Zoals hier al aangegeven: Musk was geen miljardair toen hij in Tesla stapte. Hij heeft er in totaal ongeveer 70 miljoen eigen geld in gestopt, en 100 miljoen in SpaceX. Zelfs na al die investeringsrondes was het budget van Tesla nog steeds een fractie van wat de gerenommeerde automerken hadden te besteden. En ondanks dat, hebben ze het gered.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 09:39 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil het ook helemaal niet bagatelliseren, want is inderdaad wel een prestatie. Maar ik wil daar nog steeds wel een paar kanttekeningen bij plaatsen. Er is in de afgelopen decennia vrijwel geen enkel bedrijf (of liever persoon) geweest die zo goed een marketingconcept weg heeft kunnen zetten. Daar mag je Musk echt wel de credits voor geven. In huidige marketingtheorieën wordt Tesla niet voor niets als lichtend voorbeeld genoemd. Het helpt daarbij wel dat de CEO een paar miljard opsnijd bankrekening had staan. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je met genoeg budget en een goed verhaal alles wel verkocht kunt krijgen.
Maar verder zijn autofabrieken gewoon te koop hè. Je kunt Nijmeijer van sprekende een blueprint van een fabriek kopen en een fabriek wegzetten en daar heeft tesla op sommige punten vanaf geweken. Tesla heeft dingen net even anders gedaan en had daarbij een verhaal waarbij ze de investeerders en kopers zoet hielden met valse beloftes.
Ik ben er van overtuigd dat er wereldwijd minstens 10 bedrijven/startups zijn die hetzelfde hadden kunnen bereiken. Die hadden alleen geen CEO als Musk met een paar miljard achter de hand en dat is wel een beetje waarom de meeste startups nooit verder komen, gebrek aan investeerders. Vergeet niet dat Tesla ook 17 jaar verlies heeft geleden. Dat gegeven alleen al zegt denk ik genoeg. Het feit dat tesla nu nog bestaat is toe te schrijven aan Musk en zijn marketingconcept ondersteund met een enorme bak geld.
Wat op zich gewoon ook een prestatie is, dat ontken ik ook verder helemaal niet. Maar een paar investeringsrondes van een paar miljoen helpt wel om een bedrijf van een startup op te bouwen. Verreweg de meeste bedrijven komen na 5 jaar de startup-fase niet eens uit.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zoals hier al aangegeven: Musk was geen miljardair toen hij in Tesla stapte. Hij heeft er in totaal ongeveer 70 miljoen eigen geld in gestopt, en 100 miljoen in SpaceX. Zelfs na al die investeringsrondes was het budget van Tesla nog steeds een fractie van wat de gerenommeerde automerken hadden te besteden. En ondanks dat, hebben ze het gered.
Dat klopt, en daar ligt inderdaad de kwaliteit. Dat maakt je niet automatisch een genie, maar het maakt je wel cruciaal voor het feit dat je de startup-fase uit bent gekomen. Dat is vrijwel consistent het punt hier.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat op zich gewoon ook een prestatie is, dat ontken ik ook verder helemaal niet. Maar een paar investeringsrondes van een paar miljoen helpt wel om een bedrijf van een startup op te bouwen. Verreweg de meeste bedrijven komen na 5 jaar de startup-fase niet eens uit.
En ik vind het belangrijk om te benadrukken dat de hoge waardering van Tesla niet los te zien is van de rol van Elon Musk en de hype die hij rondom het merk en zichzelf heeft weten te creëren.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 12:54 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat klopt, en daar ligt inderdaad de kwaliteit. Dat maakt je niet automatisch een genie, maar het maakt je wel cruciaal voor het feit dat je de startup-fase uit bent gekomen. Dat is vrijwel consistent het punt hier.
Waarbij ik overigens toe wil voegen dat ik zo blij ben met mijn BMW dat ik hem na 10 jaar bezit met een leeftijd van 29 jaar nog steeds niet weg wil doen en niet de behoefte heb om elke 2 jaar een nieuwe BMW te kopen.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 11:16 schreef Vliegbaard het volgende:
Ja ja ik sta elke week huilend bij de showroom in mijn geleasde XC60. Moet er helaas wel 60km voor rijden want dichterbij kan ik geen showroom vinden. En als ik zin heb rijd ik op zaterdag nog eens in mijn oude afgetrapte BMW langs zodat ik nog eens extra vernederd wordt omdat ik geen Tesla kan betalen.
Er zaten inderdaad grote fluctuaties in de afgeleverde kwaliteit. Helemaal eens, er is niks mis mee om dat te zeggen. Ik denk dat er ook weinig mensen die zeggen dat Tesla direct perfecte auto's afleverde.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En ik vind het belangrijk om te benadrukken dat de hoge waardering van Tesla niet los te zien is van de rol van Elon Musk en de hype die hij rondom het merk en zichzelf heeft weten te creëren.
In de bedrijfskunde wordt vaak McDonalds genoemd. Die hebben met een slimme indeling van de keuken maar een nog effectievere marketingcampagne de wereld veroverd. Als het om marketing gaat wordt Tesla daar tegenwoordig steeds vaker genoemd. Van tesla zal ik het hier dan niet meer zeggen, maar de McDonalds hier om de hoek zit elk weekend stampvol, terwijl ik eigenlijk maar weinig mensen ken die het écht lekker vinden. Ik durf de stelling wel aan dat toen McDonalds naar Nederland kwam, de hype groter was dan de kwaliteit die je er destijds en ook nu nog voor terug krijgt. Kwalitatief stelt het allemaal bar weinig voor en het was tot een paar jaar geleden ook vrij goedkoop.
Wat is er mis met erkennen dat de eerste Tesla's gewoon niet af waren en hele grote fluctuaties kenden in afgeleverde kwaliteit?
M.i. is het de hele gecreëerde hype, gesteund door overheden (geen MRB/bijtelling helpt wel een stukkie) die het heeft gemaakt tot wat Tesla nu is. Ik denk dat de volgende generatie Tesla's auto's zullen zijn die zich op alle vlakken kunnen meten met de traditionele merken, die overigens ook niet stil blijven zitten. Maar op dat punt zitten ze nu gewoon nog niet.
Ik begrijp best dat de early-adopters graag zien dat het hele project slaagt en daar heeft het alle schijn van maar de vraag is wel hoe zij zich straks gaan onderscheiden als alle voordeeltjes weg gaan vallen.
Dat kan ik zien aan zijn soy hoofd, en lees ik uit het X bericht.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 06:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar zie jij dat dit een democraat was?
Snap je zelf niet dat je geclickbaited wordt door dit soort youtupers? Blijkbaar werkt dat anno 2025 nog steeds.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 08:54 schreef Basp1 het volgende:
Volgens de forbes gaat het niet echt goed met Tesla. Overal sterk verminderde verkoop cijfers.
Bekijk deze YouTube-video
Hoewel de vergelijking op zichzelf interessant is denk ik dat het wel er een wezenlijk verschil is. Er is een zeker punt geweest waarin Tesla echt als een soort statussymbool werd beschouwd. Je had het wel echt gemaakt als je een Tesla reed. Daar keken veel mensen wel naar op, niet realiserende dat de meeste gewoon leasebakken waren en ondanks de hoge aanschafprijs een lage bijtelling kende en dus als zakelijke lease goedkoper was dan andere modellen op benzine. Ik heb zelf nog nooit iemand iets vergelijkbaars horen zeggen over een VanMoof. Sowieso wordt een auto al meer als een statussymbool gezien dan een fiets. Daar komt bij dat Tesla gewoon écht een fanschare heeft die je uberhaupt bij fietsen een stuk minder zien.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:46 schreef Repentless het volgende:
[..]
Er zaten inderdaad grote fluctuaties in de afgeleverde kwaliteit. Helemaal eens, er is niks mis mee om dat te zeggen. Ik denk dat er ook weinig mensen die zeggen dat Tesla direct perfecte auto's afleverde.
Maar het punt is steevast geweest dat de rol van Musk cruciaal is geweest voor de gigantische groei en het succes van Tesla. Dat is wat bepaalde mensen gewoon glashard ontkennen, omdat de man ze niet bevalt. En daarom moet er een onrealistisch beeld worden geschapen van iemand die eigenlijk niet zoveel kan, want het kan in sommige belevingswerelden niet zo zijn dat een klootzak kwaliteiten heeft.
Als je een voorbeeld neemt van een 'high-tech' startup die mislukt is, kun je het dicht bij huis zoeken: VanMoof. Gigantisch gehypte, overpriced fietsen met leuke gimmicks. Hebben honderden miljoenen aan investeringen opgehaald. Maar wat was hun probleem: ze wilden te snel groeien. Ze leverden in korte tijd teveel fietsen af die allerlei mankementen vertoonden, maar hadden hun serviceapparaat niet op orde. Mensen waren maanden hun fiets kwijt voor reparatie, de telefoon werd niet opgenomen, de supply chain was niet op orde waardoor er geen vervangende onderdelen waren, etc.
Dat is dus het resultaat van de daadwerkelijke bedrijfsvoering onder leiding van een CEO, hoe je het in de praktijk strategisch aanpakt. En dan zie je dus dat een gigantische hype en een bak geld niet genoeg is om succes te hebben, het gaat er wel degelijk om hoe je het aanpakt. Ja, Tesla's hadden (of hebben, geen idee) allerlei kwaliteitsissues. Maar men had de service en klantbeleving op orde en de issues waren niet dusdanig dat er sprake is van een inferieur product. Dat is strategie en visie hoe je als bedrijf succesvol kunt worden, in tegenstelling tot anderen die het niet redden.
Dst wil zeker niet zeggen dat Tesla here to stay is, want je kunt zomaar links en rechts ingehaald worden door de concurrentie en in een later stadium verkeerde beslissingen nemen waardoor je gewoon weer van het toneel verdwijnt.
Uit jouw artikel:quote:
In het jaar van de lancering van de nieuwe Y een terugloop van 100.000 is toch niet echt positief te noemen.quote:Forecasts for the whole year are at 1.7 million units, down from 1.8 million in 2024.
Ze waren wel af (het is niet alsof onderdelen structureel ontbraken en/of zoals bij de ID3/ID4 er sprake was van structureel niet functioneren). Alleen was er flink bezuinigd op eindinspectie. Nog steeds trouwens, alleen is de kwaliteit uit de fabriek gewoon goed tot zeer goed (Fremont is nog steeds heel erg Amerikaans. Berlijn is echt zeer goed).quote:Op zaterdag 29 maart 2025 13:10 schreef Vliegbaard het volgende:
Wat is er mis met erkennen dat de eerste Tesla's gewoon niet af waren en hele grote fluctuaties kenden in afgeleverde kwaliteit?
No offense maar dit laat zien waarom je het begrip en de theorie marketing niet kent. Marketing is echt zoveel meer dan dat. En het is JUIST het toonbeeld van goede marketing. Want ondanks de gebrekkige afleverkwaliteit blijft de vraag naar Tesla's bestaan.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:09 schreef VEM2012 het volgende:
Zelf vind ik het een marketing blunder (ik vind Tesla helemaal niet uitblinken op dat gebied). Want niet helemaal netjes hangende deuren, panelen die niet goed uitgelijnd zijn, dat zie je overal. Alleen: voor aflevering worden auto’s elders nagelopen en netjes gemaakt.
Bij Tesla zijn het wat dat betreft dozenschuivers en laten ze het aan de klant over om die check te doen.
Dat ligt aan de grondslag van de perceptie dat Tesla geen goed product zou zijn en zou simpel te voorkomen zijn geweest.
Maarja, als ze lopen te haten op Reddit op Tesla moet dat ook overgenomen worden hier.quote:Veelgenoemde "slechte" infotainmentsystemen per merk:
Fiat (Uconnect)
Kritiek: Het Uconnect-systeem in oudere Fiat-modellen, zoals de Fiat 500X, wordt vaak omschreven als traag en niet intuïtief. Onderzoek van Whatcar.com (2020) noemde het systeem in de 500X een van de minst gebruiksvriendelijke, mede door de trage respons en het onhandige menu. Nieuwere versies zijn verbeterd, maar oudere modellen blijven achter.
Probleem: Moeilijk afleesbaar scherm en omslachtige bediening.
Peugeot (i-Cockpit met NAC)
Kritiek: Het NAC-systeem (Navigation Audio Connect) in modellen zoals de Peugeot 508 scoort vaak laag door vertragingen en een gebrek aan fysieke knoppen, wat de bediening tijdens het rijden omslachtig maakt. Gebruikers klagen over een niet-intuïtieve interface en haperingen.
Probleem: Overmatige afhankelijkheid van touchscreen zonder snelle alternatieven.
Volkswagen (MIB-systeem, oudere versies)
Kritiek: Vooral de oudere MIB-systemen (Modular Infotainment Toolkit) in modellen zoals de Passat of Polo kregen klachten over traagheid en bugs. Een gebruiker op Autoblog.nl noemde het systeem in zijn Passat "traag, niet-intuïtief en frustrerend". Nieuwere versies (MIB3) zijn verbeterd, maar de oudere varianten blijven een pijnpunt.
Probleem: Softwarefouten en gebrek aan snelheid.
MG (MG iSMART, oudere versies)
Kritiek: Het systeem in de MG ZS EV werd in tests (Whatcar.com, 2020) bekritiseerd vanwege de extreem trage respons en het feit dat simpele taken, zoals het stoppen van navigatie, meerdere stappen vereisen. Recente updates hebben dit deels aangepakt, maar het blijft een zwak punt in oudere modellen.
Probleem: Trage verwerking en onlogische menu’s.
Renault (R-Link)
Kritiek: Het R-Link-systeem in oudere Renault-modellen (bijvoorbeeld de Mégane) wordt vaak genoemd als verouderd en traag. Hoewel nieuwere versies zoals Easy Link beter presteren, klagen gebruikers over de oudere systemen vanwege glitches en een gedateerde interface.
Probleem: Verouderde software en beperkte functionaliteit.
Het is een steeds lastiger markt met steeds meer concurrentie en momenteel heeft het gezeik van ultraprogressieve wappies ook invloed.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:03 schreef Vliegbaard het volgende:
In het jaar van de lancering van de nieuwe Y een terugloop van 100.000 is toch niet echt positief te noemen.
Kijken naar andere merken en daar de fouten ontdekken maakt Tesla niet beter maar dat snap je toch zelf ook wel zeker?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:19 schreef epicbeardman het volgende:
Elke auto heeft tegenwoordig fluctuaties in gebruikte materiaal, elk bedrijf probeert maximale profits te halen behalve wellicht Rolls-Royce, alhoewel ik dit nu zeg een Rolls Royce ook gewoon een verkapte 7 serie is van BMW.
Zo is een Bentley ook eigenlijk een VW Phaeton base. De Urus is een Audi onder de bodykit.
BMW gebruikers klagen ook of Audi gebruikers over dat hen panorama dak niet meer open kan tegenwoordig.
Vind het beetje nitpicken op Tesla tbh, zo kan je van elk merk wel wat vinden. Mag je Volve PHEV's ondertussen niet meer laden i.v.m. accu's die in de brand kunnen vliegen?
STOP met het laden van sommige Volvo plug-in hybrides #recall
Grappig hoe hier de haters verwachten dat Tesla naast het innovatiefste ook nog eens de beste kwaliteit en zonder enige fouten moet komen.
Al die punten die je opnoemt hierboven over software sloom bij Tesla is gewoon ongegrond, dan heb je nog geen software gezien van VW of onderstaande lijst
[..]
Maarja, als ze lopen te haten op Reddit op Tesla moet dat ook overgenomen worden hier.
Jij vindt het geniaal om mensen zelf de check te laten doen waardoor de kwaliteitsperceptie veel lager wordt? En dan durf jij te beweren dat ik niets van marketing weet?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
No offense maar dit laat zien waarom je het begrip en de theorie marketing niet kent. Marketing is echt zoveel meer dan dat. En het is JUIST het toonbeeld van goede marketing. Want ondanks de gebrekkige afleverkwaliteit blijft de vraag naar Tesla's bestaan.
Waar jij het als een blunder ziet, zie ik het als het geniale achter het marketingplan van Tesla. Een marketingplan welke overigens niets nieuws is en al 100x gerecycled. Laat mensen ergens in heilig in geloven en ze slikken heel erg veel. Wat ook wel helpt is dat de eerste Tesla's, in ieder geval in Europa, voornamelijk leasebakken waren. Als jij met je eigen geld voor 90K een model S koopt dan piep je wel anders dan wanneer je hem gewoon lekker leased op kosten van de zaak/baas.
Die stelling is veel te kort door de bocht. Tesla/Musk verkoopt een droom, een toekomst en als eigenaar van een Tesla kun je daar deel van uit maken. Het afleveren van een compleet afgewerkte auto is daarbij van ondergeschikt belang. Natuurlijk kent Tesla een voordeel ten opzichte van andere auto's maar de eerste auto's waren gewoon niet af en er miste behoorlijk wat. Maar vergeet ook even niet dat je er echt wat voor over moest hebben om een tesla te moeten kopen met een beperkt aantal servicecentra/showrooms.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij vindt het geniaal om mensen zelf de check te laten doen waardoor de kwaliteitsperceptie veel lager wordt? En dan durf jij te beweren dat ik niets van marketing weet?
Het moet toch niet gekker worden.
Jouw stelling is eigenlijk: Tesla maakt kutauto’s (mening) en toch is er veel vraag, dus geniale marketing… Ja, zo werkt dat niet.
De vraag naar Tesla’s was zeker in het begin zo groot omdat niemand in de buurt kwam van wat Tesla kon bieden op gebied van range, snelheid, enz (de concurrentie was toen een Leaf of de i3) en daarnaast ook heel belangrijk: het supercharger netwerk, waarmee je heel Europa door kon (kwam iets later pas echt van de grond, maar heeft heel veel jaren een flinke steun in de rug gegeven).
Niets simpeler dan een Tesla kopen. Dat is net zo simpel als bij Amazon een boek kopen…quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die stelling is veel te kort door de bocht. Tesla/Musk verkoopt een droom, een toekomst en als eigenaar van een Tesla kun je daar deel van uit maken. Het afleveren van een compleet afgewerkte auto is daarbij van ondergeschikt belang. Natuurlijk kent Tesla een voordeel ten opzichte van andere auto's maar de eerste auto's waren gewoon niet af en er miste behoorlijk wat. Maar vergeet ook even niet dat je er echt wat voor over moest hebben om een tesla te moeten kopen met een beperkt aantal servicecentra/showrooms.
Dat het desondanks erin slaagt om het hoofd boven water te houden kan ik maar aan 1 ding wijten; marketing. En marketing is geen exacte wetenschap he. Jij mag er anders over denken, helemaal prima. Ik noem het marketing.
Leuk, meningen van anderen.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 14:49 schreef Vliegbaard het volgende:
Mocht je er echt in willen verdiepen, wat ik betwijfel. Een aantal interesante artikelen over de superieure marketing van Tesla:
https://businessmodelanal(...)Otet2_5wfB2iBde1gCda
https://www.nxt.agency/bl(...)ond-verstand-inhoudt (waarin het laadsysteem wordt genoemd als een van de marketingstrategiën)
https://www.simplilearn.c(...)a-marketing-strategy
Wat doe ik moeilijk. Zoek zelf gewoon op google op "telsa marketing strategy''.
Nogmaals marketing is geen exacte wetenschap.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leuk, meningen van anderen.
Dat het Supercharger Network een schot in de roos is, is een feit. Met name ook omdat Tesla daarmee ook als ze weinig autootjes verkopen geld blijft verdienen.
Nogmaals, Tesla doet het natuurlijk goed. Maar het is niet zo dat ze echt uitblinken, zoals een Apple.
Wat miste er aan de eerste Tesla’s volgens jou?
Wat miste er aan de eerste Tesla’s volgens jou?quote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nogmaals marketing is geen exacte wetenschap.
De eerste Model S was nou niet echt een toonbeeld van een auto die af was maar waar je desondanks wel een vermogen voor betaalde.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 15:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat miste er aan de eerste Tesla’s volgens jou?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |