abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217141703
twitter
pi_217141753
Nog even over die VS wapenindustrie.

twitter

:')
I fought the war, but the war won't stop, for the love of god.
I fought the war, but the war won.
pi_217141784
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:43 schreef ExTec het volgende:

[ x ]

Trump zorgt er eigenhandig voor dat niemand ooit nog Amerikaanse gevechtsvliegtuigen wilt kopen.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:53:07 #54
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217141813
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 11:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zonder specifiek te worden: ze zo aantrekkelijk maken dat ze voldoende personeel kunnen krijgen. Dat kan in salariëring zijn of in secundaire arbeidsvoorwaarden. Vijf euro per uur op zondag is niet veel vergeleken met de Albert Heijn.
En ook een betrouwbare werkgever zijn, niet eenzijdig allerlei arbeidsvoorwaarden ‘aanpassen ‘
5 euro per uur?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 22 maart 2025 @ 12:56:21 #55
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_217141846
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 10:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden?
Waarom defensie als enige organisatie in Nederland die misleiding of desnoods dwang mag gebruiken om personeel te werven?
Zorg gewoon voor realistische beloningen, houd je als organisatie aan gemaakte afspraken, ga niet altijd budget bij materieel en voeding.
Hoezo is verdedigen van (grond)rechten, landsbelangen en opkomen van -en voor eenzelfde gelijkheid van anderen, werk ?

Dat men in die zg 'dwang' moet zorgen goede omstandigheden om die taken te verrichten, is daarin niet meer dan een vanzelfsprekendheid. En ja , mijn part krijgen uitvoerders een goede compensatie voor hun activiteiten die wmb niet moet dienen om daarmee een normale verantwoordelijkheid te kopen.

Sws waar het wmb voortdurend misgaat is verdediging te zien als een bedrijfstak die dan moet concurreren. Dat geldt bv ook voor de dwarse politiek waar Nederland geen schulden wil aangaan die anderen om ons heen nodig achten. Niet mee doen aan bescherming en zo geen vuile handen maken klinkt natuurlijk goed maar is in weze niets anders dan een agressor op de wenken bedienen.

Zonder defensie als afgedwongen zekerheid zijn alle andere waarden van onze samenleving, geen knip voor de neus waard.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 13:00:05 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217141877
Lol hoezo zou het geen werk zijn?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_217141925
Ik denk dat een land zoals NL sowieso niet groot genoeg is om acceptabele legers op de been te kunnen houden louter bestaand uit beroepspersoneel.

Dienstplicht (opkomstplicht), dus.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 13:10:16 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217141943
Wat is een acceptabel leger?
pi_217141975
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:43 schreef ExTec het volgende:

[ x ]

Dat is wel vaker zo. Als land een radar van Thales Nederland koopt krijgen ze ook alleen maar een exportvergunning voor het op één na beste model. Maar ik vraag me af of Trump niet de opdracht heeft gekregen om naast NAVO ook de Amerikaanse wapenindustrie de nek om te draaien. Want het is uiteraard niet het beste verkooppraatje wat hij hier afsteekt.

.
pi_217142002
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:10 schreef sp3c het volgende:
Wat is een acceptabel leger?
Genoeg personeel om effectief te zijn. Waar je niet op permanente basis ~10% van alle vacatures open hebt staan.

En anno nu zal dat getal omhoog zijn gegaan, ivm zeg 20 jaar geleden.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 13:14:45 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217142016
We zijn ook geen sukkels hier he

De Amerikanen komen naar ons voor upgrades
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 13:16:17 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217142039
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:14 schreef ExTec het volgende:

[..]
Genoeg personeel om effectief te zijn. Waar je niet op permanente basis ~10% van alle vacatures open hebt staan.

En anno nu zal dat getal omhoog zijn gegaan, ivm zeg 20 jaar geleden.
Ik lees hier een 'geen idee' in
pi_217142123
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:07 schreef ExTec het volgende:
Ik denk dat een land zoals NL sowieso niet groot genoeg is om acceptabele legers op de been te kunnen houden louter bestaand uit beroepspersoneel.

Dienstplicht (opkomstplicht), dus.
Gewoon de basistraining en daarna tot je 27ste twee-drie keer per jaar op herhaling, daarna kan het misschien afbouwen baar één keer per jaar. De twee-drie maanden training en daarna een jaar achter de flipperkast hangen en voertuigen verven is niet zo zinvol denk ik. Er zijn meer landen waar ze het zo regelen. Tegen de tijd dat je moet mobiliseren heb een flinke reserve.
pi_217142140
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:16 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik lees hier een 'geen idee' in
In zekere zin.

Want we hebben het nogal over wat variabelen.

Maar dat defensie 2,3 mln mensen aan gaat schrijven in de hoop wat binnen te hengelen, vind ik een goeie indicator dat ik er niet naast zit.

En de afgelopen decennia vrij structureel enorm veel vacatures open hebben staan, ook.

In een land met toegankelijk onderwijs is een defensie carriere voor maar weinigen aantrekkelijk. Een roeping, net als zeevaarder of politie worden.
pi_217142162
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 12:48 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Trump zorgt er eigenhandig voor dat niemand ooit nog Amerikaanse gevechtsvliegtuigen wilt kopen.
en je zult ook zien dat het op langer termijn steeds moeilijker gaat worden om toptalent over de wereld aan te trekken en dus ook de hoog staande innovaties te blijven doen. een universiteit als MIT is 10% buitenlandse van de phd kandidaten en 1/3 van de gewone studenten komt niet uit de VS.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 13:23:44 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217142201
Nou de decennia aan bezuinigingen en gedwongen ontslagen hebben defensie gewoon heel onaantrekkelijk gemaakt als werkgever

Daarom krijgen ze die vacatures niet gevuld en het gaat echt een hele kluif worden om daar wat aan te veranderen
pi_217142220
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:20 schreef Ulx het volgende:

[..]
Gewoon de basistraining en daarna tot je 27ste twee-drie keer per jaar op herhaling, daarna kan het misschien afbouwen baar één keer per jaar. De twee-drie maanden training en daarna een jaar achter de flipperkast hangen en voertuigen verven is niet zo zinvol denk ik. Er zijn meer landen waar ze het zo regelen. Tegen de tijd dat je moet mobiliseren heb een flinke reserve.
Europees federaal.

Zeg 2 jaar, dienstplicht, en van bv de 120 man die in NL opkomen, stuur je er 100 naar een ander land, en maar 20 blijven hier. En die 20 die je hier blijven, vul je aan met mensen uit andere europese landen, waar ze hetzelfde trucje doen.

Empire building. Kweek je mensen die per definitie meer dan 1 europese taal spreken, hoop blijven hangen vanwege partner, etc.

Heb je binnen een paar generaties de verenigde staten van europa.
pi_217142304
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:24 schreef ExTec het volgende:

[..]
Europees federaal.

Zeg 2 jaar, dienstplicht, en van bv de 120 man die in NL opkomen, stuur je er 100 naar een ander land, en maar 20 blijven hier. En die 20 die je hier blijven, vul je aan met mensen uit andere europese landen, waar ze hetzelfde trucje doen.

Empire building. Kweek je mensen die per definitie meer dan 1 europese taal spreken, hoop blijven hangen vanwege partner, etc.

Heb je binnen een paar generaties de verenigde staten van europa.
Leuk, maar dan moet je de training en manier van werken wel overal gelijk hebben. Dat kan, het kost alleen wat meer tijd. En wil je die daar nou aan besteden? En wat als het mislukt?
pi_217142368
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:23 schreef sp3c het volgende:
Nou de decennia aan bezuinigingen en gedwongen ontslagen hebben defensie gewoon heel onaantrekkelijk gemaakt als werkgever

Daarom krijgen ze die vacatures niet gevuld en het gaat echt een hele kluif worden om daar wat aan te veranderen
Ik ben van mening dat je het roepings-element negeert.

Ik heb veel banen gehad, incl. rondhobbelen in woodland.

Maar dat wat ik nu doe, zit niet werkelijk in alle poriën van mijn bestaan. Dat is iets wat ik comfortabel van 8:30 tot 17:00 doe.

Die periode in woodland drukte een definitief stempel op mijn bestaan.

En daar is niks mis mee, nature of the beast, maar het is simpelweg niet voor iedereen.

En dan veronderstellen dat we wel genoeg mensen tussen die 18mln die hier wonen, hebben, die er zo inzitten, ben ik niet zo zeker van.
pi_217142435
Zou ook niet weten hoe ze defensie wel aantrekkelijk willen maken, want je weet waar het uiteindelijk op neerkomt natuurlijk. Wat dat betreft is de VS heel anders, maar zo'n mindset gaat nooit in Nederland komen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217142578
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:38 schreef Discombobulate het volgende:
Zou ook niet weten hoe ze defensie wel aantrekkelijk willen maken, want je weet waar het uiteindelijk op neerkomt natuurlijk. Wat dat betreft is de VS heel anders, maar zo'n mindset gaat nooit in Nederland komen.
Een militaristische samenleving? Dat is niet echt nodig.
pi_217142611
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:54 schreef Ulx het volgende:

[..]
Een militaristische samenleving? Dat is niet echt nodig.
Dat is de VS niet, maar er is daar wel veel meer waardering en respect voor defensie dan hier.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217142676
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:57 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat is de VS niet, maar er is daar wel veel meer waardering en respect voor defensie dan hier.
Nou....neo-militarisme dan.

Maar er is inderdaad erg weinig waardering bij ons. Kijk gewoon maar hoe de reacties zijn op het meedoen aan een interventie/vredesmacht in Oekraïne. Vooral vanaf de rechterkant is het alleen maar "ze kunnen niets, ze moeten pang pang roepen, we kunnen ons beter direct overgeven" wat er wordt geroepen. Je hebt zeker een punt.
pi_217142879
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 13:57 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat is waar. Dat geldt trouwens ook voor de politie en andere hulpdiensten.
pi_217142894
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 14:07 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nou....neo-militarisme dan.

Maar er is inderdaad erg weinig waardering bij ons. Kijk gewoon maar hoe de reacties zijn op het meedoen aan een interventie/vredesmacht in Oekraïne. Vooral vanaf de rechterkant is het alleen maar "ze kunnen niets, ze moeten pang pang roepen, we kunnen ons beter direct overgeven" wat er wordt geroepen. Je hebt zeker een punt.
Dat is op zich best bijzonder want de VVD stond vooraan om de boel uit te kleden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')