abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220032390
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou ik de rest van Nederland van batterijen moeten voorzien?

Is je geld op?
Je kunt beter vragen: waarom heb je geen bak zonnepanelen?

Hint: niet iedereen heeft een eigen dak.
pi_220032394
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kan alleen het goede voorbeeld geven, wat de rest doet is aan hen.
Maar er is wel interesse in batterijen, vorig jaar zijn er alleen al zo'n 90.000 woningen van thuisbatterijen voorzien en dat is nog los van wat bedrijven aan accu's plaatsen.

En dat groeit doorgaans met een S-curve. Dit jaar zal dat met gemak overtroffen worden, zeker omdat het salderen er volgend jaar af gaat.

[ afbeelding ]
En nu nog een energieproductie die ook in de winter werkt en iedereen op hun dak kan schroeven. Als ze een eigen dak hebben.
pi_220032399
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als netbeheerders (en vooral de overheid) de opbrengsten van het stroomnet niet hadden afgeroomd de afgelopen decennia maar geïnvesteerd, dan hadden we nu probleemloos "all electric" kunnen gaan.

Want of je nu met 10 of 18 miljoen mensen bent, die stroombekabeling die nog in de grote steden ligt, is gewoon dun en oud. Niet geschikt voor laadpalen en warmtepompen.

Dat betekent niet dat het allemaal onmogelijk is.
Ja, zeker als ze in de winter voorrang geven aan mensen zonder zonnepanelen.
pi_220034055
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als netbeheerders (en vooral de overheid) de opbrengsten van het stroomnet niet hadden afgeroomd de afgelopen decennia maar geïnvesteerd, dan hadden we nu probleemloos "all electric" kunnen gaan.

Want of je nu met 10 of 18 miljoen mensen bent, die stroombekabeling die nog in de grote steden ligt, is gewoon dun en oud. Niet geschikt voor laadpalen en warmtepompen.

Dat betekent niet dat het allemaal onmogelijk is.
Het heeft ook met inbreiding te maken. We kiezen er voor om alle nieuwe woningen in de bestaande bebouwde omgeving en daarmee in de bestaande infrastructuur te plaatsen. Dat verhoogt de druk op het bestaande electriciteitsnetwerk enorm, die dat, zoals je zegt, niet aankan. We hadden ook gewoon kunnen zeggen: we bouwen een compleet nieuwe stad in de weilanden met een nieuw electriciteitsnetwerk wat wel toekomstbestendig is. Had je dit gedoe veel minder.
pi_220034066
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 00:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar ja, dat is volgens jou de oorzaak van alle problemen.

Jij krijgt een boete omdat je door het rode licht rijd: de schuld van immigranten!

Ok, ik ga niet proberen te begrijpen hoe je daar dan bij komt, want daar krijg ik hoofdpijn van.
Lijkt me wel, zal je ook uitleggen waarom:
Migranten rijden vaak roekeloos hard, daardoor moet de overheid maatregelen nemen en flitspalen plaatsen. En wanneer jij dan net langs die flitspaal met 7 km/h te hard rijdt -> boete. Dus de schuld van de migrant. :Y

Migratie is een ramp voor dit land.
:'(
pi_220034174
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 00:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zeker als ze in de winter voorrang geven aan mensen zonder zonnepanelen.
Ik heb deze zin 5x gelezen en ik zie de logica niet.

Waarom zouden mensen zonder zonnepanelen in de winter voorrang moeten hebben en voorrang waarop?
pi_220034193
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 00:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Behalve in de winter.
In de winter vul ik die met relatief goedkope dynamische stroom.

Toch moet je je niet vergissen, als je panelen schuin genoeg liggen heb je in dit soort maanden ook nog best een aardige opbrengst. Maar ook dagen dat het bewolkt en donker is.

pi_220034676
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:05 schreef Alpha0 het volgende:
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen. Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
2/3e is lease, die zal het wat.
  zondag 8 februari 2026 @ 12:31:25 #134
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_220035126
quote:
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen. Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
Juist! Gewoon de kachel en de lampen uit in de winter, kutburger!
  zondag 8 februari 2026 @ 12:43:13 #135
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220035205
quote:
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen.
Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
inderdaad ,
gewoon verdubbelen en op de andere tijden halveren
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:10 schreef mschol het volgende:

[..]
want iedereen mag dan 3x de hoofdprijs betalen omdat beleid gefaald heeft?
het is niet alsof iedereen kan kiezen wanneer ze thuiskomen en gaan koken bv

voor mijzelf: ik kan niet kiezen, geen zonnepanelen ofzo want appartement.. dus ik wordt opgezadelt met een last die veroorzaakt is door falend beleid en de "rijkdom" van andere die wel zonnepanelen kunnen (ge/mis)bruiken

leg de extra belasting daar lekker neer, leveren ze niks meer terug en heeft het net er ook geen last meer van
je kunt wel de wasmachine en afwas machiene met een tijdlock op de juiste tijden aanzetten
,
veel was machines hebben al een tijdslot
ook autowasseretten kunnen veel meer met tijden doen , iedere leaseauto sjaak jast de auto om 17:00 uur door de wasstraat

en savonds na 20:00 uur is er geen mens
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 8 februari 2026 @ 12:47:35 #136
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220035242
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb deze zin 5x gelezen en ik zie de logica niet.

Waarom zouden mensen zonder zonnepanelen in de winter voorrang moeten hebben en voorrang waarop?
voorrang op de magnetron gebruiken en de afwas machine
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220035284
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voorrang op de magnetron gebruiken en de afwas machine
En waarom zou dat in de winter (!) zo moeten zijn voor mensen zonder zonnepanelen?
  zondag 8 februari 2026 @ 12:57:29 #138
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220035320
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En waarom zou dat in de winter (!) zo moeten zijn voor mensen zonder zonnepanelen?
ja dat weet uik ook niet
  zondag 8 februari 2026 @ 13:53:28 #139
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220036032
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dynamisch contract :P Oftewel de werkelijke prijs zoals op de groothandelsmarkt. Zonder de belastingen is elektriciteit tijdens piekmomenten dubbel zo hoog als op de dalmomenten, maar omdat de energiebelasting een vast bedrag is wordt dat verschil gedempt.

Een netwerkbeheerder zou de kosten ook dynamisch kunnen maken in plaats van de huidige vaste tarieven. Eigenlijk is het gek dat je voor 1x35A net zo veel betaalt als voor 3x25A. En dat iemand die weinig stroom verbruikt net zo veel betaalt als iemand die de grenzen van de aansluitwaarde opzoekt. Vraag een bedrag voor het actuele gebruik van het net, dus zowel bij verbruik als teruglevering.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220036098
quote:
3s.gif Op zondag 8 februari 2026 13:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dynamisch contract :P Oftewel de werkelijke prijs zoals op de groothandelsmarkt. Zonder de belastingen is elektriciteit tijdens piekmomenten dubbel zo hoog als op de dalmomenten, maar omdat de energiebelasting een vast bedrag is wordt dat verschil gedempt.
Ik heb straks juist een dynamisch contract, in combinatie met die accu's.
Voor m'n moeder d'r plug-in thuisbatterijen stuur ik dat ook al een tijdje aan met een Homey Pro en dat gaat prima. De laatste weken is de stroom redelijk vlak maar we hebben ook wel dure dagen gehad en dan gebruikt ze stroom die (relatief) goedkoop is ingekocht.

Maar dat beantwoordt nog niet de vraag waarom iemand zonder zonnepanelen in de winter (!) voorrang zou moeten hebben. Dat argument (van @SymbolicFrank) zie ik nog niet onderbouwd.

quote:
Een netwerkbeheerder zou de kosten ook dynamisch kunnen maken in plaats van de huidige vaste tarieven. Eigenlijk is het gek dat je voor 1x35A net zo veel betaalt als voor 3x25A. En dat iemand die weinig stroom verbruikt net zo veel betaalt als iemand die de grenzen van de aansluitwaarde opzoekt.

Vraag een bedrag voor het actuele gebruik van het net, dus zowel bij verbruik als teruglevering.
Belgische systeem dus.
  zondag 8 februari 2026 @ 14:03:27 #141
24533 ACT-F
pi_220036134
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar dat beantwoordt nog niet de vraag waarom iemand zonder zonnepanelen in de winter (!) voorrang zou moeten hebben. Dat argument (van @SymbolicFrank) zie ik nog niet onderbouwd.
Lijkt me technisch lastig. Houd het simpel en betaal de marktprijs zodat mensen geprikkeld worden om de dalmomenten te benutten.
pi_220036317
Snap niet zo goed waarom mensen in deze oplichting blijven trappen. Op een wat treurige manier best fascinerend.
pi_220036662
Ik ben bezig met een accu en heb geen afnamevermogen vanwege netcongestie.

Ook corrigeert de sde++ niet voor negatieve prijzen bij installaties onder de 200kw.

Ik ga dus minder panelen leggen naar verwachting omdat ik dan meer subsidie zal vangen.
Naar mijn idee zou het optimum met de aansluiting eerder bij 340kwp moeten liggen, maar nu neem ik met zo graag wat minder risico,
Wel benieuwd wat de Belastingdienst ervan denkt. Zakelijk of prive vermogen.

De netbeheerder is wel bezig met blokstroom en reservestroom.

Accus die slim worden aangestuurd zouden daar goed mee overweg kunnen en op die manier ook een bijdrage kunnen leveren aan een efficiënte energiemarkt.

Als je wilt weten wat ik met efficiënt bedoel, zie efficiënte markt hypothese bij de aandelenmarkt.

[ Bericht 12% gewijzigd door ludovico op 08-02-2026 14:58:22 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220036673
quote:
15s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:11 schreef Since2003 het volgende:
Snap niet zo goed waarom mensen in deze oplichting blijven trappen. Op een wat treurige manier best fascinerend.
Dat mag je toelichten. Welke oplichting? Je denkt dat het stroomnet niet vol is?
pi_220036683
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:34 schreef ludovico het volgende:
Ik ben bezig met een accu en heb geen afnamevermogen vanwege netcongestie.

Ook corrigeert de sde++ niet voor negatieve prijzen bij installaties onder de 200kw.

Ik ga dus minder panelen leggen naar verwachting omdat ik dan meer subsidie zal vangen.

De netbeheerder is wel bezig met blokstroom en reservestroom.

Accus die slim worden aangestuurd zouden daar goed mee overweg kunnen en op die manier ook een bijdrage kunnen leveren aan een efficiënte energiemarkt.

Als je wilt weten wat ik met efficiënt bedoel, zie efficiënte markt hypothese bij de aandelenmarkt.
Het is ook een stukje diversificatie.
Als de aandelenmarkt morgen crasht heb je nog wel steeds je accu's en panelen.

pi_220036983
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
True,
Maar dat netcongestie gedoe is wel echt dom, met die accu zou ik natuurlijk al blij zijn als ik 5kw zou kunnen "tanken" tussen 0:00 en 5:00.

Maar tis gewoon 0.0.
Dan maar een aggregaat als back up?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220036993
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat crashen is natuurlijk net waarom je met behapbare schulden moet werken. Je zou maar op het verkeerde moment moeten verkopen.. dan ben je eeuwig fucked.
pi_220037052
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat mag je toelichten. Welke oplichting? Je denkt dat het stroomnet niet vol is?
Als je niet gaat bouwen dan is het vol ja. Misschien moet Nederland eens gaan begrijpen dat je niet ongelimiteerd kunt teren op wat oma en opa hebben gebouwd. Doen de Chinezen ook niet. Die lachen je vierkant uit als je zegt; het kan niet anders. De boel is vol! En ja, vol is vol. Dan maar gaan betalen voor wat zonnepanelen die veel gevallen niet eens van jou zijn, en wat ze opwekken op je dak. Vooruitgang is offers brengen, en soms moet je wat over hebben voor dat datacenter naast het dorp. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Since2003 op 08-02-2026 16:16:48 ]
  zondag 8 februari 2026 @ 16:00:00 #149
24533 ACT-F
pi_220037409
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2026 15:04 schreef ludovico het volgende:
Dan maar een aggregaat als back up?
Heb je aardgas?
pi_220037541
quote:
5s.gif Op zondag 8 februari 2026 16:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Heb je aardgas?
Nee, hoewel, de oude boerderij heeft een propaangastank maar die is van mijn neef
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')