Dat is dus niet wat er stond. Stropop dus. En lekker makkelijk om het punt heen lullen…quote:Op maandag 31 maart 2025 15:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus zonder de Jodenvervolging was de NSDAP verder een prima partij.
Tja, die mening mag je hebben natuurlijk.
Anderen delen die mening niet.
Dan is Nazi een hele domme naam daarvoor en is de EU dus ook een Nazibeweging.quote:Op maandag 31 maart 2025 15:18 schreef over_hedge het volgende:
Elon en Trump nazi noemen gaat er niet om dat ook maar iemand denkt dat ze zoiets als de Jodenvervolging zouden doen. Maar de manier waarop ze de macht naar zich toetrekken en met de dag minder democratisch zijn.
Heel de Jodenvervolging heeft hier niks mee te maken.
Dat hele holocaust gebeuren van je is een stropop.quote:Op maandag 31 maart 2025 16:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is dus niet wat er stond. Stropop dus. En lekker makkelijk om het punt heen lullen…
Waarom zou dat een domme naam zijn? Een nazi was iemand die lid was van de nazi partij. Die partij trok de macht naar zich toe. En stopte met democratisch zijn.quote:Op maandag 31 maart 2025 16:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan is Nazi een hele domme naam daarvoor en is de EU dus ook een Nazibeweging.
Right.
En toch is er geen enkele connectie tussen Musk, Doge en Tesla.quote:Op maandag 31 maart 2025 18:22 schreef SnertMetChoco het volgende:
In ander 'nieuws': Kennelijk accepteert Tesla alleen maar Doge als crypto.
[ afbeelding ]
https://www.tesla.com/support/dogecoin
Dat is pas 4 jaar oud nieuwsquote:Op maandag 31 maart 2025 18:22 schreef SnertMetChoco het volgende:
In ander 'nieuws': Kennelijk accepteert Tesla alleen maar Doge als crypto.
[ afbeelding ]
https://www.tesla.com/support/dogecoin
Dat ze doge accepteren vast. Dat het de enige crypto is was voor mij nog niet bekend. Vond het wel een eigenaardigheid.quote:
Daar kun je gewoon het woord antidemocratisch voor gebruiken (al is het natuurlijk vooral niet waar…). Of voor mijn part autoritair.quote:Op maandag 31 maart 2025 16:43 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Waarom zou dat een domme naam zijn? Een nazi was iemand die lid was van de nazi partij. Die partij trok de macht naar zich toe. En stopte met democratisch zijn.
Dit lijkt er met de dag meer op wat de us nu aan het doen is. Waardoor ik het een prima vergelijking vind.
Geen idee waarom je nu de Eu opeens nazi vind. Maar als jij dat vind helemaal prima. En dan denk je vast ook dat ze dat zijn door hun politiek. Niet omdat ze 6 000 000 mensen willen vergassen.
Als jij denkt dat antisemitisme niet een kernonderdeel is van het nazisme, dan mag je terug naar de middelbare school.quote:Op maandag 31 maart 2025 17:35 schreef Vliegbaard het volgende:
Als je kennis over de definitie van nazi niet verder gaat dan “6 miljoen joden vergassen” dan hoef je het ook nooit meer over enige vorm van politiek te hebben hoor.
Maar dat is natuurlijk wel het grote stigma dat er (terecht) aan hangt. De nazi-vergelijking wordt voornamelijk gemaakt vanwege de rassenideologie en de daaruit voortvloeiende onvoorstelbare, misdadige massamoord op een specifieke groep mensen die het tot gevolg had. Elke vergelijking daarmee plaatst je in die categorie en maakt je daarmee ook direct verdacht en een aanzienlijk gevaar.quote:Op maandag 31 maart 2025 17:35 schreef Vliegbaard het volgende:
Als je kennis over de definitie van nazi niet verder gaat dan “6 miljoen joden vergassen” dan hoef je het ook nooit meer over enige vorm van politiek te hebben hoor.
Ik begin serieus te twijfelen aan je intelligentie. De man die continue anderen (mij) beschuldigd van het verdraaien van woorden, doet het nu zelf. Ik had eigenlijk wel een sterkere reactie verwacht.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij denkt dat antisemitisme niet een kernonderdeel is van het nazisme, dan mag je terug naar de middelbare school.
En zo simpel is het.quote:Op maandag 31 maart 2025 23:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar dat is natuurlijk wel het grote stigma dat er (terecht) aan hangt. De nazi-vergelijking wordt voornamelijk gemaakt vanwege de rassenideologie en de daaruit voortvloeiende onvoorstelbare, misdadige massamoord op een specifieke groep mensen die het tot gevolg had. Elke vergelijking daarmee plaatst je in die categorie en maakt je daarmee ook direct verdacht en een aanzienlijk gevaar.
Ik geloof er niet zo in dat de vergelijking wordt gemaakt om slechts het punt te maken dat een democratisch gekozen regime uiteindelijk de macht volledig naar zich toe heeft getrokken. Uiteraard kun je daar anders over denken.Sowieso was het een volledig andere maatschappij toen, niet te vergelijken met de vrije westerse democratieën die we sinds WOII kennen.
De Weimar-republiek was een gigantische puinhoop em bestond nog maar 14 jaar, daarvoor had de Kaiser een groot deel van de macht in handen. Was ook nauwelijks een democratie, met de feitelijke macht bij de aristocratie. Het broeide enorm in Duitsland vanwege de gevolgen van de zware sancties na WWI en het was eigenlijk de vraag of de fascisten of de communisten (naar Sovjet-voorbeeld) uiteindelijk de macht zouden grijpen.
Ter vergelijk: in Frankrijk is 14 juli nu nog steeds een nationale feestdag, waarop het begin van de Franse Revolutie en de vorming van de huidige Franse republiek wordt gevierd. Echter zijn er daarna in een periode van een paar jaar wel zo'n 20.000 hoofden afgehakt van alle politieke tegenstanders en enkele honderdduizenden mensen koelbloedig vermoord in burgeroorlogen. Maar Frankrijk viert dat dus nog steeds.
Had dat regime hele bevolkingsgroepen systematisch uitgemoord zoals tijdens de Holocaust, dan vraag ik me af of dat nog wel met zoveel trots gevierd zou worden. Zeg je bijvoorbeeld dat de nazi-vergelijking niet alleen betrekking heeft op de Holocaust maar ook op de agressieve expansie die Europa voor de tweede maal in oorlog stortte in de twintigste eeuw: na het Franse schrikbewind had je een aantal jaar het Directoire, tot ene Napoleon daar de vloer mee aanveegde, de absolute macht greep en zichzelf tot keizer kroonde.
Gevolg was een periode van Franse veroveringsoorlogen in Europa, het herinvoeren van de slavernij en wederom honderdduizenden, zo niet meer dan een miljoen doden tot gevolg. Hoewel controversieel, is Napoleon voor veel Fransen nog steeds een nationale held die aan de wieg heeft gestaan van het moderne Frankrijk. Macron legde zelfs nog een krans bij de herdenking van Napoleons 200e sterfdag. Ook hier weer: had Napoleon een Holocaust op zijn geweten gehad, dan geloof ik niet dat de Franse president nu een krans ter nagedachtenis zou leggen.
Heel lang verhaal met veel uitstapjes, misschien niet eens geschikt voor dit topic of zelfs zwaar off-topic, maar soit. Bottom line: naar mijn mening heeft elke nazi-vergelijking voornamelijk tot doel om te waarschuwen voor mogelijke systematische massamoord op bepaalde groepen mensen op basis van rassenideologie en veel minder of vrijwel niet voor de politieke gevolgen en de dreiging van een dictatuur. Want daarin waren de nazi's verre van uniek in de geschiedenis van Europa.
Een post boven je wordt het nog eens uitstekend uitgelegd.quote:Op maandag 31 maart 2025 23:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik begin serieus te twijfelen aan je intelligentie. De man die continue anderen (mij) beschuldigd van het verdraaien van woorden, doet het nu zelf. Ik had eigenlijk wel een sterkere reactie verwacht.
Ik zeg niet dat het geen onderdeel is van nazisme, ik zeg alleen dat jij nazisme niet kunt zien zonder daar anti-semitisme aan te koppelen. Ik vind dat vrij treurig want volgens de definitie kunnen best nazistisch zijn zonder antisemitische uitingen. Blijkbaar kan dat in jouw bewoording dus niet.
Als je dan toch de geschiedenis in wil duiken, vervang antisemitisme voor islamofobie en je kunt de paralellen best trekken. Of maak er in het Amerikaanse geval xenofobie van en dan denk ik dat er best wel wat parallellen te trekken zijn. En dan is een hitlergroet wellicht helemaal niet zo onschuldig als het moet lijken.
Persoonlijk denk ik dat het tot op dit moment nog wel meevalt. Ik vind dat Maarten Van Rossum en Ramons Mens dat altijd heel genuanceerd uit kunnen leggen. Maar ook zij wijzen ook beiden op het gevaar van de Trumpisten.quote:Op maandag 31 maart 2025 23:24 schreef Repentless het volgende:
Heel lang verhaal met veel uitstapjes, misschien niet eens geschikt voor dit topic of zelfs zwaar off-topic, maar soit. Bottom line: naar mijn mening heeft elke nazi-vergelijking voornamelijk tot doel om te waarschuwen voor mogelijke systematische massamoord op bepaalde groepen mensen op basis van rassenideologie en veel minder of vrijwel niet voor de politieke gevolgen en de dreiging van een dictatuur. Want daarin waren de nazi's verre van uniek in de geschiedenis van Europa.
Vreemd dat je dan zelf niet met een steekhoudend verhaal kunt komen.quote:Op maandag 31 maart 2025 23:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een post boven je wordt het nog eens uitstekend uitgelegd.
De vergelijking met het Nazi regime slaat werkelijk nergens op.
Daarbij vind ik het echt heel erg, maar dan echt heel kort door de bocht mondig zomaar zonder enige bron anders dan je onderbuik zomaar te zeggen. Daar is gewoon geen bewijs voor te vinden.quote:Die kun je wel uitstekend maken ten aanzien van Hamas, want die zouden, als ze daartoe in staat waren, alle Joden uitroeien. En laten we wel zijn: die blinken ook niet uit in het vasthouden aan democratische beginselen.
En dan is het toch wel heel bijzonder dat in de groep die zogenaamd een probleem heeft met Musk omdat hij een nazi zou zijn (quod non) heel veel sympathie is voor Hamas.
Dat is meer dan raar. Dat is volstrekt van de pot gerukt.
Iedereen met 2 werkende hersencellen begrijpt heel goed wat ik schreef. Of jij die hersencellen nu uit hebt gezet omdat je nu eenmaal wil zeiken, of dat je ze gewoon niet hebt… die laat ik aan jou over.quote:Op maandag 31 maart 2025 23:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vreemd dat je dan zelf niet met een steekhoudend verhaal kunt komen.
[..]
Daarbij vind ik het echt heel erg, maar dan echt heel kort door de bocht mondig zomaar zonder enige bron anders dan je onderbuik zomaar te zeggen. Daar is gewoon geen bewijs voor te vinden.
Tja, ik vind dat vooralsnog meevallen, maar dat is puur persoonlijk. Daar kan ik volledig naast zitten.quote:Op maandag 31 maart 2025 23:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het tot op dit moment nog wel meevalt. Ik vind dat Maarten Van Rossum en Ramons Mens dat altijd heel genuanceerd uit kunnen leggen. Maar ook zij wijzen ook beiden op het gevaar van de Trumpisten.
Ik kan er voor een groot deel wel in mee dat de weg naar een autocratie wel enige paralellen kent met de opkomst van het nazisme in Duitsland. Zij het dat de basis, bij de nazis het antisemitisme, in Amerika wel ontbreekt. Maar even puur op de inhoud en de politieke ideologie bekeken dan zijn er afgezien van het antisemitisme toch een paar ideeën zo opende visie van Trump toe te passen.
Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet maar het marxisme heeft onderaan de streep voor meer slachtoffers gezorgd dan het nazisme. Dus of dat helemaal eerlijk is… het zal met de impact van WWII te maken hebben.quote:Op dinsdag 1 april 2025 00:13 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, ik vind dat vooralsnog meevallen, maar dat is puur persoonlijk. Daar kan ik volledig naast zitten.
Aan de andere kant kun je mijns inziens ook zeggen dat op de inhoud en politieke ideologie bekeken een paar ideeën van het marxisme/communisme op de visie van de Democraten (of althans een deel van de partij) zijn toe te passen. Maar op de een of andere manier lijkt dat dan niet als zorgelijk te worden bevonden. Bij een nazi-vergelijking gaan direct alle alarmbellen af (niet meer dan logisch wanneer dat een terechte vergelijking is overigens). En dan kom je toch weer uit bij de inzet van de discussie hiervoor: dat heeft naar mijn mening alles met de weerzinwekkende Holocaust te maken.
Ik denk eigenlijk dat we het behoorlijk eens zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2025 00:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet maar het marxisme heeft onderaan de streep voor meer slachtoffers gezorgd dan het nazisme. Dus of dat helemaal eerlijk is… het zal met de impact van WWII te maken hebben.
Maar schijnbaar moet extreem rechts altijd met het nazisme/autocratieën/dictatuur vergeleken worden. In veel gevallen lijkt me dat een veel te makkelijk en zwaar frame. In het kader van het huidige Amerika kan het nog wel alle kanten op en als ze daar niet uitkijken zitten ze daar in Amerika ook zomaar met een autocratische clown opgescheept.
Met als nuance dat ik vind dat je iemand die een nazi-groet doet best een nazi mag noemen ookal heeft hij geen hekel aan joden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 00:43 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat we het behoorlijk eens zijn.Afgaande op bovenstaande zijn @:vem2012 en jij het, ondanks de onenigheid, eigenlijk ook redelijk met elkaar eens op dit punt. Het veel te makkelijke en zware frame, zoals jij zegt, is waar het hier voornamelijk om draait.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |