Moet ik dan echt serieus gaan reageren op iemand die denkt dat ik echt de meridiaan wil gaan aanpassen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Voortaan verdiepen in de materie. Dan kun je inhoudelijk reageren
Het antwoord heb ik meermaals gegeven maar je reageert er niet op.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Moet ik dan echt serieus gaan reageren op iemand die denkt dat ik echt de meridiaan wil gaan aanpassen?
Ik wacht nog steeds op jouw inhoudelijke reactie waarom die lijntjes zoals ze nu lopen een wet van meden en perzen moet zijn en waarom je überhaupt alles aan die lijntjes moet hangen. Ik ben al jaren in spanning met wat je gaat komen...
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:02 schreef ACT-F het volgende:
Als tijd arbitrair is dan is een meter dat ook, een liter ook en een kilo ook.
Echt hè.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het antwoord heb ik meermaals gegeven maar je reageert er niet op.
[..]
Ja, dat is echt rampzalig zeg.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens mij missen nogal wat mensen het punt waar het om gaat, namelijk het heen en weer zetten van de klok.
Ik werk in de logistiek, dus die zon gaat niet opquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 14:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is persoonlijk en daarom zinloos om daar een discussie over te voeren. Jij bepaalt je begintijd en niet de klok. Je moet van het idee afstappen dat je op basis van een getal moet beginnen. Juist dat is arbitrair. Supermarkten in Duitsland openen over het algemeen om 7:00 omdat het daar eerder licht is. Zonsopkomst is leidend en niet het getal.
Daarom spreek ik de hele tijd over rond 12:00 en niet om. Je hebt marge vanwege de landsgrenzen, maar Nederland zit in zijn geheel in de Engelse tijdzone. Dat geldt ook voor de rest van de Benelux, het leeuwendeel deel van Frankrijk en Spanje.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:27 schreef Zelva het volgende:
Welke tijdzone je als land wilt gebruiken is niet gestandaardiseerd, dat bepaalt een land helemaal zelf. Er is geen enkele verplichting en geen enkel nut om je precies aan de lijntjes te houden. Dat doen we nu ook niet en is ook praktisch onmogelijk.
Omdat 12 uur middag is/de helft van 24 uur?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom spreek ik de hele tijd over rond 12:00 en niet om. Je hebt marge vanwege de landsgrenzen, maar Nederland zit in zijn geheel in de Engelse tijdzone. Dat geldt ook voor de rest van de Benelux, het leeuwendeel deel van Frankrijk en Spanje.
Het is het tijdstip dat de zon het hoogst staat inderdaad. Niet exact vanwege de tijdzones natuurlijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat 12 uur middag is/de helft van 24 uur?
En dat is feitelijk dus volledig, maar dan ook volledig arbitrair. Zie eerdere meridianen van Parijs en Washington.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:38 schreef ACT-F het volgende:
maar Nederland zit in zijn geheel in de Engelse tijdzone.
We hebben ruim meer jaren met een wisseling van de klok gehad sinds de invoering van de standaardtijd dan dat we de klok op een vast tijdstip hebben gehouden en inmiddels doen we dit al weer 48 jaar lang ononderbroken, dus klok verzetten is eigenlijk de norm. Dus waarom dat nu opeens zo'n huizenhoog probleem zou moeten zijn, is mij echt een raadsel.quote:
Ja en daar is eigenlijk niets mis mee, zo blijkt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens mij missen nogal wat mensen het punt waar het om gaat, namelijk het heen en weer zetten van de klok.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan wordt het in de zomer om 2:30 licht en in de winter om 15:30 donker. Daar heeft toch niemand wat aan? Dan krijg je het slechtste van beide. Met het verschuiven van de klok pak je juist de voordelen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 15:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom spreek ik de hele tijd over rond 12:00 en niet om. Je hebt marge vanwege de landsgrenzen, maar Nederland zit in zijn geheel in de Engelse tijdzone. Dat geldt ook voor de rest van de Benelux, het leeuwendeel deel van Frankrijk en Spanje.
Ik vind het al decennialang kut met perenquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:52 schreef Zelva het volgende:
[..]
We hebben ruim meer jaren met een wisseling van de klok gehad sinds de invoering van de standaardtijd dan dat we de klok op een vast tijdstip hebben gehouden en inmiddels doen we dit al weer 48 jaar lang ononderbroken, dus klok verzetten is eigenlijk de norm. Dus waarom dat nu opeens zo'n huizenhoog probleem zou moeten zijn, is mij echt een raadsel.
Dan zoeken mensen toch gewoon een andere baan waarbij ze wel eigen tijden kunnen invullen? In plaats van voor een ander bepalen wat wel of niet goed is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 17:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan wordt het in de zomer om 2:30 licht en in de winter om 15:30 donker. Daar heeft toch niemand wat aan? Dan krijg je het slechtste van beide. Met het verschuiven van de klok pak je juist de voordelen.
Volgens mij quote je de verkeerde.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan zoeken mensen toch gewoon een andere baan waarbij ze wel eigen tijden kunnen invullen? In plaats van voor een ander bepalen wat wel of niet goed is.
Doe mij maar gewoon allebei. Heerlijk in de winter zo vroeg donker, echt gezellig. En in de zomer weer heerlijk lang licht. What's the fucking problem? Je moet gewoon de charme er van inzien.quote:
Ik hou van de lampjes aan…quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 18:45 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Doe mij maar gewoon allebei. Heerlijk in de winter zo vroeg donker, echt gezellig. En in de zomer weer heerlijk lang licht. What's the fucking problem? Je moet gewoon de charme er van inzien.
Wat ik al eerder zei: als je dat als arbitrair beschouwt dan kun je de lengte van een meter, of het gewicht van een kilo ook ter discussie stellen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 16:47 schreef Zelva het volgende:
[..]
En dat is feitelijk dus volledig, maar dan ook volledig arbitrair. Zie eerdere meridianen van Parijs en Washington.
Wat je eraan hebt bepaal je helemaal zelf. Jij bepaalt wanneer je opstaat en aan het werk gaat. Jouw werkgever is ook een mens van vlees en bloed en die zal op een eerder tijdstip beginnen als de tijd opgeschoven wordt. Wat ik belangrijk vind is dat we niet blind moeten staren op wat het buurland doet wat nu gebeurt. Als alle buurlanden de tijden op elkaar afstemmen dan hebben we wereldwijd dezelfde tijd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 17:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dan wordt het in de zomer om 2:30 licht en in de winter om 15:30 donker. Daar heeft toch niemand wat aan? Dan krijg je het slechtste van beide. Met het verschuiven van de klok pak je juist de voordelen.
Dit is echt gelul. Zoals al 1000x aangegeven, scholen ziekenhuizen ov bedrijfsleven etc etc gaan echt niet allemaal uren vervroegen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat je eraan hebt bepaal je helemaal zelf. Jij bepaalt wanneer je opstaat en aan het werk gaat. Jouw werkgever is ook een mens van vlees en bloed en die zal op een eerder tijdstip beginnen als de tijd opgeschoven wordt. Wat ik belangrijk vind is dat we niet blind moeten staren op wat het buurland doet wat nu gebeurt. Als alle buurlanden de tijden op elkaar afstemmen dan hebben we wereldwijd dezelfde tijd.
Je kan het 1000x aangeven, maar de praktijk telt. We hebben met corona gezien hoe makkelijk wij dingen aanpassen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:27 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit is echt gelul. Zoals al 1000x aangegeven, scholen ziekenhuizen ov bedrijfsleven etc etc gaan echt niet allemaal uren vervroegen.
Je hebt een soort utopia in je hoofd wat totaal onrealistisch is, en in dat utopia worden mensen wakker om 04:30 en gaan ze lekker aan t werk zodat ze om 13:30 klaar zijn en op het heetste punt van de dag activiteiten kunnen gaan doen, waarna ze om 19:00 gaan slapen.
Zijn de scholen ziekenhuizen ov bedrijfsleven allemaal een uur eerder begonnen sinds vorig weekend?
Toen werd enkel de locatie gewijzigd. En als er al tijden wijzigden was dat ok, omdat mensen wisten dat het maar tijdelijk was. Heb je ook gezien hoe snel alles weer terug werd gewijzigd qua locatie?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je kan het 1000x aangeven, maar de praktijk telt. We hebben met corona gezien hoe makkelijk wij dingen aanpassen.
Er wordt veel meer thuis gewerkt dan voor corona. Als je nu de tijden opschuift dan schuift bijna iedereen binnen enkele weken mee. Bijna iedereen, want sommigen vinden het prima dat ze pas opstaan nádat de zon opkomt. Gevolg is een betere spreiding van de spits. Win-winquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:35 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Toen werd enkel de locatie gewijzigd. En als er al tijden wijzigden was dat ok, omdat mensen wisten dat het maar tijdelijk was. Heb je ook gezien hoe snel alles weer terug werd gewijzigd qua locatie?
In de praktijk blijft de maatschappij actief tussen 07:00-23:00 en is het dus zaak dat de zon op zn hoogst staat in het midden van die 16 uur.
Zoals we nu dus hebben met zomer- en wintertijd.
Waren werkgevers daar maar zo makkelijk in. Het is een gotspe dat we vandaag de dag nog een spits kennen. Compleet achterhaaldquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er wordt veel meer thuis gewerkt dan voor corona. Als je nu de tijden opschuift dan schuift bijna iedereen binnen enkele weken mee. Bijna iedereen, want sommigen vinden het prima dat ze pas opstaan nádat de zon opkomt. Gevolg is een betere spreiding van de spits. Win-win
Zonder prikkels verandert er niets, want mensen zijn gewoontedieren. Zo hebben we het altijd gedaan en verandering is (te) spannend. Zie de felle reacties in dit topic. Ik ben ervan overtuigd dat als we volgend jaar de klok niet vooruit zetten in het voorjaar en de klok nog één keer terugzetten in het najaar dat een deel van de werkgevers eerder gaat beginnen i.v.m. eerdere zonsopkomst. Overtuig werkgevers dat ze in de zomer eerdere werktijden moeten hanteren, desnoods met prijsprikkels (wel of geen aftrek kilometervergoeding na een bepaald tijdstip) en je zult zien dat er beweging in komt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waren werkgevers daar maar zo makkelijk in. Het is een gotspe dat we vandaag de dag nog een spits kennen. Compleet achterhaald
Mensen moeten wel op hun werk kunnen komen. Werkgevers kunnen niet zomaar de werktijden vervroegen als het openbaar vervoer niet eerder begint te rijden. Dat zal dan ook eerder moeten beginnen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:32 schreef ACT-F het volgende:
Overtuig werkgevers dat ze in de zomer eerdere werktijden moeten hanteren, desnoods met prijsprikkels (wel of geen aftrek kilometervergoeding na een bepaald tijdstip) en je zult zien dat er beweging in komt.
Dat gebeurt wel. Ook dat zijn werkgevers.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Mensen moeten wel op hun werk kunnen komen. Werkgevers kunnen niet zomaar de werktijden vervroegen als het openbaar vervoer niet eerder begint te rijden. Dat zal dan ook eerder moeten beginnen.
Als mijn werkgever zou besluiten om een uur eerder te beginnen, dan wordt het voor mij bijna onmogelijk om met het openbaar vervoer op het werk te komen. Dan moet ik op de fiets of op de scooter. Nu is dat geen probleem als het mooi weer is, maar als het regent, dan heb ik daar echt geen zin in.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:37 schreef ACT-F het volgende:
Dat gebeurt wel. Ook dat zijn werkgevers.
Ga er niet zo serieus op in joh. Deze persoon eist dat bedrijven en scholen maar een uur eerder beginnen zodat denkbeeldige lijntjes en arbitraire regels worden nageleefd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als mijn werkgever zou besluiten om een uur eerder te beginnen, dan wordt het voor mij bijna onmogelijk om met het openbaar vervoer op het werk te komen. Dan moet ik op de fiets of op de scooter. Nu is dat geen probleem als het mooi weer is, maar als het regent, dan heb ik daar echt geen zin in.
Ik ga mee met je gedachtegang tot zoverre.. dat het helaas wensdenken is. Werkgevers zitten net zo goed vastgeroest (terug naar kantoor) en onze overheid had het al over ''spitsheffing'' waar je dus niet onderuit kan als je werkgever dat niet wil.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zonder prikkels verandert er niets, want mensen zijn gewoontedieren. Zo hebben we het altijd gedaan en verandering is (te) spannend. Zie de felle reacties in dit topic. Ik ben ervan overtuigd dat als we volgend jaar de klok niet vooruit zetten in het voorjaar en de klok nog één keer terugzetten in het najaar dat een deel van de werkgevers eerder gaat beginnen i.v.m. eerdere zonsopkomst. Overtuig werkgevers dat ze in de zomer eerdere werktijden moeten hanteren, desnoods met prijsprikkels (wel of geen aftrek kilometervergoeding na een bepaald tijdstip) en je zult zien dat er beweging in komt.
Dit toontje hoeft niet hequote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ga er niet zo serieus op in joh. Deze persoon eist dat bedrijven en scholen maar een uur eerder beginnen zodat denkbeeldige lijntjes en arbitraire regels worden nageleefd.
Leuk als je het enige eiland bent in de wereld wat werkt, maar we werken gigantisch veel met andere europese landen die allemaal ten oosten van ons liggen en echt niet 2 uur terug gaan, die kijken wel link uit.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zonder prikkels verandert er niets, want mensen zijn gewoontedieren. Zo hebben we het altijd gedaan en verandering is (te) spannend. Zie de felle reacties in dit topic. Ik ben ervan overtuigd dat als we volgend jaar de klok niet vooruit zetten in het voorjaar en de klok nog één keer terugzetten in het najaar dat een deel van de werkgevers eerder gaat beginnen i.v.m. eerdere zonsopkomst. Overtuig werkgevers dat ze in de zomer eerdere werktijden moeten hanteren, desnoods met prijsprikkels (wel of geen aftrek kilometervergoeding na een bepaald tijdstip) en je zult zien dat er beweging in komt.
Het blijft stuitend dat je nooit ingaat op het hele punt: tussen welke uren is de maatschappij nú actief? Niet in lalaland in 2148, maar nu? Tussen welke uren is de maatschappij het meest actief en wat is het midden van die tijdspanne?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er wordt veel meer thuis gewerkt dan voor corona. Als je nu de tijden opschuift dan schuift bijna iedereen binnen enkele weken mee. Bijna iedereen, want sommigen vinden het prima dat ze pas opstaan nádat de zon opkomt. Gevolg is een betere spreiding van de spits. Win-win
Ov-bedrijven zijn ook werkgevers, dus als jouw werkgever eerder begint dan beginnen zij ook eerder. Daar zit het probleem niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als mijn werkgever zou besluiten om een uur eerder te beginnen, dan wordt het voor mij bijna onmogelijk om met het openbaar vervoer op het werk te komen. Dan moet ik op de fiets of op de scooter. Nu is dat geen probleem als het mooi weer is, maar als het regent, dan heb ik daar echt geen zin in.
Maar dit heeft helemaal niets met tijdszones te maken. Ik vind het prima om te pleiten voor een meer gespreide werkdag, maar dat doe je niet door met tijdszones te kloten. Dat gaat helemaal niet werken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat je eraan hebt bepaal je helemaal zelf. Jij bepaalt wanneer je opstaat en aan het werk gaat. Jouw werkgever is ook een mens van vlees en bloed en die zal op een eerder tijdstip beginnen als de tijd opgeschoven wordt. Wat ik belangrijk vind is dat we niet blind moeten staren op wat het buurland doet wat nu gebeurt. Als alle buurlanden de tijden op elkaar afstemmen dan hebben we wereldwijd dezelfde tijd.
Er zit natuurlijk wel een systeemreden achter hé. Het is echt niet zo dat alle werkgevers in Nederland bewust kiezen voor het creeëren van een spits. Er zitten enorme voordelen aan voorspelbaarheid van ketens, in alle lagen van het Nederlandse bedrijfsleven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 20:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Waren werkgevers daar maar zo makkelijk in. Het is een gotspe dat we vandaag de dag nog een spits kennen. Compleet achterhaald
Zonder prikkels blijven ze vastgeroest. De huidige situatie waarin we massaal op hetzelfde tijdstip de weg opgaan is ook niet houdbaar. Wel de groei van inwoners, verkeer en stroomverbruik maar infrastructuur die niet snel genoeg meegroeit. Dan moet je maatregelen treffen om te spreiden. Als je de klok 2 uur terugdraait gaat een deel van de maatschappij meeschuiven en daarmee heb je een deel van je doel al bereikt. Uiteraard heb je, zoals in dit topic te lezen valt, mensen die hardnekkig vasthouden aan tijdstippen wat uit oogpunt van spreiding alleen maar voordelig is. Blijf gerust op hetzelfde tijdstip werken, terwijl anderen wel meeschuiven. Daarmee is de spreiding een feitquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 22:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ga mee met je gedachtegang tot zoverre.. dat het helaas wensdenken is. Werkgevers zitten net zo goed vastgeroest (terug naar kantoor) en onze overheid had het al over ''spitsheffing'' waar je dus niet onderuit kan als je werkgever dat niet wil.
Dadelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:17 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Leuk als je het enige eiland bent in de wereld wat werkt, maar we werken gigantisch veel met andere europese landen die allemaal ten oosten van ons liggen en echt niet 2 uur terug gaan, die kijken wel link uit.
Betekent dit dan ook dat scholen dalijk beginnen om 07:15 en kinderopvang al open is vanaf 05:30?
Al met al is wat je voorstelt een enorm groter gedoe dan gewoon 2x per jaar de klok verzetten, das toch vrij bijzonder.
Daar ben ik op ingegaan:quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 23:19 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het blijft stuitend dat je nooit ingaat op het hele punt: tussen welke uren is de maatschappij nú actief? Niet in lalaland in 2148, maar nu? Tussen welke uren is de maatschappij het meest actief en wat is het midden van die tijdspanne?
quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 14:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je stelt de 'waarom' vraag niet. Waarom is dat zo? Omdat we in het recente verleden te veel zijn afgeweken van de zonnetijd. Corrigeer dit en je zult zien dat de maatschappij zich heel snel aanpast.
Nou nee. Wat er gaat gebeuren is dat er qua spits en werktijden niet zoveel verandert maar dat men gewoon iets meer gaat (hoofd)rekenen. Een meeting gepland in de zomer voor 15:00 wordt in de winter dan 16:00. Dat is irritant en voegt verder niets toe en de spits wordt er niet anders door. Sterker, de spits wordt alleen maar langer omdat die nog meer in het donker plaats gaat vinden in de winter.quote:
En waarom is de spits in de ochtend in het donker dan geen probleem? We wonen nu eenmaal te noordelijk om zowel in de ochtend- als avondspits daglicht te hebben, tenzij we de werktijden inkorten. Een meeting kan op allerlei tijdstippen plaats vinden. Het is bijna op het autistische af als de meeting op een bepaald getal moet zijn.quote:Op zaterdag 1 november 2025 00:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou nee. Wat er gaat gebeuren is dat er qua spits en werktijden niet zoveel verandert maar dat men gewoon iets meer gaat (hoofd)rekenen. Een meeting gepland in de zomer voor 15:00 wordt in de winter dan 16:00. Dat is irritant en voegt verder niets toe en de spits wordt er niet anders door. Sterker, de spits wordt alleen maar langer omdat die nog meer in het donker plaats gaat vinden in de winter.
Dat lijkt me evident toch? In het donker rijden is moeilijker en gevaarlijker dan bij daglicht. Een ochtendspits in het donker is ook een probleem, dat heb je liever ook niet.quote:Op zaterdag 1 november 2025 00:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En waarom is de spits in de ochtend in het donker dan geen probleem?
De ochtendspits begint al om 6:00, terwijl het aardedonker is. Het probleem is er al, dus het enige wat je kan doen is het probleem naar de avond verplaatsen, of je moet een kortere werkdag hanteren.quote:Op zaterdag 1 november 2025 00:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat lijkt me evident toch? In het donker rijden is moeilijker en gevaarlijker dan bij daglicht. Een ochtendspits in het donker is ook een probleem, dat heb je liever ook niet.
Met verplaatsen naar GMT maak je de problemen dus erger, dat is het punt. Het levert niets op.quote:Op zaterdag 1 november 2025 01:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De ochtendspits begint al om 6:00, terwijl het aardedonker is. Het probleem is er al, dus het enige wat je kan doen is het probleem naar de avond verplaatsen, of je moet een kortere werkdag hanteren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |