Ik kan alleen het goede voorbeeld geven, wat de rest doet is aan hen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het valt of staat met betaalbaarheid. Een handvol accu's gaat de netcongestie niet oplossen. Het buitenland lonkt voor het bedrijfsleven.
Voor de meesten is het een geldkwestie, goede voorbeelden ten spijt. Met 8 miljoen huishoudens is dit een druppel op de gloeiende plaat. Nu zijn het voornamelijk bedrijven die de gevolgen ondervinden en die zijn minder honkvast. De afschaffing van de salderingsregeling zal zeker invloed hebben op de verkoop van batterijen, maar de meesten schaffen het alleen aan als het financieel uit kan of bittere noodzaak wordt als er te vaak stroomstoringen zijn.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan alleen het goede voorbeeld geven, wat de rest doet is aan hen.
Maar er is wel interesse in batterijen, vorig jaar zijn er alleen al zo'n 90.000 woningen van thuisbatterijen voorzien en dat is nog los van wat bedrijven aan accu's plaatsen.
En dat groeit doorgaans met een S-curve. Dit jaar zal dat met gemak overtroffen worden, zeker omdat het salderen er volgend jaar af gaat.
[ afbeelding ]
Ja, zoals vaker begint dat met kleine aantallen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Voor de meesten is het een geldkwestie, goede voorbeelden ten spijt. Met 8 miljoen huishoudens is dit een druppel op de gloeiende plaat.
Ik ken iig 1 bedrijf waarvan ik vrij zeker ben dat ze accu's gaat plaatsen, mijn oud werkgever.quote:Nu zijn het voornamelijk bedrijven die de gevolgen ondervinden en die zijn minder honkvast. De afschaffing van de salderingsregeling zal zeker invloed hebben op de verkoop van batterijen, maar de meesten schaffen het alleen aan als het financieel uit kan of bittere noodzaak wordt als er te vaak stroomstoringen zijn.
Omdat je ruwweg van oktober tot en met februari zelf niet genoeg stroom opwerkt met je panelen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:00 schreef Since2003 het volgende:
Rot lekker op met je energiecontract.Voor wat zou je met zo'n batterij nog aan het net gekoppeld willen zijn als je alles zelf opwekt en verbruikt.
En het bedrijf in het bovenstaande artikel:quote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ken iig 1 bedrijf waarvan ik vrij zeker ben dat ze accu's gaat plaatsen, mijn oud werkgever.
https://www.headliner.nl/(...)-stroom-trouw-241168quote:Bedrijventerreinen laten de problemen zien: Flexicharge verhuist in mei 2026 naar Rosmalense Plas om te kunnen opschalen van duizenden naar veel meer laadpalen per jaar, maar een aansluitingsaanvraag uit 2024 kon pas in november 2026 worden toegekend. Om toch door te kunnen bouwen investeert het bedrijf in 216 zonnepanelen, een accu en een biodieselaggregaat — samen ruim ¤200.000 — en neemt het risico van tijdelijke uitstoot en hogere bedrijfskosten.
Waarom? Het waait ook.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat je ruwweg van oktober tot en met februari zelf niet genoeg stroom opwerkt met je panelen.
Je zal wel een aggregaat nodig hebben dan.
Met 10 miljoen mensen zou dit ook gebeurd zijn wil je zeggen?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In wat voor achterlijke kronkel moet je zitten om zelfs dit op overbevolking te willen gooien?
Dat terwijl juist in dit geval de oorzaken vrij simpel zijn aan te wijzen en in een compleet andere hoek zitten.
Als netbeheerders (en vooral de overheid) de opbrengsten van het stroomnet niet hadden afgeroomd de afgelopen decennia maar geïnvesteerd, dan hadden we nu probleemloos "all electric" kunnen gaan.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:35 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Met 10 miljoen mensen zou dit ook gebeurd zijn wil je zeggen?
Dat is stroomopwekking en dat is niet het probleem.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:56 schreef michaelmoore het volgende:
we hadden het hele Markermeer en de Flevo polder en de NOP vol moeten zetten met windmolens en niet van iedere m2 een stukje nieuwe natuur willen maken
Maar batterijen zijn nog niet rendabel, als ze per kwh goedkoper worden zou dat beter zijn. Verder denk ik dat een van de problemen met accu's zal zijn dat naarmate ze meer gebruikt worden de energieprijs gaat stabilizeren en dat het minder rendabel word bij een dynamisch contract.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zoals vaker begint dat met kleine aantallen.
In het jaar 2005 zag je ook amper daken met zonnepanelen, moet je nu, 20 jaar later, eens zien.
[..]
Ik ken iig 1 bedrijf waarvan ik vrij zeker ben dat ze accu's gaat plaatsen, mijn oud werkgever.
Ik was ¤337 per kWh opslag kwijt voor de installatie.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:20 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar batterijen zijn nog niet rendabel, als ze per kwh goedkoper worden zou dat beter zijn. Verder denk ik dat een van de problemen met accu's zal zijn dat naarmate ze meer gebruikt worden de energieprijs gaat stabilizeren en dat het minder rendabel word bij een dynamisch contract.
Als...quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als netbeheerders (en vooral de overheid) de opbrengsten van het stroomnet niet hadden afgeroomd de afgelopen decennia maar geïnvesteerd, dan hadden we nu probleemloos "all electric" kunnen gaan.
Want of je nu met 10 of 18 miljoen mensen bent, die stroombekabeling die nog in de grote steden ligt, is gewoon dun en oud. Niet geschikt voor laadpalen en warmtepompen.
Dat betekent niet dat het allemaal onmogelijk is.
Maar voor ¤337 x 10 kwh, als voorbeeld. Moet je dus ong 14.000kwh gebruiken van je eigen opwek om het terug te verdienen. Dan reken ik nog niet eens mee voor de verkochte stroom ook nog geld krijgt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik was ¤337 per kWh opslag kwijt voor de installatie.
Meterkast is ook vervangen en o.a. 2x 54 meter grondkabel (10mm2) ingegraven, dat zit daar nog niet bij. Maar dat hoort ook bij m'n nieuwe warmtepompen (2 stuks), laadpaal, zonnepanelen en andere aanpassingen. En dat hoeft nooit meer, die kabels overleven mij wel
Ik kijk niet echt naar een terugverdientijd want het is hobby, ik vind het leuk om daar mee te "pionieren", net als met m'n eerste warmtepomp in 2018 (die nog steeds goed z'n werk doet).
Ik heb de accu's vooral voor eigen gebruik van solar, ik kan er m'n PHEV en EV mee laden, ik kan m'n Folding@home computers 's nachts van stroom voorzien en in de zomer kan ik ook de airco's op de accu's laten draaien. Die stroom komt dus wel grotendeels op.
Een stukje dynamisch handelen wil ik ook wel gaan doen maar heb nu nog een vast contract tot en met mei 2027.
Dat handelen doe ik nu wel al met de accu's bij m'n moeder. Een Flow op de Homey Pro koopt stroom in als de prijs laag is en verbruikt het in huis als de prijs hoog is (door de accu's aan te sturen). Dat werkt heel prima.
Of die dynamische tarieven meer afvlakken weet ik niet maar dat zou wel een teken zijn dat de accu's hun werk doen: opslaan tijdens daluren en gebruiken tijdens piekuren.
Ik kijk reikhalzend uit naar vastestofbatterijen. De semivaste zijn al in productie. Zodra alle kinderziektes, zoals dendrieten, van vastestofbatterijen opgelost zijn en de productie goed op gang gekomen is ga ik ook over.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:20 schreef Anton91 het volgende:
Maar batterijen zijn nog niet rendabel, als ze per kwh goedkoper worden zou dat beter zijn.
14.000kWh = bij 10kWh ongeveer 1.400x laden en ontladen, dat is 25% van de levensduur.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:36 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar voor ¤337 x 10 kwh, als voorbeeld. Moet je dus ong 14.000kwh gebruiken van je eigen opwek om het terug te verdienen. Dan reken ik nog niet eens mee voor de verkochte stroom ook nog geld krijgt.
Als je niet naar de terugverdientijd kijkt snap ik het, het lijkt mij ook erg interessant.
Dan zijn accu's het meest rendabel, als je veel van je energie zelf kunt gebruiken!
Waarom zou dat beter zijn dan de huidige LFP-cellen?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kijk reikhalzend uit naar vastestofbatterijen. De semivaste zijn al in productie. Zodra alle kinderziektes, zoals dendrieten, van vastestofbatterijen opgelost zijn en de productie goed op gang gekomen is ga ik ook over.
Een elektrische auto maakt een thuisbatterij wel interessanter omdat het verbruik hoger is, maar toch denk ik dat een thuisbatterij nog niet interessant is qua terugverdienen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
14.000kWh = bij 10kWh ongeveer 1.400x laden en ontladen, dat is 25% van de levensduur.
Dus dat is niet eens zo gek.
Kan ook off grid draaien met dit systeem, als de stroom uitvalt.
In de zomer zou ik dat weken vol kunnen houden met de panelen erbij en als ik wat op de verbruikers let, de Folding@home moet dan wss wel uit
Precies de punten die je benoemt. Dat geldt in het bijzonder voor mobiele toepassingen, want je wilt een zo hoog mogelijke energiedichtheid om gewicht en ruimte te besparen. Veiligheid is ook wel een ding, want als het misgaat dan is de beheersbaarheid problematisch. Een thuisaccu zou ik niet in mijn woning willen hebben maar in een afzonderlijke ruimte gescheiden van de woning. De levensduur van vastestofbatterijen en lagere gevoeligheid voor temperatuursverschillen is ook een belangrijke factor. En geld is wat telt, want uiteindelijk moet het zonder subsidies de verbrandingsmotor aftroeven.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou dat beter zijn dan de huidige LFP-cellen?
Compacter? Goedkoper? Veiliger? Langere levensduur?
Ik zou geen Li-Ion thuisbatterijen willen (bestaan ook vrijwel niet) maar LiFePO4 is toch wel behoorlijk veilig. Het zal niet zelf gaan branden, het kan wel mee-branden maar dat kan een stuk hout ook.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Precies de punten die je benoemt. Dat geldt in het bijzonder voor mobiele toepassingen, want je wilt een zo hoog mogelijke energiedichtheid om gewicht en ruimte te besparen. Veiligheid is ook wel een ding, want als het misgaat dan is de beheersbaarheid problematisch. Een thuisaccu zou ik niet in mijn woning willen hebben maar in een afzonderlijke ruimte gescheiden van de woning. De levensduur van vastestofbatterijen en lagere gevoeligheid voor temperatuursverschillen is ook een belangrijke factor. En geld is wat telt, want uiteindelijk moet het zonder subsidies de verbrandingsmotor aftroeven.
Maar ja, dat is volgens jou de oorzaak van alle problemen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 10:46 schreef Alpha0 het volgende:
Prachtig om te zien wat een gigantische clusterfuck het geworden is.![]()
Maar overbevolking als oorzaak aanwijzen? Dat nooit.
Zelfredzaamheid. Waarom zou de regering voor jouw energie moeten zorgen? Doe dat zelf maar!quote:Op zaterdag 7 februari 2026 13:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
toch wel gek dat we eerst aan de zonnepanelen zijn gegaan, en nu aan de stroomaggregaten.
Behalve in de winter.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die zonnepanelen zijn echt het probleem niet tussen 16:00 en 21:00
Behalve in de winter.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de zon onder is, zitten de overschotten allang veilig in m'n 40kWh thuisbatterij.
[ afbeelding ]
Je kunt beter vragen: waarom heb je geen bak zonnepanelen?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou ik de rest van Nederland van batterijen moeten voorzien?
Is je geld op?
En nu nog een energieproductie die ook in de winter werkt en iedereen op hun dak kan schroeven. Als ze een eigen dak hebben.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan alleen het goede voorbeeld geven, wat de rest doet is aan hen.
Maar er is wel interesse in batterijen, vorig jaar zijn er alleen al zo'n 90.000 woningen van thuisbatterijen voorzien en dat is nog los van wat bedrijven aan accu's plaatsen.
En dat groeit doorgaans met een S-curve. Dit jaar zal dat met gemak overtroffen worden, zeker omdat het salderen er volgend jaar af gaat.
[ afbeelding ]
Ja, zeker als ze in de winter voorrang geven aan mensen zonder zonnepanelen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als netbeheerders (en vooral de overheid) de opbrengsten van het stroomnet niet hadden afgeroomd de afgelopen decennia maar geïnvesteerd, dan hadden we nu probleemloos "all electric" kunnen gaan.
Want of je nu met 10 of 18 miljoen mensen bent, die stroombekabeling die nog in de grote steden ligt, is gewoon dun en oud. Niet geschikt voor laadpalen en warmtepompen.
Het heeft ook met inbreiding te maken. We kiezen er voor om alle nieuwe woningen in de bestaande bebouwde omgeving en daarmee in de bestaande infrastructuur te plaatsen. Dat verhoogt de druk op het bestaande electriciteitsnetwerk enorm, die dat, zoals je zegt, niet aankan. We hadden ook gewoon kunnen zeggen: we bouwen een compleet nieuwe stad in de weilanden met een nieuw electriciteitsnetwerk wat wel toekomstbestendig is. Had je dit gedoe veel minder.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Lijkt me wel, zal je ook uitleggen waarom:quote:Op zondag 8 februari 2026 00:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar ja, dat is volgens jou de oorzaak van alle problemen.
Jij krijgt een boete omdat je door het rode licht rijd: de schuld van immigranten!
Ok, ik ga niet proberen te begrijpen hoe je daar dan bij komt, want daar krijg ik hoofdpijn van.
Ik heb deze zin 5x gelezen en ik zie de logica niet.quote:Op zondag 8 februari 2026 00:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zeker als ze in de winter voorrang geven aan mensen zonder zonnepanelen.
2/3e is lease, die zal het wat.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:05 schreef Alpha0 het volgende:
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen. Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
Juist! Gewoon de kachel en de lampen uit in de winter, kutburger!quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:05 schreef Alpha0 het volgende:
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen. Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
inderdaad ,quote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:05 schreef Alpha0 het volgende:
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen.
Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
je kunt wel de wasmachine en afwas machiene met een tijdlock op de juiste tijden aanzettenquote:Op zaterdag 7 februari 2026 12:10 schreef mschol het volgende:
[..]
want iedereen mag dan 3x de hoofdprijs betalen omdat beleid gefaald heeft?
het is niet alsof iedereen kan kiezen wanneer ze thuiskomen en gaan koken bv
voor mijzelf: ik kan niet kiezen, geen zonnepanelen ofzo want appartement.. dus ik wordt opgezadelt met een last die veroorzaakt is door falend beleid en de "rijkdom" van andere die wel zonnepanelen kunnen (ge/mis)bruiken
leg de extra belasting daar lekker neer, leveren ze niks meer terug en heeft het net er ook geen last meer van
voorrang op de magnetron gebruiken en de afwas machinequote:Op zondag 8 februari 2026 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb deze zin 5x gelezen en ik zie de logica niet.
Waarom zouden mensen zonder zonnepanelen in de winter voorrang moeten hebben en voorrang waarop?
En waarom zou dat in de winter (!) zo moeten zijn voor mensen zonder zonnepanelen?quote:Op zondag 8 februari 2026 12:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voorrang op de magnetron gebruiken en de afwas machine
ja dat weet uik ook nietquote:Op zondag 8 februari 2026 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En waarom zou dat in de winter (!) zo moeten zijn voor mensen zonder zonnepanelen?
Dynamisch contractquote:Op zondag 8 februari 2026 12:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En waarom zou dat in de winter (!) zo moeten zijn voor mensen zonder zonnepanelen?
Ik heb straks juist een dynamisch contract, in combinatie met die accu's.quote:Op zondag 8 februari 2026 13:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dynamisch contractOftewel de werkelijke prijs zoals op de groothandelsmarkt. Zonder de belastingen is elektriciteit tijdens piekmomenten dubbel zo hoog als op de dalmomenten, maar omdat de energiebelasting een vast bedrag is wordt dat verschil gedempt.
Belgische systeem dus.quote:Een netwerkbeheerder zou de kosten ook dynamisch kunnen maken in plaats van de huidige vaste tarieven. Eigenlijk is het gek dat je voor 1x35A net zo veel betaalt als voor 3x25A. En dat iemand die weinig stroom verbruikt net zo veel betaalt als iemand die de grenzen van de aansluitwaarde opzoekt.
Vraag een bedrag voor het actuele gebruik van het net, dus zowel bij verbruik als teruglevering.
Lijkt me technisch lastig. Houd het simpel en betaal de marktprijs zodat mensen geprikkeld worden om de dalmomenten te benutten.quote:Op zondag 8 februari 2026 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar dat beantwoordt nog niet de vraag waarom iemand zonder zonnepanelen in de winter (!) voorrang zou moeten hebben. Dat argument (van @SymbolicFrank) zie ik nog niet onderbouwd.
Dat mag je toelichten. Welke oplichting? Je denkt dat het stroomnet niet vol is?quote:Op zondag 8 februari 2026 14:11 schreef Since2003 het volgende:
Snap niet zo goed waarom mensen in deze oplichting blijven trappen. Op een wat treurige manier best fascinerend.
Het is ook een stukje diversificatie.quote:Op zondag 8 februari 2026 14:34 schreef ludovico het volgende:
Ik ben bezig met een accu en heb geen afnamevermogen vanwege netcongestie.
Ook corrigeert de sde++ niet voor negatieve prijzen bij installaties onder de 200kw.
Ik ga dus minder panelen leggen naar verwachting omdat ik dan meer subsidie zal vangen.
De netbeheerder is wel bezig met blokstroom en reservestroom.
Accus die slim worden aangestuurd zouden daar goed mee overweg kunnen en op die manier ook een bijdrage kunnen leveren aan een efficiënte energiemarkt.
Als je wilt weten wat ik met efficiënt bedoel, zie efficiënte markt hypothese bij de aandelenmarkt.
True,quote:Op zondag 8 februari 2026 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is ook een stukje diversificatie.
Als de aandelenmarkt morgen crasht heb je nog wel steeds je accu's en panelen.
[ afbeelding ]
Dat crashen is natuurlijk net waarom je met behapbare schulden moet werken. Je zou maar op het verkeerde moment moeten verkopen.. dan ben je eeuwig fucked.quote:Op zondag 8 februari 2026 14:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is ook een stukje diversificatie.
Als de aandelenmarkt morgen crasht heb je nog wel steeds je accu's en panelen.
[ afbeelding ]
Als je niet gaat bouwen dan is het vol ja. Misschien moet Nederland eens gaan begrijpen dat je niet ongelimiteerd kunt teren op wat oma en opa hebben gebouwd. Doen de Chinezen ook niet. Die lachen je vierkant uit als je zegt; het kan niet anders. De boel is vol! En ja, vol is vol. Dan maar gaan betalen voor wat zonnepanelen die veel gevallen niet eens van jou zijn, en wat ze opwekken op je dak. Vooruitgang is offers brengen, en soms moet je wat over hebben voor dat datacenter naast het dorp.quote:Op zondag 8 februari 2026 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat mag je toelichten. Welke oplichting? Je denkt dat het stroomnet niet vol is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |