Even afgezien van de idioterie die de Gemeente Vlaardingen uitstraalt (naar aanleiding van een reeks steekincidenten, dus enigszins begrijpelijk, edoch achterlijk) : Wat gebeurt er als je de naam niet wijzigt? Café dreigt dan gesloten te worden oid, dit kun je aanvechten (neem ik aan), en dan zal een Rechter toch tot een uitspraak moeten komen die de Gemeente een halt toe roept?quote:De eigenaar van Café Mes in het Zuid-Hollandse Vlaardingen moet de naam van zijn zaak veranderen omdat het het woord 'mes' bevat. De gemeente Vlaardingen zegt namelijk dat jongeren door woorden van wapens in het straatbeeld eerder geneigd zijn een wapen te gaan dragen.
'Belachelijk', vindt de uitbater van Café Mes, dat de gemeente hem 'vriendelijk doch dringend' verzoekt de naam van zijn café, dat al zeker 25 jaar bestaat, te veranderen.
Gisteren deelde hij op sociale media de brief van de gemeente die bij hem op de mat viel. Daarbij schrijft hij: "Dit is nog niet te geloven! We moeten onze naam veranderen van de gemeente Vlaardingen!" Ook zette hij er woedende emoji's bij.
Onder de berichten op de sociale media schrijven veel mensen dat dit wel een hele slechte 1 aprilgrap moet zijn.
Maar dat is het niet, verzekert een gemeentewoordvoerder. Het gaat om een officiële brief waarin staat: 'Wanneer jongeren dagelijks worden geconfronteerd met uitingen waarin wapens als normatief worden geduid, zal het dragen van een wapen op enig moment ook als normaal worden gezien'.
Komende week wil de gemeente met de eigenaar in gesprek over de brief. Op Instagram schrijft de uitbater dat hij in gesprek zal gaan en zijn uiterste best gaat doen om de naam van Café Mes te behouden.
Nieuw beleid
"We hadden niet verwacht dat de brief viraal zou gaan", zegt een gemeentewoordvoerder tegen RTL Nieuws. "We zijn geschrokken door de ophef." De aanleiding voor de brief is beleid van de gemeente: alle verwijzingen naar wapens uit het Vlaardingse straatbeeld weren. De gemeente wil dat vanwege 'het toenemende aantal incidenten met wapens'.
"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
Steekincidenten
De burgemeester schreef begin 2025 in een brief dat er in 2024 (tot en met 18 november 2024) in totaal veertig wapens van straat werden gehaald, waarvan 32 steekwapens. Daarnaast vonden 191 wapengerelateerde incidenten plaats.
Eind februari werd een 13-jarige jongen door een leeftijdsgenoot doodgestoken in Schiedam. "Het gebeurt vaker, steekpartijen onder jongeren", zei Mariëlle Bruning, hoogleraar jeugdrecht aan de Universiteit Leiden, toen tegen RTL Nieuws.
Steekwapengeweld? Lastig, maar heel ambtelijk nadrukkelijke niet-daders daarvan een brief sturen vanwege het uitbaten van een naam die mogelijk naar een wapen verwijst is wel makkelijk en veilig. De raadsleden die voorstander zijn van dit soort volstrekt zinloze symboliek kunnen met een voldaan gevoel naar bed. Je kunt roepen dat je maatregelen hebt genomen tegen steekincidenten, zonder daar echt pijnlijk of moeilijk beleid voor te moeten ontwikkelen. Mooi toch?quote:"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
Dan ben je toch wereldvreemd naief? Je wilt dat ondernemers die overduidelijk in de verste verte helemaal niets te maken hebben met (aanzetten tot) steekwapengeweld hun jarenlang zorgvuldig opgebouwde bekendheid weggooien met een andere naam vanwege een of ander achterlijk hersenspinsel dat het woordje "Mes" in een bedrijfsnaam er wel eens toe zou kunnen leiden dat de anders zo brave Dylano en Whalid aan het steken gaan. Wat dacht je dan?quote:"We hadden niet verwacht dat de brief viraal zou gaan", zegt een gemeentewoordvoerder tegen RTL Nieuws. "We zijn geschrokken door de ophef."
Reden om er geen pils te drinkenquote:Op zaterdag 22 maart 2025 23:49 schreef Irritatie100 het volgende: de enige kroeg van de stad die Heineken in plaats van Hertog Jan schenkt
Precies. Al heb ik het behalve de belabberde bierkeuze altijd al een erg matig café gevonden.quote:Op zondag 23 maart 2025 00:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Reden om er geen pils te drinken
Lijkt me niet nodig, gewoon die achterlijke brief intrekken en publiekelijk excuses aanbieden lijkt me meer op zijn plaats.quote:Komende week wil de gemeente met de eigenaar in gesprek over de brief.
quote:Artikel 227 Ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg kan een reclamebelasting worden geheven.
Artikel 228 Ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, kan een precariobelasting worden geheven.
Was eerst een slagerij?quote:Op zondag 23 maart 2025 05:31 schreef thedeedster het volgende:
Nou, hier in Amsterdam heb je een Turkse supermarkt met de naam Het Lange Mes. We zullen wel zien.
"We begrijpen dat het lijkt of de irritatie uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf decennium bezig met een campagne 'Ga weer handhaven. Versloffen kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle volksvertegenwoordigers aan die symboolpolitiek achter hun naam hebben staan."quote:"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
En dat kunnen we ze totaal niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 23:49 schreef Irritatie100 het volgende:
om de enige kroeg van de stad die Heineken in plaats van Hertog Jan schenkt aan te sporen dat te veranderen.
We praten over dezelfde.quote:Op zondag 23 maart 2025 07:53 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Was eerst een slagerij?
[ afbeelding ]
quote:De zes wethouders van de nieuwe coalitie in Vlaardingen, met VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP en VV2000/LV, zijn gisteren geïnstalleerd.
https://www.ad.nl/waterwe(...)tieakkoord~a1c7450e/
quote:Op zondag 23 maart 2025 08:19 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Uiteraard mag je straks niet meer in dit T-shirt rondlopen.
Het lijkt me veel verstandiger om 'Met het mes op tafel' van de buis te halen.quote:Op zondag 23 maart 2025 08:48 schreef Toine51 het volgende:
Gelukkig hebben ze wel alle gewelddadige games uit de handel gehaald, en al die drillrap verboden...
Oh, wacht...
Ja, ook zoiets..quote:Op zondag 23 maart 2025 09:44 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Het lijkt me veel verstandiger om 'Met het mes op tafel' van de buis te halen.
Pac man kwam uit in de jaren 80.quote:Op zondag 23 maart 2025 07:15 schreef ToT het volgende:
'Wanneer jongeren dagelijks worden geconfronteerd met uitingen waarin wapens als normatief worden geduid, zal het dragen van een wapen op enig moment ook als normaal worden gezien'.
[ afbeelding ]
Dat is juist de grap!quote:Op zondag 23 maart 2025 09:54 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Pac man kwam uit in de jaren 80.
Enkele jaren later zie je de opkomst van de house waarbij jongeren in donkere discotheken op repetitieve elektronische muziek massaal aan de XTC zaten.
Het grotere probleem is natuurlijk dat ondanks 30 jaar Mario er nog steeds geen loodgieter te vinden isquote:
Hoezo "daarom" eigenlijk? Een naam van een cafe moeten veranderen is niet echt een logisch, te verwachten gevolg van een anti-wapencampagne. Verbazingwekkend dat de gemeente verbaasd is dat de ondernemers verbaasd zijn.quote:"We begrijpen dat het lijkt of de brief uit de lucht komt vallen, maar wij zijn al anderhalf jaar bezig met een campagne 'Draag nooit een wapen. Wapenbezit kent alleen verliezers'. We schrijven daarom alle bedrijven aan die een wapen in hun naam hebben."
En maar rondjes lopen, he..quote:Op zondag 23 maart 2025 09:54 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Enkele jaren later zie je de opkomst van de house waarbij jongeren in donkere discotheken op repetitieve elektronische muziek massaal aan de XTC zaten.
De gemeente is volledig losgezongen van de realiteitquote:Op zondag 23 maart 2025 10:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Hoezo "daarom" eigenlijk? Een naam van een cafe moeten veranderen is niet echt een logisch, te verwachten gevolg van een anti-wapencampagne. Verbazingwekkend dat de gemeente verbaasd is dat de ondernemers verbaasd zijn.
Dat komt omdat alle loodgieters druk bezig zijn met het redden van princessen. Logisch gevolg van de Mario games.quote:Op zondag 23 maart 2025 09:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Het grotere probleem is natuurlijk dat ondanks 30 jaar Mario er nog steeds geen loodgieter te vinden is
Het is echt heel raar en ook best zorgelijk hoe licht de gemeente hierover lijkt te denken. Ja joh, nieuwe naam verzinnen, nieuwe domeinnaam/site, naam op de gevel, inrichting en drukwerk aanpassen, stukje naamsbekendheid weggooien, hoop kosten maken. Doe maar snel even. Zonder vergoeding ook, kennelijk. En dat allemaal vanwege wat vage symboliek voor een probleem waar je de veroorzaker niet van bent.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De gemeente is volledig losgezongen van de realiteit
Op het moment dat ik het voor de volle 100% met jou eens ben schrik ik in eerste instantie, maar als ik van de eerste schrik bekomen ben kan ik niet anders dan concluderen dat we met een objectief gezien enorm falend bestuur te maken hebben.quote:Op zondag 23 maart 2025 09:52 schreef Basp1 het volgende:
Neemt de heer b visser teammanager openbare orde en veiligheid vrijwilig ontslag of gaat de gemeenteraad zo'n micromanager graag behouden?
Hoe staat dit in verhouding met dit gelul op zijn linkedin.
Net als in bij mijn vorige functies en opdrachten, ga ik me hier ook inzetten voor het versterken van samenwerkingen met partners waar dat behulpzaam is. In mijn eigen organisatie en daarbuiten. Alleen samen kunnen we Vlaardingen veiliger maken.
Een eenzijdige bizarre brief naar een café dat al 25 jaar zo heet sturen is weinig samenwerken met de burgers. En graag een wetenschappelijke onderbouwing hoe een naamswijziging van een café deze plaats veiliger gaat maken.
quote:Op zondag 23 maart 2025 09:54 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Die moet ook zijn naam veranderen naar contrames.quote:Op zondag 23 maart 2025 01:10 schreef TLC het volgende:
Vandaar ook dat Quincy niet meer in het Nederlands elftal speelt
Zeker als je het ook nog met mes en vork eet.quote:Op zondag 23 maart 2025 12:26 schreef raptorix het volgende:
Ik eet nu een pistoletje, komt dichtbij zo.
En als toetje een granaatappel.quote:Op zondag 23 maart 2025 12:26 schreef raptorix het volgende:
Ik eet nu een pistoletje, komt dichtbij zo.
En wat me verbaast is dat er kennelijk niet 1 collega of politicus zegt: Gast ben je wel goed in je pan.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij kunnen er bij de gemeente vlaardingen wel wat FTE's weggesneden worden. Maar het mes moet vooral in de manier van denken, hoe vol van jezelf kun je zijn dat je denkt dat iedereen maar gewoon als een knipmes moet reageren op een gemeentelijke campagnetje in de categorie we kunnen niks aan het eigenlike probleem doen dus doen we maar iets wat niet werkt en dan ook nog denken dat dit een dramatisch groot effect gaat sorteren.
Daar hadden ze inderdaad beter een (of meerdere) extra wijkagent(en) voor in kunnen huren.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij kunnen er bij de gemeente vlaardingen wel wat FTE's weggesneden worden. Maar het mes moet vooral in de manier van denken, hoe vol van jezelf kun je zijn dat je denkt dat iedereen maar gewoon als een knipmes moet reageren op een gemeentelijke campagnetje in de categorie we kunnen niks aan het eigenlike probleem doen dus doen we maar iets wat niet werkt en dan ook nog denken dat dit een dramatisch groot effect gaat sorteren.
Dankjewel, hardop gelachen.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:43 schreef Twiitch het volgende:
Ik ben daar vorige maand geweest en daarna heb ik iemand neergestoken. Goed dat er iets aan gedaan wordt.
Het is het product van een zieke bestuurscultuur, waarbij ze denken dat ze altijd iets met een maatschappelijke probleem moeten doen, en dat wij doen dan ook effect zal hebben want het is immers het enige wat ze kunnen doen. Gooi er maar geld en regeltjes tegenaan dan moet het wel weg gaan.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat me verbaast is dat er kennelijk niet 1 collega of politicus zegt: Gast ben je wel goed in je pan.
Ja, dat is denk ik een puike verwoording van die arrogantie die ik eerder ervoer bij dit idee.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is het product van een zieke bestuurscultuur, waarbij ze denken dat ze altijd iets met een maatschappelijke probleem moeten doen, en dat wij doen dan ook effect zal hebben want het is immers het enige wat ze kunnen doen. Gooi er maar geld en regeltjes tegenaan dan moet het wel weg gaan.
Mess zou ik simpeler vindenquote:Op zondag 23 maart 2025 12:07 schreef Tengano het volgende:
Cafe Mash zou misschien nog kunnen als ze echt moeilijk gaan doen.
"Ik was op weg naar mijn cricket-club en toen liep ik langs dat café en ineens zat ik in een drillrapcrew."quote:Op zondag 23 maart 2025 14:28 schreef ToT het volgende:
"Wollah, dit café heet 'Mes'! Laten we een niffa meenemen als we er naar toe gaan!"
In Vlaardingen zat een loodgieter die zich ook met andere dingen bezig hield dan loodgieter zijn. Alleen niet met prinsessen.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat komt omdat alle loodgieters druk bezig zijn met het redden van princessen. Logisch gevolg van de Mario games.
Ze zijn geen loodgieter geworden om je keukenkraan te komen fixen.
"Verrek amice, onderweg naar de sociëteit zag ik de naam van dit etablissement en alvorens ik mij er bewust van was, was ik een pleb aan het djoeken!"quote:Op zondag 23 maart 2025 14:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Ik was op weg naar mijn cricket-club en toen liep ik langs dat café en ineens zat ik in een drillrapcrew."
(Van hier tot) Gunderquote:Op zondag 23 maart 2025 00:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Alternative namen
Het kanon
Het wapen van Vlaardingen
Het zwaard van Damocles
Broodjes en pistolets
Steekproeven
Mesjoche
Goedendag
Styletto
Een voormalige snackbarhouder in Barneveld had idd een Patatje Vrede op het menu staan.quote:Op zondag 23 maart 2025 08:16 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Moet zeker ook afgeschaft worden.
Patatje oorlog moet bij de lokale snackbar zeker weer frietje feest gaan heten, zoals tijdens de Golfoorlog.
Bloody hell...quote:Op zondag 23 maart 2025 15:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een voormalige snackbarhouder in Barneveld had idd een Patatje Vrede op het menu staan.
Of heldendaden te verrichten door de corporate wereld neer te knallen.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat komt omdat alle loodgieters druk bezig zijn met het redden van princessen. Logisch gevolg van de Mario games.
Ze zijn geen loodgieter geworden om je keukenkraan te komen fixen.
Ik kom zowat wekelijks in Naarden-vesting, waar de sporen van historische conflicten en zelfs (replica)-kanonnen te bewonderen zijn. De voorbereidingen van mijn speciale militaire operatie zijn dan ook inmiddels vergevorderd.quote:Op zondag 23 maart 2025 14:43 schreef ToT het volgende:
[..]
"Verrek amice, onderweg naar de sociëteit zag ik de naam van dit etablissement en alvorens ik mij er bewust van was, was ik een pleb aan het djoeken!"
Op een honderdje of 2 meter afstand van mijn huis staan ook historische kanonnen.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik kom zowat wekelijks in Naarden-vesting, waar de sporen van historische conflicten en zelfs (replica)-kanonnen te bewonderen zijn. De voorbereidingen van mijn speciale militaire operatie zijn dan ook inmiddels vergevorderd.
Ik zou gaan voor het reeds genoemde "mesjogge".quote:Op zondag 23 maart 2025 15:08 schreef Leandra het volgende:
Maar Mesa of Mess lijkt me wel een prima alternatieve naam, ook qua betekenis.
Met gastoptredens van:quote:Op zondag 23 maart 2025 15:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou gaan voor het reeds genoemde "mesjogge".
Past perfect bij deze case en je hebt voor altijd een prachtig verhaal over hoe de naam van je zaak tot stand is gekomen.
The Djoek of Hazardquote:Op zondag 23 maart 2025 14:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
(Van hier tot) Gunder
Gunst
Daar bent ge weer
De Bajonet
Sabel
Harpoen
quote:Samenwerken, gebruik maken van een ieders kracht om gezamenlijk het beoogde doel te bereiken.
Welke is je favoriet?quote:Op zondag 23 maart 2025 00:51 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Precies. Al heb ik het behalve de belabberde bierkeuze altijd al een erg matig café gevonden.
Ligt eraan wat je leuk vindt tijdens het uitgaan. Als je tot zo laat mogelijk in de kroeg wil zitten met muziek en dansen enzo is de Irish Pub altijd goed. Als je rustig een speciaalbiertje wil drinken en kunnen ouwehoeren met je vrienden is Antonius een hele goede. Dat zijn de 2 waar ik het vaakst kwam in ieder geval (kwam ja, sinds een jaar woon ik niet meer in de buurt van Vlaardingen).quote:
Antonius ken ik vooral als aardig restaurant met helaas wat weinig buitenruimte.quote:Op zondag 23 maart 2025 23:06 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je leuk vindt tijdens het uitgaan. Als je tot zo laat mogelijk in de kroeg wil zitten met muziek en dansen enzo is de Irish Pub altijd goed. Als je rustig een speciaalbiertje wil drinken en kunnen ouwehoeren met je vrienden is Antonius een hele goede. Dat zijn de 2 waar ik het vaakst kwam in ieder geval (kwam ja, sinds een jaar woon ik niet meer in de buurt van Vlaardingen).
Panda kwam ik ook wel regelmatig, maar dat was eigenlijk puur en alleen omdat dat de enige kroeg was die na 4:00 nog open was. Is inmiddels ook gesloten.
Antonius is inderdaad erg jammer van de buitenruimte, maar de bierkaart is goed en de eigenaar/het personeel zijn erg toffe mensen.quote:Op zondag 23 maart 2025 23:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Antonius ken ik vooral als aardig restaurant met helaas wat weinig buitenruimte.
Concordia vind ik zelf wel een vermelding waard, lekker terras aan de haven en markante vaste klanten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |