abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217129986
https://www.nu.nl/algemeen/6349884/nederland-lijkt-in-te-spelen-op-bezuinigingen-in-vs-door-wetenschappers-te-lokken.html

quote:
Onderwijsminister Eppo Bruins richt een fonds op om zo snel mogelijk topwetenschappers uit het buitenland naar Nederland te halen. De aanleiding lijkt de snel veranderende situatie voor wetenschappers in de Verenigde Staten te zijn, al zegt Bruins dat niet hardop.
Wetenschapsfinancier NWO moet de hoogte van het bedrag nog bepalen. Bruins' ministerie bevestigt tegenover NU.nl dat "enkele miljoenen" een realistisch bedrag "binnen de bestaande financiering" zou zijn. "We willen aan wetenschappers een signaal afgeven dat ze hier welkom zijn", meldt de woordvoerder. Datzelfde ministerie bezuinigt honderden miljoenen op het hoger onderwijs in Nederland.

In een Kamerbrief schrijft Bruins over het aantrekken van "tientallen topwetenschappers" van alle nationaliteiten, in "een veranderend geopolitiek klimaat". De situatie in de VS noemt hij niet specifiek. Toch lijkt alles erop te wijzen dat de minister daarop doelt.
Met enkele miljoenen tientallen topweteschappers binnenhalen? :?

Ik werk in het buitenland aan een top-universiteit. Mijn baan focused vooral op het leiden van een opleiding, maar ik heb wel een redelijk idee wat er voor nodig zou zijn om een toponderzoeker te verleiden om naar Nederland te komen. Dat zijn 4 dingen:
1) Een competitief salaris, en Nederland loopt daarin achter op landen als bijvoorbeeld Denemarken en Duitsland
2) Een meerjarige beurs (4+ jaar) waaruit in ieder geval een aantal postdocs en phd-studenten betaald kunnen worden
3) Zijn de juiste faciliteiten aanwezig (laboratoria, etc)
4) Zicht op een (vergelijkbaar) huis

Het kan zijn dat zo'n onderzoeker bestaande beurzen mee kan nemen, maar dan moet er ook aan de mensen die al binnen die beurs werken gedacht worden.
Ook kan het wel zijn dat faciliteiten aanwezig zijn.

Voor mij persoonlijk zou het alleen werken als er een goede beurs is, mijn gezin er in salaris op gelijk blijft. Dus mijn vrouw, die ook een goede baan heeft, moet ook werk hebben, of mijn baan moet dermate goed zijn dat het verlies van haar salaris gecompenseerd wordt, wat onwaarschijnlijk is. Ook wil ik er qua wonen niet op achteruit ga, en woon nu in een vrijstaand huis.

Een maat van me kreeg 2 jaar geleden een aanbod om een onderzoeksgroep in Nederland te leiden. Heeft hij niet gedaan, want met het salaris wat hij in Nederland zou krijgen, zou hij amper een huis kunnen kopen, terwijl hij nu in een groot vrijstaand huis in Denemarken woont. Ook waren er geen faciliteiten voor de laboratoria die hij nodig heeft voor zijn onderzoek.

De minister denkt dat Nederland voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten. Er is veel aantrekkelijk aan Nederland, maar met een paar miljoen ga je echt geen tientallen topwetenschappers binnenhalen. Zeker niet gezien de huidige woningsituatie, het afbouwen van expat-voordelen en de bezuinigingen op wetenschap in het algemeen in Nederland.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 14:24:22 #2
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_217130050
Ik vraag me vooral af uit welke velden van de wetenschap deze toppers komen. Het lijkt me dat analytisch denkende mensen niet meteen huilend weglopen als de oranje man iets gemeens heeft gezegd.
Life is what you make it.
pi_217130069
Om wat te doen dan..

Het gepruts over en weer hebben we met dit kabinet wel gezien. Daar is geen extra hersenkracht voor nodig.
Google is your friend, abuse your friends
pi_217130092
Dat de onderwijsminister dat zegt en dat wil proberen binnen zijn mogelijkheden is wel logisch. Maar natuurlijk niet realistisch met dit kabinet.
pi_217130097
:')
pi_217130134
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Voor mij persoonlijk zou het alleen werken als er een goede beurs is, mijn gezin er in salaris op gelijk blijft.

Voor jou persoonlijk zou het ook kunnen werken als je in Amerika niets meer hebt. Je bent gewoon klaar daar en moet wat anders gaan doen. Of hetzelfde ergens anders..
Of het bod van Nederland dan genoeg is is een tweede.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 21 maart 2025 @ 14:33:07 #7
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_217130144
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:24 schreef Schanulleke het volgende:
Ik vraag me vooral af uit welke velden van de wetenschap deze toppers komen. Het lijkt me dat analytisch denkende mensen niet meteen huilend weglopen als de oranje man iets gemeens heeft gezegd.
Ja dit dus. Laten we -for the love of god- niet complete faculteiten womens/gender/DEI studies en wat dies meer deze kant op halen anders dan zitten wij over 10 jaar met zo'n zelfde culturele revolutie als de yanks nu.

Laten we ons richten op STEM wetenschappers.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_217130155
We hebben toch geen wetenschappers nodig die experimenteren doen op de jongere generaties? Die gun je toch geen enkele cent?
  Forum Admin vrijdag 21 maart 2025 @ 14:41:16 #9
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217130216
quote:
Klimaatwetenschappers lijken me een goede kanshebber.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217130241
Niets mis met het aantrekken van topwetenschappers maar aub geen topwetenschappers die weggaan vanwege Trump want dat zijn ongetwijfeld woke deugende jankers waar we er hier al teveel van hebben.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 14:45:42 #11
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217130249
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Trump is ook hard aan het bezuinigen op medisch onderzoek zoals kankeronderzoek, neurologisch onderzoek, epidemiologie etc.
pi_217130267
quote:
dit dacht ik ook toen ik dit onderwerp enkele dagen terug zag. zelfs met die malloot is amerika nog steeds hét land voor uitvinden, innovatie, wetenschappelijk onderzoek. nederland komt niet eens in de buurt

lijkt me eerder dat ze naar china gaan, want die hebben wél de middelen en zullen wel gretig gebruikt willen maken van de verbitterdheid van weg-bezuinigde amerikaanse bollebozen
  vrijdag 21 maart 2025 @ 14:49:11 #13
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217130272
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Op zich hebben we daar in Utrecht, Wageningen, Delft, Twente en Amsterdam wel behoorlijk wat van.

Wat we meer nodig hebben zijn goede elektronische ingenieurs, (bio)medische onderzoekers, technische natuurkunde en AI onderzoekers.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 14:49:33 #14
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217130277
Uit de zaken in de OP is een vergelijkbaar huis misschien nog wel het meest lastige hier
pi_217130289
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/algemeen/6349884/nederland-lijkt-in-te-spelen-op-bezuinigingen-in-vs-door-wetenschappers-te-lokken.html
[..]

Ik werk in het buitenland aan een top-universiteit. Mijn baan focused vooral op het leiden van een opleiding, maar ik heb wel een redelijk idee wat er voor nodig zou zijn om een toponderzoeker te verleiden om naar Nederland te komen. Dat zijn 4 dingen:
1) Een competitief salaris, en Nederland loopt daarin achter op landen als bijvoorbeeld Denemarken en Duitsland
2) Een meerjarige beurs (4+ jaar) waaruit in ieder geval een aantal postdocs en phd-studenten betaald kunnen worden

Het kan zijn dat zo'n onderzoeker bestaande beurzen mee kan nemen, maar dan moet er ook aan de mensen die al binnen die beurs werken gedacht worden.

Voor mij persoonlijk zou het alleen werken als er een goede beurs is, mijn gezin er in salaris op gelijk blijft. Dus mijn vrouw, die ook een goede baan heeft, moet ook werk hebben, of mijn baan moet dermate goed zijn dat het verlies van haar salaris gecompenseerd wordt, wat onwaarschijnlijk is. Ook wil ik er qua wonen niet op achteruit ga, en woon nu in een vrijstaand huis.

Een maat van me kreeg 2 jaar geleden een aanbod om een onderzoeksgroep in Nederland te leiden. Heeft hij niet gedaan, want met het salaris wat hij in Nederland zou krijgen, zou hij amper een huis kunnen kopen, terwijl hij nu in een groot vrijstaand huis in Denemarken woont. Ook waren er geen faciliteiten voor de laboratoria die hij nodig heeft voor zijn onderzoek.

De minister denkt dat Nederland voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten. Er is veel aantrekkelijk aan Nederland, maar met een paar miljoen ga je echt geen tientallen topwetenschappers binnenhalen. Zeker niet gezien de huidige woningsituatie, het afbouwen van expat-voordelen en de bezuinigingen op wetenschap in het algemeen in Nederland.
ja het is totaal gestoord. nederland is zogenaamd zo rijk maar toch een extreem gierig land. altijd maar een paar miljoentjes besteden aan problemen, waar andere landen met miljarden komen, zelfs met een lager bbp per hoofd
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 14:55:06 #16
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217130319
Grappig trouwens het kabinet wil wetenschappers van elders naar Nederland lokken, maar wil wel hard bezuinigingen op de wetenschap door bezuinigingen op onder andere NWO en startersbeurzen.
pi_217130323
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:31 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Voor jou persoonlijk zou het ook kunnen werken als je in Amerika niets meer hebt. Je bent gewoon klaar daar en moet wat anders gaan doen. Of hetzelfde ergens anders..
Of het bod van Nederland dan genoeg is is een tweede.
Denemarken, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Zwitserland, Engeland, Japan, allemaal landen met universiteiten die ook veel te bieden hebben. Als je kijkt naar de balans tussen inkomen, kosten levensonderhoud, prestige universiteit, scholing kinderen, etc. dan kom je met een lokkertje van 'enkele miljoenen' niet ver om 'tientallen topwetenschappers' binnen te halen vrees ik.
pi_217130336
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:48 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
dit dacht ik ook toen ik dit onderwerp enkele dagen terug zag. zelfs met die malloot is amerika nog steeds hét land voor uitvinden, innovatie, wetenschappelijk onderzoek. nederland komt niet eens in de buurt

lijkt me eerder dat ze naar china gaan, want die hebben wél de middelen en zullen wel gretig gebruikt willen maken van de verbitterdheid van weg-bezuinigde amerikaanse bollebozen
In China heb je als wetenschapper veel mogelijkheden ja, en ook een flinke bonusstructuur soms (wat niet altijd even gezond is voor wetenschap). Maar ik zou China niet snel overwegen.
pi_217130352
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:55 schreef Momo het volgende:
Grappig trouwens het kabinet wil wetenschappers van elders naar Nederland lokken, maar wil wel hard bezuinigingen op de wetenschap door bezuinigingen op onder andere NWO en startersbeurzen.
Ja, de kraan dichtdraaien, maar wel hopen dat mensen naar Nederland komen :')
pi_217130353
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:49 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Op zich hebben we daar in Utrecht, Wageningen, Delft, Twente en Amsterdam wel behoorlijk wat van.

Wat we meer nodig hebben zijn goede elektronische ingenieurs, (bio)medische onderzoekers, technische natuurkunde en AI onderzoekers.
Dit dus, wetenschappers die aan innovatie werken om het probleem op te lossen, geen wetenschappers die je een schuldgevoel aanpraten.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 15:01:40 #21
396550 Richestorags
pi_217130361
quote:
Gericht bezuinigen op de wetenschap is niet erg.

Sociologie, psychologie (m.u.v. enkele vakgebieden zoals klinische en gezondheidspsychologie), bedrijfskunde, genderstudies etc. kan prima op bezuinigd worden.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:03:35 #22
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217130378
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:00 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Dit dus, wetenschappers die aan innovatie werken om het probleem op te lossen, geen wetenschappers die je een schuldgevoel aanpraten.
Je hebt echt geen idee he wat het bredere spectrum rond klimaatonderzoek allemaal inhoud he.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:04:48 #23
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217130388
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Gericht bezuinigen op de wetenschap is niet erg.

Sociologie, psychologie (m.u.v. enkele vakgebieden zoals klinische en gezondheidspsychologie), bedrijfskunde, genderstudies etc. kan prima op bezuinigd worden.
Kun je dat ook nog onderbouwen of is dat op onderbuik gevoel?
pi_217130442
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:04 schreef Momo het volgende:

[..]
Kun je dat ook nog onderbouwen of is dat op onderbuik gevoel?
genderstudies is volstrekt overbodig geneuzel dat de maatschappij geen enkel doel dient. Hier een betoog dat ik chatgtp heb laten schrijven maar hier ben ik het roerend mee eens:

quote:
Waarom Genderstudies een Overbodige Studie is

In tijden waarin elke euro van belastinggeld zorgvuldig besteed moet worden, is het zinvol om kritisch te kijken naar studies die weinig tot geen maatschappelijke of economische meerwaarde hebben. Genderstudies is zo’n studie die zonder problemen geschrapt of sterk ingeperkt kan worden.

1. Gebrek aan arbeidsmarktperspectief
Een van de belangrijkste criteria voor een opleiding is of deze studenten voorbereidt op een nuttige en productieve carrière. Bij genderstudies is dit nauwelijks het geval. De meeste afgestudeerden komen terecht in gesubsidieerde banen bij NGO’s, overheidsinstanties of academische posities waarin ze elkaar onderling bezighouden met abstracte theorieën. Er is amper vraag naar genderexperts in het bedrijfsleven of de techniek, sectoren die wél bijdragen aan economische groei.

2. Gebrek aan wetenschappelijke objectiviteit
Genderstudies beweegt zich niet op het terrein van harde wetenschap, maar lijkt vaak op ideologische scholing. De studie is grotendeels gebaseerd op postmoderne en marxistische theorieën waarin feiten ondergeschikt zijn aan activisme. Kritiek op de studie wordt doorgaans niet inhoudelijk weerlegd, maar afgedaan als ‘onderdrukking’ of ‘ondermijning van minderheden’. Dit staat haaks op het wetenschappelijke principe van vrije discussie en falsifieerbaarheid.

3. Geen toegevoegde waarde voor de maatschappij
Genderstudies claimt bij te dragen aan een rechtvaardigere samenleving, maar in de praktijk creëert het eerder verdeeldheid. In plaats van de maatschappij vooruit te helpen, richt het zich vooral op het opsplitsen van mensen in onderdrukkers en onderdrukten. Dit draagt niet bij aan sociale cohesie, maar voedt eerder polarisatie en slachtofferschap.

4. Overbodig naast andere disciplines
De relevante thema’s binnen genderstudies – zoals ongelijkheid en sociale dynamieken – worden al ruimschoots behandeld binnen sociologie, psychologie en rechten. Waarom zou er een aparte studie nodig zijn die deze onderwerpen slechts vanuit één ideologische invalshoek benadert?

Conclusie: Schrap het of financier het privé
Als mensen zich graag willen verdiepen in genderstudies, moeten ze dat vooral doen – maar dan op eigen kosten. Het is niet de taak van de belastingbetaler om een studie te financieren die weinig bijdraagt aan de economie, wetenschap of maatschappij. Bezuinigen op genderstudies zou niet alleen geld besparen, maar ook het academische klimaat gezonder maken door meer ruimte te geven aan objectieve, nuttige studies.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:16:22 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217130459
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
genderstudies is volstrekt overbodig geneuzel dat de maatschappij geen enkel doel dient. Hier een betoog dat ik chatgtp heb laten schrijven maar hier ben ik het roerend mee eens:
[..]

Het heeft een grote overlap met sociologie, psychologie. Maar dat moest toch ook al geschrapt worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Momo op 21-03-2025 15:21:56 ]
pi_217130491
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:16 schreef Momo het volgende:

[..]
Het heeft een grote overlap met sociologie, psychologie. Maar dat wat moest toch ook al geschrapt worden?
Daar kon op bezuinigd worden volgens Richestorags. Ik heb daar verder geen mening over. Ik heb me alleen uitgelaten over de flutstudie "genderstudies". Daar zou geen cent belastinggeld heen moeten gaan.

Overigens kan ik mij prima vinden in het idee om niet iedere studie gelijk te behandelen. Ik betaal met liefde mee aan de studie van een student theoretische natuurkunde maar als jij je dagen wil vullen met neuzelen over gender hoeven we daar als maatschappij niet aan mee te betalen. Sterker nog, ik denk dat die studie zelfs schadelijk is voor de maatschappij.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:29:05 #27
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217130571
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Daar kon op bezuinigd worden volgens Richestorags. Ik heb daar verder geen mening over. Ik heb me alleen uitgelaten over de flutstudie "genderstudies". Daar zou geen cent belastinggeld heen moeten gaan.

Overigens kan ik mij prima vinden in het idee om niet iedere studie gelijk te behandelen. Ik betaal met liefde mee aan de studie van een student theoretische natuurkunde maar als jij je dagen wil vullen met neuzelen over gender hoeven we daar als maatschappij niet aan mee te betalen. Sterker nog, ik denk dat die studie zelfs schadelijk is voor de maatschappij.
Gender studies vind ik van die genoemd zijn nog het minste qua wetenschappelijke waarde maar ook daar kunnen nuttige studies bij zitten, het is ook wel interessant om verschillen tussen geslachten te kunnen begrijpen. Maar ik vind het grappig om te zien hoe mensen meteen kortsluiting krijgen in hun hersens als ze uberhaupt die 2 woorden lezen. Ook omdat het maar zeer klein deel is van complete research domein. Gaat het over bezuinigen van wetenschap dan wordt dat meteen erbij gehaald om daar goedkeuring aan te geven. Terwijl daar dan helemaal niet de klappen vallen. Ook het wegzetten als sociologie en psychologie als iets wat ook wel geschrapt mag worden. Het is allemaal wel makkelijk roepen als je verder nooit verdiept hebt in dat soort domeinen. En nee, ik ben niet werkzaam in een van die domeinen, dat zeg ik als iemand uit het STEM domein.
pi_217130579
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Denemarken, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Zwitserland, Engeland, Japan, allemaal landen met universiteiten die ook veel te bieden hebben. Als je kijkt naar de balans tussen inkomen, kosten levensonderhoud, prestige universiteit, scholing kinderen, etc. dan kom je met een lokkertje van 'enkele miljoenen' niet ver om 'tientallen topwetenschappers' binnen te halen vrees ik.
Dat kan kloppen. Mijn punt zat dat de overstap naar een ander land vanuit de VS niet gelijk is. Daar is de wereld ineens anders ;)
stupidity has become as common as common sense was before
pi_217130636
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:29 schreef Momo het volgende:

[..]
Gender studies vind ik van die genoemd zijn nog het minste qua wetenschappelijke waarde maar ook daar kunnen nuttige studies bij zitten, het is ook wel interessant om verschillen tussen geslachten te kunnen begrijpen. Maar ik vind het grappig om te zien hoe mensen meteen kortsluiting krijgen in hun hersens als ze uberhaupt die 2 woorden lezen. Ook omdat het maar zeer klein deel is van complete research domein. Gaat het over bezuinigen van wetenschap dan wordt dat meteen erbij gehaald om daar goedkeuring aan te geven. Terwijl daar dan helemaal niet de klappen vallen. Ook het wegzetten als sociologie en psychologie als iets wat ook wel geschrapt mag worden. Het is allemaal wel makkelijk roepen als je verder nooit verdiept hebt in dat soort domeinen. En nee, ik ben niet werkzaam in een van die domeinen, dat zeg ik als iemand uit het STEM domein.
Nee, tussen genderstudies zitten geen nuttige studies. dat is verspilling van tijd geld en talent. Er is natuurlijk een reden waarom er bij gesprekken over bezuinigen steeds het voorbeeld van genderstudies gegeven wordt, namelijk omdat dat een totaal niet wetenschappelijke onzinstudie is die werkelijk niets nuttigs heeft gebracht en ook nooit zal brengen. Sommige mensen, en jij lijkt ook tot die groep te behoren, die schieten juist in een kramp wanneer je het over bezuinigen op wetenschap hebt. En daarom komen mensen dan met het voorbeeld van genderstudies omdat dat wel zo'n evidente onzinstudie is dat zelfs de grootste tegenstanders van bezuinigen op wetenschap uiteindelijk toch schoorvoetend toe moeten geven dat deze studie ons als maatschappij toch niets nuttigs brengt wat het spenderen van gemeenschapsgeld aan deze onzin rechtvaardigt.

Ik heb met niet uitgelaten over sociologie of psychologie.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 15:39:56 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217130733
quote:
[..]

Het zou ook raar zijn om wetenschappers uit het buitenland met belastinggeld betaalde huizen te geven terwijl Nederlandse beginnende wetenschappers ook geen huis kunnen kopen.

In de praktijk worden er dan 10 lbhqit-wetenschappers naar Nederland gehaald voor veel geld terwijl er 25 TU afgestudeerden vertrekken omdat ze geen woning kunnen krijgen
The End Times are wild
pi_217130935
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Je hebt echt geen idee he wat het bredere spectrum rond klimaatonderzoek allemaal inhoud he.
Plus hoeveel geld in bijvoorbeeld het voorspellen van weermodellen omgaat, dat is een business van honderden Miljarden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217131148
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee, tussen genderstudies zitten geen nuttige studies. dat is verspilling van tijd geld en talent. Er is natuurlijk een reden waarom er bij gesprekken over bezuinigen steeds het voorbeeld van genderstudies gegeven wordt, namelijk omdat dat een totaal niet wetenschappelijke onzinstudie is die werkelijk niets nuttigs heeft gebracht en ook nooit zal brengen. Sommige mensen, en jij lijkt ook tot die groep te behoren, die schieten juist in een kramp wanneer je het over bezuinigen op wetenschap hebt. En daarom komen mensen dan met het voorbeeld van genderstudies omdat dat wel zo'n evidente onzinstudie is dat zelfs de grootste tegenstanders van bezuinigen op wetenschap uiteindelijk toch schoorvoetend toe moeten geven dat deze studie ons als maatschappij toch niets nuttigs brengt wat het spenderen van gemeenschapsgeld aan deze onzin rechtvaardigt.

Ah, we moeten in de biowetenschap alleen onderzoek doen op mannen. Duidelijk.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 16:12:23 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217131200
Kunnen we alle wereldtoppers in gender studies en black history binnenhalen.
pi_217131259
ik vind het wel uitzonderlijk ergerlijk en extreem frustrerend, dat dit land, en europa in het algemeen, zo de nadruk legt op het aantrekken van buitenlandse werknemers, maar niet genoeg doet om binnenlands personeel op te leiden, of het nou wetenschappers zijn, ict deskundigen, bouwvakkers, etc. ik zie genoeg mensen die de hele dag maar op straat hangen. of die in een niet-duurzame sector werken

hier bezuinigen op onderwijs maar wel geld opzij zetten om buitenlanders aan te trekken. waar is de logica?
  Overall beste user 2022 vrijdag 21 maart 2025 @ 16:19:29 #35
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_217131276
quote:
Het gaat meer om mensen die werken in programma's die nu door DOGE of RFK worden gestopt want woke/kost geld/ketterij/vul reden in.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 16:36:29 #36
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217131436
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 16:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In verschillende domeinen is het juist wel interessant om de verschillen tussen man en vrouw te benadrukken. Bijvoorbeeld cardiologie, wat op dit moment erg gericht is op de klachten die mannen hebben bij bepaalde situaties als een hartaanval of hartritmestoornissen. Gekoppeld aan sociologie of psychologie kan het ook nuttig zijn om bijvoorbeeld te analyseren hoe geslachten verschillend een bepaalde stoornis zoals schizofrenie ervaren of hoe om te gaan met de individualisering van de samenleving. Economisch kan het interessant zijn om te analyseren hoe geld wordt uitgegeven door man en vrouw. Genoeg voorbeelden te bedenken waar Gender Studies wel nuttig zijn.
pi_217131577
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 16:09 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Onbegrijpelijk hoe je dat uit mijn bijdrage hebt weten te destilleren.

Genderstudies zijn niet nodig om de biowetenschap te vertellen hoe ze moeten werken.
pi_217131613
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 16:36 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
In verschillende domeinen is het juist wel interessant om de verschillen tussen man en vrouw te benadrukken. Bijvoorbeeld cardiologie, wat op dit moment erg gericht is op de klachten die mannen hebben bij bepaalde situaties als een hartaanval of hartritmestoornissen. Gekoppeld aan sociologie of psychologie kan het ook nuttig zijn om bijvoorbeeld te analyseren hoe geslachten verschillend een bepaalde stoornis zoals schizofrenie ervaren of hoe om te gaan met de individualisering van de samenleving. Economisch kan het interessant zijn om te analyseren hoe geld wordt uitgegeven door man en vrouw. Genoeg voorbeelden te bedenken waar Gender Studies wel nuttig zijn.
Dat kan dan prima ondergebracht worden bij respectievelijk psychologie en economie. Sterker nog, dat gebeurt al.

Genderstudies is niets anders dan eindeloos bakkeleien over vermeende sociale constructen. Er is nog geen enkele medische behandeling voor vrouwen voortgekomen uit genderstudies.
pi_217131617
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 16:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Onbegrijpelijk hoe je dat uit mijn bijdrage hebt weten te destilleren.

Genderstudies zijn niet nodig om de biowetenschap te vertellen hoe ze moeten werken.
Nee, de biowetenschappers doen al veel meer onderzoek naar mannen dan naar vrouwen. En iedereen is voor de wet gelijk, dus wat valt er verder nog te doen?
pi_217131976
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 16:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, de biowetenschappers doen al veel meer onderzoek naar mannen dan naar vrouwen. En iedereen is voor de wet gelijk, dus wat valt er verder nog te doen?
Geen idee maar nog meer mensen afgestudeerd in genderstudies die werkloos op de bank komen te zitten gaan dat in ieder geval niet oplossen.
pi_217132187
Ik had vroeger een abbo op de Eppo, komt wel dichtbij zo.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 18:00:54 #42
396550 Richestorags
pi_217132204
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:29 schreef Momo het volgende:

[..]
Gender studies vind ik van die genoemd zijn nog het minste qua wetenschappelijke waarde maar ook daar kunnen nuttige studies bij zitten, het is ook wel interessant om verschillen tussen geslachten te kunnen begrijpen.
Interessant misschien, maar het is niet iets waar je op moet inzetten qua topwetenschappers.

quote:
Maar ik vind het grappig om te zien hoe mensen meteen kortsluiting krijgen in hun hersens als ze uberhaupt die 2 woorden lezen. Ook omdat het maar zeer klein deel is van complete research domein. Gaat het over bezuinigen van wetenschap dan wordt dat meteen erbij gehaald om daar goedkeuring aan te geven. Terwijl daar dan helemaal niet de klappen vallen. Ook het wegzetten als sociologie en psychologie als iets wat ook wel geschrapt mag worden. Het is allemaal wel makkelijk roepen als je verder nooit verdiept hebt in dat soort domeinen. En nee, ik ben niet werkzaam in een van die domeinen, dat zeg ik als iemand uit het STEM domein.
Het lijkt vooral dat jij het wegzet. Ik zeg dat er vakgebieden zijn waar we best op zouden kunnen bezuinigen als het gaat om topwetenschappers aantrekken.

Wat hebben we aan de zoveelste socioloog of bedrijfskundige? Ik benoemde overigens niet de psychologie als geheel.

We hebben veel meer aan bepaalde velden als het gaat om topwetenschappers aantrekken en niemand zal daarbij direct aan sociologie denken. Prove me wrong.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 18:04:48 #43
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217132244
Ik denk dat het verstandiger is te zorgen dat universiteiten niet willekeurig mensen gaan ontslaan zoals ze nu doen. Enorme kaalslag op de TU Twente o.a. :')
  vrijdag 21 maart 2025 @ 18:05:19 #44
396550 Richestorags
pi_217132250
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 16:36 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
Daar heb je geen gender studies voor nodig...
  vrijdag 21 maart 2025 @ 18:15:59 #45
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217132316
quote:
Daar verkijk je je dan flink op.

Dit is helaas scheer en inslag in de tegenwoordige academische wereld, waar ook het overgrote merendeel van de wetenschappers en academici links tot radicaal links georiënteerd is. Het is niet zonder reden dat de pro-Palestijnse en anti-Israëlische/Joodse sentimenten en de genderideologie zoveel voet aan de grond heeft juist in de universiteiten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217132349
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 18:15 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is helaas scheer en inslag in de tegenwoordige academische wereld, waar ook het overgrote merendeel van de wetenschappers en academici links tot radicaal links georiënteerd is.
Heb je hier een bron bij toevallig?
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 18:47:05 #47
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217132545
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 18:04 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik denk dat het verstandiger is te zorgen dat universiteiten niet willekeurig mensen gaan ontslaan zoals ze nu doen. Enorme kaalslag op de TU Twente o.a. :')
Gelukkig was het bij die zeer woke Technische Natuurwetenschappen afdeling!
pi_217132557
quote:
Inderdaad dieptriest.

Dit vermeende voornemen gaat dan ook keihard falen. Maarja, je moet toch wat voor de bühne.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 18:49:54 #49
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_217132566
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 18:00 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Interessant misschien, maar het is niet iets waar je op moet inzetten qua topwetenschappers.
[..]
Het lijkt vooral dat jij het wegzet. Ik zeg dat er vakgebieden zijn waar we best op zouden kunnen bezuinigen als het gaat om topwetenschappers aantrekken.

Wat hebben we aan de zoveelste socioloog of bedrijfskundige? Ik benoemde overigens niet de psychologie als geheel.

We hebben veel meer aan bepaalde velden als het gaat om topwetenschappers aantrekken en niemand zal daarbij direct aan sociologie denken. Prove me wrong.
Zelfs binnen Social Sciences heb je "Top Wetenschappers"
https://www.adscientifici(...)?tit=Social+Sciences
pi_217132590
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 18:21 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Heb je hier een bron bij toevallig?
Vind je het gek? Rechts wil bezuinigen op wetenschap, links investeren. Tsja ..
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')