TheStigsDutchCousin | zondag 23 maart 2025 @ 13:16 |
![]() ![]() Shanghai International Circuit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() # Hoe kan je een F1 superlicentie krijgen? # Countdown naar de sessies | |
LTVDK | zondag 23 maart 2025 @ 13:18 |
Haas had al een lekker weekend, maar door de DQ's is het wel flink scoren ![]() Albon, Ocon en Stroll boven de Ferrari's in de WK-stand nu ![]() ![]() | |
Starflyer | zondag 23 maart 2025 @ 13:22 |
Was waarschijnlijk ook de reden dat ze in Australië de wagen wat hoger hadden gezet, waardoor ze daar ook al niet goed presteerden. Nu dachten ze de auto wel lager te kunnen zetten, maar blijkbaar toch niet. | |
Nattekat | zondag 23 maart 2025 @ 13:24 |
Leuk feitje: Vettel heeft de titel van meeste punten voor Ferrari zojuist heroverd. | |
Tjacka | zondag 23 maart 2025 @ 13:36 |
VETTELGOD | |
Middelpunt | zondag 23 maart 2025 @ 13:43 |
Kunnen ze die autos niet beter wegen zonder de banden? Het is toch onzin dat je er in je strategie rekening mee moet houden dat je misschien een extra stop moet doen, omdat anders je banden misschien te licht zijn? Of nog erger, dat de coureur moet inhouden omdat er anders de banden te licht worden. De races draaien nu al veel teveel om het managen van vanalles, in plaats van maximaal racen. Met brandstof heb je natuurlijk vergelijkbare regels, maar dat hebben de teams ook veel meer zelf in de hand. En blijkbaar kunnen ze middels sensoren niet eens zien of ze onder het maximum gewicht komen door bandenslijtage, dus het is nu maar een beetje gokken. We kunnen nu weer lachen om Ferrari maar het is andere teams ook wel eens overkomen, als het onverwacht een 1-stopper werd. | |
Starflyer | zondag 23 maart 2025 @ 13:53 |
Wat dacht je van het idee dat de teams het gewichtsverlies incalculeren en meer gewicht meenemen? Andere teams met een 1-stopper hebben er blijkbaar geen last van. | |
Weltschmerz | zondag 23 maart 2025 @ 13:54 |
F1 is geen sprintrace en heeft een endurance en dus een management element. 300km voluit racen heeft nog nooit gekund en dat hoeft ook helemaal niet. Ook pikken ze al decennia marbles op na de finish voor het minimumgewicht. Voldoende brandstof overhouden is goed te doen, dat gaat weleens een keertje mis, prima. Dat iedereen atlijd finisht en gekwalificeerd wordt is evenmin iets dat de F1 nodig heeft. Maar blijkbaar slijten die banden onbekend veel gram rubber af en dat is wel iets wat onder controle van de teams moet komen. | |
ChevyCaprice | zondag 23 maart 2025 @ 13:54 |
Eens. Russell bijvoorbeeld. Toen maakte ik hetzelfde punt, onzin dat het additionele rubber op de band meetelt als ballast. | |
-XOR- | zondag 23 maart 2025 @ 13:54 |
Oneens uiteraard. | |
DKUp | zondag 23 maart 2025 @ 14:03 |
Wienerschnitzels | zondag 23 maart 2025 @ 14:16 |
lol Ferrari | |
Starflyer | zondag 23 maart 2025 @ 14:19 |
Dus ik denk dat ze zijn weggegaan op een tweestopper en geswitcht naar een eenstopper zodat ze meer degradatie hadden en teveel gewicht verloren. Idem aan Russell in Spa. Als ze hun opties open hadden willen houden hadden ze dus met meer gewicht moeten starten. | |
QuidProJoe | zondag 23 maart 2025 @ 14:21 |
Die arme Lewis Hamilton toch. Wordt hij eerst bij Mercedes gesaboteerd en nu bij Ferrari. Nog een extra last die Angela mag dragen. | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 maart 2025 @ 14:25 |
Het is een keuze om exact rond de 800 kilo te gaan zitten. Je weet dat in zo’n geval een paar gram aan het verschil maken. De regels zijn nu eenmaal zo, alle teams weten het. | |
Wienerschnitzels | zondag 23 maart 2025 @ 14:27 |
Niet verrassend met de altijd racistische Italianen. | |
ChevyCaprice | zondag 23 maart 2025 @ 14:29 |
Klopt, regels zijn regels. Al kan je je afvragen of die regel terecht is. Staat los van of ze gehandhaafd worden. | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 maart 2025 @ 15:20 |
Nogmaals, je hebt zelf de keuze om helemaal de grens op te zoeken. Je mag ook maar 4 motoren per seizoen gebruiken. Als je qua prestatie vermogen de maximale grens op zoekt dan haal je de maximale prestaties eruit maar loop je het risico van een DNF of een motorwissel met bijbehorende straf. Hierbij geldt dat ook. Waarbij ik het nu extra dom vindt omdat ze vorig jaar bij Russell hebben gezien dat het kan gebeuren. En dan hadden ze nu nog een uitlopende ook. Een regel wijziging kan, wegen zonder banden, maar wat is dan het volgende? Wegen zonder vloer omdat er stukjes (binnen de marges) afgesleten zijn? Ik vind veel tegels in de F1 discutabel, maar deze eigenlijk niet hoor. | |
Rnie | zondag 23 maart 2025 @ 15:47 |
https://www.nu.nl/formule(...)-gaan-evalueren.html![]() | |
Tarado | zondag 23 maart 2025 @ 15:50 |
Grappig dat die Angela lijkt op de oma van Angela, die is in die 5? jaar 20 jaar ouder geworden | |
Breekfast | zondag 23 maart 2025 @ 15:53 |
Als Lawson wordt vervangen dan mogen ze ook direct afscheid nemen van Marko. Wat een wanbeleid. | |
Kleffe_Dop | zondag 23 maart 2025 @ 15:54 |
Lewis krijgt meteen de full Ferrari experience. En van een Pitlane start naar P12, prima recovery race van Lawson. ![]() edit: oh en... ![]() is weer eens relevant. ![]() | |
RealistAtheist | zondag 23 maart 2025 @ 15:59 |
We hebben gezien dat Mercedes er zelfs misbruik van maakte door er elke keer een nieuwe raketmotor in te lepelen in 2021. Ik heb destijds al gezegd dat teruglopende straffen voor het gebruiken van een extra motor idioot waren. 1 motor teveel 15 plekken 2 teveel 10 plekken en 3 en meer teveel 5 plekken. Dat sloeg echt helemaal nergens op. Gelukkig hebben ze nu met de budgetcap die mogelijkheid vrijwel niet meer. En ik ben het helemaal met je eens gewicht is nou juist iets wat voor iedereen exact hetzelfde is en daarom juist 1 van de meest terechte regels. Allerlei vleugeltjes vloeren en al dat soort dingen is heel veel variatie in te bedenken binnen de regels. Maar 800kilo blijft 800kilo. Juist 1 van de meest eerlijke regels, je kan hem niet buigen namelijk. | |
Nizno | zondag 23 maart 2025 @ 16:06 |
goede clickbate titel van Nu.nl
| |
franske19 | zondag 23 maart 2025 @ 16:11 |
Net alsof Lawson de keuze van Marko was. Overigens gaat ook Yuki in die RBR het niet veel beter doen. Yuki was nauwelijks sneller dan Lawson in de RB. | |
ChevyCaprice | zondag 23 maart 2025 @ 16:17 |
Ik deze wel. Maar goed, persoonlijke mening. | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 maart 2025 @ 16:37 |
Ik ook niet. Ik blijf erbij dat Bottas de allerbeste keuze was. | |
raptorix | zondag 23 maart 2025 @ 16:40 |
Mijn boute voorspellng: Max Verstappen rijdt volgend jaar voor Caddillac. | |
TheStigsDutchCousin | zondag 23 maart 2025 @ 16:44 |
Voor Cadillac of voor een Cadillac? ![]() | |
raptorix | zondag 23 maart 2025 @ 16:45 |
Nee ik denk dat dat prima in het merk Verstappen past, en ook in het merk Cadillac. | |
WheeledWarrior | zondag 23 maart 2025 @ 16:45 |
Het wordt een lang jaar voor Lewis. | |
Kleffe_Dop | zondag 23 maart 2025 @ 16:46 |
Ja, dat eerste gaat nooit gebeuren in 2026. | |
TheStigsDutchCousin | zondag 23 maart 2025 @ 16:46 |
Niet alleen voor Lewis. | |
Breekfast | zondag 23 maart 2025 @ 16:46 |
Als dat al niet eens de keuze van Marko was, wat doet hij dan überhaupt nog wel bij Red Bull? | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2025 @ 16:47 |
Dat is voor iedereen hetzelfde | |
opgebaarde | zondag 23 maart 2025 @ 16:50 |
Bij mclaren, wie gaat er meer punten pakken: Piastri of Norris? Ik denk dat het Piastri wel eens kan worden. Ze lijken ongeveer even snel (dit is mijn mening, geen feit) en Piastri zou volgens de kenners meer potentieel hebben. Dus ik zet een eurootje in op Piastri als WDC en dat levert ¤ 2,50 winst op. Norris zou maar 10 cent winst opleveren ![]() | |
Tarado | zondag 23 maart 2025 @ 16:51 |
Hij zit er omdat Verstappen dat wil, het is niet zo dat hij nu dezelfde autoriteit heeft als hij onder Mateschitz had. | |
ChevyCaprice | zondag 23 maart 2025 @ 16:52 |
Piastri is nu wel vrij briljant bezig dus zou zeggen hij. Maar ze zijn mega aan elkaar gewaagd, wat mooi is voor de kijker. | |
Breekfast | zondag 23 maart 2025 @ 16:55 |
Ja, of hij heeft praktisch geen functie meer en men laat hem nog een beetje rondhangen omdat Max dat wil, of hij is verantwoordelijk voor het wanbeleid van de afgelopen jaren. Bij beide opties moet hij gewoon lekker vertrekken. | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2025 @ 16:55 |
Imo is Piastri meer een killer dan Norris. Eind eerste stint/begin tweede stint deed hij bijvoorbeeld geweldig door Norris kwetsbaar voor Russell te maken | |
Luctor.et.Emergo | zondag 23 maart 2025 @ 16:56 |
Ach Ferrari. | |
Marcoss | zondag 23 maart 2025 @ 17:02 |
Maar Norris is (op dit moment) nog veel constanter, Piastri had vorig jaar flink wat weekenden waar hij er helemaal niet bij zat. Als hij dat er dit seizoen wel in kan krijgen, wordt het spannend ja, zeker als bij Norris het mentale ook mee gaat spelen | |
bedachtzaam | zondag 23 maart 2025 @ 17:05 |
De diskwalificatie van Russel vergeten vorig jaar in Spa? Dat ging op voor de oude regelementen en het ontwerp van Newey met die hoge rake. Nu onder het nieuwe regelement sinds 2022 hebben ze juist een auto die erg onderstuurt en de voorbanden opvreet, zeker als er meer brandstof in zit. | |
LTVDK | zondag 23 maart 2025 @ 17:12 |
Sainz deze race wel meer puntjes gescoord dan Ferrari ![]() | |
Evenstar | zondag 23 maart 2025 @ 17:26 |
Nou .... • Saaie race. • McLaren veruit snelste auto. • Red Bull veruit langzaamste van de vier top teams. • Pluspunten voor Ferrari dat ze niet het schoothondje van Lewis zijn en tegen hem in durven en willen gaan. • Minpunten voor Ferrari dat ze weer een dik falen. • Lawson, tsja, eigenlijk geen woorden voor. Ik heb/had Lawson hoog zitten, maar volgens mij is de RB echt belachelijk slecht en haalt Max er gewoon iets uit wat er eigenlijk niet in zit. Als hij wordt vervangen zal het alleen maar duidelijker worden dat het aan de auto ligt en niet aan de tweede coureur, dus wat dat betreft zou het eigenlijk goed voor Lawson zijn als hij straks een keer wordt vervangen. | |
KingRoland | zondag 23 maart 2025 @ 17:28 |
In het echte leven bij de big 4 halen figuren als Liam de 1e maand niet eens. | |
Marcoss | zondag 23 maart 2025 @ 17:32 |
![]() Toch zat Sainz ook wel ver af van z’n teamgenoot.. | |
Tjacka | zondag 23 maart 2025 @ 17:33 |
Albon rijdt wel al een tijdje in die Williams | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2025 @ 17:39 |
Dan krijgen de psychologen en psychiaters het nog druk met al die weggestuurde coureurs | |
Nattekat | zondag 23 maart 2025 @ 17:43 |
Als Lawson eruit wordt gegooid, is dat het ultieme signaal dat Red Bull qua organisatie echt een teringbende is geworden. Er wordt door velen, tot Max Verstappen aan toe, geroepen dat het de auto is en niet Lawson, of vorig jaar nog Perez, en er wordt maar niet naar geluisterd. | |
Kickinalfa | zondag 23 maart 2025 @ 17:43 |
Mijn onderbuik zegt dat Norris iets sneller is in de basis, maar minder stabiel is qua emotie/performance en het daarom niet altijd lukt om dat eruit te halen. | |
RotatoR | zondag 23 maart 2025 @ 17:48 |
Tja, hoe handig is het dat alleen Max die auto kan besturen? Ik zie Yuki het niet ineens veel beter doen. Of zoals Albon zei: 'de Red Bull is alsof je Call of Duty op een gevoeligheid van 100% speelt'. | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 maart 2025 @ 17:49 |
Het lijkt nu even of Piastri een stap heeft gemaakt. Een beetje Bottas 2.0. Maar ik moet het echt nog maar zien over 24 races voor. Vorig jaar werd hij toch vaak ongenadig hard door Norris verlagen. | |
Marcoss | zondag 23 maart 2025 @ 17:55 |
Maar een coureur kan zich toch ontwikkelen? Piastri is begonnen aan z’n 3e seizoen in de F1, normaal gesproken word je dan enkel beter.. Bottas was al veel ouder | |
TheFreshPrince | zondag 23 maart 2025 @ 17:56 |
Piastri kwam pas in 2023 in de F1, Norris rijdt er al sinds 2019. Er zit wel een verschil in de ervaring. Piastri is een stuk berekender / koeler in z'n handelen, Norris heeft wat meer emotie en temperament. Wel een mooie rijderscombi voor McLaren zo. En of Piastri WK-materiaal is, zien we vanzelf. Hij laat iig mooie dingen zien en hoort in de F1. | |
TheFreshPrince | zondag 23 maart 2025 @ 17:58 |
Ze zouden een paar races kunnen wisselen en kijken of Yuki wel wat met dat barrel kan. | |
Zorro | zondag 23 maart 2025 @ 18:03 |
Tijdens het vaderschapsweekend van Max gewoon allebei tegen elkaar laten racen ![]() | |
Weltschmerz | zondag 23 maart 2025 @ 18:04 |
Als hij gewoon wat harder rijdt is hij ook sneller klaar. | |
Marcoss | zondag 23 maart 2025 @ 18:04 |
Dat wordt een mooie strijd voor plek 14 ![]() | |
PzKpfw | zondag 23 maart 2025 @ 18:41 |
Piastri is de betere coureur, mist alleen nog wat ervaring t.o.v. Norris. | |
Marcoss | zondag 23 maart 2025 @ 18:47 |
Dan moet die constantheid wel komen met de ervaring, dat is ook geen zekerheidje.. | |
QuidProJoe | zondag 23 maart 2025 @ 18:47 |
Norris is uitstekend in het rap rijden van rondjes, maar is een vrij matige racer. | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 maart 2025 @ 18:49 |
Help me even, maar wat heeft ervaring ermee te maken dat je vorig jaar de kwalificatie met 20-4 verliest? En vaak echt met groot verschil? Ik snap best dat ervaring helpt, maar het verschil is me gewoon te groot. Max werd in het begin ook nog wel eens verslagen door Ricciardo, maar zat er wel veel vaker voor dan Piastri vorig jaar. Oké, dit jaar zijn de kaarten weer opnieuw geschud, dus we gaan het zien. Maar mensen die zeggen dat Piastri sowieso beter is dan Norris. Daarvan vraag ik me echt af of het niet gewoon haat is, want dat is echt nergens op gebaseerd. | |
TheStigsDutchCousin | zondag 23 maart 2025 @ 18:54 |
Piastri is nog volop aan het groeien. Ik denk na een seizoen ofzo twee dat hij echt wel op niveau zit. | |
Donderkonijn | zondag 23 maart 2025 @ 19:27 |
Norris staat al een tijdje stil qua ontwikkeling terwijl Piastri nog groeiende is, en Piastri is mentaal meer opgewassen tegen druk of tegenveallers. | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2025 @ 19:50 |
Echt stilstaan qua ontwikkeling vind ik Norris niet, maar de ontwikkeling gaat niet snel meer | |
Starflyer | zondag 23 maart 2025 @ 20:03 |
Dat was in de Formule 3 al zo ![]() | |
LTVDK | zondag 23 maart 2025 @ 20:09 |
Norris is een beetje emotioneel instabiel, Piastri totaal het tegenovergestelde. Wat dat betreft wel een interessante combinatie, maar ben ook benieuwd hoe de teamorders straks gaan meespelen als een van de twee voor het kampioenschap gaat. Kan Zak Brown leuk zeggen dat ze geen teamorders doen, maar dat is natuurlijk bullshit, kon je vorig jaar ook al zien toen Norris een gooi naar het kampioenschap deed | |
Marcoss | zondag 23 maart 2025 @ 20:18 |
Maar ja, als dit verschil zich doorzet, is er helemaal geen concurrentie van een ander team.. | |
Droopie | zondag 23 maart 2025 @ 20:19 |
diep in zijn hart zou Brown vandaag ook al gaan switchen met zijn coureurs, maar dat kan echt nog niet. | |
LTVDK | zondag 23 maart 2025 @ 20:21 |
Nee daarom, vorig jaar konden ze het nog spelen op 'maar Norris maakt nog kans'. Maar nu maken ze allebei kans, ben benieuwd wat voor onderlinge spanningen dat gaat opleveren in het team als ze halverwege het seizoen allebei bovenaan staan met een gelijk aantal punten | |
TweedeKlum | zondag 23 maart 2025 @ 20:23 |
Vorige week al. | |
THEFXR | zondag 23 maart 2025 @ 21:13 |
Post race Bekijk deze YouTube-video | |
Middelpunt | zondag 23 maart 2025 @ 21:25 |
Iedereen wil het maximale uit de auto halen, dus logisch dat je zo dicht mogelijk op de limiet gaat zitten. Maar wat is het nut om het gewicht van die banden mee te tellen? Die banden worden ook nog eens niet gemaakt door de teams zelf. En met nieuw asfalt, in een sprint weekend hebben ze ook nog eens weinig de kans om data te verzamelen. Natuurlijk is het nu een terechte straf, zo zijn de regels nu eenmaal. Ik vraag me alleen af of of het niet veel logischer is om alleen de auto te wegen, in plaats van ook de banden, die niet eens van de teams zelf zijn. Wat zou daar op tegen zijn? | |
TornadoDK | zondag 23 maart 2025 @ 21:28 |
Is lawson al ontslagen | |
Starflyer | zondag 23 maart 2025 @ 21:36 |
Omdat dat veel te veel werk is? Auto's worden nu op een weegbrug gezet. Is lastig zonder banden. | |
ChevyCaprice | zondag 23 maart 2025 @ 21:50 |
Zal echt wel een manier zijn om dat te regelen. Als dat de enige reden is dan vind ik het niet een sterke. | |
Droopie | zondag 23 maart 2025 @ 21:56 |
Het wordt wel een gedoe dan he, regels zijn regels, en als team kan je ook best 2 kg extra aanhouden en een litertje benzine meer. Wil je op het randje zitten, kan je er ook wel eens naast zitten. Zuur is het wel. Hoeveel gram rubber zal er per wiel per race gebruikt worden? | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 maart 2025 @ 22:05 |
Piastri moet eerst maar eens 10 races laten zien dat hij qua pure snelheid structureel in de buurt kan komen van Norris. Als dat lukt dan kunnen inderdaad de mindgames en de mentale stabiliteit de doorslag gaan geven en dan geef ik Piastri meer kans. Maar ik geloof er nog niet in. Ik vond Piastri dé teleurstelling van vorig seizoen. Heeft me qua snelheid totaal niet overtuigd. | |
Quyxz_ | zondag 23 maart 2025 @ 22:25 |
De auto's worden geregeld gewogen. Ook tijdens kwalificatiesessies. Ga dan telkens de banden er maar afschroeven en de losse wagen op een weegschaal zetten. | |
Starflyer | zondag 23 maart 2025 @ 22:28 |
Inclusief het van de velg halen en er weer opzetten ![]() | |
Peterselieman | zondag 23 maart 2025 @ 22:30 |
Per band kan het langer doorrijden zomaar 250 gram schelen, althans dat was het getal dat ik bij Russell in België hoorde | |
Droopie | zondag 23 maart 2025 @ 22:32 |
in theorie hoeft dat maar 2,5 seconden te duren en dan de brug een weegsysteem te laten implementeren. Als team kan je natuurlijk ook gewoon zorgen dat je auto met banden 800 kg of meer weegt ![]() | |
ChevyCaprice | zondag 23 maart 2025 @ 22:33 |
Waarom zou dat nodig zijn? Gewoon hele wiel eraf 4 bokken eronder en wegen. | |
Starflyer | zondag 23 maart 2025 @ 22:34 |
Velgen zijn wel van het team. Daar kun je dus mee sjoemelen als je dat zou willen als je het op deze manier doet. | |
ChevyCaprice | zondag 23 maart 2025 @ 22:36 |
In dat geval is het vrij ingewikkeld inderdaad. | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 maart 2025 @ 22:58 |
Ik snap het allemaal, maar het is een keuze. Je kunt ook op 801,5 kilo gaan zitten. Exact gaan flirten met het minimum is gewoon een risico. Hetzelfde geldt voor laag rijden, je kunt het doen, het levert voordeel op, maar het is een risico. En de banden, tja, dat is toeval ook voor iedereen hetzelfde. Het zal wel een reden hebben waarom die meegewogen worden. Maar ook dat weet je van tevoren en je hebt nota bene vorig jaar gezien wat een risico dat is. | |
Dagoduck | zondag 23 maart 2025 @ 23:08 |
Werd om iets van half 8 wakker nadat we na de race vanochtend gingen Mexen in de kroeg. 15 potjes ofzo ![]() | |
Middelpunt | zondag 23 maart 2025 @ 23:39 |
Banden wisselen kost zo'n 2,5 seconden. Dan moet dit toch ook wel kunnen. En ze hebben blijkbaar wel tijd om de brandstof er uit te halen. | |
Middelpunt | zondag 23 maart 2025 @ 23:43 |
Zou wel heel creatief zijn als ze daarmee sjoemelen. Je bedoeld dat ze iets verzinnen waardoor de velgen tijdens de race steeds lichter worden? | |
bedachtzaam | maandag 24 maart 2025 @ 03:53 |
Ik snap het hele punt hier niet, ze moeten gewoon rekening houden met slijtage en gewicht, dat is nimmer een probleem geweest. Waarom zou nou ineens iets moeten veranderen en een auto gewogen moeten worden zonder banden? | |
_UserName_ | maandag 24 maart 2025 @ 05:57 |
Die brandstof wordt er ook niet tijdens een sessie uit gehaald. Dus dat mag dan langer duren. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 24 maart 2025 @ 07:55 |
Ze hebben een fout gemaakt. Daar leren ze wel van. | |
WheeledWarrior | maandag 24 maart 2025 @ 08:34 |
Het blijft Ferrari. | |
TheStigsDutchCousin | maandag 24 maart 2025 @ 08:50 |
Oh ja. | |
PzKpfw | maandag 24 maart 2025 @ 09:06 |
Laatste stint zwaardere velgen erop gooien. | |
vosss | maandag 24 maart 2025 @ 09:30 |
https://fansurvey2025-formula1.motorsportnetwork.com/ Officiele F1 fansurvey allemaal invullen en oproepen om terug naar de V8 of beter nog de V10's te gaan. En delen met iedereen die je kent en F1 kijkt. | |
TheFreshPrince | maandag 24 maart 2025 @ 09:35 |
Het hoeft van mij niet terug naar de jaren '80. | |
vosss | maandag 24 maart 2025 @ 09:43 |
Jij zie een 0,9 liter 3 cilinder met turbo wel zitten begrijp ik? | |
ChevyCaprice | maandag 24 maart 2025 @ 09:44 |
Omdat gewicht van banden variabel is. En zodanig dat het niks meer te maken heeft met de regel minimumgewicht. Na de race kunnen ze van alles meenemen (zand of rubberdeeltjes) om wel aan het gewicht te voldoen. Legaal sjoemelen dus eigenlijk. | |
TheFreshPrince | maandag 24 maart 2025 @ 09:53 |
Dat is het andere uiterste. Maar het verleden is het verleden. We gaan ook niet meer terug naar die rijdende badkuipen uit de 50's. | |
greysbones | maandag 24 maart 2025 @ 10:44 |
wat is je verzamelinkomen ehhh gaat helemaal nergens over dit | |
ChevyCaprice | maandag 24 maart 2025 @ 13:27 |
![]() | |
Weltschmerz | maandag 24 maart 2025 @ 15:38 |
Toen nog niemand klaagde over de turbo V6-jes en zelfs viercylindertjes uit een BMW-instapmodel? | |
TheStigsDutchCousin | maandag 24 maart 2025 @ 16:30 |
V10, ik moet het nog zien. | |
George_of_the_Jungle | maandag 24 maart 2025 @ 17:12 |
Je kunt ze natuurlijk de brug oprijden, wegen, de brug afrijden naar een andere plek, en daar dan de banden eraf halen, en die apart wegen. Ze zullen maar 1 weegbrug hebben, maar genoeg plek om vervolgens de banden apart te wegen, daar heb je geen brug voor nodig. | |
Nober | maandag 24 maart 2025 @ 17:21 |
Breng het tanken ook weer terug. | |
Tarado | maandag 24 maart 2025 @ 17:25 |
belangrijker is om die auto's weer kleiner en lichter te maken, in de powerunit snijden heeft wel het meeste effect. | |
Zorro | maandag 24 maart 2025 @ 19:15 |
![]() | |
Nattekat | maandag 24 maart 2025 @ 19:27 |
![]() | |
Radegast | maandag 24 maart 2025 @ 19:30 |
Eens, de huidige bolides zijn zo ongelooflijk lomp groot. | |
Questular | maandag 24 maart 2025 @ 19:40 |
Stel je voor dat de auto dermate groot zou zijn dat ze op de meeste circuits kunnen inhalen. | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2025 @ 19:54 |
Het bijtanken hoeft van mij niet. wel lijkt het mij prettig als er meerdere bandenfabrikanten worden toegelaten. Helaas blijft F1 vasthouden aan 1 bandenleverancier. | |
Tarado | maandag 24 maart 2025 @ 21:01 |
Denk dat je dat wat romantiseert, Bridgetone dat zich 200% op Schumacher richt en hun andere teams laat zwemmen, schiet je ook weinig mee op. Niet dat ik de huidige situatie geweldig vind, maar is wel voor iedereen gelijk. | |
Starflyer | maandag 24 maart 2025 @ 21:12 |
Ik heb geen probleem met 1000+ pk turbomotoren ![]() | |
Tijn | maandag 24 maart 2025 @ 21:34 |
Dat is letterlijk wat we nu hebben ![]() | |
spectrumanalyser | maandag 24 maart 2025 @ 21:56 |
Met alle hedendaagse technieken zou een 3 liter V10 richting de 1500 pk gaan. | |
Starflyer | maandag 24 maart 2025 @ 22:18 |
Nu hebben we daar hybride componenten voor nodig. Toen deden we het nog zonder. Scheelt een hoop ruimte en gewicht. | |
RotatoR | maandag 24 maart 2025 @ 22:46 |
Nober | maandag 24 maart 2025 @ 22:54 |
Met tanken krijg je iig meer spanning bij de pitstops en snellere races want geen volle tanks bij de start wat gaat meerdere bandenleveranciers brengen? | |
Nizno | dinsdag 25 maart 2025 @ 11:40 |
https://www.threads.net/@trappedingravel/post/DHjZoFDo9N7![]() | |
Nieuwschierig | dinsdag 25 maart 2025 @ 12:26 |
Bij Mercedes hebben ze tenminste nog wel humor ![]() | |
Zorro | dinsdag 25 maart 2025 @ 12:31 |
Ik heb F1 gezien voor het tanken, toen kwam het tanken en later verdween dat weer. De meest saaie races waren in de periode van het tanken. Toen gebeurde er echt helemaal niks op de baan en alles via de pitstops. | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 25 maart 2025 @ 13:40 |
Ik vind het ook een misrekening dat een goede race af te meten is aan het aantal inhaalacties. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had je bijtanken en werd er inderdaad niet vaak ingehaald. Maar de inhaalacties die er waren waren wel vaak van grote klasse. Vandaag de dag heb je veel meer inhaalacties, maar iemand met DRS op het rechte stuk voorbij blazen of iemand inhalen terwijl je net nieuwe banden hebt maakt het voor mij niet direct een betere race. | |
Donderkonijn | dinsdag 25 maart 2025 @ 17:45 |
De enige die inhaalt zonder DRS is zo'n beetje Max. Er is totaal geen skill nodig bij die DRS inhaalacties hoe hard die britse commentatoren ook schreeuwen hoe geweldig het is. Je gaat er gewoon voorbij in een rechte lijn omdat je topsnelheid hoger is. Inhalen in een rechte lijn kan iedereen. | |
Droopie | dinsdag 25 maart 2025 @ 20:30 |
![]() | |
ChevyCaprice | dinsdag 25 maart 2025 @ 20:32 |
Dat legale sjoemelen wat ik al aanhaalde dus. Of dat nou zo wenselijk is. | |
Droopie | dinsdag 25 maart 2025 @ 20:34 |
Dat is geen sjoemelen, dat heet marge inbouwen. Gogme Zelfde met de uitloopronde rustig rijden ipv vol gas je benzine verbruiken. Is ook geen sjoemelen, is common sense. | |
ChevyCaprice | dinsdag 25 maart 2025 @ 20:45 |
Ik vind van niet. Heeft niks te maken met de regel minimumgewicht. | |
Nober | woensdag 26 maart 2025 @ 10:16 |
Da's F1, zoeken naar de mazen van de wet. | |
Sally | donderdag 27 maart 2025 @ 08:38 |
Was deze al geplaatst? Bekijk deze YouTube-video | |
Red_85 | donderdag 27 maart 2025 @ 10:08 |
Waarom niet? Het brengt veel meer spanning en dynamiek in een race. Paar jaar terug op qatar met die maximale aantal rondjes op banden, het was een toprace. Indycar is ook leuk, daardoor. Nu is het vaak een optocht, verplichte pitstop die soms niet eens echt nodig is, en weer een optocht. | |
Starflyer | donderdag 27 maart 2025 @ 10:35 |
Feit is dat sinds het invoeren van het bijtanken in 1994(?) het aantal inhaalacties op de baan alleen maar is gedaald tot een absoluut minimum in 2009. Er werd op den duur alleen maar ingehaald door een over- of undercut tijdens een pitstop. Toen het bijtanken verboden werd in 2010 zag je meteen het aantal inhaalacties verdubbelen, en dat was nog voor DRS en Pirelli banden. | |
Red_85 | donderdag 27 maart 2025 @ 10:57 |
Dan ligt dat aan andere factoren. Want in Indycar wordt er genoeg ingehaald op de baan. Genoeg spanning en dynamiek daar. | |
Starflyer | donderdag 27 maart 2025 @ 12:15 |
Dat ligt daar ook aan andere factoren, onder andere dat het een spec klasse is. In de Formule 2 en 3 wordt ook, zonder bijtanken, genoeg ingehaald doordat het een spec klasse is. | |
wdn | donderdag 27 maart 2025 @ 12:24 |
Zolang het dan op Monaco kan ben ik voor ![]() |