Dat is meer om kandidaten te werven denk ik.quote:Op woensdag 19 maart 2025 18:52 schreef Japepk het volgende:
Het viel me op dat er gisteren veel spotjes waren met 'we zijn nu één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen'. Vind ik eigenlijk storend. Het vergroot alleen maar de kans dat partijen nu een jaar in campagnemodus gaan zitten en dat levert nooit veel goeds op.
Interessant. Sta je als het aan jou ligt op een verkiesbare plek? Of is juist dat nog onbekend.quote:Op woensdag 19 maart 2025 17:45 schreef Hanca het volgende:
Ik zit in het bestuur van de lokale CU, ben samen met de selectiecommissie bezig met het vullen van de lijst (en vooral jongeren aan het zoeken die mee willen doen, ook al zijn ze nog geen lid) en kom zelf waarschijnlijk ook op de lijst, nog niet bekend of dat op een verkiesbare plek gaat worden.
Ik weet van iemand die er nu in zit, dat die nog 2 jaar door wil en er dan uit. Ik zou het prima vinden zijn vervanger te zijn (dan zitten mijn kinderen op de middelbare school). Als het moet kan het volgend jaar ook al wel. Word ik niet verkozen, heb je wel kans dat ik steunfractie ga worden.quote:Op woensdag 19 maart 2025 20:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Interessant. Sta je als het aan jou ligt op een verkiesbare plek? Of is juist dat nog onbekend.
Spannend. Kan een fractie in jullie gemeente ook burgercommissieleden benoemen? Of is een steunfractielid gewoon een vrijwilliger zonder officiele functie?quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet van iemand die er nu in zit, dat die nog 2 jaar door wil en er dan uit. Ik zou het prima vinden zijn vervanger te zijn (dan zitten mijn kinderen op de middelbare school). Als het moet kan het volgend jaar ook al wel. Word ik niet verkozen, heb je wel kans dat ik steunfractie ga worden.
Volgens mij alleen dat laatste.quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Spannend. Kan een fractie in jullie gemeente ook burgercommissieleden benoemen? Of is een steunfractielid gewoon een vrijwilliger zonder officiele functie?
Waarschijnlijk bedoel je met burgercommissielid een lid van een raadscommissie die namens een van de gemeenteraadsfracties zitting heeft in de commissie, maar geen lid is van de gemeenteraad. Voor zover ik weet, is dat in bijna iedere gemeente wel mogelijk, al gelden er niet overal dezelfde regels voor. In iedere gemeente heet dit overigens weer anders.quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:16 schreef Hexagon het volgende:
Spannend. Kan een fractie in jullie gemeente ook burgercommissieleden benoemen? Of is een steunfractielid gewoon een vrijwilliger zonder officiele functie?
Ik weet het eigenlijk niet: de CU zoekt bij ons eigenlijk al 8 jaar een steunfractie, dus momenteel geen ervaring.quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoel je met burgercommissielid een lid van een raadscommissie die namens een van de gemeenteraadsfracties zitting heeft in de commissie, maar geen lid is van de gemeenteraad. Voor zover ik weet, is dat in bijna iedere gemeente wel mogelijk, al gelden er niet overal dezelfde regels voor. In iedere gemeente heet dit overigens weer anders.
Gemeentenraden hebben zelf wat ruimte om hun ondersteuning in te richten. Er zijn inderdaad meerdere namen. Burgercommissielid, burgerraadslid, duoraadslid, fractieassistent, fractievertegenwoordiger en nog wel meer.quote:Op woensdag 19 maart 2025 21:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoel je met burgercommissielid een lid van een raadscommissie die namens een van de gemeenteraadsfracties zitting heeft in de commissie, maar geen lid is van de gemeenteraad. Voor zover ik weet, is dat in bijna iedere gemeente wel mogelijk, al gelden er niet overal dezelfde regels voor. In iedere gemeente heet dit overigens weer anders.
Schop ook.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 22:57 schreef borisz het volgende:
Schop.
Vandaag de hele middag vergaderd over concept programma en voor 90% klap erop gegeven.
Lijsttrekker hebben we. Rest vd lijst kan zich aanmelden tot 9 sep.
Hoe staan actievelingen ervoor?
Verder komt landelijk ook nog even tussendoor, maar ja dat is vooral uitvoeren.
Wisselt per gemeente wat er voor ondersteuning is idd.quote:Op dinsdag 23 september 2025 13:57 schreef Hanca het volgende:
Ik weet inmiddels dat er in elk geval budget is voor fractieondersteuning, dat zou naar de steunfractie moeten gaan. Het is dus iig iets waar je een vergoeding voor kunt krijgen.
Wij mikken, met 3 zetels nu, op minstens 7 goede kandidaten die ook bereid zijn de raad in te gaan. We hebben straks 18 kandidaten en bijna iedereen heeft gereageerd wel tussen plek 15 en 18 te willen staan...quote:Op dinsdag 23 september 2025 17:09 schreef borisz het volgende:
[..]
Wisselt per gemeente wat er voor ondersteuning is idd.
Er is één fractieassistent voor zes uur per week en nog een nog een potje voor wat dingetjes zoals training enz enz.
We hebben 25 kandidaten goedgekeurd. Die zijn nu op gesprek of gaan nog op gesprek. Als de commissie klaar is mag ik weer alles in het systeem inkloppen. Hopelijk blijft iedereen. We willen iig 15 goede kandidaten. We hebben er nu vijf zetels. Maar voor wethouder elders, zwangerschap, verhuizing, nieuwe baan. Kom je toch uit bij nr 10 die tijdelijk de raad in moest. En dat was de laatste 'van goede kwaliteit'
Verder is programma al uit in concept en mogen ook amendementen worden ingediend t/m vrijdag.
Deze week verder nog rustig. Vanaf volgende week weer aan de bak.
https://nos.nl/artikel/25(...)erkiezingen-in-maartquote:BBB doet in 29 gemeenten mee aan raadsverkiezingen in maart
De BoerBurgerBeweging (BBB) doet volgend jaar voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen (in 29 gemeenten, verspreid over het land). Dat is bekendgemaakt op een partijbijeenkomst in Apeldoorn. Die stond in het teken van de raadsverkiezingen op woensdag 18 maart.
In Friesland doet BBB in acht gemeenten mee, in Noord-Holland alleen in Amsterdam en in Zeeland alleen in Sluis. In Zuid-Holland, Flevoland en Drenthe is er geen gemeente waar BBB zetels probeert te halen.
Zien
Partijleider Van der Plas noemt deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen "heel erg spannend". Bij de Tweede Kamerverkiezingen vorige maand ging regeringspartij BBB terug van zeven naar vier zetels.
Erkenning
Zes jaar geleden werd BBB opgericht. De partij is inmiddels vertegenwoordigd in het Europees Parlement, de Waterschappen en de Provinciale Staten. In de Eerste Kamer is BBB de grootste. Van der Plas zei in een korte toespraak dat de partij nog jong en in opbouw is.
Er is de afgelopen tijd ook veel gebeurd binnen BBB. In de Eerste Kamer stapte vrijdag nog BBB-senator Arie Griffioen over naar D66, omdat hij zich niet in de partijstandpunten van BBB kan vinden. Ook is er teleurstelling over de Tweede Kamerverkiezingen. Maar de nederlaag stond vandaag niet op de agenda bij BBB..
In Drenthe zijn er ook wel wat lokale partijen die zich verbonden aan de BBB. In Midden Drenthe had je bijvoorbeeld Gemeentebelangen BBBondgenoot, al is dat onderhand ook een zooitjequote:Op zaterdag 29 november 2025 18:25 schreef Cyan9 het volgende:
Schopje..
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)erkiezingen-in-maart
Opvallend dat ze bijvoorbeeld Drenthe compleet negeren, hier was (voorheen) behoorlijk wat aanhang.
Moedig hoor, beter dan al die aan wal brullende stuurlui..quote:Op zaterdag 29 november 2025 19:00 schreef Hanca het volgende:
Vandaag mijn 2e opleidingsdag tot aankomend raadslid gehad. Ben nu fractiemedewerker, wordt in elk geval commissielid na de verkiezingen. Of raadslid, bij genoeg zetels...
Ben ook een beetje tegen mijn zin tot campagneleider gebombardeerd, maar goed.
Wel triestig allemaal.quote:Op zaterdag 29 november 2025 22:36 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Goh, de verkiezingen komen eraan en de komst van nieuwe AZC's worden uitgesteld. Ik voorspel alvast dat de pro-AZC partijen in veel gemeenten gedecimeerd worden.
Ik voorspel dat de AZCs na de verkiezingen gewoon doorgedrukt worden.quote:Op zaterdag 29 november 2025 22:36 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Goh, de verkiezingen komen eraan en de komst van nieuwe AZC's worden uitgesteld. Ik voorspel alvast dat de pro-AZC partijen in veel gemeenten gedecimeerd worden.
Campagneleider daar heb ik mijn allereerste grijze haar aan te danken gehad denk ik.quote:Op zaterdag 29 november 2025 19:00 schreef Hanca het volgende:
Vandaag mijn 2e opleidingsdag tot aankomend raadslid gehad. Ben nu fractiemedewerker, wordt in elk geval commissielid na de verkiezingen. Of raadslid, bij genoeg zetels...
Ben ook een beetje tegen mijn zin tot campagneleider gebombardeerd, maar goed.
Dus dan wordt de lokale democratie gewoon overruled.quote:Op zaterdag 29 november 2025 22:51 schreef Hanca het volgende:
Er komt straks gewoon een minister die de wet gaat handhaven en dan hebben de gemeentes geen keus meer. Hadden de amateurs die er nu al 1,5 jaar rondlopen natuurlijk ook gewoon kunnen doen, maar blijkbaar staan die ministers boven de wet.
Er is een beide Kamers aangenomen wet, die moeten gemeentes dan uitvoeren. Zo werkt dat op ontzettend veel onderwerpen, dus ook gewoon op dit onderwerp.quote:Op zondag 30 november 2025 12:17 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dus dan wordt de lokale democratie gewoon overruled.
Pech gehad als je met de hele bevolking en gemeenteraad tegen bent. Gewoon door je strot.
Gaat vast gezellig worden.
Dan heb zo het vermoeden dat de gemeentes waar zo ongeveer iedereen tegen is, er genoeg vertraging gaat komen zodat het eindeloos uitgesteld gaat worden. Bouwvergunningen, wijzigen bestemmingsplannen etc kunnen flink getraineerd worden.quote:Op zondag 30 november 2025 12:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is een beide Kamers aangenomen wet, die moeten gemeentes dan uitvoeren. Zo werkt dat op ontzettend veel onderwerpen, dus ook gewoon op dit onderwerp.
Zo werkt het dus niet, er zit een dwangmogelijkheid in de wet, de staatssecretaris of minister kan gewoon een bestaande locatie aanwijzen.quote:Op zondag 30 november 2025 12:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dan heb zo het vermoeden dat de gemeentes waar zo ongeveer iedereen tegen is, er genoeg vertraging gaat komen zodat het eindeloos uitgesteld gaat worden. Bouwvergunningen, wijzigen bestemmingsplannen etc kunnen flink getraineerd worden.
En de gemeentes waar iedereen voor is, die mogen het leeuwendeel opvangen.
Begrijp steeds beter dat mensen minder vertrouwen in de politiek krijgen.quote:Op zondag 30 november 2025 13:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet, er zit een dwangmogelijkheid in de wet, de staatssecretaris of minister kan gewoon een bestaande locatie aanwijzen.
En een deel van de ontvangsten van het gemeentefonds (verreweg de grootste inkomstenbron van elke gemeente) is gekoppeld aan het aantal asielzoekers dat je moet opvangen. Als je vrijwillig en voor minstens 5 jaar opvangplekken vrij maakt, krijgt de gemeente 5000 euro per opvangplek. Als je minder dan 5 jaar garandeert is het 2500 euro. Als je gedwongen moet worden is het maar 1500 euro per opvangplek en dan is het nauwelijks meer kostendekkend. Als je gemeente dus voor lage OZB gaat, dan zullen ze vrijwillig mee moeten doen.
Het gaat trouwens maar om iets meer dan 100 plekken per gemeente, dus het is allemaal niet zo spannend. Nauwelijks de moeite om je druk over te maken waard.
Er zijn gewoon onderwerpen waar lokaal niet over gaat. Je moet bij lokale politici ook niet klagen over de kwaliteit van het onderwijs, wel over het schoolplein en de locatie van de school. Zo gaan lokale politici volgens de wet ook niet over wel of geen AZC, wel over de locatie.quote:Op zondag 30 november 2025 13:48 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Begrijp steeds beter dat mensen minder vertrouwen in de politiek krijgen.
Je kan lokaal stemmen wat je wil, het wordt gewoon door je strot geduwd. En verders moeten mensen zich niet zo aanstellen. En je er vooral niet druk over maken.
men moet gemeentes niet met zulke beslissingen opzadelen ,quote:Op zondag 30 november 2025 12:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dan heb zo het vermoeden dat de gemeentes waar zo ongeveer iedereen tegen is, er genoeg vertraging gaat komen zodat het eindeloos uitgesteld gaat worden. Bouwvergunningen, wijzigen bestemmingsplannen etc kunnen flink getraineerd worden.
En de gemeentes waar iedereen voor is, die mogen het leeuwendeel opvangen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |