Christian Horner heeft woensdag in een interview met Sky Sports gereageerd op het abrupte vertrek van Liam Lawson bij Red Bull Racing. Volgens de teambaas was Max Verstappen verrast door de snelheid van het besluit van de Oostenrijkse renstal.
Verstappen zelf heeft nog niet gereageerd op het vertrek van Lawson. De Limburger baarde wel opzien met het liken van een kritische Instagram-post van Formule 1-analist Giedo van der Garde. Daarin betichtte Van der Garde Red Bull van pestgedrag.
Horner gaat bij Sky Sports dieper in op de reactie van Verstappen. "Ik denk dat hij verrast was door de snelheid van het besluit", zegt Horner. Topadviseur Helmut Marko liet eerder deze week in De Telegraaf ook weten dat "Max niet blij is".
'Het was absoluut een schok'
Horner gaat ook in op de coureurswissel zelf: "Natuurlijk is het verschrikkelijk. Je ontneemt iemand dromen en ambities. Maar soms moet je wreed zijn om aardig te kunnen zijn. Ik denk dat dit niet het einde is voor Lawson."
Lawson reed slechts twee Formule 1-races voor Red Bull, waarna hij werd vervangen door Tsunoda. "We hebben te snel en te veel van Lawson gevraagd. Dat moeten we accepteren", zegt Horner over dat besluit.
Voor Lawson kwam het vertrek onverwachts, vertelde hij aan Sky Sports. "Het was absoluut een schok. Ik zag het echt niet aankomen. In de gesprekken die ik met het team voerde, ging het niet richting een vertrek. Het was een lastige start, maar meer tijd had mij zeker geholpen."
Maar die tijd kreeg Lawson niet. "Misschien was hij er binnen een half seizoen wel geweest, maar die tijd hebben we niet", zegt Horner over het snelle besluit. "De engineers kwamen bij mij met grote bezorgdheid en uiteindelijk denk ik dat het een logische beslissing was."
"Maar hij zag ook hoe erg Liam worstelde", vervolgt Horner, die vertelt dat Verstappen momenteel vooral bezig is met het verbeteren van de auto. "Hij heeft een sessie gehad met ons engineerteam. Hij weet waar we de auto moeten verbeteren."
"Het was een hele goede sessie, waarbij hij zich vooral richtte op het verbeteren van de auto", vertelt Horner in aanloop naar de Grand Prix van Japan, waar Yuki Tsunoda zijn eerste race voor Red Bull gaat rijden. "Hij is bezig geweest met die laatste paar tienden om ons echt op gelijke hoogte te krijgen met McLaren."
https://www.nu.nl/formule(...)nelheid-besluit.html