Even afgezien van de idioterie die de Gemeente Vlaardingen uitstraalt (naar aanleiding van een reeks steekincidenten, dus enigszins begrijpelijk, edoch achterlijk) : Wat gebeurt er als je de naam niet wijzigt? Café dreigt dan gesloten te worden oid, dit kun je aanvechten (neem ik aan), en dan zal een Rechter toch tot een uitspraak moeten komen die de Gemeente een halt toe roept?quote:De eigenaar van Café Mes in het Zuid-Hollandse Vlaardingen moet de naam van zijn zaak veranderen omdat het het woord 'mes' bevat. De gemeente Vlaardingen zegt namelijk dat jongeren door woorden van wapens in het straatbeeld eerder geneigd zijn een wapen te gaan dragen.
'Belachelijk', vindt de uitbater van Café Mes, dat de gemeente hem 'vriendelijk doch dringend' verzoekt de naam van zijn café, dat al zeker 25 jaar bestaat, te veranderen.
Gisteren deelde hij op sociale media de brief van de gemeente die bij hem op de mat viel. Daarbij schrijft hij: "Dit is nog niet te geloven! We moeten onze naam veranderen van de gemeente Vlaardingen!" Ook zette hij er woedende emoji's bij.
Onder de berichten op de sociale media schrijven veel mensen dat dit wel een hele slechte 1 aprilgrap moet zijn.
Maar dat is het niet, verzekert een gemeentewoordvoerder. Het gaat om een officiële brief waarin staat: 'Wanneer jongeren dagelijks worden geconfronteerd met uitingen waarin wapens als normatief worden geduid, zal het dragen van een wapen op enig moment ook als normaal worden gezien'.
Komende week wil de gemeente met de eigenaar in gesprek over de brief. Op Instagram schrijft de uitbater dat hij in gesprek zal gaan en zijn uiterste best gaat doen om de naam van Café Mes te behouden.
Nieuw beleid
"We hadden niet verwacht dat de brief viraal zou gaan", zegt een gemeentewoordvoerder tegen RTL Nieuws. "We zijn geschrokken door de ophef." De aanleiding voor de brief is beleid van de gemeente: alle verwijzingen naar wapens uit het Vlaardingse straatbeeld weren. De gemeente wil dat vanwege 'het toenemende aantal incidenten met wapens'.
"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
Steekincidenten
De burgemeester schreef begin 2025 in een brief dat er in 2024 (tot en met 18 november 2024) in totaal veertig wapens van straat werden gehaald, waarvan 32 steekwapens. Daarnaast vonden 191 wapengerelateerde incidenten plaats.
Eind februari werd een 13-jarige jongen door een leeftijdsgenoot doodgestoken in Schiedam. "Het gebeurt vaker, steekpartijen onder jongeren", zei Mariëlle Bruning, hoogleraar jeugdrecht aan de Universiteit Leiden, toen tegen RTL Nieuws.
Steekwapengeweld? Lastig, maar heel ambtelijk nadrukkelijke niet-daders daarvan een brief sturen vanwege het uitbaten van een naam die mogelijk naar een wapen verwijst is wel makkelijk en veilig. De raadsleden die voorstander zijn van dit soort volstrekt zinloze symboliek kunnen met een voldaan gevoel naar bed. Je kunt roepen dat je maatregelen hebt genomen tegen steekincidenten, zonder daar echt pijnlijk of moeilijk beleid voor te moeten ontwikkelen. Mooi toch?quote:"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
Dan ben je toch wereldvreemd naief? Je wilt dat ondernemers die overduidelijk in de verste verte helemaal niets te maken hebben met (aanzetten tot) steekwapengeweld hun jarenlang zorgvuldig opgebouwde bekendheid weggooien met een andere naam vanwege een of ander achterlijk hersenspinsel dat het woordje "Mes" in een bedrijfsnaam er wel eens toe zou kunnen leiden dat de anders zo brave Dylano en Whalid aan het steken gaan. Wat dacht je dan?quote:"We hadden niet verwacht dat de brief viraal zou gaan", zegt een gemeentewoordvoerder tegen RTL Nieuws. "We zijn geschrokken door de ophef."
Reden om er geen pils te drinkenquote:Op zaterdag 22 maart 2025 23:49 schreef Irritatie100 het volgende: de enige kroeg van de stad die Heineken in plaats van Hertog Jan schenkt
Precies. Al heb ik het behalve de belabberde bierkeuze altijd al een erg matig café gevonden.quote:Op zondag 23 maart 2025 00:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Reden om er geen pils te drinken
Lijkt me niet nodig, gewoon die achterlijke brief intrekken en publiekelijk excuses aanbieden lijkt me meer op zijn plaats.quote:Komende week wil de gemeente met de eigenaar in gesprek over de brief.
quote:Artikel 227 Ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg kan een reclamebelasting worden geheven.
Artikel 228 Ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, kan een precariobelasting worden geheven.
Was eerst een slagerij?quote:Op zondag 23 maart 2025 05:31 schreef thedeedster het volgende:
Nou, hier in Amsterdam heb je een Turkse supermarkt met de naam Het Lange Mes. We zullen wel zien.
"We begrijpen dat het lijkt of de irritatie uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf decennium bezig met een campagne 'Ga weer handhaven. Versloffen kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle volksvertegenwoordigers aan die symboolpolitiek achter hun naam hebben staan."quote:"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
En dat kunnen we ze totaal niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 23:49 schreef Irritatie100 het volgende:
om de enige kroeg van de stad die Heineken in plaats van Hertog Jan schenkt aan te sporen dat te veranderen.
We praten over dezelfde.quote:Op zondag 23 maart 2025 07:53 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Was eerst een slagerij?
[ afbeelding ]
quote:De zes wethouders van de nieuwe coalitie in Vlaardingen, met VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP en VV2000/LV, zijn gisteren geïnstalleerd.
https://www.ad.nl/waterwe(...)tieakkoord~a1c7450e/
quote:Op zondag 23 maart 2025 08:19 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Uiteraard mag je straks niet meer in dit T-shirt rondlopen.
Het lijkt me veel verstandiger om 'Met het mes op tafel' van de buis te halen.quote:Op zondag 23 maart 2025 08:48 schreef Toine51 het volgende:
Gelukkig hebben ze wel alle gewelddadige games uit de handel gehaald, en al die drillrap verboden...
Oh, wacht...
Ja, ook zoiets..quote:Op zondag 23 maart 2025 09:44 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Het lijkt me veel verstandiger om 'Met het mes op tafel' van de buis te halen.
Pac man kwam uit in de jaren 80.quote:Op zondag 23 maart 2025 07:15 schreef ToT het volgende:
'Wanneer jongeren dagelijks worden geconfronteerd met uitingen waarin wapens als normatief worden geduid, zal het dragen van een wapen op enig moment ook als normaal worden gezien'.
[ afbeelding ]
Dat is juist de grap!quote:Op zondag 23 maart 2025 09:54 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Pac man kwam uit in de jaren 80.
Enkele jaren later zie je de opkomst van de house waarbij jongeren in donkere discotheken op repetitieve elektronische muziek massaal aan de XTC zaten.
Het grotere probleem is natuurlijk dat ondanks 30 jaar Mario er nog steeds geen loodgieter te vinden isquote:
Hoezo "daarom" eigenlijk? Een naam van een cafe moeten veranderen is niet echt een logisch, te verwachten gevolg van een anti-wapencampagne. Verbazingwekkend dat de gemeente verbaasd is dat de ondernemers verbaasd zijn.quote:"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
En maar rondjes lopen, he..quote:Op zondag 23 maart 2025 09:54 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Enkele jaren later zie je de opkomst van de house waarbij jongeren in donkere discotheken op repetitieve elektronische muziek massaal aan de XTC zaten.
De gemeente is volledig losgezongen van de realiteitquote:Op zondag 23 maart 2025 10:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Hoezo "daarom" eigenlijk? Een naam van een cafe moeten veranderen is niet echt een logisch, te verwachten gevolg van een anti-wapencampagne. Verbazingwekkend dat de gemeente verbaasd is dat de ondernemers verbaasd zijn.
Dat komt omdat alle loodgieters druk bezig zijn met het redden van princessen. Logisch gevolg van de Mario games.quote:Op zondag 23 maart 2025 09:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Het grotere probleem is natuurlijk dat ondanks 30 jaar Mario er nog steeds geen loodgieter te vinden is
Het is echt heel raar en ook best zorgelijk hoe licht de gemeente hierover lijkt te denken. Ja joh, nieuwe naam verzinnen, nieuwe domeinnaam/site, naam op de gevel, inrichting en drukwerk aanpassen, stukje naamsbekendheid weggooien, hoop kosten maken. Doe maar snel even. Zonder vergoeding ook, kennelijk. En dat allemaal vanwege wat vage symboliek voor een probleem waar je de veroorzaker niet van bent.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De gemeente is volledig losgezongen van de realiteit
Op het moment dat ik het voor de volle 100% met jou eens ben schrik ik in eerste instantie, maar als ik van de eerste schrik bekomen ben kan ik niet anders dan concluderen dat we met een objectief gezien enorm falend bestuur te maken hebben.quote:Op zondag 23 maart 2025 09:52 schreef Basp1 het volgende:
Neemt de heer b visser teammanager openbare orde en veiligheid vrijwilig ontslag of gaat de gemeenteraad zo'n micromanager graag behouden?
Hoe staat dit in verhouding met dit gelul op zijn linkedin.
Net als in bij mijn vorige functies en opdrachten, ga ik me hier ook inzetten voor het versterken van samenwerkingen met partners waar dat behulpzaam is. In mijn eigen organisatie en daarbuiten. Alleen samen kunnen we Vlaardingen veiliger maken.
Een eenzijdige bizarre brief naar een café dat al 25 jaar zo heet sturen is weinig samenwerken met de burgers. En graag een wetenschappelijke onderbouwing hoe een naamswijziging van een café deze plaats veiliger gaat maken.
quote:Op zondag 23 maart 2025 09:54 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die moet ook zijn naam veranderen naar contrames.quote:Op zondag 23 maart 2025 01:10 schreef TLC het volgende:
Vandaar ook dat Quincy niet meer in het Nederlands elftal speelt
Zeker als je het ook nog met mes en vork eet.quote:Op zondag 23 maart 2025 12:26 schreef raptorix het volgende:
Ik eet nu een pistoletje, komt dichtbij zo.
En als toetje een granaatappel.quote:Op zondag 23 maart 2025 12:26 schreef raptorix het volgende:
Ik eet nu een pistoletje, komt dichtbij zo.
En wat me verbaast is dat er kennelijk niet 1 collega of politicus zegt: Gast ben je wel goed in je pan.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij kunnen er bij de gemeente vlaardingen wel wat FTE's weggesneden worden. Maar het mes moet vooral in de manier van denken, hoe vol van jezelf kun je zijn dat je denkt dat iedereen maar gewoon als een knipmes moet reageren op een gemeentelijke campagnetje in de categorie we kunnen niks aan het eigenlike probleem doen dus doen we maar iets wat niet werkt en dan ook nog denken dat dit een dramatisch groot effect gaat sorteren.
Daar hadden ze inderdaad beter een (of meerdere) extra wijkagent(en) voor in kunnen huren.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij kunnen er bij de gemeente vlaardingen wel wat FTE's weggesneden worden. Maar het mes moet vooral in de manier van denken, hoe vol van jezelf kun je zijn dat je denkt dat iedereen maar gewoon als een knipmes moet reageren op een gemeentelijke campagnetje in de categorie we kunnen niks aan het eigenlike probleem doen dus doen we maar iets wat niet werkt en dan ook nog denken dat dit een dramatisch groot effect gaat sorteren.
Dankjewel, hardop gelachen.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Twiitch het volgende:
Ik ben daar vorige maand geweest en daarna heb ik iemand neergestoken. Goed dat er iets aan gedaan wordt.
Het is het product van een zieke bestuurscultuur, waarbij ze denken dat ze altijd iets met een maatschappelijke probleem moeten doen, en dat wij doen dan ook effect zal hebben want het is immers het enige wat ze kunnen doen. Gooi er maar geld en regeltjes tegenaan dan moet het wel weg gaan.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat me verbaast is dat er kennelijk niet 1 collega of politicus zegt: Gast ben je wel goed in je pan.
Ja, dat is denk ik een puike verwoording van die arrogantie die ik eerder ervoer bij dit idee.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is het product van een zieke bestuurscultuur, waarbij ze denken dat ze altijd iets met een maatschappelijke probleem moeten doen, en dat wij doen dan ook effect zal hebben want het is immers het enige wat ze kunnen doen. Gooi er maar geld en regeltjes tegenaan dan moet het wel weg gaan.
Mess zou ik simpeler vindenquote:Op zondag 23 maart 2025 12:07 schreef Tengano het volgende:
Cafe Mash zou misschien nog kunnen als ze echt moeilijk gaan doen.
"Ik was op weg naar mijn cricket-club en toen liep ik langs dat café en ineens zat ik in een drillrapcrew."quote:Op zondag 23 maart 2025 14:28 schreef ToT het volgende:
"Wollah, dit café heet 'Mes'! Laten we een niffa meenemen als we er naar toe gaan!"
In Vlaardingen zat een loodgieter die zich ook met andere dingen bezig hield dan loodgieter zijn. Alleen niet met prinsessen.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat komt omdat alle loodgieters druk bezig zijn met het redden van princessen. Logisch gevolg van de Mario games.
Ze zijn geen loodgieter geworden om je keukenkraan te komen fixen.
"Verrek amice, onderweg naar de sociëteit zag ik de naam van dit etablissement en alvorens ik mij er bewust van was, was ik een pleb aan het djoeken!"quote:Op zondag 23 maart 2025 14:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Ik was op weg naar mijn cricket-club en toen liep ik langs dat café en ineens zat ik in een drillrapcrew."
(Van hier tot) Gunderquote:Op zondag 23 maart 2025 00:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Alternative namen
Het kanon
Het wapen van Vlaardingen
Het zwaard van Damocles
Broodjes en pistolets
Steekproeven
Mesjoche
Goedendag
Styletto
Een voormalige snackbarhouder in Barneveld had idd een Patatje Vrede op het menu staan.quote:Op zondag 23 maart 2025 08:16 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Moet zeker ook afgeschaft worden.
Patatje oorlog moet bij de lokale snackbar zeker weer frietje feest gaan heten, zoals tijdens de Golfoorlog.
Bloody hell...quote:Op zondag 23 maart 2025 15:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een voormalige snackbarhouder in Barneveld had idd een Patatje Vrede op het menu staan.
Of heldendaden te verrichten door de corporate wereld neer te knallen.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat komt omdat alle loodgieters druk bezig zijn met het redden van princessen. Logisch gevolg van de Mario games.
Ze zijn geen loodgieter geworden om je keukenkraan te komen fixen.
Ik kom zowat wekelijks in Naarden-vesting, waar de sporen van historische conflicten en zelfs (replica)-kanonnen te bewonderen zijn. De voorbereidingen van mijn speciale militaire operatie zijn dan ook inmiddels vergevorderd.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:43 schreef ToT het volgende:
[..]
"Verrek amice, onderweg naar de sociëteit zag ik de naam van dit etablissement en alvorens ik mij er bewust van was, was ik een pleb aan het djoeken!"
Op een honderdje of 2 meter afstand van mijn huis staan ook historische kanonnen.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik kom zowat wekelijks in Naarden-vesting, waar de sporen van historische conflicten en zelfs (replica)-kanonnen te bewonderen zijn. De voorbereidingen van mijn speciale militaire operatie zijn dan ook inmiddels vergevorderd.
Ik zou gaan voor het reeds genoemde "mesjogge".quote:Op zondag 23 maart 2025 15:08 schreef Leandra het volgende:
Maar Mesa of Mess lijkt me wel een prima alternatieve naam, ook qua betekenis.
Met gastoptredens van:quote:Op zondag 23 maart 2025 15:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou gaan voor het reeds genoemde "mesjogge".
Past perfect bij deze case en je hebt voor altijd een prachtig verhaal over hoe de naam van je zaak tot stand is gekomen.
The Djoek of Hazardquote:Op zondag 23 maart 2025 14:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
(Van hier tot) Gunder
Gunst
Daar bent ge weer
De Bajonet
Sabel
Harpoen
quote:Samenwerken, gebruik maken van een ieders kracht om gezamenlijk het beoogde doel te bereiken.
Welke is je favoriet?quote:Op zondag 23 maart 2025 00:51 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Precies. Al heb ik het behalve de belabberde bierkeuze altijd al een erg matig café gevonden.
Ligt eraan wat je leuk vindt tijdens het uitgaan. Als je tot zo laat mogelijk in de kroeg wil zitten met muziek en dansen enzo is de Irish Pub altijd goed. Als je rustig een speciaalbiertje wil drinken en kunnen ouwehoeren met je vrienden is Antonius een hele goede. Dat zijn de 2 waar ik het vaakst kwam in ieder geval (kwam ja, sinds een jaar woon ik niet meer in de buurt van Vlaardingen).quote:
Antonius ken ik vooral als aardig restaurant met helaas wat weinig buitenruimte.quote:Op zondag 23 maart 2025 23:06 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je leuk vindt tijdens het uitgaan. Als je tot zo laat mogelijk in de kroeg wil zitten met muziek en dansen enzo is de Irish Pub altijd goed. Als je rustig een speciaalbiertje wil drinken en kunnen ouwehoeren met je vrienden is Antonius een hele goede. Dat zijn de 2 waar ik het vaakst kwam in ieder geval (kwam ja, sinds een jaar woon ik niet meer in de buurt van Vlaardingen).
Panda kwam ik ook wel regelmatig, maar dat was eigenlijk puur en alleen omdat dat de enige kroeg was die na 4:00 nog open was. Is inmiddels ook gesloten.
Antonius is inderdaad erg jammer van de buitenruimte, maar de bierkaart is goed en de eigenaar/het personeel zijn erg toffe mensen.quote:Op zondag 23 maart 2025 23:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Antonius ken ik vooral als aardig restaurant met helaas wat weinig buitenruimte.
Concordia vind ik zelf wel een vermelding waard, lekker terras aan de haven en markante vaste klanten.
Niet liegen.quote:Op zondag 23 maart 2025 16:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Linkse gemeenteraad dan vraag je om dit soort onzin. Want stel je voor dat je het probleem benoemt en aanpakt.
De Stoep is een landmark en een begripquote:Op zondag 23 maart 2025 23:50 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Antonius is inderdaad erg jammer van de buitenruimte, maar de bierkaart is goed en de eigenaar/het personeel zijn erg toffe mensen.
Concordia is een van de weinigen waar ik maar weinig geweest bendenk maar 1 of 2 keer.
De Oude Stoep vind ik overigens ook nog wel het vermelden waard, heb ik ook leuke herinneringen aan. Net als het Snookercafe, waar om 2:00 de niet-vaste gasten eruit gezet worden omdat het sluit, vervolgens de rolluiken naar beneden gaan, de asbakken op tafel komen en je als vaste gast gewoon tot een uur of 4:30 kan blijven zuipen om vervolgens door eek achterdeur naar buiten gelaten te worden
Of je vernoemt het cafe naar kleinzoon Stanley.quote:Op zondag 23 maart 2025 23:45 schreef Gia het volgende:
Waarom niet gewoon de voornaam erbij? Café Jan Mes
1 april grappen zijn vaak kut en dit is een goed voorbeeld.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:08 schreef Freudie het volgende:
https://www.ad.nl/vlaardi(...)egen-media~af2317c9/
quote:Op maandag 24 maart 2025 13:08 schreef Freudie het volgende:
Doe dat dan ook op die dag. Stelletje onsportieve aandachtshoeren.quote:Verzoek naamsverandering café Mes blijkt 1 aprilgrap
En dit ja.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:11 schreef thedeedster het volgende:
[..]
[..]
Doe dat dan ook op die dag. Stelletje onsportieve aandachtshoeren.
Haha, called it! Goedgelovige zieltjes julliequote:Op maandag 24 maart 2025 00:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Anyway, café Mes nooit geweest maar weet precies waar hij zit. Ik denk toch aan een vroege 1 aprilgrap, dit is zelfs voor Vlaardingen nog belachelijk.
Het AD zal een officiële klacht indienenquote:Op maandag 24 maart 2025 13:08 schreef Freudie het volgende:
Als je op die dag pas die brief bekend laat maken ontstaat de #ophef te laat. Je moet media wel even de tijd geven om het op te pikken.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:11 schreef thedeedster het volgende:
[..]
[..]
Doe dat dan ook op die dag. Stelletje onsportieve aandachtshoeren.
Een 1 april grap is alleen leuk als je mensen juist op die dag, voor de gek kunt houden. Tegenwoordig zijn er zoveel volidioten dat je heden ten dage nergens meer van opkijkt.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Als je op die dag pas die brief bekend laat maken ontstaat de #ophef te laat. Je moet media wel even de tijd geven om het op te pikken.
Wel een wansmakelijke kutgrap, die mesincidenten zijn een ernstig probleem en je diskwalificeert jezelf wel hard als gemeente als je daar zo mee omgaat. AD over de zeik omdat ze zichzelf te serieus nemen is dan wel weer heel grappig.
Er zijn volgens mij ook wel 1 aprilgrappen die eind maart beginnen en 1 april wordt het dan bekend gemaakt. Ze hadden misschien kunnen aangeven dat het café hun naam per 1 april gewijzigd moest hebben.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:23 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Een 1 april grap is alleen leuk als je mensen juist op die dag, voor de gek kunt houden. Tegenwoordig zijn er zoveel volidioten dat je heden ten dage nergens meer van opkijkt.
Ik zou hier als ondernemer ook absoluut niet aan mee willen werken trouwens. Die leugen straalt ook op jou af, mocht er ooit echt iets aan de hand zijn dan sta je ook nog bekend als die toko die meehielp met het verspreiden van nepnieuws.quote:Omdat het café van Verburgh de naam ‘Mes’ bevat, werd hem door de gemeente Vlaardingen per brief ‘vriendelijk doch dringend verzocht om zijn bedrijfsnaam te veranderen ofwel alle visuele uitingen op het bedrijfspand te verwijderen’. De eigenaar stond perplex, zei hij, maar hij blijkt in het complot te zitten.
Goedgelovig zieltje. Natuurlijk was dit geen 1 aprilgrap, een 1 aprilgrap heeft namelijk betrekking op 1 april. Dan had er in de brief iets moeten staan als binnen zoveel dagen na dagtekening, waarbij je dan was uitgekomen op 1 april.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Als je op die dag pas die brief bekend laat maken ontstaat de #ophef te laat. Je moet media wel even de tijd geven om het op te pikken.
Wel een wansmakelijke kutgrap, die mesincidenten zijn een ernstig probleem en je diskwalificeert jezelf wel hard als gemeente als je daar zo mee omgaat. AD over de zeik omdat ze zichzelf te serieus nemen is dan wel weer heel grappig.
Dat zeg ik letterlijk in mijn volgende post.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Goedgelovig zieltje. Natuurlijk was dit geen 1 aprilgrap, een 1 aprilgrap heeft namelijk betrekking op 1 april. Dan had er in de brief iets moeten staan als binnen zoveel dagen na dagtekening, waarbij je dan was uitgekomen op 1 april.
De eigenaar wist ervan, helder licht.quote:En wat was er gebeurd als de eigenaar er ingetrapt was en kosten had gemaakt? De burger betaalt wel?
Tenzij:quote:Op maandag 24 maart 2025 15:07 schreef Qarrad het volgende:
Dusss...op 1 april naar binnen lopen in cafe Mes, iemand neersteken en "1 april!!!" roepen om de grap echt af te maken zou zeker weer te ver gaan?
Moet eerlijk bekennen dat ik hier ook even aan dacht.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:21 schreef xzaz het volgende:
Dus de volgende tijdlijn is nu aan de gang:
- Gemeente wil naam veranderen van iets
- Veel reacties
- Geen 1 aprilgrap hoor
- Gemeente heeft spijt wil het terugdraaien
- Dan maar een een 1 april grap
Dan is het ook geen 1 aprilgrap he?quote:Op maandag 24 maart 2025 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
De eigenaar wist ervan, helder licht.
Nuttige post verder, kunnen we wat mee.
Dan is de eigenaar ook een lul. Simpel.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zeg ik letterlijk in mijn volgende post.
[..]
De eigenaar wist ervan, helder licht.
Nuttige post verder, kunnen we wat mee.
Als jij dat meeneemt dan haal ik ketchup. Spreken we volgende week dinsdag dan af in Vlaardingen?quote:
Onderschat de domheid van de gemeenteambtenaren daar niet.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan is het ook geen 1 aprilgrap he?
Dat ontken ik ook niet toch?quote:Op maandag 24 maart 2025 15:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan is de eigenaar ook een lul. Simpel.
Dit is wel weer een gevalletje van te weinig onderzoek doen.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:32 schreef probeer het volgende:
Burgers en media zouden nu eigenlijk bij alles wat de gemeente Vlaardingen naar buiten brengt, eerst 5x moeten vragen of het een grap is, voordat ze de communicatie serieus nemen.
The municipality that cried "no joke!".
Dit, natuurlijk met de mogelijkheid om zelf verantwoordelijkheid te nemen en het ontslag in te dienen.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gemeente Vlaardingen staat maar 1 ding te doen, de verantwoordelijken voor deze zieke grap per direct op non actief te stellen, dan wel te ontslaan.
Al subtiel gepost door mij, Youri Mes, kennelijk niet al te veel Kickbox fan in dit topicquote:
En weer inkomsten voor het AD, want Premium 💩quote:Op maandag 24 maart 2025 17:00 schreef ootjekatootje het volgende:
Ouders Joni boos…
https://www.ad.nl/binnenl(...)t-kan-niet~a12d2782/
Tja, wat maakt gemeente Vlaardingen het zichzelf weer moeilijk.
Klopt want is een onderneming. Met als doel geld verdienen…quote:Op maandag 24 maart 2025 18:07 schreef core2duo het volgende:
[..]
En weer inkomsten voor het AD, want Premium 💩
Hartverscheurende of juist hartverwarmende verhalen zitten bij die krant vaak achter een betaalmuur.
Dat zit er breed in. Ook een programma voor inhoudelijk over het algemeen minder diepgaande zaken.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:28 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt want is een onderneming. Met als doel geld verdienen…
Hun advocaat zal vanavond wel in Hart van Nederland komen.
Laten we hopen dat door deze misplaatste poging tot een grap er toch een boodschap overkomt. Een hoop ouders hebben geen idee waar hun kind mee bezig is. Mijn nichtje bleek ook met een soort halve machete rond te lopen tot afgrijzen van haar ouders. Dat zijn normale mensen, betrokken ouders die veel investeren in hun kinderen, kind zat op het vwo, en ze schrokken zich dus rot dat het meisje al zo afgegleden was.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:40 schreef ootjekatootje het volgende:
...
De ouders van de 13-jarige jongen die vorige maand overleed, zijn ontsteld door de actie van de gemeente. "Het doet ons pijn en verdriet", zeggen zij bij het AD. "We vinden dat het niet kan en hebben onze advocaat ervan in kennis gesteld om eventueel stappen te ondernemen. Wat denkt de gemeente Vlaardingen met zo'n grap te bereiken? Laat ze daar serieus nadenken over hoe het messengeweld bij jongeren aangepakt kan worden. Want het is echt een groot probleem."
...
Heftig verhaal van je nichtje.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Laten we hopen dat door deze misplaatste poging tot een grap er toch een boodschap overkomt. Een hoop ouders hebben geen idee waar hun kind mee bezig is. Mijn nichtje bleek ook met een soort halve machete rond te lopen tot afgrijzen van haar ouders. Dat zijn normale mensen, betrokken ouders die veel investeren in hun kinderen, kind zat op het vwo, en ze schrokken zich dus rot dat het meisje al zo afgegleden was.
Zo ontdaan als zij waren, zo blasé was mijn nichtje. Zag het probleem niet zo, iedereen had dat toch en ze wist zelf wel heel goed hoe ze ermee om moest gaan. Het ding snapte oprecht niet dat ze maar één keer de verkeerde tegenover zich moest hebben als ze ruzie had, en dat dat mes dan zou betekenen dat er iemand ongelukkig werd: hetzij zijzelf omdat ze natuurlijk geen getrainde messenvechtster is, hetzij de andere stomme puber die met zijn stomme kop recht dat lemmet inrent.
Op die leeftijd overzien ze de mogelijke uitkomst totaal niet en een hoop ouders staan dus voor een verrassing of verzanden in onmacht. Bij het nichtje is van alles uit de kast getrokken aan hulp, handhaving etc. en dan loop je als ouders dus aan tegen de hopeloze onderbezetting in de jeugdhulp. Jaren aan wachtlijsten en als je aan de beurt bent worden afspraken niet nagekomen, afgezegd, wordt een traject maar half uitgevoerd want voor het andere deel is er toch weer een andere wachtlijst.
Beter gaat zo'n gemeente als Vlaardingen erop inzetten dat te verbeteren in plaats van dat ze de leukste thuis willen zijn. Het salaris van die B. Visser zou beter besteed zijn aan de jeugdhulp die ze behoren te geven dan aan deze mislukte pr.
Nou, van diens salaris kun je nog meer jeugdwerkers inzetten. Prima!quote:Op maandag 24 maart 2025 20:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Heftig verhaal van je nichtje.
B Visser is dus niet het meesterbrein achter deze actie, de burgemeester neemt de verantwoordelijkheid voor zijn personeel en beleid.
Ik vraag me oprecht af of jeugdwerkers de huidige problemen met de messentrekkers jeugd wel kunnen aanpakken.quote:Op maandag 24 maart 2025 20:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nou, van diens salaris kun je nog meer jeugdwerkers inzetten. Prima!
Elke generatie heeft punten die lastig zijn en meestal is dat het deel dat zich afspeelt buiten het zicht van de ouders. Behalve dat je afhankelijk bent van in welke groep leeftijdsgenootjes je kind terecht komt heb je nu nog een tweede arena van beïnvloeding, namelijk welke bubbel op het internet ze in terecht komen.quote:Op maandag 24 maart 2025 20:22 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vraag me oprecht af of jeugdwerkers de huidige problemen met de messentrekkers jeugd wel kunnen aanpakken.
Het is een lastige generatie, met heel veel vrijheid en alles moet leuk zijn. Iets met uitdaging is al snel te lastig en moeilijk dus doen ze het niet.
Sport en muziek is al snel te duur of onmogelijk vanwege de thuissituatie, halen en brengen naar de accommodaties bijvoorbeeld.
Woon je in de randstad? Of speelt dit zich ondertussen ook af in de rest van Nederland?quote:Op maandag 24 maart 2025 20:35 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Elke generatie heeft punten die lastig zijn en meestal is dat het deel dat zich afspeelt buiten het zicht van de ouders. Behalve dat je afhankelijk bent van in welke groep leeftijdsgenootjes je kind terecht komt heb je nu nog een tweede arena van beïnvloeding, namelijk welke bubbel op het internet ze in terecht komen.
Zit je dan als jochie al bij een twijfelachtig groepje waarin het bezit van messen stoer wordt gevonden, kom je online ook nog terecht in een omgeving waarin de omgangsvormen en kaders nogal bedenkelijk zijn.
Afgelopen week waren er hier aanslagen met explosieven. Een auto en een gevel werden opgeblazen. Wat bleek? Drie 14-jarige grietjes hadden ruzie gekregen met elkaar irl en dat was online verder gegaan en ontspoord tot het punt dat ze in de online omgeving verder werden opgestookt en toegang kregen tot illegaal vuurwerk en instructies.
De ouders hadden weinig idee. Ja, er was ruzie maar dat hebben ze wel vaker met veel drama op die leeftijd. En dan ligt ineens je voorruit in je woonkamer.
Neen, in het oost'n.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Woon je in de randstad? Of speelt dit zich ondertussen ook af in de rest van Nederland?
Eerst jarenlang alle politie wegbezuinigen en nu verbaasd zijn dat er veel drugscriminaliteit is.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Neen, in het oost'n.
We hebben hier een full-blown drugsoorlog zelfs.
quote:Op maandag 24 maart 2025 22:45 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Neen, in het oost'n.
We hebben hier een full-blown drugsoorlog zelfs.
Fijn dat ze in Zeeland geen gangster gedoe hebben jammer voor de kinderen dat ze kinderarbeid hebben.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:39 schreef ootjekatootje het volgende:
.
Veel kinderen vanaf 10 jaar werken hier, naast school, spelen buiten of sporten.
Ja zelfs de grote criminelen daar zijn aardigquote:Op dinsdag 25 maart 2025 07:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Fijn dat ze in Zeeland geen gangster gedoe hebben
https://www.omroepzeeland(...)-waren-andere-tijdenquote:Van boter tot mensen, Sjef Faas smokkelde een leven lang: 'Jaren 70 waren andere tijden'
Keizer van de Hasjiesj, de Grote man uit Terneuzen, maar ook 'een voorbeeldige misdadiger', zomaar wat namen die worden gebruikt voor Sjef Faas (84), een man die jarenlang politie en douane bezighield door zijn smokkelpraktijken. Onlangs verscheen een boek over hem Boter, Hasj en Pillen geschreven door Joost van der Wegen.
Het begon voor smokkelaar Faas allemaal toen hij 18 jaar oud was. In die tijd werd er vooral met boter gesmokkeld. "Iedereen aan de grens deed dat", vertelt Faas. "Mensen stuurden zelfs hun kind 10 kilo boter, want dan had je weer 20 gulden verdiend. Zo ging dat."
Verslaving
De ouders van Faas hadden een café waar veel smokkelaars langskwamen voor een pilsje. "Ze kwamen altijd chauffeurs te kort", zegt Faas. Toen een van de chauffeurs werd opgepakt werd Faas gevraagd. "Daar zat ik op te wachten. Je kreeg daar 125 gulden voor per keer en normaal verdiende je op die leeftijd 50 gulden per week." Faas bracht drie a vier auto's per week weg. "Het werd een verslaving."
'Ik bracht mensen bij elkaar'
Later smokkelde Faas sigaretten, hasj en vervoerde hij mensen illegaal naar Engeland. "Ik vond dat ik sociaal werk deed, ik bracht mensen bij elkaar. Nu wordt dat gezien als mensensmokkel", zegt Faas. Hij bracht met name Pakistaanse vluchtelingen die herenigd wilden worden met eerder overgestoken familie naar Engeland.
Uiteindelijk zette Faas een punt achter de mensensmokkel omdat de straffen zwaarder werden. "Eerst stond er geen straf op, je werd gewoon uit het land (Engeland, red.) gezet. Maar later kon je er zeven jaar voor de gevangenis in. Toen ben ik gestopt."
Geen spijt
Door de jaren heeft Faas een boel avonturen beleefd en daarom heeft hij veel anekdotes op laten schrijven in een boek. Zo is de Zeeuws-Vlaming in Libanon ontvoerd, heeft hij samengewerkt met Cor van Hout en is hij bedreigd door Joegoslaven. "Mijn kleinkinderen zeiden dat ik het nu maar eens op papier moest zetten", zegt Faas.
Ondanks alle hachelijke momenten kijkt de Zeeuws-Vlaamse smokkelaar met een positieve blik terug op zijn belevenissen. "De jaren 70 waren andere tijden, ik heb nergens spijt van", aldus Faas.
Hier weten ze dat een mes een keukengereedschap is.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 07:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Fijn dat ze in Zeeland geen gangster gedoe hebben jammer voor de kinderen dat ze kinderarbeid hebben.![]()
Kinderen onder de 13 jaar mogen nog niet werken
En om je kinderen wat te prikken en ze tot kinderarbeid aan te zetten.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hier weten ze dat een mes een keukengereedschap is.
quote:Op dinsdag 25 maart 2025 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja zelfs de grote criminelen daar zijn aardig
[..]
https://www.omroepzeeland(...)-waren-andere-tijden
Mijn kinderen wat?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 09:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En om je kinderen wat te prikken en ze tot kinderarbeid aan te zetten.
Ja doe maar wel, dit verhaal krijgt namelijk nog een staartje.quote:» Er is al 51 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.
quote:WOO. Lokale "onafhankelijke" omroep 'Twee' zat vuistdiep in 1 april grap gemeente Vlaardingen en Café Mes, hoofdredacteur uit functie gezet
Je moet grappen nooit uitleggen, en 1 aprilgrappen al helemaal niet, 1 aprilgrappen moet je ook niet maken trouwens, zeker niet als gemeente Vlaardingen, dat je bijvoorbeeld gaat doen alsof Café Mes geen Café Mes meer mag heten vanwege de messenproblematiek, want voor je het weet zijn ze bij het Algemeen Dagblad in alle staten én is de hoofdredacteur van je onafhankelijke gesubsidieerde lokale omroep opeens geen hoofdredacteur meer.
U weet het vast niet meer, want het is al bijna 2 maanden geleden, maar bijna 2 maanden geleden was er OPHEF over een """grap""" van de gemeente Vlaardingen en Café Mes. Heel het land, en dan met name Caroline van der Plas, was in rep en roer omdat Café Mes geen Café Mes meer mocht heten, het leek wel een 1 april grap, en het was ook een 1 aprilgrap. En wij van GeenStijl zouden wij van GeenStijl niet zijn als we niet even een lekker potje gingen roeren waar het stinkt (naar marketingjolijt en boomerhumor).
U kunt de door de gemeente Vlaardingen openbaar gemaakte stukken zelf hierrrr doornemen, maar de conclusie las u al in onze kop: de lokale omroep "Twee" (die heet zo omdat het de omroep is van twee gemeentes, te weten Schiedam en Vlaardingen) zat ook in het complot. Het plan van de gemeente Vlaardingen was dat de "gedupeerde" café-eigenaar (die wist dat het om een grap ging) door de lokale omroep (die ook wist dat het om een grap ging) geïnterviewd zou worden over wat een schande het allemaal niet was, en dat de omroep ook alvast een interview met de burgemeester op zou nemen dat op 1 april kon worden uitgezonden bij de 'onthulling' van de grap.
Dat vindt de omroep zelf inmiddels ook. Waarnemend hoofdredacteur Tjerk van der Ende van Twee laat aan GeenStijl weten dat het woord 'samenwerking' in de Woo-stukken ongelukkig gekozen is, maar erkent dat er afspraken waren voor de interviews. Hij zegt dat de omroep al eerder door lokaal marketingbureau b creative is benaderd en inderdaad had toegezegd de "grap" stil te houden. De interviews hebben uiteindelijk nooit plaatsgevonden, nadat het AD op maandag 24 maart onthulde dat het toch om een 1 april grap ging.
Van der Ende erkent dat de omroep in eerste instantie een verkeerde afweging heeft gemaakt. Meedoen aan een 1 aprilgrap van de gemeente (die door de lokale journalistiek gecontroleerd zou moeten worden en niet gefaciliteerd, GS) druist in tegen de principes van de omroep. Hij laat weten dat er intern uitgebreid over is gesproken, en dat deze affaire heeft meegespeeld bij het besluit dat Willem Stegeman, die zowel hoofdredacteur als zakelijk directeur van de omroep was, inmiddels alleen nog maar als zakelijk directeur werkzaam is.
Ondertussen blijkt uit appverkeer van communicatie-medewerkers van de gemeente dat die in eerste instantie de landelijke ophef geweldig vonden. "Haha super goed dat bericht van de NOS", appt een ambtenaar op 22 maart, en later "Het is in ieder geval nu al geslaagd [twee gevouwen handjes emoji]". "Geweldig. Wat een lol zul jij ook hebben [huilend van de lach emoji]", appt een collega. Driftig worden alle nieuwsberichten gedeeld en wordt de 'verbolgen' café-eigenaar gecomplimenteerd.
Dat verandert na de commotie die volgt op het bericht in het Algemeen Dagblad. De gemeenteambtenaren maken daarna een nieuwe appgroep aan, de procedure om die openbaar te maken loopt overigens nog. Een dag later zit burgemeester Bert Wijbenga bij Beau om de grap uit te leggen en excuses te maken. Het genootschap van hoofdredacteuren (wie zijn die mensen, red.) en de NVJ zijn dan al boos, net als minister Eppo Bruins.
De gemeente Vlaardingen betreurt inmiddels dat de lokale omroep is gevraagd om mee te werken aan de grap, zoals de gemeente dit noemt, "1 april actie". "Dit zouden wij een volgende keer niet weer zo doen." Verdrietig allemaal. Wij kijken voor onafhankelijk nieuws uit Vlaardingen trouwens altijd op Vlaardingen24. En hee, Twee, misschien moeten jullie deze pagina nog even updaten?
That's how you spell New York.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:32 schreef Alarmonoff het volgende:
what een mess.
Cafe nijf, fok, bottle, cork
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |