Misschien dat de opkomst beter wordt als men zich vertegenwoordigd voelt?quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:20 schreef Nattekat het volgende:
De conclusie die we feitelijk kunnen trekken is dat er enorme opkomstverschillen zitten tussen de provincies.
Zouden de mensen in die landen gelukkiger zijn door het kiesstelsel?quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:32 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb even gekeken hoe de 4 landen het doen die gelukkiger zijn dan wij (Finland, Denemarken, IJsland en Zweden). Zij hebben allen een eenkamervertegenwoordiging (dus niet Eerste en Tweede Kamer, maar 1 kamer die elke 4 jaar gekozen wordt). Verder hebben ze allen kiesdistricten. Zelfs IJsland. Dus een eenkamervertegenwoordiging in combinatie met een districtenstelsel kan ons gelukkiger maken.
Dat is een mooie stelling. Maar dat zou betekenen dat Nederland per definitie ongeveer het beste democratische stelsel zou hebben. Dat doet wat mij betreft prima democratische landen als pakweg Denemarken, België, Noorwegen of Duitsland wel tekort.quote:Op woensdag 26 maart 2025 19:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vind ik wel, die 'hier en daar een zetel' kan niet alleen meerderheden schelen, maar ook zorgen dat partijen wel of geen zetel halen. Elke stem moet gewoon evenveel waard zijn, dat is de basis van democratie en elk stelsel dat daar afbreuk aan doet is een verslechtering.
Een goed kiesstelsel leidt tot keuzes door de volksvertegenwoordiging die hun kiezers begrijpen en steunen.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:39 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zouden de mensen in die landen gelukkiger zijn door het kiesstelsel?
Mijn mening is inderdaad dat Nederland het beste democratische stelsel van de wereld heeft. België in zijn complexheid snap ik nog.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is een mooie stelling. Maar dat zou betekenen dat Nederland per definitie ongeveer het beste democratische stelsel zou hebben. Dat doet wat mij betreft prima democratische landen als pakweg Denemarken, België, Noorwegen of Duitsland wel tekort.
Immers, het Nederlandse systeem is in de praktijk de uitzondering en niet echt de norm.
Dan zijn ze waarschijnlijk gelukkiger ondanks het kiesstelsel, niet dankzij.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:32 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb even gekeken hoe de 4 landen het doen die gelukkiger zijn dan wij (Finland, Denemarken, IJsland en Zweden). Zij hebben allen een eenkamervertegenwoordiging (dus niet Eerste en Tweede Kamer, maar 1 kamer die elke 4 jaar gekozen wordt). Verder hebben ze allen kiesdistricten. Zelfs IJsland. Dus een eenkamervertegenwoordiging in combinatie met een districtenstelsel kan ons gelukkiger maken.
Ik noemde niet voor niets het VK en de VS nietquote:Op woensdag 26 maart 2025 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn mening is inderdaad dat Nederland het beste democratische stelsel van de wereld heeft. België in zijn complexheid snap ik nog.
Maar Duitsland dat miljoenen stemmen in de prullenbak gooit, het VK waar je een meerderheid kunt halen met een minderheid aan zetels of waar een partij die overal 30% zou halen gewoon met 0 zetels blijft zitten zijn inderdaad vele stappen minder democratisch wat mij betreft. Dan ga je stappen achteruit. Tot je bij een Amerikaans systeem komt dat je nauwelijks nog een democratie mag noemen, stemmen heeft daar voor het grootste deel van de mensen geen enkele zin.
Niet gek. Niet of minder democratische mensen zijn niet per sé gek.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik noemde niet voor niets het VK en de VS niet.
Maar je stelling komt er eigenlijk op neer dat iedereen behalve Nederland gek is, dat is mij echt iets te kort door de bocht.
Zijn die interne verschillen in pakweg Denemarken of Noorwegen echt zo groot?quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet gek. Niet of minder democratische mensen zijn niet per sé gek.
Maar alles wat afbreuk doet aan het feit dat elke persoon zijn of haar stem evenveel waard is doet gewoon afbreuk aan de democratie, dat erkennen ze in die landen ook.
En je hebt nog landen waar er grote verschillen zijn binnen het land, dat daarom districten nodig zouden zijn. Dat is er in Nederland gewoon niet.
Maar wat draagt onze Eerste Kamer precies bij en is dat niet beter te ondervangen door gewoon een beter kiesstelsel?quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zijn ze waarschijnlijk gelukkiger ondanks het kiesstelsel, niet dankzij.
Ik heb geen idee waarom Denemarken en Noorwegen een ander stelsel hebben. Sterker: ik ken hun hele stelsel niet, geen idee of ze niet net als Duitsland via districten toch naar rechtevenredigheid gaan (dat heeft Duitsland goed geregeld, het drama daar is de enorme kiesdrempel, 14% van de stemmen in de prullenbak).quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zijn die interne verschillen in pakweg Denemarken of Noorwegen echt zo groot?
