Hij wil er niet over praten dus laat het gaan.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:39 schreef Madeliefje12345 het volgende:
Ik maak me zorgen over hoe dit mijn man raakt en ik wil graag weten hoe ik hem op een warme en begripvolle manier kan benaderen over dit onderwerp, zodat hij zich gehoord en gesteund voelt.
Dit soort advies kun je ook alleen maar krijgen van iemand die zich totaal geen raad weet met emoties.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:49 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Hij wil er niet over praten dus laat het gaan.
gr gr alle mannen
De stemming in huis is wat gespannen. Mijn man is nog stiller dan normaal, en ik merk dat er veel in zijn hoofd omgaat. Zijn broer had oude foto’s meegenomen, iets waar ik totaal niet op had gerekend. Ik heb even met hem gepraat en wat kennisgemaakt, maar mijn man hield zich afzijdig.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:51 schreef maily het volgende:
Je hebt daar al aan bijgedragen door de broer een slaapplaats aan te bieden in je huis.
Hoelang is hij gebleven?
Wat hebben ze samen ondernomen?
Hoe was de stemming aan tafel?
Gevraagd via hun grootoudersquote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:56 schreef herverwijderd het volgende:
Hoe wist die broer waar jullie wonen?
Gewoon dát tegen hem zeggen?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:56 schreef Madeliefje12345 het volgende:
[..]
De stemming in huis is wat gespannen. Mijn man is nog stiller dan normaal, en ik merk dat er veel in zijn hoofd omgaat. Zijn broer had oude foto’s meegenomen, iets waar ik totaal niet op had gerekend. Ik heb even met hem gepraat en wat kennisgemaakt, maar mijn man hield zich afzijdig.
Later op de dag besloten ze samen te gaan vissen. Ik had gehoopt dat dit misschien wat ontspanning zou brengen, maar toen zijn broer de foto’s tevoorschijn haalde, veranderde de sfeer direct. Mijn man keek er kort naar en ik zag een traan over zijn wang rollen. Hij draaide zijn hoofd weg en wilde niet verder kijken.
Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat. Ik vraag me af wat er in hem omgaat en hoe ik hem kan steunen, zonder hem te dwingen om te praten als hij dat niet wil. Ik wil er voor hem zijn, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.
Je man en zijn broer hebben hun ouders op jonge leeftijd verloren.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:56 schreef Madeliefje12345 het volgende:
[..]
De stemming in huis is wat gespannen. Mijn man is nog stiller dan normaal, en ik merk dat er veel in zijn hoofd omgaat. Zijn broer had oude foto’s meegenomen, iets waar ik totaal niet op had gerekend. Ik heb even met hem gepraat en wat kennisgemaakt, maar mijn man hield zich afzijdig.
Later op de dag besloten ze samen te gaan vissen. Ik had gehoopt dat dit misschien wat ontspanning zou brengen, maar toen zijn broer de foto’s tevoorschijn haalde, veranderde de sfeer direct. Mijn man keek er kort naar en ik zag een traan over zijn wang rollen. Hij draaide zijn hoofd weg en wilde niet verder kijken.
Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat. Ik vraag me af wat er in hem omgaat en hoe ik hem kan steunen, zonder hem te dwingen om te praten als hij dat niet wil. Ik wil er voor hem zijn, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.
Die zijn er dus ook nog. Die praten ook niet over de overleden ouders?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:57 schreef Madeliefje12345 het volgende:
[..]
Gevraagd via hun grootouders
Ach so.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:57 schreef Madeliefje12345 het volgende:
[..]
Gevraagd via hun grootouders
Bedanktquote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:49 schreef Evangelion het volgende:
[..]
gr gr alle mannen
Dit klopt maar dit kunnen we niet veranderenquote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dit soort advies kun je ook alleen maar krijgen van iemand die zich totaal geen raad weet met emoties.
Werk in vredesnaam aan je emotieregulatie (al dan niet dmv therapie) en spreek niet namens alle mannen.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:49 schreef Evangelion het volgende:
[..]
gr gr alle mannen
Dit ja....quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:53 schreef Seven. het volgende:
In tien jaar nooit met je partner bespreken dat je een broer hebt waarmee je geen contact hebt, is ronduit bizar. Daarover zou ik zeker in gesprek gaan.
Echt hequote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:49 schreef Evangelion het volgende:
[..]
gr gr alle mannen
Ik sluit me hierbij aan.quote:
Dit dus. Of van iemand die nooit heeft geleerd hoe fatsoenlijk te communiceren met z'n partner.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dit soort advies kun je ook alleen maar krijgen van iemand die zich totaal geen raad weet met emoties.
Doe mij maar een echte vent die normaal kan praten. Jezelf volwassen kunnen uiten staat niet gelijk aan een emotionele tampon zijn.quote:
Iemand die het snaptquote:Op zaterdag 29 maart 2025 16:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Doe mij maar een echte vent die normaal kan praten. Jezelf volwassen kunnen uiten staat niet gelijk aan een emotionele tampon zijn.
Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:56 schreef Madeliefje12345 het volgende:
[..]
Wat een onzin, echt niet alle mannen zijn zo, en er lopen ook vrouwen rond met de grootste geheimen.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 19:16 schreef halfway het volgende:
[..]
Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat.
Wij zijn nu eenmaal zo, laat het.
Oja, ik heb ook nog een broer. 24 jaar niet gezien hoeft ook niet meer.
Heb je gezien wat er op die foto's stond?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:56 schreef Madeliefje12345 het volgende:
Ik had gehoopt dat dit misschien wat ontspanning zou brengen, maar toen zijn broer de foto’s tevoorschijn haalde, veranderde de sfeer direct. Mijn man keek er kort naar en ik zag een traan over zijn wang rollen. Hij draaide zijn hoofd weg en wilde niet verder kijken.
Het gaat er niet om dat er 'een geheim' is. Het gaat ook niet om 'normaal praten' of 'je volwassen kunnen uiten'. Daar kan je geen zinnige betekenis aan geven natuurlijk en duidt op (ja, sorry) geneuzel. De andere kant van het mes is dat mannen reeds op jonge leeftijd worden geleerd kwetsbare emoties te onderdrukken.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 21:51 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat een onzin, echt niet alle mannen zijn zo, en er lopen ook vrouwen rond met de grootste geheimen.
Dit.quote:Op zondag 30 maart 2025 23:37 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat er 'een geheim' is. Het gaat ook niet om 'normaal praten' of 'je volwassen kunnen uiten'. Daar kan je geen zinnige betekenis aan geven natuurlijk en duidt op (ja, sorry) geneuzel. De andere kant van het mes is dat mannen reeds op jonge leeftijd worden geleerd kwetsbare emoties te onderdrukken.
De meeste mannen groeien volgens mij wel degelijk op met het idee dat kwetsbaarheid tonen slecht is. Kwetsbaar maakt je een prooi. Als kind leer je al dat je je niet aan moet stellen als je emoties toont. Dat is de toon die tot ver in de pubertijd gezet wordt en wat voor veel mannen hun normatief kader wordt. Samengevat is dat kader ongeveer: de eigen emotie is altijd ondergeschikt. Ergens rond de volwassenheid zullen de meeste mannen daar een middenweg in vinden. Bij een trauma, zoals bij de man van TS, zal die middenweg gewoon niet gevonden worden.
Het verleden krijgt daarmee geen plek doordat de eerste stap naar hulp bij mentale problemen; het tonen van de daarbij horende emotie (w.o. verdriet bij rouw), is aangeleerd te onderdrukken.
Aan TS: geef aan aan je man wat de verassing met je doet en biedt jouw onvoorwaardelijke steun aan als hij er aan wilt werken. Daarvoor is het nooit te laat.
Terwijl er een wildvreemde in huis komt slapen? Dacht het niet.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |