abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217107112
De Europese Centrale Bank wil de voorbereidingsfase van de digitale euro uiterlijk in oktober afronden. Nu het einde in zicht is neemt de politieke druk echter steeds verder toe: critici twijfelen niet alleen over de haalbaarheid en betrouwbaarheid van de digitale munt, maar ook over de toegevoegde waarde ervan voor de economie.

Desondanks benadrukt ECB-president Christine Lagarde dat de centrale bank vastbesloten is om de CBDC in oktober te lanceren. Daarbij verwijst ze naar de inspanningen van Fabio Panetta en Piero Cipollone, die samen met hun team werken aan het versnellen van het proces.

“Zij richten zich op het versnellen van het tempo en voeren campagne bij alle stakeholders, waaronder het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie. Zodat we de digitale euro daadwerkelijk kunnen realiseren.”

De ECB streeft er dus naar om de voorbereidingsfase (die in november 2023 gestart werd) in oktober dit jaar af te ronden. Gedurende deze fase worden niet alleen technische tests uitgevoerd, maar ook gesprekken gevoerd met beleidsmakers en marktpartijen. Tegelijkertijd werkt de ECB aan een wetboek waarin de werking en regulering van de CBDC worden vastgelegd.

Hoewel lang niet iedereen overtuigd is van de CBDC, benadrukt Lagarde juist het belang ervan. “Ik denk dat het van cruciaal belang is, en voor de agnosten of sceptici lijkt het nu relevanter en noodzakelijker dan ooit tevoren, zowel op groothandels- als op detailhandelsniveau.”

Uiteindelijk ligt het definitieve besluit over de invoering van de digitale euro bij de Governing Council van de EU, waarin naast Lagarde onder meer ook de presidenten van nationale centrale banken zitten. Dit besluit wordt pas genomen zodra de wetgeving rond de digitale euro volledig is uitgewerkt.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)or-geloofwaardigheid
https://www.banken.nl/nie(...)-in-oktober-lanceren

twitter

Ben vooral benieuwd hoe fok er tegenaan kijkt o|O

POLL
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_217107235
Slavengeld
  Forum Admin woensdag 19 maart 2025 @ 17:00:40 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217107251
Als het voordeel voor de gemiddelde burger niet direct duidelijk is is er geen noemenswaardig voordeel voor diezelfde burger.

Dus waar zit het hem wel in?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_217107264
Wat houdt het dan in? De meeste euro's die ik bezit zijn al digitaal, dus wat is het?
pi_217107353
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:01 schreef Cockwhale het volgende:
Wat houdt het dan in? De meeste euro's die ik bezit zijn al digitaal, dus wat is het?
Het is een pasje dat je kan opladen, net als een OV-chipkaart zeg maar. Je hebt er geen bankrekening voor nodig, het geld is echt van jou in plaats van een vordering op de bank en je hebt geen verbinding met internet nodig om ermee te betalen.

Niet dat ik het overigens ga gebruiken verder, in de praktijk merk je geen fuck van deze voordelen en is het alleen maar omslachtig.
pi_217107435
De centrale bank kan direct mensen hun geld 'uitzetten', dat is op dit moment een stuk lastiger. Heb je de verkeerde politieke voorkeur? Dan weet je wat ze kunnen gaan doen. Het geld kan ook geprogrammeerd worden zodat er voorwaarden aan hangen. Bijvoorbeeld dat je het binnen 3 maanden moet uitgeven en het anders ongeldig is.
  woensdag 19 maart 2025 @ 17:15:43 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217107454
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:08 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Het is een pasje dat je kan opladen, net als een OV-chipkaart zeg maar. Je hebt er geen bankrekening voor nodig, het geld is echt van jou in plaats van een vordering op de bank en je hebt geen verbinding met internet nodig om ermee te betalen.

Niet dat ik het overigens ga gebruiken verder, in de praktijk merk je geen fuck van deze voordelen en is het alleen maar omslachtig.
Dat lijkt mij ook. Het is dus eigenlijk digitale cash. Zoiets hadden we een paar jaar geleden toch al? Dat kon je ook op je chipknip zetten.
Enfin. Overal waar ik betaal is internet. Dus of het nu gratis en snel van mijn bankrekening gehaald wordt of via een soort chipknip maakt niet uit. Via de bank weet je precies wat het geld blijft.
The End Times are wild
pi_217107467
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:08 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ah. De chipknip komt terug?
pi_217107476
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook. Het is dus eigenlijk digitale cash. Zoiets hadden we een paar jaar geleden toch al? Dat kon je ook op je chipknip zetten.
Enfin. Overal waar ik betaal is internet. Dus of het nu gratis en snel van mijn bankrekening gehaald wordt of via een soort chipknip maakt niet uit. Via de bank weet je precies wat het geld blijft.
Oh ja, chipknip, die was ik alweer vergeten _O- Maar het is ongeveer dat zoals ik het begrijp ja.

Zonder internet kunnen betalen bedoel ik trouwens in de zin van als er internetstoring is en de pinautomaten het niet meer doen omdat die altijd online zijn. Dan zou dit ding nog wel moeten werken.
pi_217107481
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Als het voordeel voor de gemiddelde burger niet direct duidelijk is is er geen noemenswaardig voordeel voor diezelfde burger.

Ik zie alleen maar voordelen voor overheden
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_217107485
quote:
Hoewel lang niet iedereen overtuigd is van de CBDC, benadrukt Lagarde juist het belang ervan. “Ik denk dat het van cruciaal belang is, en voor de agnosten of sceptici lijkt het nu relevanter en noodzakelijker dan ooit tevoren, zowel op groothandels- als op detailhandelsniveau.”
Ik lees hierin helemaal geen duidelijke argumenten waarom het wel nodig is?

Ja het is nodig, want het is nu meer nodig dan ooit.

Vooralsnog zie ik hier weinig nut in voor de gemiddelde burger.
  woensdag 19 maart 2025 @ 17:20:41 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217107507
quote:
5s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik lees hierin helemaal geen duidelijke argumenten waarom het wel nodig is?

Ja het is nodig, want het is nu meer nodig dan ooit.

Vooralsnog zie ik hier weinig nut in voor de gemiddelde burger.
Dat soort dooddoeners ‘nu meer dan ooit’ zonder nadere toelichting is tegenwoordig de manier waarop met het volk gecommuniceerd wordt.
The End Times are wild
pi_217107607
quote:
Het verschil zit em denk ik erin dat de euro’s op jouw bankrekening giraal geld zijn (dit is een vordering op de bank) en de digitale euro is uitgegeven door de centrale bank en niet door een commerciele bank. Het wordt een wettig betaalmiddel wat inhoudt dat iedereen in de EU dit geld moet accepteren (dat is met cash niet het geval ook al is cash geld ook wettig, je mag het op goede gronden weigeren zoals fraude). Daarnaast willen we ook niet afhankelijk zijn van apple pay/google pay/ amerikaanse bigtechs en ontwikkelen we onze eigen europese middelen om mee te betalen: de digtale euro krijgt een eigen wallet waarmee je aankopen kan gaan doen. Kan me best voorstellen dat als je met illegale zaken bezig bent, niets van deze digitale euro moet hebben want mogelijk bepaalt de overheid in welke gevallen je er mee kan betalen en voor welke producten. Wel is het idee dat je er ten alle tijde mee kan betalen, ook als commerciële banken omvallen of mensen niet bij hun geld komen bijv in tijden van oorlog. Het is gewoon een digitaal alternatief voor cash geld (chartaal geld) wat ook door de ecb is uitgegeven en dat is helemaal van deze tijd omdat de meeste mensen geen cash in huis hebben. Ik denk dat dit het idee erachter is.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheInnocent op 19-03-2025 17:36:43 ]
pi_217107608
Eerlijk gezegd is het mij ook onduidelijk waarom ze die digitale euro zo graag willen invoeren. Uit allerlei onderzoek is wel gebleken dat niemand er echt op zit te wachten. Noch banken, noch ondernemers noch consumenten zien het nut ervan in. Toch willen ze heel veel geld uitgeven om de digitale euro in te voeren.
  woensdag 19 maart 2025 @ 17:39:14 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217107683
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Eerlijk gezegd is het mij ook onduidelijk waarom ze die digitale euro zo graag willen invoeren.
Nog meer controle en informatie over de inwoners. Ze lanceren het nu als alternatief en na een tijdje is het je enige keuze want Rusland of China ofzo.
pi_217107719
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat soort dooddoeners ‘nu meer dan ooit’ zonder nadere toelichting is tegenwoordig de manier waarop met het volk gecommuniceerd wordt.
Om terroristen aan te pakken
Om criminaliteit tegen te gaan
En mijn favoriet: om de kinderen te beschermen
  woensdag 19 maart 2025 @ 17:42:43 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217107751
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:20 schreef LXIV het volgende:

[..]
Its for the greater good
  woensdag 19 maart 2025 @ 17:44:44 #18
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_217107762
Ik ga alles opkopen
Je bent een waardeloze agent.
pi_217107763
quote:

Het kan wel 80% aan mensenwerk schelen bij de belastingsdiensten. Alles wordt gemonitord, al je uitgaven, ook illegaliteit en waar je op elk moment van de dag bent.
Ideaal ^O^
Vakman pur sang
pi_217107836
Bekijk deze YouTube-video

Een genuanceerd filmpje over de voordelen en risico's van een digitale valuta.

Het grootste voordeel is dat creditcard en betaalproviders die veel binnenharken hiermee grotendeels buitenspel worden gezet. Het grootste nadeel is de privacy risico's.
pi_217107884
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:50 schreef Jaeger85 het volgende:

Het grootste voordeel is dat creditcard en betaalproviders die veel binnenharken hiermee grotendeels buitenspel worden gezet. Het grootste nadeel is de privacy risico's.
Is uiteindelijk natuurlijk onderdeel van een digitale status. Dus een medium of device die je bij je draagt die alle gegevens van je bij zich heeft en je toegang verschaft tot locaties. Strafblad, geld, schulden, locatie, snelheid enz.
Dan kan je lekker immigranten blijven binnenhalen van chip voorzien en dan monitoren. En de toegang ontzeggen en geld bevriezen als ze iets stouts doen. ^O^
Vakman pur sang
pi_217108081
Ik heb de propaganda website doorgenomen en ik zie de toegevoegde waarde niet. Het lijkt op de oude chipknip en die ging ook ten onder. De fascistische controlestaat was ook niet uitgeroepen met de chipknip dus al die spookverhalen hier begrijp ik ook niet.
pi_217108127
quote:

Als Amerikaanse betaalbedrijven minder gaan verdienen ben ik voor.
pi_217108743
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Eerlijk gezegd is het mij ook onduidelijk waarom ze die digitale euro zo graag willen invoeren. Uit allerlei onderzoek is wel gebleken dat niemand er echt op zit te wachten. Noch banken, noch ondernemers noch consumenten zien het nut ervan in. Toch willen ze heel veel geld uitgeven om de digitale euro in te voeren.
Lijkt mij logisch dat banken er niets van willen weten, als het hun bestaan schaadt.
pi_217108906
quote:

Bedankt voor het delen. Ik vond het een goede en leerzame video!
pi_217108930
Voor zover ik heb begrepen, wordt de digitale euro dus geen chipknip op Europees niveau.

Bij de oude chipknip stond het tegoed geregistreerd op de chip. Als je de chipknip verloor, of hij werd gestolen, dan was je het tegoed dus ook kwijt, net als met contant geld als je het verliest of als het gestolen wordt.

Bij de digitale euro schijnt het de bedoeling te zijn dat je een rekening krijgt waarop je transacties in digitale euro's geadministreerd worden. Verder zit het in de planning dat het saldo dat je aan digitale euro's kan hebben aan een maximum gebonden wordt, waarbij meestal een bedrag van 3000 euro genoemd wordt.
pi_217108942
Voor de 5 mensen die JA hebben gestemd. Waarom vind je het wel een goed idee?

Geen waardeoordeel verder, ben gewoon oprecht benieuwd :)
  woensdag 19 maart 2025 @ 19:23:23 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217108984
De digitale euro is een prachtige oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 19 maart 2025 @ 19:29:26 #29
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_217109113
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Is uiteindelijk natuurlijk onderdeel van een digitale status. Dus een medium of device die je bij je draagt die alle gegevens van je bij zich heeft en je toegang verschaft tot locaties. Strafblad, geld, schulden, locatie, snelheid enz.
Dan kan je lekker immigranten blijven binnenhalen van chip voorzien en dan monitoren. En de toegang ontzeggen en geld bevriezen als ze iets stouts doen. ^O^
Nou, dat zou fijn zijn, want dan heeft hun wangedrag tenminste eens een keer gevolgen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 19 maart 2025 @ 19:31:44 #30
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_217109160
Ik wacht nog even op de wappies die helemaal de plan uitflippen om de digitale euro. Want dat wordt natuurlijk gebruikt voor een CO2-limiet en als je daar overheen komt heb je geen geld meer.
En ongetwijfeld wordt het WEF in hun betoog ook nog genoemd.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_217109186
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
De digitale euro is een prachtige oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Bij die digitale munten wordt iedere transactie geregistreerd. Bij cash heb je dat niet. Het doel is om cash te vervangen door digitale betalingen, zodat de regering precies kan zien wat jij wanneer aan wie hebt betaald.
pi_217109243
Na de recente grondwetswijziging in Duitsland is de euro sowieso trash, dus zet je euros zo snel mogelijk om in zaken die hun waarde tenminste behouden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217109275
Huh dit was toch een wappie complottheorie van Baudet en zo?
pi_217109921
Waarom meent de ECB dat ze de lidstaten dit door de strot moeten duwen?
pi_217110049
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 19:15 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Oke nazi
Dat is weer 5% belasting voor jou erbij!
pi_217110054
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 19:36 schreef matigeuser het volgende:
Huh dit was toch een wappie complottheorie van Baudet en zo?
Wat bedoel je met "dit"?
pi_217110073
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:12 schreef VEM2012 het volgende:
Waarom meent de ECB dat ze de lidstaten dit door de strot moeten duwen?
Waarom wil je in 1600 blijven hangen?
pi_217110216
quote:
Volledige controle over jou.
pi_217110269
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:24 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Want als je dit plan van de ECB een slecht idee vindt, dan wil je in 1600 blijven hangen?

Do tell…
pi_217110286
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 20:24 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nee hoor, 2024 is ook goed.
  woensdag 19 maart 2025 @ 21:36:34 #41
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217110729
Goede uitleg hoe het zou moeten zijn, maar hoe de digitale euro wordt ingevoerd:

https://blog.onsgeld.nu/uitgangspunten_digitale_euro/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_217110799
Waar zijn de zelfverklaarde hoeders van onze rechtsstaat en grondwet nu?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217111059
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 21:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Waar zijn de zelfverklaarde hoeders van onze rechtsstaat en grondwet nu?
Te druk met anderen de maat nemen.
pi_217112561
Denk niet dat mensen al doorhebben dat dit echt doorgedrukt wordt.
Tegen de tijd dat ze protesteren is het al ingevoerd.
Vakman pur sang
pi_217112591
Ik ben op zich voorstander van een digitale euro, maar dan niet beheerd door de ECB maar gewoon door een particuliere organisatie, dus net zoals bijvoorbeeld Tether of USDC, wat dit als voordeel heeft? Een hele goede use case is smart contracts.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217112604
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 19:35 schreef Digi2 het volgende:
Na de recente grondwetswijziging in Duitsland is de euro sowieso trash, dus zet je euros zo snel mogelijk om in zaken die hun waarde tenminste behouden.
Of nog beter, ga schulden aan in euro, bijvoorbeeld een hypotheek :)
pi_217112735
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 21:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Te druk met anderen de maat nemen.
Zodra de digitale euro er is kun jij niet meer posten, omdat de wef je spullen heeft ingenomen na een geprogrammeerde geld inname.

En dat is goed!
pi_217112765
quote:

Wordt denk ik een hippe overheidscampagne op losgelaten. "Yo, jij laat je digi doekoe toch niet je pocket zitten?" Iedereen wordt gestimuleerd om die paar digitale euro's die je krijgt ook echt uit te geven, en niet zo snuggere jongeren gaan het massaal gebruiken.
pi_217112824
Als de politiek zoiets onduidelijks doordrukt, wat zit er dan acjter?

Niet veel goeds lijkt me.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217112887
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 07:34 schreef Lospedrosa het volgende:
Denk niet dat mensen al doorhebben dat dit echt doorgedrukt wordt.
Tegen de tijd dat ze protesteren is het al ingevoerd.
En dan weer van die slappe Nederlandse politici die lopen te slapen, en zeggen: Ja maar nee, Brussel!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')