abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport woensdag 19 maart 2025 @ 17:31:23 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_217107617

18 maart 2026 gaan we weer naar de stembus. De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Een jaar te gaan nog minus een dag. GR2026. Wellicht zijn er hier al users die in voorbereiding zijn met de verkiezingen?

TS begint. Ik word chef van de verkiezingscommissie binnen mn afdeling. Dus ik ga over de regeltjes en procedures met twee collega's. En mag op 2 februari op de Dag der Kandidaatstelling de lijst inleveren op het gemeentehuis.

Verder is er een hoop nieuws. Er is een poll voor Amsterdam
En Beugelsdijk wil voor De Mos de raad in Den Haag in.

Kortom tijd voor het GR2026-topic voor kandidaten, iedereen die achter de schermen actief is en GR2026-nieuws. Game On. w/
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_217107774
Ik zit in het bestuur van de lokale CU, ben samen met de selectiecommissie bezig met het vullen van de lijst (en vooral jongeren aan het zoeken die mee willen doen, ook al zijn ze nog geen lid) en kom zelf waarschijnlijk ook op de lijst, nog niet bekend of dat op een verkiesbare plek gaat worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217108542
Het viel me op dat er gisteren veel spotjes waren met 'we zijn nu één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen'. Vind ik eigenlijk storend. Het vergroot alleen maar de kans dat partijen nu een jaar in campagnemodus gaan zitten en dat levert nooit veel goeds op.
't Echte en 't ware!
pi_217109680
Ik ben sinds 2015 stembureaulid bij politieke verkiezingen en heb sindsdien bij iedere verkiezing als stembureaulid meegedaan, vorig jaar overigens voor het eerst als plaatsvervangend voorzitter, en ik hoop dat ik dat volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen weer mag doen. Op de verkiezingsdag op het stembureau achter de tafel zitten en de dag daarna stemmen tellen in het World Forum.
  woensdag 19 maart 2025 @ 20:49:34 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217110282
Zelf natuurlijk 8 jaar raadslid geweest en ook als bestuurslid, campagneleider en programmacommissielid actief geweest. Vorige keer ook in de evaluatiecommissie mogen zitten.

Ik houd me deze keer vanuit een regionale rol bezig met ondersteunen en toezicht op afdelingen. Dus als alles goed gaat hoef ik niet zoveel te doen in die rol. Wel ga ik gewoon weer de straat op en coach de lokale kandidaten rondom de campagne. Erg leuk om te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 19-03-2025 21:16:51 ]
  woensdag 19 maart 2025 @ 20:50:48 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217110294
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 18:52 schreef Japepk het volgende:
Het viel me op dat er gisteren veel spotjes waren met 'we zijn nu één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen'. Vind ik eigenlijk storend. Het vergroot alleen maar de kans dat partijen nu een jaar in campagnemodus gaan zitten en dat levert nooit veel goeds op.
Dat is meer om kandidaten te werven denk ik.
  woensdag 19 maart 2025 @ 20:51:46 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217110297
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:45 schreef Hanca het volgende:
Ik zit in het bestuur van de lokale CU, ben samen met de selectiecommissie bezig met het vullen van de lijst (en vooral jongeren aan het zoeken die mee willen doen, ook al zijn ze nog geen lid) en kom zelf waarschijnlijk ook op de lijst, nog niet bekend of dat op een verkiesbare plek gaat worden.
Interessant. Sta je als het aan jou ligt op een verkiesbare plek? Of is juist dat nog onbekend.
pi_217110347
Naar verluidt komt er bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 nog geen landelijke invoering van het nieuwe stembiljet, maar er komt wel weer een nieuw experiment met het nieuwe stembiljet, zoals dat bij de verkiezingen voor het Europees Parlement van 2024 ook gehouden is. Dezelfde vijf gemeenten die toen aan het experiment meededen, doen nu ook weer mee, en daarnaast ook een aantal andere grotere gemeenten.
pi_217110489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Interessant. Sta je als het aan jou ligt op een verkiesbare plek? Of is juist dat nog onbekend.
Ik weet van iemand die er nu in zit, dat die nog 2 jaar door wil en er dan uit. Ik zou het prima vinden zijn vervanger te zijn (dan zitten mijn kinderen op de middelbare school). Als het moet kan het volgend jaar ook al wel. Word ik niet verkozen, heb je wel kans dat ik steunfractie ga worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 19 maart 2025 @ 21:16:27 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217110519
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik weet van iemand die er nu in zit, dat die nog 2 jaar door wil en er dan uit. Ik zou het prima vinden zijn vervanger te zijn (dan zitten mijn kinderen op de middelbare school). Als het moet kan het volgend jaar ook al wel. Word ik niet verkozen, heb je wel kans dat ik steunfractie ga worden.
Spannend. Kan een fractie in jullie gemeente ook burgercommissieleden benoemen? Of is een steunfractielid gewoon een vrijwilliger zonder officiele functie?
pi_217110542
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 21:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Spannend. Kan een fractie in jullie gemeente ook burgercommissieleden benoemen? Of is een steunfractielid gewoon een vrijwilliger zonder officiele functie?
Volgens mij alleen dat laatste.
pi_217110864
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 21:16 schreef Hexagon het volgende:
Waarschijnlijk bedoel je met burgercommissielid een lid van een raadscommissie die namens een van de gemeenteraadsfracties zitting heeft in de commissie, maar geen lid is van de gemeenteraad. Voor zover ik weet, is dat in bijna iedere gemeente wel mogelijk, al gelden er niet overal dezelfde regels voor. In iedere gemeente heet dit overigens weer anders.
pi_217110919
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 21:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarschijnlijk bedoel je met burgercommissielid een lid van een raadscommissie die namens een van de gemeenteraadsfracties zitting heeft in de commissie, maar geen lid is van de gemeenteraad. Voor zover ik weet, is dat in bijna iedere gemeente wel mogelijk, al gelden er niet overal dezelfde regels voor. In iedere gemeente heet dit overigens weer anders.
Ik weet het eigenlijk niet: de CU zoekt bij ons eigenlijk al 8 jaar een steunfractie, dus momenteel geen ervaring.
  woensdag 19 maart 2025 @ 21:57:46 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217111073
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 21:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Gemeentenraden hebben zelf wat ruimte om hun ondersteuning in te richten. Er zijn inderdaad meerdere namen. Burgercommissielid, burgerraadslid, duoraadslid, fractieassistent, fractievertegenwoordiger en nog wel meer.

En in sommigen gemeenten krijgen fracties ook geld voor een aantal uren per week een fractiemedewerker aan te nemen.

Maar niet alle gemeenten doen het. En het verschilt ook per gemeente hoeveel je er mag benoemen, of ze een vergoeding krijgen en of je op de lijst moet hebben gestaan.
pi_217111746
In de Gemeentewet is ook maar weinig geregeld over raadscommissies. Er staat in de Gemeentewet eigenlijk alleen het volgende, in artikel 82:

Artikel 82
1 De raad kan raadscommissies instellen die besluitvorming van de raad kunnen voorbereiden en met het college of de burgemeester kunnen overleggen. Hij regelt daarbij de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze, daaronder begrepen de wijze waarop de leden van de raad inzage hebben in stukken waaromtrent door een raadscommissie geheimhouding is opgelegd. Deze inzage kan slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang.
2 De burgemeester en de wethouders zijn geen lid van een raadscommissie.
3 Bij de samenstelling van een raadscommissie zorgt de raad, voor zover het de benoeming betreft van leden van de raad, voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen.
4 Een lid van de raad is voorzitter van een raadscommissie.
5 De artikelen 19 en 21 tot en met 23 zijn van overeenkomstige toepassing op een vergadering van een raadscommissie, met dien verstande dat in artikel 19 voor «burgemeester» wordt gelezen «voorzitter van de raadscommissie».

Dit is zo ongeveer het enige omtrent raadscommissies dat landelijk geregeld is. Hiernaast heeft kan iedere gemeente middels een gemeentelijke verordening aanvullende regels stellen, en die kunnen bij iedere gemeente weer anders zijn.

Vanwege de verplichting van een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen bij de samenstelling van raadscommissies, is er een soort ongeschreven regel dat er van iedere fractie die in de raad vertegenwoordigd is, er ten minste één vertegenwoordiger in iedere raadscommissie benoemd wordt. Soms wordt er wel eens van deze ongeschreven regel afgeweken, zoals in 1990 en 1994 in een aantal gemeenten gebeurde.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 20 maart 2025 @ 00:04:02 #16
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_217112037
Het wisselt per gemeenteraad.
In Velsen mag iedere partij twee kandidaten naar voren schuiven als duoraadslid en mag het iedereen zijn.

In Haarlem ben je alleen 3 schaduwraadsleden. Tussen 2 raadsleden en x twee schaduw en x en je bent groot genoeg dan 1 of niet. En daarbij moet je in Haarlem op de lijst staan voor de GR. In Velsen kan je ten alle tijden worden voorgedragen.
Wel moet je altijd de eed/gelofte afleggen. En de Raad gaat over lating van steun/schaduw-raadsleden

En laat ik niet alle commissiesystemen uitleggen, want daar heb je 80 smaken in.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')