FOK!forum / Formule 1 / [Nabeschouwing] Formula 1 Chinese Grand Prix 2025 #9
TheStigsDutchCousinzondag 23 maart 2025 @ 13:16
6E4lJWL.jpeg

dTASapR.jpg

Shanghai International Circuit

wTNnX9P.pngUERCPv6.png

L9Tvtvo.jpg

O6kahqD.png

m1fpUtW.jpg

ESnkvI5.png

s20O2ni.jpg

rdQbfxp.png

T4j7Y4n.jpg

Fw239MD.png

g7IVNPE.jpg

# Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen?

# Countdown naar de sessies
LTVDKzondag 23 maart 2025 @ 13:18
Haas had al een lekker weekend, maar door de DQ's is het wel flink scoren _O_

Albon, Ocon en Stroll boven de Ferrari's in de WK-stand nu :') _O-
Starflyerzondag 23 maart 2025 @ 13:22
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dit was toch de race dat ze vanwege het gladde asfalt de auto lekker laag konden zetten voor veel grondeffect? Lekker voor de rest van het seizoen met de hobbelbaantjes dan.
Was waarschijnlijk ook de reden dat ze in Australië de wagen wat hoger hadden gezet, waardoor ze daar ook al niet goed presteerden.

Nu dachten ze de auto wel lager te kunnen zetten, maar blijkbaar toch niet.
Nattekatzondag 23 maart 2025 @ 13:24
Leuk feitje: Vettel heeft de titel van meeste punten voor Ferrari zojuist heroverd.
Tjackazondag 23 maart 2025 @ 13:36
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:24 schreef Nattekat het volgende:
Leuk feitje: Vettel heeft de titel van meeste punten voor Ferrari zojuist heroverd.
VETTELGOD
Middelpuntzondag 23 maart 2025 @ 13:43
Kunnen ze die autos niet beter wegen zonder de banden? Het is toch onzin dat je er in je strategie rekening mee moet houden dat je misschien een extra stop moet doen, omdat anders je banden misschien te licht zijn? Of nog erger, dat de coureur moet inhouden omdat er anders de banden te licht worden. De races draaien nu al veel teveel om het managen van vanalles, in plaats van maximaal racen. Met brandstof heb je natuurlijk vergelijkbare regels, maar dat hebben de teams ook veel meer zelf in de hand. En blijkbaar kunnen ze middels sensoren niet eens zien of ze onder het maximum gewicht komen door bandenslijtage, dus het is nu maar een beetje gokken.

We kunnen nu weer lachen om Ferrari maar het is andere teams ook wel eens overkomen, als het onverwacht een 1-stopper werd.
Starflyerzondag 23 maart 2025 @ 13:53
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Middelpunt het volgende:
Kunnen ze die autos niet beter wegen zonder de banden? Het is toch onzin dat je er in je strategie rekening mee moet houden dat je misschien een extra stop moet doen, omdat anders je banden misschien te licht zijn? Of nog erger, dat de coureur moet inhouden omdat er anders de banden te licht worden. De races draaien nu al veel teveel om het managen van vanalles, in plaats van maximaal racen. Met brandstof heb je natuurlijk vergelijkbare regels, maar dat hebben de teams ook veel meer zelf in de hand. En blijkbaar kunnen ze middels sensoren niet eens zien of ze onder het maximum gewicht komen door bandenslijtage, dus het is nu maar een beetje gokken.

We kunnen nu weer lachen om Ferrari maar het is andere teams ook wel eens overkomen, als het onverwacht een 1-stopper werd.
Wat dacht je van het idee dat de teams het gewichtsverlies incalculeren en meer gewicht meenemen?
Andere teams met een 1-stopper hebben er blijkbaar geen last van.
Weltschmerzzondag 23 maart 2025 @ 13:54
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Middelpunt het volgende:
Kunnen ze die autos niet beter wegen zonder de banden? Het is toch onzin dat je er in je strategie rekening mee moet houden dat je misschien een extra stop moet doen, omdat anders je banden misschien te licht zijn? Of nog erger, dat de coureur moet inhouden omdat er anders de banden te licht worden. De races draaien nu al veel teveel om het managen van vanalles, in plaats van maximaal racen. Met brandstof heb je natuurlijk vergelijkbare regels, maar dat hebben de teams ook veel meer zelf in de hand. En blijkbaar kunnen ze middels sensoren niet eens zien of ze onder het maximum gewicht komen door bandenslijtage, dus het is nu maar een beetje gokken.

We kunnen nu weer lachen om Ferrari maar het is andere teams ook wel eens overkomen, als het onverwacht een 1-stopper werd.
F1 is geen sprintrace en heeft een endurance en dus een management element. 300km voluit racen heeft nog nooit gekund en dat hoeft ook helemaal niet. Ook pikken ze al decennia marbles op na de finish voor het minimumgewicht.

Voldoende brandstof overhouden is goed te doen, dat gaat weleens een keertje mis, prima. Dat iedereen atlijd finisht en gekwalificeerd wordt is evenmin iets dat de F1 nodig heeft. Maar blijkbaar slijten die banden onbekend veel gram rubber af en dat is wel iets wat onder controle van de teams moet komen.
ChevyCapricezondag 23 maart 2025 @ 13:54
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Middelpunt het volgende:
Kunnen ze die autos niet beter wegen zonder de banden? Het is toch onzin dat je er in je strategie rekening mee moet houden dat je misschien een extra stop moet doen, omdat anders je banden misschien te licht zijn? Of nog erger, dat de coureur moet inhouden omdat er anders de banden te licht worden. De races draaien nu al veel teveel om het managen van vanalles, in plaats van maximaal racen. Met brandstof heb je natuurlijk vergelijkbare regels, maar dat hebben de teams ook veel meer zelf in de hand. En blijkbaar kunnen ze middels sensoren niet eens zien of ze onder het maximum gewicht komen door bandenslijtage, dus het is nu maar een beetje gokken.

We kunnen nu weer lachen om Ferrari maar het is andere teams ook wel eens overkomen, als het onverwacht een 1-stopper werd.
Eens. Russell bijvoorbeeld. Toen maakte ik hetzelfde punt, onzin dat het additionele rubber op de band meetelt als ballast.
-XOR-zondag 23 maart 2025 @ 13:54
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 12:40 schreef Tjacka het volgende: [..] Bearman is het grootste talent van de huidige rookies. Eens of oneens?
Oneens uiteraard.
DKUpzondag 23 maart 2025 @ 14:03
twitter
Wienerschnitzelszondag 23 maart 2025 @ 14:16
lol Ferrari
Starflyerzondag 23 maart 2025 @ 14:19
Dus ik denk dat ze zijn weggegaan op een tweestopper en geswitcht naar een eenstopper zodat ze meer degradatie hadden en teveel gewicht verloren. Idem aan Russell in Spa.

