Verwarmen zullen we zelden gebruiken, we houden van een koude slaapkamer. Doen we alleen bij de kinderen soms, maar die slapen aan de andere kant van de woning en daar grenst geen huis.quote:Op dinsdag 1 april 2025 10:46 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Want met een airco kun je alleen maar koelen natuurlijk
huh?quote:Op dinsdag 1 april 2025 10:23 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nou wat er dus aan ten grondslag is, is de toen later weggehaalde buitenunit van de vorige bewoners van mijn huis. Maar zij weten niet van ons plan om weer airco te installeren. Maar let wel; wij kiezen een andere locatie voor de plaatsing van de buitenunit. Maar omdat zij toentertijd al begon met juridisch dit en juridisch dat, weet ik zeker dat zij het over die boeg gaan gooien.
Maar nogmaals; zij weten vooralsnog niet van onze plannen om airco te installeren.
Hoeveel weken zo'n ding wel of niet gebruikt wordt is voor het voldoen aan de normen niet relevant: als hij op de erfgrens meer dan geluid dan toegestaan is kan produceren voldoe je niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt als je eenmaal met de leiding op het plattedak bent natuurlijk zo verslepen naar bv de andere zijde van het dak.
Ik hoor alleen heel veel gezeur hier.
Verder als je zware betonblokjes eronder zet dan een bigfoot en trildempers dan hoor je niks aan gebrom of geluid.
En een airco staat in principe alleen die paar warme weken per jaar aan.
Ik zeg ook nergens dat ik meteen met allerlei juridische argumenten wil komen. Natuurlijk ga ik met een goed gesprek beginnen, maar ik wil in mijn achterhoofd wel weten hoe het juridisch zit. Al is het maar om subtiel het gesprek een beetje te sturen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:21 schreef freak1 het volgende:
[..]
huh?
in je OP suggereer je dat er ooit toestemming is gegeven aan de vorige bewoners ome en buitenunit te hangen en dat ze daar later toch spijt van kregen, maar ik begrijp dat ze daadwerkelijk een tijdlang een buitenunit daar hebben gehad?
naja alles aan dit verhaal klinkt alsof er behoorlijk wat oud zeer zit bij de vorige bewoners. en om eerlijk te zijn het klinkt ook alsof toen ze de bui weer zagen hangen met allerlei gedoe boven hun tuin en ze daar wat op over reageerden, jij daar ook niet geheel adequaat op hebt gehandeld.
ik wil je toch ontzetend op het hart drukken om daar niet met een juridische insteek te gaan zitten.
ga eerst eens luisteren. vraag nou eens aan ze, hey wij gaan wat meer werkzaamheden aan het huis doen, de vorige keer vond ik de reactie wat heftig, speelt er iets, is er iets?
ben dan duidelijk over de plannen, wat de impact zal zijn op hun, dat je de buitenunit op je eigen dakkapel zet en dat je helaas niet direct binnenshuis ernaartoe gaat. dat je van plan bent om op de buitengevel de kabelgoot te monteren, laat zien hoe die eruit ziet.. en gebruik als insteek dat je ze graag vooraf wilt informeren en of ze eht goed vinden dat je dan tijdelijk even de ladder in de tuin zet..
kijk dan eens wat er gebeurd..
als het juridisch gaat worden ga je dat niet uit vechten tijdens een bezoekje.
ik beloof je, als je daar met een juridische insteek naar binnen loopt ga je met een potentieele rechtszaak naar buiten. als je daar binnenloopt met een opbouwende insteek, luistert en redelijk bent, en de uitkomst blijkt te zijn dat ze nergens aan mee willen werken kun je altijd nog die juridische weg bewandelen.
ga vooral niet, en ik benadruk, ga vooral niet een gesprek in met juridische argumenten. als ze in het gesprek aangeven waarom ze problemen hebben met de oplossing en jouw antwoord gaat zijn "maar het mag, zie wetsartikel blah blah" dan gaat je relatie onmiddelijk kapot en gaan ze je geen mm ruimte mee geven. en terecht.
ooit gehoord van lieve een goede buur dan een verre vriend?
Er viel weinig te handelen. Er hing een niet aangesloten kabeltje tijdens de werkzaamheden op/over die muur, maar die ging daar helemaal niet gemonteerd wordenquote:naja alles aan dit verhaal klinkt alsof er behoorlijk wat oud zeer zit bij de vorige bewoners. en om eerlijk te zijn het klinkt ook alsof toen ze de bui weer zagen hangen met allerlei gedoe boven hun tuin en ze daar wat op over reageerden, jij daar ook niet geheel adequaat op hebt gehandeld.
even eenquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoeveel weken zo'n ding wel of niet gebruikt wordt is voor het voldoen aan de normen niet relevant: als hij op de erfgrens meer dan geluid dan toegestaan is kan produceren voldoe je niet.
Natuurlijk kan je in overleg met de buren met van alles wegkomen, maar of je dat moet willen is een tweede. Je neemt immers een groot risico door afhankelijk te zijn van de welwillendheid van buren: ze kunnen verhuizen, de verstandshouding kan bekoelen, ze kunnen van gedachten veranderen, ... . En dan mag je aan de slag.
Mijn uitgangspunt zou zijn om ervoor te zorgen dat je alles gewoon netjes geregeld hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. correctie;
het gaat niet om hoeveel er geproduceerd kan worden, maar hoeveel er geproduceerd wordt. dat je airco 70 Db kan produceren is leuk, maar als hij dit (aantoonbaar) nooit doet en bij metingen netjes op die 40/45 grens zit op de erfgrens is er niets aan de hand.
toch even aanhalen aangezien er een verschil is tussen kunnen en doen![]()
verder helemaal mee eensen dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
tuurlijk viel daar veel te handelen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:28 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat ik meteen met allerlei juridische argumenten wil komen. Natuurlijk ga ik met een goed gesprek beginnen, maar ik wil in mijn achterhoofd wel weten hoe het juridisch zit. Al is het maar om subtiel het gesprek een beetje te sturen.
En ja, er heeft een buitenunit gehangen, die is toen weer weggehaald toen de buren de toestemming aan de voormalige bewoners van mijn huis weer introkken.
[..]
Er viel weinig te handelen. Er hing een niet aangesloten kabeltje tijdens de werkzaamheden op/over die muur, maar die ging daar helemaal niet gemonteerd wordenDie kabel loopt ergens anders weg (waar zij geen partij in zijn).
quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
even eenWat je hier stelt klopt niet: het gaat wel degelijk om geluidswaarden op maximaal vermogen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. correctie;
het gaat niet om hoeveel er geproduceerd kan worden, maar hoeveel er geproduceerd wordt. dat je airco 70 Db kan produceren is leuk, maar als hij dit (aantoonbaar) nooit doet en bij metingen netjes op die 40/45 grens zit op de erfgrens is er niets aan de hand.
toch even aanhalen aangezien er een verschil is tussen kunnen en doen![]()
verder helemaal mee eens
En middels het meetprotocol dat gehanteerd wordt wanneer er bij de gemeente aangeklopt wordt ook getracht het maximale vermogen van de unit aan te spreken. Wanneer hij dat aantoonbaar nooit doet inderdaad niet, maar dan moet de installatie dus op een technische of softwarematige wijze zo beperkt worden dat hij dat ook echt niet kan.Huilen dan.
dat is dus wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat je hier stelt klopt niet: het gaat wel degelijk om geluidswaarden op maximaal vermogen.
En middels het meetprotocol dat gehanteerd wordt wanneer er bij de gemeente aangeklopt wordt tracht ook het maximale vermogen van de unit aan te spreken.Wanneer hij dat aantoonbaar nooit doet inderdaad niet, maar dan moet de installatie dus op een technische of softwarematige wijze zo beperkt worden dat hij dat ook echt niet kan.
Daarom zeg ik, verplaats hem verder van de erfgrens -> denken in oplossingenquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoeveel weken zo'n ding wel of niet gebruikt wordt is voor het voldoen aan de normen niet relevant: als hij op de erfgrens meer dan geluid dan toegestaan is kan produceren voldoe je niet.
Natuurlijk kan je in overleg met de buren met van alles wegkomen, maar of je dat moet willen is een tweede. Je neemt immers een groot risico door afhankelijk te zijn van de welwillendheid van buren: ze kunnen verhuizen, de verstandshouding kan bekoelen, ze kunnen van gedachten veranderen, ... . En dan mag je aan de slag.
Mijn uitgangspunt zou zijn om ervoor te zorgen dat je alles gewoon netjes geregeld hebt.
Ah, dat was mij niet duidelijk. Ik las het zo: leuk dat die airco 70 dB kan produceren maar als 'ie alleen maar rustig staat te pruttelen doet 'ie 40 dB en voldoe je.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:45 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat is dus wat ik bedoel.
wat je veel ziet bij warmtepompen is dat er een geluidsniveau wordt afgegeven voor een complete serie en dat blijkt dat de kleinere een veel lager niveau produceren.
maar we zeggen hetzelfde
Ik heb hier 2 buitenmodules, 1 staat op een balkon (beton) op schuim om te dempen, dit veroorzaakt geen bromquote:Op dinsdag 1 april 2025 09:07 schreef Black-Death het volgende:
MULTI-QUOTE
Goed dat je het zegt, zal er extra rekening mee houden dat hieraan gedacht wordt tijdens de installatie.
[
excuus dat heb ik dan niet duidelijk genoeg gedaan, als de airco 70dB kan produceren op papier vanuit de fabriek als rating, maar als hij aantoonbaar vol gas slechts 40dB doet (*vaak heb je nachtbeperking op warmtepompen e.d.) dan kun je hoog en laag springen met je factory spec, maar dan krijgt hij toch wel echt een goedkeuring.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah, dat was mij niet duidelijk. Ik las het zo: leuk dat die airco 70 dB kan produceren maar als 'ie alleen maar rustig staat te pruttelen doet 'ie 40 dB en voldoe je.
Daar zou ik me in eerste instantie meer druk om maken. Zeker als je in een rijtjeshuis of appartement woont is het moeilijk om ver van de erfgrens/buren te blijven. Ik zou er zelf 'als buur' ook moeilijk om doen als er een risico is op verstoring van de nachtrust door een draaiende airco.quote:Op dinsdag 1 april 2025 08:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als ik de buurman was en mijn slaapkamer zat in de buurt van waar TS zijn airco wil parkeren dan zou ik ook zeiken.
TS moet zich er bewust van zijn dat als hij niet aan de eisen voldoet - op de erfgrens maximaal 40 dB s' nachts en 45 dB overdag - hij de hele bende weer van van het dak mag gaan trekken als de buren aankloppen bij de gemeente
Als TS slim is voert hij eerst een WPAC-berekening uit voordat hij zich druk maakt over kabelgoten.
Daikin heeft een tool waarmee je de WPAC berekening doet en precies weet hoever die van de erfgrens af moet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:00 schreef freak1 het volgende:
[..]
excuus dat heb ik dan niet duidelijk genoeg gedaan, als de airco 70dB kan produceren op papier vanuit de fabriek als rating, maar als hij aantoonbaar vol gas slechts 40dB doet (*vaak heb je nachtbeperking op warmtepompen e.d.) dan kun je hoog en laag springen met je factory spec, maar dan krijgt hij toch wel echt een goedkeuring.
Ik heb de buren toen niet eens gesproken daaroverquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
tuurlijk viel daar veel te handelen.
toen ze daar over begonnen, wat heb je toen gedaan?
ik zou persoonlijk als de buurvrouw zo met gestrekt beeen erin kwam, vragen of we s' avonds een rustig gesprek erover konden hebben en er eens voor gaan zitten. waar komt die frustratie vandaan, wat is het probleem, waar maakt ze zich zorgen over.
het klinkt alsof je destijds haar daarover hebt gehoord maar er toen niet veel aan hebt gedaan verder.
is ook een keuze.
prima om de juridische achtergrond te kennen.
die buitenmuur van je, waar staat die overigens? op eigen terrein of de erfgrens?
in het kort, niet overlastgevende overhangende delen (en dat zal iedere rechter anders interpreteren) moeten over het algemeen toegestaan worden.
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggenquote:Op dinsdag 1 april 2025 11:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens kan de leiding altijd wel binnendoor.
Dat zou ik doen.
Als je dan over het dak leiding versleept, en de unit zoveel mogelijk van de buren afzet heb je kans dat ze nooit doorhebben dat er überhaupt een airco staat -> probleem opgelost.
Hoe dan? Nou laat een dakdoorvoer maken op het platte dak waar de leidingen door gaan.
Een condenspompje blue Diamond voor condenswater naar dak Pompen
Ja dat klopt. De grond ernaast is meteen van de buren. Helaas niet nog een stukje grond van mij er naast. Anders was dit probleem er inderdaad niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:22 schreef Lienekien het volgende:
Ik neem aan dat die buitenmuur precies op de erfgrens staat, anders had je toch dit probleem niet?
Dat moet jezelf weten.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:01 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Verwarmen zullen we zelden gebruiken, we houden van een koude slaapkamer. Doen we alleen bij de kinderen soms, maar die slapen aan de andere kant van de woning en daar grenst geen huis.
naja, eerlijke reactie;quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:27 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ik heb de buren toen niet eens gesproken daaroverDe monteur van de panelen vertelde dat aan het einde van de avond toen alles klaar was. Was ook verder geen noodzaak, want de buurvouw dacht dus dat die kabel op die muur zou komen, maar dat was helemaal niet zo.
En wat betreft die muur, die staat volgens mij op mijn grond. Is uitsluitend een muur van mijn huis, niets van het huis van de buren grenst aan die muur.
[..]
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggen
Zelf niet nee omdat het platte dak minder resoneert (hopelijk). Maar je dempt daar op geen enkele manier het rechtstreekse geluid mee. Dus je bent met een ander fenomeen in de war, de EIGEN overlast.quote:Op dinsdag 1 april 2025 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Verder als je zware betonblokjes eronder zet dan een bigfoot en trildempers dan hoor je niks aan gebrom of geluid.
Dat weet ik ook wel.quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zelf niet nee omdat het platte dak minder resoneert (hopelijk). Maar je dempt daar op geen enkele manier het rechtstreekse geluid mee. Dus je bent met een ander fenomeen in de war, de EIGEN overlast.
Dempers en bigfoots hebben geen enkel effect op de geluidsdruk op de erfgrens. Waar je volgens mij op reageert. Het zijn 2 heel verschillende zaken.
Als je je eigen post terugleest in combinatie waar je op reageerde leek het er bepaald niet op alsof je dit wist.quote:
Nee zeker niet, de betere units en zeker op een platdak wat verder weg van de buren hoor je helemaal niks van.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je als buren niet altijd overlast van zo’n airco? Dat gebrom vlakbij je huis?
Je hebt buitenunits die de 45db niet meer halen op hun hardst, als er dan nog een meter of 2 tussen zit zal dat meevallen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je als buren niet altijd overlast van zo’n airco? Dat gebrom vlakbij je huis?
man man. Waarom "zeker" op een "platdak"?quote:
Jawel.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
man man. Waarom "zeker" op een "platdak"?Je produceert vervelende ruis zo.
Het gaat er gewoon om wat de geluidsdruk is op de erfgrens. Al die details die je toevoegt hebben geen enkele invloed daarop en zijn dus irrelevant.
De meeste mensen zetten hun buitenunit op het platte dag gewoon maximaal een cm of 10 van een muur af, hoor.quote:Op dinsdag 1 april 2025 21:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel.
Op een platdak is er geen weerkaatsing van geluid van een muur wat een versterkende factor is op het geluid.
Maar dat staat ook in de WPAC berekening die jij niet kent.
Bovendien kun je op een platdak de leiding met een goot verslepen en een locatie kiezen verder van de buren (of je eigen ramen) weg.
Volgens mij is het toch nog wel zo dat als hij bijvoorbeeld op een bijkeuken staat, dat mensen graag hebben dat hij dicht tegen de muur staat zodat ze hem niet zien vanuit de tuin. Tenminste, dat is wat ik wel eens gehoord heb.quote:Op woensdag 2 april 2025 08:55 schreef Isdatzo het volgende:
De meeste mensen laten zo'n ding plaatsen zoals de installateur het voorstelt: wat voor hem het makkelijkst is.
In de praktijk dus vaak op een garagedak of met beugels aan de muur. De meeste installateurs houden zich (waarschijnlijk bewust) van de domme als het op geluidsnormen aankomt.
Is je hele slaapkamermuur van glas? Dat is me een pui dan!quote:Op maandag 31 maart 2025 21:05 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Die komt op een plat dak naast de slaapkamer te staan. Maar die kabels kunnen moeilijk door het glas
Nou het is een beetje apart ontworpen huis. Maar de slaapkamer waar het nu om gaat, kijkt uit op het platte dak van de woonkamer. Maar het plafond van de woonkamer is hoger dan de vloer van de slaapkamer. Dus onder het raam in de slaapkamer zit wel een muurtje/stenen, maar als ik daar doorheen boor, kom ik in de woonkamer terecht.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Is je hele slaapkamermuur van glas? Dat is me een pui dan!
Heb hier even gekeken, onze airco staat ook op een plat dak, maar die kabelgoot is zo'n 4 x 4 cm. Dat is niet bepaald een kabeltje dik.
Maar wat anders: Kun je niet een sleuf frezen in de muur waar je die kabel in legt? De buren moeten toestemming geven om die werkzaamheden te verrichten vanaf hun erf. Dit kan je dan met cement of een afdekplaatje afdekken. Niet fraai, een kabelgootje zou mij minder storen, maar je kunt dat als alternatief opperen als je naar de buren gaat.
Dus, er zit nog een kamer tussen de slaapkamer en het plat dak? Dan kan de kabel toch door die kamer?quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:27 schreef Black-Death het volgende:
Nee er is geen andere manier naar buiten vanuit de slaapkamer naar buiten helaas. De architect heeft zich uitgeleefd, zal ik maar zeggen
Nee, daar zit geen kamer tussen. Als ik het raam van de slaapkamer open doe sta ik op het platte dak.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, er zit nog een kamer tussen de slaapkamer en het plat dak? Dan kan de kabel toch door die kamer?
Maar je kunt toch hoger in de slaapkamer muur de doorvoer maken. Plafondhoogte. Dan zit je niet in de woonkamer. Heb je alleen een goot lopen langs het plafond in je slaapkamer.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:10 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nou het is een beetje apart ontworpen huis. Maar de slaapkamer waar het nu om gaat, kijkt uit op het platte dak van de woonkamer. Maar het plafond van de woonkamer is hoger dan de vloer van de slaapkamer. Dus onder het raam in de slaapkamer zit wel een muurtje/stenen, maar als ik daar doorheen boor, kom ik in de woonkamer terecht.
(Leg ik dat duidelijk uit?)
Maar die optie van eventueel frezen is wel een goeie om de buren indien nodig tegemoet te komen. Had ik niet aan gedacht, dus dank aan iedereen in dit topic
En naast dat raam zit geen muur?quote:Op woensdag 2 april 2025 12:31 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nee, daar zit geen kamer tussen. Als ik het raam van de slaapkamer open doe sta ik op het platte dak.
Nee, want daar zit dan weer een soort koof waar je ook niet doorheen kan. Ja het is nogal lastigquote:Op woensdag 2 april 2025 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar je kunt toch hoger in de slaapkamer muur de doorvoer maken. Plafondhoogte. Dan zit je niet in de woonkamer. Heb je alleen een goot lopen langs het plafond in je slaapkamer.
Nee, raampartij zit over de volledige breedte van de kamer.quote:
Tot aan het dak? Er is nergens muur boven het raam waar je doorheen kunt? Eventueel op je zolder uitkomend, en dan bij de airco door het plafond heen?quote:Op woensdag 2 april 2025 12:35 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nee, raampartij zit over de volledige breedte van de kamer.
Nee die koof die dus ook over de volledige breedte van de raampartij. En we hebben een bol dak, zolder aan de andere kant van het huis. Toch eens kijken of ik een Google Streetview plaatje kan vindenquote:Op woensdag 2 april 2025 12:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Tot aan het dak? Er is nergens muur boven het raam waar je doorheen kunt? Eventueel op je zolder uitkomend, en dan bij de airco door het plafond heen?
Ik probeer maar mee te denken.
Dat zou het makkelijker maken.quote:Op woensdag 2 april 2025 12:40 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nee die koof die dus ook over de volledige breedte van de raampartij. En we hebben een bol dak, zolder aan de andere kant van het huis. Toch eens kijken of ik een Google Streetview plaatje kan vinden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De foto is niet geheel correct, ik heb 'm van Google Streetview geplukt en met ChatGPT een boom moeten weghalen. Dus dak en voorkant van het huis klopt totaal niet, maar das niet relevant.
Het gele is de slaapkamer waar het om gaat.
Rode is platte dak van de woonkamer, waar de buitenunit uiteindelijk op komt te staan.
Zwarte lijntje is waar uiteindelijk de kabelgoot moet komen (en dus het hoekje omgaat, het platte dak op)
Groene deel is een looppad naar de achtertuin van de buren (op de foto lijkt het alsof hier niks is, vandaar dat ik dit even benadruk).Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
quote:Op woensdag 2 april 2025 13:01 schreef Black-Death het volgende:
Foto in de spoilerEn wat is dan de ruimte boven de slaapkamer? Is daar geen doorvoer mogelijk? Kabel trekken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De foto is niet geheel correct, ik heb 'm van Google Streetview geplukt en met ChatGPT een boom moeten weghalen. Dus dak en voorkant van het huis klopt totaal niet, maar das niet relevant.
Het gele is de slaapkamer waar het om gaat.
Rode is platte dak van de woonkamer, waar de buitenunit uiteindelijk op komt te staan.
Zwarte lijntje is waar uiteindelijk de kabelgoot moet komen (en dus het hoekje omgaat, het platte dak op)
Groene deel is een looppad naar de achtertuin van de buren (op de foto lijkt het alsof hier niks is, vandaar dat ik dit even benadruk).
Maar ik denk dat in de muur frezen en dan weer dichtsmeren en wit schilderen de beste oplossing is. De buren zijn verplicht jou toe te staan een ladder in hun tuin te zetten. Zelfs een steiger, mocht dat nodig zijn.
Succes!
Thnxquote:Op woensdag 2 april 2025 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat is dan de ruimte boven de slaapkamer? Is daar geen doorvoer mogelijk? Kabel trekken?
Maar ik denk dat in de muur frezen en dan weer dichtsmeren en wit schilderen de beste oplossing is. De buren zijn verplicht jou toe te staan een ladder in hun tuin te zetten. Zelfs een steiger, mocht dat nodig zijn.
Succes!
Al mijn buren hebben airco. De bovenboren ook.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:24 schreef Boca_Raton het volgende:
Dat zou dom zijn van de meeste mensen dan.quote:Op woensdag 2 april 2025 08:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste mensen zetten hun buitenunit op het platte dag gewoon maximaal een cm of 10 van een muur af, hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |