abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217217640
Hallo allemaal,

Ik ben al 10 jaar samen met mijn man en we zijn 4 jaar getrouwd. We hebben allebei een fijne baan en vorig jaar samen ons huis gekocht. Over het algemeen gaat alles goed, maar er speelt iets waar ik me toch zorgen over maak.

Mijn man houdt zijn gevoelens vaak voor zichzelf. Hij verloor zijn ouders op jonge leeftijd, maar daar praten we nauwelijks over. Meestal hoor ik alleen hoe blij hij is, terwijl andere emoties vaak onbesproken blijven. Dit maakt het soms lastig voor mij om te weten wat er echt speelt.

Afgelopen weekend gebeurde er iets wat me aan het denken zette. Terwijl mijn man in de schuur aan het werk was, ging er de deurbel. Ik deed open en daar stond een man die zich voorstelde als de broer van mijn man. Ik was verrast, want ik had nog nooit van hem gehoord. Mijn man bevestigde dat hij inderdaad een broer heeft, maar dat ze totaal geen contact met elkaar hebben.

De broer woont normaal gesproken in Australië, maar is nu in Nederland omdat hij overweegt hier een nieuwe start te maken. We hebben hem een slaapplek aangeboden, maar de ontmoeting bracht toch een zekere spanning met zich mee.

Ik maak me zorgen over hoe dit mijn man raakt en ik wil graag weten hoe ik hem op een warme en begripvolle manier kan benaderen over dit onderwerp, zodat hij zich gehoord en gesteund voelt.

Alvast bedankt voor jullie advies.
pi_217217711
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:39 schreef Madeliefje12345 het volgende:
Ik maak me zorgen over hoe dit mijn man raakt en ik wil graag weten hoe ik hem op een warme en begripvolle manier kan benaderen over dit onderwerp, zodat hij zich gehoord en gesteund voelt.

Hij wil er niet over praten dus laat het gaan.

gr gr alle mannen
pi_217217726
Hou je mond erover en doe normaal
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Spellchecker zaterdag 29 maart 2025 @ 11:51:43 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217217733
Je hebt daar al aan bijgedragen door de broer een slaapplaats aan te bieden in je huis.

Hoelang is hij gebleven?

Wat hebben ze samen ondernomen?

Hoe was de stemming aan tafel?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:53:55 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217217747
In tien jaar nooit met je partner bespreken dat je een broer hebt waarmee je geen contact hebt, is ronduit bizar. Daarover zou ik zeker in gesprek gaan.
Resistance is futile.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:55:58 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217217759
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:49 schreef Evangelion het volgende:

[..]

gr gr alle mannen
Dit soort advies kun je ook alleen maar krijgen van iemand die zich totaal geen raad weet met emoties.
Resistance is futile.
pi_217217762
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:51 schreef maily het volgende:
Je hebt daar al aan bijgedragen door de broer een slaapplaats aan te bieden in je huis.

Hoelang is hij gebleven?

Wat hebben ze samen ondernomen?

Hoe was de stemming aan tafel?
De stemming in huis is wat gespannen. Mijn man is nog stiller dan normaal, en ik merk dat er veel in zijn hoofd omgaat. Zijn broer had oude foto’s meegenomen, iets waar ik totaal niet op had gerekend. Ik heb even met hem gepraat en wat kennisgemaakt, maar mijn man hield zich afzijdig.

Later op de dag besloten ze samen te gaan vissen. Ik had gehoopt dat dit misschien wat ontspanning zou brengen, maar toen zijn broer de foto’s tevoorschijn haalde, veranderde de sfeer direct. Mijn man keek er kort naar en ik zag een traan over zijn wang rollen. Hij draaide zijn hoofd weg en wilde niet verder kijken.

Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat. Ik vraag me af wat er in hem omgaat en hoe ik hem kan steunen, zonder hem te dwingen om te praten als hij dat niet wil. Ik wil er voor hem zijn, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:56:44 #8
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217217763
Hoe wist die broer waar jullie wonen?
pi_217217774
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:56 schreef herverwijderd het volgende:
Hoe wist die broer waar jullie wonen?
Gevraagd via hun grootouders
  zaterdag 29 maart 2025 @ 11:58:30 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217217777
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:56 schreef Madeliefje12345 het volgende:

[..]
De stemming in huis is wat gespannen. Mijn man is nog stiller dan normaal, en ik merk dat er veel in zijn hoofd omgaat. Zijn broer had oude foto’s meegenomen, iets waar ik totaal niet op had gerekend. Ik heb even met hem gepraat en wat kennisgemaakt, maar mijn man hield zich afzijdig.

Later op de dag besloten ze samen te gaan vissen. Ik had gehoopt dat dit misschien wat ontspanning zou brengen, maar toen zijn broer de foto’s tevoorschijn haalde, veranderde de sfeer direct. Mijn man keek er kort naar en ik zag een traan over zijn wang rollen. Hij draaide zijn hoofd weg en wilde niet verder kijken.

Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat. Ik vraag me af wat er in hem omgaat en hoe ik hem kan steunen, zonder hem te dwingen om te praten als hij dat niet wil. Ik wil er voor hem zijn, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.
Gewoon dát tegen hem zeggen?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Spellchecker zaterdag 29 maart 2025 @ 12:00:00 #11
197773 crew  maily
pi_217217799
quote:

[..]

Je man en zijn broer hebben hun ouders op jonge leeftijd verloren.
Daar praat je man ook niet over ...

Ik denk dat dit bezoek iets heeft opgerakeld wat hij al die tijd verdrongen heeft.

Je kunt daar voorzichtig over beginnen.
  Spellchecker zaterdag 29 maart 2025 @ 12:00:41 #12
197773 crew  maily
pi_217217816
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:57 schreef Madeliefje12345 het volgende:

[..]
Die zijn er dus ook nog. Die praten ook niet over de overleden ouders?
  zaterdag 29 maart 2025 @ 12:01:13 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217217825
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:57 schreef Madeliefje12345 het volgende:

[..]
Ach so.
Ja, die broer is nu toch al een gast in jullie huis, de confrontatie die je man misschien niet wilde is er al, ik zou hem toch vragen wat er gebeurd is, op een rustig moment als jullie alleen zijn. Hem steunen is ook lastig als je niet tenminste een beetje een idee hebt van wat er speelt of speelde.
pi_217217855
Spannend verhaal.
Ben benieuwd.
#Anoniem graag
pi_217217918
quote:

[..]

gr gr alle mannen
Bedankt
-nee-
pi_217217929
quote:
81s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dit soort advies kun je ook alleen maar krijgen van iemand die zich totaal geen raad weet met emoties.
Dit klopt maar dit kunnen we niet veranderen

gr gr alle mannen
-nee-
pi_217217996
Ik beantwoord straks even weer vragen! Sorry voor t ongemak. Moet nog even huishoudelijke taken doen. Tot nu toe bedankt in ieder geval voor de reacties en hulp
pi_217218001
quote:

[..]

gr gr alle mannen
Werk in vredesnaam aan je emotieregulatie (al dan niet dmv therapie) en spreek niet namens alle mannen.

gr alle andere mannen die lijden onder norm die wordt gezet voor mannen door de eikels die te fragiel zijn aan hun emotieregulatie te werken
pi_217218064
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:53 schreef Seven. het volgende:
In tien jaar nooit met je partner bespreken dat je een broer hebt waarmee je geen contact hebt, is ronduit bizar. Daarover zou ik zeker in gesprek gaan.
Dit ja.... :{
Tails tell tales
pi_217218126
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En dat! Heel veel sterkte iig, ook voor je man!
Tails tell tales
  zaterdag 29 maart 2025 @ 13:07:17 #21
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217218436
quote:

[..]

gr gr alle mannen
Echt he :')

[ Bericht 4% gewijzigd door CoolGuy op 29-03-2025 17:09:16 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217218926
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ik sluit me hierbij aan.

Zelf ook mijn ouders op jonge leeftijd verloren. Wél broer en zussen waar ik nog veel contact mee heb, maar ik kan me zeker voorstellen dat hij daar niet over spreekt en het nu moeilijk heeft. Is een niet te onderschatten trauma dat nooit heelt en blijvend de visie op het leven verandert. Er gewoon zijn, lijkt mij al genoeg. Als hij erover wil praten, zal hij dat wel doen. Al kan hij het evengoed onderdrukken en geen nood hebben om dat te duiden en doen. Dit ligt niet aan jou en is puur zijn eigen keuze (en terecht).
pi_217219308
Het is gezeur achteraf maar ik verbaas me nogal dat er een slaapplek is aangeboden. Van de broer is het al niet netjes onaangekondigd voor de deur te staan. Maar goed, uiteraard bied je dan koffie aan maar een slaapplaat??? Zoek maar lekker een hotel of zo, morgen weer een dag.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217219348
Bedankt voor de reacties. Er is inderdaad sprake van een trauma. De ouders van mijn man zijn omgekomen bij een auto-ongeluk, en hij zat als 8-jarige in de auto. Wonder boven wonder kwam hij er fysiek ongedeerd uit, maar de impact op hem is natuurlijk enorm geweest. Ik besef dat dit een diepgeworteld verdriet is, en ik wil hem laten weten dat ik er voor hem ben als hij erover wil praten. Vandaag zal ik dat expliciet tegen hem zeggen, zodat hij weet dat hij niet alleen is in dit proces.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 15:35:29 #25
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217219888
quote:
81s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dit dus. Of van iemand die nooit heeft geleerd hoe fatsoenlijk te communiceren met z'n partner.
Gr gr een man die wel houd van open en duidelijke/eerlijke communicatie.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
  zaterdag 29 maart 2025 @ 16:50:28 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217220745
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 15:51 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ook wel kasthomo genoemd
Doe mij maar een echte vent die normaal kan praten. Jezelf volwassen kunnen uiten staat niet gelijk aan een emotionele tampon zijn.
Resistance is futile.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 17:13:56 #27
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217220919
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 16:50 schreef Seven. het volgende:

[..]
Doe mij maar een echte vent die normaal kan praten. Jezelf volwassen kunnen uiten staat niet gelijk aan een emotionele tampon zijn.
Iemand die het snapt _O_
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217222102
quote:

[..]

Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat.

Wij zijn nu eenmaal zo, laat het.

Oja, ik heb ook nog een broer. 24 jaar niet gezien hoeft ook niet meer.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 29 maart 2025 @ 21:51:44 #29
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217223462
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 19:16 schreef halfway het volgende:

[..]
Het raakte me om hem zo te zien, vooral omdat hij normaal gesproken nooit over het verleden praat.

Wij zijn nu eenmaal zo, laat het.

Oja, ik heb ook nog een broer. 24 jaar niet gezien hoeft ook niet meer.
Wat een onzin, echt niet alle mannen zijn zo, en er lopen ook vrouwen rond met de grootste geheimen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217223625
quote:
Ik had gehoopt dat dit misschien wat ontspanning zou brengen, maar toen zijn broer de foto’s tevoorschijn haalde, veranderde de sfeer direct. Mijn man keek er kort naar en ik zag een traan over zijn wang rollen. Hij draaide zijn hoofd weg en wilde niet verder kijken.
Heb je gezien wat er op die foto's stond?
pi_217238178
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 21:51 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat een onzin, echt niet alle mannen zijn zo, en er lopen ook vrouwen rond met de grootste geheimen.
Het gaat er niet om dat er 'een geheim' is. Het gaat ook niet om 'normaal praten' of 'je volwassen kunnen uiten'. Daar kan je geen zinnige betekenis aan geven natuurlijk en duidt op (ja, sorry) geneuzel. De andere kant van het mes is dat mannen reeds op jonge leeftijd worden geleerd kwetsbare emoties te onderdrukken.

De meeste mannen groeien volgens mij wel degelijk op met het idee dat kwetsbaarheid tonen slecht is. Kwetsbaar maakt je een prooi. Als kind leer je al dat je je niet aan moet stellen als je emoties toont. Dat is de toon die tot ver in de pubertijd gezet wordt en wat voor veel mannen hun normatief kader wordt. Samengevat is dat kader ongeveer: de eigen emotie is altijd ondergeschikt. Ergens rond de volwassenheid zullen de meeste mannen daar een middenweg in vinden. Bij een trauma, zoals bij de man van TS, zal die middenweg gewoon niet gevonden worden.

Het verleden krijgt daarmee geen plek doordat de eerste stap naar hulp bij mentale problemen; het tonen van de daarbij horende emotie (w.o. verdriet bij rouw), is aangeleerd te onderdrukken.

Aan TS: geef aan aan je man wat de verassing met je doet en biedt jouw onvoorwaardelijke steun aan als hij er aan wilt werken. Daarvoor is het nooit te laat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Justinn op 31-03-2025 00:08:46 ]
  Moderator maandag 31 maart 2025 @ 07:11:19 #32
441859 crew  Lenny77
pi_217238721
Flink geveegd. De discussie is misschien wel leuk in een eigen topic.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_217239000
Dat iemand een trauma uit het verleden heeft kan ik me nog iets bij voorstellen, maar je partner niet vertellen dat je een broer hebt is wel een gevalletje wtf.
  Spellchecker zaterdag 5 april 2025 @ 15:12:14 #34
197773 crew  maily
  zaterdag 5 april 2025 @ 15:19:32 #35
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217294958
Lijkt mij eerder irritant dat er opeens een vreemde bij je woont i.p.v. erachter komen dat 'ie een broer heeft.

Zou me daar meer zorgen om maken.
Man of Steal.
pi_217295365
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2025 23:37 schreef Justinn het volgende:

[..]
Het gaat er niet om dat er 'een geheim' is. Het gaat ook niet om 'normaal praten' of 'je volwassen kunnen uiten'. Daar kan je geen zinnige betekenis aan geven natuurlijk en duidt op (ja, sorry) geneuzel. De andere kant van het mes is dat mannen reeds op jonge leeftijd worden geleerd kwetsbare emoties te onderdrukken.

De meeste mannen groeien volgens mij wel degelijk op met het idee dat kwetsbaarheid tonen slecht is. Kwetsbaar maakt je een prooi. Als kind leer je al dat je je niet aan moet stellen als je emoties toont. Dat is de toon die tot ver in de pubertijd gezet wordt en wat voor veel mannen hun normatief kader wordt. Samengevat is dat kader ongeveer: de eigen emotie is altijd ondergeschikt. Ergens rond de volwassenheid zullen de meeste mannen daar een middenweg in vinden. Bij een trauma, zoals bij de man van TS, zal die middenweg gewoon niet gevonden worden.

Het verleden krijgt daarmee geen plek doordat de eerste stap naar hulp bij mentale problemen; het tonen van de daarbij horende emotie (w.o. verdriet bij rouw), is aangeleerd te onderdrukken.

Aan TS: geef aan aan je man wat de verassing met je doet en biedt jouw onvoorwaardelijke steun aan als hij er aan wilt werken. Daarvoor is het nooit te laat.
Dit.

Ik denk dat de meeste mensen onderschatten wat een trauma en daaropvolgend PTSS doet met een man in een klassieke 'niet janken, wees een vent' omgeving.

Z'n halve leven bezig geweest met dingen onderdrukken en mechanismen vinden om zn geheim te bewaken en zn emoties onder controle te houden, dat sloopt iemand. Je kan boos worden dat je niet in zn vertrouwen blijkt te zitten, maar iemand met een diep trauma vertrouwt op dat niveau helemaal geen ziel, zelfs zn eigen niet.
-nee-
pi_217683630
Gewoon jezelf zijn...
  maandag 19 mei 2025 @ 06:35:47 #38
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_217684855
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:50 schreef Mortaxx het volgende:
Hou je mond erover en doe normaal
Terwijl er een wildvreemde in huis komt slapen? Dacht het niet.
Overigens iemand bij je laten slapen na jaren geen contact? Vaag.
TS mag naar mijn mening best verlangen dat haar man wat meer zijn bek open trekt.
pi_217688714
Ik vind het zo onvoorstelbaar dat je na 10 jaar met je man nog niet wist dat hij een broer had, dat ik alleen maar kan veronderstellen dat hij een heel diepgeworteld trauma heeft. Al mijn vriendinnen wisten na een paar dagen met mij al vrijwel alles over hoe mijn familie in elkaar zat en ik heb ook geen heel gelukkige jeugd gehad. Dus er is echt iets aan de hand ... maar buiten dat lijkt me dat je nog wel meer zou moeten merken van dat trauma. Dit is dan een broer, maar merk je hier in je dagelijkse relatie niks van? Uiteindelijk heb jij een keuze voor hem gemaakt mét zijn trauma en dat gaat dus misschien wat dieper dan je dacht.
Mja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')