Als ze hun opties open hadden willen houden hadden ze dus met meer gewicht moeten starten.
QuidProJoezondag 23 maart 2025 @ 14:21
Die arme Lewis Hamilton toch. Wordt hij eerst bij Mercedes gesaboteerd en nu bij Ferrari. Nog een extra last die Angela mag dragen.
WismutVeilchen83zondag 23 maart 2025 @ 14:25
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 13:54 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Eens. Russell bijvoorbeeld. Toen maakte ik hetzelfde punt, onzin dat het additionele rubber op de band meetelt als ballast.
Het is een keuze om exact rond de 800 kilo te gaan zitten. Je weet dat in zo’n geval een paar gram aan het verschil maken. De regels zijn nu eenmaal zo, alle teams weten het.
Wienerschnitzelszondag 23 maart 2025 @ 14:27
quote:
10s.gif Op zondag 23 maart 2025 14:21 schreef QuidProJoe het volgende:
Die arme Lewis Hamilton toch. Wordt hij eerst bij Mercedes gesaboteerd en nu bij Ferrari. Nog een extra last die Angela mag dragen.
Niet verrassend met de altijd racistische Italianen.
ChevyCapricezondag 23 maart 2025 @ 14:29
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 14:25 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Het is een keuze om exact rond de 800 kilo te gaan zitten. Je weet dat in zo’n geval een paar gram aan het verschil maken. De regels zijn nu eenmaal zo, alle teams weten het.
Klopt, regels zijn regels. Al kan je je afvragen of die regel terecht is. Staat los van of ze gehandhaafd worden.
WismutVeilchen83zondag 23 maart 2025 @ 15:20
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 14:29 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Klopt, regels zijn regels. Al kan je je afvragen of die regel terecht is. Staat los van of ze gehandhaafd worden.
Nogmaals, je hebt zelf de keuze om helemaal de grens op te zoeken. Je mag ook maar 4 motoren per seizoen gebruiken. Als je qua prestatie vermogen de maximale grens op zoekt dan haal je de maximale prestaties eruit maar loop je het risico van een DNF of een motorwissel met bijbehorende straf. Hierbij geldt dat ook. Waarbij ik het nu extra dom vindt omdat ze vorig jaar bij Russell hebben gezien dat het kan gebeuren. En dan hadden ze nu nog een uitlopende ook. Een regel wijziging kan, wegen zonder banden, maar wat is dan het volgende? Wegen zonder vloer omdat er stukjes (binnen de marges) afgesleten zijn? Ik vind veel tegels in de F1 discutabel, maar deze eigenlijk niet hoor.
Rniezondag 23 maart 2025 @ 15:47
https://www.nu.nl/formule(...)-gaan-evalueren.html

_O-
Taradozondag 23 maart 2025 @ 15:50
quote:
10s.gif Op zondag 23 maart 2025 14:21 schreef QuidProJoe het volgende:
Die arme Lewis Hamilton toch. Wordt hij eerst bij Mercedes gesaboteerd en nu bij Ferrari. Nog een extra last die Angela mag dragen.
Grappig dat die Angela lijkt op de oma van Angela, die is in die 5? jaar 20 jaar ouder geworden
Breekfastzondag 23 maart 2025 @ 15:53
quote:
Als Lawson wordt vervangen dan mogen ze ook direct afscheid nemen van Marko. Wat een wanbeleid.
Kleffe_Dopzondag 23 maart 2025 @ 15:54
Lewis krijgt meteen de full Ferrari experience.
En van een Pitlane start naar P12, prima recovery race van Lawson. :7

edit: oh en...

JW9bYxW.jpeg

is weer eens relevant. ;(
RealistAtheistzondag 23 maart 2025 @ 15:59
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 15:20 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Nogmaals, je hebt zelf de keuze om helemaal de grens op te zoeken. Je mag ook maar 4 motoren per seizoen gebruiken. Als je qua prestatie vermogen de maximale grens op zoekt dan haal je de maximale prestaties eruit maar loop je het risico van een DNF of een motorwissel met bijbehorende straf. Hierbij geldt dat ook. Waarbij ik het nu extra dom vindt omdat ze vorig jaar bij Russell hebben gezien dat het kan gebeuren. En dan hadden ze nu nog een uitlopende ook. Een regel wijziging kan, wegen zonder banden, maar wat is dan het volgende? Wegen zonder vloer omdat er stukjes (binnen de marges) afgesleten zijn? Ik vind veel tegels in de F1 discutabel, maar deze eigenlijk niet hoor.
We hebben gezien dat Mercedes er zelfs misbruik van maakte door er elke keer een nieuwe raketmotor in te lepelen in 2021. Ik heb destijds al gezegd dat teruglopende straffen voor het gebruiken van een extra motor idioot waren. 1 motor teveel 15 plekken 2 teveel 10 plekken en 3 en meer teveel 5 plekken. Dat sloeg echt helemaal nergens op. Gelukkig hebben ze nu met de budgetcap die mogelijkheid vrijwel niet meer.

En ik ben het helemaal met je eens gewicht is nou juist iets wat voor iedereen exact hetzelfde is en daarom juist 1 van de meest terechte regels. Allerlei vleugeltjes vloeren en al dat soort dingen is heel veel variatie in te bedenken binnen de regels. Maar 800kilo blijft 800kilo. Juist 1 van de meest eerlijke regels, je kan hem niet buigen namelijk.
Niznozondag 23 maart 2025 @ 16:06
quote:
goede clickbate titel van Nu.nl

quote:
Horner wil niet reageren op potentiële rijderswissel
franske19zondag 23 maart 2025 @ 16:11
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 15:53 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Als Lawson wordt vervangen dan mogen ze ook direct afscheid nemen van Marko. Wat een wanbeleid.
Net alsof Lawson de keuze van Marko was. Overigens gaat ook Yuki in die RBR het niet veel beter doen. Yuki was nauwelijks sneller dan Lawson in de RB.
ChevyCapricezondag 23 maart 2025 @ 16:17
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 15:20 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Nogmaals, je hebt zelf de keuze om helemaal de grens op te zoeken. Je mag ook maar 4 motoren per seizoen gebruiken. Als je qua prestatie vermogen de maximale grens op zoekt dan haal je de maximale prestaties eruit maar loop je het risico van een DNF of een motorwissel met bijbehorende straf. Hierbij geldt dat ook. Waarbij ik het nu extra dom vindt omdat ze vorig jaar bij Russell hebben gezien dat het kan gebeuren. En dan hadden ze nu nog een uitlopende ook. Een regel wijziging kan, wegen zonder banden, maar wat is dan het volgende? Wegen zonder vloer omdat er stukjes (binnen de marges) afgesleten zijn? Ik vind veel tegels in de F1 discutabel, maar deze eigenlijk niet hoor.
Ik deze wel. Maar goed, persoonlijke mening.
WismutVeilchen83zondag 23 maart 2025 @ 16:37
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:11 schreef franske19 het volgende:

[..]
Net alsof Lawson de keuze van Marko was. Overigens gaat ook Yuki in die RBR het niet veel beter doen. Yuki was nauwelijks sneller dan Lawson in de RB.
Ik ook niet. Ik blijf erbij dat Bottas de allerbeste keuze was.
raptorixzondag 23 maart 2025 @ 16:40
Mijn boute voorspellng: Max Verstappen rijdt volgend jaar voor Caddillac.
TheStigsDutchCousinzondag 23 maart 2025 @ 16:44
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:40 schreef raptorix het volgende:
Mijn boute voorspellng: Max Verstappen rijdt volgend jaar voor Caddillac.
Voor Cadillac of voor een Cadillac? :+
raptorixzondag 23 maart 2025 @ 16:45
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Voor Cadillac of voor een Cadillac? :+
Nee ik denk dat dat prima in het merk Verstappen past, en ook in het merk Cadillac.
WheeledWarriorzondag 23 maart 2025 @ 16:45
Het wordt een lang jaar voor Lewis.
Kleffe_Dopzondag 23 maart 2025 @ 16:46
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Voor Cadillac of voor een Cadillac? :+
Ja, dat eerste gaat nooit gebeuren in 2026.
TheStigsDutchCousinzondag 23 maart 2025 @ 16:46
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het wordt een lang jaar voor Lewis.
Niet alleen voor Lewis.
Breekfastzondag 23 maart 2025 @ 16:46
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:11 schreef franske19 het volgende:

[..]
Net alsof Lawson de keuze van Marko was. Overigens gaat ook Yuki in die RBR het niet veel beter doen. Yuki was nauwelijks sneller dan Lawson in de RB.
Als dat al niet eens de keuze van Marko was, wat doet hij dan überhaupt nog wel bij Red Bull?
Peterseliemanzondag 23 maart 2025 @ 16:47
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het wordt een lang jaar voor Lewis.
Dat is voor iedereen hetzelfde
opgebaardezondag 23 maart 2025 @ 16:50
Bij mclaren, wie gaat er meer punten pakken: Piastri of Norris?

Ik denk dat het Piastri wel eens kan worden. Ze lijken ongeveer even snel (dit is mijn mening, geen feit) en Piastri zou volgens de kenners meer potentieel hebben. Dus ik zet een eurootje in op Piastri als WDC en dat levert ¤ 2,50 winst op. Norris zou maar 10 cent winst opleveren :')
Taradozondag 23 maart 2025 @ 16:51
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:46 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Als dat al niet eens de keuze van Marko was, wat doet hij dan überhaupt nog wel bij Red Bull?
Hij zit er omdat Verstappen dat wil, het is niet zo dat hij nu dezelfde autoriteit heeft als hij onder Mateschitz had.
ChevyCapricezondag 23 maart 2025 @ 16:52
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:50 schreef opgebaarde het volgende:
Bij mclaren, wie gaat er meer punten pakken: Piastri of Norris?

Ik denk dat het Piastri wel eens kan worden. Ze lijken ongeveer even snel (dit is mijn mening, geen feit) en Piastri zou volgens de kenners meer potentieel hebben. Dus zet een eurootje in op Piastri en ik kan er 2,5 winst mee maken. Norris zou maar 10 cent zijn :')
Piastri is nu wel vrij briljant bezig dus zou zeggen hij. Maar ze zijn mega aan elkaar gewaagd, wat mooi is voor de kijker.
Breekfastzondag 23 maart 2025 @ 16:55
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:51 schreef Tarado het volgende:

[..]
Hij zit er omdat Verstappen dat wil, het is niet zo dat hij nu dezelfde autoriteit heeft als hij onder Mateschitz had.
Ja, of hij heeft praktisch geen functie meer en men laat hem nog een beetje rondhangen omdat Max dat wil, of hij is verantwoordelijk voor het wanbeleid van de afgelopen jaren.

Bij beide opties moet hij gewoon lekker vertrekken.
Peterseliemanzondag 23 maart 2025 @ 16:55
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:50 schreef opgebaarde het volgende:
Bij mclaren, wie gaat er meer punten pakken: Piastri of Norris?

Ik denk dat het Piastri wel eens kan worden. Ze lijken ongeveer even snel (dit is mijn mening, geen feit) en Piastri zou volgens de kenners meer potentieel hebben. Dus ik zet een eurootje in op Piastri als WDC en dat levert ¤ 2,50 winst op. Norris zou maar 10 cent winst opleveren :')
Imo is Piastri meer een killer dan Norris. Eind eerste stint/begin tweede stint deed hij bijvoorbeeld geweldig door Norris kwetsbaar voor Russell te maken
Luctor.et.Emergozondag 23 maart 2025 @ 16:56
Ach Ferrari.
Marcosszondag 23 maart 2025 @ 17:02
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Imo is Piastri meer een killer dan Norris. Eind eerste stint/begin tweede stint deed hij bijvoorbeeld geweldig door Norris kwetsbaar voor Russell te maken
Maar Norris is (op dit moment) nog veel constanter, Piastri had vorig jaar flink wat weekenden waar hij er helemaal niet bij zat. Als hij dat er dit seizoen wel in kan krijgen, wordt het spannend ja, zeker als bij Norris het mentale ook mee gaat spelen
bedachtzaamzondag 23 maart 2025 @ 17:05
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 09:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
Allard :')

Zegt dat Max lift and coast vanwege het minimumgewicht. Gast die meting doen ze exclusief brandstof lading.
De diskwalificatie van Russel vergeten vorig jaar in Spa?

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 11:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
Bekijk deze YouTube-video

Nope, er moet een 2e rijder bij die ook die unieke rijstijl heeft.
Of gewoon eerlijk zijn en zeggen wr hebben de auto voor Max gebouwd en blijkbaar kan niemand anders er mee overweg. Het is een keuze geweest en daar staan we achter.
Dat ging op voor de oude regelementen en het ontwerp van Newey met die hoge rake.

Nu onder het nieuwe regelement sinds 2022 hebben ze juist een auto die erg onderstuurt en de voorbanden opvreet, zeker als er meer brandstof in zit.
LTVDKzondag 23 maart 2025 @ 17:12
Sainz deze race wel meer puntjes gescoord dan Ferrari :7
Evenstarzondag 23 maart 2025 @ 17:26
Nou ....

• Saaie race.

• McLaren veruit snelste auto.

• Red Bull veruit langzaamste van de vier top teams.

• Pluspunten voor Ferrari dat ze niet het schoothondje van Lewis zijn en tegen hem in durven en willen gaan.

• Minpunten voor Ferrari dat ze weer een dik falen.

• Lawson, tsja, eigenlijk geen woorden voor. Ik heb/had Lawson hoog zitten, maar volgens mij is de RB echt belachelijk slecht en haalt Max er gewoon iets uit wat er eigenlijk niet in zit. Als hij wordt vervangen zal het alleen maar duidelijker worden dat het aan de auto ligt en niet aan de tweede coureur, dus wat dat betreft zou het eigenlijk goed voor Lawson zijn als hij straks een keer wordt vervangen.
KingRolandzondag 23 maart 2025 @ 17:28
In het echte leven bij de big 4 halen figuren als Liam de 1e maand niet eens.
Marcosszondag 23 maart 2025 @ 17:32
quote:
10s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:12 schreef LTVDK het volgende:
Sainz deze race wel meer puntjes gescoord dan Ferrari :7
:D

Toch zat Sainz ook wel ver af van z’n teamgenoot..
Tjackazondag 23 maart 2025 @ 17:33
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:32 schreef Marcoss het volgende:

[..]
:D

Toch zat Sainz ook wel ver af van z’n teamgenoot..
Albon rijdt wel al een tijdje in die Williams
Peterseliemanzondag 23 maart 2025 @ 17:39
quote:
6s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:28 schreef KingRoland het volgende:
In het echte leven bij de big 4 halen figuren als Liam de 1e maand niet eens.
Dan krijgen de psychologen en psychiaters het nog druk met al die weggestuurde coureurs
Nattekatzondag 23 maart 2025 @ 17:43
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:26 schreef Evenstar het volgende:
• Lawson, tsja, eigenlijk geen woorden voor. Ik heb/had Lawson hoog zitten, maar volgens mij is de RB echt belachelijk slecht en haalt Max er gewoon iets uit wat er eigenlijk niet in zit. Als hij wordt vervangen zal het alleen maar duidelijker worden dat het aan de auto ligt en niet aan de tweede coureur, dus wat dat betreft zou het eigenlijk goed voor Lawson zijn als hij straks een keer wordt vervangen.
Als Lawson eruit wordt gegooid, is dat het ultieme signaal dat Red Bull qua organisatie echt een teringbende is geworden. Er wordt door velen, tot Max Verstappen aan toe, geroepen dat het de auto is en niet Lawson, of vorig jaar nog Perez, en er wordt maar niet naar geluisterd.
Kickinalfazondag 23 maart 2025 @ 17:43
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:52 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Piastri is nu wel vrij briljant bezig dus zou zeggen hij. Maar ze zijn mega aan elkaar gewaagd, wat mooi is voor de kijker.
Mijn onderbuik zegt dat Norris iets sneller is in de basis, maar minder stabiel is qua emotie/performance en het daarom niet altijd lukt om dat eruit te halen.
RotatoRzondag 23 maart 2025 @ 17:48
quote:
Tja, hoe handig is het dat alleen Max die auto kan besturen? Ik zie Yuki het niet ineens veel beter doen.

Of zoals Albon zei: 'de Red Bull is alsof je Call of Duty op een gevoeligheid van 100% speelt'.
WismutVeilchen83zondag 23 maart 2025 @ 17:49
Het lijkt nu even of Piastri een stap heeft gemaakt. Een beetje Bottas 2.0. Maar ik moet het echt nog maar zien over 24 races voor. Vorig jaar werd hij toch vaak ongenadig hard door Norris verlagen.
Marcosszondag 23 maart 2025 @ 17:55
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Het lijkt nu even of Piastri een stap heeft gemaakt. Een beetje Bottas 2.0. Maar ik moet het echt nog maar zien over 24 races voor. Vorig jaar werd hij toch vaak ongenadig hard door Norris verlagen.
Maar een coureur kan zich toch ontwikkelen? Piastri is begonnen aan z’n 3e seizoen in de F1, normaal gesproken word je dan enkel beter.. Bottas was al veel ouder
TheFreshPrincezondag 23 maart 2025 @ 17:56
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Het lijkt nu even of Piastri een stap heeft gemaakt. Een beetje Bottas 2.0. Maar ik moet het echt nog maar zien over 24 races voor. Vorig jaar werd hij toch vaak ongenadig hard door Norris verlagen.
Piastri kwam pas in 2023 in de F1, Norris rijdt er al sinds 2019.
Er zit wel een verschil in de ervaring.

Piastri is een stuk berekender / koeler in z'n handelen, Norris heeft wat meer emotie en temperament.

Wel een mooie rijderscombi voor McLaren zo. En of Piastri WK-materiaal is, zien we vanzelf. Hij laat iig mooie dingen zien en hoort in de F1.
TheFreshPrincezondag 23 maart 2025 @ 17:58
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:48 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Tja, hoe handig is het dat alleen Max die auto kan besturen? Ik zie Yuki het niet ineens veel beter doen.

Of zoals Albon zei: 'de Red Bull is alsof je Call of Duty op een gevoeligheid van 100% speelt'.
Ze zouden een paar races kunnen wisselen en kijken of Yuki wel wat met dat barrel kan.
Zorrozondag 23 maart 2025 @ 18:03
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ze zouden een paar races kunnen wisselen en kijken of Yuki wel wat met dat barrel kan.
Tijdens het vaderschapsweekend van Max gewoon allebei tegen elkaar laten racen

:+
Weltschmerzzondag 23 maart 2025 @ 18:04
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 16:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het wordt een lang jaar voor Lewis.
Als hij gewoon wat harder rijdt is hij ook sneller klaar.
Marcosszondag 23 maart 2025 @ 18:04
quote:
6s.gif Op zondag 23 maart 2025 18:03 schreef Zorro het volgende:

[..]
Tijdens het vaderschapsweekend van Max gewoon allebei tegen elkaar laten racen

:+
Dat wordt een mooie strijd voor plek 14 ;(
PzKpfwzondag 23 maart 2025 @ 18:41
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 17:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Mijn onderbuik zegt dat Norris iets sneller is in de basis, maar minder stabiel is qua emotie/performance en het daarom niet altijd lukt om dat eruit te halen.
Piastri is de betere coureur, mist alleen nog wat ervaring t.o.v. Norris.
Marcosszondag 23 maart 2025 @ 18:47
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 18:41 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Piastri is de betere coureur, mist alleen nog wat ervaring t.o.v. Norris.
Dan moet die constantheid wel komen met de ervaring, dat is ook geen zekerheidje..
QuidProJoezondag 23 maart 2025 @ 18:47
Norris is uitstekend in het rap rijden van rondjes, maar is een vrij matige racer.
WismutVeilchen83zondag 23 maart 2025 @ 18:49
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 18:41 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Piastri is de betere coureur, mist alleen nog wat ervaring t.o.v. Norris.
Help me even, maar wat heeft ervaring ermee te maken dat je vorig jaar de kwalificatie met 20-4 verliest? En vaak echt met groot verschil? Ik snap best dat ervaring helpt, maar het verschil is me gewoon te groot. Max werd in het begin ook nog wel eens verslagen door Ricciardo, maar zat er wel veel vaker voor dan Piastri vorig jaar. Oké, dit jaar zijn de kaarten weer opnieuw geschud, dus we gaan het zien. Maar mensen die zeggen dat Piastri sowieso beter is dan Norris. Daarvan vraag ik me echt af of het niet gewoon haat is, want dat is echt nergens op gebaseerd.
TheStigsDutchCousinzondag 23 maart 2025 @ 18:54
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 18:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Help me even, maar wat heeft ervaring ermee te maken dat je vorig jaar de kwalificatie met 20-4 verliest? En vaak echt met groot verschil? Ik snap best dat ervaring helpt, maar het verschil is me gewoon te groot. Max werd in het begin ook nog wel eens verslagen door Ricciardo, maar zat er wel veel vaker voor dan Piastri vorig jaar. Oké, dit jaar zijn de kaarten weer opnieuw geschud, dus we gaan het zien. Maar mensen die zeggen dat Piastri sowieso beter is dan Norris. Daarvan vraag ik me echt af of het niet gewoon haat is, want dat is echt nergens op gebaseerd.
Piastri is nog volop aan het groeien. Ik denk na een seizoen ofzo twee dat hij echt wel op niveau zit.
Donderkonijnzondag 23 maart 2025 @ 19:27
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 18:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Help me even, maar wat heeft ervaring ermee te maken dat je vorig jaar de kwalificatie met 20-4 verliest? En vaak echt met groot verschil? Ik snap best dat ervaring helpt, maar het verschil is me gewoon te groot. Max werd in het begin ook nog wel eens verslagen door Ricciardo, maar zat er wel veel vaker voor dan Piastri vorig jaar. Oké, dit jaar zijn de kaarten weer opnieuw geschud, dus we gaan het zien. Maar mensen die zeggen dat Piastri sowieso beter is dan Norris. Daarvan vraag ik me echt af of het niet gewoon haat is, want dat is echt nergens op gebaseerd.
Norris staat al een tijdje stil qua ontwikkeling terwijl Piastri nog groeiende is, en Piastri is mentaal meer opgewassen tegen druk of tegenveallers.
Peterseliemanzondag 23 maart 2025 @ 19:50
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 19:27 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]
Norris staat al een tijdje stil qua ontwikkeling terwijl Piastri nog groeiende is, en Piastri is mentaal meer opgewassen tegen druk of tegenveallers.
Echt stilstaan qua ontwikkeling vind ik Norris niet, maar de ontwikkeling gaat niet snel meer
Starflyerzondag 23 maart 2025 @ 20:03
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2025 18:47 schreef QuidProJoe het volgende:
Norris is uitstekend in het rap rijden van rondjes, maar is een vrij matige racer.
Dat was in de Formule 3 al zo :)
LTVDKzondag 23 maart 2025 @ 20:09
Norris is een beetje emotioneel instabiel, Piastri totaal het tegenovergestelde. Wat dat betreft wel een interessante combinatie, maar ben ook benieuwd hoe de teamorders straks gaan meespelen als een van de twee voor het kampioenschap gaat. Kan Zak Brown leuk zeggen dat ze geen teamorders doen, maar dat is natuurlijk bullshit, kon je vorig jaar ook al zien toen Norris een gooi naar het kampioenschap deed
Marcosszondag 23 maart 2025 @ 20:18
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Norris is een beetje emotioneel instabiel, Piastri totaal het tegenovergestelde. Wat dat betreft wel een interessante combinatie, maar ben ook benieuwd hoe de teamorders straks gaan meespelen als een van de twee voor het kampioenschap gaat. Kan Zak Brown leuk zeggen dat ze geen teamorders doen, maar dat is natuurlijk bullshit, kon je vorig jaar ook al zien toen Norris een gooi naar het kampioenschap deed
Maar ja, als dit verschil zich doorzet, is er helemaal geen concurrentie van een ander team..
Droopiezondag 23 maart 2025 @ 20:19
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Norris is een beetje emotioneel instabiel, Piastri totaal het tegenovergestelde. Wat dat betreft wel een interessante combinatie, maar ben ook benieuwd hoe de teamorders straks gaan meespelen als een van de twee voor het kampioenschap gaat. Kan Zak Brown leuk zeggen dat ze geen teamorders doen, maar dat is natuurlijk bullshit, kon je vorig jaar ook al zien toen Norris een gooi naar het kampioenschap deed
diep in zijn hart zou Brown vandaag ook al gaan switchen met zijn coureurs, maar dat kan echt nog niet.
LTVDKzondag 23 maart 2025 @ 20:21
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 20:18 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Maar ja, als dit verschil zich doorzet, is er helemaal geen concurrentie van een ander team..
Nee daarom, vorig jaar konden ze het nog spelen op 'maar Norris maakt nog kans'. Maar nu maken ze allebei kans, ben benieuwd wat voor onderlinge spanningen dat gaat opleveren in het team als ze halverwege het seizoen allebei bovenaan staan met een gelijk aantal punten
TweedeKlumzondag 23 maart 2025 @ 20:23
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 20:09 schreef LTVDK het volgende:
Norris is een beetje emotioneel instabiel, Piastri totaal het tegenovergestelde. Wat dat betreft wel een interessante combinatie, maar ben ook benieuwd hoe de teamorders straks gaan meespelen als een van de twee voor het kampioenschap gaat. Kan Zak Brown leuk zeggen dat ze geen teamorders doen, maar dat is natuurlijk bullshit, kon je vorig jaar ook al zien toen Norris een gooi naar het kampioenschap deed
Vorige week al.
THEFXRzondag 23 maart 2025 @ 21:13
Post race


Bekijk deze YouTube-video
Middelpuntzondag 23 maart 2025 @ 21:25
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 14:25 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Het is een keuze om exact rond de 800 kilo te gaan zitten. Je weet dat in zo’n geval een paar gram aan het verschil maken. De regels zijn nu eenmaal zo, alle teams weten het.
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen.
Natuurlijk is het nu een terechte straf, zo zijn de regels nu eenmaal. Ik vraag me alleen af of of het niet veel logischer is om alleen de auto te wegen, in plaats van ook de banden, die niet eens van de teams zelf zijn. Wat zou daar op tegen zijn?
TornadoDKzondag 23 maart 2025 @ 21:28
Is lawson al ontslagen
Starflyerzondag 23 maart 2025 @ 21:36
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 21:25 schreef Middelpunt het volgende:

[..]
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen.
Natuurlijk is het nu een terechte straf, zo zijn de regels nu eenmaal. Ik vraag me alleen af of of het niet veel logischer is om alleen de auto te wegen, in plaats van ook de banden, die niet eens van de teams zelf zijn. Wat zou daar op tegen zijn?
Omdat dat veel te veel werk is?

Auto's worden nu op een weegbrug gezet. Is lastig zonder banden.
ChevyCapricezondag 23 maart 2025 @ 21:50
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 21:36 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Omdat dat veel te veel werk is?

Auto's worden nu op een weegbrug gezet. Is lastig zonder banden.
Zal echt wel een manier zijn om dat te regelen. Als dat de enige reden is dan vind ik het niet een sterke.
Droopiezondag 23 maart 2025 @ 21:56
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 21:25 schreef Middelpunt het volgende:

[..]
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen.
Natuurlijk is het nu een terechte straf, zo zijn de regels nu eenmaal. Ik vraag me alleen af of of het niet veel logischer is om alleen de auto te wegen, in plaats van ook de banden, die niet eens van de teams zelf zijn. Wat zou daar op tegen zijn?
Het wordt wel een gedoe dan he, regels zijn regels, en als team kan je ook best 2 kg extra aanhouden en een litertje benzine meer.

Wil je op het randje zitten, kan je er ook wel eens naast zitten.

Zuur is het wel.

Hoeveel gram rubber zal er per wiel per race gebruikt worden?
WismutVeilchen83zondag 23 maart 2025 @ 22:05
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 19:27 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]
Norris staat al een tijdje stil qua ontwikkeling terwijl Piastri nog groeiende is, en Piastri is mentaal meer opgewassen tegen druk of tegenveallers.
Piastri moet eerst maar eens 10 races laten zien dat hij qua pure snelheid structureel in de buurt kan komen van Norris. Als dat lukt dan kunnen inderdaad de mindgames en de mentale stabiliteit de doorslag gaan geven en dan geef ik Piastri meer kans. Maar ik geloof er nog niet in. Ik vond Piastri dé teleurstelling van vorig seizoen. Heeft me qua snelheid totaal niet overtuigd.
Quyxz_zondag 23 maart 2025 @ 22:25
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 21:50 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Zal echt wel een manier zijn om dat te regelen. Als dat de enige reden is dan vind ik het niet een sterke.
De auto's worden geregeld gewogen. Ook tijdens kwalificatiesessies. Ga dan telkens de banden er maar afschroeven en de losse wagen op een weegschaal zetten.
Starflyerzondag 23 maart 2025 @ 22:28
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 22:25 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
De auto's worden geregeld gewogen. Ook tijdens kwalificatiesessies. Ga dan telkens de banden er maar afschroeven en de losse wagen op een weegschaal zetten.
Inclusief het van de velg halen en er weer opzetten :)
Peterseliemanzondag 23 maart 2025 @ 22:30
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 21:56 schreef Droopie het volgende:

[..]
Het wordt wel een gedoe dan he, regels zijn regels, en als team kan je ook best 2 kg extra aanhouden en een litertje benzine meer.

Wil je op het randje zitten, kan je er ook wel eens naast zitten.

Zuur is het wel.

Hoeveel gram rubber zal er per wiel per race gebruikt worden?
Per band kan het langer doorrijden zomaar 250 gram schelen, althans dat was het getal dat ik bij Russell in België hoorde
Droopiezondag 23 maart 2025 @ 22:32
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 22:25 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
De auto's worden geregeld gewogen. Ook tijdens kwalificatiesessies. Ga dan telkens de banden er maar afschroeven en de losse wagen op een weegschaal zetten.
in theorie hoeft dat maar 2,5 seconden te duren en dan de brug een weegsysteem te laten implementeren.

Als team kan je natuurlijk ook gewoon zorgen dat je auto met banden 800 kg of meer weegt :P
ChevyCapricezondag 23 maart 2025 @ 22:33
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 22:28 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Inclusief het van de velg halen en er weer opzetten :)
Waarom zou dat nodig zijn? Gewoon hele wiel eraf 4 bokken eronder en wegen.
Starflyerzondag 23 maart 2025 @ 22:34
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 22:33 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Waarom zou dat nodig zijn? Gewoon hele wiel eraf 4 bokken eronder en wegen.
Velgen zijn wel van het team. Daar kun je dus mee sjoemelen als je dat zou willen als je het op deze manier doet.
ChevyCapricezondag 23 maart 2025 @ 22:36
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 22:34 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Velgen zijn wel van het team. Daar kun je dus mee sjoemelen als je dat zou willen als je het op deze manier doet.
In dat geval is het vrij ingewikkeld inderdaad.
WismutVeilchen83zondag 23 maart 2025 @ 22:58
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 21:25 schreef Middelpunt het volgende:

[..]
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen.
Natuurlijk is het nu een terechte straf, zo zijn de regels nu eenmaal. Ik vraag me alleen af of of het niet veel logischer is om alleen de auto te wegen, in plaats van ook de banden, die niet eens van de teams zelf zijn. Wat zou daar op tegen zijn?
Ik snap het allemaal, maar het is een keuze. Je kunt ook op 801,5 kilo gaan zitten. Exact gaan flirten met het minimum is gewoon een risico. Hetzelfde geldt voor laag rijden, je kunt het doen, het levert voordeel op, maar het is een risico.

En de banden, tja, dat is toeval ook voor iedereen hetzelfde. Het zal wel een reden hebben waarom die meegewogen worden. Maar ook dat weet je van tevoren en je hebt nota bene vorig jaar gezien wat een risico dat is.
Dagoduckzondag 23 maart 2025 @ 23:08
Werd om iets van half 8 wakker nadat we na de race vanochtend gingen Mexen in de kroeg. 15 potjes ofzo :')
Middelpuntzondag 23 maart 2025 @ 23:39
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 21:36 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Omdat dat veel te veel werk is?

Auto's worden nu op een weegbrug gezet. Is lastig zonder banden.
Banden wisselen kost zo'n 2,5 seconden. Dan moet dit toch ook wel kunnen. En ze hebben blijkbaar wel tijd om de brandstof er uit te halen.
Middelpuntzondag 23 maart 2025 @ 23:43
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 22:34 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Velgen zijn wel van het team. Daar kun je dus mee sjoemelen als je dat zou willen als je het op deze manier doet.
Zou wel heel creatief zijn als ze daarmee sjoemelen. Je bedoeld dat ze iets verzinnen waardoor de velgen tijdens de race steeds lichter worden?
bedachtzaammaandag 24 maart 2025 @ 03:53
Ik snap het hele punt hier niet, ze moeten gewoon rekening houden met slijtage en gewicht, dat is nimmer een probleem geweest.
Waarom zou nou ineens iets moeten veranderen en een auto gewogen moeten worden zonder banden?
_UserName_maandag 24 maart 2025 @ 05:57
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 23:39 schreef Middelpunt het volgende:

[..]
Banden wisselen kost zo'n 2,5 seconden. Dan moet dit toch ook wel kunnen. En ze hebben blijkbaar wel tijd om de brandstof er uit te halen.
Die brandstof wordt er ook niet tijdens een sessie uit gehaald. Dus dat mag dan langer duren.
TheStigsDutchCousinmaandag 24 maart 2025 @ 07:55
Ze hebben een fout gemaakt. Daar leren ze wel van.
WheeledWarriormaandag 24 maart 2025 @ 08:34
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 07:55 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ze hebben een fout gemaakt. Daar leren ze wel van.
Het blijft Ferrari.
TheStigsDutchCousinmaandag 24 maart 2025 @ 08:50
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 08:34 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Het blijft Ferrari.
Oh ja.
PzKpfwmaandag 24 maart 2025 @ 09:06
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 23:43 schreef Middelpunt het volgende:

[..]
Zou wel heel creatief zijn als ze daarmee sjoemelen. Je bedoeld dat ze iets verzinnen waardoor de velgen tijdens de race steeds lichter worden?
Laatste stint zwaardere velgen erop gooien.
vosssmaandag 24 maart 2025 @ 09:30
https://fansurvey2025-formula1.motorsportnetwork.com/

Officiele F1 fansurvey allemaal invullen en oproepen om terug naar de V8 of beter nog de V10's te gaan.

En delen met iedereen die je kent en F1 kijkt.
TheFreshPrincemaandag 24 maart 2025 @ 09:35
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:30 schreef vosss het volgende:
https://fansurvey2025-formula1.motorsportnetwork.com/

Officiele F1 fansurvey allemaal invullen en oproepen om terug naar de V8 of beter nog de V10's te gaan.

En delen met iedereen die je kent en F1 kijkt.
Het hoeft van mij niet terug naar de jaren '80.
vosssmaandag 24 maart 2025 @ 09:43
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het hoeft van mij niet terug naar de jaren '80.
Jij zie een 0,9 liter 3 cilinder met turbo wel zitten begrijp ik?
ChevyCapricemaandag 24 maart 2025 @ 09:44
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 03:53 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik snap het hele punt hier niet, ze moeten gewoon rekening houden met slijtage en gewicht, dat is nimmer een probleem geweest.
Waarom zou nou ineens iets moeten veranderen en een auto gewogen moeten worden zonder banden?
Omdat gewicht van banden variabel is. En zodanig dat het niks meer te maken heeft met de regel minimumgewicht.

Na de race kunnen ze van alles meenemen (zand of rubberdeeltjes) om wel aan het gewicht te voldoen. Legaal sjoemelen dus eigenlijk.
TheFreshPrincemaandag 24 maart 2025 @ 09:53
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:43 schreef vosss het volgende:

[..]
Jij zie een 0,9 liter 3 cilinder met turbo wel zitten begrijp ik?
Dat is het andere uiterste. Maar het verleden is het verleden.

We gaan ook niet meer terug naar die rijdende badkuipen uit de 50's.
greysbonesmaandag 24 maart 2025 @ 10:44
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:30 schreef vosss het volgende:
https://fansurvey2025-formula1.motorsportnetwork.com/

Officiele F1 fansurvey allemaal invullen en oproepen om terug naar de V8 of beter nog de V10's te gaan.

En delen met iedereen die je kent en F1 kijkt.
wat is je verzamelinkomen
ehhh gaat helemaal nergens over dit
ChevyCapricemaandag 24 maart 2025 @ 13:27
Rsc6EB8.gif
Weltschmerzmaandag 24 maart 2025 @ 15:38
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het hoeft van mij niet terug naar de jaren '80.
Toen nog niemand klaagde over de turbo V6-jes en zelfs viercylindertjes uit een BMW-instapmodel?
TheStigsDutchCousinmaandag 24 maart 2025 @ 16:30
V10, ik moet het nog zien.
George_of_the_Junglemaandag 24 maart 2025 @ 17:12
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 22:32 schreef Droopie het volgende:

[..]
in theorie hoeft dat maar 2,5 seconden te duren en dan de brug een weegsysteem te laten implementeren.

Als team kan je natuurlijk ook gewoon zorgen dat je auto met banden 800 kg of meer weegt :P
Je kunt ze natuurlijk de brug oprijden, wegen, de brug afrijden naar een andere plek, en daar dan de banden eraf halen, en die apart wegen. Ze zullen maar 1 weegbrug hebben, maar genoeg plek om vervolgens de banden apart te wegen, daar heb je geen brug voor nodig.
Nobermaandag 24 maart 2025 @ 17:21
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:30 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
V10, ik moet het nog zien.
Breng het tanken ook weer terug.
Taradomaandag 24 maart 2025 @ 17:25
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 16:30 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
V10, ik moet het nog zien.
belangrijker is om die auto's weer kleiner en lichter te maken, in de powerunit snijden heeft wel het meeste effect.
Zorromaandag 24 maart 2025 @ 19:15
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:21 schreef Nober het volgende:

[..]
Breng het tanken ook weer terug.
no-god-please-no-no.gif
Nattekatmaandag 24 maart 2025 @ 19:27
quote:
6s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:15 schreef Zorro het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
:{
Radegastmaandag 24 maart 2025 @ 19:30
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:25 schreef Tarado het volgende:

[..]
belangrijker is om die auto's weer kleiner en lichter te maken, in de powerunit snijden heeft wel het meeste effect.
Eens, de huidige bolides zijn zo ongelooflijk lomp groot.
Questularmaandag 24 maart 2025 @ 19:40
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:25 schreef Tarado het volgende:

[..]
belangrijker is om die auto's weer kleiner en lichter te maken, in de powerunit snijden heeft wel het meeste effect.
Stel je voor dat de auto dermate groot zou zijn dat ze op de meeste circuits kunnen inhalen.
spectrumanalysermaandag 24 maart 2025 @ 19:54
Het bijtanken hoeft van mij niet. wel lijkt het mij prettig als er meerdere bandenfabrikanten worden toegelaten. Helaas blijft F1 vasthouden aan 1 bandenleverancier.
Taradomaandag 24 maart 2025 @ 21:01
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het bijtanken hoeft van mij niet. wel lijkt het mij prettig als er meerdere bandenfabrikanten worden toegelaten. Helaas blijft F1 vasthouden aan 1 bandenleverancier.
Denk dat je dat wat romantiseert, Bridgetone dat zich 200% op Schumacher richt en hun andere teams laat zwemmen, schiet je ook weinig mee op.

Niet dat ik de huidige situatie geweldig vind, maar is wel voor iedereen gelijk.
Starflyermaandag 24 maart 2025 @ 21:12
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het hoeft van mij niet terug naar de jaren '80.
Ik heb geen probleem met 1000+ pk turbomotoren :)
Tijnmaandag 24 maart 2025 @ 21:34
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:12 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Ik heb geen probleem met 1000+ pk turbomotoren :)
Dat is letterlijk wat we nu hebben B-)
spectrumanalysermaandag 24 maart 2025 @ 21:56
Met alle hedendaagse technieken zou een 3 liter V10 richting de 1500 pk gaan.
Starflyermaandag 24 maart 2025 @ 22:18
quote:
6s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:34 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat is letterlijk wat we nu hebben B-)
Nu hebben we daar hybride componenten voor nodig. Toen deden we het nog zonder. Scheelt een hoop ruimte en gewicht.
RotatoRmaandag 24 maart 2025 @ 22:46
twitter
Nobermaandag 24 maart 2025 @ 22:54
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het bijtanken hoeft van mij niet. wel lijkt het mij prettig als er meerdere bandenfabrikanten worden toegelaten. Helaas blijft F1 vasthouden aan 1 bandenleverancier.
Met tanken krijg je iig meer spanning bij de pitstops en snellere races want geen volle tanks bij de start wat gaat meerdere bandenleveranciers brengen?
Niznodinsdag 25 maart 2025 @ 11:40
https://www.threads.net/@trappedingravel/post/DHjZoFDo9N7
ceaa9d4c8e398ad6d37d9b19f6f0bb7b.png
Nieuwschierigdinsdag 25 maart 2025 @ 12:26
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:46 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Bij Mercedes hebben ze tenminste nog wel humor :)
Zorrodinsdag 25 maart 2025 @ 12:31
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:54 schreef Nober het volgende:

[..]
Met tanken krijg je iig meer spanning bij de pitstops en snellere races want geen volle tanks bij de start wat gaat meerdere bandenleveranciers brengen?
Ik heb F1 gezien voor het tanken, toen kwam het tanken en later verdween dat weer.

De meest saaie races waren in de periode van het tanken. Toen gebeurde er echt helemaal niks op de baan en alles via de pitstops.
WismutVeilchen83dinsdag 25 maart 2025 @ 13:40
quote:
6s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 12:31 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik heb F1 gezien voor het tanken, toen kwam het tanken en later verdween dat weer.

De meest saaie races waren in de periode van het tanken. Toen gebeurde er echt helemaal niks op de baan en alles via de pitstops.
Ik vind het ook een misrekening dat een goede race af te meten is aan het aantal inhaalacties. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had je bijtanken en werd er inderdaad niet vaak ingehaald. Maar de inhaalacties die er waren waren wel vaak van grote klasse. Vandaag de dag heb je veel meer inhaalacties, maar iemand met DRS op het rechte stuk voorbij blazen of iemand inhalen terwijl je net nieuwe banden hebt maakt het voor mij niet direct een betere race.
Donderkonijndinsdag 25 maart 2025 @ 17:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:40 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ik vind het ook een misrekening dat een goede race af te meten is aan het aantal inhaalacties. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had je bijtanken en werd er inderdaad niet vaak ingehaald. Maar de inhaalacties die er waren waren wel vaak van grote klasse. Vandaag de dag heb je veel meer inhaalacties, maar iemand met DRS op het rechte stuk voorbij blazen of iemand inhalen terwijl je net nieuwe banden hebt maakt het voor mij niet direct een betere race.
De enige die inhaalt zonder DRS is zo'n beetje Max. Er is totaal geen skill nodig bij die DRS inhaalacties hoe hard die britse commentatoren ook schreeuwen hoe geweldig het is. Je gaat er gewoon voorbij in een rechte lijn omdat je topsnelheid hoger is. Inhalen in een rechte lijn kan iedereen.
Droopiedinsdag 25 maart 2025 @ 20:30
tiktok


*O*
ChevyCapricedinsdag 25 maart 2025 @ 20:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:30 schreef Droopie het volgende:
[ tiktok ]

*O*
Dat legale sjoemelen wat ik al aanhaalde dus. Of dat nou zo wenselijk is.
Droopiedinsdag 25 maart 2025 @ 20:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:32 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Dat legale sjoemelen wat ik al aanhaalde dus. Of dat nou zo wenselijk is.
Dat is geen sjoemelen, dat heet marge inbouwen. Gogme

Zelfde met de uitloopronde rustig rijden ipv vol gas je benzine verbruiken.

Is ook geen sjoemelen, is common sense.
ChevyCapricedinsdag 25 maart 2025 @ 20:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:34 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dat is geen sjoemelen, dat heet marge inbouwen. Gogme

Zelfde met de uitloopronde rustig rijden ipv vol gas je benzine verbruiken.

Is ook geen sjoemelen, is common sense.
Ik vind van niet. Heeft niks te maken met de regel minimumgewicht.
Noberwoensdag 26 maart 2025 @ 10:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:30 schreef Droopie het volgende:
[ tiktok ]

*O*
Da's F1, zoeken naar de mazen van de wet.
Sallydonderdag 27 maart 2025 @ 08:38
Was deze al geplaatst?

Bekijk deze YouTube-video
Red_85donderdag 27 maart 2025 @ 10:08
quote:
6s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:15 schreef Zorro het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Waarom niet? Het brengt veel meer spanning en dynamiek in een race.
Paar jaar terug op qatar met die maximale aantal rondjes op banden, het was een toprace.
Indycar is ook leuk, daardoor.

Nu is het vaak een optocht, verplichte pitstop die soms niet eens echt nodig is, en weer een optocht.
Starflyerdonderdag 27 maart 2025 @ 10:35
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 10:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waarom niet? Het brengt veel meer spanning en dynamiek in een race.
Paar jaar terug op qatar met die maximale aantal rondjes op banden, het was een toprace.
Indycar is ook leuk, daardoor.

Nu is het vaak een optocht, verplichte pitstop die soms niet eens echt nodig is, en weer een optocht.
Feit is dat sinds het invoeren van het bijtanken in 1994(?) het aantal inhaalacties op de baan alleen maar is gedaald tot een absoluut minimum in 2009. Er werd op den duur alleen maar ingehaald door een over- of undercut tijdens een pitstop.

Toen het bijtanken verboden werd in 2010 zag je meteen het aantal inhaalacties verdubbelen, en dat was nog voor DRS en Pirelli banden.
Red_85donderdag 27 maart 2025 @ 10:57
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 10:35 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Feit is dat sinds het invoeren van het bijtanken in 1994(?) het aantal inhaalacties op de baan alleen maar is gedaald tot een absoluut minimum in 2009. Er werd op den duur alleen maar ingehaald door een over- of undercut tijdens een pitstop.

Toen het bijtanken verboden werd in 2010 zag je meteen het aantal inhaalacties verdubbelen, en dat was nog voor DRS en Pirelli banden.
Dan ligt dat aan andere factoren. Want in Indycar wordt er genoeg ingehaald op de baan. Genoeg spanning en dynamiek daar.
Starflyerdonderdag 27 maart 2025 @ 12:15
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 10:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dan ligt dat aan andere factoren. Want in Indycar wordt er genoeg ingehaald op de baan. Genoeg spanning en dynamiek daar.
Dat ligt daar ook aan andere factoren, onder andere dat het een spec klasse is. In de Formule 2 en 3 wordt ook, zonder bijtanken, genoeg ingehaald doordat het een spec klasse is.
wdndonderdag 27 maart 2025 @ 12:24
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:40 schreef Questular het volgende:

[..]
Stel je voor dat de auto dermate groot zou zijn dat ze op de meeste circuits kunnen inhalen.
Zolang het dan op Monaco kan ben ik voor :+