1 april 2025 @ 20:24:54 #76
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217255401
Heb je als buren niet altijd overlast van zo’n airco? Dat gebrom vlakbij je huis?
pi_217255577
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 20:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je als buren niet altijd overlast van zo’n airco? Dat gebrom vlakbij je huis?
Nee zeker niet, de betere units en zeker op een platdak wat verder weg van de buren hoor je helemaal niks van.

Als je huis aan woont. En de unit tegenover het slaapkamer raam hangt, dan wel.
Vakman pur sang
pi_217255820
quote:
Je hebt buitenunits die de 45db niet meer halen op hun hardst, als er dan nog een meter of 2 tussen zit zal dat meevallen.

Maar goed, ik slaap juist graag met een constant geluid van een db of 30 in mijn kamer, dan hoor je andere niet constante geluiden (buren, buiten, muggen) niet meer, als het normaal echt muisstil is in je slaapkamer is het misschien anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217256545
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 20:38 schreef Lospedrosa het volgende:
en zeker op een platdak
man man. Waarom "zeker" op een "platdak"? :) Je produceert vervelende ruis zo.

Het gaat er gewoon om wat de geluidsdruk is op de erfgrens. Al die details die je toevoegt hebben geen enkele invloed daarop en zijn dus irrelevant.

Men zou haast gaan denken dat je zelf zo'n dubieuze opstelling hebt met spullen (vering, "BigFoots") die alleen de eigen resonantie van het eigen dak dempen zodat je er zelf geen last van hebt maar die wel te hard staat te brullen op de erfgrens.

Het is m.i. nogal onzin wat je erover te zeggen hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 01-04-2025 21:50:54 ]
pi_217256624
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 21:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
man man. Waarom "zeker" op een "platdak"? :) Je produceert vervelende ruis zo.

Het gaat er gewoon om wat de geluidsdruk is op de erfgrens. Al die details die je toevoegt hebben geen enkele invloed daarop en zijn dus irrelevant.
Jawel.
Op een platdak is er geen weerkaatsing van geluid van een muur wat een versterkende factor is op het geluid.
Maar dat staat ook in de WPAC berekening die jij niet kent.

Bovendien kun je op een platdak de leiding met een goot verslepen en een locatie kiezen verder van de buren (of je eigen ramen) weg.
Vakman pur sang
pi_217259391
En ik maar denken dat je als huiseigenaar veel meer zelf voorzieningen zoals als airco en tussenwanden kunt aanbrengen dan huurders. Blijkt de praktijk toch wel weerbarstiger. |:(

Ik huur sociaal en kreeg met slechts 1 email sturen toestemming om twee volledige airco's met buitenunit te mogen plaatsen en zelfs een volledige dichte geluidsdempende wand tussen mij en de rechter buren. :)

Rolluiken mocht ik meteen nadat ik huurcontract getekend had destijds na mondelinge toestemming al plaatsen.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_217259431
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2025 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jawel.
Op een platdak is er geen weerkaatsing van geluid van een muur wat een versterkende factor is op het geluid.
Maar dat staat ook in de WPAC berekening die jij niet kent.

Bovendien kun je op een platdak de leiding met een goot verslepen en een locatie kiezen verder van de buren (of je eigen ramen) weg.

De meeste mensen zetten hun buitenunit op het platte dag gewoon maximaal een cm of 10 van een muur af, hoor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 2 april 2025 @ 08:55:59 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217259580
De meeste mensen laten zo'n ding plaatsen zoals de installateur het voorstelt: wat voor hem het makkelijkst is.

In de praktijk dus vaak op een garagedak of met beugels aan de muur. De meeste installateurs houden zich (waarschijnlijk bewust) van de domme als het op geluidsnormen aankomt.
Huilen dan.
pi_217259599
quote:
7s.gif Op woensdag 2 april 2025 08:55 schreef Isdatzo het volgende:
De meeste mensen laten zo'n ding plaatsen zoals de installateur het voorstelt: wat voor hem het makkelijkst is.

In de praktijk dus vaak op een garagedak of met beugels aan de muur. De meeste installateurs houden zich (waarschijnlijk bewust) van de domme als het op geluidsnormen aankomt.
Volgens mij is het toch nog wel zo dat als hij bijvoorbeeld op een bijkeuken staat, dat mensen graag hebben dat hij dicht tegen de muur staat zodat ze hem niet zien vanuit de tuin. Tenminste, dat is wat ik wel eens gehoord heb.
  woensdag 2 april 2025 @ 12:01:51 #85
3542 Gia
User under construction
pi_217261472
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 21:05 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Die komt op een plat dak naast de slaapkamer te staan. Maar die kabels kunnen moeilijk door het glas :')
Is je hele slaapkamermuur van glas? Dat is me een pui dan!

Heb hier even gekeken, onze airco staat ook op een plat dak, maar die kabelgoot is zo'n 4 x 4 cm. Dat is niet bepaald een kabeltje dik.

Maar wat anders: Kun je niet een sleuf frezen in de muur waar je die kabel in legt? De buren moeten toestemming geven om die werkzaamheden te verrichten vanaf hun erf. Dit kan je dan met cement of een afdekplaatje afdekken. Niet fraai, een kabelgootje zou mij minder storen, maar je kunt dat als alternatief opperen als je naar de buren gaat.
pi_217261592
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:01 schreef Gia het volgende:

[..]
Is je hele slaapkamermuur van glas? Dat is me een pui dan!

Heb hier even gekeken, onze airco staat ook op een plat dak, maar die kabelgoot is zo'n 4 x 4 cm. Dat is niet bepaald een kabeltje dik.

Maar wat anders: Kun je niet een sleuf frezen in de muur waar je die kabel in legt? De buren moeten toestemming geven om die werkzaamheden te verrichten vanaf hun erf. Dit kan je dan met cement of een afdekplaatje afdekken. Niet fraai, een kabelgootje zou mij minder storen, maar je kunt dat als alternatief opperen als je naar de buren gaat.
Nou het is een beetje apart ontworpen huis. Maar de slaapkamer waar het nu om gaat, kijkt uit op het platte dak van de woonkamer. Maar het plafond van de woonkamer is hoger dan de vloer van de slaapkamer. Dus onder het raam in de slaapkamer zit wel een muurtje/stenen, maar als ik daar doorheen boor, kom ik in de woonkamer terecht.

(Leg ik dat duidelijk uit? :') )

Maar die optie van eventueel frezen is wel een goeie om de buren indien nodig tegemoet te komen. Had ik niet aan gedacht, dus dank aan iedereen in dit topic ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door Black-Death op 02-04-2025 12:25:09 ]
  woensdag 2 april 2025 @ 12:28:14 #87
3542 Gia
User under construction
pi_217261810
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 12:27 schreef Black-Death het volgende:

Dus, er zit nog een kamer tussen de slaapkamer en het plat dak? Dan kan de kabel toch door die kamer?
pi_217261869
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:28 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, er zit nog een kamer tussen de slaapkamer en het plat dak? Dan kan de kabel toch door die kamer?
Nee, daar zit geen kamer tussen. Als ik het raam van de slaapkamer open doe sta ik op het platte dak.
  woensdag 2 april 2025 @ 12:34:09 #89
3542 Gia
User under construction
pi_217261899
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:10 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nou het is een beetje apart ontworpen huis. Maar de slaapkamer waar het nu om gaat, kijkt uit op het platte dak van de woonkamer. Maar het plafond van de woonkamer is hoger dan de vloer van de slaapkamer. Dus onder het raam in de slaapkamer zit wel een muurtje/stenen, maar als ik daar doorheen boor, kom ik in de woonkamer terecht.

(Leg ik dat duidelijk uit? :') )

Maar die optie van eventueel frezen is wel een goeie om de buren indien nodig tegemoet te komen. Had ik niet aan gedacht, dus dank aan iedereen in dit topic ^O^
Maar je kunt toch hoger in de slaapkamer muur de doorvoer maken. Plafondhoogte. Dan zit je niet in de woonkamer. Heb je alleen een goot lopen langs het plafond in je slaapkamer.
  woensdag 2 april 2025 @ 12:34:35 #90
3542 Gia
User under construction
pi_217261905
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:31 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nee, daar zit geen kamer tussen. Als ik het raam van de slaapkamer open doe sta ik op het platte dak.
En naast dat raam zit geen muur?
pi_217261915
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar je kunt toch hoger in de slaapkamer muur de doorvoer maken. Plafondhoogte. Dan zit je niet in de woonkamer. Heb je alleen een goot lopen langs het plafond in je slaapkamer.
Nee, want daar zit dan weer een soort koof waar je ook niet doorheen kan. Ja het is nogal lastig :')
pi_217261922
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:34 schreef Gia het volgende:

[..]
En naast dat raam zit geen muur?
Nee, raampartij zit over de volledige breedte van de kamer.
  woensdag 2 april 2025 @ 12:37:10 #93
3542 Gia
User under construction
pi_217261951
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:35 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nee, raampartij zit over de volledige breedte van de kamer.
Tot aan het dak? Er is nergens muur boven het raam waar je doorheen kunt? Eventueel op je zolder uitkomend, en dan bij de airco door het plafond heen?

Ik probeer maar mee te denken.
pi_217262005
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Tot aan het dak? Er is nergens muur boven het raam waar je doorheen kunt? Eventueel op je zolder uitkomend, en dan bij de airco door het plafond heen?

Ik probeer maar mee te denken.
Nee die koof die dus ook over de volledige breedte van de raampartij. En we hebben een bol dak, zolder aan de andere kant van het huis. Toch eens kijken of ik een Google Streetview plaatje kan vinden :')
  woensdag 2 april 2025 @ 12:42:12 #95
3542 Gia
User under construction
pi_217262022
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 12:40 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nee die koof die dus ook over de volledige breedte van de raampartij. En we hebben een bol dak, zolder aan de andere kant van het huis. Toch eens kijken of ik een Google Streetview plaatje kan vinden :')
Dat zou het makkelijker maken.

Mja, in het ergste geval wordt het dan frezen in de buitenmuur. Ik zou de buren waarschuwen dat dat niet per se mooier wordt, maar dat ze daar niets tegen kunnen doen.

Overigens hebben wij ook een zeikerd van een buurman. Toen wij plannen voor de airco hadden, zei hij dat hij de buitenunit liever niet in onze brandgang wilde hebben, vanwege overlast. Wij hebben hem dus op 4 meter van de erfgrens, op het platdak van de aanbouw geplaatst. Later heeft hij zelf wel een buitenunit in zijn brandgang, grenzend aan die van ons, geplaatst. De kneus.

Offtopic:
Wij willen nu gaan bouwen en hadden het over 2 meter van de erfgrens. Dat vond hij wel wat weinig. Had liever 3 meter van de erfgrens. Dus nu hebben we besloten dat er aan die kant geen ramen komen en mogen we op 1 meter van de erfgrens. Korte metten maken. Hij zelf heeft bijgebouwen op 50 centimeter van de erfgrens staan, dus kom maar op met je bezwaren.
pi_217262236
Foto in de spoiler
SPOILER
De foto is niet geheel correct, ik heb 'm van Google Streetview geplukt en met ChatGPT een boom moeten weghalen. Dus dak en voorkant van het huis klopt totaal niet, maar das niet relevant.

Het gele is de slaapkamer waar het om gaat.
Rode is platte dak van de woonkamer, waar de buitenunit uiteindelijk op komt te staan.
Zwarte lijntje is waar uiteindelijk de kabelgoot moet komen (en dus het hoekje omgaat, het platte dak op)
Groene deel is een looppad naar de achtertuin van de buren (op de foto lijkt het alsof hier niks is, vandaar dat ik dit even benadruk).
  woensdag 2 april 2025 @ 13:08:32 #97
3542 Gia
User under construction
pi_217262289
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:01 schreef Black-Death het volgende:
Foto in de spoiler
SPOILER
De foto is niet geheel correct, ik heb 'm van Google Streetview geplukt en met ChatGPT een boom moeten weghalen. Dus dak en voorkant van het huis klopt totaal niet, maar das niet relevant.

Het gele is de slaapkamer waar het om gaat.
Rode is platte dak van de woonkamer, waar de buitenunit uiteindelijk op komt te staan.
Zwarte lijntje is waar uiteindelijk de kabelgoot moet komen (en dus het hoekje omgaat, het platte dak op)
Groene deel is een looppad naar de achtertuin van de buren (op de foto lijkt het alsof hier niks is, vandaar dat ik dit even benadruk).
En wat is dan de ruimte boven de slaapkamer? Is daar geen doorvoer mogelijk? Kabel trekken?

Maar ik denk dat in de muur frezen en dan weer dichtsmeren en wit schilderen de beste oplossing is. De buren zijn verplicht jou toe te staan een ladder in hun tuin te zetten. Zelfs een steiger, mocht dat nodig zijn.

Succes!
pi_217262306
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:08 schreef Gia het volgende:

[..]
En wat is dan de ruimte boven de slaapkamer? Is daar geen doorvoer mogelijk? Kabel trekken?

Maar ik denk dat in de muur frezen en dan weer dichtsmeren en wit schilderen de beste oplossing is. De buren zijn verplicht jou toe te staan een ladder in hun tuin te zetten. Zelfs een steiger, mocht dat nodig zijn.

Succes!
Thnx
Nou ik heb het eigenlijk verkeerd getekend, de slaapkamer loopt geheel tot aan het bolle bak (dus hoog plafond in de slaapkamer). Daar is helaas geen doorvoer mogelijk.
pi_217262493
quote:
Al mijn buren hebben airco. De bovenboren ook.

En de buren aan de overkant van de straat ook.

En hoor niks.
pi_217263136
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meeste mensen zetten hun buitenunit op het platte dag gewoon maximaal een cm of 10 van een muur af, hoor.
Dat zou dom zijn van de meeste mensen dan.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')