Snap prima dat er veel op aan te merken is. Maar hier ga je me echt te kort door de bocht.
Dat de Eerste Kamer zou kunnen worden afgeschaft: prima. Vervang ze door een constitioneel hof oid. Maar dat heeft helemaal niks met ons kiesstelsel te maken, in de Eerste Kamer zitten alleen maar mensen die niemand kent (of alleen kent uit een andere of vorige functie).quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:54 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Maar wat draagt onze Eerste Kamer precies bij en is dat niet beter te ondervangen door gewoon een beter kiesstelsel?
In Groningen woont de helft van de inwoners in Stad en daarvan is een heel groot gedeelte student, die stemmen echt wel anders dan de mensen die in Delfzijl of Westernieland wonen.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:54 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat het in provincies als Friesland of Zeeland wat anders ligt, de provincie waar ik woon is in dit concept echt geen eenheid. Alsof iemand uit Nijmegen of Wageningen zich ooit vertegenwoordigd gaat voelen door een afgevaardigde uit Winterswijk of Culemborg, of vice versa?
Ik zal me als Hagenees waarschijnlijk ook niet vertegenwoordigd voelen door iemand uit Oude Tonge.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:54 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat het in provincies als Friesland of Zeeland wat anders ligt, de provincie waar ik woon is in dit concept echt geen eenheid. Alsof iemand uit Nijmegen of Wageningen zich ooit vertegenwoordigd gaat voelen door een afgevaardigde uit Winterswijk of Culemborg, of vice versa?
Ik ben wat dat betreft wel voorstander van de kubuswortelformule. Het schijnt zo te zijn dat het ideale aantal leden van een nationaal parlement ongeveer gelijk is aan de kubuswortel van het aantal inwoners van het land.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:55 schreef Abrikozentaart het volgende:
Ik zie liever een plan om de TK uit te breiden met meer Kamerleden.
Denemarken, IJsland en Zweden hebben kiesdistricten met compensatiezetels. De compensatiezetels zijn om de landelijke verhouding evenredig te houden. Finland heeft dit niet.quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom Denemarken en Noorwegen een ander stelsel hebben. Sterker: ik ken hun hele stelsel niet, geen idee of ze niet net als Duitsland via districten toch naar rechtevenredigheid gaan (dat heeft Duitsland goed geregeld, het drama daar is de enorme kiesdrempel, 14% van de stemmen in de prullenbak).
quote:Op woensdag 26 maart 2025 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Groningen woont de helft van de inwoners in Stad en daarvan is een heel groot gedeelte student, die stemmen echt wel anders dan de mensen die in Delfzijl of Westernieland wonen.
Nou ja, dat dus. Dus provincies zijn als middel voor het doel 'lokale vertegenwoordiging' dus eigenlijk te groot en tamelijk willekeurig; maar waarschijnlijk zo uitgezocht omdat een districtenstelsel met districten die ongeveer even groot zijn, tot Engelse ellende gaat leiden.quote:Op woensdag 26 maart 2025 22:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zal me als Hagenees waarschijnlijk ook niet vertegenwoordigd voelen door iemand uit Oude Tonge.
Overigens met alle respect voor Oude Tonge. Het zal vast wel een leuk dorp zijn.
Wat de minister voorstelt gaat niet voor evenredige vertegenwoordiging zorgen, dan moet ze echt naar 50 provinciale zetels (of 48, geef elke provincie er 4) en de rest gewone zetels oid.quote:Op woensdag 26 maart 2025 22:05 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Denemarken, IJsland en Zweden hebben kiesdistricten met compensatiezetels. De compensatiezetels zijn om de landelijke verhouding evenredig te houden. Finland heeft dit niet.
De volksvertegenwoordiging van:
- Finland: 200 leden, 13 kiesdistricten
- Denemarken: 179 leden, 10 kiesdistricten
- IJsland: 63 leden, 6 kiesdistricten
- Zweden: 349 leden, 29 kiesdistricten
Wat de minister voorstelt, is volgens mij precies wat ze in Denemarken, IJsland en Zweden hebben. Behalve dat wij nu nog een tweekamervertegenwoordiging hebben.
Die kans lijkt me heel klein. Gemeentes kunnen niet in twee provincies liggen, dus je moet nogal wat toeren uithalen om een waarschijnlijk marginaal verschil te realiseren.quote:Op woensdag 26 maart 2025 22:22 schreef summer2bird het volgende:
Ik ben niet echt goed politiek onderwezen maar kan dit niet uitlopen tot wat de Amerikanen gerrymandering noemen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |