De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Jij suggereert dat er een bewuste keuze wordt gemaakt om geen scheiding aan te brengen. Wat dacht je van een gebrek aan veilige zones en het feit dat Isral aanvallen uitvoert op plaatsen waar ook burgers aanwezig zijn zoals ziekenhuizen, scholen en vluchtelingenkampen. Daarnaast hebben de burgers niet de controle over hoe Hamas opereert. Je kan niet zomaar een gebouw met 50 man opblazen omdat er (misschien) 2 Hamas zitten.
Je legt de verantwoordelijkheid volledig bij de Palestijnse burgers, maar zo zit het natuurlijk niet in elkaar en dat snapt iedereen wel lijkt me. Isral heeft de nog steeds de controle over de grenzen en bombardeert dichtbevolkte gebieden waardoor je nu al zoveel onnodig leed veroorzaakt hebt.
Zo simpel denken over het lot van onschuldige mensen en kinderen. Empatisch vermogen is bij sommige mensen ver te zoeken of gewoonweg niet aanwezig.
De Palestijnen brengen inderdaad bewust geen scheiding aan. Dat is een onderdeel van hun strijdwijze. Zie bijvoorbeeld:
Hamas overwhelmed Israel's border in October with a coordinated, large-scale maneuver before committing atrocities. Now, it acts as a guerrilla force, its fighters often disguised as civilians.
They hide under residential neighborhoods, storing their weapons in miles of tunnels and in houses, mosques, sofas -- even a child's bedroom -- blurring the boundary between civilians and combatants.
They emerge from hiding in plainclothes, sometimes wearing sandals or tracksuits before firing on Israeli troops, attaching mines to their vehicles, or firing rockets from launchers in civilian areas.
They rig abandoned homes with explosives and tripwires, sometimes luring Israeli soldiers to enter the booby-trapped buildings by scattering signs of a Hamas presence.
..
En het is al vele jaren bekend dat men op deze manier vechten, omdat het binnen de Palestijnse terreurbewegingen bekend is dat hoe meer burgerslachtoffers er vallen, hoe beter, want immers is dat propaganda die kan worden gebruikt tegen Isral.
[..] Fijn dat je iets van een morele standaard hebt! Kunnen we eindelijk ook de banden doorsnijden met de Isralische overheid die sommige lijken al decennia gegijzeld heeft.
Zie je trouwens dat ik daar de overheid schrijf ipv iedere Isralische inwoner/joden? Zou je misschien ook eens moeten doen met Hamas.
Oh, je bedoelt dat Isral de Palestijnen met hun eigen wapens bestrijd? En jij vervolgens meteen het probleem bij Isral gaat leggen. Ik problematiseer het bij Isral inderdaad niet, want men doet dat dus in reactie op wat de Palestijnen doen.
Zo is bijvoorbeeld de VS recent tegen de EU met importheffingen begonnen, de EU reageert daarna met in reactie op deze zet met importheffingen richting de VS. We gaan dan ook niet concluderen dat de EU een handelsoorlog is begonnen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Oh, je bedoelt dat Isral de Palestijnen met hun eigen wapens bestrijd? En jij vervolgens meteen het probleem bij Isral gaat leggen. Ik problematiseer het bij Isral inderdaad niet, want men doet dat dus in reactie op wat de Palestijnen doen.
Zo is bijvoorbeeld de VS recent tegen de EU met importheffingen begonnen, de EU reageert daarna met in reactie op deze zet met importheffingen richting de VS. We gaan dan ook niet concluderen dat de EU een handelsoorlog is begonnen.
Ik neem u mee naar de originele stelling en vraag.
[..] Het merendeel van dit topic steunt terroristen. Heb het onderstaande al meerdere keren gevraagd en nog nooit een bevestigend antwoord gekregen van niemand niet. Nederland moet alle banden verbreken met mensen die lijken jarenlang gijzelen en gebruiken als politiek drukmiddel. Ben je het daarmee eens?
Je antwoord is dus nee. Mij valt een patroon op dat je terreurdaden niet erg vindt, zolang het maar tegen de juiste groep gebeurd.
Isral begon met lijkenhandel lang voordat Hamas berhaupt bestond. Je overgroot opa begon ermee is sowieso een heel slap excuus om iets zelf te doen. Je groepsdenken en consistente weigering om onderscheid tussen terroristen en burgers te maken heeft in een paar generaties voor ons de holocaust mogelijk gemaakt. Wees er maar trots op.
Genocide aanvallen gaan weer lekker door. En de juichers voor de vernietiging ook hier.
Wat wil Isral bereiken? Ja, genocide. Maar daarna? Hoe is Hamas ontstaan? Precies.... Door alle terreur van Isral. Door deze genocide, alle terreur die Isral nu uitvoert, gaan mensen echt niet ineens dol zijn op Isral. Isral creert alleen maar een oneindige loop door eigen terreur.
Op vrijdag 21 maart 2025 10:06 schreef bianconeri het volgende: Genocide aanvallen gaan weer lekker door. En de juichers voor de vernietiging ook hier.
Wat wil Isral bereiken? Ja, genocide. Maar daarna? Hoe is Hamas ontstaan? Precies.... Door alle terreur van Isral. Door deze genocide, alle terreur die Isral nu uitvoert, gaan mensen echt niet ineens dol zijn op Isral. Isral creert alleen maar een oneindige loop door eigen terreur.
Ah ja, het antisemitische en Islamitische terrorisme van Arabische moslims komt door Isral.
Hoe verklaar je dat dit dan al aanwezig was vr Isral was opgericht?
Op vrijdag 21 maart 2025 10:06 schreef bianconeri het volgende: Genocide aanvallen gaan weer lekker door. En de juichers voor de vernietiging ook hier.
Hoe zou jij zelf genocide uitvoeren? Zoals Israel dat doet? Langzaam, met waarschuwingen? Als ik theoretisch een genocide had gewild, had ik 2 weken de tijd genomen om alles compleet te bombarderen, in de fik te steken en met zuur over te gieten. En nog wat mosterdgas erna. Klaar. Want als je een genocide uitvoert, ga je iedereen en alles vernietigen. Israel houdt de wond etterend door hier en daar een infectie toe te voegen. Maar dat is geen genocide.
[..] Hoe zou jij zelf genocide uitvoeren? Zoals Israel dat doet? Langzaam, met waarschuwingen? Als ik theoretisch een genocide had gewild, had ik 2 weken de tijd genomen om alles compleet te bombarderen, in de fik te steken en met zuur over te gieten. En nog wat mosterdgas erna. Klaar. Want als je een genocide uitvoert, ga je iedereen en alles vernietigen. Israel houdt de wond etterend door hier en daar een infectie toe te voegen. Maar dat is geen genocide.
Of het een genocide is ja of nee, daar waag ik mij niet aan. Wel kan ik concluderen dat je redenering niet echt sterk is.
De Isralische minister van Defensie Israel Katz heeft het leger opdracht gegeven meer gebied in de Gazastrook in te nemen met het oog op mogelijke annexatie. "Hoe meer Hamas weigert gijzelaars vrij te laten, hoe meer terrein er door Isral zal worden geannexeerd", aldus Katz.
Katz zei dat het leger "alle middelen gebruikt" om druk op de Palestijnse beweging Hamas uit te oefenen om de resterende gijzelaars vrij te laten.
Hij noemde als voorbeeld het overbrengen van de Palestijnen naar het zuiden van de Gazastrook. Ook herinnerde hij aan het plan van de Amerikaanse president Donald Trump om de Palestijnen uit de Gazastrook weg te halen en naar elders over te brengen. Katz noemt dit een plan voor vrijwillige verplaatsing.
plek zat , nieuwbouw doen in de Negev
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
De joden, zigeuners, homo's en gehandicapten zaten toen ook niet op 1 kluitje bij elkaar. Dat is even wat anders dan een gebied ter grootte van een Waddeneiland waar je je op kunt focussen.
Gaza is klaar, een broeinest van terreur. Je kunt Hamas niet los zien van de bevolking, en dus is het beter dat ze ophoepelen. Er is ruimte zat in de zandbak bij hun islamtische broeders, iedereen is zo begaan met het lot van de mensen in Gaza dat dat vast geen enkel probleem is.
o dat is goed , allemaal 5000 euro mee , nieuwe stad bouwen , nieuw huis asl GAZA half leeg is dan zal hamas overblijven , dan gaan ze hem wel knijpen
5 van zulke stadjes en gedaan , moet lukken zullen tevreden mensen zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
[..] De joden, zigeuners, homo's en gehandicapten zaten toen ook niet op 1 kluitje bij elkaar. Dat is even wat anders dan een gebied ter grootte van een Waddeneiland waar je je op kunt focussen.
texel is groot zal voor half miljoen mensen die een nieuwe stad gaan bouwen ver van HAMAS gekken
Op donderdag 20 maart 2025 15:44 schreef pokkerdepok het volgende: nou nou, israel zegt nietd at het leeg moet. z zeggend at gaza moet gaan kiezen. hamas moet weg. of anders.
ik neem aan dat de mensen die voor de paletsijnen zijn, ook vinden dat hamas weg moet, toch?
weet je niet wat dat zijn, ?? is een halfedelsteen Die doen ze op hun jas daar
ah dus terreur zorgt ervoor dat mensen radicaal worden en dat is dan begrijpelijk?
Toch bijzonder dat, ondanks de genocide, de bevolking daar maar blijft groeien...
Iets gaat hier mis... en ik denk niet dat het aan de wetenschappelijke data ligt.
[..] Oproepen tot etnische zuivering is geen probleem op Fok.
als het er netjes is met mooie huizen en voldoende voedsel dan zal men heel graag gaan
[..] Hoe kan het genocide zijn? Leg eens uit waarom het 't wel zou zijn?
Ik weet dat je vraag niet aan mij stelt en ik zal niet beweren dat er genocide plaats vindt of plaats heeft gevonden. Een hoogleraar holocaust-geschiedenis zegt daar over: „Er zijn nu ruim 50.000 doden, waarvan zeker 43.000 getelde doden en naar schatting 10.000 die nog onder het puin liggen. Vrijwel de gehele bevolking is etnisch gezuiverd: zij zijn gedwongen hun huizen te verlaten zonder garantie dat zij kunnen terugkeren. De retoriek in Isral – in alle lagen van de samenleving – is genocidaal. Er zijn video’s van soldaten die alles in hun omgeving opblazen in Gaza; inmiddels is 70 procent van de gebouwen daar vernietigd of beschadigd. Er is doelbewuste uithongering. Er is de vrijwel volledige vernietiging van het zorgsysteem, de infrastructuur en de elite, waaronder intellectuelen, journalisten, en dokters. Genocide is de vernietiging van een collectief, niet van alle individuen. En dit is precies wat we zien in Gaza. Gaza als plaats en gemeenschap bestaat niet meer.”
„De VN-definitie spreekt over de intentie om een nationale, etnische, raciale of religieuze groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen. We weten niet hoeveel mensen uiteindelijk dood zullen gaan door de campagne in Gaza. Het gaat niet alleen om directe doden; het gaat ook om het creren van condities voor overlijden. Dat wordt ook benoemd in het Genocideverdrag. Sommige experts noemen het ‘genocide door uitputting’. Volgens schattingen zijn er in Gaza tussen de 100.000 en 300.000 indirecte doden. En de winter moet nog beginnen. Ook tijdens de Armeense genocide stierven mensen onderweg, door uitputting en uithongering. In het getto van Warschau creerden de nazi’s omstandigheden waardoor een deel van de Joodse bevolking al overleed voor het begin van wat de nazi’s de ‘eindoplossing’ noemden. Hetzelfde gebeurde in Darfur en Zuid-West Afrika. Veel genocides voltrokken zich over een periode van jaren. Genocide is een proces, geen gebeurtenis.”
Een ander kenmerk van de Holocaust, was totaliteit. Alle Joden in Europa onder controle van de nazi’s of van de geallieerden moesten op de een of andere manier sterven, volgens de nazi’s. Dat aspect is niet bij alle genocides aanwezig, en ook niet in Gaza. Maar opnieuw: het Genocideverdrag heeft het over ‘geheel of gedeeltelijk’ vernietigen.”
[..] De joden, zigeuners, homo's en gehandicapten zaten toen ook niet op 1 kluitje bij elkaar. Dat is even wat anders dan een gebied ter grootte van een Waddeneiland waar je je op kunt focussen.
Daar ben ik het uiteraard mee eens. Maar dat iets langer duurt dan je zelf zou willen, maakt iets nog niet geen-genocide.
Waarmee ik niet stel dat er wel een genocide is in Gaza.
Wat je 'vergeet' er bij te vertellen is dat het hier om Amos Goldberg gaat die een hele brede definitie van genocide hanteert. Zo was er volgens hem ook sprake van een genocide in Vietnam, Hiroshima, Nagasaki, Dresden en Hamburg. Op die manier kom je bij vrijwel elke oorlog uit.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
[..] Wat je 'vergeet' er bij te vertellen is dat het hier om Amos Goldberg gaat die een hele brede definitie van genocide hanteert. Zo was er volgens hem ook sprake van een genocide in Vietnam, Hiroshima, Nagasaki, Dresden en Hamburg. Op die manier kom je bij vrijwel elke oorlog uit.
Die naam benoemde ik expres niet omdat de link met zijn geloof en Israel gemaakt wordt en hij in dit geval meer als een autoriteit wordt gezien.
Ik wilde de gegeven argumente benoemen. Omdat de genocide beschuldiging niet past bij ons beeld van genocide met miljoenen doden en slachtoffers. Ik ben onbekend met die 'genocide beschuldigingen' die jij noemt. Ik ken alleen zijn argumenten mbt Gaza, die ik dus aanhaalde. Ik ben wel bekend met de recente 'genocides' op de Rohinya of Oeigoeren, dan ligt het gebruik van deze kwalificatie niet gevoelig
Je beweert dat je dan bij elke oorlog uitkomt. Die redenering lijkt me iets te simpel
Ja vooral door neo-Nazis in Duitsland die Dresden proberen te vergelijken met de Holocaust.
Het is typisch hoe dat werkt. De conclusie dat er sprake is van genocide in Gaza stond al van te voren vast voor media zoals NRC en Haaretz. Vervolgens gaan ze dan op zoek naar een 'expert' die die conclusie bevestigt en komen ze op marginale figuren uit zoals deze zogenaamde genocide expert. Dat er geen zinnig mens zijn andere claims serieus neemt doet der dan even niet toe.
[..] Ik weet dat je vraag niet aan mij stelt en ik zal niet beweren dat er genocide plaats vindt of plaats heeft gevonden. Een hoogleraar holocaust-geschiedenis zegt daar over: „Er zijn nu ruim 50.000 doden, waarvan zeker 43.000 getelde doden en naar schatting 10.000 die nog onder het puin liggen. Vrijwel de gehele bevolking is etnisch gezuiverd: zij zijn gedwongen hun huizen te verlaten zonder garantie dat zij kunnen terugkeren. De retoriek in Isral – in alle lagen van de samenleving – is genocidaal. Er zijn video’s van soldaten die alles in hun omgeving opblazen in Gaza; inmiddels is 70 procent van de gebouwen daar vernietigd of beschadigd. Er is doelbewuste uithongering. Er is de vrijwel volledige vernietiging van het zorgsysteem, de infrastructuur en de elite, waaronder intellectuelen, journalisten, en dokters. Genocide is de vernietiging van een collectief, niet van alle individuen. En dit is precies wat we zien in Gaza. Gaza als plaats en gemeenschap bestaat niet meer.”
„De VN-definitie spreekt over de intentie om een nationale, etnische, raciale of religieuze groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen. We weten niet hoeveel mensen uiteindelijk dood zullen gaan door de campagne in Gaza. Het gaat niet alleen om directe doden; het gaat ook om het creren van condities voor overlijden. Dat wordt ook benoemd in het Genocideverdrag. Sommige experts noemen het ‘genocide door uitputting’. Volgens schattingen zijn er in Gaza tussen de 100.000 en 300.000 indirecte doden. En de winter moet nog beginnen. Ook tijdens de Armeense genocide stierven mensen onderweg, door uitputting en uithongering. In het getto van Warschau creerden de nazi’s omstandigheden waardoor een deel van de Joodse bevolking al overleed voor het begin van wat de nazi’s de ‘eindoplossing’ noemden. Hetzelfde gebeurde in Darfur en Zuid-West Afrika. Veel genocides voltrokken zich over een periode van jaren. Genocide is een proces, geen gebeurtenis.”
Een ander kenmerk van de Holocaust, was totaliteit. Alle Joden in Europa onder controle van de nazi’s of van de geallieerden moesten op de een of andere manier sterven, volgens de nazi’s. Dat aspect is niet bij alle genocides aanwezig, en ook niet in Gaza. Maar opnieuw: het Genocideverdrag heeft het over ‘geheel of gedeeltelijk’ vernietigen.”
Dit blijft een hilarisch stuk. Er wordt eigenlijk een opsomming gegeven van zaken die de norm zijn tijdens een oorlog:
• Vernietiging van infrastructuur • Mensen die vluchten • Mensen die om het leven komen
Als dat redenen zijn voor een genocide, dan is min of meer elke oorlog een genocide. Hoe dacht men dat Rotterdam, Dresden, Sarajevo of Damascus er uitzagen in tijden van oorlog? Daar was soms niet veel meer van over.
Maar het meest bijzondere en lachwekkende is nog wel dit:
'De retoriek in Isral – in alle lagen van de samenleving – is genocidaal.'
Hmm.
Wat moeten de conclusie dan wel niet zijn over de Palestijnse samenleving, waar min of meer elk kind wordt opgevoed om Joden te haten met een bereidheid tot het martelaarschap om Joden te doden? Alleen daar zul je een antizionistische, linkse Isralir als Amos Goldberg niet over horen.
Dergelijke mensen komen met allerlei standaarden, termen en conclusies die men eenzijdig toepast op Isral, ook is men zelf Isralir. Omdat de onderliggende overtuiging is dat Isral als land niet zou mogen bestaan. Dit werd bij deze man ook al eens duidelijk in een artikel met de NRC, waar hij het geweld tegen Isralische Joden in Amsterdam bagatelliseerde en de oorzak bij 'de bezetting' probeerde te leggen.
[..] Ja vooral door neo-Nazis in Duitsland die Dresden proberen te vergelijken met de Holocaust.
Het is typisch hoe dat werkt. De conclusie dat er sprake is van genocide in Gaza stond al van te voren vast voor media zoals NRC en Haaretz. Vervolgens gaan ze dan op zoek naar een 'expert' die die conclusie bevestigt en komen ze op marginale figuren uit zoals deze zogenaamde genocide expert. Dat er geen zinnig mens zijn andere claims serieus neemt doet der dan even niet toe.
Dit dus inderdaad, omdat dit uitgesproken links en progressieve media zijn bij wie de onderliggende aanname is: Isral mag niet bestaan, Isral is een koloniale staat, Joden hebben privileges en moslims zijn per definitie structurele slachtoffers.
En om meer legitimiteit te creren, sleept men graag de paar (Isralische) Joden aan die over hun eigen land of groep bereid zijn om allemaal negatieve dingen te zeggen.
'Kijk, zelfs deze Jood zegt dat Joden kut zijn' 'Kijk, zelfs deze Isralir zegt dat Isral niet mag bestaan'
Dit zie je aan de andere kant trouwens ook met mensen zoals Mosab Hassan Yousef.
[..] Ja vooral door neo-Nazis in Duitsland die Dresden proberen te vergelijken met de Holocaust.
Dresden was dan ook goed plat in WW2 , maar Hitler trok zich er NIETS van aan , al was het slechts 30 km van zijn bunker vandaan Hamas die wil ook niet luisteren , ze geven geen ene zak om die palestijjnen, de haat regeert , Dus moeten de palestijnen weg en dan HAMAS de grond in bombarderen, maar ik denk dat HAMAS de Palestijnen zulen tegenhouden, dat worden de nieuwe gijzelaars
[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 21-03-2025 14:55:44 ]
[..] Dit blijft een hilarisch stuk. Er wordt eigenlijk een opsomming gegeven van zaken die de norm zijn tijdens een oorlog:
• Vernietiging van infrastructuur • Mensen die vluchten • Mensen die om het leven komen
Als dat redenen zijn voor een genocide, dan is min of meer elke oorlog een genocide. Hoe dacht men dat Rotterdam, Dresden, Sarajevo of Damascus er uitzagen in tijden van oorlog? Daar was soms niet veel meer van over.
Hmm.
Wat moeten de conclusie dan wel niet zijn over de Palestijnse samenleving, waar min of meer elk kind wordt opgevoed om Joden te haten met een bereidheid tot het martelaarschap om Joden te doden? Alleen daar zul je een antizionistische, linkse Isralir als Amos Goldberg niet over horen.
Dergelijke mensen komen met allerlei standaarden, termen en conclusies die men eenzijdig toepast op Isral, ook is men zelf Isralir. Omdat de onderliggende overtuiging is dat Isral als land niet zou mogen bestaan. Dit werd bij deze man ook al eens duidelijk in een artikel met de NRC, waar hij het geweld tegen Isralische Joden in Amsterdam bagatelliseerde en de oorzak bij 'de bezetting' probeerde te leggen.
Voor hem hebben uitlatingen en beweringen van beleidsbepalers en politici een andere waarde als dezelfde uitspraken of ideen van een of meerdere scholieren. Dat lijkt me geen bijzondere stellingname.
[..] Ik neem u mee naar de originele stelling en vraag. [..] Je antwoord is dus nee. Mij valt een patroon op dat je terreurdaden niet erg vindt, zolang het maar tegen de juiste groep gebeurd.
Isral begon met lijkenhandel lang voordat Hamas berhaupt bestond. Je overgroot opa begon ermee is sowieso een heel slap excuus om iets zelf te doen. Je groepsdenken en consistente weigering om onderscheid tussen terroristen en burgers te maken heeft in een paar generaties voor ons de holocaust mogelijk gemaakt. Wees er maar trots op.
Een nogal smerige vergelijking voor iemand die zelf allesbehalve objectief is.
[..] Dit blijft een hilarisch stuk. Er wordt eigenlijk een opsomming gegeven van zaken die de norm zijn tijdens een oorlog:
Het gaat om de combinatie van vele factoren. Genocide kan een gebeurtenis zijn maar is meestal een proces.
quote:
Hmm.
Zo te lezen laat je je teveel benvloeden door filmpjes van Memri TV. En ook al zou het zo zijn; het verrrechtvaardigd alsnog geen genocide of iets wat daar op lijkt of tegenaan schurkt.
Als het voor een NRC en Haaretz van te voren al vaststaat kunnen de gebeurtenissen dus geen genocide zijn en ook nooit meer worden? Ik lees geen NRC en Haaretz durf ik hier berhaupt niet meer te posten
Het is prima dat je de bias kaart speelt, natuurlijk moet gekeken worden naar de achtergrond van een Goldberg, Bartov, Callamard, Clooney, Falk, Amnesty etc. Maar is dat de verklaring, dat de beelden die we kennen en de berichten die we lezen gewoon toch wel ok zijn en al die mensen en instanties gewoon onzin lullen? Volgens mij is het niet ok wat daar gebeurt, alleen ligt dat nogal gevoelig omdat het Isral betreft en niet Rusland, Syri, Turkije, China etc
[..] Voor hem hebben uitlatingen en beweringen van beleidsbepalers en politici een andere waarde als dezelfde uitspraken of ideen van een of meerdere scholieren. Dat lijkt me geen bijzondere stellingname.
Hij spreekt over de retoriek in alle lagen van de samenleving. Waarmee hij als eerste een leugen verteld, Isral is namelijk nog altijd zeer verdeeld en een aanzienlijk deel is het niet eens met de huidige regering. En ook bij de regering leeft er geen wens voor genocide.
En ten tweede wordt er natuurlijk een dubbele moraal gehanteerd. Daadwerkelijk breed gedragen genocidale retoriek, zowel van de overgrote meerderheid van de bevolking als van beleidsbepalers, leeft bij de Palestijnen, niet bij de Isralirs. Alleen dat veroordeeld men niet omdat men het eigenlijk wel begrijpelijk acht.
Bovendien zijn alle sentimenten die er bij Isralirs leven een reactie op het jarenlange terrorisme van Arabische kant. Dit waar gek genoeg die claim nog wel eens andersom wil worden gemaakt.
[..] Het gaat om de combinatie van vele factoren. Genocide kan een gebeurtenis zijn maar is meestal een proces. [..] Zo te lezen laat je je teveel benvloeden door filmpjes van Memri TV. En ook al zou het zo zijn; het verrrechtvaardigd alsnog geen genocide of iets wat daar op lijkt of tegenaan schurkt.
Ik volg onder andere zeker het Middle East Media Research Institute. Daar vertaald men namelijk wat leiders en burgers in de Arabische en Islamitische wereld zeggen. Daar heeft men onder meer Arabische Isralirs voor in dienst. Dus wat dat betreft laat ik mij dus vooral leiden wat mensen binnen die culturen en samenleving zelf zeggen. Dat lijkt mij een uitstekende primaire bron, vind je ook niet?
Daarnaast is er er natuurlijk helemaal geen genocide gaande. Het is dan ook veelzeggend dat de definitie hiervan de hele tijd moet worden verdraaid, opgerekt en aangepast om het halfslachtig te kunnen toepassen op deze oorlog.
De echte vraag lijkt mij dan ook: Waarom willen bepaalde mensen zo graag dat men Isral kan beschuldigen van genocide?
Want de wens is hier immers de vader van de gedachte. Men heeft een enorme hekel aan Isral, men vindt dat Isral niet mag bestaan en denkt dat de aantijging van genocide een goede manier is de legitimiteit van het land onderuit te halen. Waarmee ik de vraag zelf wellicht al heb beantwoord.
En dat roept een tweede vraag op: Waar komt die obsessie haat tegen het enige Joodse land ter wereld vandaan?
[..] Hij spreekt over de retoriek in alle lagen van de samenleving. Waarmee hij als eerste een leugen verteld, Isral is namelijk nog altijd zeer verdeeld en een aanzienlijk deel is het niet eens met de huidige regering. En ook bij de regering leeft er geen wens voor genocide.
En ten tweede wordt er natuurlijk een dubbele moraal gehanteerd. Daadwerkelijk breed gedragen genocidale retoriek, zowel van de overgrote meerderheid van de bevolking als van beleidsbepalers, leeft bij de Palestijnen, niet bij de Isralirs.
Bovendien zijn alle sentimenten die er bij Isralirs leven een reactie op het terrorisme van Arabische kant. Dit waar gek genoeg die claim nog wel eens andersom wil worden gemaakt.
Stel. Een Palestijn die nu 4 maanden oud is en over 12/14/18/25 jaar inwoners van zijn buurland wil doden. Kan hij zijn sentiment dan claimen als 'reactie op 2023/2024/2025' of kan een Palestijn nooit claimen dat iets een reactie ergens op is want hij is ver voordat hij geboren werd de oorlog ergens omstreeks 1860 zelf gestart?
Edit. De uitspraken van zo'n Ben Gurion of Allon moeten we ook zien als puur een reactie op?
[..] Als het voor een NRC en Haaretz van te voren al vaststaat kunnen de gebeurtenissen dus geen genocide zijn en ook nooit meer worden? Ik lees geen NRC en Haaretz durf ik hier berhaupt niet meer te posten
Die hele lap tekst waarmee je aan kwam zetten komt uit het NRC, maar nu lees je die krant opeens niet.
quote:
Het is prima dat je de bias kaart speelt, natuurlijk moet gekeken worden naar de achtergrond van een Goldberg, Bartov, Callamard, Clooney, Falk, Amnesty etc. Maar is dat de verklaring, dat de beelden die we kennen en de berichten die we lezen gewoon toch wel ok zijn en al die mensen en instanties gewoon onzin lullen? Volgens mij is het niet ok wat daar gebeurt, alleen ligt dat nogal gevoelig omdat het Isral betreft en niet Rusland, Syri, Turkije, China etc
Goldberg zit inderdaad onzin te lulllen of ben jij van mening dat de geallieerde ook een genocide hebben gepleegd in Duitsland? En Amnesty moest eerst zijn definitie aanpassen voordat ze tot de conclusie kwamen dat er sprake was van Genocide.
Het is inderdaad niet fijn wat er gebeurt in Gaza. Soms vraag ik me af of het wel zo verstandig was van de Palestijnen om Isral binnen te vallen en kindertjes en omaatjes te slachten en al die filmpjes op het internet te zetten.
[..] Stel. Een Palestijn die nu 4 maanden oud is en over 12/14/18/25 jaar inwoners van zijn buurland wil doden. Kan hij zijn sentiment dan claimen als 'reactie op 2023/2024/2025' of kan een Palestijn nooit claimen dat iets een reactie ergens op is want hij is ver voordat hij geboren werd de oorlog ergens omstreeks 1860 zelf gestart?
Edit. De uitspraken van zo'n Ben Gurion of Allon moeten we ook zien als puur een reactie op?
Zulke Palestijnen groeien op in een samenleving die per definitie de oorzaak achter dit langslepende conflict is. Die historische situering van oorzaak en gevolg veranderd niet met een generatie.
Zo zullen er aan de grens met Oekrane, ook vast Russische jongeren zijn opgegroeid die vanaf 2014 het conflict beleven en daardoor meer haat voelen jegens Oekrane. Maar dit maakt Oekrane natuurlijk de schuldige in een conflict dat de Russen zijn begonnen. Zulke jongeren groeien op in een samenleving die per definitie de rol van dader heeft. Voor Palestijnen is dit niet anders.
Zowel Russen als Palestijnen hebben elke dag opnieuw de kans de wapens neer te leggen en er zal vrede zijn. Als Oekrane dit doet walsen de Russen meteen naar Kiev, doen de Isralirs dit, krijg je een herhaling van 7 oktober op landelijke schaal.
[..] Die hele lap tekst waarmee je aan kwam zetten komt uit het NRC, maar nu lees je die krant opeens niet. [..] Goldberg zit inderdaad onzin te lulllen of ben jij van mening dat de geallieerde ook een genocide hebben gepleegd in Duitsland? En Amnesty moest eerst zijn definitie aanpassen voordat ze tot de conclusie kwamen dat er sprake was van Genocide.
Het is inderdaad niet fijn wat er gebeurt in Gaza. Soms vraag ik me af of het wel zo verstandig was van de Palestijnen om Isral binnen te vallen en kindertjes en omaatjes te slachten en al die filmpjes op het internet te zetten.
Tja, hierbij zijn de argumenten dan weer:
A) Het was slechts een reactie op de "onderdrukking" B) Het is nooit gebeurd C) Maar dit waren niet de Palestijnen, dit was slechts Hamas
Zo zien we dat er altijd verzinsels worden aangehaald om met de vinger naar Isral te wijzen en de Palestijnen vrij te pleiten.
[..] Die hele lap tekst waarmee je aan kwam zetten komt uit het NRC, maar nu lees je die krant opeens niet.
Ik lees die krant niet op dagelijkse basis. Aangezien je had gezien dat het uit het NRC komt en je hebt het artikel gelezen geld voor jou hetzelfde als voor mij h slimmerik.
Ik lees wel eens een artikel ja. Ik lees ook wel eens artikelen uit de morgen, HLN, Jerusalem post, times of israel, lemonde, ny times, NYPost, bbc, cnn, guardian (...), haaretz, ynetnews etc. En weet ik veel wat. Zoek jij maar iemand die nog nooit een artikel van het NRC of welke krant heeft gelezen en zich dus oprecht een 'geen nrc lezer' mag noemen.
Het Isralische hooggerechtshof heeft het ontslag van de baas van inlichtingendienst Shin Bet vrijdag tijdelijk teruggedraaid. Het hof heeft zo de tijd om onderzoek te doen naar de reden van het ontslag. Volgens de oppositie was er sprake van belangenverstrengeling.
[..] Ik lees die krant niet op dagelijkse basis. Aangezien je had gezien dat het uit het NRC komt en je hebt het artikel gelezen geld voor jou hetzelfde als voor mij h slimmerik.
Ik lees wel eens een artikel ja. Ik lees ook wel eens artikelen uit de morgen, HLN, Jerusalem post, times of israel, lemonde, ny times, NYPost, bbc, cnn, guardian (...), haaretz, ynetnews etc. En weet ik veel wat. Zoek jij maar iemand die nog nooit een artikel van het NRC of welke krant heeft gelezen en zich dus oprecht een 'geen nrc lezer' mag noemen.
OK, je leest geen NRC maar je leest wel NRC. Duidelijk.
[..] OK, je leest geen NRC maar je leest wel NRC. Duidelijk.
Als een artikel lezen betekent dat je de krant of site leest dan 'lees' ik inderdaad NRC.
Ik lees ook cookiewalls, ik lees algemene voorwaarden, ik lees Google, ik lees KLM, ik lees archive,, ik lees boeken, ik lees de Donald Duck, ik lees eindejaarsloterij, ik lees TUI, ik lees het allemaal.
Een selectie Nederlandse kranten en dagbladen die ik lees. Allereerst het NRC (Handelsblad en NRC.next), Algemeen Dagblad, De Telegraaf, de Volkskrant, Trouw, Het Financieele Dagblad, Reformatorisch Dagblad, Nederlands Dagblad, De Limburger, De Gelderlander, Noordhollands Dagblad, De Stentor, Dagblad van het Noorden, Brabants Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia, Eindhovens Dagblad, BN DeStem, Leeuwarder Courant, Het Parool, Provinciale Zeeuwse Courant (PZC), Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, Elsevier Weekblad (EW), Vrij Nederland, Libelle, Margriet, Flair, De Gids, Hollands Maandblad, AutoWeek, Power Unlimited en nog meer. Noem een beetje mainstream website en ik lees het.
En ik lees niet alleen Nederlandse kranten of sites. Ik lees alle nieuwssites. Overal ter wereld. In welke taal dan ook. Ik lees het.
En misschien vraag je je af waar ik de tijd vandaan haal, maar ik doe het gewoon. Eitje, ik houd per dag zelfs nog zeen van tijd over.
Leuk dat jij en HowardRoark ook het NRC lezen. Bevalt de krant jullie een beetje ondanks dat antisemitische sentiment daar?
[..] Een nogal smerige vergelijking voor iemand die zelf allesbehalve objectief is.
Welke vergelijking vindt je smerig? Die van de Holocaust? In een maand zijn we gegaan van er is geen genocide en hoe durf je? Naar expliciet juichen voor een etnische zuivering met trumps plan.
Edit: wederom een reactie waarin de poster het niet over zijn hart kan krijgen op lijken stelen en verhandelen af te keuren.
[..] Als een artikel lezen betekent dat je de krant of site leest dan 'lees' ik inderdaad NRC.
Ik lees ook cookiewalls, ik lees algemene voorwaarden, ik lees Google, ik lees KLM, ik lees archive,, ik lees boeken, ik lees de Donald Duck, ik lees eindejaarsloterij, ik lees TUI, ik lees het allemaal.
Een selectie Nederlandse kranten en dagbladen die ik lees. Allereerst het NRC (Handelsblad en NRC.next), Algemeen Dagblad, De Telegraaf, de Volkskrant, Trouw, Het Financieele Dagblad, Reformatorisch Dagblad, Nederlands Dagblad, De Limburger, De Gelderlander, Noordhollands Dagblad, De Stentor, Dagblad van het Noorden, Brabants Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia, Eindhovens Dagblad, BN DeStem, Leeuwarder Courant, Het Parool, Provinciale Zeeuwse Courant (PZC), Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, Elsevier Weekblad (EW), Vrij Nederland, Libelle, Margriet, Flair, De Gids, Hollands Maandblad, AutoWeek, Power Unlimited en nog meer. Noem een beetje mainstream website en ik lees het.
En ik lees niet alleen Nederlandse kranten of sites. Ik lees alle nieuwssites. Overal ter wereld. In welke taal dan ook. Ik lees het.
En misschien vraag je je af waar ik de tijd vandaan haal, maar ik doe het gewoon. Eitje, ik houd per dag zelfs nog zeen van tijd over.
Leuk dat jij en HowardRoark ook het NRC lezen. Bevalt de krant jullie een beetje ondanks dat antisemitische sentiment daar?
Wat leuk dat je de Libelle, Margriet en flair leest.
[..] Welke vergelijking vindt je smerig? Die van de Holocaust? In een maand zijn we gegaan van er is geen genocide en hoe durf je? Naar expliciet juichen voor een etnische zuivering met trumps plan.
Ja, de user in kwestie heeft geen denken wat zou leiden tot de Holocaust. I.t.t. de Joden in Europa destijds heeft de Palestijnse samenleving enorme problemen en is een aanzienlijk deel geen onschuldige lammetjes.
quote:
Edit: wederom een reactie waarin de poster het niet over zijn hart kan krijgen op lijken stelen en verhandelen af te keuren.
Natuurlijk niet. Ik keur af bij Isral wat afgekeurd moet worden, zoals de settlerpolitiek, het uitdelen van wapens en niet of slecht vervolgen van daders van misdaden jegens Palestijnen. Het gebrek aan visie voor een oplossing, zeker in deze oorlog.
En, het enige wat ik je heb gezegd, is dat het ruilen van lijken niet te vergelijken is met de walgelijke show die Hamas opvoerde. Maar ben jij een rupsje nooitgenoeg? Moet ik net zo haatdragend richting Isral zijn als jij, ben je dan pas tevreden?