abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217240921

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_217241773
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 14:53 schreef Tjalala het volgende:

EA Vastgoed
¤ 270.000 | 8,0 % rente | 48 maanden

De ondernemer geeft naast een eerste hypothecaire inschrijving op het aan te kopen onroerend goed, tevens een tweede hypothecaire inschrijving af op het eigen woonhuis.
Deze staat nu open en heb ik na wat twijfel toch meegenomen.
Ik zag namelijk dat het energielabel is opgetrokken naar A+

quote:
De woning 5025 KB, 32 heeft een energielabel A+
Dit label is geldig tot 26-09-2034.
Klaarblijkelijk is de woning dus vorig jaar opgeknapt en komt de waarde dus wel in de goede richting lijkt mij.
pi_217241867
quote:
14s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Deze staat nu open en heb ik na wat twijfel toch meegenomen.
Ik zag namelijk dat het energielabel is opgetrokken naar A+
[..]
Klaarblijkelijk is de woning dus vorig jaar opgeknapt en komt de waarde dus wel in de goede richting lijkt mij.
Ook meegenomen ... met minder twijfel. Schat ik de extra zekerheid van een tweede hypotheek op het woonhuis te hoog in?
pi_217241922
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 11:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ik wwet het, ik verval in herhaling: mijn ervaringen met Duits o g zijn slecht v w b uitwinning van zekerheden, moeizame stroperige geldverslindende procedures. Ik begin er in geen geval meer aan
Begrijpelijke gedachte, toch wijk ik er van af omdat het verhaal er gewoon goed uit ziet, ik neem aan dat dit door Collin voldoende is geverifieerd en zo ja dan denk ik dat het uitwinnen van zekerheden waarschijnlijk nooit nodig zal zijn dus dan durf ik dat kleine risico wel te nemen. Zonder enig risico geen rendement :P

EA ook meegenomen, ook een knaap die weet waar hij mee bezig is, beetje bescheidener qua kapitaal maar toch :)
Pecunia non olet
  maandag 31 maart 2025 @ 14:49:17 #5
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217242092
Weer een update van max. Er komen nu in ieder geval updates... Niet dat deze goed zijn. Maarja het is wat.

Betreft Tarsap.

SPOILER
  maandag 31 maart 2025 @ 15:13:27 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_217242264
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 11:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ik wwet het, ik verval in herhaling: mijn ervaringen met Duits o g zijn slecht v w b uitwinning van zekerheden, moeizame stroperige geldverslindende procedures. Ik begin er in geen geval meer aan
Idem hier met onze crowdfundvriend Han van Rijn van het Aygodutch / Infra union drama.
pi_217242398
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:49 schreef proxydude het volgende:
Weer een update van max. Er komen nu in ieder geval updates... Niet dat deze goed zijn. Maarja het is wat.

Betreft Tarsap.

SPOILER
Ik ken dit project verder niet, maar ik neem aan dat mcf het resultaat van het kortgeding vorig jaar met de investeerders heeft gedeeld? Voor de volledigheid hieronder, er lijken in eerste instantie bij de aanvang van het project wat bijzonderheden te hebben plaatsgevonden als ik de tekst goed lees. (maar uitspraak was uiteindelijk wel in het voordeel van mcf!)

SPOILER
  maandag 31 maart 2025 @ 15:45:12 #8
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_217242461
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 15:35 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik ken dit project verder niet, maar ik neem aan dat mcf het resultaat van het kortgeding vorig jaar met de investeerders heeft gedeeld? Voor de volledigheid hieronder, er lijken in eerste instantie bij de aanvang van het project wat bijzonderheden te hebben plaatsgevonden als ik de tekst goed lees. (maar uitspraak was uiteindelijk wel in het voordeel van mcf!)

SPOILER
Ja klopt. Zeg dat wel bijzonderheden...

In het kort, er is in Q1 2023 een geldleningsovereenkomst gesloten en gedaagden (Tarsap) zijn tekortgeschoten in de nakoming van deze overeenkomst. Sinds juli 2023 voldoet Tarsap niet meer aan haar betalingsverplichtingen. Max Crowdfund BV (hierna: MCF) en Stichting Max Crowdfund Security Trustee Foundation (hierna: Stichting) hebben Tarsap meerdere keren in gebreke gesteld en gesommeerd om haar betalingsverplichtingen alsnog te voldoen. Lang verhaal kort. Volgens MC Voor de investeerder kan dit leiden tot 50% afschrijving
pi_217242463
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:19 schreef polquito1971 het volgende:
Schat ik de extra zekerheid van een tweede hypotheek op het woonhuis te hoog in?
Hoeveel verwacht jij dat, als het onverhoopt goed mis zou gaan, er uit die 2e hypotheek gaat komen?
Dat is namelijk van belang om te weten of de zekerheid van deze 2e hypotheek wel of niet te hoog inschat.
pi_217242479
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 10:06 schreef FokkerCF het volgende:
Duits vastgoed voor de liefhebbers:
https://www.collincrowdfund.nl/be**er....
"Deze pitch wordt dan ook in strikt vertrouwen met u gedeeld en het is niet toegestaan deze te delen met derden."

Misschien op zijn minst in een spoiler zetten?
pi_217242758
quote:
14s.gif Op maandag 31 maart 2025 15:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hoeveel verwacht jij dat, als het onverhoopt goed mis zou gaan, er uit die 2e hypotheek gaat komen?
Dat is namelijk van belang om te weten of de zekerheid van deze 2e hypotheek wel of niet te hoog inschat.
Ik heb het idee dat marktwaardes stevast te hoog worden ingeschat, dus ik ga liever uit van de WOZ maal 1,1.
Dus 472K in dit geval. Er worden kosten gemaakt en een eventuele gedwongen verkoop zal de verkoopprijs naar beneden halen, maar 35k - 40k overhouden lijkt me reeel.

Dat zou betekenen dat je van de eerste hypotheek op het andere pand ongeveer 230k zekerheid kan incalculeren. Er wordt afgelost, weliswaar miniem 20k, maar wellicht ook op het woonhuis.

Misschien zie ik het verkeerd, maar dat voelt niet heel risicovol.
(Twijfelde meer even aan de reden die ze geven voor zijn Dun&Bradstreet score)
pi_217242902
ccf

Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Bilge Land- en Tuinbouw met leningnummer 39275.

Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag vermeerderd met zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
pi_217242930
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 16:30 schreef zeeland6 het volgende:
ccf

Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Bilge Land- en Tuinbouw met leningnummer 39275.

Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag vermeerderd met zes extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Gelukkig zou hij nog maar een klein jaar lopen en er stond ook nog maar een klein deel open.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 31-03-2025 16:39:54 ]
pi_217242980
Linkje L*esk*mi
SPOILER
pi_217243209
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 16:42 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje L*esk*mi
SPOILER
Tja, Is er al een potentiele koper om aan door te verkopen? Anders komt deze ondernemer na 10 maanden wederom in de financiële problemen. Ik neem het risico niet voor die 10 maanden rente.
pi_217243315
Beste investeerder, 28 maart jl. is de crowdfunding van Trentino Vastgoed B.V. live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijziging aankondigen:

De rente wordt verhoogd naar 7,5%.
pi_217243431
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2025 17:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Beste investeerder, 28 maart jl. is de crowdfunding van Trentino Vastgoed B.V. live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijziging aankondigen:

Wel een zéér magere verhoging m.i. maar genoeg om extra investeerders over de streep te trekken want hij loopt nu in een redelijk tempo vol.
pi_217243440
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 17:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wel een zéér magere verhoging m.i.
zit wel bijna vol nu
pi_217243464
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 17:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
zit wel bijna vol nu
Ik had hem al meegenomen maar voor mij is dit niet voldoende om mijn inleg verder te verhogen.
Wel mooi dat hij nu volloopt.
pi_217243764
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 17:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Tja, Is er al een potentiele koper om aan door te verkopen? Anders komt deze ondernemer na 10 maanden wederom in de financiële problemen. Ik neem het risico niet voor die 10 maanden rente.
Eens, die koopoptie 5 jaar geleden heeft hij goed gedaan maar als ondernemer is hij niet zo succesvol
pi_217243927
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2025 17:23 schreef KrekelJapie het volgende:

Ik laat hem gaan, vind dit toch wat mager.

EA wel meegenomen
pi_217243939
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 16:42 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje L*esk*mi
SPOILER
Zit totaal niet in bedrijfspanden, moet dit 1,9 opleveren?
pi_217243975
SPOILER
Een leuk gezin dat onze financiële steun verdiend? Er zijn vast investeerders die er gevoelig voor zijn maar ik heb het liever zakelijk. "Getrouwd met kinderen" is voor mij genoeg achtergrondinformatie.
pi_217244372
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 18:19 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
SPOILER
Een leuk gezin dat onze financiële steun verdiend? Er zijn vast investeerders die er gevoelig voor zijn maar ik heb het liever zakelijk. "Getrouwd met kinderen" is voor mij genoeg achtergrondinformatie.
Inderdaad, signaal is "met een grote boog omheenlopen"
pi_217244647
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Begrijpelijke gedachte, toch wijk ik er van af omdat het verhaal er gewoon goed uit ziet, ik neem aan dat dit door Collin voldoende is geverifieerd en zo ja dan denk ik dat het uitwinnen van zekerheden waarschijnlijk nooit nodig zal zijn dus dan durf ik dat kleine risico wel te nemen. Zonder enig risico geen rendement :P

EA ook meegenomen, ook een knaap die weet waar hij mee bezig is, beetje bescheidener qua kapitaal maar toch :)
Misschien een optie voor Collin om een keer een webinar / seminar / whitepaper te organiseren vwb de regelgeving en wetgeving in de BRD voor hun projecten, door henzelf danwel BRD vestiging van CCF.

Denk hierbij oa aan het vestigen-uitwinning van hypo's (1e & 2e), hypotheekrecht-huurrecht, status HA en hoe de duur v div trajecten zijn, div pandrechten usw. Zelf een keer via HCN project Papa Joe een default gehad met gedoe tussen verhuurder en huurder, waarbij de huurders het gelag betaalden leidend tot een failliet en bij de investors tot een afboeking.

Een duidelijke uiteenzetting kan veel ruis en vragen wegnemen. Plus NL investeerders kunnen dan nu een betere afweging maken zodat de plussen-minnen risico's door ons op waarde geschat kunnen worden.
De 47.000 NL investeerders kunnen in potentie ook in de BRD projecten ¤ douwen.

Ik kan natuurlijk zelf wel weer van googlen maar voor je het weet zit je op de website van Peter & Heidi auf den Obersalzberg. *O*

Dus aanbevelingkje iets organiseren en het hoeft niet op de Obersalzberg, dichterbij is OK

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 31-03-2025 19:40:54 ]
pi_217244688

[ Bericht 100% gewijzigd door peterc op 31-03-2025 19:52:37 ]
pi_217245017
Maart 2025 was mijn slechtste investeringsmaand qua ingelegde bedragen sinds april 2023.
pi_217246181
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 18:19 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
SPOILER
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 19:08 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Inderdaad, signaal is "met een grote boog omheenlopen"
Kan aan mij liggen, maar dit zou mij echt worst wezen
pi_217246466
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 19:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Maart 2025 was mijn slechtste investeringsmaand qua ingelegde bedragen sinds april 2023.
Ik heb dit jaar nog pas 1 project gevonden waar ik wel in wilde investeren...Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn portefeuile over ongeveer 30 actieve projecten probeer te verdelen, dat is denk ik minder dan sommige anderen hier.

[ Bericht 6% gewijzigd door JP01 op 31-03-2025 22:32:31 ]
pi_217247178
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 21:37 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
[..]
Kan aan mij liggen, maar dit zou mij echt worst wezen
Precies dat, als je met dit soort kul in je pitch aankomt heb ik al genoeg gezien
pi_217247828
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 18:17 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Zit totaal niet in bedrijfspanden, moet dit 1,9 opleveren?
informatie is beperkt, maar dat klinkt niet onredelijk.
pi_217248414
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 22:42 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Precies dat, als je met dit soort kul in je pitch aankomt heb ik al genoeg gezien
Ik bedoel boeien dat het er in staat. Lees er overheen en door. Deze tekst laten meespelen met de vraag of je investeert lijkt mij best gek
pi_217248454
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 07:47 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ik bedoel boeien dat het er in staat. Lees er overheen en door. Deze tekst laten meespelen met de vraag of je investeert lijkt mij best gek
Ik vind het niet vreemd. Ik zit ook niet op dit soort irrelevante opmerkingen te wachten. Ze moeten het zakelijk houden.
Pecunia non olet
pi_217249565
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 08:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vind het niet vreemd. Ik zit ook niet op dit soort irrelevante opmerkingen te wachten. Ze moeten het zakelijk houden.
Af en toe is dit topic ook zo tegenstrijdig als het maar zijn kan. Zodra er een foto van een leuke dame bij staat dan gaat de vlag bij sommige hier uit. Maar een korte opmerking over de gezinssituatie is dan weer teveel.

Die arme lening nemers kunnen het ook niet snel goed doen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_217249931
Persoonlijk zou ik “gezin met 3 kinderen van 11, 14 en 15” voldoende vinden.
pi_217250353
quote:
16s.gif Op dinsdag 1 april 2025 11:05 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Af en toe is dit topic ook zo tegenstrijdig als het maar zijn kan. Zodra er een foto van een leuke dame bij staat dan gaat de vlag bij sommige hier uit. Maar een korte opmerking over de gezinssituatie is dan weer teveel.

Die arme lening nemers kunnen het ook niet snel goed doen
Ik wil graag bondige informatie zien die mij helpt bij de beslissing om een weloverwogen keuze te maken voor een project.
Dat iemand een stabiele thuissituatie heeft zou op zich relevant kunnen zijn, maar zegt op zich niet alles want hij kan zomaar een paar maanden later in scheiding liggen met zware financiële consequenties. Dus ja, wat moet je ermee. 'Gehuwd en met kinderen' lijkt me meer dan voldoende info. Geforceerde pogingen om het gezin sympathiek te vinden werken niet zo bij mij.
Pecunia non olet
pi_217251664
CCF 40921 De Knipe , onze failliete helpmijnman is huizensloper , blijkbaar vergunning verleend, curator kan perceel met bouwvergunning nu in de sale doen, perceel 582m2 x wat doet de grond in Friesland ?
https://www.planviewer.nl(...)ipe?c=20250401142012
pi_217252611
2x 4e hypotheek op Duitse verhuurpanden aflossingsvrij

Marcus Lindner 2
¤ 350.000 | 9,0 % rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/marcus-lindner-2/

Overwaarde slechts 374k. :W
pi_217252666
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 16:07 schreef KrekelJapie het volgende:
2x 4e hypotheek op Duitse verhuurpanden aflossingsvrij

Marcus Lindner 2
¤ 350.000 | 9,0 % rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/marcus-lindner-2/

Overwaarde slechts 374k. :W
En dat voor iemand met een vermogen van 16 miljoen
pi_217253056
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 16:12 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat marktwaardes stevast te hoog worden ingeschat, dus ik ga liever uit van de WOZ maal 1,1.
Dus 472K in dit geval. Er worden kosten gemaakt en een eventuele gedwongen verkoop zal de verkoopprijs naar beneden halen, maar 35k - 40k overhouden lijkt me reeel.

Dat zou betekenen dat je van de eerste hypotheek op het andere pand ongeveer 230k zekerheid kan incalculeren. Er wordt afgelost, weliswaar miniem 20k, maar wellicht ook op het woonhuis.

Misschien zie ik het verkeerd, maar dat voelt niet heel risicovol.
(Twijfelde meer even aan de reden die ze geven voor zijn Dun&Bradstreet score)
Zelf denk ik ook niet dat het een heel risicovol project is en ik heb hem ook meegenomen.

In het geval het flink fout gaat is jou inschatting misschien wel wat te positief.

Even een wat negatiever scenario.
De hypothecaire inschrijving bedraagt ¤ 422k + ongeveer 35% voor rente en kosten. Stel dat er binnen de bestaande 1e hypotheek nog bij geleend gaat worden tot het ingeschreven bedrag en hij ook daar stopt met betalen? Dan kan deze 422k in het slechtste geval zo oplopen tot 570k. Als het pand dan ook nog gedwongen verkocht moet worden dan kan de opbrengst wel eens flink lager uitkomen dan die 429k (WOZ waarde). Nu zal de soep niet zo heet gegeten worden maar ik ga er vanuit dat in een slechtscenario er 0,0 over blijft.

Ook bij het onderpand met de 1e hypotheek kan de opbrengst wel eens lager uitpakken dan de 270k van het leenbedrag. Bij een gedwongen verkoop, zeker als de geldnemer niet meewerkt, komen er soms wel eens hele rare en lage bedragen uit.

Bij dit project zal het allemaal wel meevallen maar reken je niet rijk. Dit is geen risicoloos project maar zonder risico ook geen succes. Het risico zal vermoedelijk wel beperkt zijn.
pi_217253104
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 19:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Eind januari heb ik nog telefonisch contact gezocht met GvE. Ik begreep dat het woonhuis al te koop zou staan en dat er ook al bezichtigingen waren geweest.

https://www.funda.nl/deta(...)astraat-49/89235616/
De betreffende woning is sinds gisteren van Funda verdwenen. Hopelijk omdat die verkocht is en we binnenkort
kunnen verwachten dat het project afgehandeld word. GvE zal nog wel niet op de hoogte zijn dat het onderpand niet meer in de verkoop is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217253217
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2025 16:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zelf denk ik ook niet dat het een heel risicovol project is en ik heb hem ook meegenomen.

In het geval het flink fout gaat is jou inschatting misschien wel wat te positief.

Even een wat negatiever scenario.
De hypothecaire inschrijving bedraagt ¤ 422k + ongeveer 35% voor rente en kosten. Stel dat er binnen de bestaande 1e hypotheek nog bij geleend gaat worden tot het ingeschreven bedrag en hij ook daar stopt met betalen? Dan kan deze 422k in het slechtste geval zo oplopen tot 570k. Als het pand dan ook nog gedwongen verkocht moet worden dan kan de opbrengst wel eens flink lager uitkomen dan die 429k (WOZ waarde). Nu zal de soep niet zo heet gegeten worden maar ik ga er vanuit dat in een slechtscenario er 0,0 over blijft.

Ook bij het onderpand met de 1e hypotheek kan de opbrengst wel eens lager uitpakken dan de 270k van het leenbedrag. Bij een gedwongen verkoop, zeker als de geldnemer niet meewerkt, komen er soms wel eens hele rare en lage bedragen uit.

Bij dit project zal het allemaal wel meevallen maar reken je niet rijk. Dit is geen risicoloos project maar zonder risico ook geen succes. Het risico zal vermoedelijk wel beperkt zijn.
Oke dank voor je uitgebreide reactie. Weer wat geleerd. Ik hou bij de beoordeling inderdaad geen rekening met het nog mogen bijlenen bij de eerste hypotheek. Ben ook een huurder ... zit niet in mijn systeem ;)
Dat is de bedoeling van de negatieve hypotheekverklaring toch? En ook dat is nog maar een intentieverklaring.
En toch vind ik er iets fundamenteels fout aan om dit soort schijnzekerheden toe te voegen.
Zoals gezegd er gaat nog niets fout, maar dan ga ik toch ook de tweede hypotheek iets anders meewegen.
pi_217253303
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 16:59 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Oke dank voor je uitgebreide reactie. Weer wat geleerd. Ik hou bij de beoordeling inderdaad geen rekening met het nog mogen bijlenen bij de eerste hypotheek. Ben ook een huurder ... zit niet in mijn systeem ;)
Dat is de bedoeling van de negatieve hypotheekverklaring toch? En ook dat is nog maar een intentieverklaring.
En toch vind ik er iets fundamenteels fout aan om dit soort schijnzekerheden toe te voegen.
Zoals gezegd er gaat nog niets fout, maar dan ga ik toch ook de tweede hypotheek iets anders meewegen.
Met het eventueel bij lenen moet de 1e hypotheekverstrekker natuurlijk ook nog maar akkoord willen gaan. In de praktijk is gebleken dat een 2e hypotheek soms heel nuttig kan zijn. Los van de eventuele opbrengst wil iemand meestal ook zijn woonhuis niet kwijtraken dus zal hij/zij extra zijn best doen om het niet zover te laten komen.
pi_217253497
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2025 17:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Met het eventueel bij lenen moet de 1e hypotheekverstrekker natuurlijk ook nog maar akkoord willen gaan. In de praktijk is gebleken dat een 2e hypotheek soms heel nuttig kan zijn. Los van de eventuele opbrengst wil iemand meestal ook zijn woonhuis niet kwijtraken dus zal hij/zij extra zijn best doen om het niet zover te laten komen.
Nee ik weet ook dat niets helemaal een zekerheid is. Zelfs zoals je zegt een eerste hypotheek.
Maar een tweede hypotheek vestigen op een optionele overwaarde (openstaande schuld vs marktwaarde) die zoals je stelt kan verdampen door bijlenen, vind ik een schijnzekerheid.

Voor mijn begrip. Moet je bij het bijlenen op een hypotheek verklaren dat er ook een tweede hypotheek gevestigd is of is dat zelfs gewoon bekend bij de hypotheekverschaffer?
En zijn er geen voorwaarden voor bijlenen? Waarde vermeerderen?
pi_217254650
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 april 2025 17:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Klopt! En wat dat bijlenen in de 1e hypotheek betreft, theoretisch zou het kunnen, maar ik heb het nog nooit gezien in geen enkel project. Het is niet zo dat als je een klein theoretisch risico 100x benoemt, dat het dan ineens wel een serieus risico wordt.
Pecunia non olet
pi_217254719
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 april 2025 14:30 schreef peterc het volgende:
wat doet de grond in Friesland ?
Het is geen Amsterdam maar de locatie is niet slecht, centraal gelegen vlakbij Heerenveen met snelwegen alle kanten op. Ik denk dat er genoeg belangstelling voor zal zijn.
pi_217254849
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 april 2025 14:30 schreef peterc het volgende:
perceel 582m2 x wat doet de grond in Friesland ?

Even vergelijken op Funda https://www.funda.nl/zoek(...)lot_area=%220-750%22

Hoeveel staat er nog open van de lening?
pi_217255103
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 19:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Even vergelijken op Funda https://www.funda.nl/zoek(...)lot_area=%220-750%22

Hoeveel staat er nog open van de lening?
180.000 hoofdsom voor perceel met oppervlakte van 582 m2
pi_217255175
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 17:30 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Nee ik weet ook dat niets helemaal een zekerheid is. Zelfs zoals je zegt een eerste hypotheek.
Maar een tweede hypotheek vestigen op een optionele overwaarde (openstaande schuld vs marktwaarde) die zoals je stelt kan verdampen door bijlenen, vind ik een schijnzekerheid.

Voor mijn begrip. Moet je bij het bijlenen op een hypotheek verklaren dat er ook een tweede hypotheek gevestigd is of is dat zelfs gewoon bekend bij de hypotheekverschaffer?
En zijn er geen voorwaarden voor bijlenen? Waarde vermeerderen?

In vele gevallen moet de 1e hypotheekverstrekker hier zelfs akkoord voor geven. Het is in het verleden meerdere keren gebeurd dat deze akkoord verklaring er niet kwam waardoor de leningsvoorwaarden moesten worden aangepast of de lening zelfs niet doorging.
pi_217255256
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 19:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Klopt! En wat dat bijlenen in de 1e hypotheek betreft, theoretisch zou het kunnen, maar ik heb het nog nooit gezien in geen enkel project. Het is niet zo dat als je een klein theoretisch risico 100x benoemt, dat het dan ineens wel een serieus risico wordt.
Dit is inderdaad een klein risico maar zeker niet theoretisch. Ik heb dit een keer meegemaakt bij een GvE project. Om het goed te praten kwam achteraf het argument dat als ze dit niet gedaan zouden hebben ze nog eerder failliet zouden zijn gegaan. Mooi verhaal maar de uitwinning was nu een stuk lager.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')